IS
Suzuki Wagon R+
AutoTest
5
3”
F
Wondertjes bestaan nog
■r
SUZUKI
Sportieve Rover 214 iS
O
van Auto Noordhoek
Land Rover
Freelander
F
GIJSBERS TILBURG BV
Moonen Autoschades
kiest voor Seat's
Gratis bioscoop
kaartjes bij
Nissan
ƒ2
TT
±1
pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 12 februari 1998 pagina 3
R+
op
•rwijl
<100 km
liter/10(
Prijs:
1995
1993
Bosscheweg 296 TILBURG Tel. 01 3-5355655
BOVAG
l A UTO J
lanten moeten zon-
•4
De Suzuki Wagon R+ is een vertaling van een
Japanse mini-ruimtewagen naar Europese maat
staven. Er is op dit moment slechts één zeer
complete uitvoering beschikbaar.
‘ij is vierkant van vorm, aan de hoge kant
en biedt ondanks zijn bescheiden buiten-
■afmetingen een zee aan binnenruimte.
1995
1994
1994
1994
1993
1990
1995
1992
1989
1987
uitgave voor een meerprijs
van £5.500,= op alle genoem
de varianten. De driedeurs
kan ook op grijs kenteken
worden besteld. De prijzen
lopen hier uiteen van
£41.234,= (excl. BTW) voor de
Hard Tbp i tot f.48.043,= voor
de Hard Top XEdi. Het ver
schil in uitrusting tussen de
basisuitvoering en de XE
bestaat uit lichtmetalen wie
len, ABS, traction control,
passagiersairbag en het Hill
Descent Control.
uitie
ntie
van
voor-
zan de
omdat
het ple-
Dit pakket vertegenwoordigd
een waarde van f.3.500,= maar
de klant betaalt slechts
£1.500,=. Daardoor kost de 214
iS driedeurs £33.490,= en komt
de vijfdeurs op £34.490,=. Deze
bedragen zijn inclusief aircon
ditioning.
asion
le
I
IGTS
teren -
-APK
s-Benz
8-1995
4-1995
6-1994
8-1993
5950,-
9W5j
Op basis van de Rover 214 Si
drie- en vijfdeurs wordt een
speciale editie geleverd in een
beperkte oplage, de 214 iS. Dit
model heeft een aantal kenmer
ken van de sportieve 200vi en
kenmerkt zich door de vi-style
lichtmetalen wielen, mistlam
pen in de voorbumper, meeges
poten dakspoiler, chromen uit-
laatsierstuk en een met leer
bekleed stuurwiel.
de hoo£
toomt
behoor'
compact
moeten
uiterlijk.
uitermate
Afgelopen dinsdag 10 februari
werden door Seat-dealer Auto
Noordhoek vier nieuwe Seat’s
afgeleverd aan Moonen
Autoschades uit de
Stedekestraat in Tilbi
gaat om twee Aros~’~
en een'Cordoba Vaiiv.
lid van het Fc-
fonds, zet
vangende
op
begint
lenzi-
als die-
eXE-
aurg. Het
>sa’s, één Ibiza
Tario. Moonen,
Focwa-garantie-
dit viertal in als ver-
auto voor klanten.
Deze service is gratis. Moonen
heeft al meer dan twintig j aar
ervaring in het herstellen van
autoschades en biedt een per
soonlijke behandeling van de
klant voor wat betreft de totale
schade-afhandeling.
Waarom heeft Moonen voor
Seat gekozen? Als eerste wordt
de gebruiksvriendelijkheid
genoemd. Klanten moeten zon-
erk en type: Suzuki Wagon R+
intal cilinders: 4 in lijn
1 996 cc
68 x 68,6 mm
65 pk bij 6500 tr/min
81 Nm bij 3500 tr/min
lengte 3,41, breedte 1,575 meter
820 kg
topsnelheid 140 km/u
stadscyclus 7,6 liter/100 km
buitenwegcyclus 5,0 liter/100 km
gecombineerd 6,0 liter/100 km
£23.995,=
Wie tot 28 maart een proefrit
maakt in een nieuwe Nissan,
krygt van de dealer twee bio
scoopkaartjes voor de nieuw
ste Disney-film ‘Flubber’. Na
de proefrit moet hiervoor wel
een testformulier worden
ingevuld, omdat Nissan erg
benieuwd is naar uw erva
ringen met de auto. In totaal
zijn er 40.000 kaartjes voor
Nederland beschikbaar.
Flubber gaat op 12 februari
in première met als hoofdrol
speler Robin Williams.
Nissan heeft bewust gekozen
der ‘te wennen’ snel in een uit-
leenauto kunnen wegrijden.
Verder hebben ook de kwaliteit
en bedrijfszekerheid tot deze
keuze geleid. Auto Noordhoek
werkt samen met Moonen op
het gebied van schadeherstel
en verder passen de twee
bedrijven wat betreft cultuur
goed bij elkaar.
stootlijsten, sierstrips of een
chromen grille, het is allemaal
mogelijk.
Uit de hoogte
Het principe van een ruimte
wagen is identiek, of we het
nu hebben over bijvoorbeeld
een grote Chrysler Voyager,
een middenklasse Renault
Mégane Scénic of de compacte
Suzuki Wagon R+. De ruimte-
winst wordt vooral gehaald uit
de hoogte. Daardoor kunnen
inzittenden meer rechtop zit
ten en kan de lengte van de
auto efficiënter worden inge
deeld. De Wagon R+ is 3,41
meter lang en daarvoor is in
drukke Europese binnenste
den altijd wel een parkeer
plaatsje te vinden. Opvallend
is de volwassen breedte
1,575 meter, wat zo zijn
delen heeft op gebied va:
De eerste exemplaren van de
nieuwe Land Rover
Freelander zijn in ons land
gearriveerd en bij de dealers
afgeleverd. Vrijwel tegelijk
debuteerde de driedeurs ver
sie op grijs kenteken tijdens
de BedrijfsautoRai ‘98. Het
leveringsprogramma bestaat
uit de drie- en vijfdeurs car
rosserie, benzine- en diesel
motor en diverse uitrustings-
niveau’s. De 3-deurs hardback
i kost £57.950,=. Dezelfde
auto met dieselmotor komt
£62.450,=. De vijfdeurs t
bij £61.450,= met een bei
nemotor en £65.950,= e
sel. Vervolgens is er de
in groen, blauw, rood en oranje.
Niet alleen de middenbanen
van stoelen en achterbank,
maar ook de portierpanelen zijn
hiermee gedeeltelijk bekleed.
De voorportierruiten kunnen
elektrisch worden geopend, ter
wijl de achterpassagiers moe
ten zwengelen. Voorpassagiers
hebben meer dan voldoende de
ruimte. De zitting is wat vlak
en kort, maar door de vrij rech
te zithouding vorm dit geen
bezwaar, ook niet op wat lange
re ritten. De achterbank is in
twee geljjke helften verdeeld
die afzonderlijk in één bewe
ging tot een keurig vlakke laad
vloer kunnen worden neerge
klapt.
Elektrische
stuurbekrachtiging
Het remsysteem is goed op
haar taken berekend, terwijl
ABS tegen meerprijs leverbaar
is. Bijzonder plezierig is de
elektrische stuurbekrachtiging.
Dit systeem assisteert alleen
wanneer het nodig is, waardoor
de auto zich onder stadse
omstandigheden met de spreek
woordelijke pink laat sturen.
Een ander voordeel is dat dit
systeem alleen energie vraagt
wanneer er ook daadwerkelijk
gestuurd wordt. Bij conventio
neel hydraulische systemen
draait de pomp constant mee.
Dit alles leidt tot een gemid
deld verbruik van 1 op 12,2 en
dat terwijl we in de testperiode
veel tegenwind hebben gehad
en de auto extra hard moest
werken. Zuiniger moet makke
lijk kunnen. Zoals gezegd levert
Suzuki slechts één uitvoering
van de Wagon R+ met een rijke
met 165/65 R 13 banden.
De spoorbreedte is voldoende
om bij hoge snelheden en in
bochten een goede stabiliteit te
bieden. Het overhellen in boch
ten van de carrosserie wordt
redelijk binnen de perken
gehouden. De voorwielen zijn
opgehangen volgens het
McPherson principe, terwijl we
achter getrokken draagarmen
zien en schroefveren. Ook met
meerdere mensen aan boord is
de Wagon R+ behoorlijk comfor
tabel. Alleen een fikse zijwind
speelt de auto parten, wat niet
uitzonderlijk is gezien het rela
tief forse zijdelingse oppervlak
bij een bescheiden gewicht.
an een enorme
ite. Deze kan wor
den gebruikt voor vier uit de
kluiten gewassen volwassen
passagiers of een berg bagage.
De achterbank is uiterst een
voudig tot een vlakke laad
vloer neer te klappen.
De 1 liter motor is voldoende
krachtig.
Technische gegevens:
Merk Qr* r?
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
Verbruik:
Ondanks het feit dat Suzuki
met de Baleno en Vitara ook
andere modellen produceert, is
het merk heer en meester in
het compacte segment. Dat is
ook gemakkelijk door de
Japanse achtergrond te ver
klaren. Met name in Tokyo is
de verkeersintensiteit onvoor
stelbaar hoog, zodat compacte
stadsauto’s in het voordeel
zijn. Verder stimuleert de
overheid aldaar de aankoop
van kleine auto’s, zodat
Suzuki er een specialisme van
gemaakt heeft.
Vrolijk stofje
Het is vooral het interieur dat
de Wagon R+ uniek maakt. Wie
achter het stuur heeft plaats
genomen zal niet eens bemer
ken dat de auto nog geen 3,5
meter lang is. Het dashboard is
breed van opzet en gemaakt uit
een hoge kwaliteit kunststof.
Zowel bestuurder als passagier
kunnen rekenen op de bescher
ming van een airbag. Het ins
trumentarium bestaat in het
midden uit een snelheidsmeter
standaard geflankeerd door een
toerenteller en de combinatie
van brandstof- en temperatuur
meter. Over het dashboard ver
deeld zijn vier afzonderlijk af te
stellen uitstroomopeningen en
de bediening van verwarming
en ventilatie geschiedt met
behulp van vier schuifknoppen.
Airconditioning kan tegen
meerprijs worden besteld.
Opbergruimte is er voldoende
in een beperkt dashboardkast
je, een uitneembare boodschap
penmand onder de passagiers
stoel, bergvakken op de achter
kant van de voorstoelen en in
de portieren. Suzuki heeft voor
de Wagon R+ een vrolijk stofje
uitgezocht met kleuraccenten
breedte in het interieur en de
stabiliteit bij hoge snelheden en
in bochten. En dan natuurlijk
>gte; met 1,70 meter
de Suzuki Wagon R+
srlijk boven de andere
acte auto’s uit. En wat
cii we zeggen van het
'-n- De Wagon R+ ziet er
functioneel uit. Een
belangrijk deel van het carros-
serie-oppervlak bestaat uit deu
ren, zodat de toegankelijkheid
uitstekend is. De aankleding is
bovendien erg leuk met onder
meer standaard metaallak,
meegespoten bumpers en stoot-
strips, dakrailings en een ach-
terruitwisser/sproeier. De licht
metalen wielen staan op de
optielijst. Opmerkelijk is dat de
volledige breedte van de auto
aan de achterkant wordt
gebruikt voor de achterklep,
omdat de lichtunits in de bum
per zijn verwerkt. De Wagon
R+ heeft forse buitenspiegels
die gezien het flinke ruitopper-
vlak eigenlijk niet eens nodig
zijn. De portieren en achterklep
worden centraal geopend en
gesloten en het gebruikte glas
werk is getint. Overigens is er
voor de Wagon R+ een uitge
breide keuze aan accessoires
om met name het uiterlijk nog
verder op te waarderen. Of het
nu gaat om skiboxen, lichtme
talen wielen, mistlampen,
specificatie. Dit model is te tenafmetinger
koop voor £23.995,=. Dat houdt binnenruimte
meteen in dat Suzuki in de toe
komst gemakkelijk met eenvou
dige uitgaves op de markt kan
komen voor een lagere prijs.
De Suzuki Wagon R+ is een
auto volgens een concept waar
over goed is nagedacht. De auto
biedt bij uiterst bescheiden bui-
voor een familiefilm,
in al haar modellen h
zier voor groot en klein hoog
in het vaandel staat. Op een
speciaal deelnameformulier
staan enkele vragen over de
film Flubber. Na het zien
van de film kan het ingevul
de formulier worden ingele
verd bij de Nissan-dealer.
Daarmee maakt men kans
op tal van leuke prijzen uit
het Flubber Fun Festival,
zoals bijvoorbeeld een ballon
vaart voor twee personen.
Stabiliteit
De been- en hoofdruimte ach
terin is haast ondenkbaar voor
een auto van deze afmetingen.
Ook volwassenen kunnen
getweeën prima achterin zitten.
De Wagon R+ heeft vier hoofd
steunen. Bladerend door de
informatie over de Wagon R+
valt op dat Suzuki alleen ver
meld hoe groot de bagageruim
te is na het neerklappen van de
achterbank. Er kan dan voor
633 liter aan spullen worden
meegenomen gerekend tot aan
de ruiten. Jammer dat wordt
gezwegen over het standaard
en maximale volume, terwijl de
auto op dit punt zeker geen
slecht figuur slaat.
Suzuki levert in de Wagon i
één motor die prima op z’n
taken berekend is. Het gaat om
een 1 liter 16-klepper die een
vermogen levert van 65 pk bij
6500 tr/min en komt tot een
koppel van 81 Nm bij 3500
tr/min. De voorwielen worden
aangedreven via een handge-
schakelde vijfbak voorzien van
een relatief lange pook. De
bediening laat niets te wensen
over. Het motorgeluid blijft
zeker tot zo’n 100 km/u binnen
de perken. De 820 kg wegende
Suzuki heeft een topsnelheid
van 140 km/u. Maar hierbij
moeten we toch opmerken dat
de auto dan absoluut geen
tegenwind mag hebben. In dat
geval is het bij 120 km/u echt
gebeurd. De auto staat stan
daard op 13 inch stalen wielen