3 I 1 7 AD AC Hockenheim Dtnu Carisma Royal Class Half miljoen Saxo's Luxepakket voor Citroen Jumpy Gebruikte auto op LPG snel voordelig Geheimtaal op banden Royale Mercedes vertegenwoordiging op Klassieke AutoRAI Super Touren Wagen en Formule 3 "il pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Woensdag 29 april 1998 pagina 9 Nog niet bij de dealer maar wel racend in het raamprogramma van het AD AC weekend: De Volkswagen Lupo jrend High-tech i. Det volger aid. Formule 3 Lupo aan - derin n e n I V E in 2.500 0.850 korting ran i de 8.750 “2.900 ■Ml korting In het weekend van 18H9 april organiseerde de Allgemeiner Deutscher Automobil-Club op het circuit van Hockenheim de eerste meeting van het seizoen voor de twee belangrijkste Duitse autosportklassen, de Super Touren Wagen en de Formule 3. Manuel Reuter in actie met zijn Opel Vectra. De oud ITC kampioen gaat na het eerste weekend aan de leiding in het STW De Deen Tom Kristensen rijdt in het Duitse super toerwagen kampioenschap voor Honda Tekst en foto’s: Kees van der Velden Citrc diver het z bare 0 km Okm 0 km 0 km Okm 0 km 0 km 0 km 0.500 900,- 500,- 500,- B Op t serie enorm c motor e en de meer onder en met zon- rande wordt de ketting aange- de met zijn 0 pk een top- km/u. De Een leuke serie in het voorpro gramma van beide races is de S over dc mviiuoim u 1996, het introductiejaar. Alexander Wurz en Jarno T~1 voortgebracht. Het eerste weel werd een daverend suc< Nederlandse team van 81 landen te koop. 1997 gingen er 15,7% meer jrden er 262.000 Saxo’s over de toonbank dan 'sdrie- iesel- Saxo eind dit laleisië. In Naast de super toerwagens kwam ook het Duitse Formule 3 kam pioenschap in actie Hockenheim. Deze s in het buitenland er LPG houdt verder de motor schoner dan benzine prestaties doen niet r geniet ook i veel pre stige en heeft in de loop der tijd rij ders als Michael en Ralf Schumacher, Heinz Harald Frentzen, Jos Verstappen, e van een in de lup op ize auto heeft met s meer vermogen, auto’s zijn gas-onderbouw, :nk onder de geplaatst en de e volledig beschik- troën heeft in het programma van de Jumpy bestelwagen mverse wijzigingen doorgevoerd. Eén daarvan is de komst van zogenaamde luxe-pakket dat bestaat uit elektrisch verstel bare en verwarmde buitenspiegels, elektrisch ruitbediening en centrale portiervergrendeling. Dit pakket kost f.990,exclusief BTW en is verkrijgbaar voor de Jumpy gesloten bestelwagen in standaard-uitvoering als de Comfort en Combi Comfort. Peugeot Tijdens de trainingen was reger STW kampioen Laurent Aiello wederom het snelste in zijn Peugeot 406 en iedereen dacht even dat de gele Franse brigade gewoon weer door zou gaan waar ze vorig jaar gebleven was. Voor deze eerste meeting maakten de organisatoren echter geen gebruik van het Grand Prix circuit maar van de korte omloop die meteen na het uitkomen van het Motodrom rechts afbuigt en via een korte dwarsverbinding weer opnieuw het stadion binnen loopt. Dit kleine circuit van slechts 2,6 kilometer bevat relatief gezien veel rechter hoekten en een coureur die te hard van stapel loopt kan binnen enkele ronden zijn linker voorband opge reden hebben. De wedstrijdstrate- gie en bandenkeuze zijn daarom De Klassieker j 1 mei geopend 21.00 uur en op zondag 3 mei va 17.00 uur. startpositie van Aiello niet zo onaantastbaar want de Opel rij ders Alzen en Reuter, BMW cou reur Joachim Winkelhock en Audi coureur Emanuele Pirro zaten op nog geen halve seconde van de kleine Fransman. Van vrijdag 1 tot e" dag 3 mei aanstaande woru. eerste Klassieke AutoRAI gehouden in de Amsterdamse RAI. Mercedes zal hierbij maar liefst met acht voertuigen aan wezig zijn verdeeld over de ver schillende bouwjaren. Op de stand van de Mercedes Veteranen Club zijn onder de noemer ‘100 jaar internationale autosport’ auto’s te zien uit de jaren dertig, vijftig, zestig en zeventig. Het meest in het oog springen een Benz Grand Prix uit 1908, een Mercedes Nurberg uit 1928 en de 300 SL uit 1954. Ook staan er een 190 en 190 SL, een 170 S Cabrio, een 219 en een ‘dikke’ 600. Met de Benz Grand Prix werd in 1908 direct de tweede en derde plaats behaald bij de grote prijs van Frankrijk. De eerste plaats was weggelegd voor een Mercedes. De Benz werd door een 1 dreven en behaalde vermogen van 120 snelheid van 160 l Op de Europese markt heeft de Saxo een marktaandeel van 1,6 procent. pomp van zo’n zeven dubbel tjes. Nog aantrekkelijker is een auto met een moderne G3-gasinstal- latie. Auto’s die hiermee zijn uitgerust krijgen een extra kor ting van £250,= op de wegenbe lasting, een korting die auto matisch wordt verrekend als de vermelding G3 op het kente kenbewijs staat. Deze regeling geldt sinds 1 juli 1997. Auto’s met een G3-gasinstallatie zijn dan ook relatief jong (1997 en jonger). Bovendien is LPG de schoonste brandstof en daar door ook nog eens beter voor milieu. In twee jaar tijd heeft Citroën een half miljoen Saxo’s gepro duceerd. Het 500.000ste exem plaar liep recent in Aulnay- sous-Bois bij Parijs van de band, een driedeurs l.Oi Tonic ook in Portugal en gemaakt voor een Britse klant. jaar starten in Mal Het STW kampioenschap is bijzon der populair in Duitsland en de auto’s worden ook steeds verfijnder en imposanter. Tijdens de war- ming-up stond ik in de pitbox van Alfa op het moment dat Stefano Modena zijn nieuwe 156 binnen reed en dat leverde een prachtig schouwspel op. Op het moment de wagen stil staat sluit een va monteurs een luchtslang aan en ue t ingebouwde pneumatische kriks tillen de Alfa zoevend snel op. Hikt Intussen leest een technicus op een i. computer de telemetrie uit en weet en ja precies op welk moment Stefano in welke versnelling reed, hoeveel gas hij gaf, wat de temperatuur van de Trulli weekend icces voor het n Frits van motor en banden was, wat zijn wat rommelige rondetijd was en nog veel meer, rbij de BMW cou- Terwijl dit alles plaats vind tovert ook en Menzei het iemand anders uit een verplaatsba re instrumentencontainer boven de wagen een luchtslang en spuit al het vuil uit de remmen en wielen. Vier monteurs liggen inmiddels onder de kostbare rode bolide en sleutelen met gereedschap waar van ik de naam niet eens weet aan alles wat maar los en vast zit. Temidden van deze heksenketel voert Modena over de intercom overleg met zijn ingenieur en na een minuut of vier stormt de Alfa weer naar buiten. Dit prachtige schouwspel heeft echter ook een keerzijde. Het STW kampioenschap was bedoeld als betaalbaar alternatief voor het inmiddels ter ziele gegane DTM maar bevindt zich inmiddels door de steeds gecompliceerdere tech niek op het kostenniveau van die DTM. Enkele fabrikanten hebben dan ook al afgehaakt of hun inzet drastisch ingekrompen en het startveld is dan ook al kleiner als vorig jaar. In Engeland zien we dit nog sterker, in het BTCC rijden momenteel nog geen twintig 1 .lg, fabrieksauto’s meer rond. Het is a j dan ook te hopen dat de verant- ran ae woordelijke instanties dit gevaar -to 6 op tijd onderkennen en maatrege len nemen. De enige juiste weg 1"\t het Amerikaanse model te zijn: gooi alle high-tech overboord en laat het racen over aan de cou reurs. Zo niet dan wordt het STW kampioenschap de volgende Titanic in de autosportwereld. Bij de toerwagens ging de winst via Uwe Alzen en Manuel Reuter naar Opel, in de Formule 3 serie boekte het Nederlandse team van Frits van Amersfoort een eclatant succes met een dubbele overwin ning voor de Belg Bas Reinders. De auto is in f Vorig jaar werden er 2€ van gemaakt, 59 als deurs en 27 met een die motor. Citroën maakt de f Tai en zal AD AC Tburing Junior Cup, waarin met twintig identieke Volkswagen Lupo’s gereden wordt. Met deze serie hoopt men vooral het jeugdi ge Duitse toerwagen talent boven water te krijgen. De toprijders in deze klasse, vaak nog maar zeven tien jaar, worden ongetwijfeld de toerwagencracks van morgen. Het ADAC weekend is een prachtig en spannend race gebeuren en de eerstvolgende meeting vindt plaats op de Nürburgring in het weekend van 9/10 mei. De Nederlands auto- sportfans mogen dit weekend gerust in hun agenda noteren want het is alleszins de moeite waard om er eens een kijkje te gaan nemen. Het STW kampioenschap kan overigens ook via Eurosport gevolgd worden. getuige de deelname LPG gestookte auto i Renault Mégane Cup Zandvoort. Dez LPG zelfs iets i Steeds meer aut geschikt voor g waarbij de tank bodem wordt gr bagageruimte baar blijft. Wilt u meer weten over het omslagpunt van een bepaald type auto, schrijf dan een brief je naar Stichting Autogas Nederland, Antwoordnummer 556, 1180 WB Amstelveen (Frankeren is niet nodig) en schrijf daarop het merk, type, bouwjaar en de cilinderinhoud van de betreffende auto en hoe veel kilometers u per jaar rijdt. Als een automobilist een gebruikte auto aanschaft die is voorzien van een LPG-installa- tie, wordt vaak het besluit genomen deze voorziening te verwijderen. Dat is in een groot aantal gevallen niet terecht, omdat de installatie vaak al vanaf zo’n 12.000 km per jaar voordeel oplevert. Dit relatief lage kilometrage wordt voor- zaakt door het feit dat de gas installatie vrijwel volledig is afgeschreven in een gebruikte auto. Kortom, de auto kost in aanschaf niets meer dan een vergelijkbaar model op benzine. Dat betekent dat de koper alleen het hogere tarief voor de wegenbelasting betaald, maar in ruil daarvoor te maken krijgt met een literprijs aan de Wie de zijkant van een moderne autoband bekijkt, vindt daarop vele geheimzinnige coderingen, die echter allemaal iets betekenen. Nemen we als voorbeeld de Vredestein Quatrac 2 in de maat 165/65 R 14 79 T. Het eerste getal staat voor de breedte van de band in millimeters. Het tweede getal duidt de hoogte/breedte ver houding in procenten aan. Vijfenzestig wil dus zeggen dat de band 35 procent lager is dan hij breed is. Zo is een band met een hoog getal (bv. 175/80) hoger en draagt een brede, lage sportband een laag getal (bv. 195/50). De letter R duidt op de radiale constructie van de band, de meest gangbare, veilige en duurzame bouwwijze. Het cijfers ‘14’ geeft de diameter van de velg aan in inches. Tot zover weet menig autokenner een band nog wel te onderscheiden. Het getal ‘79’ geeft het draagvermogen van de band aan bij top snelheid. De hoofdletter die de code beeïndigd staat voor de snel heid die maximaal met deze band mag worden gereden. T geeft aan 190 km/u. De hoogste codering is hier de letter Y die staat voor 300 km/u. Tot slot zijn er dan nog wat extra codes zoals Max. load 615 kg (1356 lbs) at 300 kPa (44 psi) max. press. Dit geeft de maxi male belasting en bandendruk aan (deze aanduiding is niet ver plicht in Europa). M&S betekent Mud en Snow en geeft aan dat het om een winterband gaat. DOT DVDE MTA is een codering dat de band is goedgekeurd voor de Amerikaanse markt. Ten slotte vinden we nog de code E4 027550, dit is het toelatingsnummer in overeenstemming met de ECE-R30 wetgeving, die door een groot aantal landen wordt onderschreven. Het stelt specifieke eisen aan banden. Nurberg kon worden besteld als een open- of gesloten zes- of zevenzitter. Daimler legde de basis voor de constructie, Ferdinand Porsche ontwikkelde het model verder. Het type 460 was een auto voor prominenten zoals regeringsleiders en vor sten. De nieuwe Mitsubishi Carisma Royal Class heeft zoals de naam al doet vermoeden een zeer uitgebreide standaarduitrusting. Deze bestaat onder meer uit twee airbags, twee side-bags, airconditio ning, elektrisch bediende voorportierruiten en dito verstelbare en verwarmde buitenspiegels. Daarnaast heeft deze Carisma uiter aard voorzieningen als centrale vergrendeling, getint glas, een toe- renteller, hoofdsteunen achter en een radiovoorbereiding. Het totale pakket extra’s zou normaal £4.600,= moeten kosten, maar de Mitsubishi-dealer brengt hiervoor slechts £1.735,= in rekening. Daarom is de Carisma Royal Class verkrijgbaar vanaf £37.490,=. Er kan bovendien worden gekozen uit alle beschikbare motoren. Aan de basis staat de 100 pk sterke 1,6 liter 16-klepper met daar boven de zuinige 1,8 liter GDI-motor. Ook is de Carisma Royal Class er als 1,9 liter turbodiesel. Amersfoort, dat vorig jaar van de Formule Opel naar de Formule 3 overstapte. Hun eerste rijder, de Belg Bas Leinders, was een klasse apart en schreef schijnbaar moeite loos in erbarmelijke omstandighe den de eerste twee races op zijn naam. De tweede wagen van het team wordt bestuurd door Christijan Albers, een jongeman uit Laren van slechts negentien jaar. Christijan zorgde voor dubbe le vreugde door in de eerste race op de derde plaats en dus op het podi um te eindigen. In race twee lag Christijan opnieuw in derde positie maar in zijn jacht naar meer kwam hij in de slipstream van zijn voor ganger terecht en spinde helaas in de grindbak. Manuel Reuter Die trainingen werden nog onder droge omstandigheden verreden maar op de wedstrijddag stonden de hemelsluizen continu open en het Motodrom veranderde in een zwembad. In dat zwembad was Joachim Winkelhock het snelst weg bij de start van de sprint maar twee bochten later verslikte de BMW rijder zich en Aiello kon de leiding weer overnemen. In de elfde ronde werd de Fransman ech ter aangetikt door Reuter, beiden spinden van de baan en gingen weer door maar de Peugeot rijder viel hierdoor wel terug naar de vierde plaats. Reuter wist nog voorbij te gaan aan Winkelhock maar Uwe Alzen lag te ver voor en de eerste winst was voor hem. De race, twee keer zo lang als de sprint, liet een v *1- start zien waarbi, reurs Winkelhock en Menzei het voortouw namen. Nog voor de helft van de wedstrijd voorbij was had Aiello echter alweer orde op zaken gesteld en de leiding gepakt. Achter hem reden de Opel van Manuel Reuter en de BMW van Joachim Winkelhock. Dit leek de uitslag te gaan worden maar in ronde 22 werd de Fransman afge leid door de electronica van zijn Peugeot, die door het continu gebruik van verlichting, ventilator en ruitenwissers overbelast werd, en schoot in de Sachskurve even naast de baan. Reuter profiteerde onmiddellijk en de Opelfans ston den op de banken. Rai is op vrijdag I van 13.00 tot •p zaterdag 2 en van 10.00 tot PV bilstein ADAC De BElg Bas Leinders won de eerste twee races van eht Duitse F3 kampioensschap voor het team van Frits van Amersfoort

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 33