mivi i iaat. iS Peugeot 206 Toyota kwalificeert zich voor Le Mans Geluiden Opvolger 205 heet definitief Met méér péékaa's Alfa 145 en 146 j|gg Jaargang 10 nr 19 Woensdag 20 mei 1998 Oplage 103.600 Deze week Autotest Renault Clio 1.4 RT DEALERS .013 1 4563956 ..013 I 5423030 .013 I 5420143 ..013 1 4634355 ..013 1 5355575 .01314683911 ..013 I 5363924 Souplesse ..013 1 5355655 .013 I 5422133 Junior .013 I 5053944 .013 I 5331206 .013 I 5347771 .013 I 4680468 .013 I 5430022 .0416 I 363412 .013 I 4647676 uit met transmissieproblemen pas wind- Tony Vos SPORT Zie pagina 8 Auto’s maken geluiden, dat is nooit anders geweest, maar auto’s maken ook geluiden die ze niet horen te maken. Dat kan bijvoorbeeld het hinderlijk tril len van een cassettebandje zijn dat voor de helft uit de audio- installatie steekt. Of wat te den ken van een sleutelbos die in een vakje ligt te rinkelen tegen wat parkeermuntjes. Losliggende spullen in de baga geruimte kunnen ook zo hinder lijk aanwezig zijn. Maar geluk kig betreft het in deze gevallen allemaal geluiden die direct te verklaren zijn en ook makkelijk op te lossen, waarna de rust wederkeert. Maar auto’s maken ook gelui den die veel moeilijker thuis te brengen zijn. Zo reed ik kort geleden met een grote terrein- auto. Ik had enkele honderden kilometer gereden met een tan- dem-as auto-ambulance erach ter zonder ook maar iets abnor maals te horen. Totdat de trail er werd afgekoppeld en ik met auto, vier mensen en flink wat bagage aan boord mijn reis ver volgde. Bij de minste of gerings te ribbel in het wegdek klapper de er iets achterin het voertuig. Na een paar honderd meter maar even langs de kant en de achterdeuren nog even goed dichtgegooid. Maar dat bracht niet de oplossing. Je gaat dan van alles zitten bedenken: een uitlaat die niet goed in zijn rub bers hang, een loszittende schokdemper, een rubber van een stabilisatorstang, de trek haak die niet goed aangedraaid is, de bevestiging van de achter bank... Drie dagen lang heb ik er mijn hoofd over gebroken. Ik heb onder de auto gelegen om te kijken of ik iets kon zien. Nee dus! Dan maar even tegen de uitlaat trappen! Deze raakte aan de zijkant de brandstof tank, maar dat is nu juist niet de beweging die Wordt gemaakt bij inveren. Het mysterie leek onoplosbaar en de klappen waren behoorlijk hard. Dan maar de auto teruggebracht naar de betreffende importeur met de mededeling dat ik erg graag de oorzaak van dit geluid wilde weten. Een dag later ging de telefoon. De twee achterdeu ren waren niet correct afhan gen, hadden daardoor wat spe ling en veroorzaakten het geklapper. Dan zat ik er zelf bij de eerste mogelijkheid niet zover naast... De grotere motoren in de Alfa 145 en 146 worden vanaf nu voorzien van een variabel inlaatsysteem. Het gaat om de 1,8 en 2,0 liter 16-kleps Twin Spark motoren die in deze configuratie al bekend zijn uit de Alfa 156. De wijziging zorgt voor een toegenomen vermogen, maar de prijzen zijn niet veranderd. Nieuw is ook de Alfa 145 Junior. Gebruikte auto-show GOIRLE 21 - 22 - 23 - 24 mei Zie pagina 4/5 1 V armen lolis de Vorig w de Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag-22.00 uur In het inlaatspruitstuk zit een klep die afhankelijk van de helaas uit met tri aan zijn Marcos. Toyota Autonova013 I 5351035 Mercedes Benz Autopan0416 1 361553 Mazda Van Baast Citroen Bertens Rover Bink VW/Audi Auto Bongers013 5321411 Renault Van der Boom 013 5364011 Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044 Chrysler Chrysler L. op Zand.0416 1 363993 Peugeot Collaris Subaru Dekkers Nissan Denissen Skoda Suzuki Gijsbers Mitsubishi Kluitmans013 I 5443330 Seat Auto Noordhoek ..013 14553678 Ford Obam Tilburg013 I 5350045 BMW Renova... •Ford Van Rijn Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 Kia Schapendonk.... Peugeot Spijkers Goirle Opel Gebr. Vullings... Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d. Wouw. Seat Saab Zuid Oost pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Omstreken, verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. een gecombineerd verbruik van 1 liter op 12,2 km en de 2,0 Twin Spark 16V 1 liter op 11,7 km. Deze week zaterdag 23 mei FIA Formule 3000 te Monaco zondag 24 mei Grand Prix Formule 1 te Monaco Renault Spider Trophy te Monaco 500 Mijl van Indianapolis STW en Duitse Formule 3 op de Sachsenring (D) Historische Zandvoort Trophy op het Circuit Park Zandvoort maandag 25 mei BTCC op Oulton Park (GB) Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tal. 013/5368805 Fax 013/5359985 krijgt straks katalysatoren, een glazen ruit en een iets lagere ach tervleugel. In Le Mans zullen Martin Brundle, Thierry Boutsen, Ukyo Katayama, Geoff Lees, Toshio Suzuki, Emanuel Collard, Ralf Kelleners, Eric Heary en Keiichi Tsuchiya de auto’s bestu ren. De vierde manche voor het FIA Formule 3000 kampioenschap, even eens verreden op Silverstone, werd een overwinning voor Juan Pablo Móntoya. Het was de tweede opeen volgende zege voor de Colombiaan van het Super Nova team. De Duitser Nick Heidfeld werd tweede terwijl de Deen Jason Watt het laatste plaatsje op het erepodium in mocht nemen. In het klassement gaat Montoya nu aan de leiding met 20 punten, op vijf pun ten gevolgd door Heidfeld van het West Competition Junior team. Op het circuit van Brands Hatch werd de vierde meeting van het BTCC opnieuw een teleurstelling voor Peter Kox. Meer dan een zevende plaats in de tweede race zat er niet in voor de Honda coureur. Beide races werden gewonnen door de Zweed Rickard Rydell in zijn Volvo S40. Rydell gaat momenteel aan de leiding, gevolgd door de teamcollega van Peter Kox, James Thompson. Fransman Andre de Cortanze. Eind 1997 was de auto gereed voor zijn eerste kilometers. De ontwikkeling vond plaats in nauwe samenwerking met de Duitse TUV, waardoor een Europese typegoedkeuring in het verschiet ligt. Zelfs de eerste crashtest is al uitgevoerd. De motoren hebben uiteraard hetzelfde blok, zijn voorzien van vier kleppen en twee bou gies per cilinder e n ook de variabele timing van de inlaatkleppen was al bekend. De nieuwste generatie Twin Spark motoren beschikt ech ter ook over een variabel inlaatsysteem, waardoor ver mogen en souplesse toenemen en het brandstofverbruik juist iets gunstiger uitkomt. In Japan behaalde Ibm Coronel zijn eerste puntje voor de Formule Nippon, ofwel het Japanse Formule 3000 kampioenschap. Op het circuit van Mine startte Tom vanaf de 16e positie maar wist zich op te werken tot de zesde plaats. De wedstrijd werd gewonnen door de Japanner Montoyama, die na twee races samen met zijn landgenoot Kageyama de ranglijst aanvoert. het ti-achtig? uitlaatsierstuk op. In het interieur zien we stoelen met een Jaquard bekleding en leer op het stuurwiel en de pookknop. De stiksels hiervan zijn in blauw uitgevoerd. Speciaal voor de Junior is de directe en sportie ve besturing van de ti-versie overgenomen. De uitrusting is uiterst compleet met onder meer stuurbekrachtiging, air bag, gordelspanners, start blokkering, centrale vergren deling, elektrisch bediende portierruiten, dito verstelbare spiegels, getint glas, verstel baar stuurwiel, vier hoofd steunen en radiovoorbereiding met speakers. Alfa Romeo gaat de 145 Junior leveren vanaf de maand juli voor f.33.500,=. De vernieuwde 145 1.8 kost f.38.950,= en de 2.0 Quadrifoglio f.46.250,=. Deze motorvarianten komen in de 146 op respectievelijk f.40.450,= en f.47.450,=. Een andere noviteit in het pro gramma is de nieuwe 145 Junior. De bestaande 146 Junior blijft gewoon leverbaar. Net als de 146 beschikt de 145 Junior over de 103 pk sterke 1,4 liter 16V Twin Spark motor die zorgt voor een topsnelheid van 185 km/u en acceleratie van 0 tot 100 km/u in 11,2 seconden. Het sportieve design in combinatie met de aangepast te uitrusting maken de Junior begerenswaardig. De auto staat op 15 inch lichtmetalen wielen met 195/50 banden. De zijk- sirts, spiegelbehuizing, bum perspoilers en deurhendels wor den in de carrosseriekleur ges poten. Aan de achterkant valt gegeven. Het koppel nam bij de 1,8 liter fractioneel toe, maar wordt nu bij een lager toerental bereikt. Het gaat hier om 169 (1,8) en 187 Nm (2,0) bij 3500 tr/miin. En hiermee wordt de toegenomen souplesse geïllu streerd. En dan natuurlijk de invloed op de prestaties. De verschillen zijn hier op papier marginaal. De 145 1.8 T.S. 16V haalt 207 km/u en heeft voor de acceleratie naar 100 km/u 9,1 seconden nodig (was 205 km/u en 9,2 sec.). Bij de 2.0 T.S. 16V gaat het om 210 km/u en 8,3 seconden (was 210 km/u en 8,4 sec.). Bij de 146 zien we verge lijkbare veranderingen. Maar souplesse laat zich niet zozeer door deze cijfers bevestigen. Belangrijker zijn de tussenacce- leraties die vlotter verlopen. Ook hoeft men onder bepaalde omstandigheden wat minder te schakelen. Volgens de nieuwe Europese meetmethode halen de 145 en 146 met 1,8 motor Op het moment dat het Formule 1 circus in het kleine vorstendom zijn show opvoert voor de minder armen der aarde wordt in Indianapolis de fameuze 500 Mijlsrace verreden. V--- jaar nog wist Arie Luyendijk voor m tweede maal in zijn carrière deze wedstrijd op zijn naam te schrijven maar nu ziet het er minder rooskleu rig uit voor de Brabantse Amerikaan. Door motorproblemen kwam Arie bij de trainingen niét verder dan de 28e startpositie en fat betekent dat alleen een topafstelling van auto en motor en veel geluk nog voor een plaats op het erepodium kunnen zorgen. Komende zondag wordt in Monte Carlo de Grand Prix van Monaco ver reden. Het stratencircuit is smal en enorm bochtig en dat betekent dat de pure topsnelheid van de McLaren Mercedessen en hun superieure weg- ligging in langgerekte snelle bochten hier van weinig of geen waarde is. Het komt hier voornamelijk op stuur manskunst aan en dus zouden we best wel eens een andere winnaar dan Hakkinen of Coulthard kunnen krij gen. Zeker als het ook nog eens wil regenen kunnen rijders als Schumacher, Alesi, Hill en Panis tot de mogelijke zegekandidaten gere kend worden. In droge omstandighe den is het echter uitermate moeilijk om in te halen en in dat geval is de startopstelling cruciaal. Het is inmiddels zeker dat Toyota met een aantal GT- wagens zal verschijnen aan de start van de bekende 24 uurs race van Le Mans op 6 en 7 juni as. Hiervoor werden door het Toyota Team Europe in Keulen een aantal auto’s gebouwd die tijdens de kwalificatierondes bij zonder snel bleken. En het leuke is wellicht dat Toyota deze boli de ook in een straatversie op de markt gaat brengen. Het team gaat niet voor de overwinning omdat dit voor Toyota het eerste jaar is en men ervaring wil opdoen om volgend jaar serieus een gooi naar de eindzege te doen. Het GT-1 project van Toyota ging in januari vorig jaar van start onder leiding van de Aardig is ook dat de in 1983 geïntroduceerde 205 vooral in 1997 nog een flinke opleving kreeg na de presentatie van de speciale ‘Generation’-uitvoering, een complete 205 met 1,4 liter benzinemotor of 1,8 liter diesel vanaf f. 19.995,=. De auto is volledig digitaal ont worpen, er is bij wijze van spreke geen vel tekenpapier aan te pas gekomen. In een Italiaanse wind tunnel is de carrosserie verder geperfectioneerd. Achterin ligt een twin-turbo V8 die het merk eind jaren tachtig in haar Group C-racewagens gebruikte. De nieuwe versie is echter lichter en krachtiger. De produktieversie Op het circuit van Silverstone werd afgelopen weekend de tweede race voor de FIA GT serie gehouden. In de trainingen was Alan McNish in zijn Porsche 911 GT1 98 het snelste maar de Schot viel al vrij vlug uit met een kapotte turbo. Teamgenoot Uwe Alzen kreeg een zeer omstreden penalty van 30 seconden omdat hij de blokkerende Panoz van David Brabham opzij zette en dat maakte de weg vrij voor de Mercedes CLK GTR van Bernd Schneider en Mark Webber om de overwinning te pakken. Inde GT 2 klasse ging de winst naar Olivier Beretta en Pedro Lamy\in de Chrysler Viper. Onze landgenoot'Cor Euser viel Het lijkt logisch dat de opvolger van de beroemde 205 ‘gewoon’ 206 gaat heten, maar er werd in de wandelgangen gesproken over eventueel de 207. Peugeot lichtte van deze nieuwe compacte auto al een flinke tip van de sluier op door op de autosalon van Genève de vingt-coeur (2-0-hartje) te laten zien, die al het exacte front en dashboard van de nieuwe 206 draagt. Het is overigens zeer denkbaar dat deze cabrio-versie in vrijwel gelijke vorm op de markt gaat komen. De eerste officiële foto van de 206 betreft een vijfdeurs. De auto ziet er ori gineel en vooral krachtig uit met zijn bolle vormen. Met de 106 heeft Peugeot nooit de 205 kun nen doen vergeten, maar het ziet er naar uit dat de 206 meer in huis heeft. In ieder geval is recent het programma van de 106 verkleind om plaats te maken voor deze nieuweling. omstandigheden de inlaatlucht via een langere of kortere weg naar de motor leidt. Deze klep wordt door het motormanage- mentsysteem aangestuurd en wel zo dat bij hogere toerental len de korte weg en bij lagere de langere weg wordt gebruikt. Immers bij lagere toerentallen is een hoge souplesse gewenst en bij hogere toerentallen gaat de bestuurder voor maximale prestaties. Het resultaat van deze ingreep is onder andere te zien in het maximale vermo gen. De 1,8 liter levert nu 144 in plaats van 140 pk en bij de 2 liter kwam er 5 pk bij en wordt nu 155 pk aan de krukas door- rj-PZ-48

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 19