i w I Gebr. Vullings Autobedrijven BV. br Wereldauto Zagato Zuma op Audi-basis Derde Technisch Specialist bij Nissan Denissen Directe inspuiting voor Renault Laguna ^4 s jllr NIS5 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 22 januari 1998 - pagina 3 pagina 2 n. n Fiat Palio Weekend 75 ■n ten in Nieuw segment ïvert •r de Vrolijke stof Schakelen rijf Technische gegevens: OPEL® Burg. Jonsenstraat 52-56, Tilburg, 013-4683911/ Specialist voor zijl loge kennisniveau. O A U T T E T MICRA PRIVE LEASi a. /I69,- p/miii Kraaivenstraat 22, Tilburg, tel. 013 - 468 0 468 tei Types en jaartallen? Hier zult u die niet vinden. Jaartallen en bedragen zeggen niet alles. Omdat geen twee auto's hetzelfde zijn. Vullings Autobedrijven luistert graag naar üw wensen. In onze showroom vertellen wij u graag meer. j!De cis zordere zerse Paiio- Testverbruik: Prijs: 0,- Occasion-? «Moderne auto's zijn op veel punten verbeterd. Als zich id biedt illing op ate uitrustii uirect merkb men van de pc ran alle v lelijk van r erwijk. bescheiden facelift en vanaf dat moment zal ook deze nieuwe dieselmotor in het Nederlandse leveringsprogramma worden opgenomen. Nissan Mitra Gi 16V v.a. 21.495,- Tilburgse Nissan dealer Denissen ook op het gebied van opleiding en kwaliteit tot de «voorhoede» in de Nissan- organisatie. Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: meter Gewicht: Prestaties: D E N I SS E N |j-.- 1025 kg topsnelheid 166 km/u acceleratie 0-100 in 13,2 sec. 1 liter op 12,6 km f.28.400,= Er is bij de inrichting van het interieur duidelijk nagedacht over het kleurgebruik. De middenbaan van de st en de deurpanelen z:: voorzien van een vrol in blauw, groen, oker Het is eigenlijk jami het dashboardlicha nadn1_' gemaal stut De term 'wereldauto' mag bij de nieuwe Fiat Palio Weekend wel heel letterlijk genomen worden. Deze compacte stationwagon komt namelijk uit de Braziliaanse Fiat-fabriek, waar nog meerdere Palio-varianten van de band komen. De Palio Weekend 75 is het compleet aangeklede basismodel. De Fiat Palio mag gerust gezien worden als een aanvulling op het Punto- programma. Ondanks het feit dat de Palio in Brazilië wordt gemaakt en er technisch niet zoveel overeenkomsten zijn, concurreert deze compacte stationwagon wel precies met soortgelijke auto's van concurrerende merken. De uitrusting is royaal, de 1,2 motor voldoet goed en de bagagemogelijkheden zijn zeker gezien de afmetingen ongekend. «a n in Alhoewel er vergevc plannen zijn om dive versies in Polen te gaan Fiat Palio Weekend 75 4 in lijn 1242 cc 70,8x78,9 mm 75 pk bij 6000 tr/min 104 Nm bij 3000 tr/min lengte 4,13 meter, breedte 1,626 dan eens problemen voordoen zijn die ook complexer van aard. Daarom besteden wij veel tijd en aandacht aan opleiding», zo verklaart Fons Denissen. «Onze klanten zijn dan de uiteindelijke winnaars». stoelen zijn rolijke stof .er en rood, imer dat laam zo rukkelijk uit plastic aakt is, grijs plastic. De lurkolom is keurig in hoogte aan te passen en dat geldt ook voor de gordels voorin. De stoelen kunnen alleen in de lengterichting worden versteld, terwijl de rugleuning traploos kan worden aangepast. De zitting is vrij kort, maar de ondersteuning is toch voldoende. In het stuurkussen is een airbag opgenomen, terwijl een tweede exemplaar als optie kan worden besteld. Fiat rust de Palio aardig compleet uit, zodat onder Met directe ingang levert Renault in enkele Europese landen een Laguna met een direct ingespoten dieselmotor, dTi. Deze 1,9 liter krachtbron van 100 pk kennen we al uit de Mégane. Deze turbomotor komt in het programma onder de huidige 2,2 liter 12-kleppen turbodiesel en vervangt dan de 2,2 liter atmosferische oliestoker. In Nederland moeten we op de dTi nog even wachten. In het voorjaar krijgt de Laguna een alleen met de sleutel te openen is of van binnenuit met een hendeltje. Wel heeft de Palio Weekend een prettig lage tildrempel. En alhoewel de auto bescheiden buitenafmetingen heeft, zal iederen versteld staan van zijn bagagemogelijkheden, en daarvoor wordt een stationcar immers gekocht. Onder de hoedenplank gaat een ruimte schuil van maar liefst 460 liter. De achterbank kan heel eenvoudig in twee ongelijke delen worden neergeklapt, waarna een grote, vlakke laadvloer ontstaat. Het maximale laadvolume bedraagt dan 1540 liter en dat is opmerkelijk veel. Er is zelfs nagedacht over een opbergplek voor de hoofdsteunen die van de rugleuning verwijderd moeten worden. Keurig! I ruimte op de achterbank redelijk en voor kinderen zelfs ruim voldoende. dakrailings, meegespt buitenspiegels en portiergrepen, stootstr de flanken, nette wielc en een hoog geplaatst remlicht. De mistlamp voorbumper zijn voor c liter een optie evenals metaallok waarin ons testexemplaar was uitgevoerd. Overigens de sterke 1.6 de mistlai wel standaard. De complet Palio is dir< het opei Centraal ga< deuren nam< Het is erg onhanc achterklep van b De Italiaanse ontwerpstudio Zagato toonde op de Brusselse Salon een nieuwe creatie, de Zuma. Deze 2+2 sportcoupé staat op het onderstel van de Audi A3. De Zuma toont compact en breed en daardoor uitermate krachtig. In het fraai met leer beklede interieur is het dashboard van de A3 duidelijk te herkennen. In het vooronder beschikt het showmodel over een 1,9 liter TDI-motor van 110 pk, waarmee aangegeven wordt dat de dieselmotor een nieuwe rol krijgt toebedeeld. Maar zonder enig probleem kan de Zuma ook worden uitgerust met een turbomotor die wordt opgepept tot Zoals gezegd wordt de Fiat Palio in Brazilië niet alleen gemaakt als Weekend, maar ook als drie- en vijfdeurs hatchback en sedan, terwijl bestelversies nog worden verwacht. De auto staat wat afmetingen betreft min of meer naast de Punto, maar is speciaal afgestemd voor gebruik in minder ontwikkelde landen. het programma. De prijs van f .28.400,= is redelijk vooral gezien de royale standaarduitrusting. Bij aanschaf moet de meerprijs die gevraagd wordt voor de krachtige 1,6 liter overwogen worden. Deze auto kost inclusief mistlampen in de voorbumper f.29.950,=. Daarnaast is er nog een zuinige turbodiesel die door Fiat voor f.32.550,= wordt aangeboden. gemiddelde van 1 liter op 12,6 kilometer is niet slecht en wie rustiger met de auto omsprint zal ongetwijfeld gunstiger uitkomen. De voorwielen van de Palio worden aangedreven via een handgeschakelde vijfbak. Deze heeft een redelijk lange pook, waardoor ook de schakelwegen langer zijn. Toch functioneert de bak goed. Op snelheid is duidelijk te merken dat de Palio geen forse auto is. Het geluidsniveau blijft binnen de perken, maar de auto is zeker geen trendsetter op dit gebied. De Palio is uiterst solide gebouwd, niet verwonderlijk omdat dit model in eerste instantie ontwikkeld is voor landen waar de wegen doorgaans minder goed zijn. De Palio is echter niet overdreven stug en is zowel leeg als beladen een zeer voorspelbare auto. Met de Palio Weekenc Fiat een leuke aanvul maken, wordt het leveringsprogramma voor West-Europa voorlopig beperkt tot de Weekend. Een dergelijk model had Fiat immers nog niet en de Palio vult mooi de Punto-reeks aan. Het lijkt wel of er een nieuw segment ontstaat van compacte stationwagons, kijk maar naar de VW Polo en Seat Cordoba. De Palio is 4,13 meter lang of kort en oogt sympathiek. Het front komt robuust over met zijn flinke koplampen en meegespoten bumper met zwarte stootstrip. De Palio is van buiten absoluut leuk aangekleed. De auto is meteen compleet met De Palio is leverbaar in drie motorvarianten. De vertrouwde 1,2 liter kennen we reeds uit de Fiat Punto en levert een vermogen van 75 pk bij 6000 tr/min en een maximaal koppel van 104 Nm bij 3000 tr/min. De 1025 kg wegende Palio Weekend zet heel behoorlijke prestaties neer zoals een topsnelheid van 166 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 13,2 seconden. Wil men deze beloofde cijfers halen, dan moet er ver in de toeren worden geklommen. Het komt erop nee dat vlot rijden in de Palio meteen betekent dat men veelvuldig moet schakelen. De 103 pk sterke 1,6 liter 16-klepper heeft wat dat betreft veel meer reserves. Toch valt het verbruik van de 1,2 liter niet tegen. Een meer de elektrisch bediende voorportierruiten, een digitaal klokje, toerenteller, een startblokkering en getint glas standaard zijn. Aantrekkelijk is het Comfortpakket bestaande uit afstandsbediening op de centrale vergrendeling, elektrisch bediende ruift de achterportieren, hoofdsteunen achter, elektrisch verstelbare buitenspiegels en hoogteverstelling op de bestuurdersstoel. Fiat levert ook speciale radio's voor de Palio die zo zijn gemaakt, dat diefstal geen zin heeft. Het formaat past niet in een ander model namelijk. ruim 200 pk. Bij de start van het project werd het doel geformuleerd dat maar liefst 75 procent van alle onderdelen van de bestaande basisauto moest worden overgenomen. Zo zijn zelfs de portierframes op enkele kleine aanpassingen na identiek. Grappig is dat de Zagato Zuma geen portiergrepen heeft. De deuren worden met een afstandsbediening geopend, maar in noodgevallen kan dit ook met behulp van een piepklein knopje onder de buitenspiegels worden gedaan. Volgend jaar viert Zagato haar 80-jarig bestaan. Het constante streven naar verbetering van kwaliteit binnen de Nissan-organisatie heeft enige jaren geleden, geleid tot de invoering van een nieuwe opzet van technische trainingen. Nissan Technisch Specialist is het hoogst mogelijke niveau van opleiding op dit moment voor de dealer-werkplaatsen. Eric van Liempt van de Tilburgse Nissan-dealer Denissen rondde de opleiding van Nissan Technisch Specialist onlangs met succes af. Uit handen van de heer D. Mollet van Nissan Motor Ned. mocht Eric v. Liempt de speciale onderscheiding in ontvangst nemen als bewijs van zijn gedegen kennis van en inzicht in Nissan technieken. Met maar liefst drie Nissan Technisch Specialisten en één speciaal opgeleide «In Dealer Trainer» behoort de 1 ips op oppen derde Hl in de e 1,2

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 19