R f r e L i j Hdig. t I Twee Tilburgers op zoek naar het lot van de Indische joden van tilburg KEUKENS 2e PAASDAG SCHERP at. 4' r F SYNAGOGUE, Op Paaszaterdag rond ik de prijzen s T I’ X ek „ka Golline” 1 •S, V S' £1, Tv j, W- - en pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 9 april 1998 pagina 5 ‘Waarom ben ik wie ik ben, en wat is er van mijn mensen geworden?’ we het FOTOGRAFIE ARJAN ONDERDENWIJNGAARD Adresbordje van de Synagogeo in Surabaya 8 78 Arjan Onderdenwijngaard en Theo Wilton van Reede. FOTO PETER LIGTENBERG N begraven werd in Su- hulP cust van India. In deze een van R in bel I Joods huisje in de bush bij Tarutung, N. Sumatra. Het echtpaar Nasiem in hun woning in Petak Tikwa, Israël. "Spijt van de komst naar Israël!" tiet ver Oosti Bas van Tilburg Karei Luiijf KEUZE LENTE-MENU h 543 98 40 Interieur van de synagoge in Surabaya, Indonesië. 4 X 2'PAASOAG OPEN Tilburg - Zomerstraat 49b - Tel. 013 - 583 97 97 Tussen Korvelseweg en Schouwburgring )AM I: F* e j-gevangenschap -ent vergoeding g?,“7 icn de zoon nu. De enige herinnering aan die tijd ligt JL. KAYON No. 4 - 6 SURABAYA I Al met al leefden er voor de Tweede Wereldoorlog zo’n tienduizend joden joden e eeuw in Ne- tig uit wat nu lucht voor het inhetMidden- nd als de Bag- persoonlij kelde die zijn i nieuwsgierig Reede zelf sy- burger”) jr ri- vooroude graven en te de, gouvemeur-gene Een menu met een aantal geheel nieuwe, perfect op elkaar afgestemde creaties van onze Chef, die u zelf samen stelt met o.a. gerechten van asperges. Wij kunnen u dit spéciale vier gangen keuze menu aanbieden voor 62,50 per couvert restaureren. De kampcommandant wilde ook de joodse graven -die vol gens de tlauiuv n. rust gelaten moeter ten maken, op z Irfdi- gevangenen weigerde ief de werd vreselijk: er zijn i teldend -J- L /gT restaurant Heuvel 39. Tilburg Tel. 013-5431132 Willem Nijholt, Wim Kan, Joop van Tijn, Yvonne Keuls, Leo Vroman. Bekende mensen die één ding ge meen hebben: het zijn Indische joden. Samen met hun duizenden onbekende lotgenoten zijn ze onder deel van een vrijwel niet beschreven stukje geschiede nis. Van Nederland, van het voormalig Nederlands- Indië en het huidige Indonesië, van Israël. De Tilburgers Theo Wilton van Reede, zelf van joods-In- dische komaf, en Arjan Onderdenwijngaard zijn druk doende die geschiedenis te besschrijven. “De In dische joden leven in de diaspora: verstrooid over alle werelddelen, en ook al wonen ze dicht bij elkaar, meestal kennen ze elkaar niet.” I niet, zelfs niet in het geval dat ze een paar deuren van elkaar verwijderd wonen. ‘“Nooit gedacht dat hij er ook een was’, kregen wé toen te vertelt Aijan. In Nederland kampen de Indische jo den met vergelijkbare problemen. Ze voelen zich gediscrimineerd door hun Indische identiteit, en met hun trau- kunnen ze niet of nauwelijks te recht in de joodse gemeenschap. Via oproepen, onder meer op internet, krijgen Theo en Aijan nog vrijwel da gelijks reacties binnen van mensen met een Indisch-joodse achtergrond. Omdat daarbij vaak ook verzoeken om contacten of vragen om hulp zit- In het overwegend islamitische Indo nesië zijn de schaarse joden nu on zichtbaar; hun cultuur is na de oorlog grotendeels uit het openbare leven verdwenen. Theo en Aijan hoeven daarom ook niet te rekenen op mede werking van het ministerie voor Reli gie. Maar de sinds Soekamo bestaan de staatsideologie, de Panca Sila (Vijf Zuilen), stelt het geloof in God op op een belangrijke plaats. Of die nu Jah weh, God of Allah genoemd wordt, er is immers maar één God. In deze filo sofie past de gedachte om de vijf we reldgodsdiensten binnen de staats grenzen te hebben. De onderzoekers worden dus ook niet echt tegenge werkt door de regering. “Voor re search hoef je er niet aan te komen, voor herleving van het’ jodendom wel”, zo legt Theo de houding van de Indonesische autoriteiten uit. Theo (49) en zijn 1 ner Arjan (37) hebben I twintig jaar bestaande produceerden ze (foto)boeken, artikelen, documentaires, met r nesië. Ze verzorgen derland over dat organiseren voorstellingen ...Tu nesische artiesten. En wie dat v~’ met hen een culturele rondreis n.<mvi. door delen van wat vroeger de Gordel van Smaragd heette, Ze wonen dan ook een deel van het jaar op Java. De drijfveer? Begrip kweken voordat mooie land ginder en vooral voor de mensen die daar wonen. En dat in een gedreven stijl, maar tegelijk ook met dat typisch Indische van kalm aan, dan breekt het lijntje niet; we komen er toch wel. Maar nu hebben ze echt haast. Theo heeft een vorm van spierdystrofie, die hem het werken steeds meer zal be- in een van de vitrinekasten met Indi sche memorabilia in de huiskamer van Theo en Arjan. Het is een lepel die Theo’ s moeder van de gemeente Am sterdam kreeg, toen ze vanuit Indone sië in Nederland naar zijn vader kwam zoeken. Zelf had ze, als joods-Javaan se, eerst ondergedoken gezeten in een ravijn. Later in de oorlog gaf ze les aan een Indonesisch-nationalistische school. Waar haar man gebleven was, was wist ze niet. De steun van Amsterdam j°de taar zoektocht had ze, -blijkens de Hote —“ie op de achterzijde- terug den gingen geven toen het haar materieel ze feestdage :r wat beter ging. Ook in Israël ondervonden de Til- joumalisten tijdens hun speur- i eerste instantie weinig mede- ng. Maar op een onverwacht ;nt gingen er deuren open. “In Üaspora Museum in Tel Aviv we wat ze over Indonesië vertelt Theo. “De dienst- ledewerkster keek ons «1 zei dat ze niets hadden omdat het museum Pas toen we niets Twee tintelende verrassingen gratis Bij dit KEUZE LENTE-MENU serveren wij bij het dessert gratis een sprankelend glas mousserende dessertwijn in een flonkerende flute. Deze fraaie flute bieden wij u tot slot als present aan. in de Nederlandse kolonie, vermoe den Theo en Arjan na de eerste ronde wilde ook de joodse graven -uit wi lt op Bali langs een restau- van hun onderzoek. Op grond van hun gens de traditie tot de Laatste Dag met t Shalom heet. In de tijd van bevindingen schatten de twee Til- rust gelaten moeten worden- open la- zijn overigens veel namen burgse journalisten dat er nu waar- ten maken, op zoek naar sieraden. De isiest, maar ze zijn nog wel schijnlijk zo’n vijftienduizend Irfdi- gevangenen weigerden. Het i -sche joden in leven zijn, inclusief de werd vreselijk: er zijn mensen ge kinderen en kleinkinderen die meest- teld en doodgeschoten.” al -zoals Theo- opgegroeid zijn met Vader Wilton van Reede werd -niet deze aparte culturele achtergrond, via de Nederlandse autoriteiten, maar Maar die vijftienduizendleven we- via het Rode Kruis-door zijn moeder beladen is. Je rijdt dus van stad reldwijd. Door onderzoek en oproe- opgespoord en kwam in 1947 op door- r stad en kijkt of je de menora of pen in media zijn er bij Theo en Aijan reis aan in Nederland. “In 1949 werd «tele- zevenhonderd met naam bekend in Is- zoekt op begraaf- raël, honderd in Indonesië en duizend in Nederland. Grote aantallen; ze grif, en de Ine op de achtergrond gebleven. Maar hun geschiedenis en cultuur moeten beschreven worden, daar zijn Theo en Aijan stellig van overtuigd. Niet al leen om het beeld van Nederlands-In- dië en Indonesië meer compleet te ma- c om recht te doen speurtocht moet van de eigen ge- sviiivuvnis van de Indische joden, mét uma’s die ze vaak hebben opge- r en in het Jappenkamp en na de oor log door het doodzwijgen van hun problematiek. Theo: “De Indische jo den leven in de diaspora: verstrooid over alle werelddelen, en ook al wo nen ze dicht bij elkaar, meestal kennen ze elkaar niet. En, waar je onzichtbaar bent, is er geen erkenning.” Ook Theo’s ouders ondervonden dat. In 1940 werden in Indië door de Ne derlanders alle onder Nu zijn zij tweeën de geschiedenis en het lot van deze bevolkingsgroep grondig aan het uitdiepen. Als het werven van de benodigde fondsen lukt, zullen er eind volgend jaar, begin 2000 drie boeken verschijnen. Het eerste is het persoonlijke verslag van een speurtocht vol obstakels en emoties, die zich in drie landen af speelt, waarvan er twee mogelijk op historische keerpunten staan: Indone sië dat zich onder Suharto uit worstelt (Theo: “Het onvermijdelijke is niet te gen te houden; hopelijk gebeurt het zonder bloedvergieten”) en Israël, dat sinds de moord op Rabin in een steeds moeilijker positie verkeert. Het tweede boek omvat het documen taire gedeelte. Hierin worden de feite lijke gegevens verwerkt die Theo en Arjan uit bronnenonderzoek, egodo cumenten en interviews verzamelen. Het derde boek wordt een literaire bloemlezing: gedichten, verhalen of delen van romans over het leven van Indische joden. Voor die “illustraties” zorgen onder anderen Paul Theroux, Leo Leeser en Aya Zikken. “Waarom ben ik wie ik ben, hc gekomen en wat is er van mijn i geworden?Waaromi»uitviiu ilevens-en werkpart- beiaden waaroir - i haast. In hun al king?” Zo vat Theo Gv mui ui, samenwerking moeilijken en uiteindelijk onmogelijk de eerste wee boeken samen. onder meer zal maken. Te voet 25 meter over- bedd*" :n, radio- en tv- bruggen lukt nog net, maar dan is-ie lijk”, Aijan u t name over Indo- op. Buiten hun flat in Tilburg-Noord fundament al gek n lezingen in Ne- heeft hij een rolstoel nodig. In de toe- over veel t onderwerp en komst menten of 1 ïllingen van Indo- -hoever die weg is, is onvoorspelbaar- waar ze bewt it wil, kan zal hij aan huis gekluisterd zijn. Gedi:;:::?: as maken Voor het zover is, moet dit project vonden ze a> klaarzijn, hopen beiden vurig. Eerder, drie landen v in 1984, besteedden ze al aandacht aan sche joden lever een aspect van het Indisch jodendom land en Israël. Sc in hun boek Eendraadvanangst; over Japanse vrouwenkampen op Java en het leven daarna. Maar verder was er niet één enkel boek over dit onder werp, zegt Aijan. Ook Lou de Jong heeft in zijn standaardwerk over Ne derland in de Tweede Wereldoorlog nauwelijks aandacht aan de Indische joden besteed, voegt Theo daaraan toe, bitter. burgse jc tocht in werking moment het Dias vroegen i hadden”, doende me vreemd aan en ze over Indonesië, aan de diaspora gewijd was. we duidelijk maakten dat t Het is het verhaal van een onderzoek “met haken en ogen”, een zoektocht op vele plekken, met tegenwerkende ambtenaren, overheden die de proble matiek niet kennen en vervolgens dus ontkennen, van onverwachte vond sten en ontmoetingen, van mensen die elkaar leren kennen, herkenning en steun vinden. Voor de oorlog had Soerabaja de grootste joodse gemeenschap met tweeduizend gelovigen; de synagoge bestaat nog. In Batavia (nu Djakarta) was geen officiële synagoge; zo’ n 450 :~den in de hoofdstad sjoelden toen in notel des Indes. Rijke orthodoxe jo- j-=---n voor belangrijke religieu ze feestdagen naar Singapore. Andere joodse gemeenschappen waren er in Bandoeng, Malang en Semarang. Er zijn hierover nog wat schriftelijke bronnen. “Als er ergens joden waren, was er ook minstens een gestencild blaadje”, stelt Theo. kwamen zoeken, maar juist brengen, raakte men enthousiast. Op een ande re dag werd een bezoek van ons inge kort, omdat de ambassadeur van Duitsland op officieel bezoek kwam. Bij binnenkomst vroeg hij: ‘Heeft u ook iets over Indonesië? Daar ben ik geboren.’ Toen hadden wij ons punt wel gemaakt. De staf is sindsdien een stuk coöperatiever.” Ook het zoeken naar Israëli met een Indische/Indonesische achtergrond ging eerst moeizaam. “Maar je begint met twee families en in een paar we ken waren we toch zevenhonderd mensen op het spoor”, zegt Agan. Toen was ook de Israëlische staatste levisie geïnteresseerd in hun zoek tocht. De Indische joden blijken in Israël overwegend in een erg moeilijke po sitie te verkeren, vertelt Theo. “Dat is eng. Die mensen zijn bruin, worden gediscrimineerd. Niemand begrijpt iets van hun situatie. De uit het Wes ten afkomstige joden weten niets van het verloop van de Tweede Wereld oorlog in Azië. Ze kunnen, alleen maar vertrouwd met de Shoa in Euro pa, niet begrijpen dat er in Azië ook veel joden in concentratiekampen te rechtkwamen. Ze weten het ook niet, want die geschiedenis wordt zelfs op de scholen niet verteld. In tegenstel ling tot de joden uit Europa hebben de Indische joden geen monument en worden de namen van de joods-Ja- panse kampen in Yad Vashem -het na- tionale gedenkteken van Israël met daarin ‘alle namen van joodse kam pen’- niet genoemd. Hun trauma’s worden niet begrepen. En ze krijgen van de Nederlandse staat dezelfde bar, die in 1691 begraven werd in Su- hulP als de ™duizend J006" met rat aan de westkust van India. In deze een Europees-Nederlandse achter plaats sterkten de matrozen en solda- gron,dP,euhulP slult dus aan blJ ten van het VOC aan, op weg naar Ne- bun ?"dlsche ?ltuur en geschiedenis, derlands-Indië. Er ontstond, net als in hun ldentIte,t' regime het naburige Cochin op Ceylon, een gemar- bloeiende joodse gemeenschap. Die adellijke afkomst (“Ik ben toch de laatste man van de Wiltons van Ree de”) vindt Theo minder van belang Indisch dan zijn Indisch-joodse identiteit. In ma’s kt Nederland heeft door de oorlog geen familie meer, in Israël wel èn in Indo nesië veel, allemaal neven en nichten met hun families. De zoektocht van zoon Theo was eerst een persoonlijke, maar al gauw prik- Jjn en Aijans journalistieke “righeid. Theo Wilton van .elf (“een Indisch-joodse Til- is van adel. Een van zijn Iers is baron Adriaan van Ree- -neraa] van Mala •s en door ensen met onder wie j-jaren dertig gevlucht waren. En, in een jacht op persoonlijk gewin of bijvoorbeeld om een oude vete te beslechten, werden eveneens honderden Nederlanders valselijk aangegeven door buren of kennissen en, zonder proces, in concentratieka- moen verzameld. Ook de (joodse) va der van Theo overkwam dit lot. -- -j-, j- >--anners jn 1942 indië ,.™.ielen (koningin Wilhelmina I vanuit Londen namens de Neder- dse regering de oorlog verklaard r protestanten, aan Japan), werden duizend geïnter- geen trek in hadden naar neerden op drie vrachtschepen op j Indië te gaan. Bleef over transport gesteld naar Ceylon (de joodse proletariaat. Ook joodse Duitsers) en Suriname. Eén schip handelaren trokken met de VOC oost- werd onderweg door de Japanners tot waarts, later gevolgd door kolonisten zinken gebracht. De bemanning ging en beoefenaren van vrije beroepen, van boord in de sloepen en liet de cir- zoals artsen. ca vijfhonderd gevangenen, die in bijhs Eind vorige eeuw en in de crisisjaren geïmproviseerde kooien van prikkel- inscriptie tussen de twee wereldoorlogen kwa- draad opgesloten zaten, met het schip moeten g men er nog twee golfjes joodse mi- ondergaan. weer wat granten aan in Nederlands-Indië. Theo’s vader zat op het schip dat wel Vluchtend voor de Nazi’s kwamen Suriname bereikte, maar zijn lot was ook joden uit Polen, Rusland, Honga- ook niet te benijden. Theo: “Hij leef- rije, Oostenrijk, België en Duitsland de daar van 1942 tot 1946 in het con- naar Indië. Onder hen waren er veel centratiekamp op de Jodensavanne. met Duitse namen. De taak van de gevangenen was de oude joodse nederzetting met de nagoge en de mikwe (ruimte voor tuele baden; red.) op te houten gevels. Zomaar midden in het jungle, ver van de bewoonde wereld.” “Of je rijdt op Bali langs een restau rantje, dat Shalom heet. In de tijd van Soekamo z:j” -- verindonesiest, maar ze zijn herkenbaar. Dat geldt ook voor de menora, de joodse zevenarmige kan delaar, die daar meestal als symbool gebruikt wordt, omdat de Davidsster in dat land met veel islamieten poli tiek belader ~1J* J -J naar Davidsster op muren ziet, pluist foonboeken na en zoekt op beg plaatsen.” Dat er joden in Indonesië zijn komen leven, heeft verschillende achtergron den, hebben Arjan en Theo dan al ver teld. De oudste groep woont er sinds het jaar 1000 en is afkomstig uit het Midden-Oosten. Via handelsroutes langs de zuidkant van Azië belandden zij in het gebied dat wij als Indonesië kennen, maar dat toen uit vele vor stendommen bestond. Vaak werden ze adviseur van zo’n vorst; J beurde bijvoorbeeld op Zuid-Su si en in Atjeh. Er zijn ooi- kend van mach joodse vrouwen trouwde-1 vorstenhuizen van Solo. Een andere groep oriëntaalse vestigde zich eind vorige i derlands-Indië, afkomstig Irak en Iran heet, op de vlu Turkse oorlogsgeweld in het Midden- Ook Theo’s ouders ondervonden dat. Oosten. Zij staan bekend als de Bag- In 1940 werden in Indië door de Ne- dad-joden. derlanders alle ‘staatsgevaarlijken’ Dat er joden op de vleugels van het opgepakt, onder wie Duitsers en Nederlands kolonialisme de wijde NSB-ers. Maar in één moeite wereld introkken, is ook een logische werden ook alle andere mens“" verklaring voor hun aanwezigheid in Duitse namen geïnterneerd, Indonesië. Maar die verklaring is te joden die in de jaren dertig beperkt, in meer dan één opzicht, ont- dekten Theo en Arjan. “Je begint aan een persoonlijk zoektocht en ontdekt dat die kolonie min of meer is opge bouwd door joden”, vertelt Theo. Waarop het verhaal volgt van de Ver enigde Oostindische Compagnie (VOC), die vooral onder het joodse proletariaat matrozen en soldaten ron- Voordat de Japar selde. De (protestantse) Nederlandse binnenvielen (ko republiek wilde geen katholieke in- hadv vloed in de kolonie en wierf daarom in lands eerste instantie onder protestanten, aan J die er echter geen trek in hadden naar neerden het heidense Indië te gaan. Bleef over transport het joodse proletariaat. Ook joodse Duitsers) werd i ten, willen de Tilburgers dat hun pro ject uitmondt in méér dan in drie boe- ken. Het gaat daarbij niet alleen om cregen wé toen te horen”, andere mediaprojecten die uit hun speurtocht voortvloeien, zoals Indi sche interviews voor de Spielberg Foundation en tv-documentaires. Het gaat evenzeer om het (terug) brengen van mensen die elkaar zijn kwijtge raakt en het opnieuw doen opbloeien van de eigen cultuur. Van het bijeen brengen van joden in Indonesië om zo nieuwe gemeenten te kunnen stichten tot het oprichten van een Indische ver eniging in Israël, compleet met eigen Indisch maatschappelijk werk en toko. Van het redden van begraaf plaatsen en monumenten in Indonesië tot het oprichten van een Indisch mo nument in Israël. Of, zoals in Indonesië en Israël tegen Theo gezegd werd: “Je bent net als Mozes die zijn volk verzamelt.” ia de Nederlandse autorit, via het Rode Kruis- door r opgespoord en kwam in 1947 op door reis aan in Nederland. “In 1949 werd hij officieel gerehabiliteerd, maar voor die jaren gevangenschap heeft hij nooit een cent vergoeding gekre- [n Indonesië begon de speurtocht die n zijn dat met, erkennen gen”, vertelt de zoon nu. De enige al gauw tot andere namen leidde. Toch tdische joden zijn altijd stoffelijke herinnering aan die tijd ligt kennen de meeste joden daar elkaar 1 gebleve" n culti"" .daarz-j.. tan overtuigJ weid van Ncuvu tesië meercomp'- ken, maar vooral 90k om reef aan deze mensen. De s t; dat ge- leiden tot erkenning v i-Sulawe- schiedenis van de Ind: ■zijn ook gevallen be- de tram :hthebbers die met lopen ir wden, zoals in de J Yogyakarta en van z orbeel hoe is dat r van mijn mensen 1 is dit onderwerp im is er tegenwer- 0 de rode draad van leken samen. “Het I is al voor een groot deel duide- legt Aijan uit. “We hebben het o.:legd. We beschikken verhalen, foto’s en docu- kennen de inhoud en weten taard worden.” Gedurende de afgelopen drie jaar inden ze al veel antwoorden in de waar nu de meeste Indi- —1.. '-- en; Indonesië, Neder- ■aiiu vu xoiavi. Soms deden ze een on verwachte ontdekking. Zoals op Borneo. “Op een tocht moesten we er omrijden, omdat er een brug ingestort :r- was”, vertelt Theo. “Het was een zandweggetje dat we normaal nooit zouden nemen, dwars door het oer woud. Komen we op een gegeven mo ment een bocht om, ligt daar een oud dorpje. Een joods dorpje, blijkt uit grote houten Davidssterren tegen de I I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 5