Renault Clio 1.4 RT Qvan der boom AutoTest Groots kleintje It RENAULT 21 tlm 24 mei: ni Vernieuwde Renault Laguna in de showroom Drie cilinder diesel New Beetle uitstekend uit van Volkswagen Amerikaanse crashtest Vakantie-klaar inspectie bij de Nissan-dealer Goirlese Occasionshow op het Oranjeplein DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Woensdag 20 mei 1998 pagina 3 >agina 2 Bergvakje Veiligheidsdenken Verrassend effect Schuivende lading •het' Technische gegevens: Clio 1.4 RT 5-deurs awicht: Verbruik: Prijs: bij rui- >r- stof een Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN met hoge ezorgd nu O m O sec. km souplesse maar ook iui gereden a uitermate so; lak wordt ;eel e auto iienbare itmeta- de gordels, waar de kracht die bij op de l voerd, der iuidelijk een Ie her- A Ihoewel een auto nog steeds vier wielen /1 heeft, een stuur en een hele hoop ‘vaste’ JL ^Londerdelen, is de ontwikkeling bij iedere nieuwe generatie duidelijk waarneembaar. Zo ook bij de nieuwe Clio van Renault die wat betreft for maat nauwelijks van zijn voorganger afwijkt, maar op enorm veel punten verder verfijnd is. beoordeling kreeg over de posi tie en werking van de hoofd steunen, uiteraard op de Beetle na. De nieuwe Clio van Renault volgt niet zomaar het bestaan de model op. Deze nieuwkomer rosserie. De 1.6 in iets eenvou digere RN-uitgave kost overi gens evenveel. De serie begint met de Clio 1.2 voor f.22.495,=. Laguna kost f.39. voorzien van de nieuwe 1.6 liter 16V motor. Uiteraard zijn de naakt uten hboard. leding- 11 ont- >agayo vinden porteur waarmee honderden guldens op accessoires kunnen worden bespaard. Denk hierbij aan een autozonwering, bagageveranke- ring, Twinny Load of cruise control. 75 pk L., 114 Nm lengte 935 kg 1150 kg (geremd) topsnelheid 170 km/u acceleratie 0-100 in 12,1 stadscyclus 8,8 liter/100 L buitenwegcyclus 5,6 liter/100 km gecombineerd 6,8 liter/100 km f.27.350,= Deze Volkswagen heeft stan daard bovendien zij-airbags en gordelspanners. De bumpers van alle deelnemende auto’s Renault 4 in Ijjn 1390 cc 75,8 x 77 mm 75 pk bij 5500 tr/min "m bij 4250 tr/min 3,773 meter, breedte 1,639 meter gend vervoer gratis. Naast de pas krijgt men ook een kraslot met kans op de hoofdprijs van f.250.000,= en tal van andere prijzen. Tot slot krijgt men ook tien Vakantie Voordeelcheques, onder- wegen is voor naar op de e zomer m zal werden aan vier tests onder worpen met een snelheid van 8 km/u. Er werd hier gekeken naar de reparatiekosten bij schadeherstel. De New Beetle liep met 134 dollar voorop, ter wijl de meeste andere auto’s tussen de 1.000 en 3.000 dollar zaten. De nieuwe Clio lijkt wat betreft rij-eigenschappen heel dicht bij de Mégane te staan. Maar het uiterlijk is helemaal anders. Vooral de vijfdeurs heeft wat betreft profiel een typisch Clio-uitstraling behou den. Wat opvalt is dat de dak lijn vanaf de middenstijl al naar beneden loopt. Grappig is de achterkant die uit twee boven elkaar gelegen bollingen bestaat. In de zwarte dakspoi ler is keurig het derde rem licht opgenomen. De driehoe kige achterlichten zijn vol doende groot voor een duidelij ke herkenbaarheid, maar pak ken gelukkig niet veel ruimte in de compactklasse zet nieuwe standaarden vooral op het gebied van veiligheid, zon der het comfort uit het oog te verliezen. Jammer dat de hoofdruimte achterin en het plastic ogende dashboard wat minder de New Beetle weet de bot singsenergie zo op te vangen dat de passagierskooi uiterst gering vervormt en de belas ting voor de inzittenden mini maal is. In de klasse moest de New Beetle het opnemen tegen vijftien andere modellen, waar van er geen één een goede Tilburg Goirkestraat 25 (013) 536 40 11 Oisterwijk Beneluxstraat 8 (013) 528 39 05 Goirle Nobelstraat 7 <M.Tymon> (013) 534 12 61 De Renault Dealer in het Hart van Brabant De 3,77 meter lange nieuwe Renault Clio behoort tot de grotere auto’s in het compacte •segment, een segment dat in belang de laatste tijd voorzich tig aan het toenemen is. Het technische onderscheid en het ruimte-aanbod verschilt dan ook nog maar weinig met de ‘klassieke’ middenklasser. De Clio is vooral op comfort afgestemd, ook als er vier per sonen aan boord zijn. Overhellen in bochten behoort ook in Frankrijk vrijwel tot het verleden, zonder dat de auto in comfort heeft moeten inleveren. Wegoneffenheden worden doel matig opgevangen. Tijdens het rijden valt op dat de Clio aan voelt als een grotere auto en uiterst voorspelbaar de uitge stippelde koers'volgt. Ook plot selinge stuurbewegingen wor den goed opgevangen en geven vrijwel nooit een verrassend effect. Het gemiddelde brand stofverbruik is door interne wij zigingen aan de motor verbe terd. Wij noteerden een waarde van 1 liter op 12,7 kilometer, maar volgens de nieuwe Europese meetmethode moet 1 op 14,7 mogelijk zijn. De nieuwe Renault Clio is een sterke nieuwkomer in het compacte segment, met aan trekkelijke aanschafprijzen. De RT 1.4 kost f.26.395,=. Daarbij moet dan nog f.955,geteld worden voor de vijfdeurs car- extra x voorbeeld de k; plash verkleint Clio RT standa ------ - airbag. De airbags met het hoge niveau van afwer- samen met de Spanning king. Het dashboard is redelijk Reductie Programmerin origineel vormgegeven. Achter de gordels, waardoor iw het in ho< wiel zit mentarium snelheidsme tuur- en braLuotuiuiutvawi. Uitstrooi-- weerszij cu u* uct uuuucu De bediening van verwarmi en ventilatie vinden we aar. onderkant van de middenconso le en is wat makkelijker te overzien dan bij de Mégane. Bovenop de middenconsole is nog een bergvakje gemaakt, handig bijvoorbeeld voor een portable telefoon. Ook heeft de Clio aan passagierskant een vak voor bijvoorbeeld het Het interieur valt direct op vanwege de licht gekleurde materialen die bij de aankle ding worden gebruikt. Daarmee wordt het ruimtelijk effect nog eens onderstreept. Het is wel jammer dat met name het kunststof van het dashboard wat ‘plastic’ overkomt, terwijl dat juist zo in tegenspraak is met het hoge nivea Sinds 15 mei hebben de Nederlandse Renault-dealers de vernieuwde Laguna in de showroom. Deze auto heeft onder meer drie nieuwe motoren, een rij kere basisuitrusting en licht gewij zigd uiterlijk. In het oog springen de nieuwe koplampen, gewijzigde bumper en ronde mistlampen. In alle gevallen worden de bumpers voortaan meegespoten. De nieuwe 1,6 liter 16-klepper volgt de bestaande 1,8 op en levert een ver mogen van 110 pk. De 2 liter krijgt de 1,8 16V als opvolger die goed is voor 120 pk. De nieuwe motoren zijn niet alleen krachtiger, maar bovendien fors minder dorstig. Een andere noviteit is de 1,9 liter direct ingespoten turbodiesel die zeer zui nig is en uitstekende prestaties levert. De interieurinrichting is lichter van kleur geworden. De vei- ligheidsuitrusting is verder uitge breid met twee SRP-airbags, gor delspanners, spankrachtdosering genoemde wijzigingen ook bij de en ABS. De Laguna kost f.39.995,= Break doorgevoerd. Tot nu toe kozen zo’n 930.000 mensen voor een Laguna in vier jaar tijd. De zomer lijkt nu eindelijk door te breken en dat betekent dat het tijd wordt om de auto klaar te maken voor de vakan tie. De Nissan-dealer helpt u daarbij met de Vakantie-klaar inspectie die voor slechts f.29,50 wordt uitgevoerd. Alle vitale onderdelen worden door de werkplaatstechnici gecontro leerd. Deze inspectie wordt uit gevoerd tot 31 juli. Een afspraak maken is niet nodig, maar het is altijd verstandig van te voren even te bellen. Is uw Nissan op alle punten in orde bevonden, dan wordt een Nissan Vakantie Mobiliteitspas uitgereikt, die recht geeft op gratis hulp in heel Europa. Komt een Nissan-rijder onver hoopt met pech langs de weg te staan dap wordt als dat nodig is zelfs een overnachting of ver vangend vervoer geregeld. Bij het vervangen van een voorruit krijgt de klant het eigen risico van f.l50,= terugbetaald en is bij schadeherstel het vervan- vormgegeven. Aum loogte verstelbare stuur- een compact instru- i met toerenteller, leter en tempera- •andstofindicator. oomopeningen zitten aan rijde en in het midden. lening van verwarming De toegankelijkheid van de zit- tilatie vinden we aan de plaatsen achterin laat niets te wensen over. Ook over het zit comfort en de beenruimte kun nen we alleen maar tevreden zijn. Maar het is zo jammer dat de naar achteren aflopende Tijdens het Motorsymposium in Wenen heeft een technicus van Volkswagen het principe toegelicht van een nieuwe 3 cilinder direct ingespoten dieselmotor, die in de nabije toekomst in compacte modellen van het merk leverbaar zal worden. De krachtbron, een 1,4 liter van 75 pk, heeft als belangrijk element een hogedruk-inspuitsysteem dat wordt gestuurd door de nok- kenas. Er kan een druk van meer dan 2000 bar worden behaald, waarmee een hoog vermogen bij een laag verbruik wordt verkregen. De motor beschikt over een turbocompressor en levert een maximaal koppel van 195 Nm bij 2200 tr/nlin. Uiteraard zal deze krachtbron aan de strengste Europese emis sienormen voldoen. instructieboekje en het ver trouwde dashboardkastje dat een heel behoorlijke inhoud heeft. Natuurlijk zijn er ook twee portiervakken, die op het oog klein lijken, maar voldoen de lang en breed blijken de zijn. De nieuwe stoelen uit de Clio hebben een wat langere zitting dan voorheen en bieden een uitstekend ondersteunde zit. Bij de RT is zelfs de hoogte instelbaar. Opmerkelijk is ook dat de hoofdsteunen extreem ver naar boven kunnen, zodat ook de langste personen veilig opgevangen worden. Het is ove rigens jammer dat de RT-uit- voering niet profiteert van de uitklapbare hoofdsteunen die veiligheid bieden en bij- ieeld de kans op een whi- ren. Wel heeft de laard een tweede werken ;ngs ïring van met name avuv die bij een aanrijding borstkas wordt uitge- I, aanzienlijk wordt terug gebracht. daklijn zich hier wreekt. De hoofdruimte zou best een paar centimeter extra kunnen gebruiken. De achterbank kan in twee ongelijke delen worden weggeklapt. Het bagagevolume varieert dan van 255 tot 596 liter (tot aan de ruiten). Tegen de onderkant van de achter bank is in de kofferbak een balk aangebracht die eventueel schuivende lading bij hard rem men of een ongeval moet tegen houden. Een prima voorziening die echter de vorming van een vlakke laadvloer onmogelijk maakt. De in onze testauto aanwezige 1,4 liter motor is vertrouwd. De exact 1390 cc metende 4 cilin der levert een vermogen van 75 pk bij 5500 tr/min en komt tot een verdienstelijk koppel van 114 Nm bij 4250 tr/min. Deze injectiemotor is een feest van -1_—3 zowe] sportief, maar ook uitzonderlijk schakel- lui gereden kan worden. De uitermate soepel schakelende vijfbak wordt bediend met een korte pook. De motor maakt in de verte een tevreden en her kenbaar geluid en blijft ook bij ver doortrekken in de toeren behoorlijk rustig. De auto haalt makkelijk 170 km/u en heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 niet meer dan 12,1 secon den nodig. In ieder geval is de nieuwe Clio wederom zo’n zit ten en wegwezen auto. Het onderstel van de Clio wordt In de Verenigde Staten is de Volkswagen New Beetle uitge roepen tot veiligste auto in zijn klasse door het ‘Insurance Institute for Highway Safety1. Dit instituut heeft een offset crashtest uitgevoerd bij 64 km/u. De energie-absorberende structuur aan de voorzijde van Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggev Prestaties: van de klep-opening weg. Vanaf het RN-uitrustingsniveau zijn de onderkanten van de bum pers in de carrosseriekleur ges poten. De RT heeft nette wiel- platen, brede stootstrips op de flanken en zwarte, van binnen uit instelbare buitenspiegels. Het front toont eigenwijs vooral door de hoge kunststof koplam pen en de smalle grille onder de motorkap. Het overgrote deel van de luchtinlaat is in de bumper gesitueerd. De voor- spatborden zijn van kunststof en kunnen daarom tegen een stootje. Renault pastte dit materiaal al eerder bij de Clio 16V en de Scénic toe, maar is nu tot grote serieproduktie overgegaan. Na indeuken veert het materiaal keurig in de oor spronkelijke vorm terug. In z’n totaliteit heeft de nieuwe Clio een krachtige en stevige uitstr aling en dat sluit weer prima aan bij het veiligheidsdenken dat Renault op deze auto heeft losgelaten. Tijd om binnen te treden! Bij de RT gaan de por tieren centraal open met behulp van een afstandsbedie ning. Voor de vierde keer op een rij organiseren de vijf officiële merken- dealers uit Goirle een grote vierdaagse occasionshow op het cen traal in de plaats gelegen Oranjeplein van donderdag 21 tot en met zondag 24 mei. Vorig jaar werd voor het eerst voor deze opzet geko zen. Op het plein komt een grote tent te staan met een oppervlakte van 1200 vierkante meter waarin alle aangeboden auto’s een plaats je krijgen. De heren Gerbranda (Peugeot), Ewalts (Renault), Van Oosterwijk (Citroen), Jansen (Opel) en Wolfs (Ford) geven extra voordeel op auto’s die tijdens de show boven de f.7.500,= worden verkocht. Via een drukknop maken kopers kans op een premie van f.l.500,= die men na de aankoop van de auto kan winnen. Alle aan geboden auto’s worden afgeleverd met een recente APK-goedkeu- ring, krijgen een afleveringsbeurt, worden van binnen en buiten helemaal gepoetst en hebben voldoende liters brandstof in de tank om verder te komen dan de volgende straathoek. Uiteraard kan bij aankoop ook een auto worden ingeruild. De waarde van de in te rui len auto wordt onafhankelijk van welke auto gekocht gaat worden bepaald. Ouders hoeven bij een bezoek aan de grote Goirlese Occasionshow hun kinderen niet thuis te laten. Er is een speciale videohoek inge richt. Bovendien zijn er alle dagen spelletjes voor de kinderen. Ze kunnen vakkundig geschminkt worden, er loopt een clown rond met ballonnen en er zijn verschillende computers opgesteld met diverse programma’s. De Goirlese Occasionshow start op donderdag 21 mei (Hemelvaartsdag) en sluit pas op zondag 24 mei. De tent is alle dagen geopend van 11.00 tot 17.00 uur en op vrijdag 22 mei is het koopavond tot 21.00 uur. voor een belangrijk stuk gedeeld met de Kangoo. Voor zien we de bekende McPherson veerpoten en een stabilisator- stang. Achter past Renault een semi-onafhankelijke as toe met getrokken draagarmen met schroefveren, verticaal geplaatste dempers en even eens een stabilisator. Door te spelen met de hardheid van de gebruikte ophangrubbers kan het karakter van de achteras heel gemakkelijk aan de motor- versie worden aangepast. 4W SJff 92Ï 11 kinWUAT

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 21