IVII IdCI i o Renault Laguna voor 1999 Nieuwe Lincoln LS Nieuwe Opel Astra sedan Nakijken Tweede Jeugd v OVAN DER BOOM <13 BJM21 Jaargang 10 nr 14 Donderdag 16 april 1998 Oplage 103.400 Autotest Citroen Xsara Break 1.9 TD pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Deze week DEALERS .01314563956 ..013 1 5423030 .013 5420143 ..013 I 4634355 .013 I 5355575 .01314683911 ..013 I 5363924 .013 1 5355655 .013 I 5422133 ..013 I 5053944 .013 I 5331206 in ..013 I 5430022 .04161363412 RENAULT ..013 4647676 F lie wijl Tony Vos email: tonyvos@globe.nl SPORT De auto is constant in ontwikke ling. De laatste tijd zijn vrijwel alle merken druk bezig om de service-intervallén te verlengen. Dit is mogelijk omdat bijvoor beeld de kwaliteit van smeero liën beter wordt, maar ook de techische onderdelen in de auto kwalitatief steeds beter worden. Deze verlengde service-interval- len zijn een groot voordeel voor de consument. U hoeft immers minder frequent bij de dealer te komen voor een kleine of grote beurt. Maar er is ook een keerzijde aan deze ontwikkelin gen. Jaren geleden kwam u met uw auto iedere 5.000 kilometer bij de dealer. Bij nieuwe auto’s is deze interval al naar 20.000 kilometer getrokken en grote beurten gaan soms naar de 60.000 kilometer. Er zijn bepaalde onderdelen in uw auto die bijvoorbeeld vervangen moeten worden bij 100.000 km of iedere vier jaar, denk maar aan de distributieriem. Het komt daarom steeds meer voor dat automobilisten die niet zakelijk op de weg zitten langer dan vier jaar nodig hebben om de 60.000 km te halen en daardoor wat betreft bepaalde onderdelen eerder aan de tijdslimiet zitten dan aan de gevraagde kilometers. Daarom is het zaak voor u als consument dit goed bij te hou den. Sommige onderdelen moe ten na een bepaalde tijd vervan gen worden om eventuele scha de te voorkomen. Maar hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor het oliepeil. Toen de auto iedere 7.500 km bij de garage kwam voor olieverversen, was er geen vuiltje aan de lucht. Maar na 20.000 kilometer kan de motor best wel wat olie verbruikt hebben. Een liter op zo’n 7.000 kilometer is niet ongebruikelijk, waardoor de motor na 20.000 kilometer zo’n drie liter olie kwijt is, en dan staat ie aardig droog. Langere service-interval- len zijn voor de consument voordelig, maar u zult echt een aantal zaken in gaten moeten gaan houden, ook bijvoorbeeld het juist functioneren van uw verlichting of het niveau van de koelvloeistof Maar wellicht is het veel verstandiger om één keer in de zes maanden of het jaar deze zaken bij de dealer te laten nakijken, vooral als u weinig kilometers rijdt... De begin 1994 op de Nederlandse markt gelanceerde Renault Laguna is nog steeds uiterst succesvol en geliefd bij veel zakelijke rijders. In mei krijgt de auto een bescheiden facelift, maar de vele technische wijzigingen zijn van groter belang. wezige achterlichten. De spat borden zijn als het ware om de wielen heen gevormd en accen tueren de lijnen van de auto. Over de exacte leVering, specifi caties en prijzen in ons land is nog niets bekend. Toyota Autonova013 1 5351035 Mercedes Benz Autoparc0416 1 361553 Mazda Van Baast., Citroën Bertens Rover Koeriei i Tilburg lijnt in f el, Loor irkel E VW I Audi Auto Bongers013 1 5321411 Renault Van der Boom 013 I 5364011 Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 I 4680044 Chrysler Chrysler L. op Zand .0416 I 363993 Peugeot Collaris Subaru Dekkers Nissan Denissen Skoda Suzuki Gijsbers Mitsubishi Kluitmans013 I 5443330 Seat Auto Noordhoek ..013 14553678 •Ford Obam Tilburg013 I 5350045 •BMW Renova... •Ford Van Rijn Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 Kia Schapendonk. Peugeot Spijkers Goirle013 I 5347771 Opel Gebr. Vullings013 1 4680468 Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d. Wouw. SeatSaab Zuid Oost rpnc sedé latei ermo- tr/min Koppel 'min. De ron /u r laat jpende en geko- ijfdeurs ter Kox met tiende en Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur toch erkrij- m topsnel- i trekt in stilstand i een zeer lurlijk het ik. Deze week zondag 19 april STW kampioenschap en Duitse Formule 3 te Hockenheim (D) Belgisch toerwagenkampioen- schap op het circuit van Zolder 19 t /m 22 april WK Rally van Spanje Sinds kort staat de nieuwe Opel Astra bij de Nederlandse dealers. Er kan worder zen uit een drie- en vijl hatchback en een stationwa gon, maar daar is het program ma voorlopig nog niet mee afge- id. Dit is de nieuwe Astra lan, waarvan de levering er dit jaar van start gaat. verdeling. Meer op comfort afgestemde lieden vallen op het ruime interieur, het dikke tapijt, het leer, de deelbaar neerklapbare achterbank, de automatic climate control en de audio-installatie. De LS heeft een relatief lange De Renault Laguna is zichzelf gebleven. Kijken we even snel, dan is het verschil aan de bui tenkant nauwelijks waar te nemen. Tbch zijn ze er wel. Het front wordt gesierd door een nieuwe bumper die op de basisversie na is voorzien van ronde mistlampen. De norma le lichtunits zijn eveneens gewijzigd en hebben nu helder ‘glas’ waarachter de dubbele units goed zichtbaar zijn. Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 schap te winnen. De Duitser Nick Heidfeld van West Junior Competition was bij de start in regenachtige omstandigheden het snelst weg en reed een fantstische wedstrijd. Na de pitstops kwam hij echter achter Sarrazin op de baan en in zijn jacht op de Fransman ging Heidfeld een paar keer in de fout, waardoor er niet meer in zat dan een tweede plaats. Na de introductie op de Amerikaanse markt begin 1999, zal de Lincoln LS de stap maken naar Europa en Japan waarvoor zowel links- als rechtsgestuurde varianten in zijn. De Lincoln 3,0 liter V6 i aan een tuurde vijftraps ueel voorzien een mogelijk- latig te schake- kan er ook een de woiZ De LS8 beschikt liter V8 uitslui- chtsgestUuiL voorbereiding LS6 heeft een motor gekoppeld a electronisch gestut automaat eventuet van SelectShift, heid om handma len. Daarnaast k handgeschakelde vijfbak wc den besteld. T r over een 3,9 tend met automaat. De Lincoln LS biedt vele ele menten die diverse klanten zul len aanspreken. Sportieve rij ders gaan voor de optionele 17 inch wielen, de gedeeltelijk uit aluminium opgetrokken wielop hanging en de goede gewichts- Ford stopt tegen de zomer met de produktie van de grote Scorpio. Er gaan geruchten dat dit model voor Europa geen directe opvolger meer krijgt, maar dat een nieuwe Lincoln de positie van de Scorpio gaat overnemen. Zojuist heeft Ford in Amerika de gegevens en eer ste foto’s vrijgegeven van de Lincoln LS die voor lar 2000 (tweede helft wordt s auto wil nsie naar op diverse Directe inspuiting Een tweede nieuwe motor in de Laguna is de 1,8 liter 16-klep- per. Deze motor is gebaseerd op de bestaande 1,8 maar deelt zijn cilinderkop met de nieuwe 1,6-16V. Deze motor is goed voor 120 pk en haalt 165 Nm als maximum koppel. De motor is nog wat krachtiger, net zo stil en komt tot een top van 203 km/u en sprintje in 10,7 secon den. Nieuw in de Laguna is de Proactieve automaat, een zelf denkende bak die samen met PSA werd ontwikkeld. Deze Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg sing tor helem. het uitlae op temper het dashboardkastje te verval len. Dat is nu verleden tijd, het kastje is weer gewoon aanwe zig. Verder zijn de portierbak- ken in vorm gewijzigd en geven daardoor een andere aanblik aan de portierpanelen. Verder zijn alle versies van de Laguna uitgerust met een nieuw stuur wiel met vier spaken in een ori gineel ontwerp. Het interieur komt veel lichter over dan voor heen en dat komt door de nieuw tinten die voor dash board, portierpanelen en bekle ding worden gebruikt. De ach terbank is voortaan voorzien van drie hoofdsteunen, waarbij het middelste exemplaar als het ware over de rugleuning heen schuift om in laagste stand het zicht door de achter uitkijkspiegel niet onnodig te belemmeren. De hoofdsteunen voorin zijn van een nieuw type en kunnen zowel in hoogte als diepte exact op ieder persoon worden aangepast. Bij de openingsraces voor het BTCC op het circuit van Thruxton behaalde Peter v'~ zijn Honda Accord een txuu zevende plaats. Teamgenoot James Thompson werd tweemaal derde. De wedstrijden werden gewonnen door Rickard Rydell voor Volvo en regerend kampioen Alain Menu voor Renault. overige varianten overeen. De carrosserie is gemaakt uit vol ledig verzinkt plaatstaal en wordt verkocht met 12 jaar plaatwerkgarantie. De auto heeft electro-hydraulische stuurbekrachtiging, 15 inch velgen, versterkte achterbank, drie hoofdsteunen achter, gor- delspanners... De sedan volgt keurig de carrosserielijn van de vijfdeurs, maar heeft een verlengde ach terzijde met klassieke koffer bak. De Astra sedan is 4,25 meter lang en dat betekent een toename van de lengte met 14 centimeter ten opzichte van de vijfdeurs. Technisch komt de sedan uiteraard volledig met de wielbasis in verhouding tot zijn lengte en een korte overhang voor. De lage motorkap brengt een royaal uitzicht naar voor met zich mee. De auto heeft een klassieke Lincoln grille, dubbele ronde koplampen en prominent aan- Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 53640 11 Oistenvijk Beneluxstraat 8 Tel (013) 528 39 05 Goirle Nobelstraat 7 wnfimni Tel. (013) 534 12 61 De Renault Dealer in het Hart van Brabant Op het circuit van Buenos Aires in Argentinië liet Michael Schumacher zien waarom de Scuderia Ferrari hem jaarlijks gaarne van een miljoenensalaris voorziet. De Duitser wist het uiterste uit de laatste verfijningen aan de rode bolide en de nieuwe voorbanden van Goodyear te halen. Na vier ronden was hij langs pole-sitter Coulthard en controleerde de wedstrijd. Schumacher’s teammaat Eddie Irvine eindigde als derde, terwijl de favoriet geachte McLaren Mercedes coureurs Hakkinen en Coulthard met respectievelijk een tweede en zesde plaats genoegen moesten nemen. Voor het tot nu toe dominante McLaren was het even slikken maar voor het kam pioenschap was het goed om te constateren dat Ferrari en in zekere zin ook Benetton op de bochtige circuits de zilveren pij len weer bij kunnen benen. Op het nieuwe circuit van Oschersleben bij Magdeburg in het voormalige Oost-Duitsland werd op eerste paasdag de ope ningswedstrijd voor het Internationale FIA GT kampioen schap verreden. De nieuwe Porsches 911 GT 1 98, die overi gens afgezien van de aanduiding helemaal niets gemeenschappe lijks meer hebben met de straat- versie, oogden bijzonder fraai en waren ook razendsnel. Tijdens de trainingen kregen de Mercedes CLK GTR’s meer dan anderhalve seconde per ronde aan de broek. In 'de wedstrijd bleken ze echter nog niet betrouwbaar en kapotte versnellingsbakken en losse bodemplaten zorgden ervoor dat Mercedes toch aan het langste eind trok en de eerste drie plaat sen bezette. Onze landgenoot Cor Euser eindigde met zijn Marcos als zevende in de GT 2 klasse. In het voorprogramma van de GTs wist de Fransman Stephane Sarrazin van het Apomatox team van Alain Prost de eerste wed strijd van het sterk ondergewaar deerde Formule 3000 kampioen- De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Omstreken, verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. nieuwe I modeljai 1999) op de markt v gebracht. Met deze Lincoln meer expansi luxueuze segmenten exportmarkten. De nieuwe Lincoln LS heeft onder meer achterwielaandrij- ving, vier onafhankelijk opge hangen wielen, verschillende 4- kleps motoren, drie versnel lingsbakken en ABS. Twee side-bags en twee airbags worden standaard gemonteerd. In het voorprogramma van het BTCC eindigde Ricardo van der Ende als zevende in de openings- race van het sterk competitieve Britse Formule Ford kampioen schap. De race werd gewonnen door de Engelsman Murray. Op het Circuitpark Zandvoort won Sandor van Es van het H&P Panorama BMW team de ope ningsraces voor het Dutch. De Renault Meganes gaven echter goed partij en Frans Verschuur en Donald Molenaar behaalden de tweede plaats voor de gele bri gade. De verrassing van de dag was echter de zestienjarige Jeroen Bleekemolen. Bij de Formule Ford race wist deze uitermate getalenteerde tiener de routinier John Svensson te verslaan en beslag te leggen op de tweede plaats achter de Belg Nicolas Stelandre. te bestellen. Het gaat hier dan om een nieuw type die ook het hoofd beschermd. De Laguna kan tegen meerprijs worden uitgerust met het Carminat- systeem dat samen met Philips werd ontwikkeld. Dit navigatie systeem wordt af-fabriek gele verd en keurig in het dash board geïntegreerd. Het bijbe horende schermpje wordt bove nin de middenconsole geplaatst en is makkelijk en snel aflees baar. De bedieningsunit zit helemaal onderin onder de radio. Motorisch heeft Renault in de Laguna het nodige nieuws te melden. Tot het einde van het jaar blijven in ons land de bestaande 1,8 en 2,0 liter moto ren leverbaar, maar de nieuwe basismotor is de 1,6 liter 16- klepper die onlangs in de nieuwe Clio het levenslicht zag. Deze motor levert een ver» gen van 110 pk bij 5750 tl. en haalt een maximaal kc; van 148 Nm bij 3750 tr/mi auto haalt met deze krachtbrc een topsnelheid van 195 km/u en heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 11,5 seconden nodig. Wat direct na het wegrijden met de 1.6-16V opvalt, is het Nieuwe motoren De achterbank biedt plaats aan drie personen die allemaal over een eigen rolgordel beschikken. De verstelbare gordels voor zijn uitgerust met de Spannings Reductie Programmering (SRP), waardoor de krachten die bij een aanrijding op de borstkas worden uitgevoerd, aanzienlijk worden verminderd. De nieuwe airbags in de Laguna zijn veel groter van volume en werken met het SRP samen. Side-bags zijn als optie Uitvoeringen en prijzen De basisversie van de Laguna heet voortaan RTE en is ten opzichte van de bestaande RN zeer luxueus uitgerust. Standaard zijn voortaan elek trisch verstelbare buitenspie gels, derde remlicht, ABS, twee airbags, toerenteller, elektrische ruitbediening voor, centrale vergrendeling met afstandsbediening, armsteun voorin met opbergvak en een in hoogte verstelbare bestuur dersstoel. De RTE begint als 1.8 bij £38.995,= en kost als 1.6 16V £39.995,=. De RTE 1.9 DTi komt op £46.995,=. De RXE zit jaar boven met mist lampen in de voorbumper, drie hoofdsteunen achter, lees lampje voorin, opbergvakken aan achterzijde voorstoelen en lendensteunverstelling op de bestuurdersstoel. De meer prijs voor de RXE-uitvoering bedraagt f.2.250,=. Daarboven zit nog de sportief getinte RXI en de luxueuze RXT. De duur ste Laguna is de V6-24V in RXT-uitgave voor £67.995,=. De meerprijs voor de Break- versie bedraagt f. 1.500,=. nieuwe versnellingsbak wordt voorlopig alleen geleverd in combinatie met de reeds bestaande 2 liter motor. Het benzineprogramma wordt naar boven afgerond met de 2 liter 16-klepper en de recent geïntro duceerde V6 24-klepper. Bij het dieselaanbod is de 2,2 liter 12-klepper verdwenen, maar de turboversie blijft gewoon leverbaar. De basis die selmotor wordt nu de 1,9 liter met directe inspuiting, turbo en intercooler. Deze krachtbron werd vorig jaar in de Mégane voorgesteld. De motor levert net geen 100 pk en komt tot een vorstelijk koppel van 200 Nm bij slechts 2000 tr/min. De 1.9 TDi is een prima machine die eigenlijk niet naar meer doet verlangen. De motor is niet geweldig stil, maar ook bergachtig gebied bijzonder krachtig. Er hoeft weinig geschakeld te worden om t maximale prestaties te vei gen. De auto haalt een heid van 185 km/u en 12,5 seconden vanuit s naar de 100 km/u. En groot voordeel is natui lage brandstofverbruil opvallend lage geluidsniveau. Of men nu in stadsverkeer rijdt, op buitenwegen of met hoge snelheid over de snelweg, in alle gevallen is deze nieuwe motor zeer op de achtergrond aanwezig. Over souplesse valt niet te klagen, ook in bergach tig gebied komt de nieuwe motor prima mee. De nieuwe 1,6 16V voldoet al volledig aan de Euro 2000 uitlaatgasnormen onder andere door de toepas van een tweede katalysa- 'lemaal aan het begin van latspruitstuk die snel eratuur is. Tweede airbag Het profiel is identiek, al val len enkele andere wieldoppen en lichtmetalen wielen op. Aan de achterkant zijn het vooral de lichtunits die het verschil aangeven. De vorm is gelijk gebleven, maar het oranje bovenglas en het rode onderglas worden nu door een bies van elkaar gescheiden. Maar ook bij de Break zijn de lichten veranderd, maar hier moet er haast een auto uit de eerste generatie naast gezet wordt om het verschil duide lijk te kunnen zien. Een nieuwe optie vormen de stoot- strips en de randen op de bumper die in een bijbehoren de lakkleur gespoten kunnen worden (alleen RXT). Een blik in hét interieur '--1 zien dat hier geen ingrijpi zaken aangepast zijn. De rechter helft van het dash board is wel veranderd. Een tweede airbag is namelijk standaard en bij de eerste Laguna kwam in dat geval

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 21