Renault Clio 1.4 RT
Qvan der boom
AutoTest
Groots kleintje
It
RENAULT
21 tlm 24 mei:
ni
Vernieuwde Renault
Laguna in de showroom
Drie cilinder diesel
New Beetle uitstekend uit
van Volkswagen
Amerikaanse crashtest
Vakantie-klaar inspectie
bij de Nissan-dealer
Goirlese
Occasionshow op
het Oranjeplein
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Woensdag 20 mei 1998 pagina 3
>agina 2
Bergvakje
Veiligheidsdenken
Verrassend effect
Schuivende lading
•het'
Technische gegevens:
Clio 1.4 RT 5-deurs
awicht:
Verbruik:
Prijs:
bij
rui-
>r-
stof
een
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
met
hoge
ezorgd
nu
O
m
O
sec.
km
souplesse
maar ook
iui gereden a
uitermate so;
lak wordt
;eel
e auto
iienbare
itmeta-
de gordels, waar
de kracht die bij
op de l
voerd,
der
iuidelijk
een
Ie her-
A Ihoewel een auto nog steeds vier wielen
/1 heeft, een stuur en een hele hoop ‘vaste’
JL ^Londerdelen, is de ontwikkeling bij iedere
nieuwe generatie duidelijk waarneembaar. Zo ook
bij de nieuwe Clio van Renault die wat betreft for
maat nauwelijks van zijn voorganger afwijkt,
maar op enorm veel punten verder verfijnd is.
beoordeling kreeg over de posi
tie en werking van de hoofd
steunen, uiteraard op de Beetle
na.
De nieuwe Clio van Renault
volgt niet zomaar het bestaan
de model op. Deze nieuwkomer
rosserie. De 1.6 in iets eenvou
digere RN-uitgave kost overi
gens evenveel. De serie begint
met de Clio 1.2 voor f.22.495,=.
Laguna kost f.39.
voorzien van de nieuwe 1.6 liter
16V motor. Uiteraard zijn de
naakt
uten
hboard.
leding-
11 ont-
>agayo
vinden
porteur
waarmee honderden guldens op
accessoires kunnen worden
bespaard. Denk hierbij aan een
autozonwering, bagageveranke-
ring, Twinny Load of cruise
control.
75 pk L.,
114 Nm
lengte
935 kg
1150 kg (geremd)
topsnelheid 170 km/u
acceleratie 0-100 in 12,1
stadscyclus 8,8 liter/100 L
buitenwegcyclus 5,6 liter/100 km
gecombineerd 6,8 liter/100 km
f.27.350,=
Deze Volkswagen heeft stan
daard bovendien zij-airbags en
gordelspanners. De bumpers
van alle deelnemende auto’s
Renault
4 in Ijjn
1390 cc
75,8 x 77 mm
75 pk bij 5500 tr/min
"m bij 4250 tr/min
3,773 meter, breedte 1,639 meter
gend vervoer gratis. Naast de
pas krijgt men ook een kraslot
met kans op de hoofdprijs van
f.250.000,= en tal van andere
prijzen. Tot slot krijgt men ook
tien Vakantie Voordeelcheques,
onder-
wegen
is voor
naar
op de
e zomer
m zal
werden aan vier tests onder
worpen met een snelheid van 8
km/u. Er werd hier gekeken
naar de reparatiekosten bij
schadeherstel. De New Beetle
liep met 134 dollar voorop, ter
wijl de meeste andere auto’s
tussen de 1.000 en 3.000 dollar
zaten.
De nieuwe Clio lijkt wat
betreft rij-eigenschappen heel
dicht bij de Mégane te staan.
Maar het uiterlijk is helemaal
anders. Vooral de vijfdeurs
heeft wat betreft profiel een
typisch Clio-uitstraling behou
den. Wat opvalt is dat de dak
lijn vanaf de middenstijl al
naar beneden loopt. Grappig is
de achterkant die uit twee
boven elkaar gelegen bollingen
bestaat. In de zwarte dakspoi
ler is keurig het derde rem
licht opgenomen. De driehoe
kige achterlichten zijn vol
doende groot voor een duidelij
ke herkenbaarheid, maar pak
ken gelukkig niet veel ruimte
in de compactklasse zet
nieuwe standaarden vooral op
het gebied van veiligheid, zon
der het comfort uit het oog te
verliezen. Jammer dat de
hoofdruimte achterin en het
plastic ogende dashboard wat
minder
de New Beetle weet de bot
singsenergie zo op te vangen
dat de passagierskooi uiterst
gering vervormt en de belas
ting voor de inzittenden mini
maal is. In de klasse moest de
New Beetle het opnemen tegen
vijftien andere modellen, waar
van er geen één een goede
Tilburg Goirkestraat 25 (013) 536 40 11
Oisterwijk Beneluxstraat 8 (013) 528 39 05
Goirle Nobelstraat 7 <M.Tymon> (013) 534 12 61
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
De 3,77 meter lange nieuwe
Renault Clio behoort tot de
grotere auto’s in het compacte
•segment, een segment dat in
belang de laatste tijd voorzich
tig aan het toenemen is. Het
technische onderscheid en het
ruimte-aanbod verschilt dan
ook nog maar weinig met de
‘klassieke’ middenklasser.
De Clio is vooral op comfort
afgestemd, ook als er vier per
sonen aan boord zijn.
Overhellen in bochten behoort
ook in Frankrijk vrijwel tot het
verleden, zonder dat de auto in
comfort heeft moeten inleveren.
Wegoneffenheden worden doel
matig opgevangen. Tijdens het
rijden valt op dat de Clio aan
voelt als een grotere auto en
uiterst voorspelbaar de uitge
stippelde koers'volgt. Ook plot
selinge stuurbewegingen wor
den goed opgevangen en geven
vrijwel nooit een verrassend
effect. Het gemiddelde brand
stofverbruik is door interne wij
zigingen aan de motor verbe
terd. Wij noteerden een waarde
van 1 liter op 12,7 kilometer,
maar volgens de nieuwe
Europese meetmethode moet 1
op 14,7 mogelijk zijn.
De nieuwe Renault Clio is een
sterke nieuwkomer in het
compacte segment, met aan
trekkelijke aanschafprijzen. De
RT 1.4 kost f.26.395,=. Daarbij
moet dan nog f.955,geteld
worden voor de vijfdeurs car-
extra x
voorbeeld de k;
plash verkleint
Clio RT standa
------ - airbag. De airbags
met het hoge niveau van afwer- samen met de Spanning
king. Het dashboard is redelijk Reductie Programmerin
origineel vormgegeven. Achter de gordels, waardoor iw
het in ho<
wiel zit
mentarium
snelheidsme
tuur- en braLuotuiuiutvawi.
Uitstrooi--
weerszij cu u* uct uuuucu
De bediening van verwarmi
en ventilatie vinden we aar.
onderkant van de middenconso
le en is wat makkelijker te
overzien dan bij de Mégane.
Bovenop de middenconsole is
nog een bergvakje gemaakt,
handig bijvoorbeeld voor een
portable telefoon. Ook heeft de
Clio aan passagierskant een
vak voor bijvoorbeeld het
Het interieur valt direct op
vanwege de licht gekleurde
materialen die bij de aankle
ding worden gebruikt. Daarmee
wordt het ruimtelijk effect nog
eens onderstreept. Het is wel
jammer dat met name het
kunststof van het dashboard
wat ‘plastic’ overkomt, terwijl
dat juist zo in tegenspraak is
met het hoge nivea
Sinds 15 mei hebben de
Nederlandse Renault-dealers de
vernieuwde Laguna in de
showroom. Deze auto heeft onder
meer drie nieuwe motoren, een rij
kere basisuitrusting en licht gewij
zigd uiterlijk. In het oog springen
de nieuwe koplampen, gewijzigde
bumper en ronde mistlampen. In
alle gevallen worden de bumpers
voortaan meegespoten. De nieuwe
1,6 liter 16-klepper volgt de
bestaande 1,8 op en levert een ver
mogen van 110 pk. De 2 liter krijgt
de 1,8 16V als opvolger die goed is
voor 120 pk. De nieuwe motoren
zijn niet alleen krachtiger, maar
bovendien fors minder dorstig. Een
andere noviteit is de 1,9 liter direct
ingespoten turbodiesel die zeer zui
nig is en uitstekende prestaties
levert. De interieurinrichting is
lichter van kleur geworden. De vei-
ligheidsuitrusting is verder uitge
breid met twee SRP-airbags, gor
delspanners, spankrachtdosering genoemde wijzigingen ook bij de
en ABS. De Laguna kost f.39.995,= Break doorgevoerd. Tot nu toe
kozen zo’n 930.000 mensen voor
een Laguna in vier jaar tijd.
De zomer lijkt nu eindelijk
door te breken en dat betekent
dat het tijd wordt om de auto
klaar te maken voor de vakan
tie. De Nissan-dealer helpt u
daarbij met de Vakantie-klaar
inspectie die voor slechts
f.29,50 wordt uitgevoerd. Alle
vitale onderdelen worden door
de werkplaatstechnici gecontro
leerd. Deze inspectie wordt uit
gevoerd tot 31 juli. Een
afspraak maken is niet nodig,
maar het is altijd verstandig
van te voren even te bellen. Is
uw Nissan op alle punten in
orde bevonden, dan wordt een
Nissan Vakantie Mobiliteitspas
uitgereikt, die recht geeft op
gratis hulp in heel Europa.
Komt een Nissan-rijder onver
hoopt met pech langs de weg te
staan dap wordt als dat nodig
is zelfs een overnachting of ver
vangend vervoer geregeld. Bij
het vervangen van een voorruit
krijgt de klant het eigen risico
van f.l50,= terugbetaald en is
bij schadeherstel het vervan-
vormgegeven. Aum
loogte verstelbare stuur-
een compact instru-
i met toerenteller,
leter en tempera-
•andstofindicator.
oomopeningen zitten aan
rijde en in het midden.
lening van verwarming De toegankelijkheid van de zit-
tilatie vinden we aan de plaatsen achterin laat niets te
wensen over. Ook over het zit
comfort en de beenruimte kun
nen we alleen maar tevreden
zijn. Maar het is zo jammer dat
de naar achteren aflopende
Tijdens het Motorsymposium in Wenen heeft een technicus van
Volkswagen het principe toegelicht van een nieuwe 3 cilinder
direct ingespoten dieselmotor, die in de nabije toekomst in
compacte modellen van het merk leverbaar zal worden. De
krachtbron, een 1,4 liter van 75 pk, heeft als belangrijk element
een hogedruk-inspuitsysteem dat wordt gestuurd door de nok-
kenas. Er kan een druk van meer dan 2000 bar worden
behaald, waarmee een hoog vermogen bij een laag verbruik
wordt verkregen. De motor beschikt over een turbocompressor
en levert een maximaal koppel van 195 Nm bij 2200 tr/nlin.
Uiteraard zal deze krachtbron aan de strengste Europese emis
sienormen voldoen.
instructieboekje en het ver
trouwde dashboardkastje dat
een heel behoorlijke inhoud
heeft. Natuurlijk zijn er ook
twee portiervakken, die op het
oog klein lijken, maar voldoen
de lang en breed blijken de zijn.
De nieuwe stoelen uit de Clio
hebben een wat langere zitting
dan voorheen en bieden een
uitstekend ondersteunde zit.
Bij de RT is zelfs de hoogte
instelbaar. Opmerkelijk is ook
dat de hoofdsteunen extreem
ver naar boven kunnen, zodat
ook de langste personen veilig
opgevangen worden. Het is ove
rigens jammer dat de RT-uit-
voering niet profiteert van de
uitklapbare hoofdsteunen die
veiligheid bieden en bij-
ieeld de kans op een whi-
ren. Wel heeft de
laard een tweede
werken
;ngs
ïring van
met name
avuv die bij een aanrijding
borstkas wordt uitge-
I, aanzienlijk wordt terug
gebracht.
daklijn zich hier wreekt. De
hoofdruimte zou best een paar
centimeter extra kunnen
gebruiken. De achterbank kan
in twee ongelijke delen worden
weggeklapt. Het bagagevolume
varieert dan van 255 tot 596
liter (tot aan de ruiten). Tegen
de onderkant van de achter
bank is in de kofferbak een
balk aangebracht die eventueel
schuivende lading bij hard rem
men of een ongeval moet tegen
houden. Een prima voorziening
die echter de vorming van een
vlakke laadvloer onmogelijk
maakt.
De in onze testauto aanwezige
1,4 liter motor is vertrouwd. De
exact 1390 cc metende 4 cilin
der levert een vermogen van 75
pk bij 5500 tr/min en komt tot
een verdienstelijk koppel van
114 Nm bij 4250 tr/min. Deze
injectiemotor is een feest van
-1_—3 zowe] sportief,
maar ook uitzonderlijk schakel-
lui gereden kan worden. De
uitermate soepel schakelende
vijfbak wordt bediend met een
korte pook. De motor maakt in
de verte een tevreden en her
kenbaar geluid en blijft ook bij
ver doortrekken in de toeren
behoorlijk rustig. De auto haalt
makkelijk 170 km/u en heeft
voor de acceleratie van 0 tot
100 niet meer dan 12,1 secon
den nodig. In ieder geval is de
nieuwe Clio wederom zo’n zit
ten en wegwezen auto.
Het onderstel van de Clio wordt
In de Verenigde Staten is de
Volkswagen New Beetle uitge
roepen tot veiligste auto in zijn
klasse door het ‘Insurance
Institute for Highway Safety1.
Dit instituut heeft een offset
crashtest uitgevoerd bij 64
km/u. De energie-absorberende
structuur aan de voorzijde van
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggev
Prestaties:
van de klep-opening weg. Vanaf
het RN-uitrustingsniveau zijn
de onderkanten van de bum
pers in de carrosseriekleur ges
poten. De RT heeft nette wiel-
platen, brede stootstrips op de
flanken en zwarte, van binnen
uit instelbare buitenspiegels.
Het front toont eigenwijs vooral
door de hoge kunststof koplam
pen en de smalle grille onder de
motorkap. Het overgrote deel
van de luchtinlaat is in de
bumper gesitueerd. De voor-
spatborden zijn van kunststof
en kunnen daarom tegen een
stootje. Renault pastte dit
materiaal al eerder bij de Clio
16V en de Scénic toe, maar is
nu tot grote serieproduktie
overgegaan. Na indeuken veert
het materiaal keurig in de oor
spronkelijke vorm terug. In z’n
totaliteit heeft de nieuwe Clio
een krachtige en stevige uitstr
aling en dat sluit weer prima
aan bij het veiligheidsdenken
dat Renault op deze auto heeft
losgelaten. Tijd om binnen te
treden! Bij de RT gaan de por
tieren centraal open met
behulp van een afstandsbedie
ning.
Voor de vierde keer op een rij organiseren de vijf officiële merken-
dealers uit Goirle een grote vierdaagse occasionshow op het cen
traal in de plaats gelegen Oranjeplein van donderdag 21 tot en met
zondag 24 mei. Vorig jaar werd voor het eerst voor deze opzet geko
zen. Op het plein komt een grote tent te staan met een oppervlakte
van 1200 vierkante meter waarin alle aangeboden auto’s een plaats
je krijgen. De heren Gerbranda (Peugeot), Ewalts (Renault), Van
Oosterwijk (Citroen), Jansen (Opel) en Wolfs (Ford) geven extra
voordeel op auto’s die tijdens de show boven de f.7.500,= worden
verkocht. Via een drukknop maken kopers kans op een premie van
f.l.500,= die men na de aankoop van de auto kan winnen. Alle aan
geboden auto’s worden afgeleverd met een recente APK-goedkeu-
ring, krijgen een afleveringsbeurt, worden van binnen en buiten
helemaal gepoetst en hebben voldoende liters brandstof in de tank
om verder te komen dan de volgende straathoek. Uiteraard kan bij
aankoop ook een auto worden ingeruild. De waarde van de in te rui
len auto wordt onafhankelijk van welke auto gekocht gaat worden
bepaald.
Ouders hoeven bij een bezoek aan de grote Goirlese Occasionshow
hun kinderen niet thuis te laten. Er is een speciale videohoek inge
richt. Bovendien zijn er alle dagen spelletjes voor de kinderen. Ze
kunnen vakkundig geschminkt worden, er loopt een clown rond met
ballonnen en er zijn verschillende computers opgesteld met diverse
programma’s. De Goirlese Occasionshow start op donderdag 21 mei
(Hemelvaartsdag) en sluit pas op zondag 24 mei. De tent is alle
dagen geopend van 11.00 tot 17.00 uur en op vrijdag 22 mei is het
koopavond tot 21.00 uur.
voor een belangrijk stuk
gedeeld met de Kangoo. Voor
zien we de bekende McPherson
veerpoten en een stabilisator-
stang. Achter past Renault een
semi-onafhankelijke as toe met
getrokken draagarmen met
schroefveren, verticaal
geplaatste dempers en even
eens een stabilisator. Door te
spelen met de hardheid van de
gebruikte ophangrubbers kan
het karakter van de achteras
heel gemakkelijk aan de motor-
versie worden aangepast.
4W SJff 92Ï
11 kinWUAT