"ll
1
-1
ll
Jl
I
I
:l
I
I
I
=J
lI
Michelin PAV-band,
nieuwe wereldstandaard
PATROL GR
-y -
-Ji
over 1997
Nederlandse Volvo's naar Amerika
S
Rover Group
tevreden
Prijzen Cadillac
Seville
BMW 3-serie Coupé
Edition
ii
EE
aS
Uitbreiding
Vredestein
Quatrac 2
ids
>op
jdrage.
5>l
EE
File
ge!
ge!
k!!|
I
.PK, I
I
98 «pagina 10
DE AUTOMAAT Donderdag 19 maart 1998 pagina 11
DE TILBURGSE KOERIER
Prestaties
bij ee
or de
De band-wielcombinatie
Monteren
Meer veiligheid
in onze showroom
I
Location: j bHpv'/vww.bmw nl/machine/auto/huisseleciie/mdex.html
Mens
Document: Done
E3
met
[■ZSl
O zoel
jonge.
Series BMW Sendee BMW Accessoires BMW Huisselectie BÈfiï
I
Niet alleen nieuw in Tilburg, maar tevem
de kleinsten is er een ballenbak. Vi
je-
ben
Ga naar
Home
BMW Huisselectie. Ze ruiken zelfs als nieuw.
I
De band
vestigin
len ten
tionele
De beve
dicht
>etekent
export
jzichte
lin.
jrige
aantal
lar
het
Het bestaande programma van
de Quatrac 2 is uitgebreid met
zes maten variërend van 155/70
R 13 T tot 205/60 R 15 H.
Gewoon doorrijden
met lekke band
monteren dat
bestaat. Het v
één geheel.
ucax/lpS \vi
van de
Dank zij
nieuwe vertk
wijze, kan i
niet uit de
zelfs nie
is.
van de
nzelfde
Ufde
imte
11 ’oekt een betrouwbare BMW. Een demonstratiewagen of een
De BMW Huisselectie. Een categorie gebruikte automobielen waar
de BMW dealer zijn hand voor in het vuur steekt.
ren ring. Doordat de PAV op
een andere wijze in de velg is
geklemd, kan hij bovendien
niet loskomen van de hielzit-
ting.
ASC T toegevoegd. De waar
de van dit totale pakket
bedaagt f. 13.450,= maar de
klant betaalt slechts een meer
prijs van £3.940,=. Zodoende
kost de BMW 316i Coupé
Edition £62.890,=. De 318is
komt op £73.890,=. De zescilin-
derreeks begint met de 320i
voor £79.940,= en loopt door tot
£146.990,= voor de M3 Coupé
Edition.
ten rondom, mistlampen voor,
Park Distance Cont
nieuwe lakkleuret
eur heeft een luxi
ding, midder
volautomatische
ning met gesc
tuurregeling,
set en een t
meter gecoi
digitale 11
Aan het
De PAV past in het streven van
Michelin naar meer veiligheid
voor de automobilist. Eenzelfde
streven heeft autoconstructeurs
ertoe gebracht om op grote
schaal ABS-systemen, airbags,
zijbescherming (SIPS), enzo
voort in te voeren in alle seg
menten.
van de volledige band-wielcom
binatie nodig, want de PAV kan
niet op een conventioneel wiel
worden gemonteerd.
Het moge duidelijk zijn dat na
de sedanversie van de nieuwe
3-serie, later dit jaar de Coupé
gaat verschijnen in een nieuwe
gedaante.
Daarom verkoopt BMW de hui
dige, nog steeds fraaie Coupé
met een zeer aantrekkelijk
geprijsd Edition-pakket. Dit
pakket bestaat aan de buiten
zijde uit brede stootlijsten op
de flanken, witte knipperlich-
rNoord-
eze regio wil
zo’n 150.000
in verkopen,
340 en V40 van
belang worden,
s S40 en V40 zul-
eerst worden
ipril as. tijdens
Lushow. De
>e versie zal
m worden
orte zijwanden, de
bevestigingsvorm en
van het inlegstuk
itenste flank, kan
-A - ïi'ig blijven
de bandenspan-
inrijding plotse-
eemt of zelfs hele-
Met de nieuwe Seville wil
Cadillac extra voet aan de
grond krijgen op de Europese
markt. Daarbij horen scherpe
prijzen, die gunstiger liggen
dan van het voorgaande model.
Cadillac gaat de op comfort
gerichte Seville SLS aanbieden
voor £139.900,=, terwijl de
sportieve STS op £163.200,=
uitkomt.
Netscape - [BMW Nederland - huisselectie]
Edit View So Bookmarks Options Directory Window Help
i Home Reload"] Open Find
De Seville SLS heeft de beken
de Northstar motor, een 4,6
liter V8 met een vermogen van
279 pk en koppel van 407 Nm.
De eindoverbrenging is ten
opzichte van de STS wat langer
gekozen om het verbruik te
reduceren. De SLS haalt een
top van 203 km/u. Bij de STS
levert dezelfde motor 305 pk en
./E....jil,alles samen op één n
viaEEopenen wij AHMtaen voor iedereen die wijs
Kenmerken
WM ll -ïlT ïlïlll
^Actuele teielomsehe informatie:s
foMW Huisselectie
komt het koppel tot 400 Nm.
Door de kortere eindoverbren
ging heeft de STS een sportie
ver karakter en haalt 240
km/u. De ophanging is stugger
afgestemd. De standaarduitrus
ting omvat onder meer twee
airbags, zij-airbags, airconditio
ning, cruise-control, informatie
systeem in vijf talen, elektrisch
bediende zijruiten en buiten
spiegels en elektrisch verstel
bare voorstoelen.
De SLS heeft bovendien een
Bose 3.5 audiosysteem, terwijl
de STS wordt voorzien van het
Bose 4.0 systeem dat als beste
hifi-systeem ter wereld alleen
in de Cadillac Seville beschik
baar is en nieuwe normen stelt
op het gebied van luistergenot.
Met banden van dit nieuwe
type heeft de bestuurder de
auto onder alle omstandighe
den onder controle. Hij kan
bovendien zelf kiezen waar hij
de band laat repareren, zodat
het in elk geval op een veilige
plek gebeurt. De invoering van
deze revolutionaire PAV-band
van Michelin is gek genoeg voor
een belangrijk deel afhankelijk
van de concurrentie.
Wereldwijde toepassing is pas
mogelijk als andere merken
meedoen en de PAV-band daar
door dé standaard wordt in het
begin van de volgende eeuw. De
verwachting is dat de PAV-band
nog voor de eeuwwisseling in
de Verenigde Staten zal worden
geïntroduceerd en dat Europa
een paar jaar later volgt.
De band-wielcombinatie met
verticale hielbevestiging is een
gemonteerd geheel dat bestaat
uit: een speciaal wiel; een soe
pel inlegstuk dat het mogelijk
maakt om probleemloos door te
rijden bij spanningsverlies en
een buitenband waarvan de
vorm en de bijzondere hielbe
vestiging op de velg garant
staan voor hoge prestaties en er
voor zorgen dat de band niet
losraakt van de velg. Dit geheel
is gekoppeld aan een span-
ningsdetector. Daardoor ont
staan ongeëvenaarde kwalitei
ten op het gebied van wegge
drag en worden nieuwe per
spectieven geopend ten aanzien
van veiligheid en mobiliteit
onder alle mogelijke omstandig
heden. Bij spanningsverlies zal
een gewone band doorgaans
inzakken en kan de hiel in de
velgholte worden gedrukt. In
dit nieuwe Michelin-concept is
de zijflank van de band een
stuk lager.
doorrijden naar een parkeer
plaats of een garage. Het is niet
nodig om meteen te stoppen.
De PAV rekent dus af met het
verwisselen van banden onder
moeilijke of gevaarlijke omstan
digheden (op een snelweg, in
het donker, bij regen enzo
voort). Daarmee wordt ook de
passieve veiligheid verbeterd.
Kortom: de PAV biedt betere
prestaties en neemt de angst
voor een lekke band weg.
De PAV heeft een lagere rol-
weerstand doordat er geen
ombuigingspunt is tussen de
zijwand en de bevestigingsge-
deelte. De zijwand is korter en
Distance Control en
ve lakkleuren. Het interi-
een luxueuze bekle-
luenarmsteun voor,
airconditio-
T“scheiden tempera-
„g, 6-delige speaker-
buitentemperatuur-
ambineerd met een
klok.
t veiligheidspakket is
Steeds vaker kijken automobi
listen naar de manier waarop
banden het rijgedrag van hun
auto kunnen verbeteren als de
banden vervangen moeten wor
den. Daarom heeft Vredestein
besloten het leveringsprogram
ma van de Quatrac 2 uit te
breiden. De standaardbanden
die af-fabriek onder een auto te
vinden zijn, zijn veelal afge
stemd op gebruik in de zomer.
Deze banden presteren onder
winterse omstandigheden nooit
optimaal. Voor wie de combina
tie van zomer- en wintereigen-
schappen in één band zoekt, is
de Vredestein Quatrac 2 ont
wikkeld.
teerd. Op de twee grootste
automarkten ter wereld
stond Rover vorig jaar op
winst: in de USA gingen er
24.940 eenheden over de
toonbank en in Japan
27.500. De grootste export
markt in Europa bleef Italië
met 62.200 stuks, een toena
me met maar liefst 33 pro
cent. In Duitsland steeg de
afzet met 41 procent naar
30.658 stuks dankzij grote
investeringen in het Duitse
dealernet.
G A R A G L
D E NIS SEN
Burg. Jansenstraat 52-56,
Tilburg, 013-4683911
loopt direct stijl omhoog zodat
er minder vervorming kan
optreden. En dat zal onnodig
energieverlies beperken.
Dankzij het ontwerp 1
velg biedt de PAV, bij eenz
draagvermogen en eenzell
buitendiameter, meer ruil
voor de remschijven.
Bij een gelijkwaardig draagver
mogen en bij een identieke
ruimte voor de remmen heeft
hij een kleinere buitendiameter.
Dat geeft automobielconstruc-
teurs de mogelijkheid om de
binnenruimte van de auto te
vergroten en het zwaartepunt
te verlagen. De diameter van
de hieldraden is groter dan of
gelijk aan de diameter van de
humps (de opstaande randen
'e velg).
zij het ontwerp van deze
rticale bevestigings-
de hiel van de band
i zitting schieten,
iet als de spanning nul
Elke kracht die op de band
wordt uitgeoefend, veroorzaakt
een spanning in het karkas.
Door deze spanning wordt de
hiel van de band op het wiel
gedrukt en ingeklemd tussen
de buitenste hump en de bin-
nenhump. Dankzij deze bijzon
dere verticale bevestiging kan
de hiel van de band nooit uit de
zitting komen, zelfs niet als de
spanning nul is (behalve
natuurlijk bij gewenste demon
tage).
Doordat de buitenzijwand lan
ger is dan de binnenzijwand en
door de geringe hoogte van de
bevestigingszones, is een min
der diepe montagegoot nodig.
Zo kan de band gemakkelijk op
de velg worden gemonteerd en
ontstaat de mogelijkheid om in
de buitenband een inlegstuk te
it uit één deel
wiel is eveneens
schot I
r
en voor de wa<
le belading van de auto). Een
auto die rijdt op banden met
verticale hielbevestiging, heeft
dus eigenlijk geen reserveband
meer nodig.
Het is een vierseizoenenband
met een specifiek profiel. Er
worden zeer hoge eisen aan dit
typie band gesteld. Immers bij
temperaturen onder 0 mag het
rubber niet te hard worden
(verlies grip) terwijl bij warm
weer de band niet de zacht mag
worden omdat de slijtage dan
enorm toeneemt.
Door een speciale samenstelling
van het rubber blijft de band
ook onder de 7 graden voldoen
de soepel en heeft daardoor uit
stekende rij-eigenschappen op
sneeuw en ijs. Door de goede
waterafvoer nam bovendien de
slipweerstand toe en is er min
der neiging tot aquaplaning. De
afname van de rolweerstand
resulteert in een lager brand
stofverbruik.
Sinds het einde van de vor
eeuw heeft Michelin een aanl
belangrijke innovaties op ha£
naam gezet. Nu presenteert 1
Franse bedrijf de band met ver
ticale hielbevestiging, afgekort
als PAV (Pneu a Accrochage
Vertical). Een vernieuwing die
de veiligheid op de weg aan
zienlijk zal vergroten. Door zijn
bijzondere constructie heeft de
PAV een unieke weligging. Zelfs
bij plotseling spanningsverlies,
bijvoorbeeld door lekrijden,
blijft de auto goed bestuurbaar
en kan men nog enige tijd door
rijden.
De introductie zal vooral via de
eerste montage verlopen; op
nieuwe modellen van de autofa
brikanten. In principe zal het
echter ook mogelijk zijn om
deze innovatie toe te passen op
een auto die bij de productie
niet is uitgerust op de PAV;
mits uiteraard de juiste afme
ting beschikbaar is. In zo’n
situatie is overigens vervanging
Door de kor*-
specifieke bc
de plaatsing
tegen de buit
de automobilist veilif
doorrijden als de ban
ning door een i
ling sterk afneemt
maal op nul komt.
Bij onverwacht spanningsver
lies, bijvoorbeeld door een inrij-
ding, zorgt dit nieuwe ontwerp
dus voor een gro te mobiliteit.
De bestuurder kan doorrijden
zonder directe reparatie of ver
vanging. Bij een bandenspan
ning van nul en bij een snel
heid tot 80 km/uur houdt de
auto zich goed. Alle bestuur
ders, ongeacht hun rij-ervaring,
kunnen de auto onder controle
houden op rechte stukken, in
bochten, bij plotseling remmen
en bij uitwijkmanoeuvres. Bij
een bandenspanning van nul
kan men nog een afstand van
200 km rijden met een snelheid
van 80 km/uur (onder maxima-
Vanaf eind 1998 gaat Volvo
in de Verenigde Staten en
Canada de Volvo S40 en
V40 verkopen. Het
Zweedse merk denkt er op
jaarbasis zo’n 25.000 stuks
van te kunnen verkopen.
Deze auto’s zullen worden
geproduceerd in het
Limburgse Born met
NedCar.
De veilige middenklasser
vormt een belangrijk
onderdeel van Volvo’s
marktstrategie vooi
Amerika. In deze
Volvo per jaar Zvu
auto’s gaan
zodat de S<
wezenlijk 1
De Volvo’s
len voor het
getoond in april as. t
de New York autoshc
huidige Europese
op diverse punten
aangepast voor de
Amerikaanse markt.
Standaard krijgen de geëx
porteerde versies de 160 pk
sterke 2 liter lagedruk tur
bomotor.
Daardoor kan hij bij spannings
verlies dus ook minder inzak
ken. Bovendien wordt de band
dan ondersteund door de rubbe-
c
□naad strekt.
>orbehouden
EK-|
Rover heeft recent de beste
wereldwijde verkoopcijfers
bekend gemaakt sinds tien
jaar. Zo verkocht Rover
Group in 1997 290.000 auto’s
buiten het Verenigd
Koninkrijk en dat be
een vergroting van de e
met 5,7 procent ten opz
van 1996. In totaal verkocht
Rover 521.000 stuks Rovers,
Land Rovers, Mini’s en MG’s
en dat is 2,7 procent meer
dan in 1996. Maar liefst 56
procent werden gbëxpor-
igen
rsbij- J
1
met verticale hielbe-
ing biedt talrijke voorde-
1 opzichte van de conven-
3 band-wielcombinatie.
vestiging band-wiel ligt
ft bij de middellijn van een
idaardband. De zijwanden
zijn daardoor korter en bieden
een grotere stijfheid in dwars-
richting. Hierdoor ontstaat bij
zijwaartse belasting minder
vervorming van hét loopvlak en
worden wegligging en stuurpre-
cisie verbeterd.
Met deze nieuwe band biedt
Michelin de automobilist een
grotere actieve veiligheid door
dat er sprake is van een betere
wegligging. Dat geldt in boch
ten, op rechte weggedeelten en
zelfs onder extreme omstandig
heden zoals plotseling span
ningsverlies door bijvoorbeeld
lekrijden. De bestuurder kan
de auto dan zonder problemen
onder controle houden. Doordat
de auto goed bestuurbaar blijft,
kan de automobilist gewoon
r /Sa7