r g Gebr. Vullings Autobedrijven B.V. Opel Omega Diamond DTi Fiat Seicento Autotest Gfc/ Gebr. Vullings Opel IJ 0 A Honderd meer Limited Editions van Rover 400 en 600 Seizoen Zandvoort op Tweede Paasdag van start ^«■essbi DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 19 maart 1998 pagina 3 oagina2 Betaalbaar dieselen IV Directe inspuiting J Lange voorwerpen lig. awicht: Verbruik: Prijs: Vervolg van pagina 1 Elettra 5 OPEL0 is ifschr Kraaivenstraat 22, Tilburg, tel. 013 - 468 0 468 Eerst met twee. Dan met drie. Eén erbij maakt vier. xfu En dan heb je ruimte nodig. Vullings Autobedrijven heeft mooie gezinswagens. In onze showroom kunt u ze bewonderen. .950,- .950,- .500,- .950,- .950,- .950,- .950,- van ien. Kraaivenstraat 22, Tilburg - Tel. 013-4680468 Beneluxstraat 16, Oisterwijk - Tel. 013-5216081 liter verder jk sdit I .500,- .950,- .950,- .950,- .950,- .950,- .950,- .950,- .950,- .950,- .950,- .950,- .950,- .950,- dit jaar f13 B de huidige Opel Omega in 1994 op de R markt kwam, ‘bevocht’ het merk het diesel- segment alleen met de 2,5 liter 6 cilinder die bij BMW wordt gekocht. Deze relatief dure diesel motor maakte de Omega onbereikbaar voor een deel van de kopersgroep. Dat is nu met de nieuwe, in eigen huis ontwikkelde DTi-motor gelukkig anders. presta- t 1535 Gezid direct ingespoten turbodiesel is gemiddelde verbruik niet krachtig genoeg om goede pres- opzienbarend. De Diamond- Technische gegevens: Merk en type: - *- Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggev Prestaties: Met de komst van de tweede, kleinere dieselmotor zal de Opel Omega in de zakelijke markt meer succes kunnen boe ken. De 2 liter 16-kleppen Rover biedt op dit moment aan trekkelijke limited editions op basis van de 400 sedan en 600. De Rover 400 Kensington heeft naar keuze een 1,6 liter benzi nemotor of 2 liter diesel met directe inspuiting en intercool er (105 pk). Tegen een beschei den meerprijs van f. 1.800,= biedt de 400 Kensington een tweede airbag, extra wortelno- tenhouten panelen, een gedeel telijk houten stuur, houten pookknop, chromen dorpels achter, mistlampen in de voor bumper en metaallak. Er kan worden gekozen uit Kensington groen of Bermuda blauw. Het interieur is in beide gevallen beige. Bij de Rover 600-serie komen we tijdelijk de Oxford tegen. Deze uitvoering is er als 618i, 620 Di, 620 Si en 620 SDi. De uitrusting kenmerkt zich door een beige lederen interieur, extra wortelnotenhout, deels houten stuur, houten pookknop en chromen dorpels achter (618i/620 Di). De meerprijs bedraagt f.2.000,= (by de 620 SDi slechts f. 1.000,=). Verder er voor de 600 Oxford een aan trekkelijk aanbod op lichtmeta len wielen. een maximaal koppel van 205 Nm tussen de 1600 en 2750 tr/min. Hiermee wordt een enorme souplesse van de motor bij lage toerentallen gesugge reerd. Toch is in deze kracht bron hej; typische karakter v£ een 16-klepper terug te vinde Wie bij een 1000 tr/min gas geeft om te accelereren zal mer ken dat de DTi daar maar wei nig zin in heeft en niet zelden gaat bokken. Liever wordt hij ‘opgezweept’ tot zo’n 2000 tr/min en zet dan goede j ties neer. De auto weegt kg, haalt een topsnelheid van 186 km/u en heeft 15 seconden nodig voor de acceleratie vanuit stilstand tot 100 km/u. Zelfs bij koude motor hoeft er niet of nauwelijks voorgegloeid te wor den. In koude toestand is nadrukkelijk een dieselgeluid te horen en niet eens op de ach tergrond. Na enkele minuten kere strook met kleuraccenten in het midden. Over de verstel- mogelijkheden van de bestuur dersstoel kunnen we geen wan klank laten horen. De hoogte kan elektrisch worden aange past, terwijl de helling van de zitting handmatig wordt inge steld. De stuurkolom is helaas niet in hoogte te variëren. De stoelen zijn breed en hebben een lange zitting, maar door de vele verstelmogelijkheden kan de zoektocht naar de ideale positie lang duren. Het instru mentarium is fantasievol vorm geving. De drie klokken vloeien als het ware in elkaar over. Rechts tegen de middenconsole zit de display met daarop de radiofrequentie, klok en buiten temperatuur. De middenconsole is voorzien van een houtprint paneel. De Diamond heeft een fijne climate control waarop per wagenhelft alleen de gewenste temperatuur hoeft te worden ingesteld. De achterwielen van de Omega worden via een handgeschakelde vijfbak aange dreven. De bak wordt bediend met een vloerpook voorzien van een lederen knop. Opbergruimte heeft de Omega meer dan voldoende in de por tieren, het dashboardkastje en tussen de voorstoelen. Het uit zicht naar voren en opzij is in orde, de achterkant mist dit overzicht echter door de derde hoofdsteun (kan er gelukkig uit) en de achtersteven die niet te zien is. De Diamond-uitvoe- ring kenmerkt zich verder door elektrisch verstelbare en ver warmde buitenspiegels en crui- se-control. Iedere Omega heeft nog de Sport vanaf f.66.950,=, standaard twee airbags, elek- de CD vanaf f.66.950,= en de CDX voor £68.950,=. In alle gevallen geldt een meerprijs van £2.000,= voor de stationwa gon. Het prijsverschil met de 2,5 liter 6 cilinder turbodiesel bedraagt £6.500,=. Van de Cinquecento bestond al een elektrisch aangedreven variant. Deze komt bij de Seicento terug, met echter één groot verschil. De Seicento Elettra is nu een volwaardige vierzitter, terwijl bij de 13 april: Paasraces 3 mei: Nationale autoraces 24 mei: Historische Zandvoort Trophy 1 juni: Pinksterraces 13/14 juni: Italia a Zandvoort 21 juni: Liptonice Inline Festival 12 juli: Porsche Club Schwaben 19 juli: Clubraces 9 augustus: Marlboro Masters of Formula 3 23 augustus: ADAC Noordzee Cup 6 september: Panorama Trophy of the Dunes 19/20 september: British Race Festival 4 oktober: Finaleraces 31 oktober: Zandvoort 500 Opel Omega Diamond DTi 4 in lijn 1994 cc 84 x 90 mm 100 pk bij 4300 tr/min 205 Nm bij 1600-2750 tr/min lengte 4,877 meter, breedte 1,786 meter 1535 kg 1600 kg topsnelheid 186 km/u acceleratie 0-100 in 15,0 sec. stadscyclus 9,3 liter/100 km buitenwegcyclus 5,7 liter/100 km gecombineerd 7,0 liter/100 km £62.950,= trische ruitbediening aan de voorzijde, startblokkering, met leer bekleed stuurwiel, een f speaker systeem en afstands diening op de centrale vergn deling. Deze cijfers als ‘voorafje’ en inleiding op de nieuwe motor. De 2 liter 4 cilinder turbodie sel met intercooler heeft 16 kleppen en directe inspuiting. Dat betekent dat deze kracht bron op de Common Rail tech niek na van alle moderne snufjes is voorzien. Deze DTi levert een vermogen van 100 pk bij 4300 tr/min en komt tot Houtprint Het interieur is bijzonder ruim van opzet en biedt royaal plaats aan zelfs vijf volwassenen die meer dan voldoende hoofd- en beenruimte hebben en beschik ken over een eigen hoofdsteun. Zowel op de achterbank als tus sen de voorstoelen in vinden we een middenarmsteun. Het meu bilair is bekleed met een effen stof aan de randen en een don- Sinds kort biedt Opel in de Omega dus twee dieselmoto ren. De vertrouwde 2,5 liter 6 cilinder levert met intercooler een vermogen van 130 pk bij 4500 tr/min en een koppel van 250 Nm bij 2200 tr/min. Hiermee wordt een top behaald van 200 km/u en acce lereert de sedan in 12 secon den naar de 100 km/u. Multi-link De Omega heeft rondom een onafhankelijke wielophangin voor volgens het McPherson- principe en achter een multi- link constructie. Zowel voor- achter wordt een stabilisator stang toegepast, zodat het ov hellen van de carrosserie tot een minimum wordt beperkt Rondom worden schijfremme gemonteerd die geassisteerd worden door ABS. De Omega niet overdreven stug, en wee wegoneffenheden goed te ver werken. De besturing gaat p] zierig en licht als dat nodig ii en laat bij hogere snelheden toch voldoende gevoel over. De Opel Omega DTi begint ai GL voor £57.950,= en dat komt neer op een meerprijs van dui zend gulden ten opzichte van de 2.0-16V benzine. De door ons gereden Diamond komt met zijn veel completere uitrusting op £62.950,=. Daarnaast is er "g de Sport vanaf £66.950,=, Cinquecento de volledige baga geruimte door accu’s werd inge nomen. De batterijen zitten bij deze auto onder de vloer van de bagageruimte en onder de mid- dentunnel. De electromotor is achterin geplaatst en kan een piekvermogen leveren van 30 kW en een maximaal koppel van 130 Nm. Met een grote knop op de plaats van de ver snellingspook kunnen de stan den Park, Reverse, Drive, Economy en Neutral gekozen worden. De Elettra haalt een maximale snelheid van 100 km/u en kan een helling van 25 procent aan. De acceleratie van 0 tot 50 km/u duurt 8 seconden en wie 80 km/u op z’n teller wil hebben moet daar 20 seconden geduld voor opbrengen. Wordt er een vastgestelde stadscyclus met deze Seicento gereden, dan koml men 90 km/u ver. Bij 50 km/u constant is de Seicento Elettra in staat 130 km/u ver derop te komen. Alhoewel Fiat Auto Nederland nog spreekt over richtprijzen, kunnen we ervan uitgaan dat de genoemde bedragen vrijwel definitief zijn. Zo begint de Seicento-reeks met de S voor £16.500,=. En dat is zo’n 800 gulden meer dan de huidige Cinquecento S. De SX biedt een zeer aantrekkelijke uitrusting voor £17.750,= en het gemak van de Citymatic kost £18.550,=. De luxueuze en ver frissende Suite komt op £20.650,= en sportiviteit wordt geboden door de Sporting voor £21.450,=. De Seicento Elettra wordt pas vanaf september leverbaar en gaat dan zo’n £25.000,= kosten exclusief BTW. Een elektrische auto is BPM-vrij en ondernemers mogen het volledige aanschaf- bedrag in één jaar afschrijven. Eind maart staan de overige Seicento’s bij de dealer. Het vijftig-jarige Zandvoortse circuit start met haar seizoensprogramma op maandag april, tweede Paasdag met de traditionele Paasraces. Dit jaar worden er dertien autoraces gehouden met als hoogtepunten de Marlboro Masters of Formula 3. Helemaal nieuw is het Liptonice Inline Festival dat op 21 juni plaats vindt, met als hoogtepunt de Speed-skate mara thon met deelnemers uit de schaatstop. Tijdens de Marlboro Masters op 9 augustus hoopt het cir cuit haar nieuwe hoofdtribune in gebruik te kun nen nemen. De baanverlening start dit najaar, zodat het circuit 4250 meter lang wordt en kan voldoen aan de Grand Prix eisen. veranderd. De laatste exempla ren zijn herkenbaar aan de hel dere koplampen. Het front van de Omega toont nog steeds ori gineel met zijn grote grille, flink Opel-logo en mistlampen in de meegespoten voorbumper. Het profiel toont chique met zijn bolle daklijn aan de achter zijde, flinke portieren en stoots- trips met chromen lijst op de flanken. Aan de achterzijde t het geheel op tempera- kenmerkt de Omega sedan zich en dan neemt het geluids- door een breed kofferdeksel dat gelukkig! Het tot op de bumper opengaat. De andstofverbruik lichtunits zijn voor een deel op jopargumen- de schermen geplaatst. Achter De door ons het deksel gaat een forse ruim- op 1 liter te schuil van maar liefst 530 aeter verder liter. De achterbank kan wor- imerkelijk den neergeklapt, waardoor het jchijnlijk is dit maximale volume toeneemt tot het forse 1460 liter. De door ons gereden feit dat de motor Diamond had zelfs een passa- loopt by wat giersstoel met een volledig itallen. Aan de neerklapbare rugleuning, zodat jben we op de in de auto extreem lange voor- -a abruik werpen kunnen worden meege- cruise-control, nomen. De bagageruimte is die juist het netjes bekleed en afgewerkt. Bij 22 2 2 de Diamond-uitvoering horen verder de lichtmetalen wielen met 205/65R15 banden, de mee gespoten buitenspiegels, mist lampen voor en de metaallak. De Opel Omega is met zijn lengte van 4,88 meter een forse auto die wat betreft formaat zou kunnen concurreren met bijvoorbeeld een BMW 5-serie en Mercedes E-klasse. Toch vin den we grote auto’s van de zogenaamde generalisten bjjna altijd in een lagere prijsklasse, terwijl de kwaliteiten op een vergelijkbaar niveau liggen. Sinds de introductie is er aan de Omega niet zo bijster veel komt het geheel op tempera tuur en dan neemt het geluids niveau fors af, gelukkig! Het gemiddelde brandstofverbruik is een van dé aankoopargumen- ten voor een diesel. De door ons gereden auto kwam c dieselolie 12,4 kilomc en dat is geen opr resultaat. Waarschi een gevolg van gewicht en het het lekkerste I hogere toerent andere kant hebben we op autosnelweg veelvuldig gebuui gemaakt van de cruise-c een voorziening c verbruik in positieve zin moet beïnvloeden. MSN-PR'46 AT 092 EH IIII r te zetten, ivieae uitvoer grote gewicht is het pleet.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 27