"ll 1 -1 ll Jl I I :l I I I =J lI Michelin PAV-band, nieuwe wereldstandaard PATROL GR -y - -Ji over 1997 Nederlandse Volvo's naar Amerika S Rover Group tevreden Prijzen Cadillac Seville BMW 3-serie Coupé Edition ii EE aS Uitbreiding Vredestein Quatrac 2 ids >op jdrage. 5>l EE File ge! ge! k!!| I .PK, I I 98 «pagina 10 DE AUTOMAAT Donderdag 19 maart 1998 pagina 11 DE TILBURGSE KOERIER Prestaties bij ee or de De band-wielcombinatie Monteren Meer veiligheid in onze showroom I Location: j bHpv'/vww.bmw nl/machine/auto/huisseleciie/mdex.html Mens Document: Done E3 met [■ZSl O zoel jonge. Series BMW Sendee BMW Accessoires BMW Huisselectie BÈfiï I Niet alleen nieuw in Tilburg, maar tevem de kleinsten is er een ballenbak. Vi je- ben Ga naar Home BMW Huisselectie. Ze ruiken zelfs als nieuw. I De band vestigin len ten tionele De beve dicht >etekent export jzichte lin. jrige aantal lar het Het bestaande programma van de Quatrac 2 is uitgebreid met zes maten variërend van 155/70 R 13 T tot 205/60 R 15 H. Gewoon doorrijden met lekke band monteren dat bestaat. Het v één geheel. ucax/lpS \vi van de Dank zij nieuwe vertk wijze, kan i niet uit de zelfs nie is. van de nzelfde Ufde imte 11 ’oekt een betrouwbare BMW. Een demonstratiewagen of een De BMW Huisselectie. Een categorie gebruikte automobielen waar de BMW dealer zijn hand voor in het vuur steekt. ren ring. Doordat de PAV op een andere wijze in de velg is geklemd, kan hij bovendien niet loskomen van de hielzit- ting. ASC T toegevoegd. De waar de van dit totale pakket bedaagt f. 13.450,= maar de klant betaalt slechts een meer prijs van £3.940,=. Zodoende kost de BMW 316i Coupé Edition £62.890,=. De 318is komt op £73.890,=. De zescilin- derreeks begint met de 320i voor £79.940,= en loopt door tot £146.990,= voor de M3 Coupé Edition. ten rondom, mistlampen voor, Park Distance Cont nieuwe lakkleuret eur heeft een luxi ding, midder volautomatische ning met gesc tuurregeling, set en een t meter gecoi digitale 11 Aan het De PAV past in het streven van Michelin naar meer veiligheid voor de automobilist. Eenzelfde streven heeft autoconstructeurs ertoe gebracht om op grote schaal ABS-systemen, airbags, zijbescherming (SIPS), enzo voort in te voeren in alle seg menten. van de volledige band-wielcom binatie nodig, want de PAV kan niet op een conventioneel wiel worden gemonteerd. Het moge duidelijk zijn dat na de sedanversie van de nieuwe 3-serie, later dit jaar de Coupé gaat verschijnen in een nieuwe gedaante. Daarom verkoopt BMW de hui dige, nog steeds fraaie Coupé met een zeer aantrekkelijk geprijsd Edition-pakket. Dit pakket bestaat aan de buiten zijde uit brede stootlijsten op de flanken, witte knipperlich- rNoord- eze regio wil zo’n 150.000 in verkopen, 340 en V40 van belang worden, s S40 en V40 zul- eerst worden ipril as. tijdens Lushow. De >e versie zal m worden orte zijwanden, de bevestigingsvorm en van het inlegstuk itenste flank, kan -A - ïi'ig blijven de bandenspan- inrijding plotse- eemt of zelfs hele- Met de nieuwe Seville wil Cadillac extra voet aan de grond krijgen op de Europese markt. Daarbij horen scherpe prijzen, die gunstiger liggen dan van het voorgaande model. Cadillac gaat de op comfort gerichte Seville SLS aanbieden voor £139.900,=, terwijl de sportieve STS op £163.200,= uitkomt. Netscape - [BMW Nederland - huisselectie] Edit View So Bookmarks Options Directory Window Help i Home Reload"] Open Find De Seville SLS heeft de beken de Northstar motor, een 4,6 liter V8 met een vermogen van 279 pk en koppel van 407 Nm. De eindoverbrenging is ten opzichte van de STS wat langer gekozen om het verbruik te reduceren. De SLS haalt een top van 203 km/u. Bij de STS levert dezelfde motor 305 pk en ./E....jil,alles samen op één n viaEEopenen wij AHMtaen voor iedereen die wijs Kenmerken WM ll -ïlT ïlïlll ^Actuele teielomsehe informatie:s foMW Huisselectie komt het koppel tot 400 Nm. Door de kortere eindoverbren ging heeft de STS een sportie ver karakter en haalt 240 km/u. De ophanging is stugger afgestemd. De standaarduitrus ting omvat onder meer twee airbags, zij-airbags, airconditio ning, cruise-control, informatie systeem in vijf talen, elektrisch bediende zijruiten en buiten spiegels en elektrisch verstel bare voorstoelen. De SLS heeft bovendien een Bose 3.5 audiosysteem, terwijl de STS wordt voorzien van het Bose 4.0 systeem dat als beste hifi-systeem ter wereld alleen in de Cadillac Seville beschik baar is en nieuwe normen stelt op het gebied van luistergenot. Met banden van dit nieuwe type heeft de bestuurder de auto onder alle omstandighe den onder controle. Hij kan bovendien zelf kiezen waar hij de band laat repareren, zodat het in elk geval op een veilige plek gebeurt. De invoering van deze revolutionaire PAV-band van Michelin is gek genoeg voor een belangrijk deel afhankelijk van de concurrentie. Wereldwijde toepassing is pas mogelijk als andere merken meedoen en de PAV-band daar door dé standaard wordt in het begin van de volgende eeuw. De verwachting is dat de PAV-band nog voor de eeuwwisseling in de Verenigde Staten zal worden geïntroduceerd en dat Europa een paar jaar later volgt. De band-wielcombinatie met verticale hielbevestiging is een gemonteerd geheel dat bestaat uit: een speciaal wiel; een soe pel inlegstuk dat het mogelijk maakt om probleemloos door te rijden bij spanningsverlies en een buitenband waarvan de vorm en de bijzondere hielbe vestiging op de velg garant staan voor hoge prestaties en er voor zorgen dat de band niet losraakt van de velg. Dit geheel is gekoppeld aan een span- ningsdetector. Daardoor ont staan ongeëvenaarde kwalitei ten op het gebied van wegge drag en worden nieuwe per spectieven geopend ten aanzien van veiligheid en mobiliteit onder alle mogelijke omstandig heden. Bij spanningsverlies zal een gewone band doorgaans inzakken en kan de hiel in de velgholte worden gedrukt. In dit nieuwe Michelin-concept is de zijflank van de band een stuk lager. doorrijden naar een parkeer plaats of een garage. Het is niet nodig om meteen te stoppen. De PAV rekent dus af met het verwisselen van banden onder moeilijke of gevaarlijke omstan digheden (op een snelweg, in het donker, bij regen enzo voort). Daarmee wordt ook de passieve veiligheid verbeterd. Kortom: de PAV biedt betere prestaties en neemt de angst voor een lekke band weg. De PAV heeft een lagere rol- weerstand doordat er geen ombuigingspunt is tussen de zijwand en de bevestigingsge- deelte. De zijwand is korter en Distance Control en ve lakkleuren. Het interi- een luxueuze bekle- luenarmsteun voor, airconditio- T“scheiden tempera- „g, 6-delige speaker- buitentemperatuur- ambineerd met een klok. t veiligheidspakket is Steeds vaker kijken automobi listen naar de manier waarop banden het rijgedrag van hun auto kunnen verbeteren als de banden vervangen moeten wor den. Daarom heeft Vredestein besloten het leveringsprogram ma van de Quatrac 2 uit te breiden. De standaardbanden die af-fabriek onder een auto te vinden zijn, zijn veelal afge stemd op gebruik in de zomer. Deze banden presteren onder winterse omstandigheden nooit optimaal. Voor wie de combina tie van zomer- en wintereigen- schappen in één band zoekt, is de Vredestein Quatrac 2 ont wikkeld. teerd. Op de twee grootste automarkten ter wereld stond Rover vorig jaar op winst: in de USA gingen er 24.940 eenheden over de toonbank en in Japan 27.500. De grootste export markt in Europa bleef Italië met 62.200 stuks, een toena me met maar liefst 33 pro cent. In Duitsland steeg de afzet met 41 procent naar 30.658 stuks dankzij grote investeringen in het Duitse dealernet. G A R A G L D E NIS SEN Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, 013-4683911 loopt direct stijl omhoog zodat er minder vervorming kan optreden. En dat zal onnodig energieverlies beperken. Dankzij het ontwerp 1 velg biedt de PAV, bij eenz draagvermogen en eenzell buitendiameter, meer ruil voor de remschijven. Bij een gelijkwaardig draagver mogen en bij een identieke ruimte voor de remmen heeft hij een kleinere buitendiameter. Dat geeft automobielconstruc- teurs de mogelijkheid om de binnenruimte van de auto te vergroten en het zwaartepunt te verlagen. De diameter van de hieldraden is groter dan of gelijk aan de diameter van de humps (de opstaande randen 'e velg). zij het ontwerp van deze rticale bevestigings- de hiel van de band i zitting schieten, iet als de spanning nul Elke kracht die op de band wordt uitgeoefend, veroorzaakt een spanning in het karkas. Door deze spanning wordt de hiel van de band op het wiel gedrukt en ingeklemd tussen de buitenste hump en de bin- nenhump. Dankzij deze bijzon dere verticale bevestiging kan de hiel van de band nooit uit de zitting komen, zelfs niet als de spanning nul is (behalve natuurlijk bij gewenste demon tage). Doordat de buitenzijwand lan ger is dan de binnenzijwand en door de geringe hoogte van de bevestigingszones, is een min der diepe montagegoot nodig. Zo kan de band gemakkelijk op de velg worden gemonteerd en ontstaat de mogelijkheid om in de buitenband een inlegstuk te it uit één deel wiel is eveneens schot I r en voor de wa< le belading van de auto). Een auto die rijdt op banden met verticale hielbevestiging, heeft dus eigenlijk geen reserveband meer nodig. Het is een vierseizoenenband met een specifiek profiel. Er worden zeer hoge eisen aan dit typie band gesteld. Immers bij temperaturen onder 0 mag het rubber niet te hard worden (verlies grip) terwijl bij warm weer de band niet de zacht mag worden omdat de slijtage dan enorm toeneemt. Door een speciale samenstelling van het rubber blijft de band ook onder de 7 graden voldoen de soepel en heeft daardoor uit stekende rij-eigenschappen op sneeuw en ijs. Door de goede waterafvoer nam bovendien de slipweerstand toe en is er min der neiging tot aquaplaning. De afname van de rolweerstand resulteert in een lager brand stofverbruik. Sinds het einde van de vor eeuw heeft Michelin een aanl belangrijke innovaties op ha£ naam gezet. Nu presenteert 1 Franse bedrijf de band met ver ticale hielbevestiging, afgekort als PAV (Pneu a Accrochage Vertical). Een vernieuwing die de veiligheid op de weg aan zienlijk zal vergroten. Door zijn bijzondere constructie heeft de PAV een unieke weligging. Zelfs bij plotseling spanningsverlies, bijvoorbeeld door lekrijden, blijft de auto goed bestuurbaar en kan men nog enige tijd door rijden. De introductie zal vooral via de eerste montage verlopen; op nieuwe modellen van de autofa brikanten. In principe zal het echter ook mogelijk zijn om deze innovatie toe te passen op een auto die bij de productie niet is uitgerust op de PAV; mits uiteraard de juiste afme ting beschikbaar is. In zo’n situatie is overigens vervanging Door de kor*- specifieke bc de plaatsing tegen de buit de automobilist veilif doorrijden als de ban ning door een i ling sterk afneemt maal op nul komt. Bij onverwacht spanningsver lies, bijvoorbeeld door een inrij- ding, zorgt dit nieuwe ontwerp dus voor een gro te mobiliteit. De bestuurder kan doorrijden zonder directe reparatie of ver vanging. Bij een bandenspan ning van nul en bij een snel heid tot 80 km/uur houdt de auto zich goed. Alle bestuur ders, ongeacht hun rij-ervaring, kunnen de auto onder controle houden op rechte stukken, in bochten, bij plotseling remmen en bij uitwijkmanoeuvres. Bij een bandenspanning van nul kan men nog een afstand van 200 km rijden met een snelheid van 80 km/uur (onder maxima- Vanaf eind 1998 gaat Volvo in de Verenigde Staten en Canada de Volvo S40 en V40 verkopen. Het Zweedse merk denkt er op jaarbasis zo’n 25.000 stuks van te kunnen verkopen. Deze auto’s zullen worden geproduceerd in het Limburgse Born met NedCar. De veilige middenklasser vormt een belangrijk onderdeel van Volvo’s marktstrategie vooi Amerika. In deze Volvo per jaar Zvu auto’s gaan zodat de S< wezenlijk 1 De Volvo’s len voor het getoond in april as. t de New York autoshc huidige Europese op diverse punten aangepast voor de Amerikaanse markt. Standaard krijgen de geëx porteerde versies de 160 pk sterke 2 liter lagedruk tur bomotor. Daardoor kan hij bij spannings verlies dus ook minder inzak ken. Bovendien wordt de band dan ondersteund door de rubbe- c □naad strekt. >orbehouden EK-| Rover heeft recent de beste wereldwijde verkoopcijfers bekend gemaakt sinds tien jaar. Zo verkocht Rover Group in 1997 290.000 auto’s buiten het Verenigd Koninkrijk en dat be een vergroting van de e met 5,7 procent ten opz van 1996. In totaal verkocht Rover 521.000 stuks Rovers, Land Rovers, Mini’s en MG’s en dat is 2,7 procent meer dan in 1996. Maar liefst 56 procent werden gbëxpor- igen rsbij- J 1 met verticale hielbe- ing biedt talrijke voorde- 1 opzichte van de conven- 3 band-wielcombinatie. vestiging band-wiel ligt ft bij de middellijn van een idaardband. De zijwanden zijn daardoor korter en bieden een grotere stijfheid in dwars- richting. Hierdoor ontstaat bij zijwaartse belasting minder vervorming van hét loopvlak en worden wegligging en stuurpre- cisie verbeterd. Met deze nieuwe band biedt Michelin de automobilist een grotere actieve veiligheid door dat er sprake is van een betere wegligging. Dat geldt in boch ten, op rechte weggedeelten en zelfs onder extreme omstandig heden zoals plotseling span ningsverlies door bijvoorbeeld lekrijden. De bestuurder kan de auto dan zonder problemen onder controle houden. Doordat de auto goed bestuurbaar blijft, kan de automobilist gewoon r /Sa7

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 35