T
3
Daewoo Leganza CDX
AutoTest
afa DAEWOO
AUTO BRAAT B.V.
Zit goed in elkaar
I
iT
Technische gegevens:
Zeldzame Alvis
op Autotron-veiling
Eerste nieuwe
Mitsubishi L400 '98
voor startende
ondernemer
Uitbreiding
Expresse Service
bij Auto Bongers
Audi A6 Avant
DE AUTOMAAT Donderdag 19 februari 1998^ pagina^
jagina 2
>taak
lij-
Voornaam
Vertrouwd
Zakelijk segment
Zes speakers
Verbruik:
Prijs:
Vervolg van bladzijde 1
JSIVE
.500
.900
.850
.750
.500
.500
1995
1988
1994
1994
1990
.500
merk een f
lijk segmei
veroveren.
1991
1989
1989
1991
1994
1991
1993
De Daewoo Leganza is moto
risch gezien in slechts één uit-
00,
lagen van f
)0 uur. De I
van dt
ïl?
tde
jrtom,
"W" ^fet is onwaarschijnlijk dat het Koreaanse
4-4 Daewoo ooit nog eenjaar zal meemaken
JL 4. waarin zoveel nieuwe auto’s worden uitge
bracht als in 1997. Het ging maar liefst om drie
modelseries met zeven verschillende carrosseriën.
De Leganza sloot als voorlopig topmodel het rijtje.
Reden voor een nadere kennismaking.
Voor wat
van de 4;
LeganzaI
Italiaanse
Giug’-
i worden neerge
mogelijkheden te
Daewoo Leganza CDX
4 in lijn
1998 cc
86 x 86 mm
133 pk bij 5400
184 Nm bij 460C
lengte 4,671 meter, breedte 1,779
na het
a de
Stoelen
leer
.u, voor het
rkant van
■rzien
Ier
rarden
ervak-
in
tr/min
)0 tr/min
bree
Wil" u BENT TOE, AAN 'N DAEWOO
van de meest ambitieuze DAEWOO dealer
Raadhuisstraat 11 SPRANG-CAPELLE 0416-272753
Kraaivenstraat 28 TILBURG 013-4680044
Tijden© j
auto’s or
tussen x
bezichtig
gus is U
geeft n
ling
positie in het zake-
snt heeft weten te
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
meter
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
zijn een Alfa Romeo Montreal,
een vroege Jaguar XK120,
Bentley S2 en een Honda S800
Coupé met origineel
Nederlands kenteken. In totaal
worden er zo’n 60 auto’s
geveild.
Dhr L. v.d. Wiel (rechts) van Kluitmans BV overhandigt de sleutels van de nieuwe 1998 Mitsubishi
L400 aan dhr. D. Kruijssen.
lens RestoClassic ‘98 zijn de
o’s op zaterdag 28 februari
sen 10.00 en 17.00 uur te
ichtigen. De veilingcatalo-
;s te koop voor f.27,50 en
meteen toegang tot de vei-
voor twee personen.
DE TILBURGSE KOERIER
Onlangs werd door
Automobielbedrijf Kluitmans
BV uit Tilburg de eerste nieu
we Mitsubishi L400 model 1998
afgeleverd aan de 24-jarige
startende ondernemer Dennis
Kruijssen uit Tilburg. Als zoon
van een Tilburgse aannemer is
hij per 1 februari jl. zijn eigen
aannemersbedrijf begonnen
onder de naam Denco v.o.f. De
door hem aangeboden werk-
Vooral van voren en van
voor/zij bezien komt de
Leganza indrukwekkend en
voornaam over. De chroom
omlijste Daewoo grille zorgt
voor een goede uitstraling net
als de heldere, dubbele kop
lampen. Bumpers, stootstrips,
portiergrepen en buitenspie-
gelbehuizing zijn in dezelfde
zaamheden bestaan uit verbou
wingen, op- en aanbouwen van
woningen, winkelpanden en
onderhoudswerk. Er is gekozen
voor de verlengde uitvoering
van de Mitsubishi L400 met 2,5
liter turbodieselmotor.
Belangrijke aankoopargumen-
ten waren de lage kilometer-
kostprijs en het luxueuze uit
rustingsniveau (stuurbekrachti
ging, vijf deuren, drie zitplaat-
vige, goed ondersteunde zit. De
zitting is voldoende lang. Voor
de passagiersstoel geldt hetzelf
de, als gaat de verstelling
handmatig. Achterin toont de
Leganza zich een grote auto
met veel been- en hoofdruimte.
Van echte hoofdsteunen is hier
geen sprake, wel zijn er lichte
welvingen in de rugleuning.
Plezierig is de uitklapbare mid-
denarmsteun. Standaard is de
Leganza CDX verder uitgerust
met twee airbags, elektrisch
bediende zijruiten en spiegels
(ook verwarmd), buitentempe
ratuurmeter en radiovoorberei-
ding met zes speakers.
Bovendien kan met een hendel
aan de stuurkolom de traction
control worden ingeschakeld en
behoort de snelheidsafhankelij
ke stuurbekrachtiging tot
specifieke CDX-items. Kor
de Daewoo Leganza is zeer
compleet uitgerust, ziet er goed
afgewerkt uit en heeft een
vormgeving die zeker niet fan
tasieloos is.
kleur als de carrosserie uitge
voerd. In de voorbumper zijn
mistlampen geplaatst naast de
extra luchtinlaat. De CDX heeft
lichtmetalen velgen met een
veelheid aan spaken. Bekijken
we de zijkant dan loopt de ruit-
lijn ter hoogte van de achter-
portieren omhoog, waardoor de
achterkant robuust is vormge
geven. Helemaal achteraan
.zien we een vrij eenvoudige
verlichting, een diep uitgesne
den kofferdeksel en wederom
chroom boven de nummerplaat.
Het derde remlicht is ‘te laag’
op de hoedenplank geplaatst.
De elektrische antenne is een
vrij dikke staaf, die fraaier ver
vangen zou kunnen worden
door een in de ruit opgenomen
exemplaar. Het kofferdeksel
kan niet van buitenaf geopend
worden zonder de sleutel.
Hierachter gaat een, volume
schuil van 400 liter èn dat is
niet meer dan normaal. De ach-
sen, centrale portiervergrende-
ling en in hoogte verstelbare
koplampen). De L400 is recent
gewijzigd en kreeg een nieuw
front, heldere koplampglazen,
bredere spatborden, een derde
remlicht en andere bekledings-
stoffen. De service van
Kluitmans was voor Kruijssen
één van de doorslaggevende
redenen om uiteindelijk voor de
L400 van Mitsubishi te kiezen.
Op zaterdag 28 februari vindt
op het Autotron in Rosmalen
weer een klassiekerveiling
plaats. Deze veiling valt overi
gens samen met de restauratie
vakbeurs RestoClassic ‘98.
Tijdens' de veiling komt een van
de laatste exemplaren van het
Engelse merk Alvis onder de
hamer. Alvis maakt in 1919 zijn
eerste auto en was vooral in de
jaren dertig bekend door haar
sportieve modellen. In de jaren
vijftig en zestig kwam het merk
in de problemen omdat de dure
modellen moeilijk verkoopbaar
waren. In 1965 nam Rover
Alvis over, maar liet het twee
jaar later van de aardbodem
verdwijnen. Van de meeste
modellen werden zeer kleine
series gebouwd. De TD 21
kwam in 1956 op de markt en
kreeg een carrosserie van het
Zwitserse Graber. Voor Alvis
begrippen werden er van de TD
21 een relatief groot aantal
gebouwd: ruim 1000 stuks. De
auto heeft een 3 liter 6 cilinder
lijnmotor.
Andere modellen die op 28
februari onder de hamer komen
bele auto is. Overhellen doet de
carrosserie in bochten enigs
zins, maar dat niet in hinderli,
ke mate. De snelheidsafhanke
lijke stuurbekrachtiging is erg
prettig en het geluidsniveau
blijft binnen de perken. De vijf-
bak heeft een wat hakerige
bediening. Overigens kan ook
een automaat worden besteld.
Plezierig is bovendien dat de
Leganza een aanhanger mag
trekken met een gewicht van
maximaal 1500 kg, waardoor
deze auto uitermate geschikt is
als caravantrekker. Rondom is
de Leganza uitgerust met
schijfremmen en ook ABS is
standaard.
En dan de prijzen. De Daewoo
Leganza CDX kost £50.995,=
en £54.495,= als automaat.
Neemt men genoegen met de
SX-uitvoering dan moet
£44.995,= of £48.495,= worden
afgerekend. In dat geval mist
men de traction control, snel
heidsafhankelijke stuurbe
krachtiging, automatische kli
maatregeling, afstandsbedie
ning op de centrale vergrende
ling en alarm, de lichtmetalen
velgen, houtstructuur panelen,
lederen bekleding, elektrisch
verstelbare bestuurdersstoel en
de buitentemperatuurmeter. De
Leganza is een rijk uitgeruste,
royaal bemeten auto tegen een
nette prijs, maar heeft toch ook
met serieuze Europese en
Japanse concurrentie te maken.
Jaren geleden ging bij Auto Bongers de zogenaamde Expresse
Service van start, een speciale afdeling in de werkplaats waar
klanten zich kunnen melden voor klein onderhoud en kort
durende reparaties en dat alles zonder afspraak vooraf. Men
kan hierbij denken aan banden, accu’s, olie verversen, uitlaten,
remblokken, verlichting etc. In principe gaat het om werkzaam
heden die niet langer dan een uur in beslag nemen. Het succes
van de Expresse Service is inmiddels bewezen, steeds meer
klanten maken er gebruik van. Daarom heeft Auto Bongers
inmiddels meer personeel aangetrokken en de openingstijden
verruimd. Vanaf nu kan men voor de Expresse Service bij Auto
Bongers terecht op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur en op
zaterdag van 9.00 tot 14.00 uur. De Express Service staat onder
leiding van Coen Jansen, een van de nieuwe gezichten bij de
Volkswagen- en Audi-dealer.
it betreft het ontwerp
1,67 meter lange
i heeft Daewoo
hulp in geroepen.
Giugiaro ging achter de teken
tafel zitten en kwam met deze
grote sedan op de proppen.
Overigens kwamen ook de
Lanos en Nubira in Giugiaro
tot stand. Het profiel van de
Leganza doet denken aan de
eerste generatie Lexus GS300,
en ja hoor, ook die vloeide uit
dezelfde pen.
terbank kan
klapt om de i
vergroten.
Standaard wordt de Leganza
voorzien van centrale vergren
deling die bij de CDX wordt
vergezeld van een alarmsys
teem en afstandsbediening. In
het interieur valt direct na het
openen van de portieren de
luxueuze afwerking op.
en achterbank zijn met
bekleed, wat ook geldt v
stuurwiel. De achterkai
de rugleuningen zijn voorz
van opbergtassen, terwijl
verder spullen kunnen wor
ondergebracht in de portier
ken, het dashboardkastje en
een vakje tussen de stoelen.
1325 kg
1500 kg (geremd)
topsnelheid 206 km/u
acceleratie 0-100 in 10,2 sec.
stadscyclus 13,0 liter/100 km
buitenwegcyclus 7,1 liter/100 km
gecombineerd 9,2 liter/100 km
£50.995,=
voering verkrijgbaar. De voor
wielen worden aangedreven
door een 2 liter 16-klepper met
een vermogen van 133 pk bij
5400 tr/min en een koppel van
184 Nm bij 4600 tr/min. Het
gaat in principe om een ver
trouwde Opel-motor die door
Daewoo bij GM-dochter Holden
in Australië koopt. De kracht
bron is niet hypermodern, maar
blijkt toch goed op zijn taken
berekend. Zo haalt de 1325 kg
wegende Leganza een topsnel
heid van 206 km/u en heeft
10,2 seconden nodig om de 100
km/u te bereiken. Overigens
moet men vooral voor de beloof
de acceleratie de hogere toeren-
regionen opzoeken. Wie scha-
kellui rijdt, krijgt ook een
bepaald luie auto. Wie zijn hart
dan vasthoudt voor het ver
bruik, kan ook gerust worden
gesteld. Gemiddeld verbruikte
de Leganza 1 liter benzine op
10,2 kilometer en dat valt niet
tegen, maar is zeker geen uit
schieter in positieve zin.
De wielophanging bestaat voor
uit McPherson veerpoten en
achter wordt een multi-link
ophanging toegepast, waarmee
de Leganza een zeer comforta-
Turbogedrag
Toch is de afstemming voor de A6
Avant nadrukkelijk aangepast. De
motor is vooral op souplesse en
comfort afgesteld en daarom mag
van de A6 2.7T geen explosie van
geweld verwacht worden. De voor-
wielaandreven 2.7T heeft een 5-
traps tiptronic of handgeschakel-
de zesbak, terwijl voor deze auto
de quattro-aandrijving een nutti
ge toevoeging lijkt. Deze laatste
versie werd tijdens de presentatie
De middenconsole en de portie
ren zijn voorzien van panelen
met een houtmotief, waarmee
het geheel flink wordt opgevro-
lijkt. De vormgeving van het
dashboard is op z’n minst fan
tasievol, vooral de manier
waarop de uitstroomopeningen
boven de middenconsole verlo
pen. Het instrumentarium is
zeer compleet en alle bedie-
ningsorganen zijn overzichtelijk
gerangschikt. Prettig is de vol
ledig automatisch geregelde kli-
maatsbeheersing, zodat de
bestuurder alleen nog maar de
gewenste temperatuur hoeft in
te toetsen. De bestuurdersstoel
wordt met behulp van een aan
tal knoppen helemaal elek
trisch versteld en biedt een ste-
beproefd en daarbij viel op dat de
auto een behoorlijk zware koppe
ling heeft, zodat, het samenspel
tussen koppeling en gas even aan
geleerd moet worden. De twee
turbo’s zijn uitstekend op elkaar
afgestemd, zo zelfs dat men onder
het rijden helemaal niet het idee
heeft dat er twee blaasapparaten
aanwezig zijn en ook daadwerke
lijk meedoen. Voor wie een com
promisloos turbogedrag verwacht,
komt dat misschien als een tegen
valler over. Ibch mag men zich de
vraag stellen of deze 2.7T wel
zoveel toevoegd aan de reeds
bestaande zescilinders die meer
dan bovengemiddeld op hun taak
berekend zijn.
Afijn, Audi berekent voor de
Avant een meerprijs van £6.500,=.
Dat betekent dat het programma
start bij de 1.8 5V voor £76.000,=.
De 1.8 Turbo begint bij £85.300,= f
gevolgd door de 2.4 5V voor
£89.400,=. De 2,8-versie schiet
met £107.600,= boven een magi
sche grens. De 2,7T als voorwiel-
aandrijver met zesbak kost
£120.700,=. Inclusief Tiptronic
moet er £126.800,= worden
betaald en de quattro-versie
begint bij £129.450,=. De Audi A6
Avant 1.9 TDi kost £81.000,= en
de 2.5 TDi kost £97.500,=. Net als
de sedan is de A6 Avant leverbaar
in drie uitrustingsniveau’s:
Advance, Ambition en Ambiente.
Het vers chil zit vooral in de
gebruikte bekledingsstoffen en
aluminium sierlijsten. De aan
schafprijzen zijn identiek.
En zoals zo vaak in de autoge-
schiedenis bewezen, duurt het
een hele tijd voordat een nieuw
BIN C 34131
VV-JBJ6.
MITSUBLnl
MOTORS