iWl
Honda Civic Aero deck
Rii-impressiej
tffflFM
1
F
Europese vinding
Overeenkomst Nissan en
Zandvoort
De mooiste klassieker
van Nederland
Start autosportseizoen
Paasraces op Zandvoort
Waterafstotende
voorruit van BMW
t pagina 12
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 9 april 1998 pagina 13
Speciale bestelling
Indeling
Vlr
Zo
Hoog-toeren-machine
i op c
well
Honda past net als bij de vijf-
Op tweede Paasdag, maandag 13 april as. gaat het
autosportseizoen in ons land van start met de tra
ditionele Paasraces op het Zandvoortse circuit.
Het programma vangt aan om 10.30 uur en blijft
interessant en gevarieerd tot het einde rond 17.00
uur. Er worden acht verschillende races verreden.
lan-
Sen
j 6f
lm
i van
enkele
lallenge,
j Mier a
aard moto-
,6 liter 16-
t krachtige
e Honda-fabriek in het Engelse Swindon
U heeft er sinds kort een telg bij, de nieuwe
Civic Aero deck. Deze auto werd ruim een
jaar geleden als ‘prototype’getoond op de autoten
toonstelling van Genève en kwam wat vormgeving
betreft volledig in Europa tot stand. Deze sportief
ogende stationwagon wordt overigens ook alleen in
ons werelddeel verkocht.
voor een top van 190 km/r
sprintje in 12,1 seconden.
“erprijs
Aero
n de
Dit ver-
d veroor-
hoofdredacteur van het klassiekerblad Automobiel.
Bezoekers van de Klassieker Rai bepalen hun eigen
favoriet en daaruit vloeit de publieksprijs voort.
deurs rondom de double wish
bone wielophanging toe die en
goed compromis biedt tussen
sportiviteit en comfort. De F
afstemming is specifiek op d_
Aero deck afgesteld om onder
dit jaar worden ingezet voor de
24 uur van Le Mans en in
Duitsland en Engeland rijden
Primera’s GT op de circuits. Op
dit moment ontbreekt Nissan
echter zelf op het circuit van
Zandvoort. In geen enkele klas
se rijdt Nissan mee, maar dat
zal volgens Paul Ferber, presi
dent van Nissan Motor
Nederland, nog wel gaan veran-
Tijdens de komende Klassieke Auto I
gehouden van 1 tot en met 3 mei a.s
Amsterdamse Rai wordt op
Klassieker van Nederland’ b
mineerden worden uiteraard o
klassiekerbeurs tentoongesteld. Het gaat
particulieren die een eigen auto voor deze verkiezing
hebben aangemeld. Jury-voorzitter is John Mulder,
Cabs worden hiermee afgelost.
De tunnel die onder het circuit
doorloopt is omgedoopt tot
Nissan-tunnel, deze zal passend
worden aangekleed. Ook een
van de bochten op het circuit
draagt de Nissan naam.
Nissan is in diverse takken
de autosport actief. Al ei
jaren loopt de Micra Chï
een rally-klasse voor de
Drie auto’s van het merk zullen
Hoofdprijs is een kunststof ‘Carcoon’, een opgeblazen
hoes waarin de auto volledig afgeschermd op de juiste
temperatuur en bij de ingestelde luchtvochtigheid
wordt gestald.
Een opvallende verschijning is
de Suzuki Baleno Estate van
Egbert Top en Henk Tappel.
De Formule Ford Zetec wordt
de kraamkamer genoemd met
jonge rijders als Jeroen
Bleekemolen en Patrick Koel.
Deze 1,5 liter is ondanks zijn
spaarzame karakter merkbaar
vlotter. De variabele kleptiming
en lichthoogte is zo afgestemd
dat een laag verbruik wordt
behaald over een breed toeren-
bereik. Op het dashboard zit
een groen lampje dat gaat
branden als er zuinig wordt
gereden.
Naast de twee standae
ren zijn er ook een 1,6
klepper en de uiterst k
1,8 liter VTi. Beide motoren
worden af-fabriek geleverd,
maar zjjn in ons land uitslui-
Als basis is gekozen voor de
‘all European’ Civic vijfdeurs
die al enkele jaren in Swindon
van de band loopt. Het front
en de portieren zijn bij de Aero
deck overgenomen. De bodem
plaat is aan de achterzijde
tien centimeter verlengd en
daarop is uiteraard ook de
achterbumper aangepast. Het
dak is niet alleen verder door
getrokken, maar bovendien
iets verhoogd, wat weer een
positieve invloed heeft op de
hoofdruimte voor zowel voor-
als achterpassagiers. Doordat
H[onda exact dezelfde portie
ren gebruikt als bij de vijf
deurs, sluit de extra zijruit
wat ‘gedwongen’ op de
bestaande lijn aan, wat zich
uit in een aan de onderkant
breed uitlopende C-stijl.
Dakrailings zijn op dit soort
auto’s altijd een welkome a£
vulling op de uitstraling. Ec
Op zaterdag 11 april as. worden
van 10.00 tot 17.00 uur de kwa-
lificatietrainingen gehouden.
De entreeprijs bedraagt f.l5,=
inclusief het rennerskwartier.
De toegangsprijzen op maandag
bedragen f.20,= voor de dui-
nen/tribune. Voor het renners
kwartier moet hetzelfde bedrag
bijbetaald worden. Kinderen tot
12 jaar krijgen onder begelei
ding een korting van 50 pro
cent. Kaarten zijn ook in de
voorverkoop verkrijgbaar bij de
Staatsloterij verkooppunten.
waarvan er twee in het
Nederlandse programma zij
opgenomen. Aan de basis st
de bekende 1,4 liter 16-klep
die een relatief hoog vermog
levert van 90 pk bij 6400 tri
en komt tot een koppel van
Nm bij 4800 tr/min. Deze h<
toeren-machine geeft de 101
kg wegende Aero deck een t
van 172 km/u en vraagt 1
seconden geduld voor de
ratie van 0 tot 100 km/u.
Daarnaast levert Honda c
nige 1,5 liter VTEC-E I
bron die 115 pk levert
tr/min en komt tot 134
Het Auto Trader DUTCH
Touring Car Championship
heeft dit jaar aan kwaliteit en
kwantiteit gewonnen. Er is een
sterker deelnemersveld en een
nieuwe wedstrijdformule. Eerst
is er een korte sprintrace van
twaalf ronden enkele uren later
gevolgd door een wedstrijd over
24 ronden. Vertrouwde teams
als van H&P Panorama en het
Renault Dealer Team komen
natuurlijk weer terug. Ook het
Dutch Carisma Racing Team is
weer terug na een jaar van
afwezigheid. Terwijl door
Braspenning Racing maar liefst
vier BMW’s worden ingezet.
Stationwagons zijn enorm pop
ulair. Het aandeel van dit type
Auto is de laatste tien jaar
enorm gegroeid, een fenomeen
dat in meerdere segmenten
van de markt waarneembaar
is. Honda mikt met de Civic
op een plaats in de midden
klasse waar met name concur
rentie van Opel, Ford,
Volkswagen, Citroën en
Peugeot het hoofd moet wor
den geboden.
De Marlboro Elf Renault
Mégane Trophy spant wat
betreft het aantal deelnemers
de kroon. Maar liefst 36 auto’s
verschijnen aan de start met
zowel bekende als nieuwe ster
ren. Ook bij de Pearle Citroen
Saxo Cup mag vuurwerk ver
wacht worden van onder meer
zes dames.
Onlangs tekende Nissan Motor
Nederland en het Circuit Park
Zandvoort een uitgebreide spon
sorovereenkomst. Nissan zal bij
dragen aan de uitbreiding van
het circuit en stelt onder meer
twaalf nieuwe pickups ter
beschikking. Deze auto’s worden
voor de beveiliging ingezet en
zullen in augustus worden over
gedragen tijdens de Marlboro
Masters. De huidige acht King
Vlakke laadvloer
Zo zijn aan weerszijde van de
kofferbak grote opbergvakken
gemaakt. Door de afdekplaten
weg te halen, kan de laadbreed-
te achterin nog eens worden
uitgebreid. De zitting van de
achterbank kan in z’n geheel en
de rugleuning in twee ongeljjke
delen worden weggeklapt.
Hierna ontstaat een redelijk
vlakke laadvloer. Er is zelfs
gedacht aan een opbergplek
voor de hoofdsteunen. En in de
vloer zijn een viertal bevesti-
gingsogen gemaakt om eventu
ele lading mee te vergrendelen.
Zoals gezegd heeft de Honda
Civic Aero deck een hoger dak,
waardoor de vier tot vijf vol
wassen passagiers niet over
hoofdruimte te klagen hebben.
Ook de beenruimte is in orde.
Deze Honda kenmerkt zich net
als zijn broertjes aan de uitste
kende afwerking en het hoog
waardige materiaalgebruik. De
uitrusting is redelijk compleet.
Zo worden de portieren cen
traal met de sleutel geopend en
gesloten. Het keurige dash
board heeft onder meer een toe-
renteller, maar de portierruiten
moeten handmatig neerge
draaid worden en ook de ver
stelling van de buitenspiegels
geschiedt op
mechanische/handmatige wijze.
De stoelen zien er best sportief
uit en zijn bekleed met een
sterke stof die in het midden
kleuraccenten draagt. Ondanks
de niet overdreven grote afme
tingen, bieden ze een goede
steun, mede dankzij de prettige
hoogteverstelling aan bestuur-
derskant. In het stuurwiel is
een airbag opgenomen en ook
de voorpassagier beschikt stan
daard over een dergelijke vei
ligheidsvoorziening.
De Formule Arcobaleno beleeft
het komend Paasweekend zijn
première. Het zijn identieke in
Italië gebouwde open racewa
gens voorzien van een Yamaha
motorfietsmotor. In de Apex NK
Historische Iberwagens en GT’s
komen veertig voor 1967
gebouwde auto’s aan de start
met Abarth’s, Anglia’s,
Cortina’s en Mustangs. Het
programma wordt op maandag
afgesloten met de spectaculaire
Donkervoort Cup.
alle ry-omstandigheden en
ongeacht de belading te zorgen
voor een optimaal comfort,
fijn- prima wegligging en grote
de stuurprecisie. De veranderin
gen aan de wielophanging
Honda rekent een meer
van f.1.500,= voor de A<
deck ten opzichte van u
bestaande vijfdeurs. E
schil wordt uiteraard
zaakt door de carrosserie-aan-
passingen en enkele uitrus-
tingsdetails. Zo wordt de Civic
Aero deck 1.4i S aangeboden
voor f.34.990,= en komt de 1.5i
VTEC-E op f.36.490,=. Prijzen
waarmee het Japanse merk
prima uit de voeten kan. Er
zijn enkele opties af-fabriek
verkrijgbaar zoals bijvoorbeeld
ABS en airconditioning.
Honda Nederland verwacht op
jaarbasis zo’n 700 exemplaren
Met een waterafstotende voorruit levert BMW een vliegtuigtech-
niek als primeur in de automobielbouw. Sinds kort wordt de 8-
serie van BMW met dit type ruit uitgerust. De ruit stoot zowel
vuil als water af omdat het behandeld is met ‘Auquapel’, een kris
talheldere, dunvloeibare vloeistof die zich als een coating op de
ruit hecht. Door middel van een chemische reactie dringen de
moleculen van de vloeistof door in de bovenste laag van het glas
en vormen daar een slijtvaste, ondoordringbare laag. Hierdoor
kunnen waterdruppels geen aaneengesloten film meer vormen. Zij
vloeien met eventuele vuildeeltjes tot parels bij elkaar en worden
vanaf zo’n 60 km/u door de rijwind afgevoerd. De coating heeft
geen negatieve invloed op de doorzichtigheid van de voorruit, ook
niet bij tegenliggers in het donker. Grote voordelen zijn het betere
zicht onder slechte weersomstandigheden, het moeiteloos wegve
gen van insectenresten door de ruitenwissers en het langer opti
maal blijven functioneren van de ruitenwisserbladen. IJs laat zich
gemakkelijker van de ruit krabben. De werking neemt pas na zo’n
25.000 km af en een kort bezoek aan de BMW-dealer is dan vol
doende om de behandeling van de ruit te herhalen. Uiteraard kun
nen bij de BMW-dealer ook de ruiten van andere BMW-modellen
met de speciale coating worden behandeld. In de toekomst zullen
alle BMW’s hiermee standaard de fabriek verlaten.
Rai, die wordt
s in de
o de laatste dag de ‘Mooiste
bekend gemaakt. De geno-
op de eerste landelijke
sld. Het gaat allemaal om
betreffen een dikkere stabilisa-
torstang aan de voorzijde, een
verzwaarde achtervering en
andere dempers zowel voor als
achter. Tbt slot past Honda de
werking van de automatische
remdrukregelklep aan de speci
fieke gewichtsverdeling van de
Aero deck aan. Verder is er veel
aandacht besteed aan de
geluidsisolatie, zodat het in het
de Civic Aero deck prettig stil
is, met een duidelijke extra
‘plus’ voor de grootste motor.
Overigens is tijdens de ontwik
keling de hulp ingeroepen van
de klant en dat heeft op details
tot aanpassingen geleid. Een
voorbeeld zijn de in het dak
gemonteerde speakers.
Honda levert de Civic Aero
chique detail is de chromen
bies boven de nummerplaat
achter, terwijl juist de dakspoi
ler een sportief tintje geeft. De
auto heeft meegespoten bum
pers, maar juist zwarte portier-
grepen, stootstrips en ruitom-
lijstingen.
Het ontwerp van de Aero deck
kwam tot stand bij de Europese
R&D-afdeling van Honda.
Daarbij is niet alleen gekeken
naar de vormgeving van de bui
tenkant, maar ook de optimale
indeling van het interieur en
met name de bagageruimte. De
tildrempel is laag gehouden
door de achterklep te laten ope
nen tot een uitsparing in de
bumper. Toch ligt de vloer lager
dan het bumperniveau. De
laadruimte is keurig afgewerkt
en wordt met behulp van een
rolhoes aan nieuwsgierige blik
ken onttrokken. Het standaard
3t volume van 430 liter is in deze
- klasse uitstekend. Maar er zijn
uiteraard meer mogelijkheden.
stelling te
verkrijgen.
van de Civic Aero deck in ons
land te gaan verkopen.