Citroën Xsara Break 1.9 TD 1 AutoTest r 0 van Peugeot IJ 0 Voorjaars- modellen Sportieve en luchtige autotentoonstelling 1998 goed van start Het grote mysterie van de Renault Clio bij Van der Boom ssxr Ruimte en comfort gaan samen A mi GOEDbHERBERTENS IS DE AUTOMAAT Donderdag 16 april 1998 pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER igina2 bodiesel in de Ligne Prestige uitvoering. Automaat Bodemplaat staan op Comfortabel 3 wicht: Verbruik: gecombineerd 6,( f.39.190,= Prijs: Schittering iet 0 km 0 km 0 km 0 km 0 km 0 km 0 km Okm Okm Okm 0 km 0 km 0 km 3 tra. 0 km 0 km AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV RG Citroën Bertens Tilburg BV In eerste instantie introduceerde Citroen i nieuwe Xsara alleen de vijfdeurs, maar li< meteen de Coupé zien. De nieuwe Break w< afgelopen autotentoonstelling van Genève voetlicht geworpen. 2c Irij Brabantse Hoek 4, 5071 NM UDENHOUT Telefoon 013/511 1532 Er; toer 2250 tr/min i meter, no meter dem zijn onder Mazda MX-5 •io te zien. che presentatie Geminiweg 39, TILBURG Tel. 013/5423030 wielen en me de optielijst. doende en de hoofdruimte is vanwege de verder doorgetrok ken daklijn zelfs nog wat roya ler dan bij de hatchback. TH Jfet de komst van de Xsara Coupé /■Zw is Citroen in de middenklasse vr JL wJL volle sterkte aanwezig. En omda wagons inmiddels 20 procent van de mar zich opeisen, mag de Xsara Break een got beide weekend- tot 18.00 uur. lagt f.15, i f.5,voor Gewicht: Aanhanggei Prestaties: 8. Volvo: 6.685 (6.797) 9. Citroen: 5.841 (5.717) 10. Seat: 4.878 (3.362) blaasapparaat voor £37.390,=. De door ons gereden Ligne Prestige komt exclusief extra’s op £39.190,=. intemieu- introduc- i ‘Only april ïcieel ont- Rosmaien. zich vooral nr Iets. Voor h<=<. Nederlandse meer de n en de Goli Naast de Xsara Break in meer dan vol doende mate. Er is een vol waardig dashboardkastje, ook als wordt gekozen voor de optionele passagiersairbag. De auto heeft royale portierbak- ken, een bak voor het instruc tieboekje onder de stoel en enkele vakjes in de middencon sole. Het uitzicht rondom is goed en ook de achterzijde is prima in te schatten, maar dat is altijd al een voordeel voor een stationwagon met een rela tief recht aflopende achterste ven. Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: De Xsara vijfdeurs bewees zich al als een van de ruimste auto’s in zijn klasse en uiteraard gaat dat voor de Break net zo op. Dat is onder andere te merken aan de ruimte op de achter bank. Daar kunnen drie vol- In totaal levert Citroën de Xsara Break in zestien ver schillende motor/uitvoerings- combinaties. Het programma begint bij de 1.4i Basis voor £31.390,= en dat betekent een meerprijs van £1.400,= ten opzichte van de vijfdeurs. De Ligne Seduction kost £1.200,= extra en voor nog eens £600,= meer wordt de Ligne Prestige voorgereden. De 1,6 liter begint als Basis bij £32.590,=. De 1.8i 16V is er uitsluitend als Ligne Prestige voor £37.390,=. De 1,8 liter 8-klepper is als automaat te bestellen vanaf £37.190,=. Dan resten nog de diesels. De 1,9 liter is er zonder turbo vanaf £35.290,= en met De gebruikelijke vooqaarscam- pagne van Peugeot wordt dit jaar extra luister bijgezet door een aantal aantrekkelijke actie- modellen die scherp geprijsd zijn. De 306 SRX is gebaseerd op de bestaande XR en krijgt als extra lichtmetalen velgen en metaallak voor slechts £670,=. 1. Opel: 19.481 (20.730) 2. Volkswagen: 18.827 (18.463) 3. Renault: 15.840 (13.009) 4. Ford: 14.495 (15.002) 5. Peugeot: 14.252 (11.812) niet alleen tot nieuwe auto’s, maar kijkt ook naar het verle den. En ‘sportief’ moet heel breed worden gezien, omdat onder meer twee Parijs-Dakar auto’s te bewonderen zijn; de vrachtwagen van Hans Bekx en de Pajero van Bob ten Harkel. Met medewerking van impor- Miss Cabrio-verkiezing (aan melden: 038-4211843). De IJsselhallen zijn op vrijdag 24 april geopend van 18.00 tot 22.00 uur en op t dagen van 10.00 De entreeprijs bedra< voor volwassenen en kinderen van 8 t/m 14 jaar. Bezoekers met een cabriolet of coupé krijgen een gratis entree kaartje per auto. Bij de 605 is er ook een SRX met lichtmetalen velgen, metaallak, zij-airbags en een compleet audio-systeem. De totale waarde hiervan bedraagt £6.180,= maar de klant hoeft slechts £2.680,= bij de dealer extra te betalen. In het weekend van 24, 25 en 26 april worden op twee plaat sen twee autotentoonstellin gen gehouden. Auto Sportief ‘98 in de IJsselhallen in Zwolle richt zich vooral op Coupés en cabrio’s, terwijl diverse nieuwe cabriolets hun debuut maken tijdens Cabrio ‘98 in het Autotron in Rosmalen. Het Autotron richt zich vooral op nieuwe cabrio- het eerst op bodem zijn onder nieuwe Inr olf Cabric B statiscl De turbodieselmotor is wat betreft ontwerp niet meer de jongste, maar kan nog prima mee. De 1,9 liter krachtbron levert met compressor en inter cooler een vermogen van 90 pk bij 4000 tr/min en komt tot een hoog koppel van 196 Nm bij 2250 tr/min. Vooral dit laatste bepaald de enorme souplesse en het feit dat er weinig gescha keld hoeft te worden. De auto haalt een topsnelheid van zo’n 175 km/u en heeft voor de acce leratie van 0 tot 100 km/u ongeveer 13 seconden nodig. En dat alles bij een gemiddeld ver bruik van 1 liter diesel op 14,2 kilometer. De motor is redelijk stil, vooral als het blok warm is en con stante snelheden worden gere den. De handgeschakelde vijf- bak kent een plezierige bedie ning. De SRX is er als vijfdeurs, sedan en break met benzine- en dieselmotoren. Van de fraaie 306 cabriolet is er nu de Palm Beach voorzien van een 1,8 liter 16-kleps motor van 112 pk. De auto verlaat de fabriek met lederen bekleding, elektrisch bediende cabriokap in bijpas sende kleur, metaallak en mist lampen voor. Deze complete auto kost £58.235,= en kan worden gekozen in rood of blauw. De meegespoten spiegels zijn wel standaard. De Xsara Break komt behoorlijk groot over en dat zou zich dan moeten verta len naar de binnenruimte. En inderdaad is een standaard bagage volume van 517 liter onder de rolhoes en achter de achterbank aan de forse kant. Natuurlijk kan het geheel wor den neergeklapt en dan is er 1512 liter beschikbaar en daar mee overtreft de Xsara zelfs enkele auto’s uit de hogere mid denklasse. De vloer en zijkan ten zijn keurig met tapijt bekleed. De achterbank wordt bij de luxueuze Ligne Prestige in twee ongelijke delen platge gooid en is voorzien van hoofd steunen. De Xsara Break en hebben heel wat onderdelen gemeen. Bij de Break is echter de bodemplaat aan de achter bank met 19 centimeter ver lengd, waardoor de totale lengte toenam tot maar liefst 4,35 meter. De achterportieren en extra achterruit sluiten keurig op elkaar aan en daar uit blijkt direct dat de station wagon tegelijk met de andere varianten tot stand is geko men. Boven de achterruit heeft de Xsara een bescheiden spoiler waarin het derde remlicht is opgenomen. De achterklep is voorzien van een wisser en gaat tot diep in de bumper open. Die bumper is voorzien van een haast overdreven grote zwart stootrand. Het equivalent op de voorbumper is meer bescheiden van for maat, terwijl de nog steeds forse strips op de flanken het best harmoniëren. De achter kant komt wat zwaar over. De traditionele dakrailings die de uitstraling vaak nog wat ver fraaien, zijn vervangen door in het dak verzonken rails. Het uiterlijk ziet er verzorgd uit, De voorstoelen bieden een goed ondersteunde, comfortabele zit. De zitting is niet overdreven lang, maar de randen langs bovenbenen en rug zorgen ervoor datje als bestuurder of bijrijder keurig op je plek blijft. Bij de Lige Prestige is de hoog te van de bestuurdersstoel een voudig aan te passen en dat zorgt samen met het verstelba re stuurwiel (in twee richtin gen) voor een uitstekende zit- houding. De hoofdsteunen zijn goed qua hoogte aan te passen. Het is alleen zo jammer dat het hele interieur zo somber is wat betreft kleurgebruik. Op enkele ver te zoeken kleuraccenten in de bekleding en de rode knop voor de alarmlichten na'is alles in zwart of grijs uitgevoerd. De rand rond het instrumentarium en de middenconsole heeft een metaalachtige uitstraling. Opzich leuk gevonden, maar het zorgt bij lichtinval voor een hinderlijke schittering in de voorruit. Opbergruimte heeft de De Ligne Prestige heeft een complete uitrusting. Zo zijn de portierruiten voor elektrisch te openen en sluiten. De centrale vergrendeling werkt met een hoog frequentie afstandsbedie ning die zelfs op grotere afstand prima functioneert. De rechter buitenspiegel is elek trisch te verstellen, terwijl het linker exemplaar handmatig van stand moet worden veran derd. Het instrumentarium is compleet met een toerenteller en op de middenconsole is een digitaal klokje gepositioneerd. Op de vloer van de bagageruim- De nieuwe Citroen Xsara Break is een royale auto als we het over de interieur- en baga- teur Porsche en de merken- clubs is een speciale hal inge richt met als thema ‘The Porsche Story’. zijn een occasionmarkt, Brtochten voor cabrió- en coupé-rijders en onder meer slipdemonstraties. Veel aan dacht is er voor de verkiezing ‘Cabrio van het Jaar’, een publieksprijs die vorig jaar naar de Mercedes SLK ging. Maar wat te denken van de Technische gegevens: Merk en type: Citroën Xsara Break 1.9 TD Lige Prestige 4 in lijn 1905 cc 83 x 88 mm 90 pk bij 4000 tr/min 196 Nm bij 2 lengte 4,354 breedte 1,698 meter 1172 kg 1100 kg (geremd) topsnelheid 179 km/u acceleratie 0-100 in 13,3 sec. stadscyclus 8,8 liter/100 km buitenwegcyclus 5,2 liter/100 km gecombineerd 6,6 liter/100 km te is bovendien een nen, waaronder “be\ lading kan worden Uiteraard is een bestuurder- sairbag standaard evenals stuurbekrachtiging, getint glas, in hoogte verstelbare gordels voor en achter en gordelspan- ners. Veel automobilisten in de regio krijgen een vertrouwelijk dos sier thuisbezorgd waarin ‘uitge lekte’ informatie staat over de nieuwe Renault Clio. Tot 23 april kunnen bezoekers aan een van de showrooms van Van der Boom (Tilburg, Goirle, Oisterwijk) een scoop maken van de nieuwe compacte Renault. In de uitgereikte dos siers zit een pasje met een code waarmee de eigenaar toegang krijgt tot een afgesloten deel van de showroom. Het blijft uiteraard strikt geheim wat daar te zien is. De code op het pasje wordt ter plekke leesbaar gemaakt en wie na intoetsen de speciale startonderbreker kan opheffen, wint een splii we Clio. Deze speciale i tie-actie draagt de naam for your eyes’. Op 23 z wordt de Clio pas offk huid. geruirhte hebben. De achter kant komt enigszins zwaar over. De uitrusting van de Lige Prestige is zeer compleet, maar helaas is het interieur erg somber van inrichting. De tur bodieselmotor is krachtig en zuinig. in de museumhal van vrijwel alle in ons land leverbare cabrio’s zijn er ook diverse demonstratie-auto’s aanwezig en bieden verschillende dealers gebruikte cabriolets aan. Uiteraard kunnen bezoekers ook andere elementen van het museum bezoeken. Cabrio ‘98 is op vrijdag 24 april geopend van 14.00 tot 20.00 uur en op zaterdag en zondag van 10.00 tot 17.00 uur. De entreeprijs bedraagt £19,50 voor volwasse nen en £17,50 voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Auto Sportief ‘98 beperkt zich koop van gebruikte auto’s van particulieren naar garagebe drijven zet zich verder voort. Rai en Bovag verwachten dat de totale autoverkoop in Nederland dit jaar uitkomt op 480.000 stuks. Winst was er bij Alfa Romeo (156), Audi (A6), Daewoo (Lanos, Nubira, Leganza), Jaguar, Mercedes, Mitsubishi (Carisma), Peugeot (306, 406), Renault (Twingo, Clio, Mégane, Kangoo, Espace), Rover (400), Saab (9-5), Seat (Arosa), Skoda, Subaru (Forester) en Tbyota (Corolla). Alle andere merken verkoch ten ongeveer dezelfde aantal len of minder auto’s in verge lijking met dezelfde periode in 1997. De meest verkochte modellen zijn op dit moment de VW Polo, Renault Mégane en Opel Corsa. Dit komt voor al door de recente modelwis seling van de Golf en Astra. De top tien ziet er op dit moment als volgt uit (tussen haakjes de verkoopaantallen over 1996): De ophanging is overgenomen van de vijfdeurs met aanpass ingen om het extra gewicht te kunnen dragen. Voor past Citroën net als bij de ZX de pseudo-McPherson ophanging toe voorzien van een stabilisa- torstang. Achter heeft de Xsara getrokken draagarmen en een stabilisator, waarvan de dikte afhankelijk is van de motorva riant. De gehele achteras heeft vanwege de specifieke ophan- gingsrubbers een meesturend effect en dat is weer goed voor het stabiele weggedrag. De Xsara is bijzonder comfortabel, maar zeker niet slap geveerd waardoor alle voorkomende wegomstandigheden het hoofd kunnen worden geboden. Met hoge snelheid over de snelweg, slingerend over boeren landwe gen of sukkelend door stadsver keer, de Xsara Break is er hele maal op voorbereid. Het grote consumentenver trouwen heeft samen met de op volle toeren draaiende Nederlandse economie gezorgd voor een goede start wat betreft de autoverkopen in 1998. Er werden in de maanden januari tot en met maart 6 procent meer perso nenauto’s verkocht en maar liefst 14 procent meer bestel wagens. In de vrachtwagen sector werd een winst geno teerd van 19 procent. Opvallend is de groei die de stationcar meemaakt. Op dit moment is 1 op 5 auto’s van dit type, vooral omdat de meerprijzen de laatste tijd zijn geslonken. Van alle ver kochte auto’s komt zo’n 40 procent uit Duitsland. Frankrijk is een goede tweede met 21,3 procent gevolgd door Japan met 19,5 procent. Italiaanse merken hebben de belangstelling van 7 procent van de autokopers gevolgd door Korea met 3,2 procent en Engeland met 1,5 procent. De verschuiving van de ver- Van de ruimtelijke 806 is er een STX voorzien van ABS, licht metalen wielen en metaallak voor £3.235,=. Naast deze spe ciale aanbiedingen heeft de Peugeot-dealer uiteraard nog meer aantrekkelijke auto’s in de showroom. Zo geldt er nog steeds een airco-aanbod. Voor £990,= wordt een dergelijk verfrissend accessoire gemonteerd op de 106 Accent, 306 en 406. Daarnaast krijgt de 106 1.4 automaat op dit moment een gratis schuifdak. 'B-LZ-27

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 23