ivi i icici i Jaguar XKR :mairie Parijs debuut voor VW Lupo Extra krachtige Rover 200 diesel Aaibaar roofdier rat V Jaargang 10 nr 16 Woensdag 29 april 1998 Oplage 103.400 Autotest Alfa Romeo 156 1.9 JTD Deze week DEALERS Vroeger .013 1 4563956 XK-taart. ..013 5423030 ..013 I 5420143 ..013 1 4634355 Felrood ..013 I 5355575 .013 1 4683911 ..013 I 5363924 .013 I 5355655 ..013 I 5443330 daar .013 I 5422133 .013 I 5053944 Top sportwagen .013 1 5331206 .013 1 5347771 ..013 I 5430022 bankelij- die keu- .013 I 4647676 Tony Vos email: tonyvos@globe.nl circuit van SPORT de XK120, de eerste telg uit een Irul plaatwerk werd in die jaren aan de binnenkant niet gespo ten en was na ruim zestig jaar gelukkig alleen maar aange roest. Eerst schuren, daarna roestomvormer en een keurig laaklaagje, waardoor het geheel er ineens veel gezonder uitzag. Alles is in zo’n auto van hout. 'Wereldoorlog kocht je voor nog geen tweeduizend gulden een aardige auto, helemaal nieuw. Maar reken je het om naar hui dige maatstaven, dan was zo’n auto knap duur en voor maar weinig mensen weggelegd. Ik heb me in mijn restauratiewoe- de inmiddels toegelegd op een auto van voor 1940. Het is nu zover dat lak en bekleding gereed zijn, zodat de leuke periode van opbouwen aan de orde is. Vooral met het vervan gen van de hemelstof, de zijpa nelen, de bekleding van de ban ken en het vernieuwen van de vloerbedekking heb ik een heel andere kijk gekeken op de auto in de beginjaren. Toen de auto in kwestie keurig gespoten was, werd door de bekleder het inte- Een latje hier, een beugeltje daar, tussenstukje etc. Op deze manier kan een auto alleen roepen. Maar ondanks deze lagere prij zen, waren een hoop dingen vroeger niet goedkoper, simpel weg omdat mensen minder geld verdienden. Voor de Tweede rieur leeggetrokken en daarna was het even schrikken. Het Vroeger was het allemaal mooi er en beter, waren de mensen vriendelijker en kon je nog rus tig op straat lopen. Ik hoor het zo vaak en ik weet zeker dat als ik de zestig gepasseerd ben, dat ik hetzelfde zal roepen over mijn ‘vroeger’. Ik merk de laat ste tijd al dat ik trots vertel dat ik mijn ‘jeugd’ een ijsje kon kopen voor een dubbeltje, terwijl mijn ouders daar dan meteen nog lagere bedragen overheen de showroom van de Jaguar-dealers, een niet alleen de top vormt van het XK8-pro{ VW-telg het jaarI wacht. De Lupo is het Volkswagenbroertje van de Seat Arosa. Het belangrijkste ver schil is het front. De Lupo heeft andere voorschermen, een afwijkende motorkap en grappi ge, dubbele ronde koplampen. Roep naar meer vermogen prima r past, maar aan i ige kant is. an electronische raction Control f.37.£ f.38. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg 185 pla ba^ Imola. De igde a voor het Koerier i.s.m. ilburg en jnt in geheel on op Enschot, Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Tijdens de komende autosalon die in Parijs wordt gehouden van 1 tot en met 11 oktober wordt de nieuwe, kleine Volkswagen Lupo ten doop gehouden, terwijl deze kleinste nog voor het einde van bij de dealer wordt ver- Onze landgenoot Patrick Huisman begon zijn vierde seizoen in de Porsche Super Cub met een vierde rood, een tint ro ofdier opzichtig Inde Formule Ford race op Silverstone eindigde Riccardo van der Ende op de zevende plaats en staat nu 10e in de rangschikking. De wedstrijd werd gewonnen door de Engelsman Button. Deze week zaterdag 2 mei Vierhouten Rallysprint (NK) te Hulst 3tlm6 mei WK Rally van Corsica zondag 3 mei Belgisch toerwagen kampioenschap op het circuit van Spa Francorchamps Clubraces op het Zandvoort maandag 4 mei BTCC te Donington Park rijden onder- perfect op carrosse- mpé als con- ijf en vertoont Hingen. lijk het- coper van uit twee De auto zal worden gemaakt in het Duitse Wolfsburg. Op de volledig verzinkte carrosserie geeft VW een garantie van maar liefst 12 jaar. Er komen in eerste instantie drie moto ren: een nieuwe 1 liter van 50 pk, 1,4 liter van 75 pk en de 1,7 liter SDI van 60 pk. In ons land zullen bovendien drie uitrus- tingsnvieau’s worden aangebo den. De prijzen zijnop dit moment nog niet bekend, maar men mag verwachten dat de basisversie zo rond de f.20.000,= zal starten. bij dit de Toyota Autonova013 I 5351035 Mercedes Benz Autopan!0416 1361553 Mazda Van Baast.... Citroën Bertens Rover •VW/Audi Auto Bongers013 1 5321411 Renault Van der Boom 013 1 5364011 Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044 Chrysler Chrysler L. op Zand .0416 1 363993 Peugeot Collaris Subaru Dekkers Nissan Denissen Skoda Suzuki Gijsbers Mitsubishi Kluitmans •Seat Auto Noordhoek..013 14553678 •Ford Obam Tilburg013 I 5350045 •BMW Renova... Ford Van Rijn. Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 Kia Schapendonk... Peugeot Spijkers Goirle Opel Gebr. Vullings013 4680468 Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d. Wouw0416 1 363412 Seat Saab Zuid Oost. pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato De Automaat is een uitgave van De Tilburgse 'r Dealer Associatie Tilt Omstreken, verschijm ui Tilburg, Goirle, Riel, Looi Zand, Udenhout, Berkel I Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. maar handmatig gemaakt wor den, waardoor het productie proces in die jaren enorm arbeidsintensief geweest moet zijn. Zou je op deze manier een middenklasser moeten fabrice ren dan zou de prijs minimaal het dubbele zijn of nog meer. En dat geeft toch al aan dat auto’s vroeger in ieder geval niet goed koper wahen dan nu... plaats op het circuit van regerend kampioen eindigde achter de Fransman Ortelli, de Duitser Kelleners en de Italiaan Capello. Omdat Capello als gastrijder mee reed krijgt Patrick echter de punten voor de derde plaats. Harman/Kardon De coupé heeft een bankje ach terin, maar daar is slechts laats voor twee kinderen. De uagageruimte heeft een flink vloeroppervlak, maar is wat betreft inhoud van ruim 300 liter niet overdreven groot. De afwerking van het interieur staat op een hoog niveau. De fraaiste leersoorten worden gecombineerd met glanzend trol, elektrische ruiten en spie gels, bediening op het stuur van diverse componenten. De stoelen met vaste hoofdsteunen worden volledig elektrisch van stand veranderd. Daarbij valt op dat de hoofdruimte in de coupé niet overdreven is, zodat lange personen behoorlijk ver achterover zullen moeten. te vinden zijn. Het is eigenlijk jammer dat vooral door wettelijke norm deze Jaguarmotor zo netjes is. De supercharger is slech de verte enigszins te horen het typisch blazende geluid de V8 is ook alleen maar oj achtergrond aanwezig. Gelukkig is het gel de Convertible wat ker aanwezig. De weegschaal slaat bij de coupé uit tot 1640 kg en bij convertible wordt nog eens kg extra aangegeven. Dat d motor geen enkel probleem heeft om dit gewicht in bew ging te krijgen, moge duide zijn. Beide auto’s hebben ee electronisch begrensde tops heid van 250 km/u, een sne heid die binnen de veertig seconden op de snelheidsnu staat. De acceleratie van 0 100 km/u duurt 5,4 seconde bij de coupé, terwijl de com ble 0,2 tellen langer nodig heeft. Onder de motorkap mag deze ‘Jag’ best gezien worden. Dominant zijn de twee inter coolers aanwezig, één per cilin- derrij. Jaguar denkt ook aan het milieu. De dubbele kataly sator wordt snel na het starten actief, zodat de motor al voldoet aan de Euro 2000 emissienorm. Iemand die een top-Jaguar koopt in dit segment, wil dat best weten, maar kan het zich niet veroorloven om het van de daken te schreeuwen. Jaguar geeft de XKR daarom enkele uiterlijke retouches mee die alleen de kenner direct zal zien. Zo springen vooral de louvres op de motorkap in het oog samen met de metalen grille. De auto staat op specifieke 18 inch wielen met vijf dubbele spaken en heeft op het koffer- deksel een miniscuul spoilertje De WK Rally van Spanje werd gewonnen door de Franse Toyota rij der Didier Auriol. Zijn merkgenoot de Belg Loix werd tweede en Mitsubishi coureur Tommi Makinen, de regerend kampioen, eindigde als derde. De Spanjaard Carlos Sainz behield de leiding in de tussenstand. Het resultaat: een op en top sportwagen mét het karakter van een luxe limousine. Uiteraard zorger systemen als Tte en ABS ervoor dat de bestuur der zijn sportieve capriolen in de hand houdt. Maar na iedere bocht realiseer je je weer dat je er nog harder doorheen had gekimd. Je kunt je alleen afvra gen waar die manier van nog mogelijk is. Motor, stel en besturing zijn pi elkaar afgestemd. De rie van zowel de cov; vertible is mooi stijf geen hinderlijke trill Het interieur is eigenli zelfde gebleven. De koj een XKR kan kiezen Uj soorten hout. Lederen bekle ding is standaard evenals bij- Op het circuit van Siverstone den de derde en vierde race BTCC verreden. David Leslie behaalde voor Nissan de eerste BTCC overwinning, terwijl Will Hoy de tweede wedstrijd won voor Ford. Renault Laguna rijder Alain Menu, de regerend kampioen, crashte in beide manches en diens teamgenoot Jason Plato nam met een derde en tweede plaats de leiding in het klas sement over van de Zweed Rickard Rydell. Eindhovenaar Peter Kox finishte beide keren helaas buiten de top tien en zakte daarmee terug naar de 13e plaats. Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Het onderstel is op diverse pun ten op details herzien. Het gaat dan om de vering, de besturing, remmen en de wiel/bandcombi- natie. Standaard rust Jaguar de XKR uit met het actieve computer gestuurde veersys- teem, in dit geval op sportivi teit getuned. Hierbij is er een voelbaar verschil tussen de hard geveerde coupé en de dui delijk soepelere convertible. De auto heeft het nieuwe Servotronic II systeem van ZF, een volledig electronisch gestuurde snelheidsafhankelij ke stuurbekrachtiging die keu- Twee jaar geleden debuteerde de Jaguar XK8 als opvolger van de haast klassieke XJS. Een typische Grand Tourer, een op en top sportwagen met alle luxe die men in een limousine zou kunnen wen sen. We kunnen het prima aan Jaguar overlaten om deze combinatie uit te werken. De vierde race voor de FeDex CART Championship Series kon op zondag geen doorgang vinden van wege de hevige regenval op de oval van Nazareth en werd verplaatst naar maandag. De wedstrijd werd een succes voor het team van Chip Ganassi. Chip’s beide rijders Jimmy Vasser en Alexander Zanardi eindig den op de eerste en tweede plaats. De race werd diverse keren onder broken voor lelijke crashes waarbij onder meer Mark Blundell, Dario Franchitti, Michael Andretti en Mauricio Gugelmin keihard in de betonnen muur knalden. Tegelijk met de XK8 kwam de nieuwe 4 liter V8 ten tonele met 4 kleppen per cilinder en een niet kinderachtig vermo gen van 285 pk. Hiermee flitst men met een coupé in 6,7 seconden naar de 100 km/u, geen centje pijn. Wat kan een verwende automobilist dan nog extra wensen. Vooral uit Duitsland kwam de roep naar een nog hoger vermogen, zo’n 50 pk extra zou de auto niet misstaan, lieten klanten weten. Jaguar antwoordt niet kinderachtig op door er ruim 80 pk aan toe te voegen. De Jaguar XKR bedient zich namelijk van de superchar- ged-versie van de 4 liter V8, die recent ook in de XJ Saloon verscheen. Door toevoeging van deze mechanische com pressor stijgt het vermogen tot maximaal 370 pk bij 6150 tr/min. De winst bij het kop pel is zoniet nog indrukwek kender, dit stijgt namelijk van 375 Nm tot 525 Nm bij 3600 tr/min. Aan deze krachtcen trale is niet de bekende ZF- automaat gekoppeld, omdat deze bak niet op dergelijke krachten berekend is. Speciaal voor de supercharger koopt Jaguar een vijftraps bak in bij Mercedes met een volledig electronische sturing. De bediening gaat zoals gebruikelijk met de J-gate selector, waarop rechts de automatische standen en links De Deen Jason Watt won afgelo pen zaterdag op Imola de tweede Formule 3000 race voor het team van Den Bia Alvis en nam daarmee de leiding in de tussenstand over van de Fransman Sarrazin. De Belg Kurt Moltekens, Marlboro Master in 1996, werd tweede en op de derde plaats eindigde de Urugees Gonzales Rodriguez. Op het circuit Enzo en Dino Ferrari won David Coulthard voor het team van McLaren Mercedes de Grand Prix van San Marino. De Schot leidde van start tot finish en klom daarmee op naar de tweede plaats in de rangschikking, met nog slechts drie punten achterstand op zijn teamgenoot Mika Hakkinen. Hakkinen zelf viel in de 18e ronde uit met een kapotte versnellingsbak. Michael Schumacher was best of the rest. De Duitser kon ondanks het gebruik van de X-wings, de verhoog de vleugels die in het midden van de auto op de sidte-pods gemonteerd zijn, het tempo van de McLarens niet bijbenen. In de slotfase kwam Schumi nog wel dichterbij maar Coulthard controleerde de wedstrijd. Schumacher moest genoegen nemen met de tweede plaats, zijn teammaat Eddie Irvine eindigde als derde. top worden behaald van km/u en accelereert de auto naar de 100 km/u in slechts 10,4 seconden. Een extra voordeel biedt het enorm hoge koppel van 210 Nm bij lage toerentallen. Rover biedt de 200 TDic voor .990,= als driedeurs en .990,= als vijfdeurs. Deze auto heeft standaard aircondi tioning, 15 inch lichtmetalen wielen en mistlampen voor. De rijk uitgeruste 220 SDi Luxe kost f.39.990,= met onder meer airco, twee airbags en lichtme talen wielen. van de geluiden die komen uit de aandrijflijn als omgevings geluiden. Het is bijna niet te bedenken, maar er zijn nog opties voor de XKR te beden ken zoals verwarmde stoelen, geheugen voor twee stoelposi- ties, verwarmde voorruit, een Harman/Kardon audio-sys- teem en een geïntegreerde GSM-telefoon. Maar dan is deze Jaguar ook werkelijk fully-loaded. Het zal niemand verbazen dat de XKR koper diep in zijn of haar portemonnee zal moeten kijken. Jaguar biedt de coupé aan voor f.224.250,= en de convertible verwisseld voor £251.600,= van eigenaar en dat komt neer op een meer prijs van ruim £32.000,= ten opzichte van ‘gewone’ XK8. Naast de reeds bestaande 2 liter direct ingespoten turbodie- selmotor van 86 pk introdu ceert Rover in dé 200-serie de intercooler-versie met maar liefst 105 paardenkrachten. Hierdoor worden de prestaties naar een hoger plan getild, zon der enorme consequenties voor het brandstofverbruik. De nieuwe, krachtige motor is verkrijgbaar in de drie- en vijf deurs TDic en de compleet uit gevoerde vijfdeurs SDi Luxe. De 105 pk diesel is al bekend uit de Rover 400 en 600. Dankzij het hoge vermogen kan rortieve stil ;s in m van in de carrosseriekleur. Nieuw in het kleuren gamma is fel- hout en dikke tapijten. De iso latie is helemaal ton zowel

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 25