Hyundai Atos I LI Anders dan anders Prijzen vernieuwde Nissan Micra Chevrolet Camaro, Cabrio van het Jaar Autoproducenten van groot tot klein Spykertentoonstelling in Raamsdonksveer 0,- IR 241 NXtt >agina4 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 19 maart 1998 pagina t> Flinke bumper Easymatic 90,- 00,- Rechte zithouding Stoffen afwerking ismo ,0) 90,- 90,- 994 994 990 990 995 995 995 s in haar reclamecampagne zegt: Van A tot Z anders! s show- schüilt zuinige intino". te zijn. gaat de sren, een auto- eling, waar de cen nog maar voor een k.cl- liddeld en iu de extra bin- iald. Het con- 428.377 (-0,2) 59 (10,6) .989 (-3,8) Het Koreaanse merk Hyundai treedt met de Atos definitief binnen in het compacte segment van de automarkt. Prijstechnisch kan deze kleine ruimte wagen concurreren met auto’s uit het zogenaamde A- en B-segment. We voelden de nieuweling aan de tand in druk stadsverkeer, op de snelweg en over slingerende binnenwegen. de Z die als een S wordt uitge sproken. Atos staat dan ook voor A-to-Z, of zoals de Nederlandse importeur Greenib Voor zien we bij de Atos de bekende McPherson wielophan ging en achter een eveneens onafhankelijke constructie met torsieveren. Dit zorgt voor een behoorlijk comfortniveau vooral als wordt gereden in de stad en op buitenwegen. Wie met de Atos de snelweg op gaat, zal merken dat de auto hier best dens de tentoonstelling te bezichtigen. De tentoonstelling ‘Het Spyker Erfgoed’ in het Nationaal Automobiel Museum te Raamsdonksveer, opent op 10 april haar poorten en is tot en met 25 oktober te bezoeken. Uiteraard zijn tijdens deze ten toonstelling ook de andere voertuigen uit de rijke collectie te bewonderen. De entreeprijs bedraagt voor volwassenen £16,= en kinderen tot en met 12 jaar f.8,Het museum is dagelijks geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zon- en feestdagen van 11.00 tot 17.00 uur. Het National Automobiel Museum is gemakkelijk te vin den aan de A27 tussen Gorinchem en Breda, afslag 20 Dombosch II/Geertruidenberg. Een goede naam voor een auto bedenken is geen sinecure. De naam Atos wordt op de auto geschreven met een omgedraai- lappen van de =1 aanwezig Ml op De stof- chaafde In 1997 werden er in de wereld 54,1 miljoen personenauto’s en vrachtwagens verkocht, een toename met 4 procent. Dit enorme aan tal wordt gebouwd en verkocht door een groot aantal merken. Van de veertig grootste fabri kanten wisten elf stuks een hoger plaatsje op de ranglijst te verwerven, terwijl elf andere merken noodgedwongen moesten zakken. Hieronder de veertig grootste autofabrikan ten in de wereld met hun verkoopaantallen (personenauto’s en vrachtauto’s samen) en tussen haakjes het groeipercentage t.o.v. 1996. Op 10 april wordt in Raamsdonksveer, in het Nationaal Automobielmuseum, een unieke tentoonstelling geo pend voor de ware autoliefheb ber: “Het Spyker Erfgoed”. Uit de productie van de befaamdste autofabriek die Nederland ooit gehad heeft, zijn een tiental modellen in tip top conditie bij eengebracht. In de enorme reeks “Van het Jaar’-titels is er al weer vijf jaar de Cabrio van het Jaar. Deze titel wordt tijdens de auto tentoonstelling in Genève toegekend. Het is voor het eerst dat een Amerikaanse auto de prijs krijgt, namelijk de Chevrolet Camaro. De jury bestaat uit 15 jour nalisten uit Europa en Japan. Het juryrapport roemt met name het design en de hoge mate van veiligheid. Standaard heeft de Camaro Convertible ABS en twee airbags. De auto is ook als Coupé verkrijgbaar. Voorin ligt een 3,8 liter V6 motor met 193 pk of de 5,7 liter V8 van 288 pk. De Convertible biedt plaats aan vier personen. dat bij het neerkla] bank de eventueel hoofdsteunen er gewoon op kunnen blijven zitten. De stof fen bekleding met beschaafde kleuraccenten vinden we afhan kelijk van de gekozen uitvoe ring wel of niet op de deurpane len en de zij-/achterkanten van men de stoelen. Verder zijn er moge- flin- lijkheden voor opbergruimtes in de portieren, tegen de rugleu ning van de stoelen en in een berglade onder de passagiers stoel. Ook is er voorzien in bekerhouders. Het dashboard is een groot kunststof lichaam met als kenmerkende details de ronde uitstroomopeningen en het instrumentarium met drie klokken en daarop afgestemde overkapping. Het eventueel aanwezige digitale klokje is centraal op het dashboard geplaatst. De console, die niet doorloopt tot de bodem omvat de inbouwruimte voor de radio, draai- en schuifknoppen voor de verwarming en ventilatie (eventueel airco) en enkele bedieningsknoppen. De stoelen zijn niet overdreven groot, maar bieden vanwege de rechte zithouding een behoorlijke ondersteuning. De basisuitvoe ring van de Atos, de 1.0 L, wordt onder meer geleverd met bekerhouders, van binnenuit verstelbare buitenspiegel, derde remlicht, in hoogte verstelbare gordels voorin, startonderbre- ker en stootstrips. De GL voegt daar aan toe de achterruitwis- ser, wieldoppen, tweede buiten spiegel en radiovoorbereiding met speakers en antenne. Achter de achterbank is een bagageruimte voor handen met een redelijk volume, dat kan worden uitgebreid tot zo’n 1.000 liter als de achterbank wordt neergeklapt. Handig is 5. Fiat Auto Spa 2.864.800 (14,6) 6. Chrysler Corp. 2.864.329 (-3,5) 7. Nissan Motor Co. 2.832.000 (1,1) 8. PSA/Peugeot-Citroën 2.106.400 (5,( 9. Honda Motor Co. 2.037.000 (-3,6) 10. Mitsubishi Motors Corp. 1.911.980 (-2,0) 11. Renault SA 1.909.309 (3,1) 12. Suzuki Motor Co. 1.834.156 (4,6) 13. Hyundai Motor Co. 1.242.895 (-5,2) 14. BMW Group 1.196.096 (3,9) 15. Daimler-Benz AG 1.132.900 (14,1) 16. Mazda Motor Corp. 933.857 (9,7) 17..Daihatsu Motor Co. 780.319 (9,4) 18. Daewoo Motor Co. 749.758 (20,7) 19. AvtoVAZ 738.000 (9,4) 20. Isuzu Motors Ltd. 710. 21. Kia Motor Co. 697.384 22. AB Volvo 455.381 (5,4) Daarboven komt het GLS- niveau met van binnenuit te openen bagage- en brandstof- klep, centrale vergrendeling, getint glas, digitaal klokje, hoe- denplank, verstelbare hoofd steunen achter, opbergvak onder de passagiersstoel, stof fen afwerking van de portierbe- kleding en volledig met stof beklede stoelen. De GLS-uitvoe- ring is nog verder uit te breiden met stuurbekrachtiging, aircon ditioning, elektrische ruitbedie- ning en mistlampen voor. Motorisch bestaat er slechts één mogelijkheid. Het gaat hier om een 1,0 liter met 3 kleppen per cilinder. Met multipoint injectie wordt een vermogen bereikt van 55 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 82 Nm bij 3100 tr/min. Deze motor is tot zo’n 100 km/u behoorlijk stil en kwiek, daarboven neemt het geluidsniveau toe en de fut 1. General Motors 8.776.000 (6,2) 2. Ford Motor Co. 6.943.000 (4,4) 3. Toyota Motor Corp. 4.843.089 (1,8) 4. Volkswagen AG 4.260.000 (7,3) meekomt, maar dat ie wel wat gevoelig is voor zijwind of voor bijrazende vrachtwagens. De Atos staat standaard op 155/70 R 13 banden en weegt 785 kg. De besturing gaat ondanks de afwezigheid van stuurbekrach tiging voldoende ligt. Het stuurwiel is relatief hoog geplaatst en kan niet versteld worden. Daaronder bevindt zich de his torisch belangrijkste auto ooit in Nederland gebouwd: de Spyker 60 pk racewagen, de eerste auto ter wereld die met een zeseylinder motor werd uit gerust. En, heel speciaal, het is de eerste auto ter wereld met permanent vierwielaangedre- ven wielen. Alle ‘four wheel dri ves’ van vandaag zijn nog steeds op datzelfde Spyker- principe gebaseerd. Geen won der dat dit model tijdens zijn oorspronkelijke werelddebuut in 1903 de sensatie was van de Parijse autosalon. De Amsterdamse fabrikant pro duceerde eerst koetsen (ook de beroemde Gouden Koets) en vervolgens ongeveer 1500 auto’s, waarvan er helaas nog slechts vijftien zijn overgeble ven. Tien van die vijftien zijn in Raamsdonksveer te bewonde ren. De kwaliteit van deze wagens is uniek. Er staan onder andere twee exemplaren van de laatste Spyker, die in Engeland de eervolle bijnaam “de Rolls Royce van het conti nent” kreeg. Ook ziet u er de kleinste Spyker ooit gebouwd, Ruimte biedt de Atos voldoen de. Voorin heeft men helemaal geen klachten, al zouden twee breedgeschouderde personen elkaar wel eens kunnen raken. Achterin is het met de hoofd ruimte prima gesteld. De been- ruimte is niet overdreven, zeker niet bij lange voorpassa- giers. Het uitzicht rondom is goed en de handelbaarheid in stadsverkeer is uitstekend. De Atos van Hyundai moet zeker succesvol kunnen worden in Europa. De auto is niet op alle vlakken verfijnd, maar daar is de prijs ook naar. De modelserie start in Nederland bij f.17.995,= voor de L-versie. De 1.0 GL kost duizend gulden meer en voor nog eens duizend gulden extra krijgt men de prettig complete GLS. Inclusief stuurbekrachtiging komt de GLS op f.20.995,= en met het +pakket (airbag, airco, elektri sche ramen voor en mistlam pen) komt de auto op £23.495,=. De automaat heeft altijd stuurbekrachtiging en is er vanaf £23.495,=. Verder f Hyundai op de Atos 1.0 GL Easymatic lever*5 matische koppeli bestuurder alleei hoeft te schakelen. Deze auto wordt voor £20.495,= aangebo den. Hyundai komt juist nu met een kleine auto, omdat men in eigen land in de grote steden steeds moeilijker vooruit komt. Daarnaast heeft de Atos goede kansen op succes op diverse exportmarkten. De nieuwe Atos is net geen 3,5 meter lang en met bijna 1,50 meter redelijk volwassen wat betreft de breedte. De hoogte van 1,61 meter is voor een klei ne auto bovengemi daaruit wordt nu d nenruimte gehaa±u 1794 (3,1) (-10,7) Nissan heeft zojuist de prijzen bekend gemaakt van de ver nieuwde Micra. De 3-deurs begint bij £21.795,= voor de 1.0 Gi gevolgd door de 1.0 GL voor £22.995,=. Dezelfde auto met CVT komt op £26.495,= en de completere GX kost £23.995,=. De sportief getinte Si moet eveneens £23.995,= opleveren. De GL en GX zijn tegen een meerprijs van £800,= ook als vijfdeurs te koop. Daarnaast is de Micra leverbaar met een 1,3 liter krachtbron. De GL-uitga- ve start bij £23.745,= en de GX bij £24.745,=. Bovendien is de Micra 1.3 er ook als zeer luxu euze SE voor f.28.245,= en sportieve SRi voor £24.745,=. Helemaal nieuw is de 1,5 liter diesel, een 4 cilinder kracht bron die we kennen uit de Peugeot 106 en Citroën Saxo. Met deze Franse dieselmotor kost de Micra 1.5 GL £26.495,= en £27.495,= als GX. De benzi neversies worden leverbaar vanaf de tweede week april, de diesel volgt medio mei. 23. Fuji Heavy Industries ltd 24. Maruti Udyog Ltd. 346.155 25. First Auto Works 236.980 26. AvtoGAZ 213.805 (5,3) 27. Proton 196.806 (11,8) 28. TELCO 181.328 (-11,2) 29. FSO 117.200 (40,7) 30. Dacia SA 102.000 (9,7) 31. Navistar 92.159 (4,4) 32. Paccar 79.070 (11,1) 33. SsangYong Motor Co. 78.300 (3,9) 34. Hino Motors Ltd. 74.239 (-4,8) 35. Nissan Diesel Motor Co. 50.899 (-5,0) 36. Asia Motors Co. 43.980 (-24,9) 37. Porsche AG 32.383 (68,1) 38. AvtoZAZ 25.000 (0,0) 39. Western Star 4.130 (3,5) 40. Rolls Royce 1.918 (10,0) cept kennen we inmiddels van enkele Japanse merken: wielen op de hoeken van de carrosse rie, vrij vierkante opbouw, korte neus en vijf portieren. Toch is de Hyundai Atos geen eenheidsworst. Vooral het front heeft een geheel eigen uitstra ling met grote kunststof kop lampen en een grille die same- een ‘gezicht’ vormen en een ke kunststof bumper die alleen in de kleur grijs kan worden geleverd. De achterbumper in hetzelfde materiaal komt gelukkig veel minder pompeus over. De achterlichten zijn hoog naast de ruit geplaatst en een derde remlicht zit net onder de dakrand. Op het basismodel na heeft iedere Atos een achter- ruitwisser. De mistlamp en de reflectoren hebben een plaatsje in de bumper gekregen. Over de flanken lopen stootstrips die net als de buitenspiegels, por- tierkrukken en ruitomlijsting in zwart worden geleverd. Achter de achterste portieren zit een zwart geribbeld vlak. Als dit onderdeel ingewisseld zou worden voor een ruitje, zou het ontwerp aanzienlijk aan charme winnen. Over de toe gankelijkheid van het interieur hebben we niets te klagen. De achterklep gaat tot een uitspa ring in de bumper open. Voor mensen met een normaal pos tuur is het zelfs mogelijk onder de klep te gaan staan. de 7 pk tweecilinder uit 1912 met zijn kenmerkende ronde radiateur. Deze auto stond model voor “De Oude Schicht’ van Marten Toonders Heer Bommel. Behalve auto’s is er een buitengewoon grote hoe veelheid zeldzame documenten en foto’s tentoongesteld. Ook liefhebbers van rijtuigen wor den niet vergeten: een grote collectie Spykerrijtuigen is tij- is er dan voor een belangrijk deel uit. De handgeschakelde versie haalt een top van 142 km/u en heeft 15,1 seconden nodig voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u. De drietraps automaat brengt de topsnelheid terug tot 136 km/u en vraagt 19,8 seconden voor het bekende sprintje. AR 2/1 NJ 7 jGG PR 6D3| X M H lhroa»h rf COLLEGES g-OAgs.Eisg

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 29