I I I I iil •ï=s Ford Courier Fl pickup Chrysler Nederland Amerikaanse titel voor Audi A6 Nieuwe Toyota-fabriek in Noord-Frankrijk Oldtimer-boeken Renault Mégane Elysée Zachte bullbar voor Honda CR-V Efficiënte Seat-fabriek Jaarprijs voor auto-interieur Chrysler Import Holland wordt a Spykers in Raamsdonksveer zS “5 S; ■i AfERCEDESSL DE AUTOMAAT - Donderdag 22 januari 1998 - pagina 9 DETILBURGSE KOERIER I pagina 8 shoff blijft 1996. is >7171 fde )9 75 ERKEN ANTIE, 3RUIKT "‘ÜK NU 32.250,- NATIONALE AUTO PAS W6 ragen. r Show was sel n. Op torell eats ook de o Variant rnd, naast ingen hebben tn in ontwerp, bouw AN UW AUTO ■KEURING EN EEN luari jaar waarvc 0.000 loonlijs prijs/kwaliteitverhouding. Audi verkocht vorig jaar 34.000 auto's in de US, en dat betekende een groei met 25 procent ten opzichte van If In 1994 werden er nog maar 12.575 Audi's verkocht. bedrijventerrein Onnaing in het Noord-Franse Valenciennes. Dit werd op 9 Inmiddels heeft Toyota haar definitieve plannen bekend gemaakt rond de bouw van Alsof er nog niet genoeg verkiezingen zijn, looft het Amerikaanse tijschrift Insi1 Automotives International Magazine voor de vierde keer prijzen uit voor het "Automobiel Interieur van het Jaar". In de topklasse kreeg de nieuwe Cadillac Seville deze keer het eremetaal. Liz Wetzel en Dennis Little namen recent de prijs in ontvangst. Zij waren verantwoordelijk voor het design van de Seville, zowel wat betreft in- als exterieur. i LID I BOVAG AUTO De nieuwe Cadillac Seville wordt ook gemaakt in een rechtsgestuurde uitgave voor bijvoorbeeld Engeland, Hong Kong, Singapore en Japan. Het enorme leveringsprogramma van de succesvolle Renault Mégane krijgt er in de vorm van de Elysée-uitvoeringen een tijdelijke uitbreiding bij. Deze speciale uitgave is alleen te combineren met de vijfdeurs hatchback en vierdeurs sedan en kost slechts 300 gulden extra. De Elysée is gebaseerd op de RL-uitvoering en krijgt als extra's elektrisch bediende voorportierruiten, centrale deurvergrendeling, speciale wieldoppen, meegespoten bumpers en een specifieke bekleding. Verder kan worden gekozen uit de 1,4 liter benzinemotor van 75 pk of de 65 pk sterke 1,9 liter diesel. De prijslijst van de Mégane Elysée begint bij f.30.295,=. in het algemeen klassement achter de Chevrolet Corvette, maar voor de Lexus GS300. Er mogen alleen naar volstrekt nieuwe auto's meedoen of modellen die in het afgelopen jaar belangrijke vieligheidsvoorzieningen en t een vernieuwende side combinatie van materialen, il Het interieur van een auto speelt een belangrijke rol bij de aanschaf. Bij de nieuwe Seville zijn de stoelen voorzien van geïntegreerde airbags en gordels. Optioneel kunnen zelfs stoelen worden besteld met tien individueel verstelbare luchtcellen. Hoge punten kreeg de auto ook voor het Bose 4.0 Car hifi-systeem en de ruime, toegankelijke bagageruimte. p 17 december jl. werd Chrysler Import Holland officiee overgenomen door Chrysler International Corporation, die datum gingen de aandelen officieel over van de Louwman Groep naar Chrysler. Sinds 1 januari is de naam ook gewijzigd in Chrysler Nederland B.V. Medio vorig jaar werd al een principe-overeenkomst getekend door Chrysler en Louwman, waardoor het Amerikaanse bedrijf de distributie van Chrysler, Dodge en Jeep weer in eigen handen neemt. Daarmee denkt men de positie van deze drie merken in ons land verder te kunnen uitbouwen. De overname heeft overigens geen gevolgen voor de personeelsbezetting. De huidige directeur B. Hulsl als managing directeur leiding geven aan de importorganisatie. Tegelijk met de overname van de Chrysler importeur in Nederland werden ook de organisaties in Duitsland en België overgenomen. Chrysler verkocht in ons land vorig jaar 5.000 personen- en bestelwagens. De Voyager is met 2.500 stuks de absolute marktleider in het MPV-segment. In de Zuid-Amerikaanse landen levert Ford sinds kort een pickup-uitvoerir 1 Courier bestelwc de Detroit Motor I een exemplaar van deze Courier te bewonderen voorzien van diverse Noord- Amerikaanse elementen. Voor Ford dé mogelijkheid om te bekijken of een dergelijke kleine customized pickup een kans van slagen heeft op de Amerikaanse markt. Ten opzichte van de standaard auto staat de F1 op grotere wielen, heeft een afwijkende grille, mistlampen, een achterbumper uit één stuk met geïntegreerde trekhaak en beschermlijsten op de flanken. De carrosserie is zo'n 5 centimeter hoger gezet om Liefhebbers van een bepaald type klassieke auto kunnen vaak bij hun merkenclubs terecht voor technische documentatie en op beurzen kan als men goed zoekt nog i originele folder op de kop worden getikt. Maar een goed boekwerk met zowel technische als historische informatie is lang niet voor iedere auto direct voor handen. Liefhebbers van onder meer de Mini Cooper, Volvo Amazon en Mercedes SL hebben er geen probleem mee, want in de serie "De Klassieken" die door uitgeverij Elmar op de markt wordt gebracht zijn boeken over deze drie auto's verschenen. In een andere reeks, maar van dezelfde uitgever is het boek 'De Fiat 500 600' geschreven door Jan de Lange. Anders dan hét genoemde drietal, is deze Fiat-produktie een Nederlands initiatief. Het boek over de kleine Fiat's is volledig historisch en niet technisch. De andere drie gaan veel dieper en geven bijvoorbeeld ook produktie-aantallen, kleurnummers en andere aardige wetenswaardigheden waar de liefhebber niet zonder kan. De vier boeken zijn in de boekhandel verkrijgbaar (Mini ISBN 90-389-0570-X, Mercedes SL ISBN 90- 389-0569-6, Volvo Amazon ISBN 90-389-0464-9 en Fiat 500/600 ISBN 90-389-0571-8). de Seats Ibiza, Cordoba, Inca en Toledo. In de loop van 1998 gaat Seat ook zelf de Arosa fabriceren, die nu nog in Wolfsburg wordt gemaakt. Er werken in Martorell inmiddels 7.650 mensen, ""■'arvan er 6.250 op de jst van Seat staan. een tweede Europese produktievestiging. Er i gekozen voor het december jl. bekend gemaakt na een bezoek van Toyota- president Okuda een de Franse president Chirac en premier Jospin. Vroeg in het jaar 2001 moet de fabriek operationeel zijn. Op dit moment bouwt Toyota auto's in het Engelse Burnaston. Daar wordt nu de nieuw Avensis gemaakt en zal begin 1998 ook de Corolla van de band gaan rollen, auto's die speciaal voor Europa zijn ontworpen. Binnen afzienbare tijd komt daar een derde model bij. De nieuwe Franse fabriek zal zo'n 150.000 compacte auto's per jaar gaan bouwen en zorgen voor 2.000 arbeidsplaatsen in de regio. Er is een terrein aangekocht van 200 hectare en met de bouw is een totale investering gemoeid van 1,3 miljard gulden. Toyota gaat zelf de plaatwerkdelen persen, last de diverse delen tot een volledige carrosserie in elkaar, spuit ze vervolgens en verricht de eindassemblage. De Seat-fabriek in het Spaanse Martorell (nabij Barcelona) behoort tot de tien meest efficiënte autofabrieken in Europa volgens 'The Economist Intelligence Unit'. Van januari tot en met oktober van dit je"" werden er in Martorell 390.0C- auto's geproduceerd met op 26 september jl. het dagrecord van 2.046 stuks. Op 17 november volgde de 11 miljoenste door Seat geproduceerde auto, een Cordoba Vario. In Martc worden niet alleen Seal gemaakt. Zo lopen er o<j VW Polo Sedan, Poloz en Caddy van de bar.v. Een jury van 48 journalisten uit de Verenigde Staten en Canada heeft de nieuwe Audi A6 gekozen tot best geïmporteerde auto in de Auto van het Jaar 1998 verkiezing. De Audi eindigde De Seville liet auto's als de Mercedes CLK en Lincoln Continental achter zich. De jury heeft gekeken naar het ontwerp, de stalen exemplaar wel het geval is. Er is een hoog en laag model. De prijzen zijn respectievelijk f.1.199,= en f. 1.099,= inclusief BTW, maar exclusief montage en spuitwerk. In de bullbar kunnen bovendien kleine mistlampen worden opgenomen die een investering vragen van f.599, Zeer tevreden kan Honda Nederland terugkijken op de verkoopresultaten van de CR- V sinds de introduktie in september jl. Er werden al 600 orders geschreven. De CR-V zit in een marktsegment waar veel accessoires worden verkocht. Vooruitlopend op een Europees verbod op metalen bullbars in verband met het gevaar voor extra De rest is werkzaam bij toeleveranciers die op een speciaal bedrijventerrein nog geen drie kilometer van de fabriek af zijn gevestigd. Vanuit deze bedrijven is er een rechtstreekse transportlijn naar het centrale distributiecentrum van de fabriek. Als het Nationaal Automobiel Museum in Raamsdonksveer op 10 april as. haar poorten weer opent, is er in dit mekka van de klassieke auto in ons land een overzichtstentoonstelling te zien van het Nederlandse merk Spyker. Precies 100 jaar geleden werd door Jacobus en Hendrik Jan Spijker de eerste paal geslagen voor een moderne fabriek waarin auto's gebouwd gingen worden. Het Nationaal Automobiel Museum zal niet alleen een aantal Spykers tonen, maar ook originele foto's, archiefstukken en een overzicht van promotiemateriaal in kleur en zwart/wit. Hoogtepunt van de tentoonstelling is de Spyker racewagen uit 1903 die zojuist grondig is gerestaureerd. De auto was voorzien van een 6 cilindermotor en permanente vierwielaandrijving. De tentoonstelling over Spyker in het Nationaal Automobiel Museum in Raamsdonksveer duurt het hele seizoen en gaat pas weer op 25 oktober dicht. letsel bij aanrijdingen met voetgangers en fietsers, brengt het merk een bullbar van een zachte, vervormbare kunststof die op dezelfde manier reageert als de standaard voorbumper in geval van een frontale botsing. Dat betekent dat de nieuwe Honda bullbar geen invloed heeft op de werking van de airbag, wat bij een verander ir1'- ondergaan i of techniek. Er wordt gekeken naar comfort, vormgeving, veiligheid, brandstofverbruik, rijgedrag en de de grote 15 inch wielen te kunnen herbergen. Het ring van de interieur wordt aangekleed jen. Tijdens met witte wijzerplaten, een sportstuur en zwarte kuipstoelen met rode accenten. Op de Zuid-Amerikaanse markt wordt de Courier pickup geleverd met de aldaar geproduceerde 1,3 liter Endura-E motor of de uit Spanje aangevoerde 1,4 liter 16-kleppen Zetec-SE. Voor heeft deze auto de bekende McPherson veerpoten en achter een starre as met enkelvoudige bladveren. De Ford Courier pickup wordt op dezelfde lijn geproduceerd als de Fiesta en Ka in het Braziliaanse Sao Bemardo do Campo. Ï00&6Ö0 DE KLASSIEKEN

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 25