iWl Honda Civic Aero deck Rii-impressiej tffflFM 1 F Europese vinding Overeenkomst Nissan en Zandvoort De mooiste klassieker van Nederland Start autosportseizoen Paasraces op Zandvoort Waterafstotende voorruit van BMW t pagina 12 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 9 april 1998 pagina 13 Speciale bestelling Indeling Vlr Zo Hoog-toeren-machine i op c well Honda past net als bij de vijf- Op tweede Paasdag, maandag 13 april as. gaat het autosportseizoen in ons land van start met de tra ditionele Paasraces op het Zandvoortse circuit. Het programma vangt aan om 10.30 uur en blijft interessant en gevarieerd tot het einde rond 17.00 uur. Er worden acht verschillende races verreden. lan- Sen j 6f lm i van enkele lallenge, j Mier a aard moto- ,6 liter 16- t krachtige e Honda-fabriek in het Engelse Swindon U heeft er sinds kort een telg bij, de nieuwe Civic Aero deck. Deze auto werd ruim een jaar geleden als ‘prototype’getoond op de autoten toonstelling van Genève en kwam wat vormgeving betreft volledig in Europa tot stand. Deze sportief ogende stationwagon wordt overigens ook alleen in ons werelddeel verkocht. voor een top van 190 km/r sprintje in 12,1 seconden. “erprijs Aero n de Dit ver- d veroor- hoofdredacteur van het klassiekerblad Automobiel. Bezoekers van de Klassieker Rai bepalen hun eigen favoriet en daaruit vloeit de publieksprijs voort. deurs rondom de double wish bone wielophanging toe die en goed compromis biedt tussen sportiviteit en comfort. De F afstemming is specifiek op d_ Aero deck afgesteld om onder dit jaar worden ingezet voor de 24 uur van Le Mans en in Duitsland en Engeland rijden Primera’s GT op de circuits. Op dit moment ontbreekt Nissan echter zelf op het circuit van Zandvoort. In geen enkele klas se rijdt Nissan mee, maar dat zal volgens Paul Ferber, presi dent van Nissan Motor Nederland, nog wel gaan veran- Tijdens de komende Klassieke Auto I gehouden van 1 tot en met 3 mei a.s Amsterdamse Rai wordt op Klassieker van Nederland’ b mineerden worden uiteraard o klassiekerbeurs tentoongesteld. Het gaat particulieren die een eigen auto voor deze verkiezing hebben aangemeld. Jury-voorzitter is John Mulder, Cabs worden hiermee afgelost. De tunnel die onder het circuit doorloopt is omgedoopt tot Nissan-tunnel, deze zal passend worden aangekleed. Ook een van de bochten op het circuit draagt de Nissan naam. Nissan is in diverse takken de autosport actief. Al ei jaren loopt de Micra Chï een rally-klasse voor de Drie auto’s van het merk zullen Hoofdprijs is een kunststof ‘Carcoon’, een opgeblazen hoes waarin de auto volledig afgeschermd op de juiste temperatuur en bij de ingestelde luchtvochtigheid wordt gestald. Een opvallende verschijning is de Suzuki Baleno Estate van Egbert Top en Henk Tappel. De Formule Ford Zetec wordt de kraamkamer genoemd met jonge rijders als Jeroen Bleekemolen en Patrick Koel. Deze 1,5 liter is ondanks zijn spaarzame karakter merkbaar vlotter. De variabele kleptiming en lichthoogte is zo afgestemd dat een laag verbruik wordt behaald over een breed toeren- bereik. Op het dashboard zit een groen lampje dat gaat branden als er zuinig wordt gereden. Naast de twee standae ren zijn er ook een 1,6 klepper en de uiterst k 1,8 liter VTi. Beide motoren worden af-fabriek geleverd, maar zjjn in ons land uitslui- Als basis is gekozen voor de ‘all European’ Civic vijfdeurs die al enkele jaren in Swindon van de band loopt. Het front en de portieren zijn bij de Aero deck overgenomen. De bodem plaat is aan de achterzijde tien centimeter verlengd en daarop is uiteraard ook de achterbumper aangepast. Het dak is niet alleen verder door getrokken, maar bovendien iets verhoogd, wat weer een positieve invloed heeft op de hoofdruimte voor zowel voor- als achterpassagiers. Doordat H[onda exact dezelfde portie ren gebruikt als bij de vijf deurs, sluit de extra zijruit wat ‘gedwongen’ op de bestaande lijn aan, wat zich uit in een aan de onderkant breed uitlopende C-stijl. Dakrailings zijn op dit soort auto’s altijd een welkome a£ vulling op de uitstraling. Ec Op zaterdag 11 april as. worden van 10.00 tot 17.00 uur de kwa- lificatietrainingen gehouden. De entreeprijs bedraagt f.l5,= inclusief het rennerskwartier. De toegangsprijzen op maandag bedragen f.20,= voor de dui- nen/tribune. Voor het renners kwartier moet hetzelfde bedrag bijbetaald worden. Kinderen tot 12 jaar krijgen onder begelei ding een korting van 50 pro cent. Kaarten zijn ook in de voorverkoop verkrijgbaar bij de Staatsloterij verkooppunten. waarvan er twee in het Nederlandse programma zij opgenomen. Aan de basis st de bekende 1,4 liter 16-klep die een relatief hoog vermog levert van 90 pk bij 6400 tri en komt tot een koppel van Nm bij 4800 tr/min. Deze h< toeren-machine geeft de 101 kg wegende Aero deck een t van 172 km/u en vraagt 1 seconden geduld voor de ratie van 0 tot 100 km/u. Daarnaast levert Honda c nige 1,5 liter VTEC-E I bron die 115 pk levert tr/min en komt tot 134 Het Auto Trader DUTCH Touring Car Championship heeft dit jaar aan kwaliteit en kwantiteit gewonnen. Er is een sterker deelnemersveld en een nieuwe wedstrijdformule. Eerst is er een korte sprintrace van twaalf ronden enkele uren later gevolgd door een wedstrijd over 24 ronden. Vertrouwde teams als van H&P Panorama en het Renault Dealer Team komen natuurlijk weer terug. Ook het Dutch Carisma Racing Team is weer terug na een jaar van afwezigheid. Terwijl door Braspenning Racing maar liefst vier BMW’s worden ingezet. Stationwagons zijn enorm pop ulair. Het aandeel van dit type Auto is de laatste tien jaar enorm gegroeid, een fenomeen dat in meerdere segmenten van de markt waarneembaar is. Honda mikt met de Civic op een plaats in de midden klasse waar met name concur rentie van Opel, Ford, Volkswagen, Citroën en Peugeot het hoofd moet wor den geboden. De Marlboro Elf Renault Mégane Trophy spant wat betreft het aantal deelnemers de kroon. Maar liefst 36 auto’s verschijnen aan de start met zowel bekende als nieuwe ster ren. Ook bij de Pearle Citroen Saxo Cup mag vuurwerk ver wacht worden van onder meer zes dames. Onlangs tekende Nissan Motor Nederland en het Circuit Park Zandvoort een uitgebreide spon sorovereenkomst. Nissan zal bij dragen aan de uitbreiding van het circuit en stelt onder meer twaalf nieuwe pickups ter beschikking. Deze auto’s worden voor de beveiliging ingezet en zullen in augustus worden over gedragen tijdens de Marlboro Masters. De huidige acht King Vlakke laadvloer Zo zijn aan weerszijde van de kofferbak grote opbergvakken gemaakt. Door de afdekplaten weg te halen, kan de laadbreed- te achterin nog eens worden uitgebreid. De zitting van de achterbank kan in z’n geheel en de rugleuning in twee ongeljjke delen worden weggeklapt. Hierna ontstaat een redelijk vlakke laadvloer. Er is zelfs gedacht aan een opbergplek voor de hoofdsteunen. En in de vloer zijn een viertal bevesti- gingsogen gemaakt om eventu ele lading mee te vergrendelen. Zoals gezegd heeft de Honda Civic Aero deck een hoger dak, waardoor de vier tot vijf vol wassen passagiers niet over hoofdruimte te klagen hebben. Ook de beenruimte is in orde. Deze Honda kenmerkt zich net als zijn broertjes aan de uitste kende afwerking en het hoog waardige materiaalgebruik. De uitrusting is redelijk compleet. Zo worden de portieren cen traal met de sleutel geopend en gesloten. Het keurige dash board heeft onder meer een toe- renteller, maar de portierruiten moeten handmatig neerge draaid worden en ook de ver stelling van de buitenspiegels geschiedt op mechanische/handmatige wijze. De stoelen zien er best sportief uit en zijn bekleed met een sterke stof die in het midden kleuraccenten draagt. Ondanks de niet overdreven grote afme tingen, bieden ze een goede steun, mede dankzij de prettige hoogteverstelling aan bestuur- derskant. In het stuurwiel is een airbag opgenomen en ook de voorpassagier beschikt stan daard over een dergelijke vei ligheidsvoorziening. De Formule Arcobaleno beleeft het komend Paasweekend zijn première. Het zijn identieke in Italië gebouwde open racewa gens voorzien van een Yamaha motorfietsmotor. In de Apex NK Historische Iberwagens en GT’s komen veertig voor 1967 gebouwde auto’s aan de start met Abarth’s, Anglia’s, Cortina’s en Mustangs. Het programma wordt op maandag afgesloten met de spectaculaire Donkervoort Cup. alle ry-omstandigheden en ongeacht de belading te zorgen voor een optimaal comfort, fijn- prima wegligging en grote de stuurprecisie. De veranderin gen aan de wielophanging Honda rekent een meer van f.1.500,= voor de A< deck ten opzichte van u bestaande vijfdeurs. E schil wordt uiteraard zaakt door de carrosserie-aan- passingen en enkele uitrus- tingsdetails. Zo wordt de Civic Aero deck 1.4i S aangeboden voor f.34.990,= en komt de 1.5i VTEC-E op f.36.490,=. Prijzen waarmee het Japanse merk prima uit de voeten kan. Er zijn enkele opties af-fabriek verkrijgbaar zoals bijvoorbeeld ABS en airconditioning. Honda Nederland verwacht op jaarbasis zo’n 700 exemplaren Met een waterafstotende voorruit levert BMW een vliegtuigtech- niek als primeur in de automobielbouw. Sinds kort wordt de 8- serie van BMW met dit type ruit uitgerust. De ruit stoot zowel vuil als water af omdat het behandeld is met ‘Auquapel’, een kris talheldere, dunvloeibare vloeistof die zich als een coating op de ruit hecht. Door middel van een chemische reactie dringen de moleculen van de vloeistof door in de bovenste laag van het glas en vormen daar een slijtvaste, ondoordringbare laag. Hierdoor kunnen waterdruppels geen aaneengesloten film meer vormen. Zij vloeien met eventuele vuildeeltjes tot parels bij elkaar en worden vanaf zo’n 60 km/u door de rijwind afgevoerd. De coating heeft geen negatieve invloed op de doorzichtigheid van de voorruit, ook niet bij tegenliggers in het donker. Grote voordelen zijn het betere zicht onder slechte weersomstandigheden, het moeiteloos wegve gen van insectenresten door de ruitenwissers en het langer opti maal blijven functioneren van de ruitenwisserbladen. IJs laat zich gemakkelijker van de ruit krabben. De werking neemt pas na zo’n 25.000 km af en een kort bezoek aan de BMW-dealer is dan vol doende om de behandeling van de ruit te herhalen. Uiteraard kun nen bij de BMW-dealer ook de ruiten van andere BMW-modellen met de speciale coating worden behandeld. In de toekomst zullen alle BMW’s hiermee standaard de fabriek verlaten. Rai, die wordt s in de o de laatste dag de ‘Mooiste bekend gemaakt. De geno- op de eerste landelijke sld. Het gaat allemaal om betreffen een dikkere stabilisa- torstang aan de voorzijde, een verzwaarde achtervering en andere dempers zowel voor als achter. Tbt slot past Honda de werking van de automatische remdrukregelklep aan de speci fieke gewichtsverdeling van de Aero deck aan. Verder is er veel aandacht besteed aan de geluidsisolatie, zodat het in het de Civic Aero deck prettig stil is, met een duidelijke extra ‘plus’ voor de grootste motor. Overigens is tijdens de ontwik keling de hulp ingeroepen van de klant en dat heeft op details tot aanpassingen geleid. Een voorbeeld zijn de in het dak gemonteerde speakers. Honda levert de Civic Aero chique detail is de chromen bies boven de nummerplaat achter, terwijl juist de dakspoi ler een sportief tintje geeft. De auto heeft meegespoten bum pers, maar juist zwarte portier- grepen, stootstrips en ruitom- lijstingen. Het ontwerp van de Aero deck kwam tot stand bij de Europese R&D-afdeling van Honda. Daarbij is niet alleen gekeken naar de vormgeving van de bui tenkant, maar ook de optimale indeling van het interieur en met name de bagageruimte. De tildrempel is laag gehouden door de achterklep te laten ope nen tot een uitsparing in de bumper. Toch ligt de vloer lager dan het bumperniveau. De laadruimte is keurig afgewerkt en wordt met behulp van een rolhoes aan nieuwsgierige blik ken onttrokken. Het standaard 3t volume van 430 liter is in deze - klasse uitstekend. Maar er zijn uiteraard meer mogelijkheden. stelling te verkrijgen. van de Civic Aero deck in ons land te gaan verkopen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 41