Nissan Micra '98
t
Rii-impressie
Sportief en comfortabel van karakter
Michelin Oldtimerbanden
en duurzaamheid
Nederland Mobiel
Testen op veiligheid,
betrouwbaarheid
Tyres
hrveteni,vii(afe
and iteii’Gin
'OÖK”
agina4
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 16 april 1998 pagina 5
V
ig-
!.745,=
Jij f.2f
5Ri
mogelijk peil te brengen.
Volkswagens worden vóór
en tijdens hun levensloop getest
Wanneer Volkswagen een model op de markt
brengt, zijn er heel wat testkilometers aan vooraf
gegaan. Volkswagen gaat immers niet over één
nacht ijs. Maar ook als een Volkswagen al langer
wordt verkocht, worden de modellen nog steeds
aan uitgebreide testprogramma's onderworpen.
500,-
950,-
950,-
950,-
950,-
950,-
950,-
sza-
irei-
950,-
950,-
950,-
950,-
500,-
950,-
950,-
950,-
uim vijfjaar geleden presenteerde Nissan
gr^ haar huidige Micra. Ondanks de uitverkie-
JL W zing tot ‘Auto van het Jaar’zijn de verkoop
cijfers nooit overweldigend geweest. Door meer
comfort of juist meer sportiviteit in te bouwen bij
een gelijkblijvende prijs wil Nissan het imago van
de Micra verbeteren en de aantrekkingskracht op
een jonger koperspubliek vergroten.
ver-
De rij-
kingen
j, die
hand genu
bestelling
Het uiterlijk
die van banc
kelijke bouwjaicn
betreffende auto,
icage is gebruik
moderne materir
in
anders kunnen zijn dan
de Duitse autokoper. De
mententesters zi
automobilis
bureau g“<
geen techm
hoei
Ze gaa
fabriel
uiterste j
een gemi
Deze test
gemiddeld vijfuuuu=j
ter af. Dat get-
op de openbare weg.
fabrieksrijders krijgt
dag een andere Volk
waardoor het hele V
gami
De cr
Dit zijn poppen van menselijk
formaat, die met water zijn
gevuld. Met drie dummies, die
al gauw zo’n tachtig kilo per
stuk wegen, heeft de testrijder
inclusief zichzelf een gewicht
van vier volwassenen aan
boord. En dat is niet alles. Ook
de kofferruimte wordt dan nog
eens van extra gewichten voor
zien. Hierdoor wordt met een
testauto in zes weken bereikt
waar een auto in het dagelijks
gebruik zo’n zes jaar voor nodig
heeft.
grotere luchtinlaat gekregen. In
combinatie met de op sommige
uitvoeringen standaard gelever
de ronde mistlampen krijgt de
Micra een ander aanzien. Het
zijaanzicht lijkt in eerste
instantie weinig veranderd
maar een oplettend oog
bespeurt toch een aantal ver
schillen. De ronde richtingaan
wijzers hebben plaats gemaakt
voor een langere, ovale variant.
De flankbeschermers in twee
delen zijn dynamischer vormge
geven en vervangen daarmee
de strip die bij het huidige
model over de hele lengte loopt.
De achterruitspoiler zorgt
ervoor dat de daklijn optisch
wordt verlengd. De Micra staat
standaard op 13 inch wielen
voorzien van een nieuw ont
werp wieldoppen. De varianten
Wie een klassieke auto of oldti
mer bezit kan bij Michelin
terecht voor meer dan 200
verschillende maten oldtimer
banden. Een volledige eeuw
autohistorie wordt hiermee
Dynamischer
De antenne zit niet meer in de
voorruitstijl, maar staat spor- gevei
tief achterop het dak. De wijzi- de sta
gingen aan de voorzijde vallen
het meeste op, zoals de 30 pro
cent grotere koplampen, een
in de motorkap geïntegreerde
grille en een gewijzigde voor
bumper. Deze is voorzien van
hoekbeschermers en heeft een
bestreken van modellen uit
het begin van deze eeuw tot de
sportieve auto’s uit de jaren
tachtig met specifieke banden.
Deze banden worden in kleine
aantallen, soms zelfs met de
tuur en tankinhoud. De tijd en
het aantal gereden kilometers
wordt digitaal weergegeven.
Een aardig detail is een waar-
schuwingszoemer die van zich
laat horen als de laatste liters
brandstof worden aangebroken.
Afhankelijk van de uitvoering
wordt er een toerenteller
gemonteerd. Om het interieur
wat meer kleur te geven zijn de
sportievere modellen uitge
voerd met groene wijzerplaten.
Jammer is echter wel dat deze
kleur verder nergens in het
interieur is terug te vinden.
Verder zijn de bedieningsorga-
nen makkelijk te bereiken.
gen aan de burger op te leggen.
Verder wil men een socialer
ouderenbeleid en een jongeren
beleid gericht op hun toekom
stige taak en het bijbrengen
van verantwoordelijkheid.
Verder streeft Nederland
Mobiel naar een goede gezond
heidszorg en wil een schade
fonds instellen voor slachtoffers
van misdrijven. Maar dan
komen de andere kernpunten:
Men wil geen Eco-tax en het
inmiddels aloude ‘Kwartje van
Kok’ terugdraaien. De geldvers
lindende Betuwelijn moet er
niet komen en Schiphol moet
kunnen groeien. Belangrijkste
punten zijn het oplossen van de
knelpunten in het wegennet,
geen invoering van rekening
rijden of spitsheffingen, de ben
zineprijzen houden op het
niveau van de ons omringende
niet wat er aan de auto v"-
nieuwd of veranderd is. De
ders noteren hun opmerki-
als een driecijferige code,
staat voor een bepaalde
omschrijving. Doordat men
deze codering gebruikt, kan
men de gegevens gemakkelijk
per computer verwerken. Zo
worden de technici snel op de
hoogte gesteld van eventuele
problemen, zodat naar een
oplossing kan worden gezocht.
Het wagenpark bestaat uit 180
Volkswagens, waarin alle
modellen zijn vertegenwoor
digd; van Polo tot Transporter.
Per ploeg zijn zo’n honderd
auto’s permanent op de weg. De
overige tachtig worden bijvoor
beeld aan temperatuurtests
onderworpen of in de werk
plaats geprepareerd voor
nieuwe tests.
(m.u.v. Gi) hebben zwarte hoek
stukken. De SE, GX en GL zijn
alle voorzien van een kleine
dakspoiler, het resterende deel
heeft een grotere spoiler rond
de achterruit. De varianten met
een S in de uitvoeringscodering
hebben een lederen stuurwiel
en versnellingspookknop. De Gi
is de enige binnen het rijtje die
geen stuurbekrachtiging heeft.
De meest complete uitvoering
(SE) heeft onder andere zaken
als elektrische bediening van
de voorportierruiten, centrale
vergrendeling met afstandsbe
diening en veloursbekleding.
Uitrustingsniveau’s
De bekleding op de stoelen is
van een stevige kwaliteit. Er is
gebruik gemaakt van een effen
stof die via een circelvormige
scheiding overgaat in een stof
met kleuraccenten. Het zitcom
fort is goed te noemen. De zit
tingen zijn niet te kort en heb
ben een goede hellingshoek
waardoor het bovenbeen netjes
ondersteund wordt. De been-
ruimte achter de voorstoelen is
voor een auto uit deze klasse
voldoende ruim evenals de
hoogte achterin.
Alle Micra’s zijn uitgerust met
een bestuurdersairbag, inter-
valschakelaar voor de ruiten
wissers, klokje en portiervak-
ken. Er zijn zes uitrustingsni
veau’s verkrijgbaar. De basis
Gi, gevolgd door GL en GX
staan voor de uitrustingsni
veau’s met een comfortable
inslag. Sportiviteit wordt gebo
den door de Si, SRi en SE. De
verschillende uitvoeringen zijn
aan de buitenzijde herkenbaar
aan subtiele verschillen. De SRi
en Si hebben volledig gespoten
bumpers inclusief de hoekstuk
ken. De overige modellen
Dieselmotor
Er zijn drie motorvarianten
leverbaar. De twee viercilinder
benzinemotoren met een
inhoud van 1,0 en 1,3 liter
beschikken beide over 4 klep
pen per cilinder. Er worden ver
mogens geleverd van respectie
velijk 55 en 75 pk. De 1.0 haalt
een topsnelheid van 150 km/u
en heeft voor de acceleratie van
0 tot 100 km/u 16,4 seconden
nodig. De 1,3 liter is duidelijk
kwieker met 170 km/u en
slechts 12 seconden voor de
beweging van 0 tot 100 km/u.
Beide motoren kunnen net als
voorheen worden geleverd met
de Continu Variabele
Transmissie. Verder gaat
Nissan binnenkort in de Micra
een 1,5 liter dieselmotor leve
ren. Deze wordt gekocht bij
Peugeot en kennen we reeds uit
de 106 en Citroen Saxo.
Alhoewel Nissan Motor
Nederland de prijzen bekend
heeft gemaakt, was er tijdens
de introductie nog geen gele
genheid om met deze nieuwe
versie te rijden.
Het weggedrag van de nieuwe
Micra staat voor een auto uit
deze klasse op een hoog niveau.
Wegdekken
Twintig procent van de test-
kilometers wordt op de openba
re weg, in en rond Wolfsburg,
gereden. Daarbij zijn routes
door voormalig Oost-Duitsland
populair, vanwege het vaak nog
aanwezige slechte wegdek. De
rest van de kilometers wordt op
de speciale testbaan Ehra-
Lessien, 25 kilometer ten noor
den van de stad, afgelegd. Dit
gebied beslaat elf vierkante
kilometer en heeft een grote
variëteit aan wegdekken. Zo
zijn er zoutwater-en slikbakken
waar de testauto’s veelvuldig
doorheen rijden, maar ook het
rijden over uiteenlopende soor
ten wegdekken zoals kinder
kopjes, asfalt met hobbels en
trajecten met spoorvorming is
een vast testonderdeel.
Ook kunnen hellingen van 32
procent worden opgenomen.
Om de topsnelheid te testen is
er een stuk snelweg van 21
kilometer lengte aangelegd.
En om auto’s onder uiteenlo
pende temperaturen te kunnen
testen zijn er vriescellen aan
wezig waarin een temperatuur
van 25 graden onder nul
heerst, maar ook zijn er test
ruimtes waar het kwik zestig
graden bóven nul aangeeft. De
Volkswagens worden niet alleen
aan temperatuurswisselingen,
maar ook aan extra lading
blootgesteld. Hierbij wordt
gebruik gemaakt van dummies.
De prijslijst van de Micra
begint bij £21.795,= voor een
1.0 Gi 3-deurs. De GL-uitgave
start als 1.0 bij £22.995,= en
host als 1.3 £23.745,=. De die-
selversie start bij £26.495,=. Op
enkele uitzonderingen na is
iedere Micra te koop als vijf-
deurs tegen een meerprijs van
£800,=. De duurste variant is
de 1.3 SE die begint bij
£28.245,= als 3-deurs met 5-
bak.
met de 1,3 liter motor hebben
overigens 14 inch wielen. Aan
de achterzijde zien we tevens
een nieuwe bumper met hoek
beschermers. Daarnaast zijn de
achterlichten groter geworden
en is een andere kenteken-
plaatverlichting gemonteerd
waarin de ontgrendeling van de
achterklep is opgenomen. Deze
wijzigingen moeten nieuwe
klanten trekken, maar mogen
ook niet de bestaande klanten
groep afschrikken.
Naast de wijzigingen aan de
buitenzijde is het volledige
interieur opnieuw ontworpen.
Het dashboard verloopt vloeien
der en oogt duidelijk moderner.
Achter het dikkere stuurwiel
bevindt zich het instrumenten
paneel met de klokken voor
snelheid, koelvloeistoftempera-
Met de face-lift moet er duide
lijk een verbreding van de
doelgroep komen. Er is hard
aan gewerkt om de Micra een
wat frivoler uiterlijk mee te
geven er daar is de ontwerpaf
deling redelijk in geslaagd.
Door subtiele wijzigingen aan
de carrosserie door te voeren,
•heeft het geheel een moderne
re uitstraling gekregen.
Consumententesters
Volkswagen laat alle bestaande
modellen ook nog eens testen
door consumenten, op zo’n zes
tien locaties, verspreid over de
hele wereld. Hiervoor is geko
zen, omdat wensen en eisen
van de gemiddelde consument
bijvoorbeeld Mexico totaal
iders kunnen zijn dan die van
coper. De consu-
zijn ‘gewone’
isten die door een
geselecteerd worden en
chnische achtergrond
wen te hebben.
"aan in tegenstelling tot de
iekstestrijders niet tot de
i grens, maar rijden als
liddelde automobilist,
strijders leggen per dag
lid vijfhonderd kilome-
,ai gebeurt uitsluitend
■>“nbare weg. En evenals
...jders krijgen ze elke
ndere Volkswagen,
l>x ixcl iicic Volkswagen
gamma aan bod komt.
De consumententesters beoor
delen de Volkswagens vooral op
het niveau van de gebruiker.
Dat betekent dat ze bijvoor
beeld kijken of de portiergrepen
prettig gevormd zijn, maar ook
of de stoel goed instelbaar is.
De bediening van allerlei knop
jes in het interieur wordt ook
door hen beoordeeld, alsmede
de afleesbaarheid van de ins
trumenten op het dashboard.
Iedere testrijder levert aan het
eind van de dag een rapport in
waarin alle bevindingen over
de betreffende auto zijn opgete
kend. Ook deze informatie
wordt weer gebruikt bij de ont
wikkeling van nieuwe onderde
len en natuurlijk een nieuwe
generatie Volkswagens.
De vering vangt oneffenheden
doelmatig op en de besturing
laat niet veel te wensen over.
Wanneer een bocht met hoge
snelheid genomen wordt,
gedraagt de achterkant zich
een beetje zoekerig maar het
contact met het wegdek blijft
behouden. De versnellingsbak
laat zich soepel bedienen,
bovendien zijn de overbren-
gingsverhoudingen goed geko
zen. Het motorgeluid is op een
zeer acceptabel niveau in het
interieur aanwezig. Aan de vei
ligheid van de inzittende heeft
Nissan ook gedacht. Naast de
standaard airbag aan bestuur-
derszijde is er een passagier
sairbag leverbaar voor £800,=.
Gordelspanners en een extra
verstevigde carrosseriecon-
structie dragen ook bij aan de
veiligheid.
300 testrijders
Op het fabrieksterrein van
Volkswagen in het Duitse
Wolfsburg is een afdeling
gevestigd die zich geheel toe
legt op het testen van zowel
bestaande als nog in ontwikke
ling zijnde Volkswagens. Soms
gaat het zelfs om prototypes die
geheel met de hand gebouwd
zijn. De afdeling heeft een per
soneelsbestand van 300 testrij
ders, die in drie ploegen conti
nu werkzaam zijn. Dat bete
kent dat er dag en nacht wordt
getest in ploegen van honderd
man. In 1997 reden alle testrij
ders samen 22 miljoen testkilo
meters.
Een testrijder krijgt elke dag
een andere Volkswagen mee.
Voorafgaand aan de testrit
wordt hem of haar geen specia
le opdracht gegeven. Telkens
moet de hele auto worden
beoordeeld en men weet vooraf
Dit laatste gebeurt niet alleen
door fabriekstestrijders, maar
ook door zogenaamde consu
mententesters. Alle tests gez;
menlijk hebben tot doel de ve
ligheid, betrouwbaarheid en de
duurzaamheid van elke
Volkswagen op een zo hoog
De Tweede Kamer-verkiezingen
staan voor de deur. De politieke
partijen maken zich op voor de
eindstrijd. Naast de grote ‘jon
gens’ zijn er ook kleine en
nieuwe partijen die een gooi
doen naar één of meerdere
kamerzetels. Nieuw is
Nederland Mobiel, een partij
die volgens eigen zeggen ten
onrechte ‘auto-partij’ wordt
genoemd. Nederland Mobiel
komt voort uit de stichting Pro
Auto en wil niet worden afge
schilderd als een one-issue par
tij. In een strooifolder worden
de kernpunten uit het verkie
zingsprogramma genoemd.
Hiervan zijn slechts vijf niet
van toepassing op de auto of
het verkeer. Nederland Mobiel
wil een realistisch milieu
beleid. Het milieu mag geen
vrijbrief zijn om allerlei heffin-
landen, geen jaarlijkse inflatie-;
verhoging van de accijns op
brandstof en op de houder-
schapbelasting en geen algeme--
ne verlaging van de maximum^
snelheid van 120 km/u. Verderf
moeten de parkeerkosten in
gemeenten wórden terugge- 1
drongen en de naleving van
verkeersregels beter worden
gecontroleerd (ook voor fietsers,
bromfietsers en voetgangers).
Het openbaar vervoer moet in
steden worden verbeterd en de
binnensteden moeten toeganke
lijk blijven. Tot slot wil
Nederland Mobiel onder meer
carpooling, telewerken en
thuiswerken stimuleren. Het
volledige verkiezingsprogram
ma is te vinden op internet:
nederland-mobiel.nl.
Ook bij
banden
nieuwst
Michelin Nederland heeft voor
geïnteresseerden een Engels
talige brochure met daarin alle
beschikbare banden met hun
specificaties. Er staan ook
enkele oude banden voor brom
fietsen in. Deze folder is uit
sluitend schriftelijk aan te
vragen bij Michelin Nederland
N.V., PUB -retro cat. Postbus
256, 5150 AG Drunen.
laakt en worden op
geleverd.
lijk is identiek aan
einden uit de oorspron-
garen van de
maar bij de
fabricage is gebruik gemaakt
van moderne materialen zodat
de banden voldoen aan de
hedendaagse standaards wat
betreft veiligheid, betrouwbaar
heid en comfort.
j het testen van deze
1 gebruikt Michelin de
ste testmethoden.
'i