IVII IdCI i
o
Renault Laguna
voor 1999
Nieuwe
Lincoln LS
Nieuwe
Opel Astra sedan
Nakijken
Tweede Jeugd
v
OVAN DER BOOM
<13 BJM21
Jaargang 10 nr 14 Donderdag 16 april 1998 Oplage 103.400
Autotest Citroen Xsara Break 1.9 TD
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Deze week
DEALERS
.01314563956
..013 1 5423030
.013 5420143
..013 I 4634355
.013 I 5355575
.01314683911
..013 I 5363924
.013 1 5355655
.013 I 5422133
..013 I 5053944
.013 I 5331206
in
..013 I 5430022
.04161363412
RENAULT
..013 4647676
F
lie
wijl
Tony Vos
email: tonyvos@globe.nl
SPORT
De auto is constant in ontwikke
ling. De laatste tijd zijn vrijwel
alle merken druk bezig om de
service-intervallén te verlengen.
Dit is mogelijk omdat bijvoor
beeld de kwaliteit van smeero
liën beter wordt, maar ook de
techische onderdelen in de auto
kwalitatief steeds beter worden.
Deze verlengde service-interval-
len zijn een groot voordeel voor
de consument. U hoeft immers
minder frequent bij de dealer
te komen voor een kleine of
grote beurt. Maar er is ook een
keerzijde aan deze ontwikkelin
gen. Jaren geleden kwam u met
uw auto iedere 5.000 kilometer
bij de dealer. Bij nieuwe auto’s
is deze interval al naar 20.000
kilometer getrokken en grote
beurten gaan soms naar de
60.000 kilometer. Er zijn
bepaalde onderdelen in uw auto
die bijvoorbeeld vervangen
moeten worden bij 100.000 km
of iedere vier jaar, denk maar
aan de distributieriem.
Het komt daarom steeds meer
voor dat automobilisten die
niet zakelijk op de weg zitten
langer dan vier jaar nodig
hebben om de 60.000 km te
halen en daardoor wat betreft
bepaalde onderdelen eerder
aan de tijdslimiet zitten dan
aan de gevraagde kilometers.
Daarom is het zaak voor u als
consument dit goed bij te hou
den. Sommige onderdelen moe
ten na een bepaalde tijd vervan
gen worden om eventuele scha
de te voorkomen. Maar hetzelfde
geldt bijvoorbeeld voor het
oliepeil. Toen de auto iedere
7.500 km bij de garage kwam
voor olieverversen, was er geen
vuiltje aan de lucht. Maar na
20.000 kilometer kan de motor
best wel wat olie verbruikt
hebben. Een liter op zo’n 7.000
kilometer is niet ongebruikelijk,
waardoor de motor na 20.000
kilometer zo’n drie liter olie
kwijt is, en dan staat ie aardig
droog. Langere service-interval-
len zijn voor de consument
voordelig, maar u zult echt een
aantal zaken in gaten moeten
gaan houden, ook bijvoorbeeld
het juist functioneren van uw
verlichting of het niveau van
de koelvloeistof Maar wellicht
is het veel verstandiger om één
keer in de zes maanden of het
jaar deze zaken bij de dealer
te laten nakijken, vooral als u
weinig kilometers rijdt...
De begin 1994 op de Nederlandse markt
gelanceerde Renault Laguna is nog steeds uiterst
succesvol en geliefd bij veel zakelijke rijders.
In mei krijgt de auto een bescheiden facelift,
maar de vele technische wijzigingen zijn van
groter belang.
wezige achterlichten. De spat
borden zijn als het ware om de
wielen heen gevormd en accen
tueren de lijnen van de auto.
Over de exacte leVering, specifi
caties en prijzen in ons land is
nog niets bekend.
Toyota
Autonova013 1 5351035
Mercedes Benz
Autoparc0416 1 361553
Mazda
Van Baast.,
Citroën
Bertens
Rover
Koeriei i
Tilburg
lijnt in f
el, Loor
irkel E
VW I Audi
Auto Bongers013 1 5321411
Renault
Van der Boom 013 I 5364011
Daewoo
Auto Braat Tilb. ..013 I 4680044
Chrysler
Chrysler L. op Zand .0416 I 363993
Peugeot
Collaris
Subaru
Dekkers
Nissan
Denissen
Skoda
Suzuki
Gijsbers
Mitsubishi
Kluitmans013 I 5443330
Seat
Auto Noordhoek ..013 14553678
•Ford
Obam Tilburg013 I 5350045
•BMW
Renova...
•Ford
Van Rijn
Volvo
Van Roosmalen ...013 I 5840000
Kia
Schapendonk.
Peugeot
Spijkers Goirle013 I 5347771
Opel
Gebr. Vullings013 1 4680468
Alfa Romeo
Wouters
Daihatsu
Ad v.d. Wouw.
SeatSaab
Zuid Oost
rpnc
sedé
latei
ermo-
tr/min
Koppel
'min. De
ron
/u
r laat
jpende
en geko-
ijfdeurs
ter Kox met
tiende en
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
toch
erkrij-
m topsnel-
i trekt in
stilstand
i een zeer
lurlijk het
ik.
Deze week
zondag 19 april
STW kampioenschap en Duitse
Formule 3 te Hockenheim (D)
Belgisch toerwagenkampioen-
schap op het circuit van Zolder
19 t /m 22 april
WK Rally van Spanje
Sinds kort staat de nieuwe
Opel Astra bij de Nederlandse
dealers. Er kan worder
zen uit een drie- en vijl
hatchback en een stationwa
gon, maar daar is het program
ma voorlopig nog niet mee afge-
id. Dit is de nieuwe Astra
lan, waarvan de levering
er dit jaar van start gaat.
verdeling. Meer op comfort
afgestemde lieden vallen op het
ruime interieur, het dikke
tapijt, het leer, de deelbaar
neerklapbare achterbank, de
automatic climate control en de
audio-installatie.
De LS heeft een relatief lange
De Renault Laguna is zichzelf
gebleven. Kijken we even snel,
dan is het verschil aan de bui
tenkant nauwelijks waar te
nemen. Tbch zijn ze er wel.
Het front wordt gesierd door
een nieuwe bumper die op de
basisversie na is voorzien van
ronde mistlampen. De norma
le lichtunits zijn eveneens
gewijzigd en hebben nu helder
‘glas’ waarachter de dubbele
units goed zichtbaar zijn.
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
schap te winnen. De Duitser Nick
Heidfeld van West Junior
Competition was bij de start in
regenachtige omstandigheden het
snelst weg en reed een fantstische
wedstrijd. Na de pitstops kwam
hij echter achter Sarrazin op de
baan en in zijn jacht op de
Fransman ging Heidfeld een
paar keer in de fout, waardoor er
niet meer in zat dan een tweede
plaats.
Na de introductie op de
Amerikaanse markt begin
1999, zal de Lincoln LS de stap
maken naar Europa en Japan
waarvoor zowel links- als
rechtsgestuurde varianten in
zijn. De Lincoln
3,0 liter V6
i aan een
tuurde vijftraps
ueel voorzien
een mogelijk-
latig te schake-
kan er ook een
de woiZ
De LS8 beschikt
liter V8 uitslui-
chtsgestUuiL
voorbereiding
LS6 heeft een
motor gekoppeld a
electronisch gestut
automaat eventuet
van SelectShift,
heid om handma
len. Daarnaast k
handgeschakelde vijfbak wc
den besteld. T r
over een 3,9
tend met automaat.
De Lincoln LS biedt vele ele
menten die diverse klanten zul
len aanspreken. Sportieve rij
ders gaan voor de optionele 17
inch wielen, de gedeeltelijk uit
aluminium opgetrokken wielop
hanging en de goede gewichts-
Ford stopt tegen de zomer met
de produktie van de grote
Scorpio. Er gaan geruchten dat
dit model voor Europa geen
directe opvolger meer krijgt,
maar dat een nieuwe Lincoln
de positie van de Scorpio gaat
overnemen. Zojuist heeft Ford
in Amerika de gegevens en eer
ste foto’s vrijgegeven van de
Lincoln LS die voor
lar 2000 (tweede helft
wordt
s auto wil
nsie naar
op diverse
Directe inspuiting
Een tweede nieuwe motor in de
Laguna is de 1,8 liter 16-klep-
per. Deze motor is gebaseerd op
de bestaande 1,8 maar deelt
zijn cilinderkop met de nieuwe
1,6-16V. Deze motor is goed
voor 120 pk en haalt 165 Nm
als maximum koppel. De motor
is nog wat krachtiger, net zo
stil en komt tot een top van 203
km/u en sprintje in 10,7 secon
den. Nieuw in de Laguna is de
Proactieve automaat, een zelf
denkende bak die samen met
PSA werd ontwikkeld. Deze
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
sing
tor helem.
het uitlae
op temper
het dashboardkastje te verval
len. Dat is nu verleden tijd, het
kastje is weer gewoon aanwe
zig. Verder zijn de portierbak-
ken in vorm gewijzigd en geven
daardoor een andere aanblik
aan de portierpanelen. Verder
zijn alle versies van de Laguna
uitgerust met een nieuw stuur
wiel met vier spaken in een ori
gineel ontwerp. Het interieur
komt veel lichter over dan voor
heen en dat komt door de
nieuw tinten die voor dash
board, portierpanelen en bekle
ding worden gebruikt. De ach
terbank is voortaan voorzien
van drie hoofdsteunen, waarbij
het middelste exemplaar als
het ware over de rugleuning
heen schuift om in laagste
stand het zicht door de achter
uitkijkspiegel niet onnodig te
belemmeren. De hoofdsteunen
voorin zijn van een nieuw type
en kunnen zowel in hoogte als
diepte exact op ieder persoon
worden aangepast.
Bij de openingsraces voor het
BTCC op het circuit van
Thruxton behaalde Peter v'~
zijn Honda Accord een txuu
zevende plaats. Teamgenoot
James Thompson werd tweemaal
derde. De wedstrijden werden
gewonnen door Rickard Rydell
voor Volvo en regerend kampioen
Alain Menu voor Renault.
overige varianten overeen. De
carrosserie is gemaakt uit vol
ledig verzinkt plaatstaal en
wordt verkocht met 12 jaar
plaatwerkgarantie. De auto
heeft electro-hydraulische
stuurbekrachtiging, 15 inch
velgen, versterkte achterbank,
drie hoofdsteunen achter, gor-
delspanners...
De sedan volgt keurig de
carrosserielijn van de vijfdeurs,
maar heeft een verlengde ach
terzijde met klassieke koffer
bak. De Astra sedan is 4,25
meter lang en dat betekent een
toename van de lengte met 14
centimeter ten opzichte van de
vijfdeurs. Technisch komt de
sedan uiteraard volledig met de
wielbasis in verhouding tot zijn
lengte en een korte overhang
voor. De lage motorkap brengt
een royaal uitzicht naar voor
met zich mee.
De auto heeft een klassieke
Lincoln grille, dubbele ronde
koplampen en prominent aan-
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 53640 11
Oistenvijk Beneluxstraat 8 Tel (013) 528 39 05
Goirle Nobelstraat 7 wnfimni Tel. (013) 534 12 61
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
Op het circuit van Buenos Aires
in Argentinië liet Michael
Schumacher zien waarom de
Scuderia Ferrari hem jaarlijks
gaarne van een miljoenensalaris
voorziet. De Duitser wist het
uiterste uit de laatste verfijningen
aan de rode bolide en de nieuwe
voorbanden van Goodyear te
halen. Na vier ronden was hij
langs pole-sitter Coulthard en
controleerde de wedstrijd.
Schumacher’s teammaat Eddie
Irvine eindigde als derde, terwijl
de favoriet geachte McLaren
Mercedes coureurs Hakkinen en
Coulthard met respectievelijk een
tweede en zesde plaats genoegen
moesten nemen. Voor het tot nu
toe dominante McLaren was het
even slikken maar voor het kam
pioenschap was het goed om te
constateren dat Ferrari en in
zekere zin ook Benetton op de
bochtige circuits de zilveren pij
len weer bij kunnen benen.
Op het nieuwe circuit van
Oschersleben bij Magdeburg in
het voormalige Oost-Duitsland
werd op eerste paasdag de ope
ningswedstrijd voor het
Internationale FIA GT kampioen
schap verreden. De nieuwe
Porsches 911 GT 1 98, die overi
gens afgezien van de aanduiding
helemaal niets gemeenschappe
lijks meer hebben met de straat-
versie, oogden bijzonder fraai en
waren ook razendsnel. Tijdens de
trainingen kregen de Mercedes
CLK GTR’s meer dan anderhalve
seconde per ronde aan de broek.
In 'de wedstrijd bleken ze echter
nog niet betrouwbaar en kapotte
versnellingsbakken en losse
bodemplaten zorgden ervoor dat
Mercedes toch aan het langste
eind trok en de eerste drie plaat
sen bezette. Onze landgenoot Cor
Euser eindigde met zijn Marcos
als zevende in de GT 2 klasse.
In het voorprogramma van de
GTs wist de Fransman Stephane
Sarrazin van het Apomatox team
van Alain Prost de eerste wed
strijd van het sterk ondergewaar
deerde Formule 3000 kampioen-
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en
Omstreken, verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
nieuwe I
modeljai
1999) op de markt v
gebracht. Met deze
Lincoln meer expansi
luxueuze segmenten
exportmarkten.
De nieuwe Lincoln LS heeft
onder meer achterwielaandrij-
ving, vier onafhankelijk opge
hangen wielen, verschillende 4-
kleps motoren, drie versnel
lingsbakken en ABS.
Twee side-bags en twee airbags
worden standaard gemonteerd.
In het voorprogramma van het
BTCC eindigde Ricardo van der
Ende als zevende in de openings-
race van het sterk competitieve
Britse Formule Ford kampioen
schap. De race werd gewonnen
door de Engelsman Murray.
Op het Circuitpark Zandvoort
won Sandor van Es van het H&P
Panorama BMW team de ope
ningsraces voor het Dutch. De
Renault Meganes gaven echter
goed partij en Frans Verschuur
en Donald Molenaar behaalden
de tweede plaats voor de gele bri
gade. De verrassing van de dag
was echter de zestienjarige Jeroen
Bleekemolen. Bij de Formule
Ford race wist deze uitermate
getalenteerde tiener de routinier
John Svensson te verslaan en
beslag te leggen op de tweede
plaats achter de Belg Nicolas
Stelandre.
te bestellen. Het gaat hier dan
om een nieuw type die ook het
hoofd beschermd. De Laguna
kan tegen meerprijs worden
uitgerust met het Carminat-
systeem dat samen met Philips
werd ontwikkeld. Dit navigatie
systeem wordt af-fabriek gele
verd en keurig in het dash
board geïntegreerd. Het bijbe
horende schermpje wordt bove
nin de middenconsole geplaatst
en is makkelijk en snel aflees
baar. De bedieningsunit zit
helemaal onderin onder de
radio. Motorisch heeft Renault
in de Laguna het nodige nieuws
te melden. Tot het einde van
het jaar blijven in ons land de
bestaande 1,8 en 2,0 liter moto
ren leverbaar, maar de nieuwe
basismotor is de 1,6 liter 16-
klepper die onlangs in de
nieuwe Clio het levenslicht zag.
Deze motor levert een ver»
gen van 110 pk bij 5750 tl.
en haalt een maximaal kc;
van 148 Nm bij 3750 tr/mi
auto haalt met deze krachtbrc
een topsnelheid van 195 km/u
en heeft voor de acceleratie van
0 tot 100 11,5 seconden nodig.
Wat direct na het wegrijden
met de 1.6-16V opvalt, is het
Nieuwe motoren
De achterbank biedt plaats aan
drie personen die allemaal over
een eigen rolgordel beschikken.
De verstelbare gordels voor zijn
uitgerust met de Spannings
Reductie Programmering
(SRP), waardoor de krachten
die bij een aanrijding op de
borstkas worden uitgevoerd,
aanzienlijk worden verminderd.
De nieuwe airbags in de
Laguna zijn veel groter van
volume en werken met het SRP
samen. Side-bags zijn als optie
Uitvoeringen en prijzen
De basisversie van de Laguna
heet voortaan RTE en is ten
opzichte van de bestaande RN
zeer luxueus uitgerust.
Standaard zijn voortaan elek
trisch verstelbare buitenspie
gels, derde remlicht, ABS,
twee airbags, toerenteller,
elektrische ruitbediening voor,
centrale vergrendeling met
afstandsbediening, armsteun
voorin met opbergvak en een
in hoogte verstelbare bestuur
dersstoel. De RTE begint als
1.8 bij £38.995,= en kost als
1.6 16V £39.995,=. De RTE
1.9 DTi komt op £46.995,=. De
RXE zit jaar boven met mist
lampen in de voorbumper, drie
hoofdsteunen achter, lees
lampje voorin, opbergvakken
aan achterzijde voorstoelen en
lendensteunverstelling op de
bestuurdersstoel. De meer
prijs voor de RXE-uitvoering
bedraagt f.2.250,=. Daarboven
zit nog de sportief getinte RXI
en de luxueuze RXT. De duur
ste Laguna is de V6-24V in
RXT-uitgave voor £67.995,=.
De meerprijs voor de Break-
versie bedraagt f. 1.500,=.
nieuwe versnellingsbak wordt
voorlopig alleen geleverd in
combinatie met de reeds
bestaande 2 liter motor. Het
benzineprogramma wordt naar
boven afgerond met de 2 liter
16-klepper en de recent geïntro
duceerde V6 24-klepper.
Bij het dieselaanbod is de 2,2
liter 12-klepper verdwenen,
maar de turboversie blijft
gewoon leverbaar. De basis die
selmotor wordt nu de 1,9 liter
met directe inspuiting, turbo en
intercooler. Deze krachtbron
werd vorig jaar in de Mégane
voorgesteld. De motor levert
net geen 100 pk en komt tot
een vorstelijk koppel van 200
Nm bij slechts 2000 tr/min. De
1.9 TDi is een prima machine
die eigenlijk niet naar meer
doet verlangen. De motor is
niet geweldig stil, maar ook
bergachtig gebied bijzonder
krachtig. Er hoeft weinig
geschakeld te worden om t
maximale prestaties te vei
gen. De auto haalt een
heid van 185 km/u en
12,5 seconden vanuit s
naar de 100 km/u. En
groot voordeel is natui
lage brandstofverbruil
opvallend lage geluidsniveau.
Of men nu in stadsverkeer
rijdt, op buitenwegen of met
hoge snelheid over de snelweg,
in alle gevallen is deze nieuwe
motor zeer op de achtergrond
aanwezig. Over souplesse valt
niet te klagen, ook in bergach
tig gebied komt de nieuwe
motor prima mee. De nieuwe
1,6 16V voldoet al volledig aan
de Euro 2000 uitlaatgasnormen
onder andere door de toepas
van een tweede katalysa-
'lemaal aan het begin van
latspruitstuk die snel
eratuur is.
Tweede airbag
Het profiel is identiek, al val
len enkele andere wieldoppen
en lichtmetalen wielen op.
Aan de achterkant zijn het
vooral de lichtunits die het
verschil aangeven. De vorm is
gelijk gebleven, maar het
oranje bovenglas en het rode
onderglas worden nu door een
bies van elkaar gescheiden.
Maar ook bij de Break zijn de
lichten veranderd, maar hier
moet er haast een auto uit de
eerste generatie naast gezet
wordt om het verschil duide
lijk te kunnen zien. Een
nieuwe optie vormen de stoot-
strips en de randen op de
bumper die in een bijbehoren
de lakkleur gespoten kunnen
worden (alleen RXT).
Een blik in hét interieur '--1
zien dat hier geen ingrijpi
zaken aangepast zijn. De
rechter helft van het dash
board is wel veranderd. Een
tweede airbag is namelijk
standaard en bij de eerste
Laguna kwam in dat geval