i w
I
Gebr. Vullings
Autobedrijven BV.
br
Wereldauto
Zagato Zuma op Audi-basis
Derde Technisch Specialist bij
Nissan Denissen
Directe inspuiting voor
Renault Laguna
^4
s
jllr
NIS5
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 22 januari 1998 - pagina 3
pagina 2
n.
n
Fiat Palio Weekend 75
■n
ten in
Nieuw segment
ïvert
•r de
Vrolijke stof
Schakelen
rijf
Technische gegevens:
OPEL®
Burg. Jonsenstraat 52-56, Tilburg, 013-4683911/
Specialist voor zijl
loge kennisniveau.
O
A
U
T
T
E
T
MICRA PRIVE LEASi
a. /I69,- p/miii
Kraaivenstraat 22, Tilburg, tel. 013 - 468 0 468
tei
Types en jaartallen?
Hier zult u die niet vinden.
Jaartallen en bedragen zeggen niet alles.
Omdat geen twee auto's hetzelfde zijn.
Vullings Autobedrijven luistert graag naar üw wensen.
In onze showroom vertellen wij u graag meer.
j!De
cis
zordere
zerse Paiio-
Testverbruik:
Prijs:
0,-
Occasion-?
«Moderne auto's zijn op veel
punten verbeterd. Als zich
id biedt
illing op
ate uitrustii
uirect merkb
men van de pc
ran alle v
lelijk van
r
erwijk.
bescheiden facelift en vanaf dat
moment zal ook deze nieuwe
dieselmotor in het Nederlandse
leveringsprogramma worden
opgenomen.
Nissan Mitra
Gi 16V
v.a. 21.495,-
Tilburgse Nissan dealer
Denissen ook op het gebied
van opleiding en kwaliteit tot
de «voorhoede» in de Nissan-
organisatie.
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
meter
Gewicht:
Prestaties:
D E N I SS E N |j-.-
1025 kg
topsnelheid 166 km/u
acceleratie 0-100 in 13,2 sec.
1 liter op 12,6 km
f.28.400,=
Er is bij de inrichting van het
interieur duidelijk nagedacht
over het kleurgebruik. De
middenbaan van de st
en de deurpanelen z::
voorzien van een vrol
in blauw, groen, oker
Het is eigenlijk jami
het dashboardlicha
nadn1_'
gemaal
stut
De term 'wereldauto' mag bij de nieuwe
Fiat Palio Weekend wel heel letterlijk
genomen worden. Deze compacte
stationwagon komt namelijk uit de
Braziliaanse Fiat-fabriek, waar nog
meerdere Palio-varianten van de band
komen. De Palio Weekend 75 is het
compleet aangeklede basismodel.
De Fiat Palio mag gerust
gezien worden als een
aanvulling op het Punto-
programma. Ondanks het feit
dat de Palio in Brazilië wordt
gemaakt en er technisch niet
zoveel overeenkomsten zijn,
concurreert deze compacte
stationwagon wel precies met
soortgelijke auto's van
concurrerende merken. De
uitrusting is royaal, de 1,2
motor voldoet goed en de
bagagemogelijkheden zijn
zeker gezien de afmetingen
ongekend.
«a n in
Alhoewel er vergevc
plannen zijn om dive
versies in Polen te gaan
Fiat Palio Weekend 75
4 in lijn
1242 cc
70,8x78,9 mm
75 pk bij 6000 tr/min
104 Nm bij 3000 tr/min
lengte 4,13 meter, breedte 1,626
dan eens problemen voordoen
zijn die ook complexer van
aard. Daarom besteden wij
veel tijd en aandacht aan
opleiding», zo verklaart Fons
Denissen. «Onze klanten zijn
dan de uiteindelijke
winnaars».
stoelen
zijn
rolijke stof
.er en rood,
imer dat
laam zo
rukkelijk uit plastic
aakt is, grijs plastic. De
lurkolom is keurig in
hoogte aan te passen en dat
geldt ook voor de gordels
voorin. De stoelen kunnen
alleen in de lengterichting
worden versteld, terwijl de
rugleuning traploos kan
worden aangepast. De zitting
is vrij kort, maar de
ondersteuning is toch
voldoende. In het stuurkussen
is een airbag opgenomen,
terwijl een tweede exemplaar
als optie kan worden besteld.
Fiat rust de Palio aardig
compleet uit, zodat onder
Met directe ingang levert Renault in
enkele Europese landen een Laguna
met een direct ingespoten dieselmotor,
dTi. Deze 1,9 liter krachtbron van 100 pk
kennen we al uit de Mégane. Deze
turbomotor komt in het programma
onder de huidige 2,2 liter 12-kleppen
turbodiesel en vervangt dan de 2,2 liter
atmosferische oliestoker. In Nederland
moeten we op de dTi nog even wachten.
In het voorjaar krijgt de Laguna een
alleen met de sleutel te
openen is of van binnenuit
met een hendeltje. Wel heeft
de Palio Weekend een prettig
lage tildrempel. En alhoewel
de auto bescheiden
buitenafmetingen heeft, zal
iederen versteld staan van
zijn bagagemogelijkheden, en
daarvoor wordt een stationcar
immers gekocht. Onder de
hoedenplank gaat een ruimte
schuil van maar liefst 460
liter. De achterbank kan heel
eenvoudig in twee ongelijke
delen worden neergeklapt,
waarna een grote, vlakke
laadvloer ontstaat. Het
maximale laadvolume
bedraagt dan 1540 liter en dat
is opmerkelijk veel. Er is zelfs
nagedacht over een
opbergplek voor de
hoofdsteunen die van de
rugleuning verwijderd
moeten worden. Keurig! I
ruimte op de achterbank
redelijk en voor kinderen zelfs
ruim voldoende.
dakrailings, meegespt
buitenspiegels en
portiergrepen, stootstr
de flanken, nette wielc
en een hoog geplaatst
remlicht. De mistlamp
voorbumper zijn voor c
liter een optie evenals
metaallok waarin ons
testexemplaar was
uitgevoerd. Overigens
de sterke 1.6 de mistlai
wel standaard.
De complet
Palio is dir<
het opei
Centraal ga<
deuren nam<
Het is erg onhanc
achterklep van b
De Italiaanse ontwerpstudio Zagato
toonde op de Brusselse Salon een
nieuwe creatie, de Zuma. Deze 2+2
sportcoupé staat op het onderstel van
de Audi A3. De Zuma toont compact en
breed en daardoor uitermate krachtig.
In het fraai met leer beklede interieur
is het dashboard van de A3 duidelijk
te herkennen. In het vooronder
beschikt het showmodel over een 1,9
liter TDI-motor van 110 pk, waarmee
aangegeven wordt dat de dieselmotor
een nieuwe rol krijgt toebedeeld.
Maar zonder enig probleem kan de
Zuma ook worden uitgerust met een
turbomotor die wordt opgepept tot
Zoals gezegd wordt de Fiat
Palio in Brazilië niet alleen
gemaakt als Weekend, maar
ook als drie- en vijfdeurs
hatchback en sedan, terwijl
bestelversies nog worden
verwacht. De auto staat wat
afmetingen betreft min of
meer naast de Punto, maar is
speciaal afgestemd voor
gebruik in minder
ontwikkelde landen.
het programma. De prijs van
f .28.400,= is redelijk vooral
gezien de royale
standaarduitrusting. Bij
aanschaf moet de meerprijs
die gevraagd wordt voor de
krachtige 1,6 liter overwogen
worden. Deze auto kost
inclusief mistlampen in de
voorbumper f.29.950,=.
Daarnaast is er nog een
zuinige turbodiesel die door
Fiat voor f.32.550,= wordt
aangeboden.
gemiddelde van 1 liter op 12,6
kilometer is niet slecht en wie
rustiger met de auto omsprint
zal ongetwijfeld gunstiger
uitkomen.
De voorwielen van de Palio
worden aangedreven via een
handgeschakelde vijfbak.
Deze heeft een redelijk lange
pook, waardoor ook de
schakelwegen langer zijn.
Toch functioneert de bak
goed. Op snelheid is duidelijk
te merken dat de Palio geen
forse auto is. Het
geluidsniveau blijft binnen de
perken, maar de auto is zeker
geen trendsetter op dit
gebied.
De Palio is uiterst solide
gebouwd, niet verwonderlijk
omdat dit model in eerste
instantie ontwikkeld is voor
landen waar de wegen
doorgaans minder goed zijn.
De Palio is echter niet
overdreven stug en is zowel
leeg als beladen een zeer
voorspelbare auto.
Met de Palio Weekenc
Fiat een leuke aanvul
maken, wordt het
leveringsprogramma voor
West-Europa voorlopig
beperkt tot de Weekend. Een
dergelijk model had Fiat
immers nog niet en de Palio
vult mooi de Punto-reeks aan.
Het lijkt wel of er een nieuw
segment ontstaat van
compacte stationwagons, kijk
maar naar de VW Polo en Seat
Cordoba. De Palio is 4,13
meter lang of kort en oogt
sympathiek. Het front komt
robuust over met zijn flinke
koplampen en meegespoten
bumper met zwarte stootstrip.
De Palio is van buiten
absoluut leuk aangekleed. De
auto is meteen compleet met
De Palio is leverbaar in drie
motorvarianten. De
vertrouwde 1,2 liter kennen
we reeds uit de Fiat Punto en
levert een vermogen van 75 pk
bij 6000 tr/min en een
maximaal koppel van 104 Nm
bij 3000 tr/min. De 1025 kg
wegende Palio Weekend zet
heel behoorlijke prestaties
neer zoals een topsnelheid
van 166 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 13,2
seconden. Wil men deze
beloofde cijfers halen, dan
moet er ver in de toeren
worden geklommen. Het komt
erop nee dat vlot rijden in de
Palio meteen betekent dat
men veelvuldig moet
schakelen. De 103 pk sterke 1,6
liter 16-klepper heeft wat dat
betreft veel meer reserves.
Toch valt het verbruik van de
1,2 liter niet tegen. Een
meer de elektrisch bediende
voorportierruiten, een
digitaal klokje, toerenteller,
een startblokkering en getint
glas standaard zijn.
Aantrekkelijk is het
Comfortpakket bestaande uit
afstandsbediening op de
centrale vergrendeling,
elektrisch bediende ruift
de achterportieren,
hoofdsteunen achter,
elektrisch verstelbare
buitenspiegels en
hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel. Fiat levert
ook speciale radio's voor de
Palio die zo zijn gemaakt, dat
diefstal geen zin heeft. Het
formaat past niet in een ander
model namelijk.
ruim 200 pk. Bij de start van het project
werd het doel geformuleerd dat maar
liefst 75 procent van alle onderdelen
van de bestaande basisauto moest
worden overgenomen. Zo zijn zelfs de
portierframes op enkele kleine
aanpassingen na identiek. Grappig is
dat de Zagato Zuma geen
portiergrepen heeft. De deuren
worden met een afstandsbediening
geopend, maar in noodgevallen kan
dit ook met behulp van een piepklein
knopje onder de buitenspiegels
worden gedaan. Volgend jaar viert
Zagato haar 80-jarig bestaan.
Het constante streven naar
verbetering van kwaliteit
binnen de Nissan-organisatie
heeft enige jaren geleden,
geleid tot de invoering van
een nieuwe opzet van
technische trainingen. Nissan
Technisch Specialist is het
hoogst mogelijke niveau van
opleiding op dit moment voor
de dealer-werkplaatsen.
Eric van Liempt van de
Tilburgse Nissan-dealer
Denissen rondde de opleiding
van Nissan Technisch
Specialist onlangs met succes
af. Uit handen van de heer D.
Mollet van Nissan Motor Ned.
mocht Eric v. Liempt de
speciale onderscheiding in
ontvangst nemen als bewijs
van zijn gedegen kennis van
en inzicht in Nissan
technieken.
Met maar liefst drie Nissan
Technisch Specialisten en
één speciaal opgeleide «In
Dealer Trainer» behoort de
1
ips op
oppen
derde
Hl in de
e 1,2