Nissan Micra '98 t Rii-impressie Sportief en comfortabel van karakter Michelin Oldtimerbanden en duurzaamheid Nederland Mobiel Testen op veiligheid, betrouwbaarheid Tyres hrveteni,vii(afe and iteii’Gin 'OÖK” agina4 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 16 april 1998 pagina 5 V ig- !.745,= Jij f.2f 5Ri mogelijk peil te brengen. Volkswagens worden vóór en tijdens hun levensloop getest Wanneer Volkswagen een model op de markt brengt, zijn er heel wat testkilometers aan vooraf gegaan. Volkswagen gaat immers niet over één nacht ijs. Maar ook als een Volkswagen al langer wordt verkocht, worden de modellen nog steeds aan uitgebreide testprogramma's onderworpen. 500,- 950,- 950,- 950,- 950,- 950,- 950,- sza- irei- 950,- 950,- 950,- 950,- 500,- 950,- 950,- 950,- uim vijfjaar geleden presenteerde Nissan gr^ haar huidige Micra. Ondanks de uitverkie- JL W zing tot ‘Auto van het Jaar’zijn de verkoop cijfers nooit overweldigend geweest. Door meer comfort of juist meer sportiviteit in te bouwen bij een gelijkblijvende prijs wil Nissan het imago van de Micra verbeteren en de aantrekkingskracht op een jonger koperspubliek vergroten. ver- De rij- kingen j, die hand genu bestelling Het uiterlijk die van banc kelijke bouwjaicn betreffende auto, icage is gebruik moderne materir in anders kunnen zijn dan de Duitse autokoper. De mententesters zi automobilis bureau g“< geen techm hoei Ze gaa fabriel uiterste j een gemi Deze test gemiddeld vijfuuuu=j ter af. Dat get- op de openbare weg. fabrieksrijders krijgt dag een andere Volk waardoor het hele V gami De cr Dit zijn poppen van menselijk formaat, die met water zijn gevuld. Met drie dummies, die al gauw zo’n tachtig kilo per stuk wegen, heeft de testrijder inclusief zichzelf een gewicht van vier volwassenen aan boord. En dat is niet alles. Ook de kofferruimte wordt dan nog eens van extra gewichten voor zien. Hierdoor wordt met een testauto in zes weken bereikt waar een auto in het dagelijks gebruik zo’n zes jaar voor nodig heeft. grotere luchtinlaat gekregen. In combinatie met de op sommige uitvoeringen standaard gelever de ronde mistlampen krijgt de Micra een ander aanzien. Het zijaanzicht lijkt in eerste instantie weinig veranderd maar een oplettend oog bespeurt toch een aantal ver schillen. De ronde richtingaan wijzers hebben plaats gemaakt voor een langere, ovale variant. De flankbeschermers in twee delen zijn dynamischer vormge geven en vervangen daarmee de strip die bij het huidige model over de hele lengte loopt. De achterruitspoiler zorgt ervoor dat de daklijn optisch wordt verlengd. De Micra staat standaard op 13 inch wielen voorzien van een nieuw ont werp wieldoppen. De varianten Wie een klassieke auto of oldti mer bezit kan bij Michelin terecht voor meer dan 200 verschillende maten oldtimer banden. Een volledige eeuw autohistorie wordt hiermee Dynamischer De antenne zit niet meer in de voorruitstijl, maar staat spor- gevei tief achterop het dak. De wijzi- de sta gingen aan de voorzijde vallen het meeste op, zoals de 30 pro cent grotere koplampen, een in de motorkap geïntegreerde grille en een gewijzigde voor bumper. Deze is voorzien van hoekbeschermers en heeft een bestreken van modellen uit het begin van deze eeuw tot de sportieve auto’s uit de jaren tachtig met specifieke banden. Deze banden worden in kleine aantallen, soms zelfs met de tuur en tankinhoud. De tijd en het aantal gereden kilometers wordt digitaal weergegeven. Een aardig detail is een waar- schuwingszoemer die van zich laat horen als de laatste liters brandstof worden aangebroken. Afhankelijk van de uitvoering wordt er een toerenteller gemonteerd. Om het interieur wat meer kleur te geven zijn de sportievere modellen uitge voerd met groene wijzerplaten. Jammer is echter wel dat deze kleur verder nergens in het interieur is terug te vinden. Verder zijn de bedieningsorga- nen makkelijk te bereiken. gen aan de burger op te leggen. Verder wil men een socialer ouderenbeleid en een jongeren beleid gericht op hun toekom stige taak en het bijbrengen van verantwoordelijkheid. Verder streeft Nederland Mobiel naar een goede gezond heidszorg en wil een schade fonds instellen voor slachtoffers van misdrijven. Maar dan komen de andere kernpunten: Men wil geen Eco-tax en het inmiddels aloude ‘Kwartje van Kok’ terugdraaien. De geldvers lindende Betuwelijn moet er niet komen en Schiphol moet kunnen groeien. Belangrijkste punten zijn het oplossen van de knelpunten in het wegennet, geen invoering van rekening rijden of spitsheffingen, de ben zineprijzen houden op het niveau van de ons omringende niet wat er aan de auto v"- nieuwd of veranderd is. De ders noteren hun opmerki- als een driecijferige code, staat voor een bepaalde omschrijving. Doordat men deze codering gebruikt, kan men de gegevens gemakkelijk per computer verwerken. Zo worden de technici snel op de hoogte gesteld van eventuele problemen, zodat naar een oplossing kan worden gezocht. Het wagenpark bestaat uit 180 Volkswagens, waarin alle modellen zijn vertegenwoor digd; van Polo tot Transporter. Per ploeg zijn zo’n honderd auto’s permanent op de weg. De overige tachtig worden bijvoor beeld aan temperatuurtests onderworpen of in de werk plaats geprepareerd voor nieuwe tests. (m.u.v. Gi) hebben zwarte hoek stukken. De SE, GX en GL zijn alle voorzien van een kleine dakspoiler, het resterende deel heeft een grotere spoiler rond de achterruit. De varianten met een S in de uitvoeringscodering hebben een lederen stuurwiel en versnellingspookknop. De Gi is de enige binnen het rijtje die geen stuurbekrachtiging heeft. De meest complete uitvoering (SE) heeft onder andere zaken als elektrische bediening van de voorportierruiten, centrale vergrendeling met afstandsbe diening en veloursbekleding. Uitrustingsniveau’s De bekleding op de stoelen is van een stevige kwaliteit. Er is gebruik gemaakt van een effen stof die via een circelvormige scheiding overgaat in een stof met kleuraccenten. Het zitcom fort is goed te noemen. De zit tingen zijn niet te kort en heb ben een goede hellingshoek waardoor het bovenbeen netjes ondersteund wordt. De been- ruimte achter de voorstoelen is voor een auto uit deze klasse voldoende ruim evenals de hoogte achterin. Alle Micra’s zijn uitgerust met een bestuurdersairbag, inter- valschakelaar voor de ruiten wissers, klokje en portiervak- ken. Er zijn zes uitrustingsni veau’s verkrijgbaar. De basis Gi, gevolgd door GL en GX staan voor de uitrustingsni veau’s met een comfortable inslag. Sportiviteit wordt gebo den door de Si, SRi en SE. De verschillende uitvoeringen zijn aan de buitenzijde herkenbaar aan subtiele verschillen. De SRi en Si hebben volledig gespoten bumpers inclusief de hoekstuk ken. De overige modellen Dieselmotor Er zijn drie motorvarianten leverbaar. De twee viercilinder benzinemotoren met een inhoud van 1,0 en 1,3 liter beschikken beide over 4 klep pen per cilinder. Er worden ver mogens geleverd van respectie velijk 55 en 75 pk. De 1.0 haalt een topsnelheid van 150 km/u en heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u 16,4 seconden nodig. De 1,3 liter is duidelijk kwieker met 170 km/u en slechts 12 seconden voor de beweging van 0 tot 100 km/u. Beide motoren kunnen net als voorheen worden geleverd met de Continu Variabele Transmissie. Verder gaat Nissan binnenkort in de Micra een 1,5 liter dieselmotor leve ren. Deze wordt gekocht bij Peugeot en kennen we reeds uit de 106 en Citroen Saxo. Alhoewel Nissan Motor Nederland de prijzen bekend heeft gemaakt, was er tijdens de introductie nog geen gele genheid om met deze nieuwe versie te rijden. Het weggedrag van de nieuwe Micra staat voor een auto uit deze klasse op een hoog niveau. Wegdekken Twintig procent van de test- kilometers wordt op de openba re weg, in en rond Wolfsburg, gereden. Daarbij zijn routes door voormalig Oost-Duitsland populair, vanwege het vaak nog aanwezige slechte wegdek. De rest van de kilometers wordt op de speciale testbaan Ehra- Lessien, 25 kilometer ten noor den van de stad, afgelegd. Dit gebied beslaat elf vierkante kilometer en heeft een grote variëteit aan wegdekken. Zo zijn er zoutwater-en slikbakken waar de testauto’s veelvuldig doorheen rijden, maar ook het rijden over uiteenlopende soor ten wegdekken zoals kinder kopjes, asfalt met hobbels en trajecten met spoorvorming is een vast testonderdeel. Ook kunnen hellingen van 32 procent worden opgenomen. Om de topsnelheid te testen is er een stuk snelweg van 21 kilometer lengte aangelegd. En om auto’s onder uiteenlo pende temperaturen te kunnen testen zijn er vriescellen aan wezig waarin een temperatuur van 25 graden onder nul heerst, maar ook zijn er test ruimtes waar het kwik zestig graden bóven nul aangeeft. De Volkswagens worden niet alleen aan temperatuurswisselingen, maar ook aan extra lading blootgesteld. Hierbij wordt gebruik gemaakt van dummies. De prijslijst van de Micra begint bij £21.795,= voor een 1.0 Gi 3-deurs. De GL-uitgave start als 1.0 bij £22.995,= en host als 1.3 £23.745,=. De die- selversie start bij £26.495,=. Op enkele uitzonderingen na is iedere Micra te koop als vijf- deurs tegen een meerprijs van £800,=. De duurste variant is de 1.3 SE die begint bij £28.245,= als 3-deurs met 5- bak. met de 1,3 liter motor hebben overigens 14 inch wielen. Aan de achterzijde zien we tevens een nieuwe bumper met hoek beschermers. Daarnaast zijn de achterlichten groter geworden en is een andere kenteken- plaatverlichting gemonteerd waarin de ontgrendeling van de achterklep is opgenomen. Deze wijzigingen moeten nieuwe klanten trekken, maar mogen ook niet de bestaande klanten groep afschrikken. Naast de wijzigingen aan de buitenzijde is het volledige interieur opnieuw ontworpen. Het dashboard verloopt vloeien der en oogt duidelijk moderner. Achter het dikkere stuurwiel bevindt zich het instrumenten paneel met de klokken voor snelheid, koelvloeistoftempera- Met de face-lift moet er duide lijk een verbreding van de doelgroep komen. Er is hard aan gewerkt om de Micra een wat frivoler uiterlijk mee te geven er daar is de ontwerpaf deling redelijk in geslaagd. Door subtiele wijzigingen aan de carrosserie door te voeren, •heeft het geheel een moderne re uitstraling gekregen. Consumententesters Volkswagen laat alle bestaande modellen ook nog eens testen door consumenten, op zo’n zes tien locaties, verspreid over de hele wereld. Hiervoor is geko zen, omdat wensen en eisen van de gemiddelde consument bijvoorbeeld Mexico totaal iders kunnen zijn dan die van coper. De consu- zijn ‘gewone’ isten die door een geselecteerd worden en chnische achtergrond wen te hebben. "aan in tegenstelling tot de iekstestrijders niet tot de i grens, maar rijden als liddelde automobilist, strijders leggen per dag lid vijfhonderd kilome- ,ai gebeurt uitsluitend ■>“nbare weg. En evenals ...jders krijgen ze elke ndere Volkswagen, l>x ixcl iicic Volkswagen gamma aan bod komt. De consumententesters beoor delen de Volkswagens vooral op het niveau van de gebruiker. Dat betekent dat ze bijvoor beeld kijken of de portiergrepen prettig gevormd zijn, maar ook of de stoel goed instelbaar is. De bediening van allerlei knop jes in het interieur wordt ook door hen beoordeeld, alsmede de afleesbaarheid van de ins trumenten op het dashboard. Iedere testrijder levert aan het eind van de dag een rapport in waarin alle bevindingen over de betreffende auto zijn opgete kend. Ook deze informatie wordt weer gebruikt bij de ont wikkeling van nieuwe onderde len en natuurlijk een nieuwe generatie Volkswagens. De vering vangt oneffenheden doelmatig op en de besturing laat niet veel te wensen over. Wanneer een bocht met hoge snelheid genomen wordt, gedraagt de achterkant zich een beetje zoekerig maar het contact met het wegdek blijft behouden. De versnellingsbak laat zich soepel bedienen, bovendien zijn de overbren- gingsverhoudingen goed geko zen. Het motorgeluid is op een zeer acceptabel niveau in het interieur aanwezig. Aan de vei ligheid van de inzittende heeft Nissan ook gedacht. Naast de standaard airbag aan bestuur- derszijde is er een passagier sairbag leverbaar voor £800,=. Gordelspanners en een extra verstevigde carrosseriecon- structie dragen ook bij aan de veiligheid. 300 testrijders Op het fabrieksterrein van Volkswagen in het Duitse Wolfsburg is een afdeling gevestigd die zich geheel toe legt op het testen van zowel bestaande als nog in ontwikke ling zijnde Volkswagens. Soms gaat het zelfs om prototypes die geheel met de hand gebouwd zijn. De afdeling heeft een per soneelsbestand van 300 testrij ders, die in drie ploegen conti nu werkzaam zijn. Dat bete kent dat er dag en nacht wordt getest in ploegen van honderd man. In 1997 reden alle testrij ders samen 22 miljoen testkilo meters. Een testrijder krijgt elke dag een andere Volkswagen mee. Voorafgaand aan de testrit wordt hem of haar geen specia le opdracht gegeven. Telkens moet de hele auto worden beoordeeld en men weet vooraf Dit laatste gebeurt niet alleen door fabriekstestrijders, maar ook door zogenaamde consu mententesters. Alle tests gez; menlijk hebben tot doel de ve ligheid, betrouwbaarheid en de duurzaamheid van elke Volkswagen op een zo hoog De Tweede Kamer-verkiezingen staan voor de deur. De politieke partijen maken zich op voor de eindstrijd. Naast de grote ‘jon gens’ zijn er ook kleine en nieuwe partijen die een gooi doen naar één of meerdere kamerzetels. Nieuw is Nederland Mobiel, een partij die volgens eigen zeggen ten onrechte ‘auto-partij’ wordt genoemd. Nederland Mobiel komt voort uit de stichting Pro Auto en wil niet worden afge schilderd als een one-issue par tij. In een strooifolder worden de kernpunten uit het verkie zingsprogramma genoemd. Hiervan zijn slechts vijf niet van toepassing op de auto of het verkeer. Nederland Mobiel wil een realistisch milieu beleid. Het milieu mag geen vrijbrief zijn om allerlei heffin- landen, geen jaarlijkse inflatie-; verhoging van de accijns op brandstof en op de houder- schapbelasting en geen algeme-- ne verlaging van de maximum^ snelheid van 120 km/u. Verderf moeten de parkeerkosten in gemeenten wórden terugge- 1 drongen en de naleving van verkeersregels beter worden gecontroleerd (ook voor fietsers, bromfietsers en voetgangers). Het openbaar vervoer moet in steden worden verbeterd en de binnensteden moeten toeganke lijk blijven. Tot slot wil Nederland Mobiel onder meer carpooling, telewerken en thuiswerken stimuleren. Het volledige verkiezingsprogram ma is te vinden op internet: nederland-mobiel.nl. Ook bij banden nieuwst Michelin Nederland heeft voor geïnteresseerden een Engels talige brochure met daarin alle beschikbare banden met hun specificaties. Er staan ook enkele oude banden voor brom fietsen in. Deze folder is uit sluitend schriftelijk aan te vragen bij Michelin Nederland N.V., PUB -retro cat. Postbus 256, 5150 AG Drunen. laakt en worden op geleverd. lijk is identiek aan einden uit de oorspron- garen van de maar bij de fabricage is gebruik gemaakt van moderne materialen zodat de banden voldoen aan de hedendaagse standaards wat betreft veiligheid, betrouwbaar heid en comfort. j het testen van deze 1 gebruikt Michelin de ste testmethoden. 'i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 25