Hyundai Atos
I
LI
Anders dan anders
Prijzen vernieuwde Nissan Micra
Chevrolet Camaro, Cabrio van het Jaar
Autoproducenten van groot tot klein
Spykertentoonstelling in
Raamsdonksveer
0,-
IR 241 NXtt
>agina4
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 19 maart 1998 pagina t>
Flinke bumper
Easymatic
90,-
00,-
Rechte zithouding
Stoffen afwerking
ismo
,0)
90,-
90,-
994
994
990
990
995
995
995
s
in haar reclamecampagne zegt:
Van A tot Z anders!
s show-
schüilt
zuinige
intino".
te zijn.
gaat
de
sren, een auto-
eling, waar de
cen nog maar
voor een k.cl-
liddeld en
iu de extra bin-
iald. Het con-
428.377 (-0,2)
59 (10,6)
.989 (-3,8)
Het Koreaanse merk Hyundai treedt met de Atos
definitief binnen in het compacte segment van de
automarkt. Prijstechnisch kan deze kleine ruimte
wagen concurreren met auto’s uit het zogenaamde
A- en B-segment. We voelden de nieuweling aan de
tand in druk stadsverkeer, op de snelweg en over
slingerende binnenwegen.
de Z die als een S wordt uitge
sproken. Atos staat dan ook
voor A-to-Z, of zoals de
Nederlandse importeur Greenib
Voor zien we bij de Atos de
bekende McPherson wielophan
ging en achter een eveneens
onafhankelijke constructie met
torsieveren. Dit zorgt voor een
behoorlijk comfortniveau vooral
als wordt gereden in de stad en
op buitenwegen. Wie met de
Atos de snelweg op gaat, zal
merken dat de auto hier best
dens de tentoonstelling te
bezichtigen.
De tentoonstelling ‘Het Spyker
Erfgoed’ in het Nationaal
Automobiel Museum te
Raamsdonksveer, opent op 10
april haar poorten en is tot en
met 25 oktober te bezoeken.
Uiteraard zijn tijdens deze ten
toonstelling ook de andere
voertuigen uit de rijke collectie
te bewonderen. De entreeprijs
bedraagt voor volwassenen
£16,= en kinderen tot en met
12 jaar f.8,Het museum is
dagelijks geopend van dinsdag
tot en met zaterdag van 10.00
tot 17.00 uur en op zon- en
feestdagen van 11.00 tot 17.00
uur. Het National Automobiel
Museum is gemakkelijk te vin
den aan de A27 tussen
Gorinchem en Breda, afslag 20
Dombosch II/Geertruidenberg.
Een goede naam voor een auto
bedenken is geen sinecure. De
naam Atos wordt op de auto
geschreven met een omgedraai-
lappen van de
=1 aanwezig
Ml op
De stof-
chaafde
In 1997 werden er in de wereld 54,1 miljoen
personenauto’s en vrachtwagens verkocht,
een toename met 4 procent. Dit enorme aan
tal wordt gebouwd en verkocht door een groot
aantal merken. Van de veertig grootste fabri
kanten wisten elf stuks een hoger plaatsje op
de ranglijst te verwerven, terwijl elf andere
merken noodgedwongen moesten zakken.
Hieronder de veertig grootste autofabrikan
ten in de wereld met hun verkoopaantallen
(personenauto’s en vrachtauto’s samen) en
tussen haakjes het groeipercentage t.o.v.
1996.
Op 10 april wordt in
Raamsdonksveer, in het
Nationaal Automobielmuseum,
een unieke tentoonstelling geo
pend voor de ware autoliefheb
ber: “Het Spyker Erfgoed”. Uit
de productie van de befaamdste
autofabriek die Nederland ooit
gehad heeft, zijn een tiental
modellen in tip top conditie bij
eengebracht.
In de enorme reeks “Van
het Jaar’-titels is er al
weer vijf jaar de Cabrio
van het Jaar. Deze titel
wordt tijdens de auto
tentoonstelling in
Genève toegekend. Het
is voor het eerst dat een
Amerikaanse auto de
prijs krijgt, namelijk de
Chevrolet Camaro. De
jury bestaat uit 15 jour
nalisten uit Europa en
Japan. Het juryrapport
roemt met name het
design en de hoge mate
van veiligheid.
Standaard heeft de
Camaro Convertible
ABS en twee airbags.
De auto is ook als Coupé
verkrijgbaar. Voorin ligt
een 3,8 liter V6 motor
met 193 pk of de 5,7
liter V8 van 288 pk. De
Convertible biedt plaats
aan vier personen.
dat bij het neerkla]
bank de eventueel
hoofdsteunen er gewoon op
kunnen blijven zitten. De stof
fen bekleding met beschaafde
kleuraccenten vinden we afhan
kelijk van de gekozen uitvoe
ring wel of niet op de deurpane
len en de zij-/achterkanten van
men de stoelen. Verder zijn er moge-
flin- lijkheden voor opbergruimtes in
de portieren, tegen de rugleu
ning van de stoelen en in een
berglade onder de passagiers
stoel. Ook is er voorzien in
bekerhouders. Het dashboard is
een groot kunststof lichaam
met als kenmerkende details de
ronde uitstroomopeningen en
het instrumentarium met drie
klokken en daarop afgestemde
overkapping. Het eventueel
aanwezige digitale klokje is
centraal op het dashboard
geplaatst. De console, die niet
doorloopt tot de bodem omvat
de inbouwruimte voor de radio,
draai- en schuifknoppen voor
de verwarming en ventilatie
(eventueel airco) en enkele
bedieningsknoppen. De stoelen
zijn niet overdreven groot,
maar bieden vanwege de rechte
zithouding een behoorlijke
ondersteuning. De basisuitvoe
ring van de Atos, de 1.0 L,
wordt onder meer geleverd met
bekerhouders, van binnenuit
verstelbare buitenspiegel, derde
remlicht, in hoogte verstelbare
gordels voorin, startonderbre-
ker en stootstrips. De GL voegt
daar aan toe de achterruitwis-
ser, wieldoppen, tweede buiten
spiegel en radiovoorbereiding
met speakers en antenne.
Achter de achterbank is een
bagageruimte voor handen met
een redelijk volume, dat kan
worden uitgebreid tot zo’n
1.000 liter als de achterbank
wordt neergeklapt. Handig is
5. Fiat Auto Spa 2.864.800 (14,6)
6. Chrysler Corp. 2.864.329 (-3,5)
7. Nissan Motor Co. 2.832.000 (1,1)
8. PSA/Peugeot-Citroën 2.106.400 (5,(
9. Honda Motor Co. 2.037.000 (-3,6)
10. Mitsubishi Motors Corp. 1.911.980 (-2,0)
11. Renault SA 1.909.309 (3,1)
12. Suzuki Motor Co. 1.834.156 (4,6)
13. Hyundai Motor Co. 1.242.895 (-5,2)
14. BMW Group 1.196.096 (3,9)
15. Daimler-Benz AG 1.132.900 (14,1)
16. Mazda Motor Corp. 933.857 (9,7)
17..Daihatsu Motor Co. 780.319 (9,4)
18. Daewoo Motor Co. 749.758 (20,7)
19. AvtoVAZ 738.000 (9,4)
20. Isuzu Motors Ltd. 710.
21. Kia Motor Co. 697.384
22. AB Volvo 455.381 (5,4)
Daarboven komt het GLS-
niveau met van binnenuit te
openen bagage- en brandstof-
klep, centrale vergrendeling,
getint glas, digitaal klokje, hoe-
denplank, verstelbare hoofd
steunen achter, opbergvak
onder de passagiersstoel, stof
fen afwerking van de portierbe-
kleding en volledig met stof
beklede stoelen. De GLS-uitvoe-
ring is nog verder uit te breiden
met stuurbekrachtiging, aircon
ditioning, elektrische ruitbedie-
ning en mistlampen voor.
Motorisch bestaat er slechts
één mogelijkheid. Het gaat hier
om een 1,0 liter met 3 kleppen
per cilinder. Met multipoint
injectie wordt een vermogen
bereikt van 55 pk bij 5500
tr/min en een koppel van 82
Nm bij 3100 tr/min. Deze motor
is tot zo’n 100 km/u behoorlijk
stil en kwiek, daarboven neemt
het geluidsniveau toe en de fut
1. General Motors 8.776.000 (6,2)
2. Ford Motor Co. 6.943.000 (4,4)
3. Toyota Motor Corp. 4.843.089 (1,8)
4. Volkswagen AG 4.260.000 (7,3)
meekomt, maar dat ie wel wat
gevoelig is voor zijwind of voor
bijrazende vrachtwagens. De
Atos staat standaard op 155/70
R 13 banden en weegt 785 kg.
De besturing gaat ondanks de
afwezigheid van stuurbekrach
tiging voldoende ligt. Het
stuurwiel is relatief hoog
geplaatst en kan niet versteld
worden.
Daaronder bevindt zich de his
torisch belangrijkste auto ooit
in Nederland gebouwd: de
Spyker 60 pk racewagen, de
eerste auto ter wereld die met
een zeseylinder motor werd uit
gerust. En, heel speciaal, het is
de eerste auto ter wereld met
permanent vierwielaangedre-
ven wielen. Alle ‘four wheel dri
ves’ van vandaag zijn nog
steeds op datzelfde Spyker-
principe gebaseerd. Geen won
der dat dit model tijdens zijn
oorspronkelijke werelddebuut
in 1903 de sensatie was van de
Parijse autosalon.
De Amsterdamse fabrikant pro
duceerde eerst koetsen (ook de
beroemde Gouden Koets) en
vervolgens ongeveer 1500
auto’s, waarvan er helaas nog
slechts vijftien zijn overgeble
ven. Tien van die vijftien zijn in
Raamsdonksveer te bewonde
ren. De kwaliteit van deze
wagens is uniek. Er staan
onder andere twee exemplaren
van de laatste Spyker, die in
Engeland de eervolle bijnaam
“de Rolls Royce van het conti
nent” kreeg. Ook ziet u er de
kleinste Spyker ooit gebouwd,
Ruimte biedt de Atos voldoen
de. Voorin heeft men helemaal
geen klachten, al zouden twee
breedgeschouderde personen
elkaar wel eens kunnen raken.
Achterin is het met de hoofd
ruimte prima gesteld. De been-
ruimte is niet overdreven,
zeker niet bij lange voorpassa-
giers. Het uitzicht rondom is
goed en de handelbaarheid in
stadsverkeer is uitstekend.
De Atos van Hyundai moet
zeker succesvol kunnen worden
in Europa. De auto is niet op
alle vlakken verfijnd, maar
daar is de prijs ook naar. De
modelserie start in Nederland
bij f.17.995,= voor de L-versie.
De 1.0 GL kost duizend gulden
meer en voor nog eens duizend
gulden extra krijgt men de
prettig complete GLS. Inclusief
stuurbekrachtiging komt de
GLS op f.20.995,= en met het
+pakket (airbag, airco, elektri
sche ramen voor en mistlam
pen) komt de auto op
£23.495,=. De automaat heeft
altijd stuurbekrachtiging en is
er vanaf £23.495,=. Verder f
Hyundai op de Atos 1.0 GL
Easymatic lever*5
matische koppeli
bestuurder alleei
hoeft te schakelen. Deze auto
wordt voor £20.495,= aangebo
den.
Hyundai komt juist nu met een
kleine auto, omdat men in
eigen land in de grote steden
steeds moeilijker vooruit komt.
Daarnaast heeft de Atos goede
kansen op succes op diverse
exportmarkten.
De nieuwe Atos is net geen 3,5
meter lang en met bijna 1,50
meter redelijk volwassen wat
betreft de breedte. De hoogte
van 1,61 meter is voor een klei
ne auto bovengemi
daaruit wordt nu d
nenruimte gehaa±u
1794 (3,1)
(-10,7)
Nissan heeft zojuist de prijzen
bekend gemaakt van de ver
nieuwde Micra. De 3-deurs
begint bij £21.795,= voor de 1.0
Gi gevolgd door de 1.0 GL voor
£22.995,=. Dezelfde auto met
CVT komt op £26.495,= en de
completere GX kost £23.995,=.
De sportief getinte Si moet
eveneens £23.995,= opleveren.
De GL en GX zijn tegen een
meerprijs van £800,= ook als
vijfdeurs te koop. Daarnaast is
de Micra leverbaar met een 1,3
liter krachtbron. De GL-uitga-
ve start bij £23.745,= en de GX
bij £24.745,=. Bovendien is de
Micra 1.3 er ook als zeer luxu
euze SE voor f.28.245,= en
sportieve SRi voor £24.745,=.
Helemaal nieuw is de 1,5 liter
diesel, een 4 cilinder kracht
bron die we kennen uit de
Peugeot 106 en Citroën Saxo.
Met deze Franse dieselmotor
kost de Micra 1.5 GL £26.495,=
en £27.495,= als GX. De benzi
neversies worden leverbaar
vanaf de tweede week april, de
diesel volgt medio mei.
23. Fuji Heavy Industries ltd
24. Maruti Udyog Ltd. 346.155
25. First Auto Works 236.980
26. AvtoGAZ 213.805 (5,3)
27. Proton 196.806 (11,8)
28. TELCO 181.328 (-11,2)
29. FSO 117.200 (40,7)
30. Dacia SA 102.000 (9,7)
31. Navistar 92.159 (4,4)
32. Paccar 79.070 (11,1)
33. SsangYong Motor Co. 78.300 (3,9)
34. Hino Motors Ltd. 74.239 (-4,8)
35. Nissan Diesel Motor Co. 50.899 (-5,0)
36. Asia Motors Co. 43.980 (-24,9)
37. Porsche AG 32.383 (68,1)
38. AvtoZAZ 25.000 (0,0)
39. Western Star 4.130 (3,5)
40. Rolls Royce 1.918 (10,0)
cept kennen we inmiddels van
enkele Japanse merken: wielen
op de hoeken van de carrosse
rie, vrij vierkante opbouw,
korte neus en vijf portieren.
Toch is de Hyundai Atos geen
eenheidsworst. Vooral het front
heeft een geheel eigen uitstra
ling met grote kunststof kop
lampen en een grille die same-
een ‘gezicht’ vormen en een
ke kunststof bumper die alleen
in de kleur grijs kan worden
geleverd. De achterbumper in
hetzelfde materiaal komt
gelukkig veel minder pompeus
over. De achterlichten zijn hoog
naast de ruit geplaatst en een
derde remlicht zit net onder de
dakrand. Op het basismodel na
heeft iedere Atos een achter-
ruitwisser. De mistlamp en de
reflectoren hebben een plaatsje
in de bumper gekregen. Over
de flanken lopen stootstrips die
net als de buitenspiegels, por-
tierkrukken en ruitomlijsting
in zwart worden geleverd.
Achter de achterste portieren
zit een zwart geribbeld vlak.
Als dit onderdeel ingewisseld
zou worden voor een ruitje, zou
het ontwerp aanzienlijk aan
charme winnen. Over de toe
gankelijkheid van het interieur
hebben we niets te klagen. De
achterklep gaat tot een uitspa
ring in de bumper open. Voor
mensen met een normaal pos
tuur is het zelfs mogelijk onder
de klep te gaan staan.
de 7 pk tweecilinder uit 1912
met zijn kenmerkende ronde
radiateur. Deze auto stond
model voor “De Oude Schicht’
van Marten Toonders Heer
Bommel. Behalve auto’s is er
een buitengewoon grote hoe
veelheid zeldzame documenten
en foto’s tentoongesteld. Ook
liefhebbers van rijtuigen wor
den niet vergeten: een grote
collectie Spykerrijtuigen is tij-
is er dan voor een belangrijk
deel uit. De handgeschakelde
versie haalt een top van 142
km/u en heeft 15,1 seconden
nodig voor de acceleratie van 0
tot 100 km/u. De drietraps
automaat brengt de topsnelheid
terug tot 136 km/u en vraagt
19,8 seconden voor het bekende
sprintje.
AR 2/1 NJ
7
jGG PR 6D3|
X M
H lhroa»h rf
COLLEGES
g-OAgs.Eisg