r
g
Gebr. Vullings
Autobedrijven B.V.
Opel Omega Diamond DTi
Fiat Seicento
Autotest
Gfc/ Gebr. Vullings Opel
IJ
0
A
Honderd meer
Limited Editions van Rover 400 en 600
Seizoen Zandvoort op Tweede
Paasdag van start
^«■essbi
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 19 maart 1998 pagina 3
oagina2
Betaalbaar dieselen
IV
Directe inspuiting
J
Lange voorwerpen
lig.
awicht:
Verbruik:
Prijs:
Vervolg van pagina 1
Elettra
5
OPEL0
is
ifschr
Kraaivenstraat 22, Tilburg, tel. 013 - 468 0 468
Eerst met twee.
Dan met drie.
Eén erbij maakt vier. xfu
En dan heb je ruimte nodig.
Vullings Autobedrijven heeft mooie gezinswagens.
In onze showroom kunt u ze bewonderen.
.950,-
.950,-
.500,-
.950,-
.950,-
.950,-
.950,-
van
ien.
Kraaivenstraat 22, Tilburg - Tel. 013-4680468 Beneluxstraat 16, Oisterwijk - Tel. 013-5216081
liter
verder
jk
sdit
I
.500,-
.950,-
.950,-
.950,-
.950,-
.950,-
.950,-
.950,-
.950,-
.950,-
.950,-
.950,-
.950,-
.950,-
dit jaar
f13
B de huidige Opel Omega in 1994 op de
R markt kwam, ‘bevocht’ het merk het diesel-
segment alleen met de 2,5 liter 6 cilinder die
bij BMW wordt gekocht. Deze relatief dure diesel
motor maakte de Omega onbereikbaar voor een
deel van de kopersgroep. Dat is nu met de nieuwe,
in eigen huis ontwikkelde DTi-motor gelukkig
anders.
presta-
t 1535
Gezid
direct ingespoten turbodiesel is gemiddelde verbruik niet
krachtig genoeg om goede pres- opzienbarend. De Diamond-
Technische gegevens:
Merk en type: - *-
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggev
Prestaties:
Met de komst van de tweede,
kleinere dieselmotor zal de
Opel Omega in de zakelijke
markt meer succes kunnen boe
ken. De 2 liter 16-kleppen
Rover biedt op dit moment aan
trekkelijke limited editions op
basis van de 400 sedan en 600.
De Rover 400 Kensington heeft
naar keuze een 1,6 liter benzi
nemotor of 2 liter diesel met
directe inspuiting en intercool
er (105 pk). Tegen een beschei
den meerprijs van f. 1.800,=
biedt de 400 Kensington een
tweede airbag, extra wortelno-
tenhouten panelen, een gedeel
telijk houten stuur, houten
pookknop, chromen dorpels
achter, mistlampen in de voor
bumper en metaallak. Er kan
worden gekozen uit Kensington
groen of Bermuda blauw. Het
interieur is in beide gevallen
beige.
Bij de Rover 600-serie komen
we tijdelijk de Oxford tegen.
Deze uitvoering is er als 618i,
620 Di, 620 Si en 620 SDi. De
uitrusting kenmerkt zich door
een beige lederen interieur,
extra wortelnotenhout, deels
houten stuur, houten pookknop
en chromen dorpels achter
(618i/620 Di). De meerprijs
bedraagt f.2.000,= (by de 620
SDi slechts f. 1.000,=). Verder
er voor de 600 Oxford een aan
trekkelijk aanbod op lichtmeta
len wielen.
een maximaal koppel van 205
Nm tussen de 1600 en 2750
tr/min. Hiermee wordt een
enorme souplesse van de motor
bij lage toerentallen gesugge
reerd. Toch is in deze kracht
bron hej; typische karakter v£
een 16-klepper terug te vinde
Wie bij een 1000 tr/min gas
geeft om te accelereren zal mer
ken dat de DTi daar maar wei
nig zin in heeft en niet zelden
gaat bokken. Liever wordt hij
‘opgezweept’ tot zo’n 2000
tr/min en zet dan goede j
ties neer. De auto weegt
kg, haalt een topsnelheid van
186 km/u en heeft 15 seconden
nodig voor de acceleratie vanuit
stilstand tot 100 km/u. Zelfs bij
koude motor hoeft er niet of
nauwelijks voorgegloeid te wor
den. In koude toestand is
nadrukkelijk een dieselgeluid
te horen en niet eens op de ach
tergrond. Na enkele minuten
kere strook met kleuraccenten
in het midden. Over de verstel-
mogelijkheden van de bestuur
dersstoel kunnen we geen wan
klank laten horen. De hoogte
kan elektrisch worden aange
past, terwijl de helling van de
zitting handmatig wordt inge
steld. De stuurkolom is helaas
niet in hoogte te variëren. De
stoelen zijn breed en hebben
een lange zitting, maar door de
vele verstelmogelijkheden kan
de zoektocht naar de ideale
positie lang duren. Het instru
mentarium is fantasievol vorm
geving. De drie klokken vloeien
als het ware in elkaar over.
Rechts tegen de middenconsole
zit de display met daarop de
radiofrequentie, klok en buiten
temperatuur. De middenconsole
is voorzien van een houtprint
paneel. De Diamond heeft een
fijne climate control waarop per
wagenhelft alleen de gewenste
temperatuur hoeft te worden
ingesteld. De achterwielen van
de Omega worden via een
handgeschakelde vijfbak aange
dreven. De bak wordt bediend
met een vloerpook voorzien van
een lederen knop.
Opbergruimte heeft de Omega
meer dan voldoende in de por
tieren, het dashboardkastje en
tussen de voorstoelen. Het uit
zicht naar voren en opzij is in
orde, de achterkant mist dit
overzicht echter door de derde
hoofdsteun (kan er gelukkig
uit) en de achtersteven die niet
te zien is. De Diamond-uitvoe-
ring kenmerkt zich verder door
elektrisch verstelbare en ver
warmde buitenspiegels en crui-
se-control. Iedere Omega heeft nog de Sport vanaf f.66.950,=,
standaard twee airbags, elek- de CD vanaf f.66.950,= en de
CDX voor £68.950,=. In alle
gevallen geldt een meerprijs
van £2.000,= voor de stationwa
gon. Het prijsverschil met de
2,5 liter 6 cilinder turbodiesel
bedraagt £6.500,=.
Van de Cinquecento bestond al
een elektrisch aangedreven
variant. Deze komt bij de
Seicento terug, met echter één
groot verschil. De Seicento
Elettra is nu een volwaardige
vierzitter, terwijl bij de
13 april: Paasraces
3 mei: Nationale autoraces
24 mei: Historische Zandvoort Trophy
1 juni: Pinksterraces
13/14 juni: Italia a Zandvoort
21 juni: Liptonice Inline Festival
12 juli: Porsche Club Schwaben
19 juli: Clubraces
9 augustus: Marlboro Masters of Formula 3
23 augustus: ADAC Noordzee Cup
6 september: Panorama Trophy of the Dunes
19/20 september: British Race Festival
4 oktober: Finaleraces
31 oktober: Zandvoort 500
Opel Omega Diamond DTi
4 in lijn
1994 cc
84 x 90 mm
100 pk bij 4300 tr/min
205 Nm bij 1600-2750 tr/min
lengte 4,877 meter, breedte 1,786 meter
1535 kg
1600 kg
topsnelheid 186 km/u
acceleratie 0-100 in 15,0 sec.
stadscyclus 9,3 liter/100 km
buitenwegcyclus 5,7 liter/100 km
gecombineerd 7,0 liter/100 km
£62.950,=
trische ruitbediening aan de
voorzijde, startblokkering, met
leer bekleed stuurwiel, een f
speaker systeem en afstands
diening op de centrale vergn
deling.
Deze cijfers als ‘voorafje’ en
inleiding op de nieuwe motor.
De 2 liter 4 cilinder turbodie
sel met intercooler heeft 16
kleppen en directe inspuiting.
Dat betekent dat deze kracht
bron op de Common Rail tech
niek na van alle moderne
snufjes is voorzien. Deze DTi
levert een vermogen van 100
pk bij 4300 tr/min en komt tot
Houtprint
Het interieur is bijzonder ruim
van opzet en biedt royaal plaats
aan zelfs vijf volwassenen die
meer dan voldoende hoofd- en
beenruimte hebben en beschik
ken over een eigen hoofdsteun.
Zowel op de achterbank als tus
sen de voorstoelen in vinden we
een middenarmsteun. Het meu
bilair is bekleed met een effen
stof aan de randen en een don-
Sinds kort biedt Opel in de
Omega dus twee dieselmoto
ren. De vertrouwde 2,5 liter 6
cilinder levert met intercooler
een vermogen van 130 pk bij
4500 tr/min en een koppel van
250 Nm bij 2200 tr/min.
Hiermee wordt een top
behaald van 200 km/u en acce
lereert de sedan in 12 secon
den naar de 100 km/u.
Multi-link
De Omega heeft rondom een
onafhankelijke wielophangin
voor volgens het McPherson-
principe en achter een multi-
link constructie. Zowel voor-
achter wordt een stabilisator
stang toegepast, zodat het ov
hellen van de carrosserie tot
een minimum wordt beperkt
Rondom worden schijfremme
gemonteerd die geassisteerd
worden door ABS. De Omega
niet overdreven stug, en wee
wegoneffenheden goed te ver
werken. De besturing gaat p]
zierig en licht als dat nodig ii
en laat bij hogere snelheden
toch voldoende gevoel over.
De Opel Omega DTi begint ai
GL voor £57.950,= en dat komt
neer op een meerprijs van dui
zend gulden ten opzichte van
de 2.0-16V benzine. De door ons
gereden Diamond komt met
zijn veel completere uitrusting
op £62.950,=. Daarnaast is er
"g de Sport vanaf £66.950,=,
Cinquecento de volledige baga
geruimte door accu’s werd inge
nomen. De batterijen zitten bij
deze auto onder de vloer van de
bagageruimte en onder de mid-
dentunnel. De electromotor is
achterin geplaatst en kan een
piekvermogen leveren van 30
kW en een maximaal koppel
van 130 Nm. Met een grote
knop op de plaats van de ver
snellingspook kunnen de stan
den Park, Reverse, Drive,
Economy en Neutral gekozen
worden. De Elettra haalt een
maximale snelheid van 100
km/u en kan een helling van 25
procent aan. De acceleratie van
0 tot 50 km/u duurt 8 seconden
en wie 80 km/u op z’n teller wil
hebben moet daar 20 seconden
geduld voor opbrengen. Wordt
er een vastgestelde stadscyclus
met deze Seicento gereden, dan
koml men 90 km/u ver. Bij 50
km/u constant is de Seicento
Elettra in staat 130 km/u ver
derop te komen.
Alhoewel Fiat Auto Nederland
nog spreekt over richtprijzen,
kunnen we ervan uitgaan dat
de genoemde bedragen vrijwel
definitief zijn. Zo begint de
Seicento-reeks met de S voor
£16.500,=. En dat is zo’n 800
gulden meer dan de huidige
Cinquecento S. De SX biedt een
zeer aantrekkelijke uitrusting
voor £17.750,= en het gemak
van de Citymatic kost
£18.550,=. De luxueuze en ver
frissende Suite komt op
£20.650,= en sportiviteit wordt
geboden door de Sporting voor
£21.450,=. De Seicento Elettra
wordt pas vanaf september
leverbaar en gaat dan zo’n
£25.000,= kosten exclusief
BTW. Een elektrische auto is
BPM-vrij en ondernemers
mogen het volledige aanschaf-
bedrag in één jaar afschrijven.
Eind maart staan de overige
Seicento’s bij de dealer.
Het vijftig-jarige Zandvoortse circuit start
met haar seizoensprogramma op maandag
april, tweede Paasdag met de traditionele
Paasraces. Dit jaar worden er dertien autoraces
gehouden met als hoogtepunten de Marlboro
Masters of Formula 3. Helemaal nieuw is het
Liptonice Inline Festival dat op 21 juni plaats
vindt, met als hoogtepunt de Speed-skate mara
thon met deelnemers uit de schaatstop. Tijdens
de Marlboro Masters op 9 augustus hoopt het cir
cuit haar nieuwe hoofdtribune in gebruik te kun
nen nemen. De baanverlening start dit najaar,
zodat het circuit 4250 meter lang wordt en kan
voldoen aan de Grand Prix eisen.
veranderd. De laatste exempla
ren zijn herkenbaar aan de hel
dere koplampen. Het front van
de Omega toont nog steeds ori
gineel met zijn grote grille,
flink Opel-logo en mistlampen
in de meegespoten voorbumper.
Het profiel toont chique met
zijn bolle daklijn aan de achter
zijde, flinke portieren en stoots-
trips met chromen lijst op de
flanken. Aan de achterzijde
t het geheel op tempera- kenmerkt de Omega sedan zich
en dan neemt het geluids- door een breed kofferdeksel dat
gelukkig! Het tot op de bumper opengaat. De
andstofverbruik lichtunits zijn voor een deel op
jopargumen- de schermen geplaatst. Achter
De door ons het deksel gaat een forse ruim-
op 1 liter te schuil van maar liefst 530
aeter verder liter. De achterbank kan wor-
imerkelijk den neergeklapt, waardoor het
jchijnlijk is dit maximale volume toeneemt tot
het forse 1460 liter. De door ons gereden
feit dat de motor Diamond had zelfs een passa-
loopt by wat giersstoel met een volledig
itallen. Aan de neerklapbare rugleuning, zodat
jben we op de in de auto extreem lange voor-
-a abruik werpen kunnen worden meege-
cruise-control, nomen. De bagageruimte is
die juist het netjes bekleed en afgewerkt. Bij
22 2 2 de Diamond-uitvoering horen
verder de lichtmetalen wielen
met 205/65R15 banden, de mee
gespoten buitenspiegels, mist
lampen voor en de metaallak.
De Opel Omega is met zijn
lengte van 4,88 meter een forse
auto die wat betreft formaat
zou kunnen concurreren met
bijvoorbeeld een BMW 5-serie
en Mercedes E-klasse. Toch vin
den we grote auto’s van de
zogenaamde generalisten bjjna
altijd in een lagere prijsklasse,
terwijl de kwaliteiten op een
vergelijkbaar niveau liggen.
Sinds de introductie is er aan
de Omega niet zo bijster veel
komt het geheel op tempera
tuur en dan neemt het geluids
niveau fors af, gelukkig! Het
gemiddelde brandstofverbruik
is een van dé aankoopargumen-
ten voor een diesel. De door ons
gereden auto kwam c
dieselolie 12,4 kilomc
en dat is geen opr
resultaat. Waarschi
een gevolg van
gewicht en het
het lekkerste I
hogere toerent
andere kant hebben we op
autosnelweg veelvuldig gebuui
gemaakt van de cruise-c
een voorziening c
verbruik in positieve zin moet
beïnvloeden.
MSN-PR'46
AT 092 EH
IIII
r te zetten, ivieae uitvoer
grote gewicht is het pleet.