Huyndai Lantra Wagon 1.9D GLS
AutoTest
Een Koreaan die "Oui" zegt
Wederom Cabriobeurs
in Autotron
Auto-1: Alfa 156
a
LEEUWEKEUR OCCASIONS
o,-
o,-
'II II
lagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 12 maart 1998 pagina 3
is
Peugeot
rert.
Grille
I
Bedragen
itra
Technische gegevens:
Twee airbags
Verbruik:
Prijs:
ipril.
te
.06-95-wit
.26.000 km
rood40.000 km
.09-95.
wit.36.000 km
.03-95bi»uw75.000 km
1.700 km
.05-94rood.26.000 km
.03-95Hauw48.000 km
.48.000 km
.57.000 km
100.000 km
.27.000 km
Peugeot 106 1.0 Accent. 3-dre.
Peugeot 106 1.1 Accent. 3-dre.
Peugeot 106 1.1 Etoile. 3-dre...
Peugeot 106 1.1 Accent, 3-dre.
Peugeot 106 1.1 Accent, 3-dre.
Peugeot 306 1.4 SR, 4-dre
Peugeot 306 1.6 XS Comfort, 3-dre.
Peugeot 306 1.4 SR Selection, 4-dre
Peugeot 306 1.4 XN Plu», 3-dre
Peugeot 306 1.4 SR Comfort, 4-dre..
Peugeot 306 1.4 XN Comfort, 5-dre..
Peugeot 306 1.4 XR Crystal, 5-drs
Peugeot 405 1.9 GR Diesel, Break
Peugeot 406 1.8 SLi-
Peugeot 306 1.4 XN Plus, 3-dre
0,-
0,-
0,-
0,-
0,-
0,-
0,-
12 OF 24 MAANDEN BOVAG-GARANTIE ANWB GEKEURD - PEUGEOT ASSISTANCE
GEPREPAREERD VOLGENS DE PEUGEOT KWALITEITSSTANDAARD
14 DAGEN OMRUILGARANTIE - GEGARANDEERDE KM-S1AND
UITSTEKENDE MOGELIJKHEDEN VOOR GESPREIDE BETALING
is
is
liter is
e wars i
.01-95groen
AUTOCENTRUM COLLARIS TILBURG
Kraalvenstraat 26 - Tilburg - 013-4634355 - Donderdag koopavond
rlijk van u<
verzorgd
,niet”
de carros
dieselmotor, dat ontbrak er nog aan in
het Hyundai-programma. Op de eigen
t Koreaanse markt is er nauwelijks vraag
naar en datzelfde geldt voor een aantal exportlan
den. De kans van slagen in met name Zuid-
Europese landen is er echter afhankelijk van. Geen
wonder dat Hyundai daarom koos voor een
Europese motor.
alle
ade ‘fee-
De diest
ons lanc
ling. L.
Lantra i
krachtiging. Dat laatste is ook
wel nodig omdat de dieselmotor
voorin zwaarder is dan een
benzineversie. De besturing
gaat netjes direct en de
bestuurder houdt onder 0
omstandigheden voldoenc
ling’ met het wegdek.
kennen uit
Partner en
Xantia en
uiterst bet
bron met een lange levens-
Volkswagen laat er de nieuwe Golf Cabrio debu
teren en Mazda komt met de nieuwe MX-5. Veel
aandacht zal er verder zijn voor de Jaguar XK8
Convertible en de Porsche Boxster. Maar het
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
<0
Hyundai Lantra Wagon 1.9D GLS
4 in lijn
1905 cc
83 x 88 mm
68 pk bij 4600 tr/min
120 Nm bij 2000 tr/min
lengte 4,45 meter, breedte 1,70 meter
1175 kg
1000 kg (geremd)
topsnelheid 158 krn/u
acceleratie 0-100 in 17,5 sec.
stadscyclus 8,9 liter/100 km
buitenwegcyclus 5,0 liter/100 km
gecombineerd 6,4 liter/100 km
f.38.450,=
in hoogte worden aangepast,
waardoor de relatief korte zit
ting toch voldoende steun kan
bieden aan de bovenbenen. De
hoogte van de stuurkolom kan
worden aangepast. Het dash
board heeft alle bekende ele
menten inclusief een toerentel-
ler en digitaal klokje. Hyundai
levert de twee airbags alleen
standaard in de GLS-uitvoe-
ring. De buitenspiegels worden
elektrisch van stand veranderd,
terwijl alle vier de zijruiten op
elektrische wijze kunnen wor
den geopend en gesloten. De
toegankelijkheid van het interi-
In het laatste weekend van april vindt in het
Autotron in Rosmalen de bekende cabrio-ten-
toonstelling plaats waar menig nieuwe cabriolet
voor het eerst in ons land te zien is. Deze zeven
de editie wordt gehouden op 24, 25 en 26 ap
Alles wat er op het gebied van open auto’s t
koop is, is in het Autotron verzameld.
Het interieur van de Lantra
ziet er netjes uit. Dat komt niet
alleen door het relatief fanta
sievol vormgegeven dashboard,
maar ook door een stoelbekle-
ding die zeer Europees aandoet.
De basiskleur is zwart voorzien
van rood, paars en groen/blau-
we accenten. Bij de GLS kan de
zitting van de bestuurdersstoel
zowel aan voor- als achterzijde
goede all-rounder met veel
gebruiksmogelijkheden
Bovendien wordt de dieselver-
sie net als de benzinebroeders
tegen nette bedragen aangebo
den. Het programma begint
met de sedan 1.9D GL voor
f.34.450,=. Dezelfde auto ah
Wagon kost f.35.450,=. De
extra uitrusting van de GLS
zorgt voor een aankoopbedrag
van f.37.450,= voor de sedan
en f.38.450,= voor de door ons
gereden stationwagon.
Waar haal je als Koreaans
merk een dieselmotor van
daan, als je deze niet zelf gaat
ontwikkelen? Natuurlijk bij de
grootste dieselproducent
Peugeot. In het vooronder van
de Lantra ligt de bekende 1,9
liter die we al zoveel jaren
de 306, 406,
Citroëns Xsara,
1 Berlingo. Een
’trouwbare kracht-
De Lantra heeft rondom een
onafhankelijke ophanging,
waardoor een goed comfortni
veau wordt geboden, zonder op
dit punt enorm uit te blinken.
Het overhellen in bochten
wordt netjes beperkt door de
beide stabilisatorstangen en
wegoneffenheden worden rede
lijk efficient verwerkt.
Ophanging en aandrijving pro
duceren geen ongewenste bijge
luiden.
De Hyundai Lantra is een
eur is in orde en de ruimte op
de achterbank is voldoende
voor minimaal twee volwasse
nen. Hoofdsteunen op de ach
terbank behoren niet tot de
mogelijkheden. De Lantra heeft
af-fabriek een radiovoorberei-
ding met antenne op het linker
achterscherm en speakers
zowel voor als achter. Erg han
dig is de dubbele, uitklapbare
bekerhouder onderin de conso
le. Verder is er opbergruimte in
de portierbakken en het
bescheiden dashboardkastje.
En uiteraard is de Lantra voor
zien van getint glas en stuurbe-
duur. De 1,9 liter is echter wel
een motor die wars is van
moderne technieken als directe
inspuiting, Common Rail of
meer kleppen per cilinder. Er
wordt een maximaal vermogen
geleverd van 68 pk bij 4600
tr/min en een keurig koppel
van 120 Nm bij 2000 tr/min.
Deze getallen vinden we bij
voorbeeld ook bij Peugeot en
Citroen zelf. De 1175 kg wegen
de Lantra Wagon komt hiermee
tot een keurige topsnelheid van
158 km/u en heeft voor het
sprintje van 0 tot 100 km/u zo’n
17,5 seconden nodig. We kun
nen daarom niet spreken in ter
men van sportiviteit, maar
moeten meer denken aan een
lange levensduur, grote soup
lesse en een gunstig verbruik.
Want vooral voor dat laatste
wordt een dieselmotor vaak
gekocht. De Peugeot-diesel in
de Hyundai Lantra neemt
genoegen met 1 liter brandstof
sselmotor geniet ook in
land een grote belangstel-
In de klasse van de
itra spreken we over een
marktaandeel van 15 procent
onder de sedans en 30 procent
als het om een stationwagon
gaat. Het zyn bijna in alle
gevallen zakelijke rijders die
voor een diesel kiezen.
Met overgrote meerderheid is de Alfa
Romeo 156 gekozen tot de Europese
Auto-1. De Volkswagen Golf kwam als
tweede uit de bus gevolgd door de
Ford Puma. De verkiezing is een ini
tiatief van elf grote autotijdschriften
uit Europa met miljoenen lezers. De
lezers van de elf bladen bepalen per
land de genomineerde auto’s. Op het
Renault-testcircuit bij Chantilly
onderwierpen hoofdredacteuren, cou
reurs en technici de drie gekozen
auto’s aan diverse tests. Hierin wer-
selmotor hebben alle Lantra’s
uiterlijk een zichtbare wijziging
ondergaan. Tussen de koplam
pen is namelijk een volwaardi
ge grille geplaatst met in het
midden het Hyundai-logo.
Voorheen was het paneel tus
sen de lampen gesloten. Verder
is de Lantra vertrouwd geble
ven. Opmerkelijk blijft dat
ondanks de volwassen lengte
van 4,45 meter de auto hele
maal niet zo groot oogt. Het
ware formaat blijkt weer wel
uit het bagagevolume. Onder
de standaard rolhoes gaat 360
liter aan ruimte schuil. Door de
achterbank in twee ongelijke
delen neer te klappen, groeit
dit naar maximaal 1260 liter.
Het uiterlijk van de Lantra ziet
er keurig verzorgd uit. Bij de
GLS zijn niet alleen de bum
pers in de carrosseriekleur ges
poten, maar ook de portiergre-
pen en buitenspiegelbehuizing.
De achterruit en zijruiten wor
den met een chromen bies
omlijnd. De auto staat op 14
inch stalen wielen met nette
wieldoppen en 175/65 HR 14
banden. In de achterbumper is
een mistachterlicht opgenomen.
Het derde remlicht zit aan de
bovenkant van de achterruit.
De achterklep is alleen van bin
nenuit of met de sleutel te ope
nen. In eerste instantie veert
de klep ongeveer tot kinhoogte
open en moet daarna nog even
verder tegen de zware veerdruk
in zijn maximale opening berei
ken. Ook dan zullen personen
van een gemiddelde lengte
moeten bukken om onder de
klep te geraken. De tildrempel
is gelukkig laag vanwege de
uitspraring in de bumper.
zijn maar enkele voorbeelden uit het complete
cabrio-aanbod van dit moment. Naast de stati
sche presentatie in de museumhal zijn er ook
diverse demonstratie-auto’s aanwezig en bieden
verschillende dealers gebruikte cabriolets aan.
Uiteraard kunnen bezoekers ook andere elemen
ten van het museum bezoeken. Cabrio ‘98 is op
vrijdag 24 april geopend van 14.00 tot 20.00 uur
en op zaterdag en zondag van 10.00 tot 17.00
uur. De entreeprijs bedraagt f. 19,50 voor vol
wassenen en f. 17,50 voor kinderen van 4 tot 12
jaar.
voor 15,2 kilometer en dat i
normaal. De motorruimte is
keurig gevuld met de 4 cilinder
die wellicht nog wat beter inge-
kapseld zou mogen worden.
Vooral bij lagere toerentallen is
het nagelen van de motor best
hoorbaar. De voorwielen wor
den aangedreven via een hand-
geschakelde vijfbak. De bak
kent een soepele bediening en
heeft goed gekozen overbren-
gingsverhoudingen. Het voor
deel van deze goedmoedige die
sel is dat er weinig geschakeld
hoeft te worden, omdat de
motor reeds bij lage toerental
len voldoende trekkracht lever*
den ze niet met elkaar, maar met
enkele belangrijke concurrenten ver
geleken.
De coureurs en technici kozen vooral
voor de Golf, terwijl bij de lezers
(immers 8 nominaties) en hoofdredac
teuren de 156 de meeste punten
kreeg. Tijdens de feestelijke bijeen
komst op 4 maart jl. werd de bijbeho
rende trofee overhandigd aan dhr.
Roberto Testore, de voorzitter van de
raad van bestuur van het Fiat-con-
cem.
Hyundai levert de diesel zowel
in de Lantra sedan als Wagon,
waarbij uit twee uitrustingsni-
veau’s gekozen kan worden.
Met de introductie van de die-
De dieselversie van de Lant
komt beschikbaar aan het
einde van levenscyclus van
deze generatie. De motor is
krachtig en relatief zuinig,
maar zou iets stiller mogen
zijn. De Lantra biedt als sta
tionwagon veel mogelijkheden
en is als GLS behoorlijk com
pleet uitgerust.