le 100 jaar Bibendum jjyiQ i qT| p Broertje voor Audi A12 Complete Ford Mondeo Daihatsu prototype FR-X 2 liter motor voor Trouwe metgezel van de reiziger Renault Mégane Cabrio igen eld I tun HYUnDRI DAEWOO REKENT AF MET DE FISCUS F’? RLE Auto BraatTilburg B.V. ind uen KEUZE UIT ±120 OCCASIONS AUTOCENTRUM SMOLDERS BV ■g pagina 10 DE AUTOMAAT - Donderdag 22 januari 1998 - pagina 11 DE TILBURGSE KOERIER 8.950 Transportsector de Business tot f.2.000,=. 25.950 27.950 17.950 8.950 VWGolf 1.3i 1991 1.3 GL 18.950 13.950 14.950 19.950 24.950 993 137.000 km 989 93.000 km 993 57.000 km >347722 'over 3d.. 542838 Radiale revolutie to's 541261 VIJF JAAR WEGENBELASTING CADEAU IW4530AD1 Daewoo Lanos v.a. f. 25.995,- Daewoo Nubira v.a.f. 32.995,- Daewoo Leganza v.a. f. 44.995,- inruilaanbod voor uw huidige auto. een Daewoo deal op maat. 344027 547771 NUMMER 11N SERVKF 1 IS ir. >710641 982 996 1.750 tan 10.000 tan 1992 1991 1988 :....1974 1988 1988 kent, demo OCCASIONS MET 6 MAANDEN WEGENBELASTING VOOR REKENING AUTO BRAATTILBURG Geboorte van Bibendum Service aan automobilisten U BENT TOE AAN 'N DAEWOO VAN: Kraaivenstraat 28,5048 AB Tilburg, tel. 013-468.00.44 1990 1988 1989 '93 en '91 1994 1996 1995 1994 1994 1994 1994/1996 1995-1997 1995 1995 1992 1995 1993 ...1988 1994 1984 Nissan 100 NX 'tr DAEWOO U BENT TOE AAN 'N DAEWOO Sg ..........1994 1994 v Opel Corso 1.5 Diesel 1995, 15.000 km 24.950 Hyundai Scoupe 1994 1996 t/m 1993 1993 1992 1993 1993 1993 990-1992 990-1991 1992 1993 992-1993 ig een van e figuren ien. Suzuki Swift automaat, 1992 60.000 km Nissan Almern 1.4 GX Sedan 28.950 20x Nissan Sunny Vanof 1990 Nissan Almera 1.6 HB Pulsar Automaat 1997 36.950 Alfa Romeo 75 Elektrische romen, enz 1990 26.950 10x Nissan Micro Vanaf 1989 28.950 20x Nissan Primera Vanaf 1991 irdt Bibendum de >eler in een 20.950 Peugeot 205 1.1 XL 15.950 Suzuki Swift 1.0 GL 1994 13.950 Fiat Punto 90 ELX Full opties 1995 VW Polo Coupé Fox 1.31 CL 1995 0V19M «EtSS too km07-1993 1 fexun I 18.950 Suzuki Baleno 1.6 GLX Sedan 1997 7.950 Mnzdn 323 1.6 GLX Hatchback 1993 Nissan Almern 1.4 GX Sedan 1996 Officieel Hyundai-dealer voor Tilburg, Oisterwijk e.o. 8.950 Ford Escort 1.4 RS-uitvoering 1989 7.950 Honda Prelude 1.8 EX !«r 20.950 Opel Astra 1.4i GL Sedan 1992 28.950 Mazda 323 1.3 GLX Sedan 1994 ZATERDAG TOT 17-3° UUK 13.950 Toyota Corolla 1.3 XU 36.000 km, 1994 Dynamische uitstraling Officieel Hyundai-dealer voor Tilburg, Oisterwijk e.o. Bedrijfsweg 17 5061 JX Oisterwijk 013-5286900 15.950 Hyundai Excel 1.3 GS Sedan Servo 1996 21.950 Opel Kadett 1.41 Expression 5-deurs 1991 12.950 Toyota Corolla 1.3 XU Sedan 1995 Nissan Micra 1.0 Sport "2O.95O Daihatsu Applause 1.6X1 Fullopries 15.950 Hondo Civic 1.5 DXi IK 1994 19.950 Peugeot 205 1.1 Profile 1991 992 1 52.000 tan 997 17.000 tan 994 1 52.000 km 994 61.000 km 991 98.000 tan Mondeo nog andere audio-inst die nu een lagere meerprijs kei komt het Easy Sound 5000 met afstandsbediening op een meerprijs van slechts honderd gulden en krijgt met voor f.300, meer een CD-speler. Wie een CD-wisselaar wenst is f.1.100,= extra kwijt. De meerprijs voor de Business Edition is teruggebracht Volvo 460i Airco stuurbekrachtiging 1995 Recent toonde Audi in Tokyo een tweede versie van de volledig uit aluminium opgetrokken A12, de Open End. Het gaat hier om een driedeurs variant met een naar voren oprolbare stoffen kap en zijruiten zonder B-stijl. De kapconstructie verdwijnt uiterst compact in de stijl boven de voorruit. Verder kan elektrisch de 'achterklep' in de bumper worden verzonken, waardoor een volledig vlakke laadvloer ontstaat van 160 cm lang en 95 cm breed. Bewust hebben de ontwerpers de C-stijl en in december op tsbeurs, .ciidum lassa's stand te «are sensatie mannetje troo: TI 3t Michelin- boven op bedr prijkte achter i zelfs tot leven opblaasbare of gelev,, Michelin-mannetje verschenen de eerste kostuums. Vervolgens ging hij de straat op: hij liep rond, sprong, kuste kinderen en ging met hen op de foto. Hij verzorgde Theater o Automc liep Carnavalsoptochten en was aanwezig bij de Tour de France. Michelin, de eerste die luchtbanden op motorvoertuigen monteerde, kreeg te maken met een enorme productiestijging in het begin van deze eeuw; de t mingen die men in de Tijdens deze periode shaalde met Michelin- ontstonden de 'Michelines'- treinstellen op luchtbanden - die zeer populair werden bij de reiziger, omdat ze zo geruisloos en comfortabel waren. Vanaf zijn geboorte in 1898 heeft Bibendum, het Michelin-mannetje, de grote evenementen van zijn tijd begeleid of liep hij er zelfs op vooruit. Dit ventje, aanvankelijk joviaal en wat provocerend, is de trouwe metgezel van reizigers. Hij is sympathiek en sportief, en staat altijd klaar om hen van dienst te zijn. de dakrand behouden voor een optimale stijfheid van de con structie. De Audi A12 Open End biedt door deze technische vindingen vele gebruiksmogelijkheden van een gesloten vierpersoons auto tot en met een cabriolet of bestelwagen. De A12 wordt voortbewogen door een 1,4 liter 16-kleps injectiemotor met een vermogen van 100 pk, bekend onder meer uit de VW Polo. Hiermee haalt de 790 kg wegende A12 een top van 190 km/u en trekt in 9 seconde vanuit stilstand naar de 100 km/u. Wanneer u nu een nieuwe Daewoo makkelijker maar ook leuker om een Lanos, Daewoo Nubira of Daewoo nieuwe auto te kopen. Heeft u liever Dus kom naar de showroom voor Leganza aanschaft, dan krijgt u van een voordelige financiering of een ons de waarde van vijf jaar wegen- uitgestelde beuling, dan kan dat belasting in één keer cadeau. Daarmee natuurlijk ook. Daarnaast doen wij maakt Daewoo het niet alleen u uiteraard een zeer aantrekkelijk 100 jaar geleden begon men luchtbanden te gebruiken voor fietsen. Michelin ontwikkelde de verwisselbare band, die fietsers in staat stelde voortaan zelf snel reparaties uit te voeren. In de race Parijs-Brest-Parijs (1891) behaalde men hiermee het eerste succes. Dit jaar wor hoofdrolspek wereldwijde reclamecampagne, waarbij (vrijwel) alle Michelin- producten voorkomen: banden, kaarten en gidsen, mdum en Bibendum, het logo van i. In deze Michelin, is een van de tien >e meest bekende symbolen ter wereld. Het FR-X prototype van Daihatsu oogt erg realistisch en het moet worden gezegd dat dit merk studiemodellen die op tentoonstellingen worden getoond vaak enkele maanden later daadwerkelijk op de markt brengt. De sportcoupé is slechts 3,54 meter lang en heeft een front met apart gevormde koplampen en diverse luchtinlaten. De FR-X staat op 16 inch liohtmetalen velgen met 185/50 banden. Het interieur is zeer luxueus afgewerkt, maar biedt op de achterbank slechts plaats aan twee kinderen. Voorin ligt een 850 cc motor voorzien van turbo en intercooler en levert daardoor een opmerkelijk hoog vermogen van 100 pk bij 7200 tr/min en een koppel van 118 Nm bij 4800 tr/min. De onderkant van de auto is voorzien van een vlakke afdekking, waardoor geen ongewenst luchtwervelingen ontstaan. De Daihatsu FR-X heeft ABS en twee airbags. aaw w ~3gin v overwinnii races behaalde met 1 banden hebben daar aan bijgedragen. Vanaf deze periode werd Michelin een internationaal bedrijf, met productiecentra in Italië en de Verenigde Staten en met commerciële activiteiten in vele landen. Onverschrokken, zegevierend en soms met donderend geweld toonde Bibendum het succes van Michelin via de meest uiteenlopende media: op posters, in persberichten, brochures, op reclamevoertuigen. Zijn imposante figuur leek of van de coureurs uit die t.,_, ingepakt in dikke lagen kleding, nodig in open auto's. 'Het Michelin-mannetje laat de wereld delen in sterkte', beweerde ansichtkaart waarc In de jaren '80 werd het Michelin-mannetje slanker. Soepel en vrolijk, met een moderne en fitte uitstraling. In 1985 schakelde Michelin voor het eerst een reclamebureau in. Bibendum kwam weer tevoorschijn, maar in een onverwachte vorm. Met een voet, een hand en het gezicht; uitvergroot en ingekaderd, in heldere kleuren. Deze beelden voegden nieuwe kracht toe aan de dynamische uitstraling van de Michelin- groep, van het innovatieve vermogen en van de duurzaamheid van de produkten. De economie globaliseerde steeds sneller. Bescherming van het milieu is in het huidige decennium een prioriteit. In 1994 ging een Europese reclamecampagne van start voor de introductie van het Michelin Energy gamma. In de TV-spot van deze brandstofbesparende Groene Band rolde een Michelin Energy band over een bochtige weg die uiteindelijk de contouren van het Michelinmannetje vormde. Vanaf dat moment verscheen Bibendum weer overal ter wereld; gekleed in een kimono (Japan), een skipak (Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland) of uitgedost als een diepzeeduiker (Australië). Hij was te zien op Parijse bussen, in Pakistaanse garages, op Braziliaanse, Turkse en Polynesische borden langs de weg. Overal ter wereld veroverde hij de advertentieruimte. W 9.950 Ford Escort Clipper Station 1.6 CLX 1992 Vanaf 8.950 Fiat Panda lOOOi Fire 31-12-1991 Het Michelin-mannetje is in feite ontstaan op een beursstand; namelijk op de 'Exposition Universelie et Coloniale' in Lyon. Twee hoge stapels met qua diameter uiteenlopende luchtbanden waren ter decoratie opgesteld bij de ingang en inspireerden Edouard Michelin. Hij zei.tegen zijn broer André: 'Voorzien van een paar armen en benen zou het net een stallaties, mannetje zijn!' cennen. Zo En zo verscheen in april 1898 de eerste ruwe schets van een vreemd bandenwezentje, getekend door de kunstenaar O'Galop. Een reeks tekeningen laat het figuurtje zien terwijl het spijkers en kapotte flessen drinkt onder het motto 'Nunc est Bibendum'. Deze Latijnse uitdrukking, afkomstig van Horatius, betekent 'Nu is het tijd om te drinken' en geeft aan dat de Michelinband de obstakels probleemloos opslokt. Het werd onmiddellijk een echte slogan en binnen een paar maanden was het bandenmannetje van Michelin definitief omgedoopt tot 'Bibendum'. Later dat jaar, in decc een grote Parijse fiets wist een als Bibendui verklede man mc publiek naar de i. trekken en een ware te veroorzaken. Het mannetje was bezig de meest populaire van zijn tijd te words een glimlachende reus prijkte. Door de commerciële expansie van de onderneming reisde het Michelin-mannetje de hele wereld over. Hij werd gezien in Calcutta, Jakarta, Madrid, New York, Amsterdam, Lima, Montevideo en Havana. In London verscheen hij in volle glorie op de grote gebrandschilderde ramen van de Michelin Tyre Company Limited. Parallel aan de reclamecampagne ontwikkelde Bibendum een doordachte manier om automobilisten adviezen en service te verstrekken. Rond deze tijd lanceerde Michelin de eerste Rode Gids en een serie wegenkaarten. Het bedrijf zette een reisbureau op en inspireerde tot het plaatsen van wegwijzers en tot het nummeren van de Franse wegen. Het Michelin- mannetje was toen al een onmisbare metgezel voor de automobilist. Na de tweede wereldoorlog ging het snel voorwaarts met de auto. In Europa vertienvoudigde het aantal auto's. Michelin vond de op dat radiaaltechnologie uit. tijd; Tijdens de moeilijke jaren van de wederopbouw hield Michelin zich wat op de met je laat achtergrond met Bibenc’ i zijn met reclame-uitingen. L, een periode werd de eerste rop hij als toepassing van het Ford heeft ges uitrustingsniveau i Voortaan zijn name en het zogenaamde System 4000 samen me startblokkering stan^ deze zaken is de Mondeo te k f.39.990,=. Voor dat bedrag kt sedan, hatchback en stationwagon worden gekozen. Ford kent voor de ff-. /SF-*' radiaalconcept gepresenteerd; een revolutie binnen de transportwereld. De jaren zestig vormden het begin van een grote industriële expansie waarvoor de onderneming alle krachten bundelde. Op 21 juli 1969 zetten de astronauten van de Apollo 11 hun eerste stappen op de maan. De wereld huiverde bij de beelden die live op TV werden uitgezonden. Het Michelin- mannetje was daar.... Met de missie van de Apollo 11 kwam het Michelin-mannetje, nog altijd aanwezig in de geest van mensen, opnieuw in de schijnwerpers te staan. In hun bewegingen beperkt door de volumineuze witte ruimtepakken, leken de astronauten net Michelinmannetjes, zo merkte de TV-verslaggever op. Al 25 jaar voordat hij echt met de NASA de ruimte in zou gaan, maakte Bibendum zo zijn eerste 'virtuele reis'. Na de oliecrisis maakte de wereldeconomie een pas op de plaats. Traditionele waarden werden herontdekt. In de jaren '70 begonnen 'Michelinofielen' voorwerpen te verzamelen met de afbeelding van Bibendum. In alle uithoeken van de wereld, maar vooral in Frankrijk, Japan en de Verenigde Staten probeerden ze de enorme productie van publiciteits- en reclamemateriaal te reconstrueren. Zoals beloofd breidt Renault het leveringsprogramma van de Mégane Cabrio uit met een 2 liter versie. Het gaat om de bekende 115 pk krachtbron met een koppel van 168 Nm bij 4250 tr/min. De Cabrio 2.0 haalt hiermee een top van 200 km/u en trekt in 9,7 seconden naar de 100 km/u. De standaarduitrusting wordt ten opzichte van de 1.6 uitgebreid met bredere banden, een stoffen cabriokap, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels in een meegespoten behuizing, regelbare dashboardverlichting en een interieurverlichting met vertraagde uitschakeling. De Cabrio 2.0 kost f.48.795,= en kan tegen een meerprijs van f.3.295,= worden uitgerust met een elektrisch bediende kap. a Prijzen ind. BTW. exdk jsleuteld aan het i van de Mondeo, lelijk airconditioning ie Edsy Sound i met de PATS- mdaard. Inclusief koop vanaf can een De markt voor motorrijtuigen groeide aanzienlijk in de jaren twintig en dertig; zowel in de Verenigde Staten als in Europa. In Frankrijk nam het aantal voertuigen toe tot 500.000 stuks. In 1923 introduceerde Michelin de 'lagedrukband'. Tegelijkertijd werden de banden breder en werd hun diameter kleiner. Ook Bibendum ontwikkelde zich: hij verloor een paar 'banden'. En toen sprong hij van het papier af; de alledaagse werkelijkheid binnen. Hij werd een radiatordop, een stop voor een karaf, een rubberen poppetje, een chocolaatje. Het Michelin- -troonde majestueus Irijfswagens en r ruiten. Hij kwam ren: naast het ire of gelede ichelin- mann srschenen de i jotuums. Ver lat op: hij liep rond, j, kuste kinderen en t hen op de foto. Hij ie het Michelin erop lobieltentoonstelling, mee in 'amavalsopt •gbij<

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 27