Citroën Xsara Break 1.9 TD
1
AutoTest
r
0
van Peugeot
IJ
0
Voorjaars-
modellen
Sportieve en luchtige
autotentoonstelling
1998 goed
van start
Het grote mysterie van de
Renault Clio bij Van der Boom
ssxr
Ruimte en comfort gaan samen
A
mi
GOEDbHERBERTENS
IS
DE AUTOMAAT Donderdag 16 april 1998 pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
igina2
bodiesel in de Ligne Prestige uitvoering.
Automaat
Bodemplaat
staan op
Comfortabel
3 wicht:
Verbruik:
gecombineerd 6,(
f.39.190,=
Prijs:
Schittering
iet
0 km
0 km
0 km
0 km
0 km
0 km
0 km
Okm
Okm
Okm
0 km
0 km
0 km
3 tra.
0 km
0 km
AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV
RG
Citroën Bertens Tilburg BV
In eerste instantie introduceerde Citroen i
nieuwe Xsara alleen de vijfdeurs, maar li<
meteen de Coupé zien. De nieuwe Break w<
afgelopen autotentoonstelling van Genève
voetlicht geworpen.
2c
Irij
Brabantse Hoek 4, 5071 NM UDENHOUT
Telefoon 013/511 1532
Er;
toer
2250 tr/min
i meter,
no meter
dem zijn onder
Mazda MX-5
•io te zien.
che presentatie
Geminiweg 39, TILBURG
Tel. 013/5423030
wielen en me
de optielijst.
doende en de hoofdruimte is
vanwege de verder doorgetrok
ken daklijn zelfs nog wat roya
ler dan bij de hatchback.
TH Jfet de komst van de Xsara Coupé
/■Zw is Citroen in de middenklasse vr
JL wJL volle sterkte aanwezig. En omda
wagons inmiddels 20 procent van de mar
zich opeisen, mag de Xsara Break een got
beide weekend-
tot 18.00 uur.
lagt f.15,
i f.5,voor
Gewicht:
Aanhanggei
Prestaties:
8. Volvo: 6.685 (6.797)
9. Citroen: 5.841 (5.717)
10. Seat: 4.878 (3.362)
blaasapparaat voor £37.390,=.
De door ons gereden Ligne
Prestige komt exclusief extra’s
op £39.190,=.
intemieu-
introduc-
i ‘Only
april
ïcieel ont-
Rosmaien.
zich vooral nr
Iets. Voor h<=<.
Nederlandse
meer de n
en de Goli
Naast de
Xsara Break in meer dan vol
doende mate. Er is een vol
waardig dashboardkastje, ook
als wordt gekozen voor de
optionele passagiersairbag. De
auto heeft royale portierbak-
ken, een bak voor het instruc
tieboekje onder de stoel en
enkele vakjes in de middencon
sole. Het uitzicht rondom is
goed en ook de achterzijde is
prima in te schatten, maar dat
is altijd al een voordeel voor
een stationwagon met een rela
tief recht aflopende achterste
ven.
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
De Xsara vijfdeurs bewees zich
al als een van de ruimste auto’s
in zijn klasse en uiteraard gaat
dat voor de Break net zo op.
Dat is onder andere te merken
aan de ruimte op de achter
bank. Daar kunnen drie vol-
In totaal levert Citroën de
Xsara Break in zestien ver
schillende motor/uitvoerings-
combinaties. Het programma
begint bij de 1.4i Basis voor
£31.390,= en dat betekent een
meerprijs van £1.400,= ten
opzichte van de vijfdeurs. De
Ligne Seduction kost £1.200,=
extra en voor nog eens £600,=
meer wordt de Ligne Prestige
voorgereden. De 1,6 liter begint
als Basis bij £32.590,=. De 1.8i
16V is er uitsluitend als Ligne
Prestige voor £37.390,=. De 1,8
liter 8-klepper is als automaat
te bestellen vanaf £37.190,=.
Dan resten nog de diesels.
De 1,9 liter is er zonder turbo
vanaf £35.290,= en met
De gebruikelijke vooqaarscam-
pagne van Peugeot wordt dit
jaar extra luister bijgezet door
een aantal aantrekkelijke actie-
modellen die scherp geprijsd
zijn. De 306 SRX is gebaseerd
op de bestaande XR en krijgt
als extra lichtmetalen velgen
en metaallak voor slechts
£670,=.
1. Opel: 19.481 (20.730)
2. Volkswagen: 18.827 (18.463)
3. Renault: 15.840 (13.009)
4. Ford: 14.495 (15.002)
5. Peugeot: 14.252 (11.812)
niet alleen tot nieuwe auto’s,
maar kijkt ook naar het verle
den. En ‘sportief’ moet heel
breed worden gezien, omdat
onder meer twee Parijs-Dakar
auto’s te bewonderen zijn; de
vrachtwagen van Hans Bekx en
de Pajero van Bob ten Harkel.
Met medewerking van impor-
Miss Cabrio-verkiezing (aan
melden: 038-4211843). De
IJsselhallen zijn op vrijdag 24
april geopend van 18.00 tot
22.00 uur en op t
dagen van 10.00
De entreeprijs bedra<
voor volwassenen en
kinderen van 8 t/m 14 jaar.
Bezoekers met een cabriolet of
coupé krijgen een gratis entree
kaartje per auto.
Bij de 605 is er ook een SRX
met lichtmetalen velgen,
metaallak, zij-airbags en een
compleet audio-systeem. De
totale waarde hiervan bedraagt
£6.180,= maar de klant hoeft
slechts £2.680,= bij de dealer
extra te betalen.
In het weekend van 24, 25 en
26 april worden op twee plaat
sen twee autotentoonstellin
gen gehouden. Auto Sportief
‘98 in de IJsselhallen in
Zwolle richt zich vooral op
Coupés en cabrio’s, terwijl
diverse nieuwe cabriolets hun
debuut maken tijdens Cabrio
‘98 in het Autotron in
Rosmalen. Het Autotron richt
zich vooral op nieuwe cabrio-
het eerst op
bodem zijn onder
nieuwe Inr
olf Cabric
B statiscl
De turbodieselmotor is wat
betreft ontwerp niet meer de
jongste, maar kan nog prima
mee. De 1,9 liter krachtbron
levert met compressor en inter
cooler een vermogen van 90 pk
bij 4000 tr/min en komt tot een
hoog koppel van 196 Nm bij
2250 tr/min. Vooral dit laatste
bepaald de enorme souplesse en
het feit dat er weinig gescha
keld hoeft te worden. De auto
haalt een topsnelheid van zo’n
175 km/u en heeft voor de acce
leratie van 0 tot 100 km/u
ongeveer 13 seconden nodig. En
dat alles bij een gemiddeld ver
bruik van 1 liter diesel op 14,2
kilometer.
De motor is redelijk stil, vooral
als het blok warm is en con
stante snelheden worden gere
den. De handgeschakelde vijf-
bak kent een plezierige bedie
ning.
De SRX is er als vijfdeurs,
sedan en break met benzine- en
dieselmotoren. Van de fraaie
306 cabriolet is er nu de Palm
Beach voorzien van een 1,8
liter 16-kleps motor van 112 pk.
De auto verlaat de fabriek met
lederen bekleding, elektrisch
bediende cabriokap in bijpas
sende kleur, metaallak en mist
lampen voor. Deze complete
auto kost £58.235,= en kan
worden gekozen in rood of
blauw.
De meegespoten spiegels zijn
wel standaard. De Xsara Break
komt behoorlijk groot over en
dat zou zich dan moeten verta
len naar de binnenruimte. En
inderdaad is een standaard
bagage volume van 517 liter
onder de rolhoes en achter de
achterbank aan de forse kant.
Natuurlijk kan het geheel wor
den neergeklapt en dan is er
1512 liter beschikbaar en daar
mee overtreft de Xsara zelfs
enkele auto’s uit de hogere mid
denklasse. De vloer en zijkan
ten zijn keurig met tapijt
bekleed. De achterbank wordt
bij de luxueuze Ligne Prestige
in twee ongelijke delen platge
gooid en is voorzien van hoofd
steunen.
De Xsara Break en
hebben heel wat onderdelen
gemeen. Bij de Break is echter
de bodemplaat aan de achter
bank met 19 centimeter ver
lengd, waardoor de totale
lengte toenam tot maar liefst
4,35 meter. De achterportieren
en extra achterruit sluiten
keurig op elkaar aan en daar
uit blijkt direct dat de station
wagon tegelijk met de andere
varianten tot stand is geko
men.
Boven de achterruit heeft de
Xsara een bescheiden spoiler
waarin het derde remlicht is
opgenomen. De achterklep is
voorzien van een wisser en
gaat tot diep in de bumper
open. Die bumper is voorzien
van een haast overdreven
grote zwart stootrand. Het
equivalent op de voorbumper
is meer bescheiden van for
maat, terwijl de nog steeds
forse strips op de flanken het
best harmoniëren. De achter
kant komt wat zwaar over. De
traditionele dakrailings die de
uitstraling vaak nog wat ver
fraaien, zijn vervangen door in
het dak verzonken rails. Het
uiterlijk ziet er verzorgd uit,
De voorstoelen bieden een goed
ondersteunde, comfortabele zit.
De zitting is niet overdreven
lang, maar de randen langs
bovenbenen en rug zorgen
ervoor datje als bestuurder of
bijrijder keurig op je plek blijft.
Bij de Lige Prestige is de hoog
te van de bestuurdersstoel een
voudig aan te passen en dat
zorgt samen met het verstelba
re stuurwiel (in twee richtin
gen) voor een uitstekende zit-
houding. De hoofdsteunen zijn
goed qua hoogte aan te passen.
Het is alleen zo jammer dat het
hele interieur zo somber is wat
betreft kleurgebruik. Op enkele
ver te zoeken kleuraccenten in
de bekleding en de rode knop
voor de alarmlichten na'is alles
in zwart of grijs uitgevoerd. De
rand rond het instrumentarium
en de middenconsole heeft een
metaalachtige uitstraling.
Opzich leuk gevonden, maar
het zorgt bij lichtinval voor een
hinderlijke schittering in de
voorruit. Opbergruimte heeft de
De Ligne Prestige heeft een
complete uitrusting. Zo zijn de
portierruiten voor elektrisch te
openen en sluiten. De centrale
vergrendeling werkt met een
hoog frequentie afstandsbedie
ning die zelfs op grotere
afstand prima functioneert. De
rechter buitenspiegel is elek
trisch te verstellen, terwijl het
linker exemplaar handmatig
van stand moet worden veran
derd. Het instrumentarium is
compleet met een toerenteller
en op de middenconsole is een
digitaal klokje gepositioneerd.
Op de vloer van de bagageruim-
De nieuwe Citroen Xsara
Break is een royale auto als we
het over de interieur- en baga-
teur Porsche en de merken-
clubs is een speciale hal inge
richt met als thema ‘The
Porsche Story’.
zijn een occasionmarkt,
Brtochten voor cabrió- en
coupé-rijders en onder meer
slipdemonstraties. Veel aan
dacht is er voor de verkiezing
‘Cabrio van het Jaar’, een
publieksprijs die vorig jaar
naar de Mercedes SLK ging.
Maar wat te denken van de
Technische gegevens:
Merk en type: Citroën Xsara Break 1.9 TD
Lige Prestige
4 in lijn
1905 cc
83 x 88 mm
90 pk bij 4000 tr/min
196 Nm bij 2
lengte 4,354
breedte 1,698 meter
1172 kg
1100 kg (geremd)
topsnelheid 179 km/u
acceleratie 0-100 in 13,3 sec.
stadscyclus 8,8 liter/100 km
buitenwegcyclus 5,2 liter/100 km
gecombineerd 6,6 liter/100 km
te is bovendien een
nen, waaronder “be\
lading kan worden
Uiteraard is een bestuurder-
sairbag standaard evenals
stuurbekrachtiging, getint glas,
in hoogte verstelbare gordels
voor en achter en gordelspan-
ners.
Veel automobilisten in de regio
krijgen een vertrouwelijk dos
sier thuisbezorgd waarin ‘uitge
lekte’ informatie staat over de
nieuwe Renault Clio. Tot 23
april kunnen bezoekers aan een
van de showrooms van Van der
Boom (Tilburg, Goirle,
Oisterwijk) een scoop maken
van de nieuwe compacte
Renault. In de uitgereikte dos
siers zit een pasje met een code
waarmee de eigenaar toegang
krijgt tot een afgesloten deel
van de showroom. Het blijft
uiteraard strikt geheim wat
daar te zien is. De code op het
pasje wordt ter plekke leesbaar
gemaakt en wie na intoetsen de
speciale startonderbreker kan
opheffen, wint een splii
we Clio. Deze speciale i
tie-actie draagt de naam
for your eyes’. Op 23 z
wordt de Clio pas offk
huid.
geruirhte hebben. De achter
kant komt enigszins zwaar
over. De uitrusting van de Lige
Prestige is zeer compleet, maar
helaas is het interieur erg
somber van inrichting. De tur
bodieselmotor is krachtig en
zuinig.
in de museumhal van vrijwel
alle in ons land leverbare
cabrio’s zijn er ook diverse
demonstratie-auto’s aanwezig
en bieden verschillende dealers
gebruikte cabriolets aan.
Uiteraard kunnen bezoekers
ook andere elementen van het
museum bezoeken. Cabrio ‘98
is op vrijdag 24 april geopend
van 14.00 tot 20.00 uur en op
zaterdag en zondag van 10.00
tot 17.00 uur. De entreeprijs
bedraagt £19,50 voor volwasse
nen en £17,50 voor kinderen
van 4 tot 12 jaar.
Auto Sportief ‘98 beperkt zich
koop van gebruikte auto’s van
particulieren naar garagebe
drijven zet zich verder voort.
Rai en Bovag verwachten dat
de totale autoverkoop in
Nederland dit jaar uitkomt op
480.000 stuks.
Winst was er bij Alfa Romeo
(156), Audi (A6), Daewoo
(Lanos, Nubira, Leganza),
Jaguar, Mercedes, Mitsubishi
(Carisma), Peugeot (306,
406), Renault (Twingo, Clio,
Mégane, Kangoo, Espace),
Rover (400), Saab (9-5), Seat
(Arosa), Skoda, Subaru
(Forester) en Tbyota (Corolla).
Alle andere merken verkoch
ten ongeveer dezelfde aantal
len of minder auto’s in verge
lijking met dezelfde periode
in 1997. De meest verkochte
modellen zijn op dit moment
de VW Polo, Renault Mégane
en Opel Corsa. Dit komt voor
al door de recente modelwis
seling van de Golf en Astra.
De top tien ziet er op dit
moment als volgt uit (tussen
haakjes de verkoopaantallen
over 1996):
De ophanging is overgenomen
van de vijfdeurs met aanpass
ingen om het extra gewicht te
kunnen dragen. Voor past
Citroën net als bij de ZX de
pseudo-McPherson ophanging
toe voorzien van een stabilisa-
torstang. Achter heeft de Xsara
getrokken draagarmen en een
stabilisator, waarvan de dikte
afhankelijk is van de motorva
riant. De gehele achteras heeft
vanwege de specifieke ophan-
gingsrubbers een meesturend
effect en dat is weer goed voor
het stabiele weggedrag. De
Xsara is bijzonder comfortabel,
maar zeker niet slap geveerd
waardoor alle voorkomende
wegomstandigheden het hoofd
kunnen worden geboden. Met
hoge snelheid over de snelweg,
slingerend over boeren landwe
gen of sukkelend door stadsver
keer, de Xsara Break is er hele
maal op voorbereid.
Het grote consumentenver
trouwen heeft samen met de
op volle toeren draaiende
Nederlandse economie
gezorgd voor een goede start
wat betreft de autoverkopen
in 1998. Er werden in de
maanden januari tot en met
maart 6 procent meer perso
nenauto’s verkocht en maar
liefst 14 procent meer bestel
wagens. In de vrachtwagen
sector werd een winst geno
teerd van 19 procent.
Opvallend is de groei die de
stationcar meemaakt. Op dit
moment is 1 op 5 auto’s van
dit type, vooral omdat de
meerprijzen de laatste tijd
zijn geslonken. Van alle ver
kochte auto’s komt zo’n 40
procent uit Duitsland.
Frankrijk is een goede tweede
met 21,3 procent gevolgd door
Japan met 19,5 procent.
Italiaanse merken hebben de
belangstelling van 7 procent
van de autokopers gevolgd
door Korea met 3,2 procent
en Engeland met 1,5 procent.
De verschuiving van de ver-
Van de ruimtelijke 806 is er een
STX voorzien van ABS, licht
metalen wielen en metaallak
voor £3.235,=. Naast deze spe
ciale aanbiedingen heeft de
Peugeot-dealer uiteraard nog
meer aantrekkelijke auto’s in
de showroom.
Zo geldt er nog steeds een
airco-aanbod. Voor £990,=
wordt een dergelijk verfrissend
accessoire gemonteerd op de
106 Accent, 306 en 406.
Daarnaast krijgt de 106 1.4
automaat op dit moment een
gratis schuifdak.
'B-LZ-27