I s Seat Cordoba Vario 1.9 SDi SE AutoTest 19 Extra gebruiksgemak -en BMW 320d Wijzigingen Honda Shuttle Overwinning voor Tigra in IJsrace ft! mh CORDOBA VARIO Gratis met Garage Denissen naar de nieuwste Disney film. r se a- m/w work// p/mwr ZUIDOOST bv r I DETILBURGSE KOu,..^ DE AUTOMAAT» Donderdag 26 februari 1998 pagina 3 gina2 F zee Verbruik: len. een >r het Prijs: EN!! e w '95 t»,- '95 Dr- '96 Or Zolang de voorraad strekt. De formule voor plezier vindt u bij Garage Denissen B.V. 1.950,- van de belading van de auto. D E N 3 auto NISSAN EK SEAT uw dealer en ervaar het rijplezier van bijv, een Nissan Primera, kaartjes voor Disney’s Flubber cadeau*. Bovendien maakt u kans op één van de honderden prijzen uit het Flubber Fun Festival. Kom daarom snel naar Hondo’s aanbieding in het ruimtewagensegment, de Shuttle, heeft voor 1998 een aantal wijzigingen ondergaan, waardoor de auto nog aantrekkelijker is geworden. Als u nu een proefrit maakt in een Nissan en een testformu- her invult zit u er comfortabel bij. Want u maakt dan niet alleen kennis met het aangename comfort van een Nissan, maar u krijgt ook nog eens twee bioscoop- een Nissan Almera of een Nissan Micro. Tot ziens bij uw Nissan heid naar alle kanten dik in orde is. -8 JRG 171 Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel. 013 468 39 11 Mesprijs inclusief BTW en BPM, exclusief kosten rijklaarmaken en verwijderingsbijdrage. De aktieperiode geldt t/m 28 maart 1998. Wijzigingen voorbehouden. ‘95 ils, Or en por- uitge- "-ehui- 7.950, - 2.950, - 7.950, - 3.950, - 5.950, - 4.950, - 4.950, - 5.950, - 2.950, - 4.950, - 4.950, - 5.950, - 6.950, - 6.950,- 6.950,- "■F “fet programma van de Seat Ibiza/Cordoba is pas sinds kort compleet na het verschij- JL JL nen van de langverwachte Cordoba Vario, een uiterst compacte stationwagon. Deze Vario zal een belangrijk deel van de verkopen gaan inne men, vooral door de geringe meerprijs ten opzichte van de bestaande sedan. We reden de 1.9 SDi in basis SE-uitvoering. Grootste Seot-deoler van Nederland! ■■■■HBBi 1 Leharstraat 19-21, Tilburg Tel. 013/4553678 Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: A IM ISS hier 2argo diesel- 350,=. uiter- In e pro- en it een en kor- ie op- of rails en een neerklapbare derde zitrij. De ES krijgt daarbij nog cruise-control, elektrisch bediend schuifdak, leeslampje voorin, ver warmde buitenspiegels en alumini um wielen. Ibt slot kan de Shuttle ES ook in een uitvoering voor zes personen worden gekozen voorzien van zes afzonderlijke stoelen. Dat heeft geen invloed op de prijs. De Shuttle ES kost f.66.990,= terwijl de LS al verkrijgbaar is vanaf £60.990,=. abriek ide jke capa- ver- s fabriek ird- ven. •een >yota van luidige >00 1 ver- 1. Dit lar het roeien ks. In uktie Jorolla in ton op i. Deze >taal 310 everen rergen id. Voor uilen maakt inhoud. t bere- een nd gul- e cabine ade. Dit ordeel Vanette )0,= bij ran een i veelzij- i voor 1 een j voor dschap i blijkt ubbele rekke- particu- hob- m, Daarom in met Verkwisting De achterruit is voorzien van een wisser en sproeier. Al jaren hebben de verschillende types uit de VW Groep een systeem waarbij de achterruitwisser niet kan worden aangezet zon der even te sproeien. Typisch dat geen enkel ander merk deze verkwistende voorziening heeft! De Cordoba Vario kent een vrij stevige afvering. Voor zien we De bodemgroep waarop de Seat Cordoba Vario staat, wordt binnen het Volkswagen concern voor veel modellen gebruikt. De Ibiza/Cordoba en alle varianten van de VW Polo zijn dan ook technisch vrijwel identiek. Het is niet verwon derlijk dat de VW Polo Variant en de Seat Cordoba Vario als twee druppels op elkaar lij- Al— rah..,q NIEUW ADRES: Ringboun Zuid 301 - Tilburg Td.: 013/4647676 Bagagevolume Toch zijn er voldoende uiter lijk verschillende om de auto’s uit elkaar te kunnen houden. Het front van de Cordoba is natuurlijk van de gelijknami ge sedan overgenomen en ken merkt zich door een grille met meegespoten omlijsting, een meegespoten bumper en rede lijk compacte koplampunits De cilinderinhoud van de 4 cilinder VTEC-motor is gestegen van 2,2 naar 2,3 liter. Het vermogen is met 150 pk bij 5600 tr/min gelijk geble ven, maar de winst vinden we vooral bij het koppel dat toenam naar 200 Nm bij 4700 tr/min. De Shuttle haalt een top van 180 km/u en heeft 12 seconden nodig voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u. Zoals voorheen wordt de Shuttle uitsluitend aangeboden met een 4- traps automaat met zogenaamde Grade Logic besturing. Nieuw is echter dat het geheugen van deze automaat meer keuzeprogramma’s tot zijn beschikking heeft, waar door de bediening soepeler gaat en de bak zich nog beter kan aanpas sen aan de omstandigheden. Nieuw is tevens de toepassing van een elektronische remkrachtverdeling. De benodigde remkracht wordt elektronisch per wiel gemeten en Zes of zeven personen Het rijcomfort is verbeterd door een lager geluidsniveau in de auto, nieuwe bekledingsstoffen en de toe passing van warmtewerende rui ten. De centrale vergrendeling Afgebeeld is de Nissan Almera 3-deurs 1.6 Pulsar. Standaard met o.a. bestuurdersairbag, airconditioning, anti-diefstal startblokkering en electrisch bedienbare zijruiten. Er is al een Almera vanaf f 28.995,-. Groen, blauw en rood Het interieur is uiteraard bekend, daar heeft Seat niet aan hoeven sleutelen. Het dashboard wordt gebruikt in alle modellen en types die op hetzelfde onderstel staan. Bij de Vario is het instrumentari um met zijn opvallende oranje cijfers compleet met een toeren- teller, digitaal klokje en digitale kilometerteller. In het fraai gevormde vierspakige stuurwiel is standaard een airbag opgeno men. Andere elementen die de veiligheid ten goede komen zijn de gordelspanners voorin, de verstelbare gordelhoogte en beschermingsbalken in de por tieren. De mistlamp achter wordt in werking gesteld door de hoofdschakelaar van de ver lichting uit te trekken. Wordt vervolgens het licht uitgedaan, dan gaat automatisch de mist lamp uit en blijft niet dagen na een mistbank onnodig branden. Op de middenconsole bevindt zich de inbouwruimte voor de radio, uitstroomopeningen, heeft standaard een afstandsbedie ning, terwijl de toerenteller voor taan op iedere versie te vinden is. Uiterlijk is de vernieuwde Shuttle te herkennen aan de grille met groot Honda-embleem, de nieuwe bumpers, meegespoten achterspoi ler, veranderde indeling van de achterlichten en wieldeksels van een nieuw type op de LS-uitvoe- ring. Bovendien heeft iedere Shuttle ABS, twee airbags, elek trisch bediende portierruiten, dak- inspuiting. De motor levert maximaal vermogen van 64 bij 4200 tr/min en komt tot een zeer behoorlijk koppel van 128 Nm bij 2400 tr/min. De diesel motor ligt keurig geïsoleerd onder de motorkap. Tijdens de eerste kennismaking met de SDi-motor enkele jaren geleden kwam de 4 cilinder nog behoor lijk luidruchtig over, maar daaraan heeft men bij de Cordoba Vario het nodige gedaan. De motor is eenmaal op temperatuur zelfs plezierig stil en maakt in de verte een krachtig en voornaam geluid. De prestaties liggen op een redelijk niveau. De 1055 kg Vario SDi haalt een bruikbare top van 155 km/u en heeft 16,9 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. Er hoeft gelukkig niet veel geschakeld te worden, al hebben we over de bediening van de handgeschakelde vijfbak weinig klachten. Het gunstige gemiddelde brandstofverbruik zal voor velen hét aankoopar- gument voor de SDi zijn. Wij noteerden bij een nauwelijks ingereden motor een gemiddel de van 1 op 17,8 en dat is al erg netjes. Maar wie de motor goed inrijdt en zijn rechter voet kan beheersen, moet op 1 op 20 uit kunnen komen. Standaard levert Seat deze auto met stuurbekrachtiging, waardoor manouvreren in druk stadsverkeer geen enkel pro bleem is, zonder dat de bestu ring bij hogere snelheden week gaat aanvoelen. De Vario heeft een flink glasoppervlak en een rechte achterkant waardoor het uitzicht en de overzichtelijk- onder meer ABS, zes airbags, ASC T, volledig meegespoten bumpers, microfil ter, audio-installatie, vier hoofdsteunen, centrale vergrendeling, wegrijbeveiliging, elektrisch verstelbare buitenspiegels, in twee richtingen instelbare stuurkolom, elektrisch bediende voorportierruiten en met leer bekleed stuurwiel. De BMW 320d gaat £69.950,= kosten in de standaarduitvoering en £77.600,= als Executive. Deze versie krijgt bovenop de reeds genoemde zaken onder meer metaallak, alarm, elektrisch bediende portierruiten achter, houtinleg op dash board en portieren, middenarmsteun voor, regensensor, automatisch geregelde airconditioning en multifunctioneel stuurwiel. nog met afzonderlijke richting aanwijzers. Bekijken we het profiel dan valt met name de bijna rechthoekige achterkant op. De achterklep staat vrijwel verticaal en de daklijn is zover mogelijk naar achteren doorge trokken. Alleen op deze manier kan het maximale interieurvo- lume worden bereikt. De ach- terlichtunits en reflectorstrook bieden een typische Seat-aan- blik. Het derde remlicht is net jes tegen de bovenzijde van de achterruit geplaatst. De achter klep gaat keurig tot op de bum per open. De Cordoba SDi heeft 13 inch wielen met 175/70 R 13 banden. De wielen zijn afge dekt met nette wieldoppen van een redelijk fantasievol ont werp. De ruitomlijsting en por- tiergrepen zijn in zwart uitge voerd, terwijl de spiegelbehui- zing is meegespoten. Beschermende stootstrips ont breken. Verder heeft de Cordoba Vario standaard twe dakdragers die afhankelijk van het gebruik op verschillende plaatsen vergrendeld kunnen worden. En dan waar het allemaal om draait: het bagagevolume. Achter de achterbank en onder de rolhoes is een bagageruimte beschikbaar van 390 liter en dat is bij een bescheiden lengte van 4,14 meter ronduit vorste lijk. Na het neerklappen van de Technische gegevens: Seat Cordoba Vario 1.9 SDi SE 4 in lijn 1896 cc 79,5 x 95,5 mm 64 pk bij 4200 tr/min 128 Nm bij 128 tr/min lengte 4,144 meter, breedte 1,64 meter 1055 kg 800 kg (geremd) topsnelheid 155 km/u acceleratie 0-100 in 16,9 sec. stadscyclus 6,8 liter/100 km buitenwegcyclus 4,1 liter/100 km gecombineerd 5,1 liter/100 km £32.195,= De Andros Trophy IJsrace-serie is door het Opel Team Frankrijk stijl vol afgesloten met een klinkende overwinning. Op zondag 16 februari stonden de drie deelnemende Tigra’s op het ereschavot na de finale in het Franse Super-Besse. Yvan Muller behaalde met 6 overwinningen van de 7 races in deze winterserie de kampioenstitel. Uiteraard ging ook de merkentitel naar Opel. Door zijn tweede plaats in de laatste race klom de tweede Opel-rijder, James Ruffïer, op naar de derde plaats in de eindlijst en wist Markku Alen zijn Tigra naar een vierde plaats in het eindklassemént te sturen. Andere deelnemende merken in deze specifieke tak van autosport zijn Nissan, Daewoo en BMW. Van het Opel Team France mag IJsracen \tot een Olympische sport worden verheven. Kort na het vrijgeven van de prijzen voor de nieuwe 3-serie sedan, maakt BMW ook het bedrag bekend dat zal moeten worden neergeteld voor de nieuwe 320d. Deze versie bedient zich van een éom- pleet nieuw ontwikkelde dieselmotor voorzien van 4 kleppen per cilinder, directe inspuiting, intercooler en een turbo met variabele opbrengst. Indrukwekkend zijn de cijfers, zoals het koppel van 280 Nm bij 1750 tr/min. Ook het maximale vermogen van 136 pk mag er zijn. De BMW 320d haalt een top van 207 km/u en heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u slechts 9,9 secondén nodig. En dat alles bij een verbruik dat 1,6 liter per 100 km/u lager ligt dan bij de huidige 325tds. De 320d krijgt i meteen een rijke standaarduitrusting met met Gunstig verbruik Seat biedt de Cordoba Vario aan met vijf verschillende motoren. Benzinerijders kun nen kiezen uit de 1,4 liter van 60 pk en de 1,6 van 75 en 100 pk. Wie veel kilometers maakt en graag dieselt heeft de beschikking over een 90 pk TDi en de door ons gereden SDi. Deze motor heeft een inhoud van 1896 cc en heeft een directe asbak, bergvakje en de drie draaiknoppen waarmee de ver warming en ventilatie worden ingesteld. Er is een extra afleg- vakje direct achter de versnel lingspook, een dashboardkastje en twee portiervakken. De Cordoba SE heeft een stemmige bekleding met als basiskleur grijs voorzien van bescheiden groene, blauwe en rode accen ten. Op vier zitplaatsen zijn standaard hoofdsteunen te vin den die hoog genoeg instelbaar zijn. De stoelen hebben geen overdreven lange zittingen, maar bieden op korte en mid dellange ritten voldoende steun. Wie vele honderden kilo meters achter elkaar in de Cordoba plaatsneemt gaat dit op den duur wat onderin de rug voelen. De been- en hoofdruim te achterin is heel behoorlijk zodat niet alleen kinderen, maar ook volwassenen in de Vario meekunnen. De afwer king en de gebruikte materia len verdienen een hoog cijfer. De buitenspiegels kunnen handmatig van binnenuit ver steld worden en de portierrui ten werken met het overbeken de slingertje. een onafhankelijke McPherson constructie met stabilisator- stang en achter komen we een semi-onafhankelijke ophanging tegen. Hierdoor blijft het rijge drag ook bij een hogere bela ding behoorlijk neutraal. Overhellen doet de carrosserie niet noemenswaardig en in snel genomen bochten voelt het geheel controleerbaar aan. Uiteraard heeft de relatief zware dieselmotor wel invloed op het weggedrag, maar zeker niet in negatieve zin. Over het geheel genomen is de Cordoba Vario SDi een uiterst goedmoe dige auto met veel gebruiksmo gelijkheden en een lage kilome- achterbank in twee delen neemt dit volume toe tot maxi maal 1250 liter. En daarmee wordt de Cordoba Vario een multifunctionele en zeer breed inzetbare gezinsauto die door zijn bescheiden afmetingen toch makkelijk geparkeerd kan wor den in een drukke stad. terkostprijs. De Cordoba Vario 1.9 SDi SE kost £32.195,=. Wie £2.500,= extra uitgeeft heeft de 90 pk sterke TDi in dezelfde uitvoe ring. De TDi SXE kost £37.195,=. De benzineversies beginnen bij £28.195,= want dat kost de 1.4 SE. Eindelijk is de Cordoba Vario in het Seat-programma opge nomen. De auto biedt een behoorlijk bagagevolume en heeft een aardige, volwassen uitstraling met typische Seat details. De afwerking is dik in orde. De SDi-motor doet netjes geïsoleerd zijn werk en is lek ker zuinig. PILOtJ ,.>N <1 micheuJ DE AUTOMAAT

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 17