MODE Mode belangrijk voor zelfvertrouwen jongeren dl I J Sefira Balkayan: mode-ontwerpster tussen twee culturen m 2 K >rg! 30 PIJNENBURG Donderdag 16 april 1998 pagina 17 DE TILBURGSE KOERIER pagina 16 I de bril Door Kirsten van de Wiel Samdrina, 21 jaar, studeert in Maastricht Winfried, 19 jaar, MBO Detailhandel immerciële Dienstverlening Winfried (links) en Jeroen (rechts) EK 1 4 IG 50 Doorzetten “Het viel niet mee, toen,” beaamt Sefika, als ik haar vraag naar “Ik denk dat ik zo’n f200,— aan kleding spendeer.” Samdrina: “Ik hou er niet van om er gewoon uit te zien. Hoeveel geef je gemiddeld uit aan kleding per maand? Jungle Jumper] haar eerste jaren in Nederland. “Je moet je voorstellen dat ik als kind dat geen woord Nederlands sprak in de vierde klas terecht kwam.” Die taalbarrière was een extra handicap bij het realiseren van het ideaal dat ze toen al had. Alhoewel dat, zo rap van tong als Sefika inmiddels is, nu moeilijk voorstelbaar lijkt. Ze had een lan ge weg te gaan. Via de opleiding Hoe belangrijk is kleding voor je? “Ik vind kleding en uiterlijk erg be langrijk. Het is voor mij belangrijk dat ik zelfvertrouwen uitstraal. Met behulp van mijn kleding pro beer ik dat te bereiken.” In hoeverre volg je de trends? “Ik volg ze helemaal niet. Ik koop alleen wat ik zelf leuk vind. Als bij voorbeeld felgroen in de mode is, koop ik het niet, omdat ik het lelijk vind.” Hoe belangrijk is uiterlijk voor je? “Uiterlijk is erg belangrijk. De eer- In hoeverre volg je de trends? “Je gaat volgens mij altijd mee. Ik koop kleding in trendy winkels. Mode-ontwerpster Sefika Topak - Balkayan temidden van haar twee modellen Masha van Oerle (staand) en Emily Kramer. Hoeveel geef je gemiddeld uit aan kleding per maand? “Ik koop niet zoveel kleding. Ik denk dat ik ongeveer f50,uit geef per maand.” Waar koop je meestal je kleding? “Overal, ik ga naar de stad en daar neus ik in allerlei winkels. Meestal koop ik dan kleding bij V&D, Tick it, The Sting of The Levi’s Store.” Hoe belangrijk is kleding voor je? “Kleding is erg belangrijk. Kleren maken de man. Ik denk dat het iets te maken heeft met zelfver trouwen. Je voelt je beter als je er goed uitziet. Natuurlijk is het ook belangrijk om jezelf warm aan te kleden. Dat is wel nodig in het Nederlandse klimaat”, zegt Dirk met een knipoog. Hoeveel geef je gemiddeld uit aan kleding per maand? “Dat is een moeilijke vraag, om dat ik meestal met mijn ouders naar de stad ga. Maar ik denk dat ik per maand voor ongeveer f75,kleding koop.” Waar koop je meestal je kleding? “Ik heb geen vast adres waar ik mijn kleding koop. Als ik in een winkel iets leuks zie hangen en het is niet te duur dan koop ik het. Het maakt niet uit of het een be kend merk is of niet.” kije, maar Nederland staat be kend als tulpenland. Het leek me voor zowel Turkse als Neder landse vrouwen wel bijzonder om deze bloem in een bruidsjurk te verwerken. Hoe komt ze aan haar ideeën? “Er ligt altijd wel een tekenblokje in de buurt waarop ik m’n eerste gedachtes en ingevingen kwijt kan.” Wat vind je echt afschuwelijk? “Ik vind (te) dikke mensen met een naveltruitje afgrijselijk. Ook vind ik te korte rokjes, verkeerde kleurencombinaties, zoals geel, paars en roze, jassen van de hockeyclub en de outfit van gab bers erg lelijk.” Marga: “Alles is veel te groot. Mode-onderwerpster Claudy Jongstra ontwerpt en produ ceert niet geweven stoffen, vil ten. Het maken van vilt, met be hulp van water en wrijving, intrigeert Claudy Jongstra. Het resultaat van dat proces is ech ter meestal een dichte, zware stof. Jongstra wilde lichte, op windende stoffen maken. Dat is haar na enkele jaren van on derzoek gelukt. Haar visie op vilt leidde tot een grote ver scheidenheid aan stoffen. De stoffen lopen uiteen van trans parantachtige zijden, bijeenge houden door fijne plukjes meri no, tot giamourachtige gevilte metaalorganza’s met een re versibel karakter. Het vervilten biedt de mogelijkheid om ver schillende materialen te combi neren, zoals zijde chiffon, lin nen of acetaat samen met wol en andere haarsoorten. De ver rassend moderne en lichte stof fen worden behalve in collec ties van couturiers toegepast in haar eigen collectie kleding en interieursstoffen. In deze ten toonstelling worden kledings tukken, stoffen en accessoires van Claudy Jongstra alsmede de promotiefilm van het Wereld Natuur Fonds gepresenteerd. iwe ïiss. cherm Waar koop je meestal je kleding? “Het liefst ga ik naar wat extre mere zaken, zoals bijvoorbeeld The Box Fashion, Coolcat en Wonderwoman. Daar hebben ze aparte kleding. Ik hou er niet van om er gewoon uit te zien.” Wat vind je echt afschuwelijk? “Sommige mensen dragen heel veel kleur door elkaar. Dat vind ik erg lelijk. Zelf draag ik het mees te zwarte kleding. Wat vind je echt afschuwelijk? “Ik vind de kleding van gabbers, skaters en alternatieven echt niet mooi. Je gaat toch niet in trai ningspak, in een te wijde broek of In hoeverre volg je de trends? “Het interesseert me niet veel. Ik wil niet dragen wat iedereen draagt. Meestal volg ik de trends dus niet.” Het landelijk damesmodebe- drijf The Box introduceerde dit jaar in meerderé filialen het unieke concept “Seen in Vogue Shop”. Een klein winkeltje in de winkels van The Box, met een zeer exclusieve kledinglijnOok in Tilburg is er sinds kort een “Seen in Vogue Shop” met ex clusieve kleding van bekende Parijse topmerken, waaronder Faust, Victoria Cruse en Scar- iing. Een stijlvolle, vrouwelijke collectie met een eigentijds ka rakter. De kleding heeft een uit stekende pasvorm en is van hoogwaardige kwaliteit. Op 25 januari jl. ging haar meisjesdroom in vervulling. Dankzij een startsubsidie van de Stichting ‘Kansrijk Tilburg’ kreeg Sefika Topak Balkayan eindelijk de gelegenheid om haar eigen zaak te openen. “Al zolang ik me kan herinneren ben ik met het ontwerpen en maken van kleding bezig. Met deze zaak wordt m ’n grootste wens werkelijkheid; een plek waar ik mijn eigen collectie voor allochtone en autochtone vrouwen kan tonen en verkopen. De uit Turkije afkomstige Sefika, “ik kwam op m 'n achtste naar Nederland", ziet het zelf als haar meerwaarde: ze ontwerpt bruids- en gelegenheidskleding voor zo wel buitenlandse als Nederlandse vrouwen. Ik nam een kijkje in haar zaak aan de Telefoonstraat 41 en vroeg Sefika naar haar kijk op en invulling van multi-culturele mode. De traditionelere Turkse jurken en de vrijere, soms gewaagdere Westerse couture, is daar überhaupt wel een symbiose in mogelijk? THEMA VAN DE MAAND Feesttradities “In Turkse kringen meer dan in Nederk kelijk om je voor een feest echt mooi aan te kleden. Maar Turkse Waar koop je meestal je kleding? “Het is soms voor mij een pro bleem om kleding te kopen. Bij sommige winkels is alles veel te groot. Bij The Box Fashion en bij Steps hebben ze wel dingen die passen. Daarom koop ik daar mijn kleding.” vrouwen vinden het heel moeilijk om in Nederland iets naar hun smaak te vinden. Dat is eigenlijk de voornaamste reden geweest om me te specialiseren in gele genheidskleding.” is het, veel Sefika beperkt zich daarbij niet land, gebrui- tot alleen deze doelgroep. Want ook voor andere vrouwen is de markt in gelegenheidskleding Els: “Ik probeer mijn eigen stijl te behouden.” klein. “Regelmatig komen Ne derlandse vrouwen hier rondkij ken voor bijvoorbeeld galafees ten en afstudeerfeesten. Ze willen dan toch iets speciaals hebben.” Ze vertelt over de Turkse huwe lijksgebruiken. “Als een meisje bruidsjurk is daarvan wel het gaat trouwen, is het normaal ge- meest sprekende voorbeeld. “De sproken zo dat haar schoonou- tulp komt oorspronkelijk uit Tur- Marga, 14 jaar, zit op het VWO St. Odulphuslyceum In hoeverre volg je de trends? “Je kunt er niet omheen. Trends beïnvloeden bijna alle collecties in kleding met verkeerde (te veel) die in de winkels hangen. Toch kleuren lopen?! Wat ik ook be- vind ik het niet belangrijk om de langrijk vind, is dat kleding goed trends te volgen. Als ik iets mooi past. Te grote ofte kleine kleding vind en het is ‘uit’ dan koop ik het staat niet.” toch.” ders haar kleding betalen.” Me teen proest ze het uit: “Dat is bij mij niet gelukt hoor!” Die huwe- lijkskleding blijkt uit veel meer dan alleen een witte bruidsjurk te bestaan: “Het meisje heeft ook nog speciale kleding nodig voor haar verloving en de avond voor het huwelijk, de zogenaamde ‘henna-dag’.” In haar etalage staat een werke lijk schitterende avondjurk, spe ciaal ontworpen voor henna-dag. Blauw satijn, met een lijfje dat he lemaal met de hand geborduurd is. “Weet je wat ik nou zo leuk vind,” vertelt Sefika. “Met zo’n zelfde jurk ben ik nu weer bezig. Voor een Nederlandse vrouw, die binnenkort zeventig wordt en een groot feest geeft. En daarop draagt ze deze jurk!” Wat vind je echt afschuwelijk? “Roze kleren, Aussi’s, trim- schoenen, schoenen met pla teauzolen, tatoeages, mensen die nooit vrolijke kleuren aan hebben, lip-piercings, John de Wolf bloezen en vooral truien en jassen van studentenverenigin gen die vind ik echt niet kunnen.” Dirk: “John de Wolf bloezen en truien en jassen van stu dentenverenigingen vind ik echt niet kunnen. SCHOENEN Korvelseweg 6 - 5025 JH Tilburg bent echt niet stoerder als je op Nikes loopt, dommer als je blond haar hebt ste indruk is erg belangrijk, die en je bent ook móet goed zijn. Dit bereik je met geen nerd als je een verzorgd uiterlijk.” geen merkkle ding kunt beta len.” Hoeveel geef je gemiddeld uit aan kleding per maand? “Het ligt eraan wat ik nodig heb aan kleding. Als ik een nieuwe jas nodig heb, geef ik meer uit dan normaal. Gemiddeld geef ik f 100,per maand uit.” Els, 22 jaar, studeert Nederlands/ Communicatie in Tilburg Hoeveel geef je gemiddeld uit aan kleding per maand? “Ik geef elke week wel een paar tientjes uit. Ik denk dat het ge middeld op zo’n f200,per maand zal komen.” Waar koop je meestal je kleding? “Dat is heel verschillend. De laat ste tijd koop ik veel bij H&M. Ik vind het ook leuk om naar kleine boetiekjes te gaan. Daar hebben ze aparte dingen die niet ieder een heeft. Verder struin ik alle uit verkopen af.” Hoe belangrijk is kleding voor je? “Ik probeerer altijd verzorgd uitte zien, maar ik wil niet al m’n geld aan kleding uitgeven.” In hoeverre volg je de trends? “Als ik de trends leuk vind, doe ik mee. Toch probeer ik zoveel mo gelijk mijn eigen stijl te behou den.” Kost verdienen Dankzij een startsubsidie van de Stichting Kansrijk Tilburg werd Sefika Topak Balkayan in de ge legenheid gesteld om haar ideaal te realiseren. Maar ze beseft ter dege dat dit slechts een voor zichtig begin is. Met alleen het ontwerpen en verkopen van haar eigen collectie kan ze op dit mo ment de kost (nog) niet verdie nen. Daarom heeft ze zich, om toch van een basisinkomen ver zekerd te zijn, ook toegelegd op kledingreparaties. “Regelmatig zijn vrouwen, die hier voor een reparatie binnenkomen, ver baasd dat ik hier zo’n mooie ei gen collectie heb hangen. Het leukste vind ik dat ik twee weken geleden dezelfde jurk, zij het in een andere kleur, aan zowel een Turkse als Nederlandse vrouw verkocht heb.” Toevallige passanten blijven tij dens ons gesprek regelmatig staan om eens rustig de etalage te bekijken. “Jonge vrouwen, maar ook meisjes met hun moe der komen vaak ook binnen een kijkje nemen. Maar voor een schoolfeest vinden de meeste moeders mijn jurken toch net iets te duur!” In hoeverre volg je de trends? “Ik vind het wel belangrijk om er modieus uit te zien. Daarom hou ik de mode wel bij. Ik voel me dan ook niet lekker in kleding die uit de mode is, want dat ziet er niet uit.” Hoe belangrijk is kleding voor je? “Merkkleding is absoluut niet be langrijk voor mij. Toch probeer ik er zo goed mogelijk uit te zien. Je komt op een bepaalde manier over op mensen. Ik wil verzorgd overkomen.” Wat vind je echt afschuwelijk? “Ik vind het een afgang als er vlekken in de kleding van ande ren zit of als de kleding niet ge streken is. Ik vind het ook heel fout als kleuren bij elkaar vloe ken. Kleding zegt veel over je persoonlijkheid. Meestal draag je wat jij mooi vindt. Je ziet dus wat voor een smaak iemand heeft. Maar om mensen beter te leren kennen moetje vaak met ze omgaan!” Jeroen, 17 jaar, MBO Commercii Jongeren denken verschillend over kleding. De een loopt het liefst in trainingspak met bijbehorende sportschoenen, terwijl de Dirk, 19 jaar, zit op de Pabo in Tilburg ander zweert bij leder, rubber of lak. Weer anderen lijken zich niet te interesseren voor uiterlijk of kleding. We gingen de straat op en vroegen jongeren wat zij belangrijk vinden op het gebied van mode en mode-trends. Collectie Op dit moment heeft Sefika in haar zaak een kleine collectie bruids- en avondkleding hangen. “Ik streef ernaar om die geleide lijk aan verder uit te breiden.” Daarnaast heeft ze wat gelegen heidskleding hangen, die qua kleur en materiaalgebruik het best het predikaat ‘voorjaarscol- lectie’ kan dragen. “Sommige ontwerpers werken volgens de ideeën en met de ma terialen die de klant aandraagt. Wat dat betreft ben ik eigenwijs: ik ontwerp en kies de materialen die ik daarvoor het mooiste vind.” Satijn en zijde zijn daarbij favo riet. Symboliek schuwt ze niet in haar ontwerpen. Haar tulpen- Mode en Kleding aan de Streek school kwam ze terecht op een particuliere mode-opleiding in Amsterdam. “Een part-time op leiding van drie jaar die verzorgd werd door Bob Molenaar. (Jawel, de broer van de bekende coutu rier!) Ik heb daar heel veel ge leerd. Ik zal me daarom bij een ontwerp nooit laten weerhouden door de praktische uitvoering daarvan. Ook technisch beheers ik mijn vak.” Sefika is duidelijk in twee cultu ren opgegroeid. “Ik hecht nog steeds aan de tradities van mijn geboorteland, maar ik ben tege lijkertijd ook ingeburgerd in de Nederlandse samenleving.” Zelf ervaart ze het als een groot voordeel, dat ze beide culturen en tradities kent. Hoe belangrijk is kleding voor je? “Ik vind kleding zeer belangrijk. Als je goed en netjes gekleed bent, geeft dat een goede eerste indruk. Ik moet er niet aan den ken dat anderen mij voor een of andere zwerver aanzien!” de f500,— veer f 125,per maand zijn.” Waar koop je meestal je kleding Hoeveel geef je gemiddeld uit aan Je gaat dan van- kleding per maand? zelf mee.” “Ik koop maar drie keer per jaar kleding. Meestal geef ik dan rond Wat vind je echt uit. Het zal dus onge- afschuwelijk? “Ik let niet zo op wat anderen “C&A, Sting, Vet, Men at work, dragen. Ik vind Sportief Levi’s Store, Olympus dat je iedereen en Van Bree. In Huizen zit er een in z’n waarde winkel met speciale‘skaters-kle- moet laten. Je ding’. Daar koop ik ook wel eens wat.” Een volmondig: “ja”, is Sefika’s antwoord. Wat niet wil zeggen dat allochtone en autochtone vrouwen dezelfde keuze maken. “Natuurlijk praat ik, als ik het over allochtone vrouwen heb vooral over vrouwen van Turkse af komst. Maar in de korte tijd dat mijn zaak bestaat - ze opende Balkayan design op 25 januari jl. - blijken ook andere allochtone vrouwen serieuze klanten te zijn.” Volgens Sefika houden, ze ker de Turkse vrouwen, van de nodige ‘opsmuk’ in kleding. “Fraaie knopen en mooie gespen zijn details die ik juist voor hen in de ontwerpen verwerk. De Ne derlandse vrouw houdt juist niet van al die extra versieringen. Daarom maak ik mijn ontwerpen zo, dat dergelijke accessoires makkelijk te verwijderen zijn, zo dat de jurken de gestyleerde uit straling krijgen die vooral de Ne derlandse vrouwen waarderen.”

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 17