mivi i iaat.
iS
Peugeot 206
Toyota kwalificeert
zich voor Le Mans
Geluiden
Opvolger 205
heet definitief
Met méér péékaa's
Alfa 145 en 146
j|gg
Jaargang 10 nr 19 Woensdag 20 mei 1998 Oplage 103.600
Deze week
Autotest Renault Clio 1.4 RT
DEALERS
.013 1 4563956
..013 I 5423030
.013 I 5420143
..013 1 4634355
..013 1 5355575
.01314683911
..013 I 5363924
Souplesse
..013 1 5355655
.013 I 5422133
Junior
.013 I 5053944
.013 I 5331206
.013 I 5347771
.013 I 4680468
.013 I 5430022
.0416 I 363412
.013 I 4647676
uit met transmissieproblemen
pas
wind-
Tony Vos
SPORT
Zie pagina 8
Auto’s maken geluiden, dat is
nooit anders geweest, maar
auto’s maken ook geluiden die
ze niet horen te maken. Dat kan
bijvoorbeeld het hinderlijk tril
len van een cassettebandje zijn
dat voor de helft uit de audio-
installatie steekt. Of wat te den
ken van een sleutelbos die in
een vakje ligt te rinkelen tegen
wat parkeermuntjes.
Losliggende spullen in de baga
geruimte kunnen ook zo hinder
lijk aanwezig zijn. Maar geluk
kig betreft het in deze gevallen
allemaal geluiden die direct te
verklaren zijn en ook makkelijk
op te lossen, waarna de rust
wederkeert.
Maar auto’s maken ook gelui
den die veel moeilijker thuis te
brengen zijn. Zo reed ik kort
geleden met een grote terrein-
auto. Ik had enkele honderden
kilometer gereden met een tan-
dem-as auto-ambulance erach
ter zonder ook maar iets abnor
maals te horen. Totdat de trail
er werd afgekoppeld en ik met
auto, vier mensen en flink wat
bagage aan boord mijn reis ver
volgde. Bij de minste of gerings
te ribbel in het wegdek klapper
de er iets achterin het voertuig.
Na een paar honderd meter
maar even langs de kant en de
achterdeuren nog even goed
dichtgegooid. Maar dat bracht
niet de oplossing. Je gaat dan
van alles zitten bedenken: een
uitlaat die niet goed in zijn rub
bers hang, een loszittende
schokdemper, een rubber van
een stabilisatorstang, de trek
haak die niet goed aangedraaid
is, de bevestiging van de achter
bank... Drie dagen lang heb ik
er mijn hoofd over gebroken. Ik
heb onder de auto gelegen om te
kijken of ik iets kon zien. Nee
dus! Dan maar even tegen de
uitlaat trappen! Deze raakte
aan de zijkant de brandstof
tank, maar dat is nu juist niet
de beweging die Wordt gemaakt
bij inveren. Het mysterie leek
onoplosbaar en de klappen
waren behoorlijk hard. Dan
maar de auto teruggebracht
naar de betreffende importeur
met de mededeling dat ik erg
graag de oorzaak van dit geluid
wilde weten. Een dag later ging
de telefoon. De twee achterdeu
ren waren niet correct afhan
gen, hadden daardoor wat spe
ling en veroorzaakten het
geklapper. Dan zat ik er zelf bij
de eerste mogelijkheid niet zover
naast...
De grotere motoren in de Alfa 145 en 146 worden
vanaf nu voorzien van een variabel inlaatsysteem.
Het gaat om de 1,8 en 2,0 liter 16-kleps Twin
Spark motoren die in deze configuratie al bekend
zijn uit de Alfa 156. De wijziging zorgt voor een
toegenomen vermogen, maar de prijzen zijn niet
veranderd. Nieuw is ook de Alfa 145 Junior.
Gebruikte auto-show
GOIRLE
21 - 22 - 23 - 24 mei
Zie pagina 4/5
1 V
armen
lolis de
Vorig
w de
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag-22.00 uur
In het inlaatspruitstuk zit een
klep die afhankelijk van de
helaas uit met tri
aan zijn Marcos.
Toyota
Autonova013 I 5351035
Mercedes Benz
Autopan0416 1 361553
Mazda
Van Baast
Citroen
Bertens
Rover
Bink
VW/Audi
Auto Bongers013 5321411
Renault
Van der Boom 013 5364011
Daewoo
Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044
Chrysler
Chrysler L. op Zand.0416 1 363993
Peugeot
Collaris
Subaru
Dekkers
Nissan
Denissen
Skoda
Suzuki
Gijsbers
Mitsubishi
Kluitmans013 I 5443330
Seat
Auto Noordhoek ..013 14553678
Ford
Obam Tilburg013 I 5350045
BMW
Renova...
•Ford
Van Rijn
Volvo
Van Roosmalen ...013 I 5840000
Kia
Schapendonk....
Peugeot
Spijkers Goirle
Opel
Gebr. Vullings...
Alfa Romeo
Wouters
Daihatsu
Ad v.d. Wouw.
Seat Saab
Zuid Oost
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en
Omstreken, verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
een gecombineerd verbruik van
1 liter op 12,2 km en de 2,0
Twin Spark 16V 1 liter op 11,7
km.
Deze week
zaterdag 23 mei
FIA Formule 3000 te Monaco
zondag 24 mei
Grand Prix Formule 1 te Monaco
Renault Spider Trophy te Monaco
500 Mijl van Indianapolis
STW en Duitse Formule 3 op de
Sachsenring (D)
Historische Zandvoort Trophy op het
Circuit Park Zandvoort
maandag 25 mei
BTCC op Oulton Park (GB)
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tal. 013/5368805
Fax 013/5359985
krijgt straks katalysatoren, een
glazen ruit en een iets lagere ach
tervleugel. In Le Mans zullen
Martin Brundle, Thierry Boutsen,
Ukyo Katayama, Geoff Lees,
Toshio Suzuki, Emanuel Collard,
Ralf Kelleners, Eric Heary en
Keiichi Tsuchiya de auto’s bestu
ren.
De vierde manche voor het FIA
Formule 3000 kampioenschap, even
eens verreden op Silverstone, werd
een overwinning voor Juan Pablo
Móntoya. Het was de tweede opeen
volgende zege voor de Colombiaan
van het Super Nova team. De Duitser
Nick Heidfeld werd tweede terwijl de
Deen Jason Watt het laatste plaatsje
op het erepodium in mocht nemen. In
het klassement gaat Montoya nu aan
de leiding met 20 punten, op vijf pun
ten gevolgd door Heidfeld van het
West Competition Junior team.
Op het circuit van Brands Hatch
werd de vierde meeting van het BTCC
opnieuw een teleurstelling voor Peter
Kox. Meer dan een zevende plaats in
de tweede race zat er niet in voor de
Honda coureur. Beide races werden
gewonnen door de Zweed Rickard
Rydell in zijn Volvo S40. Rydell gaat
momenteel aan de leiding, gevolgd
door de teamcollega van Peter Kox,
James Thompson.
Fransman Andre de Cortanze.
Eind 1997 was de auto gereed
voor zijn eerste kilometers. De
ontwikkeling vond plaats in
nauwe samenwerking met de
Duitse TUV, waardoor een
Europese typegoedkeuring in het
verschiet ligt. Zelfs de eerste
crashtest is al uitgevoerd.
De motoren hebben uiteraard
hetzelfde blok, zijn voorzien
van vier kleppen en twee bou
gies per cilinder e n ook de
variabele timing van de
inlaatkleppen was al bekend.
De nieuwste generatie Twin
Spark motoren beschikt ech
ter ook over een variabel
inlaatsysteem, waardoor ver
mogen en souplesse toenemen
en het brandstofverbruik juist
iets gunstiger uitkomt.
In Japan behaalde Ibm Coronel
zijn eerste puntje voor de Formule
Nippon, ofwel het Japanse Formule
3000 kampioenschap. Op het circuit
van Mine startte Tom vanaf de 16e
positie maar wist zich op te werken
tot de zesde plaats. De wedstrijd werd
gewonnen door de Japanner
Montoyama, die na twee races samen
met zijn landgenoot Kageyama de
ranglijst aanvoert.
het ti-achtig? uitlaatsierstuk
op. In het interieur zien we
stoelen met een Jaquard
bekleding en leer op het
stuurwiel en de pookknop. De
stiksels hiervan zijn in blauw
uitgevoerd. Speciaal voor de
Junior is de directe en sportie
ve besturing van de ti-versie
overgenomen. De uitrusting is
uiterst compleet met onder
meer stuurbekrachtiging, air
bag, gordelspanners, start
blokkering, centrale vergren
deling, elektrisch bediende
portierruiten, dito verstelbare
spiegels, getint glas, verstel
baar stuurwiel, vier hoofd
steunen en radiovoorbereiding
met speakers. Alfa Romeo
gaat de 145 Junior leveren
vanaf de maand juli voor
f.33.500,=. De vernieuwde 145
1.8 kost f.38.950,= en de 2.0
Quadrifoglio f.46.250,=. Deze
motorvarianten komen in de
146 op respectievelijk
f.40.450,= en f.47.450,=.
Een andere noviteit in het pro
gramma is de nieuwe 145
Junior. De bestaande 146
Junior blijft gewoon leverbaar.
Net als de 146 beschikt de 145
Junior over de 103 pk sterke
1,4 liter 16V Twin Spark motor
die zorgt voor een topsnelheid
van 185 km/u en acceleratie
van 0 tot 100 km/u in 11,2
seconden. Het sportieve design
in combinatie met de aangepast
te uitrusting maken de Junior
begerenswaardig. De auto staat
op 15 inch lichtmetalen wielen
met 195/50 banden. De zijk-
sirts, spiegelbehuizing, bum
perspoilers en deurhendels wor
den in de carrosseriekleur ges
poten. Aan de achterkant valt
gegeven. Het koppel nam bij de
1,8 liter fractioneel toe, maar
wordt nu bij een lager toerental
bereikt. Het gaat hier om 169
(1,8) en 187 Nm (2,0) bij 3500
tr/miin. En hiermee wordt de
toegenomen souplesse geïllu
streerd. En dan natuurlijk de
invloed op de prestaties. De
verschillen zijn hier op papier
marginaal. De 145 1.8 T.S. 16V
haalt 207 km/u en heeft voor de
acceleratie naar 100 km/u 9,1
seconden nodig (was 205 km/u
en 9,2 sec.). Bij de 2.0 T.S. 16V
gaat het om 210 km/u en 8,3
seconden (was 210 km/u en 8,4
sec.). Bij de 146 zien we verge
lijkbare veranderingen. Maar
souplesse laat zich niet zozeer
door deze cijfers bevestigen.
Belangrijker zijn de tussenacce-
leraties die vlotter verlopen.
Ook hoeft men onder bepaalde
omstandigheden wat minder te
schakelen. Volgens de nieuwe
Europese meetmethode halen
de 145 en 146 met 1,8 motor
Op het moment dat het Formule 1
circus in het kleine vorstendom zijn
show opvoert voor de minder armen
der aarde wordt in Indianapolis de
fameuze 500 Mijlsrace verreden. V---
jaar nog wist Arie Luyendijk voor m
tweede maal in zijn carrière deze
wedstrijd op zijn naam te schrijven
maar nu ziet het er minder rooskleu
rig uit voor de Brabantse Amerikaan.
Door motorproblemen kwam Arie bij
de trainingen niét verder dan de 28e
startpositie en fat betekent dat alleen
een topafstelling van auto en motor
en veel geluk nog voor een plaats op
het erepodium kunnen zorgen.
Komende zondag wordt in Monte
Carlo de Grand Prix van Monaco ver
reden. Het stratencircuit is smal en
enorm bochtig en dat betekent dat de
pure topsnelheid van de McLaren
Mercedessen en hun superieure weg-
ligging in langgerekte snelle bochten
hier van weinig of geen waarde is.
Het komt hier voornamelijk op stuur
manskunst aan en dus zouden we
best wel eens een andere winnaar dan
Hakkinen of Coulthard kunnen krij
gen. Zeker als het ook nog eens wil
regenen kunnen rijders als
Schumacher, Alesi, Hill en Panis tot
de mogelijke zegekandidaten gere
kend worden. In droge omstandighe
den is het echter uitermate moeilijk
om in te halen en in dat geval is de
startopstelling cruciaal.
Het is inmiddels zeker dat
Toyota met een aantal GT-
wagens zal verschijnen aan de
start van de bekende 24 uurs
race van Le Mans op 6 en 7 juni
as. Hiervoor werden door het
Toyota Team Europe in Keulen
een aantal auto’s gebouwd die
tijdens de kwalificatierondes bij
zonder snel bleken. En het leuke
is wellicht dat Toyota deze boli
de ook in een straatversie op de
markt gaat brengen. Het team
gaat niet voor de overwinning
omdat dit voor Toyota het eerste
jaar is en men ervaring wil
opdoen om volgend jaar serieus
een gooi naar de eindzege te
doen. Het GT-1 project van
Toyota ging in januari vorig jaar
van start onder leiding van de
Aardig is ook dat de in 1983
geïntroduceerde 205 vooral in
1997 nog een flinke opleving
kreeg na de presentatie van de
speciale ‘Generation’-uitvoering,
een complete 205 met 1,4 liter
benzinemotor of 1,8 liter diesel
vanaf f. 19.995,=.
De auto is volledig digitaal ont
worpen, er is bij wijze van spreke
geen vel tekenpapier aan te pas
gekomen. In een Italiaanse wind
tunnel is de carrosserie verder
geperfectioneerd. Achterin ligt
een twin-turbo V8 die het merk
eind jaren tachtig in haar Group
C-racewagens gebruikte. De
nieuwe versie is echter lichter en
krachtiger. De produktieversie
Op het circuit van Silverstone werd
afgelopen weekend de tweede race
voor de FIA GT serie gehouden. In de
trainingen was Alan McNish in zijn
Porsche 911 GT1 98 het snelste maar
de Schot viel al vrij vlug uit met een
kapotte turbo. Teamgenoot Uwe Alzen
kreeg een zeer omstreden penalty van
30 seconden omdat hij de blokkerende
Panoz van David Brabham opzij zette
en dat maakte de weg vrij voor de
Mercedes CLK GTR van Bernd
Schneider en Mark Webber om de
overwinning te pakken. Inde GT 2
klasse ging de winst naar Olivier
Beretta en Pedro Lamy\in de Chrysler
Viper. Onze landgenoot'Cor Euser viel
Het lijkt logisch dat de opvolger
van de beroemde 205 ‘gewoon’
206 gaat heten, maar er werd in
de wandelgangen gesproken over
eventueel de 207. Peugeot lichtte
van deze nieuwe compacte auto
al een flinke tip van de sluier op
door op de autosalon van Genève
de vingt-coeur (2-0-hartje) te
laten zien, die al het exacte front
en dashboard van de nieuwe 206
draagt. Het is overigens zeer
denkbaar dat deze cabrio-versie
in vrijwel gelijke vorm op de
markt gaat komen. De eerste
officiële foto van de 206 betreft
een vijfdeurs. De auto ziet er ori
gineel en vooral krachtig uit met
zijn bolle vormen. Met de 106
heeft Peugeot nooit de 205 kun
nen doen vergeten, maar het ziet
er naar uit dat de 206 meer in
huis heeft. In ieder geval is
recent het programma van de
106 verkleind om plaats te
maken voor deze nieuweling.
omstandigheden de inlaatlucht
via een langere of kortere weg
naar de motor leidt. Deze klep
wordt door het motormanage-
mentsysteem aangestuurd en
wel zo dat bij hogere toerental
len de korte weg en bij lagere
de langere weg wordt gebruikt.
Immers bij lagere toerentallen
is een hoge souplesse gewenst
en bij hogere toerentallen gaat
de bestuurder voor maximale
prestaties. Het resultaat van
deze ingreep is onder andere te
zien in het maximale vermo
gen. De 1,8 liter levert nu 144
in plaats van 140 pk en bij de 2
liter kwam er 5 pk bij en wordt
nu 155 pk aan de krukas door-
rj-PZ-48