IS Suzuki Wagon R+ AutoTest 5 3” F Wondertjes bestaan nog ■r SUZUKI Sportieve Rover 214 iS O van Auto Noordhoek Land Rover Freelander F GIJSBERS TILBURG BV Moonen Autoschades kiest voor Seat's Gratis bioscoop kaartjes bij Nissan ƒ2 TT ±1 pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 12 februari 1998 pagina 3 R+ op •rwijl <100 km liter/10( Prijs: 1995 1993 Bosscheweg 296 TILBURG Tel. 01 3-5355655 BOVAG l A UTO J lanten moeten zon- •4 De Suzuki Wagon R+ is een vertaling van een Japanse mini-ruimtewagen naar Europese maat staven. Er is op dit moment slechts één zeer complete uitvoering beschikbaar. ‘ij is vierkant van vorm, aan de hoge kant en biedt ondanks zijn bescheiden buiten- ■afmetingen een zee aan binnenruimte. 1995 1994 1994 1994 1993 1990 1995 1992 1989 1987 uitgave voor een meerprijs van £5.500,= op alle genoem de varianten. De driedeurs kan ook op grijs kenteken worden besteld. De prijzen lopen hier uiteen van £41.234,= (excl. BTW) voor de Hard Tbp i tot f.48.043,= voor de Hard Top XEdi. Het ver schil in uitrusting tussen de basisuitvoering en de XE bestaat uit lichtmetalen wie len, ABS, traction control, passagiersairbag en het Hill Descent Control. uitie ntie van voor- zan de omdat het ple- Dit pakket vertegenwoordigd een waarde van f.3.500,= maar de klant betaalt slechts £1.500,=. Daardoor kost de 214 iS driedeurs £33.490,= en komt de vijfdeurs op £34.490,=. Deze bedragen zijn inclusief aircon ditioning. asion le I IGTS teren - -APK s-Benz 8-1995 4-1995 6-1994 8-1993 5950,- 9W5j Op basis van de Rover 214 Si drie- en vijfdeurs wordt een speciale editie geleverd in een beperkte oplage, de 214 iS. Dit model heeft een aantal kenmer ken van de sportieve 200vi en kenmerkt zich door de vi-style lichtmetalen wielen, mistlam pen in de voorbumper, meeges poten dakspoiler, chromen uit- laatsierstuk en een met leer bekleed stuurwiel. de hoo£ toomt behoor' compact moeten uiterlijk. uitermate Afgelopen dinsdag 10 februari werden door Seat-dealer Auto Noordhoek vier nieuwe Seat’s afgeleverd aan Moonen Autoschades uit de Stedekestraat in Tilbi gaat om twee Aros~’~ en een'Cordoba Vaiiv. lid van het Fc- fonds, zet vangende op begint lenzi- als die- eXE- aurg. Het >sa’s, één Ibiza Tario. Moonen, Focwa-garantie- dit viertal in als ver- auto voor klanten. Deze service is gratis. Moonen heeft al meer dan twintig j aar ervaring in het herstellen van autoschades en biedt een per soonlijke behandeling van de klant voor wat betreft de totale schade-afhandeling. Waarom heeft Moonen voor Seat gekozen? Als eerste wordt de gebruiksvriendelijkheid genoemd. Klanten moeten zon- erk en type: Suzuki Wagon R+ intal cilinders: 4 in lijn 1 996 cc 68 x 68,6 mm 65 pk bij 6500 tr/min 81 Nm bij 3500 tr/min lengte 3,41, breedte 1,575 meter 820 kg topsnelheid 140 km/u stadscyclus 7,6 liter/100 km buitenwegcyclus 5,0 liter/100 km gecombineerd 6,0 liter/100 km £23.995,= Wie tot 28 maart een proefrit maakt in een nieuwe Nissan, krygt van de dealer twee bio scoopkaartjes voor de nieuw ste Disney-film ‘Flubber’. Na de proefrit moet hiervoor wel een testformulier worden ingevuld, omdat Nissan erg benieuwd is naar uw erva ringen met de auto. In totaal zijn er 40.000 kaartjes voor Nederland beschikbaar. Flubber gaat op 12 februari in première met als hoofdrol speler Robin Williams. Nissan heeft bewust gekozen der ‘te wennen’ snel in een uit- leenauto kunnen wegrijden. Verder hebben ook de kwaliteit en bedrijfszekerheid tot deze keuze geleid. Auto Noordhoek werkt samen met Moonen op het gebied van schadeherstel en verder passen de twee bedrijven wat betreft cultuur goed bij elkaar. stootlijsten, sierstrips of een chromen grille, het is allemaal mogelijk. Uit de hoogte Het principe van een ruimte wagen is identiek, of we het nu hebben over bijvoorbeeld een grote Chrysler Voyager, een middenklasse Renault Mégane Scénic of de compacte Suzuki Wagon R+. De ruimte- winst wordt vooral gehaald uit de hoogte. Daardoor kunnen inzittenden meer rechtop zit ten en kan de lengte van de auto efficiënter worden inge deeld. De Wagon R+ is 3,41 meter lang en daarvoor is in drukke Europese binnenste den altijd wel een parkeer plaatsje te vinden. Opvallend is de volwassen breedte 1,575 meter, wat zo zijn delen heeft op gebied va: De eerste exemplaren van de nieuwe Land Rover Freelander zijn in ons land gearriveerd en bij de dealers afgeleverd. Vrijwel tegelijk debuteerde de driedeurs ver sie op grijs kenteken tijdens de BedrijfsautoRai ‘98. Het leveringsprogramma bestaat uit de drie- en vijfdeurs car rosserie, benzine- en diesel motor en diverse uitrustings- niveau’s. De 3-deurs hardback i kost £57.950,=. Dezelfde auto met dieselmotor komt £62.450,=. De vijfdeurs t bij £61.450,= met een bei nemotor en £65.950,= e sel. Vervolgens is er de in groen, blauw, rood en oranje. Niet alleen de middenbanen van stoelen en achterbank, maar ook de portierpanelen zijn hiermee gedeeltelijk bekleed. De voorportierruiten kunnen elektrisch worden geopend, ter wijl de achterpassagiers moe ten zwengelen. Voorpassagiers hebben meer dan voldoende de ruimte. De zitting is wat vlak en kort, maar door de vrij rech te zithouding vorm dit geen bezwaar, ook niet op wat lange re ritten. De achterbank is in twee geljjke helften verdeeld die afzonderlijk in één bewe ging tot een keurig vlakke laad vloer kunnen worden neerge klapt. Elektrische stuurbekrachtiging Het remsysteem is goed op haar taken berekend, terwijl ABS tegen meerprijs leverbaar is. Bijzonder plezierig is de elektrische stuurbekrachtiging. Dit systeem assisteert alleen wanneer het nodig is, waardoor de auto zich onder stadse omstandigheden met de spreek woordelijke pink laat sturen. Een ander voordeel is dat dit systeem alleen energie vraagt wanneer er ook daadwerkelijk gestuurd wordt. Bij conventio neel hydraulische systemen draait de pomp constant mee. Dit alles leidt tot een gemid deld verbruik van 1 op 12,2 en dat terwijl we in de testperiode veel tegenwind hebben gehad en de auto extra hard moest werken. Zuiniger moet makke lijk kunnen. Zoals gezegd levert Suzuki slechts één uitvoering van de Wagon R+ met een rijke met 165/65 R 13 banden. De spoorbreedte is voldoende om bij hoge snelheden en in bochten een goede stabiliteit te bieden. Het overhellen in boch ten van de carrosserie wordt redelijk binnen de perken gehouden. De voorwielen zijn opgehangen volgens het McPherson principe, terwijl we achter getrokken draagarmen zien en schroefveren. Ook met meerdere mensen aan boord is de Wagon R+ behoorlijk comfor tabel. Alleen een fikse zijwind speelt de auto parten, wat niet uitzonderlijk is gezien het rela tief forse zijdelingse oppervlak bij een bescheiden gewicht. an een enorme ite. Deze kan wor den gebruikt voor vier uit de kluiten gewassen volwassen passagiers of een berg bagage. De achterbank is uiterst een voudig tot een vlakke laad vloer neer te klappen. De 1 liter motor is voldoende krachtig. Technische gegevens: Merk Qr* r? Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: Verbruik: Ondanks het feit dat Suzuki met de Baleno en Vitara ook andere modellen produceert, is het merk heer en meester in het compacte segment. Dat is ook gemakkelijk door de Japanse achtergrond te ver klaren. Met name in Tokyo is de verkeersintensiteit onvoor stelbaar hoog, zodat compacte stadsauto’s in het voordeel zijn. Verder stimuleert de overheid aldaar de aankoop van kleine auto’s, zodat Suzuki er een specialisme van gemaakt heeft. Vrolijk stofje Het is vooral het interieur dat de Wagon R+ uniek maakt. Wie achter het stuur heeft plaats genomen zal niet eens bemer ken dat de auto nog geen 3,5 meter lang is. Het dashboard is breed van opzet en gemaakt uit een hoge kwaliteit kunststof. Zowel bestuurder als passagier kunnen rekenen op de bescher ming van een airbag. Het ins trumentarium bestaat in het midden uit een snelheidsmeter standaard geflankeerd door een toerenteller en de combinatie van brandstof- en temperatuur meter. Over het dashboard ver deeld zijn vier afzonderlijk af te stellen uitstroomopeningen en de bediening van verwarming en ventilatie geschiedt met behulp van vier schuifknoppen. Airconditioning kan tegen meerprijs worden besteld. Opbergruimte is er voldoende in een beperkt dashboardkast je, een uitneembare boodschap penmand onder de passagiers stoel, bergvakken op de achter kant van de voorstoelen en in de portieren. Suzuki heeft voor de Wagon R+ een vrolijk stofje uitgezocht met kleuraccenten breedte in het interieur en de stabiliteit bij hoge snelheden en in bochten. En dan natuurlijk >gte; met 1,70 meter de Suzuki Wagon R+ srlijk boven de andere acte auto’s uit. En wat cii we zeggen van het '-n- De Wagon R+ ziet er functioneel uit. Een belangrijk deel van het carros- serie-oppervlak bestaat uit deu ren, zodat de toegankelijkheid uitstekend is. De aankleding is bovendien erg leuk met onder meer standaard metaallak, meegespoten bumpers en stoot- strips, dakrailings en een ach- terruitwisser/sproeier. De licht metalen wielen staan op de optielijst. Opmerkelijk is dat de volledige breedte van de auto aan de achterkant wordt gebruikt voor de achterklep, omdat de lichtunits in de bum per zijn verwerkt. De Wagon R+ heeft forse buitenspiegels die gezien het flinke ruitopper- vlak eigenlijk niet eens nodig zijn. De portieren en achterklep worden centraal geopend en gesloten en het gebruikte glas werk is getint. Overigens is er voor de Wagon R+ een uitge breide keuze aan accessoires om met name het uiterlijk nog verder op te waarderen. Of het nu gaat om skiboxen, lichtme talen wielen, mistlampen, specificatie. Dit model is te tenafmetinger koop voor £23.995,=. Dat houdt binnenruimte meteen in dat Suzuki in de toe komst gemakkelijk met eenvou dige uitgaves op de markt kan komen voor een lagere prijs. De Suzuki Wagon R+ is een auto volgens een concept waar over goed is nagedacht. De auto biedt bij uiterst bescheiden bui- voor een familiefilm, in al haar modellen h zier voor groot en klein hoog in het vaandel staat. Op een speciaal deelnameformulier staan enkele vragen over de film Flubber. Na het zien van de film kan het ingevul de formulier worden ingele verd bij de Nissan-dealer. Daarmee maakt men kans op tal van leuke prijzen uit het Flubber Fun Festival, zoals bijvoorbeeld een ballon vaart voor twee personen. Stabiliteit De been- en hoofdruimte ach terin is haast ondenkbaar voor een auto van deze afmetingen. Ook volwassenen kunnen getweeën prima achterin zitten. De Wagon R+ heeft vier hoofd steunen. Bladerend door de informatie over de Wagon R+ valt op dat Suzuki alleen ver meld hoe groot de bagageruim te is na het neerklappen van de achterbank. Er kan dan voor 633 liter aan spullen worden meegenomen gerekend tot aan de ruiten. Jammer dat wordt gezwegen over het standaard en maximale volume, terwijl de auto op dit punt zeker geen slecht figuur slaat. Suzuki levert in de Wagon i één motor die prima op z’n taken berekend is. Het gaat om een 1 liter 16-klepper die een vermogen levert van 65 pk bij 6500 tr/min en komt tot een koppel van 81 Nm bij 3500 tr/min. De voorwielen worden aangedreven via een handge- schakelde vijfbak voorzien van een relatief lange pook. De bediening laat niets te wensen over. Het motorgeluid blijft zeker tot zo’n 100 km/u binnen de perken. De 820 kg wegende Suzuki heeft een topsnelheid van 140 km/u. Maar hierbij moeten we toch opmerken dat de auto dan absoluut geen tegenwind mag hebben. In dat geval is het bij 120 km/u echt gebeurd. De auto staat stan daard op 13 inch stalen wielen

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 25