I
s
Seat Cordoba Vario 1.9 SDi SE
AutoTest
19
Extra gebruiksgemak
-en
BMW 320d
Wijzigingen Honda Shuttle
Overwinning voor Tigra in IJsrace
ft!
mh
CORDOBA VARIO
Gratis met Garage Denissen
naar de nieuwste Disney film.
r
se
a-
m/w
work//
p/mwr
ZUIDOOST bv
r
I
DETILBURGSE KOu,..^
DE AUTOMAAT» Donderdag 26 februari 1998 pagina 3
gina2
F
zee
Verbruik:
len.
een
>r het
Prijs:
EN!!
e w
'95
t»,-
'95
Dr-
'96
Or
Zolang de voorraad strekt.
De formule voor plezier vindt u bij Garage Denissen B.V.
1.950,-
van de belading van de auto.
D
E N
3
auto
NISSAN
EK
SEAT
uw dealer en ervaar het rijplezier
van bijv, een Nissan Primera,
kaartjes voor Disney’s Flubber
cadeau*. Bovendien maakt u
kans op één van de honderden
prijzen uit het Flubber Fun
Festival. Kom daarom snel naar
Hondo’s aanbieding in het
ruimtewagensegment, de
Shuttle, heeft voor 1998
een aantal wijzigingen
ondergaan, waardoor de
auto nog aantrekkelijker
is geworden.
Als u nu een proefrit maakt
in een Nissan en een testformu-
her invult zit u er comfortabel
bij. Want u maakt dan niet
alleen kennis met het aangename
comfort van een Nissan, maar u
krijgt ook nog eens twee bioscoop-
een Nissan Almera of een Nissan
Micro. Tot ziens bij uw Nissan
heid naar alle kanten dik in
orde is.
-8
JRG
171
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel. 013 468 39 11
Mesprijs inclusief BTW en BPM, exclusief kosten rijklaarmaken en verwijderingsbijdrage.
De aktieperiode geldt t/m 28 maart 1998. Wijzigingen voorbehouden.
‘95
ils,
Or
en por-
uitge-
"-ehui-
7.950, -
2.950, -
7.950, -
3.950, -
5.950, -
4.950, -
4.950, -
5.950, -
2.950, -
4.950, -
4.950, -
5.950, -
6.950, -
6.950,-
6.950,-
"■F “fet programma van de Seat Ibiza/Cordoba
is pas sinds kort compleet na het verschij-
JL JL nen van de langverwachte Cordoba Vario,
een uiterst compacte stationwagon. Deze Vario zal
een belangrijk deel van de verkopen gaan inne
men, vooral door de geringe meerprijs ten opzichte
van de bestaande sedan. We reden de 1.9 SDi in
basis SE-uitvoering.
Grootste Seot-deoler
van Nederland!
■■■■HBBi 1
Leharstraat 19-21, Tilburg
Tel. 013/4553678
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
A
IM ISS
hier
2argo
diesel-
350,=.
uiter-
In
e pro-
en
it een
en kor-
ie op- of
rails en een neerklapbare derde
zitrij. De ES krijgt daarbij nog
cruise-control, elektrisch bediend
schuifdak, leeslampje voorin, ver
warmde buitenspiegels en alumini
um wielen. Ibt slot kan de Shuttle
ES ook in een uitvoering voor zes
personen worden gekozen voorzien
van zes afzonderlijke stoelen. Dat
heeft geen invloed op de prijs. De
Shuttle ES kost f.66.990,= terwijl
de LS al verkrijgbaar is vanaf
£60.990,=.
abriek
ide
jke capa-
ver-
s fabriek
ird-
ven.
•een
>yota van
luidige
>00
1 ver-
1. Dit
lar het
roeien
ks. In
uktie
Jorolla in
ton op
i. Deze
>taal 310
everen
rergen
id. Voor
uilen
maakt
inhoud.
t bere-
een
nd gul-
e cabine
ade. Dit
ordeel
Vanette
)0,= bij
ran een
i veelzij-
i voor
1 een
j voor
dschap
i blijkt
ubbele
rekke-
particu-
hob-
m,
Daarom
in met
Verkwisting
De achterruit is voorzien van
een wisser en sproeier. Al jaren
hebben de verschillende types
uit de VW Groep een systeem
waarbij de achterruitwisser
niet kan worden aangezet zon
der even te sproeien. Typisch
dat geen enkel ander merk deze
verkwistende voorziening heeft!
De Cordoba Vario kent een vrij
stevige afvering. Voor zien we
De bodemgroep waarop de
Seat Cordoba Vario staat,
wordt binnen het Volkswagen
concern voor veel modellen
gebruikt. De Ibiza/Cordoba en
alle varianten van de VW Polo
zijn dan ook technisch vrijwel
identiek. Het is niet verwon
derlijk dat de VW Polo Variant
en de Seat Cordoba Vario als
twee druppels op elkaar lij-
Al— rah..,q
NIEUW ADRES: Ringboun Zuid 301 - Tilburg
Td.: 013/4647676
Bagagevolume
Toch zijn er voldoende uiter
lijk verschillende om de auto’s
uit elkaar te kunnen houden.
Het front van de Cordoba is
natuurlijk van de gelijknami
ge sedan overgenomen en ken
merkt zich door een grille met
meegespoten omlijsting, een
meegespoten bumper en rede
lijk compacte koplampunits
De cilinderinhoud van de 4 cilinder
VTEC-motor is gestegen van 2,2
naar 2,3 liter. Het vermogen is met
150 pk bij 5600 tr/min gelijk geble
ven, maar de winst vinden we
vooral bij het koppel dat toenam
naar 200 Nm bij 4700 tr/min. De
Shuttle haalt een top van 180 km/u
en heeft 12 seconden nodig voor de
acceleratie van 0 tot 100 km/u.
Zoals voorheen wordt de Shuttle
uitsluitend aangeboden met een 4-
traps automaat met zogenaamde
Grade Logic besturing. Nieuw is
echter dat het geheugen van deze
automaat meer keuzeprogramma’s
tot zijn beschikking heeft, waar
door de bediening soepeler gaat en
de bak zich nog beter kan aanpas
sen aan de omstandigheden. Nieuw
is tevens de toepassing van een
elektronische remkrachtverdeling.
De benodigde remkracht wordt
elektronisch per wiel gemeten en
Zes of zeven personen
Het rijcomfort is verbeterd door
een lager geluidsniveau in de auto,
nieuwe bekledingsstoffen en de toe
passing van warmtewerende rui
ten. De centrale vergrendeling
Afgebeeld is de Nissan Almera 3-deurs 1.6 Pulsar. Standaard met o.a. bestuurdersairbag, airconditioning,
anti-diefstal startblokkering en electrisch bedienbare zijruiten. Er is al een Almera vanaf f 28.995,-.
Groen, blauw en rood
Het interieur is uiteraard
bekend, daar heeft Seat niet
aan hoeven sleutelen. Het
dashboard wordt gebruikt in
alle modellen en types die op
hetzelfde onderstel staan. Bij
de Vario is het instrumentari
um met zijn opvallende oranje
cijfers compleet met een toeren-
teller, digitaal klokje en digitale
kilometerteller. In het fraai
gevormde vierspakige stuurwiel
is standaard een airbag opgeno
men. Andere elementen die de
veiligheid ten goede komen zijn
de gordelspanners voorin, de
verstelbare gordelhoogte en
beschermingsbalken in de por
tieren. De mistlamp achter
wordt in werking gesteld door
de hoofdschakelaar van de ver
lichting uit te trekken. Wordt
vervolgens het licht uitgedaan,
dan gaat automatisch de mist
lamp uit en blijft niet dagen na
een mistbank onnodig branden.
Op de middenconsole bevindt
zich de inbouwruimte voor de
radio, uitstroomopeningen,
heeft standaard een afstandsbedie
ning, terwijl de toerenteller voor
taan op iedere versie te vinden is.
Uiterlijk is de vernieuwde Shuttle
te herkennen aan de grille met
groot Honda-embleem, de nieuwe
bumpers, meegespoten achterspoi
ler, veranderde indeling van de
achterlichten en wieldeksels van
een nieuw type op de LS-uitvoe-
ring. Bovendien heeft iedere
Shuttle ABS, twee airbags, elek
trisch bediende portierruiten, dak-
inspuiting. De motor levert
maximaal vermogen van 64
bij 4200 tr/min en komt tot een
zeer behoorlijk koppel van 128
Nm bij 2400 tr/min. De diesel
motor ligt keurig geïsoleerd
onder de motorkap. Tijdens de
eerste kennismaking met de
SDi-motor enkele jaren geleden
kwam de 4 cilinder nog behoor
lijk luidruchtig over, maar
daaraan heeft men bij de
Cordoba Vario het nodige
gedaan. De motor is eenmaal
op temperatuur zelfs plezierig
stil en maakt in de verte een
krachtig en voornaam geluid.
De prestaties liggen op een
redelijk niveau. De 1055 kg
Vario SDi haalt een bruikbare
top van 155 km/u en heeft 16,9
seconden nodig om de 100 km/u
te bereiken. Er hoeft gelukkig
niet veel geschakeld te worden,
al hebben we over de bediening
van de handgeschakelde vijfbak
weinig klachten. Het gunstige
gemiddelde brandstofverbruik
zal voor velen hét aankoopar-
gument voor de SDi zijn. Wij
noteerden bij een nauwelijks
ingereden motor een gemiddel
de van 1 op 17,8 en dat is al erg
netjes. Maar wie de motor goed
inrijdt en zijn rechter voet kan
beheersen, moet op 1 op 20 uit
kunnen komen.
Standaard levert Seat deze
auto met stuurbekrachtiging,
waardoor manouvreren in druk
stadsverkeer geen enkel pro
bleem is, zonder dat de bestu
ring bij hogere snelheden week
gaat aanvoelen. De Vario heeft
een flink glasoppervlak en een
rechte achterkant waardoor het
uitzicht en de overzichtelijk-
onder meer ABS, zes airbags, ASC T,
volledig meegespoten bumpers, microfil
ter, audio-installatie, vier hoofdsteunen,
centrale vergrendeling, wegrijbeveiliging,
elektrisch verstelbare buitenspiegels, in
twee richtingen instelbare stuurkolom,
elektrisch bediende voorportierruiten en
met leer bekleed stuurwiel.
De BMW 320d gaat £69.950,= kosten in
de standaarduitvoering en £77.600,= als
Executive. Deze versie krijgt bovenop de
reeds genoemde zaken onder meer
metaallak, alarm, elektrisch bediende
portierruiten achter, houtinleg op dash
board en portieren, middenarmsteun
voor, regensensor, automatisch geregelde
airconditioning en multifunctioneel
stuurwiel.
nog met afzonderlijke richting
aanwijzers. Bekijken we het
profiel dan valt met name de
bijna rechthoekige achterkant
op. De achterklep staat vrijwel
verticaal en de daklijn is zover
mogelijk naar achteren doorge
trokken. Alleen op deze manier
kan het maximale interieurvo-
lume worden bereikt. De ach-
terlichtunits en reflectorstrook
bieden een typische Seat-aan-
blik. Het derde remlicht is net
jes tegen de bovenzijde van de
achterruit geplaatst. De achter
klep gaat keurig tot op de bum
per open. De Cordoba SDi heeft
13 inch wielen met 175/70 R 13
banden. De wielen zijn afge
dekt met nette wieldoppen van
een redelijk fantasievol ont
werp. De ruitomlijsting en por-
tiergrepen zijn in zwart uitge
voerd, terwijl de spiegelbehui-
zing is meegespoten.
Beschermende stootstrips ont
breken. Verder heeft de
Cordoba Vario standaard twe
dakdragers die afhankelijk van
het gebruik op verschillende
plaatsen vergrendeld kunnen
worden.
En dan waar het allemaal om
draait: het bagagevolume.
Achter de achterbank en onder
de rolhoes is een bagageruimte
beschikbaar van 390 liter en
dat is bij een bescheiden lengte
van 4,14 meter ronduit vorste
lijk. Na het neerklappen van de
Technische gegevens:
Seat Cordoba Vario 1.9 SDi SE
4 in lijn
1896 cc
79,5 x 95,5 mm
64 pk bij 4200 tr/min
128 Nm bij 128 tr/min
lengte 4,144 meter, breedte 1,64 meter
1055 kg
800 kg (geremd)
topsnelheid 155 km/u
acceleratie 0-100 in 16,9 sec.
stadscyclus 6,8 liter/100 km
buitenwegcyclus 4,1 liter/100 km
gecombineerd 5,1 liter/100 km
£32.195,=
De Andros Trophy IJsrace-serie is
door het Opel Team Frankrijk stijl
vol afgesloten met een klinkende
overwinning. Op zondag 16 februari
stonden de drie deelnemende Tigra’s
op het ereschavot na de finale in het
Franse Super-Besse. Yvan Muller
behaalde met 6 overwinningen van
de 7 races in deze winterserie de
kampioenstitel. Uiteraard ging ook
de merkentitel naar Opel. Door zijn
tweede plaats in de laatste race
klom de tweede Opel-rijder, James
Ruffïer, op naar de derde plaats in
de eindlijst en wist Markku Alen
zijn Tigra naar een vierde plaats in
het eindklassemént te sturen.
Andere deelnemende merken in
deze specifieke tak van autosport
zijn Nissan, Daewoo en BMW. Van
het Opel Team France mag IJsracen
\tot een Olympische sport worden
verheven.
Kort na het vrijgeven van de prijzen voor
de nieuwe 3-serie sedan, maakt BMW
ook het bedrag bekend dat zal moeten
worden neergeteld voor de nieuwe 320d.
Deze versie bedient zich van een éom-
pleet nieuw ontwikkelde dieselmotor
voorzien van 4 kleppen per cilinder,
directe inspuiting, intercooler en een
turbo met variabele opbrengst.
Indrukwekkend zijn de cijfers, zoals het
koppel van 280 Nm bij 1750 tr/min. Ook
het maximale vermogen van 136 pk mag
er zijn. De BMW 320d haalt een top van
207 km/u en heeft voor de acceleratie van
0 tot 100 km/u slechts 9,9 secondén
nodig. En dat alles bij een verbruik dat
1,6 liter per 100 km/u lager ligt dan bij
de huidige 325tds. De 320d krijgt i meteen
een rijke standaarduitrusting met met
Gunstig verbruik
Seat biedt de Cordoba Vario
aan met vijf verschillende
motoren. Benzinerijders kun
nen kiezen uit de 1,4 liter van
60 pk en de 1,6 van 75 en 100
pk. Wie veel kilometers maakt
en graag dieselt heeft de
beschikking over een 90 pk TDi
en de door ons gereden SDi.
Deze motor heeft een inhoud
van 1896 cc en heeft een directe
asbak, bergvakje en de drie
draaiknoppen waarmee de ver
warming en ventilatie worden
ingesteld. Er is een extra afleg-
vakje direct achter de versnel
lingspook, een dashboardkastje
en twee portiervakken. De
Cordoba SE heeft een stemmige
bekleding met als basiskleur
grijs voorzien van bescheiden
groene, blauwe en rode accen
ten. Op vier zitplaatsen zijn
standaard hoofdsteunen te vin
den die hoog genoeg instelbaar
zijn. De stoelen hebben geen
overdreven lange zittingen,
maar bieden op korte en mid
dellange ritten voldoende
steun. Wie vele honderden kilo
meters achter elkaar in de
Cordoba plaatsneemt gaat dit
op den duur wat onderin de rug
voelen. De been- en hoofdruim
te achterin is heel behoorlijk
zodat niet alleen kinderen,
maar ook volwassenen in de
Vario meekunnen. De afwer
king en de gebruikte materia
len verdienen een hoog cijfer.
De buitenspiegels kunnen
handmatig van binnenuit ver
steld worden en de portierrui
ten werken met het overbeken
de slingertje.
een onafhankelijke McPherson
constructie met stabilisator-
stang en achter komen we een
semi-onafhankelijke ophanging
tegen. Hierdoor blijft het rijge
drag ook bij een hogere bela
ding behoorlijk neutraal.
Overhellen doet de carrosserie
niet noemenswaardig en in snel
genomen bochten voelt het
geheel controleerbaar aan.
Uiteraard heeft de relatief
zware dieselmotor wel invloed
op het weggedrag, maar zeker
niet in negatieve zin. Over het
geheel genomen is de Cordoba
Vario SDi een uiterst goedmoe
dige auto met veel gebruiksmo
gelijkheden en een lage kilome-
achterbank in twee delen
neemt dit volume toe tot maxi
maal 1250 liter. En daarmee
wordt de Cordoba Vario een
multifunctionele en zeer breed
inzetbare gezinsauto die door
zijn bescheiden afmetingen toch
makkelijk geparkeerd kan wor
den in een drukke stad.
terkostprijs.
De Cordoba Vario 1.9 SDi SE
kost £32.195,=. Wie £2.500,=
extra uitgeeft heeft de 90 pk
sterke TDi in dezelfde uitvoe
ring. De TDi SXE kost
£37.195,=. De benzineversies
beginnen bij £28.195,= want
dat kost de 1.4 SE.
Eindelijk is de Cordoba Vario
in het Seat-programma opge
nomen. De auto biedt een
behoorlijk bagagevolume en
heeft een aardige, volwassen
uitstraling met typische Seat
details. De afwerking is dik in
orde. De SDi-motor doet netjes
geïsoleerd zijn werk en is lek
ker zuinig.
PILOtJ
,.>N <1
micheuJ
DE AUTOMAAT