Huyndai Lantra Wagon 1.9D GLS AutoTest Een Koreaan die "Oui" zegt Wederom Cabriobeurs in Autotron Auto-1: Alfa 156 a LEEUWEKEUR OCCASIONS o,- o,- 'II II lagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 12 maart 1998 pagina 3 is Peugeot rert. Grille I Bedragen itra Technische gegevens: Twee airbags Verbruik: Prijs: ipril. te .06-95-wit .26.000 km rood40.000 km .09-95. wit.36.000 km .03-95bi»uw75.000 km 1.700 km .05-94rood.26.000 km .03-95Hauw48.000 km .48.000 km .57.000 km 100.000 km .27.000 km Peugeot 106 1.0 Accent. 3-dre. Peugeot 106 1.1 Accent. 3-dre. Peugeot 106 1.1 Etoile. 3-dre... Peugeot 106 1.1 Accent, 3-dre. Peugeot 106 1.1 Accent, 3-dre. Peugeot 306 1.4 SR, 4-dre Peugeot 306 1.6 XS Comfort, 3-dre. Peugeot 306 1.4 SR Selection, 4-dre Peugeot 306 1.4 XN Plu», 3-dre Peugeot 306 1.4 SR Comfort, 4-dre.. Peugeot 306 1.4 XN Comfort, 5-dre.. Peugeot 306 1.4 XR Crystal, 5-drs Peugeot 405 1.9 GR Diesel, Break Peugeot 406 1.8 SLi- Peugeot 306 1.4 XN Plus, 3-dre 0,- 0,- 0,- 0,- 0,- 0,- 0,- 12 OF 24 MAANDEN BOVAG-GARANTIE ANWB GEKEURD - PEUGEOT ASSISTANCE GEPREPAREERD VOLGENS DE PEUGEOT KWALITEITSSTANDAARD 14 DAGEN OMRUILGARANTIE - GEGARANDEERDE KM-S1AND UITSTEKENDE MOGELIJKHEDEN VOOR GESPREIDE BETALING is is liter is e wars i .01-95groen AUTOCENTRUM COLLARIS TILBURG Kraalvenstraat 26 - Tilburg - 013-4634355 - Donderdag koopavond rlijk van u< verzorgd ,niet” de carros dieselmotor, dat ontbrak er nog aan in het Hyundai-programma. Op de eigen t Koreaanse markt is er nauwelijks vraag naar en datzelfde geldt voor een aantal exportlan den. De kans van slagen in met name Zuid- Europese landen is er echter afhankelijk van. Geen wonder dat Hyundai daarom koos voor een Europese motor. alle ade ‘fee- De diest ons lanc ling. L. Lantra i krachtiging. Dat laatste is ook wel nodig omdat de dieselmotor voorin zwaarder is dan een benzineversie. De besturing gaat netjes direct en de bestuurder houdt onder 0 omstandigheden voldoenc ling’ met het wegdek. kennen uit Partner en Xantia en uiterst bet bron met een lange levens- Volkswagen laat er de nieuwe Golf Cabrio debu teren en Mazda komt met de nieuwe MX-5. Veel aandacht zal er verder zijn voor de Jaguar XK8 Convertible en de Porsche Boxster. Maar het Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: <0 Hyundai Lantra Wagon 1.9D GLS 4 in lijn 1905 cc 83 x 88 mm 68 pk bij 4600 tr/min 120 Nm bij 2000 tr/min lengte 4,45 meter, breedte 1,70 meter 1175 kg 1000 kg (geremd) topsnelheid 158 krn/u acceleratie 0-100 in 17,5 sec. stadscyclus 8,9 liter/100 km buitenwegcyclus 5,0 liter/100 km gecombineerd 6,4 liter/100 km f.38.450,= in hoogte worden aangepast, waardoor de relatief korte zit ting toch voldoende steun kan bieden aan de bovenbenen. De hoogte van de stuurkolom kan worden aangepast. Het dash board heeft alle bekende ele menten inclusief een toerentel- ler en digitaal klokje. Hyundai levert de twee airbags alleen standaard in de GLS-uitvoe- ring. De buitenspiegels worden elektrisch van stand veranderd, terwijl alle vier de zijruiten op elektrische wijze kunnen wor den geopend en gesloten. De toegankelijkheid van het interi- In het laatste weekend van april vindt in het Autotron in Rosmalen de bekende cabrio-ten- toonstelling plaats waar menig nieuwe cabriolet voor het eerst in ons land te zien is. Deze zeven de editie wordt gehouden op 24, 25 en 26 ap Alles wat er op het gebied van open auto’s t koop is, is in het Autotron verzameld. Het interieur van de Lantra ziet er netjes uit. Dat komt niet alleen door het relatief fanta sievol vormgegeven dashboard, maar ook door een stoelbekle- ding die zeer Europees aandoet. De basiskleur is zwart voorzien van rood, paars en groen/blau- we accenten. Bij de GLS kan de zitting van de bestuurdersstoel zowel aan voor- als achterzijde goede all-rounder met veel gebruiksmogelijkheden Bovendien wordt de dieselver- sie net als de benzinebroeders tegen nette bedragen aangebo den. Het programma begint met de sedan 1.9D GL voor f.34.450,=. Dezelfde auto ah Wagon kost f.35.450,=. De extra uitrusting van de GLS zorgt voor een aankoopbedrag van f.37.450,= voor de sedan en f.38.450,= voor de door ons gereden stationwagon. Waar haal je als Koreaans merk een dieselmotor van daan, als je deze niet zelf gaat ontwikkelen? Natuurlijk bij de grootste dieselproducent Peugeot. In het vooronder van de Lantra ligt de bekende 1,9 liter die we al zoveel jaren de 306, 406, Citroëns Xsara, 1 Berlingo. Een ’trouwbare kracht- De Lantra heeft rondom een onafhankelijke ophanging, waardoor een goed comfortni veau wordt geboden, zonder op dit punt enorm uit te blinken. Het overhellen in bochten wordt netjes beperkt door de beide stabilisatorstangen en wegoneffenheden worden rede lijk efficient verwerkt. Ophanging en aandrijving pro duceren geen ongewenste bijge luiden. De Hyundai Lantra is een eur is in orde en de ruimte op de achterbank is voldoende voor minimaal twee volwasse nen. Hoofdsteunen op de ach terbank behoren niet tot de mogelijkheden. De Lantra heeft af-fabriek een radiovoorberei- ding met antenne op het linker achterscherm en speakers zowel voor als achter. Erg han dig is de dubbele, uitklapbare bekerhouder onderin de conso le. Verder is er opbergruimte in de portierbakken en het bescheiden dashboardkastje. En uiteraard is de Lantra voor zien van getint glas en stuurbe- duur. De 1,9 liter is echter wel een motor die wars is van moderne technieken als directe inspuiting, Common Rail of meer kleppen per cilinder. Er wordt een maximaal vermogen geleverd van 68 pk bij 4600 tr/min en een keurig koppel van 120 Nm bij 2000 tr/min. Deze getallen vinden we bij voorbeeld ook bij Peugeot en Citroen zelf. De 1175 kg wegen de Lantra Wagon komt hiermee tot een keurige topsnelheid van 158 km/u en heeft voor het sprintje van 0 tot 100 km/u zo’n 17,5 seconden nodig. We kun nen daarom niet spreken in ter men van sportiviteit, maar moeten meer denken aan een lange levensduur, grote soup lesse en een gunstig verbruik. Want vooral voor dat laatste wordt een dieselmotor vaak gekocht. De Peugeot-diesel in de Hyundai Lantra neemt genoegen met 1 liter brandstof sselmotor geniet ook in land een grote belangstel- In de klasse van de itra spreken we over een marktaandeel van 15 procent onder de sedans en 30 procent als het om een stationwagon gaat. Het zyn bijna in alle gevallen zakelijke rijders die voor een diesel kiezen. Met overgrote meerderheid is de Alfa Romeo 156 gekozen tot de Europese Auto-1. De Volkswagen Golf kwam als tweede uit de bus gevolgd door de Ford Puma. De verkiezing is een ini tiatief van elf grote autotijdschriften uit Europa met miljoenen lezers. De lezers van de elf bladen bepalen per land de genomineerde auto’s. Op het Renault-testcircuit bij Chantilly onderwierpen hoofdredacteuren, cou reurs en technici de drie gekozen auto’s aan diverse tests. Hierin wer- selmotor hebben alle Lantra’s uiterlijk een zichtbare wijziging ondergaan. Tussen de koplam pen is namelijk een volwaardi ge grille geplaatst met in het midden het Hyundai-logo. Voorheen was het paneel tus sen de lampen gesloten. Verder is de Lantra vertrouwd geble ven. Opmerkelijk blijft dat ondanks de volwassen lengte van 4,45 meter de auto hele maal niet zo groot oogt. Het ware formaat blijkt weer wel uit het bagagevolume. Onder de standaard rolhoes gaat 360 liter aan ruimte schuil. Door de achterbank in twee ongelijke delen neer te klappen, groeit dit naar maximaal 1260 liter. Het uiterlijk van de Lantra ziet er keurig verzorgd uit. Bij de GLS zijn niet alleen de bum pers in de carrosseriekleur ges poten, maar ook de portiergre- pen en buitenspiegelbehuizing. De achterruit en zijruiten wor den met een chromen bies omlijnd. De auto staat op 14 inch stalen wielen met nette wieldoppen en 175/65 HR 14 banden. In de achterbumper is een mistachterlicht opgenomen. Het derde remlicht zit aan de bovenkant van de achterruit. De achterklep is alleen van bin nenuit of met de sleutel te ope nen. In eerste instantie veert de klep ongeveer tot kinhoogte open en moet daarna nog even verder tegen de zware veerdruk in zijn maximale opening berei ken. Ook dan zullen personen van een gemiddelde lengte moeten bukken om onder de klep te geraken. De tildrempel is gelukkig laag vanwege de uitspraring in de bumper. zijn maar enkele voorbeelden uit het complete cabrio-aanbod van dit moment. Naast de stati sche presentatie in de museumhal zijn er ook diverse demonstratie-auto’s aanwezig en bieden verschillende dealers gebruikte cabriolets aan. Uiteraard kunnen bezoekers ook andere elemen ten van het museum bezoeken. Cabrio ‘98 is op vrijdag 24 april geopend van 14.00 tot 20.00 uur en op zaterdag en zondag van 10.00 tot 17.00 uur. De entreeprijs bedraagt f. 19,50 voor vol wassenen en f. 17,50 voor kinderen van 4 tot 12 jaar. voor 15,2 kilometer en dat i normaal. De motorruimte is keurig gevuld met de 4 cilinder die wellicht nog wat beter inge- kapseld zou mogen worden. Vooral bij lagere toerentallen is het nagelen van de motor best hoorbaar. De voorwielen wor den aangedreven via een hand- geschakelde vijfbak. De bak kent een soepele bediening en heeft goed gekozen overbren- gingsverhoudingen. Het voor deel van deze goedmoedige die sel is dat er weinig geschakeld hoeft te worden, omdat de motor reeds bij lage toerental len voldoende trekkracht lever* den ze niet met elkaar, maar met enkele belangrijke concurrenten ver geleken. De coureurs en technici kozen vooral voor de Golf, terwijl bij de lezers (immers 8 nominaties) en hoofdredac teuren de 156 de meeste punten kreeg. Tijdens de feestelijke bijeen komst op 4 maart jl. werd de bijbeho rende trofee overhandigd aan dhr. Roberto Testore, de voorzitter van de raad van bestuur van het Fiat-con- cem. Hyundai levert de diesel zowel in de Lantra sedan als Wagon, waarbij uit twee uitrustingsni- veau’s gekozen kan worden. Met de introductie van de die- De dieselversie van de Lant komt beschikbaar aan het einde van levenscyclus van deze generatie. De motor is krachtig en relatief zuinig, maar zou iets stiller mogen zijn. De Lantra biedt als sta tionwagon veel mogelijkheden en is als GLS behoorlijk com pleet uitgerust.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 27