8 Mooi of niet mooi, wie zal het zeggen l LIJF VAN D E MAAND THEMA LEDEN Big Girls: mooie, mollige meiden Body Shop tornt aan ideaalbeeld vrouw - pagina 16 "DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 12 februari 1998 pagina 17 ataenFuno diverse Kata ■chaden, een val- en lan- letipsenad- niet welkom tfleveren of binnen kan Laagje vet wordt geaccepteerd ming toegevoegd. Kirsten van de Wiel Het topmodel Ruby van The Body Shop Er zijn maar weinig mensen die van zichzelf zeggen dat ze mooi zijn. Een enkeling vindt van wel, maar heeft enige schroom om dat aan de buitenwereld bekend te maken. De meeste moderne mensen vinden echter, dat er iets scheelt aan het eigen uiterlijk. Sommigen vinden zich ronduit lelijk. Voor een deel hiervan is het kijken naar het eigen lichaam of een deel hiervan zelfs traumatisch. Niet alleen voor slachtoffers van ernstige ongevallen, maar ook voor anderen voor wie bijvoorbeeld kaalhoofdigheid of dik zijn gevoelens van enig welbevinden in de weg staan. Is hij vlucht, lalementop. lat niet, ver- ■.RKE/MV/ UUa Popken heeft zich ook gespecialiseerd in lingerie voor een maatje meer. FOTOS: RECLAME E FOTOGRAFIE l del vinden.” Nog steeds laat hij modellen uit Amerika invliegen baar was.” Een bezoekje aan Florida, afge lopen jaar, sterkte Burghoudt in woordigen volop ruimte.” De man, die al een ‘gewoon’mo- kindermodellenbureau runt, zag een gat in de Europese markt. Ego’s Plus werd als nieuwe loot tiële opdrachtgevers wordt, haalt een model drachten binnen. Sophie Dahl zet de toon in de voorjaarsmode Big is beautiful bij H&M. geschonken aan de betekenis van uiterlijke schoonheid. De n gevoel sr vrou- De stichting Verantwoord Zon nen, waarin de leveranciers van bruiningsapparatuur zijn verenigd, geeft zonnebankge- bruikers de volgende tips. Volg het kuurplan precies en houd de voorgeschreven rustperio den aan. Na elke zonnebad heeft de huid 24 uur rust nodig en na het eerste zonnebad 48 uur. Afhankelijk van huidtype en apparatuur bestaat een kuur uit 6 tot 12 zonnebaden. Gun de huid na zo’n kuur tenminste 4 weken rust. Overigens, met 1 zonnebad per week blijft u ook mooi bruin, het hele jaar door. Bescherm de ogen altijd met een speciaal UV-brilletje. Maak de huid goed schoon voor elk zonnebad. Cosmetische pro ducten, parfum en make-up kunnen ongewenste huid-reac- ties veroorzaken. Gebruik u medicijnen? Lees dan altijd goed de bijsluiter. Sommige ge neesmiddelen bevatten (foto- toxische) stoffen die reageren met UV. Mensen met een huid die snel verbrandt en niet of nauwelijks bruint, zijn door gaans niet gebaat bij een zon- nekuur. Ook jonge kinderen kunnen beter niet onder de zon nebank. Anti-zonnebrandcrè- mes, zelfbruiners of caroteen- pillen zijn beslist niet nodig op een zonnebank en kunnen zelfs de UV-werking onge wenst beïnvloeden. Veel klanten kiezen voor een lijdelijke 'tatoeage'. uarl treft i bijzon- eiding rages toene- ivelllg- in In amenle- agressl- «esten traat, r... angst rolgens >rke best »n. In aktlsche voorko- an de weer- ieid,ofishet die gevallen leerling hulp s esloten ver mand die je en buiten in len toekomst hebben. “Glossy magazins, reclame... de media daar geven vrouwen die het wat mensen wel en niet mooi vin den. In de campagne ber vorig jaar in de B< Geniet van de zon. geniet van een zonnebankkuur, maar houd je aan de regels. Dat is het motto van het Platform Verantwoord Zonnen. In dit platform werkt het Koningin Wilhelmina Fonds samen met de zonnebank-branche, met het doel voorlichting te geven over verstandig zon nen. Een unieke samenwer king tussen gezondheids instellingen en branche-or- ganisaties. genstelling is tussen het doel van de campagne en het gebruik van Bijna iedereen wil mooi zijn. Uiterlijk is belangrijk in onze maat schappij. Als je een tijdschrift doorbladert zie je alleen slanke, jonge modellen. Dit beeld komt absoluut niet overeen met het werkelijke leven. Je ziet dikke en dunne, witte en zwarte en oude en jonge mensen. De media zorgen voor een heel eenzijdig beeld van wat wij volgens hen als mooi zouden moeten zien. Het probleem is dat veel mensen toegeven aan de invloed van de media. Tachtig procent van de vrouwen doet in haar leven eni ge tijd aan de lijn. Vooral jonge meisjes blijken erg gevoelig te zijn voor de aandacht van de media voor slank zijn. Ze beant woorden meestal niet aan het ideaalbeeld. Doordat steeds meer mensen denken dat er iets mis is met hun lichaam ontstaan veel problemen. Ziektes als anorexia nervosa (overmatig lijnen of he lemaal niet eten) en boulimie (vreetbuien en daarna alles weer uitbraken) steken de kop op. overtuiging van modellenman Burghoudt. Wat overigens niet wegneemt dat de slankere modellen bin nenkort zonder werk komen te zitten. “Je kunt de big girls het beste zien als aanvulling en uit breiding van het modellenbe- Er is iets gaande in mode- en glamourland. De ‘Elegance’ stand dat tot voor kort beschik- van februari reserveerde er zes pagina’s voor. Hennes Mauritz creëerde een speciale kledinglijn en zaken als UUa Popken hebben zich er helemaal in gespecialiseerd. Maat zijn opvatting dat mollige model- 36 geldt niet langer als de ideale kledingmaat. Mollige mo dellen tonen de schoonheid van heel wat maatjes meer. Wordt er werkelijk getornd aan het schoonheidsideaal dat reëele vrouwbeeld vertegen- modellen als Claudia Schiffer, Naomi Campbell en Cindy Crawford vertegenwoordigen Of wordt er ingespeeld op dellenbureau, casting bureau en de toenemende behoefte van vrouwen om zich te kunnen identificeren met modellen die, net aIs zij, absoluut niet be antwoorden aan de ideale maten. Ego’s Plus in Amster- aan zijn succesvolle onderne- dam heeft zich sinds juni 1997 volledig toegelegd op mo dellen in de maatjes meer. ‘‘Het is nog moeilijker om een ideale mollige meid goede ‘big girl’ te vinden dan een ‘gewoon model", merkt Echt niet iedereen die door moe- Peter Burghoudt van dit bureau zuchtend op. der natuur met welige proporties toebedeeld is, maakt kans om voortaan als big girl door het le ven te gaan. Evenmin bestaat er een ideale big girl. “Heel belangrijk is de uitstraling van een gezette vrouw”, merkt Burghoudt in dit verband op. “Ze moet zichzelf geaccepteerd heb ben zoals ze eruit ziet.” Hoe zelf bewuster en trotser de betreffen de vrouw is, des te meer straalt ze uit dat ze wat te bieden heeft. Al snel blijkt dat ook mollige mo dellen niet onder bepaalde eisen uitkomen. Ego’s Plus heeft daar in eigen richtlijnen: een lengte van 1.76 tot 1.83 me ter, wat zwaardere borsten, kle dingmaat 42-44 of 44-46, -heel incidenteel is er behoefte aan maat 50-52- en bovenal: “ik druk het maar plastisch uit, je moet dat recent onderging. zo maar niet in de krant zetten Ze werd wat dikker en haar bor- maar: het extra laagje vet moet er sten namen ietwat in omvang af. stevig aan zitten. Een onderkin is (Al oogt ze nog steeds erg Pa- in dit vak taboe”. Soms ervaart hij mela Anderson-a-like). de zoektocht naar het juiste big model als het zoeken naar een Gat in de markt? speld in een hooiberg. “Het is nog “In Amerika wordt big steeds moeilijker dan een‘gewoon’mo- meer geaccepteerd als even goed beautiful,” is de stellige ■elbevinden, EN PUBLICITREITS E ERIC VAN LINGEN Het lichaam als kunstobject. Wat enkele jaren geleden nog vrij sporadisch achter gesloten deuren plaatsvond, is zich ont wikkelen tot een trend die niet meer weg te denken is uit meni ge discotheek of van een zich zelf respecterende erotische beurs: body-painting. Waar de een kiest voor een fraaie illustratie, op zijn of haar lichaam aangebracht, laat de ander zich een geschilderd ‘kostuum’ aanmeten. “Dat is het persoonlijke van bo dypainting,” merkt Tilburger Dennis Goossens op. Hij heeft zich de laatste jaren gespeciali seerd in deze vorm van li- chaamsversiering. “Naast het echte bodypainten is er ^en toenemende vraag naar tijdelij ke tatoeages. Zeker bij demon straties in discotheken laat me nig bezoeker zich, na aanvankelijke aarzeling, toch met plezier van zo’n tijdelijke versiering voorzien.” Goossens werkt regelmatig in disco’s, waar hij zijn modellen demonstratief beschilderd. “Ook helemaal hoor,” vertelt hij. “Na zich aanvankelijk heel bloot te voelen blijkt de persoon in kwestie zich negen van de tien keer met een geschilderd 'kos tuum’ toch gekleed te voelen.” Goossens voelt zich als body- painter als een vis in het water. “Het is toch fantastisch als zo’n driekwart van je clientèle je toe vertrouwt dat je één van hun grootste wensen in vervulling doet gaan". kopen pro- i, beschermen t is de bedoe- de pers vragen om meer infor- ling dat je je beter voelt doordat je matie.” huid lekker aanvoelt. Als je lekker Meteen word ik al op m’n vingers getikt door Burghoudt. Ik neem het woord ‘trend’ in de mond als het over deze mollige modellen gaat. Niets is volgens de model- len-makerminderwaar. Integen deel. “Op dit moment vormen de baby-boomers (na W.O. II wer den enorm veel kinderen gebo ren - red.) de grootste bevol- kingsgroep ter wereld. Zij zijn 1 tussen de 40 en 50 jaar. Kijk eens om je heen, dan zie je dat vrijwel niemand uit die leeftijdsgroep nog in een maatje 36 past. Al die 1 supermodellen, da’s toch frustre rend. Je kunt er, ondanks wat maatjes meer, nog bijzonder aantrekkelijk uitzien. Modellen als Sophie Dahl, Karin Dekker en Sara Morrison bewijzen dat ook vrouwen met een laagje vet on miskenbaar een uitstraling heb ben en aantrekkelijk zijn.” Geen trend dus. Wie ogen en oren open houdt, ziet inderdaad dat op meer fronten aan het 1 ideale vrouwbeeld getornd wordt. Een mooi voorbeeld is wel de gedaantewisseling die Barbie nten i die de Clos est voor vier en efficiënte i 23 jaar- uit ities vinden irg Eindho- Voor de rol- ilan spelers, en, dansers, en en muzi- instrumen- igitaar, elec- percussion, m, clarinet, De jongeren r voor 20 fe- e sturen naar erop moeten 'oonnummer an welke au- ien. Kaarten Iheaterplan, idhoven. en glossy bladen met steeds gro tere regelmaat ‘menselijkere’ modellen laten figureren, gaat het bijstellen van een schoon heidsopvatting maar traag en moeizaam. Niet alleen het succes van Mon- tignac verklaart het topsalaris van de dames Cindy, Naomi en Claudia. Ook door een modellen wedstrijd zoals die van postor derbedrijf Wehkamp, waarin het winnende meisje uit Groningen met een lengte van 1.76 en een gewicht van 53 kilo de nieuwste badmode showt, is er voor vrou wen met wat maatjes meer nog eeq lange weg te gaan. De meeste mensen hebben bij de “waardering” van het eigen li chaam een bepaald ideaal voor ogen. Een ideaal om jezelf aan te spiegelen. “Ik wil een lichaam als Arnold Schwarzenegger” of “Ik wil het gezicht van Claudia Schiffer”. Veel mensen kunnen zich hier waarschijnlijk wel iets bij voorstellen. We leven in een ik-tijdperk in een welvarende samenleving. Een tijd waarin we ons meer dan in het verleden met onszelf en onze uiterlijke verschijning bezig hou den. Daarbij ligt veel nadruk op I mooi zijn, op schoonheid. Onze omgeving bepaalt in sterke mate hoe we over schoonheid denken. De ander bepaalt voor een be- langrijk deel hoe wij onszelf zien. Dat is soms wel eens beangsti gend. Maar er is hoop.... De me ningen van andere mensen over mooi zijn, zijn dikwijls erg ver deeld. De vraag wat schoonheid is, is j niet eenvoudig te beantwoorden. Wat voor de een het ideaal is, hoeft dat niet voor de ander te zijn. De één houdt van donkere mannen, de ander prefereert voor reportages, ondanks het ei gen Plus-modellen bestand dat hij langzamerhand opbouwt. Niet alleen om over-exposure te voor komen (het heel vaak tonen en gebruiken van hetzelfde model - red.) “Die Amerikaanse meiden hebben een stuk internationale ervaring die je gaandeweg je mo dellencarrière opbouwt. Zover ben ik met mijn eigen modellen nog niet helemaal.” Toch grijpt hij de kans om zijn beste Plus-model wat te promo ten, met beide handen aan. “Dat is Julia. Ze is 25 en komt uit IJ- muiden. Zij is inmiddels ook werkzaam in België en Duits land.” Het werken over de lands grenzen is bijzonder goed voor het‘book’van een model. Met dat ‘book’, waarin ze door middel van foto’s en opdrachten aan poten- getoond haar op- The Body Shop is van mening dat in je vel zit, zie je er vanzelf beter, er verandering moet komen in stralender uit. Wij zullen niet be weren dat onze producten rim- 'e die in okto- pels laten vervagen of andere im- Benelux van perfecties zullen laten start is gegaan wordt aandacht verdwijnen als sneeuw voor de zon. Andere cosmeticahuizen zeggen wel dat soort dingen. campagne is een initiatief van Tussen ons en die andere bedrij- The Body Shop. Het landelijk ven zit een groot verschil.” centrum voor vrouwengezond- The Body Shop verkoopt ook heidszorg Aletta, het Nederlands make up. Het lijkt alsof er een te- Instituut voor Sociaal Seksuolo- gisch Onderzoek (NISSO), het landelijk centrum voor vrouwen- make up. “Ons uitgangspunt is hulpverlening, mannenhulpver- dat mensen elkaar nemen zoals lening en de bestrijding van sek- ze zijn. Met make up kun je de sueel geweld TransAct en Mama beste kanten van jezelf naar vo- Cash, een organisatie die activi- ren halen. Je blijft met make up teiten van vrouwen die de wereld toch jezelf. Omdat veel vrouwen willen veranderen financiert, zijn zich toch zekerder voelen met campagnepartners. Deze orga- make up, verkopen wij ook dat nisaties hebben ongeveer de- soort producten”. zelfde idealen, waardoor zij tij dens de campagne van The Body Shop financiële steun ont vangen om diverse projecten op te starten. NISSO zal bijvoor beeld een onderzoek uitvoeren naar lichaamsbeleving en van eigenwaarde onder wen. De campagne Ruby zal twee jaar Toekomstmuziek gaan duren. Ruby Evangelista Alhoewel Hennes Mauritz nie- Rubensiana is de woordvoer- mand minder dan Sophie Dahl ster. Ze staat voor alles waar de inzet voor haar grote-maten-af- campagne om draait. Ruby weet deling ‘Big is Beautiful’, Barbie al wat ze wil en waar ze voor staat, een gedaantewisseling heeft on- Ze gelooft in zichzelf en weet dat dergaan, Ruby bij The Body haar stem telt. Ruby werd gebo- Shop hard aan de weg timmert ren in september 1996 op een computer in Soho, Londen. Ze wijdt haar leven aan het nastre ven van gelijkheid en de verheer lijking van alle schoonheidsty- pes, onafhankelijk van maat en ras. Ruby is niet slank. Ze ziet er niet uit als een topmodel. Toch is ze hèt model van The Body Shop. Ze is volumineuzer dan de meeste modellen en komt daar door meer overeen met de ge middelde vrouw. Eigenwaarde Een ander punt waarop The Body Shop zegt te verschillen met andere bedrijven is het inter nationale karakter. In sommige producten komen speciale ingre diënten uit het buitenland voor. Voorbeelden daarvan zijn azuki- bonen uit Japan, cacaoboter uit Afrika en paranotenolie uit Brazi lië. The Body Shop betaalt voor deze producten een redelijke prijs. Het bedrijf koopt bijvoor beeld cacaoboter in onder de handelsvoorwaarden van Max Havelaar. Het wereldwijde ka rakter van The Body Shop blijkt ook uit de make up en verzor gingsproducten die voor ver schillende huidskleuren beschik baar zijn. The Body Shop is gevestigd in 47 landen over de hele wereld. Met de campagne Ruby, die nu in de Benelux, maar eerder al in andere landen ge voerd werd, wil The Body Shop bereiken dat mensen elkaar le ren te respecten en te waarderen ongeacht vorm, kleur of afkomst. De campagne van The Body Idealen te koop shop draait om eigenwaarde. Is het niet op zijn minst vreemd te Zelfrespect, waardigheid, ver noemen dat een organisatie als trouwen in de toekomst en hou- The Body Shop het initiatief tot den van jezelf zijn dingen die veel zo’n campagne neemt? Zoiets belangrijker zijn dan uiterlijke zou je eerder kunnen verwach- vertoning. ten van bijvoorbeeld vrouwenor- The Body Shop wil deze cam- ganisaties. The Body Shop is pagne niet gebruiken voor recla- een organisatie in de lichaams- medoeleinden. “Het geld kan verzorgingssector. Juist die sec- veelbetergebruiktworden.Wijfi- tor wil idealen naar voren halen nancieren liever goede projecten om zo meer producten te verko- in bijvoorbeeld de derde wereld.” Pen- The Body Shop is ervan over- Sabine van Zundert, communi- tuigd dat de campagne erg be- catiemedewerkster bij The Body kend is geworden. “Er is geen on- Shop: “Wij verschillen op dit punt derzoek naar gedaan, maar het van vrijwel ieder ander bedrijf in aantal reacties is enorm. Vooral deze branche. Wij verkopen pro- middelbare scholen, familie van ducten die reinigen, beschermen mensen met eetstoornissen en en verzorgen. Het blond. De één ziet graag een slanke dame, terwijl de ander “valf op mollig. De een houdt van gespierd, de ander gruwelt er van. Het gezegde dat op elke pot wel een dekseltje past is mis schien ook wel van toepassing als het over schoonheid gaat. De hiernaast afgebeelde foto’s to nen de lichamen van vier ver schillende mensen. Twee mo dellen zijn duidelijktevreden over hun lichaam. De twee anderen lij ken minder te spreken over hun uiterlijk. Ze willen namelijk niet helemaal zichtbaar in beeld ge bracht worden. Jammer, want in feite ziet 95 procent van de men sen er “zo gewoon” uit. Daarbij komt dat werkelijke schoonheid nog altijd ver onder dat opper vlakkige menselijke omhulsel van het lichaam ligt. De conclusie mag zijn dat er alle reden is om aandacht aan ons ui terlijk te schenken. En aan onze gezondheid en ons welzijn. Maar ook dat we geen extreem hoge eisen aan onszelf hoeven stel len. W A j j There are 3 billion women who don't look like supermodels and only 8 who do.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 17