T 3 Daewoo Leganza CDX AutoTest afa DAEWOO AUTO BRAAT B.V. Zit goed in elkaar I iT Technische gegevens: Zeldzame Alvis op Autotron-veiling Eerste nieuwe Mitsubishi L400 '98 voor startende ondernemer Uitbreiding Expresse Service bij Auto Bongers Audi A6 Avant DE AUTOMAAT Donderdag 19 februari 1998^ pagina^ jagina 2 >taak lij- Voornaam Vertrouwd Zakelijk segment Zes speakers Verbruik: Prijs: Vervolg van bladzijde 1 JSIVE .500 .900 .850 .750 .500 .500 1995 1988 1994 1994 1990 .500 merk een f lijk segmei veroveren. 1991 1989 1989 1991 1994 1991 1993 De Daewoo Leganza is moto risch gezien in slechts één uit- 00, lagen van f )0 uur. De I van dt ïl? tde jrtom, "W" ^fet is onwaarschijnlijk dat het Koreaanse 4-4 Daewoo ooit nog eenjaar zal meemaken JL 4. waarin zoveel nieuwe auto’s worden uitge bracht als in 1997. Het ging maar liefst om drie modelseries met zeven verschillende carrosseriën. De Leganza sloot als voorlopig topmodel het rijtje. Reden voor een nadere kennismaking. Voor wat van de 4; LeganzaI Italiaanse Giug’- i worden neerge mogelijkheden te Daewoo Leganza CDX 4 in lijn 1998 cc 86 x 86 mm 133 pk bij 5400 184 Nm bij 460C lengte 4,671 meter, breedte 1,779 na het a de Stoelen leer .u, voor het rkant van ■rzien Ier rarden ervak- in tr/min )0 tr/min bree Wil" u BENT TOE, AAN 'N DAEWOO van de meest ambitieuze DAEWOO dealer Raadhuisstraat 11 SPRANG-CAPELLE 0416-272753 Kraaivenstraat 28 TILBURG 013-4680044 Tijden© j auto’s or tussen x bezichtig gus is U geeft n ling positie in het zake- snt heeft weten te Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: meter Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: zijn een Alfa Romeo Montreal, een vroege Jaguar XK120, Bentley S2 en een Honda S800 Coupé met origineel Nederlands kenteken. In totaal worden er zo’n 60 auto’s geveild. Dhr L. v.d. Wiel (rechts) van Kluitmans BV overhandigt de sleutels van de nieuwe 1998 Mitsubishi L400 aan dhr. D. Kruijssen. lens RestoClassic ‘98 zijn de o’s op zaterdag 28 februari sen 10.00 en 17.00 uur te ichtigen. De veilingcatalo- ;s te koop voor f.27,50 en meteen toegang tot de vei- voor twee personen. DE TILBURGSE KOERIER Onlangs werd door Automobielbedrijf Kluitmans BV uit Tilburg de eerste nieu we Mitsubishi L400 model 1998 afgeleverd aan de 24-jarige startende ondernemer Dennis Kruijssen uit Tilburg. Als zoon van een Tilburgse aannemer is hij per 1 februari jl. zijn eigen aannemersbedrijf begonnen onder de naam Denco v.o.f. De door hem aangeboden werk- Vooral van voren en van voor/zij bezien komt de Leganza indrukwekkend en voornaam over. De chroom omlijste Daewoo grille zorgt voor een goede uitstraling net als de heldere, dubbele kop lampen. Bumpers, stootstrips, portiergrepen en buitenspie- gelbehuizing zijn in dezelfde zaamheden bestaan uit verbou wingen, op- en aanbouwen van woningen, winkelpanden en onderhoudswerk. Er is gekozen voor de verlengde uitvoering van de Mitsubishi L400 met 2,5 liter turbodieselmotor. Belangrijke aankoopargumen- ten waren de lage kilometer- kostprijs en het luxueuze uit rustingsniveau (stuurbekrachti ging, vijf deuren, drie zitplaat- vige, goed ondersteunde zit. De zitting is voldoende lang. Voor de passagiersstoel geldt hetzelf de, als gaat de verstelling handmatig. Achterin toont de Leganza zich een grote auto met veel been- en hoofdruimte. Van echte hoofdsteunen is hier geen sprake, wel zijn er lichte welvingen in de rugleuning. Plezierig is de uitklapbare mid- denarmsteun. Standaard is de Leganza CDX verder uitgerust met twee airbags, elektrisch bediende zijruiten en spiegels (ook verwarmd), buitentempe ratuurmeter en radiovoorberei- ding met zes speakers. Bovendien kan met een hendel aan de stuurkolom de traction control worden ingeschakeld en behoort de snelheidsafhankelij ke stuurbekrachtiging tot specifieke CDX-items. Kor de Daewoo Leganza is zeer compleet uitgerust, ziet er goed afgewerkt uit en heeft een vormgeving die zeker niet fan tasieloos is. kleur als de carrosserie uitge voerd. In de voorbumper zijn mistlampen geplaatst naast de extra luchtinlaat. De CDX heeft lichtmetalen velgen met een veelheid aan spaken. Bekijken we de zijkant dan loopt de ruit- lijn ter hoogte van de achter- portieren omhoog, waardoor de achterkant robuust is vormge geven. Helemaal achteraan .zien we een vrij eenvoudige verlichting, een diep uitgesne den kofferdeksel en wederom chroom boven de nummerplaat. Het derde remlicht is ‘te laag’ op de hoedenplank geplaatst. De elektrische antenne is een vrij dikke staaf, die fraaier ver vangen zou kunnen worden door een in de ruit opgenomen exemplaar. Het kofferdeksel kan niet van buitenaf geopend worden zonder de sleutel. Hierachter gaat een, volume schuil van 400 liter èn dat is niet meer dan normaal. De ach- sen, centrale portiervergrende- ling en in hoogte verstelbare koplampen). De L400 is recent gewijzigd en kreeg een nieuw front, heldere koplampglazen, bredere spatborden, een derde remlicht en andere bekledings- stoffen. De service van Kluitmans was voor Kruijssen één van de doorslaggevende redenen om uiteindelijk voor de L400 van Mitsubishi te kiezen. Op zaterdag 28 februari vindt op het Autotron in Rosmalen weer een klassiekerveiling plaats. Deze veiling valt overi gens samen met de restauratie vakbeurs RestoClassic ‘98. Tijdens' de veiling komt een van de laatste exemplaren van het Engelse merk Alvis onder de hamer. Alvis maakt in 1919 zijn eerste auto en was vooral in de jaren dertig bekend door haar sportieve modellen. In de jaren vijftig en zestig kwam het merk in de problemen omdat de dure modellen moeilijk verkoopbaar waren. In 1965 nam Rover Alvis over, maar liet het twee jaar later van de aardbodem verdwijnen. Van de meeste modellen werden zeer kleine series gebouwd. De TD 21 kwam in 1956 op de markt en kreeg een carrosserie van het Zwitserse Graber. Voor Alvis begrippen werden er van de TD 21 een relatief groot aantal gebouwd: ruim 1000 stuks. De auto heeft een 3 liter 6 cilinder lijnmotor. Andere modellen die op 28 februari onder de hamer komen bele auto is. Overhellen doet de carrosserie in bochten enigs zins, maar dat niet in hinderli, ke mate. De snelheidsafhanke lijke stuurbekrachtiging is erg prettig en het geluidsniveau blijft binnen de perken. De vijf- bak heeft een wat hakerige bediening. Overigens kan ook een automaat worden besteld. Plezierig is bovendien dat de Leganza een aanhanger mag trekken met een gewicht van maximaal 1500 kg, waardoor deze auto uitermate geschikt is als caravantrekker. Rondom is de Leganza uitgerust met schijfremmen en ook ABS is standaard. En dan de prijzen. De Daewoo Leganza CDX kost £50.995,= en £54.495,= als automaat. Neemt men genoegen met de SX-uitvoering dan moet £44.995,= of £48.495,= worden afgerekend. In dat geval mist men de traction control, snel heidsafhankelijke stuurbe krachtiging, automatische kli maatregeling, afstandsbedie ning op de centrale vergrende ling en alarm, de lichtmetalen velgen, houtstructuur panelen, lederen bekleding, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en de buitentemperatuurmeter. De Leganza is een rijk uitgeruste, royaal bemeten auto tegen een nette prijs, maar heeft toch ook met serieuze Europese en Japanse concurrentie te maken. Jaren geleden ging bij Auto Bongers de zogenaamde Expresse Service van start, een speciale afdeling in de werkplaats waar klanten zich kunnen melden voor klein onderhoud en kort durende reparaties en dat alles zonder afspraak vooraf. Men kan hierbij denken aan banden, accu’s, olie verversen, uitlaten, remblokken, verlichting etc. In principe gaat het om werkzaam heden die niet langer dan een uur in beslag nemen. Het succes van de Expresse Service is inmiddels bewezen, steeds meer klanten maken er gebruik van. Daarom heeft Auto Bongers inmiddels meer personeel aangetrokken en de openingstijden verruimd. Vanaf nu kan men voor de Expresse Service bij Auto Bongers terecht op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 14.00 uur. De Express Service staat onder leiding van Coen Jansen, een van de nieuwe gezichten bij de Volkswagen- en Audi-dealer. it betreft het ontwerp 1,67 meter lange i heeft Daewoo hulp in geroepen. Giugiaro ging achter de teken tafel zitten en kwam met deze grote sedan op de proppen. Overigens kwamen ook de Lanos en Nubira in Giugiaro tot stand. Het profiel van de Leganza doet denken aan de eerste generatie Lexus GS300, en ja hoor, ook die vloeide uit dezelfde pen. terbank kan klapt om de i vergroten. Standaard wordt de Leganza voorzien van centrale vergren deling die bij de CDX wordt vergezeld van een alarmsys teem en afstandsbediening. In het interieur valt direct na het openen van de portieren de luxueuze afwerking op. en achterbank zijn met bekleed, wat ook geldt v stuurwiel. De achterkai de rugleuningen zijn voorz van opbergtassen, terwijl verder spullen kunnen wor ondergebracht in de portier ken, het dashboardkastje en een vakje tussen de stoelen. 1325 kg 1500 kg (geremd) topsnelheid 206 km/u acceleratie 0-100 in 10,2 sec. stadscyclus 13,0 liter/100 km buitenwegcyclus 7,1 liter/100 km gecombineerd 9,2 liter/100 km £50.995,= voering verkrijgbaar. De voor wielen worden aangedreven door een 2 liter 16-klepper met een vermogen van 133 pk bij 5400 tr/min en een koppel van 184 Nm bij 4600 tr/min. Het gaat in principe om een ver trouwde Opel-motor die door Daewoo bij GM-dochter Holden in Australië koopt. De kracht bron is niet hypermodern, maar blijkt toch goed op zijn taken berekend. Zo haalt de 1325 kg wegende Leganza een topsnel heid van 206 km/u en heeft 10,2 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. Overigens moet men vooral voor de beloof de acceleratie de hogere toeren- regionen opzoeken. Wie scha- kellui rijdt, krijgt ook een bepaald luie auto. Wie zijn hart dan vasthoudt voor het ver bruik, kan ook gerust worden gesteld. Gemiddeld verbruikte de Leganza 1 liter benzine op 10,2 kilometer en dat valt niet tegen, maar is zeker geen uit schieter in positieve zin. De wielophanging bestaat voor uit McPherson veerpoten en achter wordt een multi-link ophanging toegepast, waarmee de Leganza een zeer comforta- Turbogedrag Toch is de afstemming voor de A6 Avant nadrukkelijk aangepast. De motor is vooral op souplesse en comfort afgesteld en daarom mag van de A6 2.7T geen explosie van geweld verwacht worden. De voor- wielaandreven 2.7T heeft een 5- traps tiptronic of handgeschakel- de zesbak, terwijl voor deze auto de quattro-aandrijving een nutti ge toevoeging lijkt. Deze laatste versie werd tijdens de presentatie De middenconsole en de portie ren zijn voorzien van panelen met een houtmotief, waarmee het geheel flink wordt opgevro- lijkt. De vormgeving van het dashboard is op z’n minst fan tasievol, vooral de manier waarop de uitstroomopeningen boven de middenconsole verlo pen. Het instrumentarium is zeer compleet en alle bedie- ningsorganen zijn overzichtelijk gerangschikt. Prettig is de vol ledig automatisch geregelde kli- maatsbeheersing, zodat de bestuurder alleen nog maar de gewenste temperatuur hoeft in te toetsen. De bestuurdersstoel wordt met behulp van een aan tal knoppen helemaal elek trisch versteld en biedt een ste- beproefd en daarbij viel op dat de auto een behoorlijk zware koppe ling heeft, zodat, het samenspel tussen koppeling en gas even aan geleerd moet worden. De twee turbo’s zijn uitstekend op elkaar afgestemd, zo zelfs dat men onder het rijden helemaal niet het idee heeft dat er twee blaasapparaten aanwezig zijn en ook daadwerke lijk meedoen. Voor wie een com promisloos turbogedrag verwacht, komt dat misschien als een tegen valler over. Ibch mag men zich de vraag stellen of deze 2.7T wel zoveel toevoegd aan de reeds bestaande zescilinders die meer dan bovengemiddeld op hun taak berekend zijn. Afijn, Audi berekent voor de Avant een meerprijs van £6.500,=. Dat betekent dat het programma start bij de 1.8 5V voor £76.000,=. De 1.8 Turbo begint bij £85.300,= f gevolgd door de 2.4 5V voor £89.400,=. De 2,8-versie schiet met £107.600,= boven een magi sche grens. De 2,7T als voorwiel- aandrijver met zesbak kost £120.700,=. Inclusief Tiptronic moet er £126.800,= worden betaald en de quattro-versie begint bij £129.450,=. De Audi A6 Avant 1.9 TDi kost £81.000,= en de 2.5 TDi kost £97.500,=. Net als de sedan is de A6 Avant leverbaar in drie uitrustingsniveau’s: Advance, Ambition en Ambiente. Het vers chil zit vooral in de gebruikte bekledingsstoffen en aluminium sierlijsten. De aan schafprijzen zijn identiek. En zoals zo vaak in de autoge- schiedenis bewezen, duurt het een hele tijd voordat een nieuw BIN C 34131 VV-JBJ6. MITSUBLnl MOTORS

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 23