3
I
1
7
AD AC Hockenheim
Dtnu
Carisma
Royal Class
Half miljoen Saxo's
Luxepakket voor
Citroen Jumpy
Gebruikte auto op LPG
snel voordelig
Geheimtaal op
banden
Royale Mercedes
vertegenwoordiging op
Klassieke AutoRAI
Super Touren Wagen en Formule 3
"il
pagina 8
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Woensdag 29 april 1998 pagina 9
Nog niet bij de dealer maar wel racend in het raamprogramma van het AD AC weekend: De Volkswagen Lupo
jrend
High-tech
i. Det
volger
aid.
Formule 3
Lupo
aan -
derin
n e n
I V E
in
2.500
0.850
korting
ran
i de
8.750
“2.900
■Ml
korting
In het weekend van 18H9 april organiseerde de
Allgemeiner Deutscher Automobil-Club op het circuit
van Hockenheim de eerste meeting van het seizoen voor
de twee belangrijkste Duitse autosportklassen, de Super
Touren Wagen en de Formule 3.
Manuel Reuter in actie met zijn Opel Vectra. De oud ITC kampioen gaat na het eerste weekend
aan de leiding in het STW
De Deen Tom Kristensen rijdt in het Duitse super toerwagen
kampioenschap voor Honda
Tekst en foto’s: Kees van der
Velden
Citrc
diver
het z
bare
0 km
Okm
0 km
0 km
Okm
0 km
0 km
0 km
0.500
900,-
500,-
500,-
B Op
t serie
enorm
c motor
e en de
meer onder
en met zon-
rande wordt de
ketting aange-
de met zijn
0 pk een top-
km/u. De
Een leuke serie in het voorpro
gramma van beide races is de
S over dc mviiuoim u
1996, het introductiejaar.
Alexander Wurz en Jarno T~1
voortgebracht. Het eerste weel
werd een daverend suc<
Nederlandse team van
81 landen te koop. 1997 gingen er 15,7% meer
jrden er 262.000 Saxo’s over de toonbank dan
'sdrie-
iesel-
Saxo
eind dit
laleisië. In
Naast de super toerwagens kwam
ook het Duitse Formule 3 kam
pioenschap in actie
Hockenheim. Deze s
in het buitenland er
LPG houdt verder de motor
schoner dan benzine
prestaties doen niet r
geniet ook
i veel pre
stige en heeft in de loop der tijd rij
ders als Michael en Ralf
Schumacher, Heinz Harald
Frentzen, Jos Verstappen,
e van een
in de
lup op
ize auto heeft met
s meer vermogen,
auto’s zijn
gas-onderbouw,
:nk onder de
geplaatst en de
e volledig beschik-
troën heeft in het programma van de Jumpy bestelwagen
mverse wijzigingen doorgevoerd. Eén daarvan is de komst van
zogenaamde luxe-pakket dat bestaat uit elektrisch verstel
bare en verwarmde buitenspiegels, elektrisch ruitbediening en
centrale portiervergrendeling. Dit pakket kost f.990,exclusief
BTW en is verkrijgbaar voor de Jumpy gesloten bestelwagen in
standaard-uitvoering als de Comfort en Combi Comfort.
Peugeot
Tijdens de trainingen was reger
STW kampioen Laurent Aiello
wederom het snelste in zijn
Peugeot 406 en iedereen dacht
even dat de gele Franse brigade
gewoon weer door zou gaan waar
ze vorig jaar gebleven was. Voor
deze eerste meeting maakten de
organisatoren echter geen gebruik
van het Grand Prix circuit maar
van de korte omloop die meteen na
het uitkomen van het Motodrom
rechts afbuigt en via een korte
dwarsverbinding weer opnieuw het
stadion binnen loopt. Dit kleine
circuit van slechts 2,6 kilometer
bevat relatief gezien veel rechter
hoekten en een coureur die te hard
van stapel loopt kan binnen enkele
ronden zijn linker voorband opge
reden hebben. De wedstrijdstrate-
gie en bandenkeuze zijn daarom
De Klassieker j
1 mei geopend
21.00 uur en op
zondag 3 mei va
17.00 uur.
startpositie van Aiello niet zo
onaantastbaar want de Opel rij
ders Alzen en Reuter, BMW cou
reur Joachim Winkelhock en Audi
coureur Emanuele Pirro zaten op
nog geen halve seconde van de
kleine Fransman.
Van vrijdag 1 tot e"
dag 3 mei aanstaande woru.
eerste Klassieke AutoRAI
gehouden in de Amsterdamse
RAI. Mercedes zal hierbij maar
liefst met acht voertuigen aan
wezig zijn verdeeld over de ver
schillende bouwjaren. Op de
stand van de Mercedes
Veteranen Club zijn onder de
noemer ‘100 jaar internationale
autosport’ auto’s te zien uit de
jaren dertig, vijftig, zestig en
zeventig. Het meest in het oog
springen een Benz Grand Prix
uit 1908, een Mercedes
Nurberg uit 1928 en de 300 SL
uit 1954. Ook staan er een 190
en 190 SL, een 170 S Cabrio,
een 219 en een ‘dikke’ 600.
Met de Benz Grand Prix werd
in 1908 direct de tweede en
derde plaats behaald bij de
grote prijs van Frankrijk. De
eerste plaats was weggelegd
voor een Mercedes. De Benz
werd door een 1
dreven en behaalde
vermogen van 120
snelheid van 160 l
Op de Europese markt heeft de
Saxo een marktaandeel van 1,6
procent.
pomp van zo’n zeven dubbel
tjes.
Nog aantrekkelijker is een auto
met een moderne G3-gasinstal-
latie. Auto’s die hiermee zijn
uitgerust krijgen een extra kor
ting van £250,= op de wegenbe
lasting, een korting die auto
matisch wordt verrekend als de
vermelding G3 op het kente
kenbewijs staat. Deze regeling
geldt sinds 1 juli 1997. Auto’s
met een G3-gasinstallatie zijn
dan ook relatief jong (1997 en
jonger). Bovendien is LPG de
schoonste brandstof en daar
door ook nog eens beter voor
milieu.
In twee jaar tijd heeft Citroën
een half miljoen Saxo’s gepro
duceerd. Het 500.000ste exem
plaar liep recent in Aulnay-
sous-Bois bij Parijs van de
band, een driedeurs l.Oi Tonic ook in Portugal en
gemaakt voor een Britse klant. jaar starten in Mal
Het STW kampioenschap is bijzon
der populair in Duitsland en de
auto’s worden ook steeds verfijnder
en imposanter. Tijdens de war-
ming-up stond ik in de pitbox van
Alfa op het moment dat Stefano
Modena zijn nieuwe 156 binnen
reed en dat leverde een prachtig
schouwspel op. Op het moment
de wagen stil staat sluit een va
monteurs een luchtslang aan en ue t
ingebouwde pneumatische kriks
tillen de Alfa zoevend snel op. Hikt
Intussen leest een technicus op een i.
computer de telemetrie uit en weet en ja
precies op welk moment Stefano in
welke versnelling reed, hoeveel gas
hij gaf, wat de temperatuur van de
Trulli
weekend
icces voor het
n Frits van
motor en banden was, wat zijn
wat rommelige rondetijd was en nog veel meer,
rbij de BMW cou- Terwijl dit alles plaats vind tovert
ook en Menzei het iemand anders uit een verplaatsba
re instrumentencontainer boven de
wagen een luchtslang en spuit al
het vuil uit de remmen en wielen.
Vier monteurs liggen inmiddels
onder de kostbare rode bolide en
sleutelen met gereedschap waar
van ik de naam niet eens weet aan
alles wat maar los en vast zit.
Temidden van deze heksenketel
voert Modena over de intercom
overleg met zijn ingenieur en na
een minuut of vier stormt de Alfa
weer naar buiten.
Dit prachtige schouwspel heeft
echter ook een keerzijde. Het STW
kampioenschap was bedoeld als
betaalbaar alternatief voor het
inmiddels ter ziele gegane DTM
maar bevindt zich inmiddels door
de steeds gecompliceerdere tech
niek op het kostenniveau van die
DTM. Enkele fabrikanten hebben
dan ook al afgehaakt of hun inzet
drastisch ingekrompen en het
startveld is dan ook al kleiner als
vorig jaar. In Engeland zien we dit
nog sterker, in het BTCC rijden
momenteel nog geen twintig
1 .lg, fabrieksauto’s meer rond. Het is
a j dan ook te hopen dat de verant-
ran ae woordelijke instanties dit gevaar
-to 6 op tijd onderkennen en maatrege
len nemen. De enige juiste weg
1"\t het Amerikaanse model te
zijn: gooi alle high-tech overboord
en laat het racen over aan de cou
reurs. Zo niet dan wordt het STW
kampioenschap de volgende Titanic
in de autosportwereld.
Bij de toerwagens ging de winst
via Uwe Alzen en Manuel Reuter
naar Opel, in de Formule 3 serie
boekte het Nederlandse team van
Frits van Amersfoort een eclatant
succes met een dubbele overwin
ning voor de Belg Bas Reinders.
De auto is in f
Vorig jaar werden er 2€
van gemaakt, 59 als
deurs en 27 met een die
motor. Citroën maakt de f
Tai en zal
AD AC Tburing Junior Cup, waarin
met twintig identieke Volkswagen
Lupo’s gereden wordt. Met deze
serie hoopt men vooral het jeugdi
ge Duitse toerwagen talent boven
water te krijgen. De toprijders in
deze klasse, vaak nog maar zeven
tien jaar, worden ongetwijfeld de
toerwagencracks van morgen.
Het ADAC weekend is een prachtig
en spannend race gebeuren en de
eerstvolgende meeting vindt plaats
op de Nürburgring in het weekend
van 9/10 mei. De Nederlands auto-
sportfans mogen dit weekend
gerust in hun agenda noteren want
het is alleszins de moeite waard
om er eens een kijkje te gaan
nemen. Het STW kampioenschap
kan overigens ook via Eurosport
gevolgd worden.
getuige de deelname
LPG gestookte auto i
Renault Mégane Cup
Zandvoort. Dez
LPG zelfs iets i
Steeds meer aut
geschikt voor g
waarbij de tank
bodem wordt gr
bagageruimte
baar blijft.
Wilt u meer weten over het
omslagpunt van een bepaald
type auto, schrijf dan een brief
je naar Stichting Autogas
Nederland, Antwoordnummer
556, 1180 WB Amstelveen
(Frankeren is niet nodig) en
schrijf daarop het merk, type,
bouwjaar en de cilinderinhoud
van de betreffende auto en hoe
veel kilometers u per jaar rijdt.
Als een automobilist een
gebruikte auto aanschaft die is
voorzien van een LPG-installa-
tie, wordt vaak het besluit
genomen deze voorziening te
verwijderen. Dat is in een groot
aantal gevallen niet terecht,
omdat de installatie vaak al
vanaf zo’n 12.000 km per jaar
voordeel oplevert. Dit relatief
lage kilometrage wordt voor-
zaakt door het feit dat de gas
installatie vrijwel volledig is
afgeschreven in een gebruikte
auto. Kortom, de auto kost in
aanschaf niets meer dan een
vergelijkbaar model op benzine.
Dat betekent dat de koper
alleen het hogere tarief voor de
wegenbelasting betaald, maar
in ruil daarvoor te maken
krijgt met een literprijs aan de
Wie de zijkant van een moderne autoband bekijkt, vindt daarop
vele geheimzinnige coderingen, die echter allemaal iets betekenen.
Nemen we als voorbeeld de Vredestein Quatrac 2 in de maat
165/65 R 14 79 T. Het eerste getal staat voor de breedte van de
band in millimeters. Het tweede getal duidt de hoogte/breedte ver
houding in procenten aan. Vijfenzestig wil dus zeggen dat de band
35 procent lager is dan hij breed is. Zo is een band met een hoog
getal (bv. 175/80) hoger en draagt een brede, lage sportband een
laag getal (bv. 195/50). De letter R duidt op de radiale constructie
van de band, de meest gangbare, veilige en duurzame bouwwijze.
Het cijfers ‘14’ geeft de diameter van de velg aan in inches. Tot
zover weet menig autokenner een band nog wel te onderscheiden.
Het getal ‘79’ geeft het draagvermogen van de band aan bij top
snelheid. De hoofdletter die de code beeïndigd staat voor de snel
heid die maximaal met deze band mag worden gereden. T geeft
aan 190 km/u. De hoogste codering is hier de letter Y die staat voor
300 km/u. Tot slot zijn er dan nog wat extra codes zoals Max. load
615 kg (1356 lbs) at 300 kPa (44 psi) max. press. Dit geeft de maxi
male belasting en bandendruk aan (deze aanduiding is niet ver
plicht in Europa). M&S betekent Mud en Snow en geeft aan dat
het om een winterband gaat. DOT DVDE MTA is een codering dat
de band is goedgekeurd voor de Amerikaanse markt. Ten slotte
vinden we nog de code E4 027550, dit is het toelatingsnummer in
overeenstemming met de ECE-R30 wetgeving, die door een groot
aantal landen wordt onderschreven. Het stelt specifieke eisen aan
banden.
Nurberg kon worden besteld
als een open- of gesloten zes- of
zevenzitter. Daimler legde de
basis voor de constructie,
Ferdinand Porsche ontwikkelde
het model verder. Het type 460
was een auto voor prominenten
zoals regeringsleiders en vor
sten.
De nieuwe Mitsubishi Carisma Royal Class heeft zoals de naam al
doet vermoeden een zeer uitgebreide standaarduitrusting. Deze
bestaat onder meer uit twee airbags, twee side-bags, airconditio
ning, elektrisch bediende voorportierruiten en dito verstelbare en
verwarmde buitenspiegels. Daarnaast heeft deze Carisma uiter
aard voorzieningen als centrale vergrendeling, getint glas, een toe-
renteller, hoofdsteunen achter en een radiovoorbereiding. Het
totale pakket extra’s zou normaal £4.600,= moeten kosten, maar
de Mitsubishi-dealer brengt hiervoor slechts £1.735,= in rekening.
Daarom is de Carisma Royal Class verkrijgbaar vanaf £37.490,=.
Er kan bovendien worden gekozen uit alle beschikbare motoren.
Aan de basis staat de 100 pk sterke 1,6 liter 16-klepper met daar
boven de zuinige 1,8 liter GDI-motor. Ook is de Carisma Royal
Class er als 1,9 liter turbodiesel.
Amersfoort, dat vorig jaar van de
Formule Opel naar de Formule 3
overstapte. Hun eerste rijder, de
Belg Bas Leinders, was een klasse
apart en schreef schijnbaar moeite
loos in erbarmelijke omstandighe
den de eerste twee races op zijn
naam. De tweede wagen van het
team wordt bestuurd door
Christijan Albers, een jongeman
uit Laren van slechts negentien
jaar. Christijan zorgde voor dubbe
le vreugde door in de eerste race op
de derde plaats en dus op het podi
um te eindigen. In race twee lag
Christijan opnieuw in derde positie
maar in zijn jacht naar meer kwam
hij in de slipstream van zijn voor
ganger terecht en spinde helaas in
de grindbak.
Manuel Reuter
Die trainingen werden nog onder
droge omstandigheden verreden
maar op de wedstrijddag stonden
de hemelsluizen continu open en
het Motodrom veranderde in een
zwembad. In dat zwembad was
Joachim Winkelhock het snelst
weg bij de start van de sprint maar
twee bochten later verslikte de
BMW rijder zich en Aiello kon de
leiding weer overnemen. In de
elfde ronde werd de Fransman ech
ter aangetikt door Reuter, beiden
spinden van de baan en gingen
weer door maar de Peugeot rijder
viel hierdoor wel terug naar de
vierde plaats. Reuter wist nog
voorbij te gaan aan Winkelhock
maar Uwe Alzen lag te ver voor en
de eerste winst was voor hem.
De race, twee keer zo lang als de
sprint, liet een v *1-
start zien waarbi,
reurs Winkelhock en Menzei het
voortouw namen. Nog voor de helft
van de wedstrijd voorbij was had
Aiello echter alweer orde op zaken
gesteld en de leiding gepakt.
Achter hem reden de Opel van
Manuel Reuter en de BMW van
Joachim Winkelhock. Dit leek de
uitslag te gaan worden maar in
ronde 22 werd de Fransman afge
leid door de electronica van zijn
Peugeot, die door het continu
gebruik van verlichting, ventilator
en ruitenwissers overbelast werd,
en schoot in de Sachskurve even
naast de baan. Reuter profiteerde
onmiddellijk en de Opelfans ston
den op de banken.
Rai is op vrijdag
I van 13.00 tot
•p zaterdag 2 en
van 10.00 tot
PV bilstein ADAC
De BElg Bas Leinders won de
eerste twee races van eht Duitse
F3 kampioensschap voor het
team van Frits van Amersfoort