7Z7Z Ford Cougar volgt Probe op s Seat Cordoba Vario eindelijk leverbaar Prijzen Honda Civic Aero Deck C 0BA< y n Q 7 o 8 DAGEN TOT HET JAAR 2000 Opel Movano. nieuw grilletje, nieuwe auto Bijlage van: De Tilburgse Koerier Engelse vriend Nederlandse overwinning in Parijs* Dakar ry- '"T i I)®,^]QDG®[feaG Oplage: 103.000 Donderdag 22 januari 1998 Couc d volge ide Ne^ gege 1,5 Tony Vos es, sriehoogtes en de Citroen Xantia Autotest: Lees verder Fiat Palio Weekend 75 op details verfijnd in dit nummer o.a.: pag. 3 pag. 5 Zie pagina 03 http:\\www.autogigastore. email: tonyvos@globe.nl Jaargang 10 Nummer 03 OBAM Tilburg: Spoorlaan I7S Tilburg passeren, sedik svan ide mgar is lent van verkoonvan veerpoten en achter een ’ra-link constructie e :atorstangen aan ABS is standac ide lichtmetalen twikkeling van d. ir heeft volledig ropa plaatsgevonc x>k het or Later dit jaar introduceert Ford de nieuwe Cougar op de Europese markt. Dit model heeft technisch veel gemeen met de Mondeo en werd onlangs op de Detroit Motor Show als Mercury Cougar aan het publiek getoond. De Cougar is de officiële opvolger van de Ford Probe, die in Europa nooit erg succesvol is geweest. personenbussen... Er kan worden gekozenuit twee diesel motoren met vermogen van 80 en 115 pk. Deze laatste is voorzien van directe inspuiting en turbo met intercooler. Beide motoren blinken uit in lage onderhoudskosten. procent van de onderdelen vrm Europese toeleveranciers wc trokken. De 1.4i S komt beschikbaar voor f.34.990,= en de 1.5i VTEC- E gaat f.36.490,= kosten. De klant leidt een actief en atletisch leven. Laten we hopen dat dat laatste niet nodig is om sierlijk in- en uit te kunnen stappen. Wie het ontwerp van de Cougar goed in zich c ziet c zogenaamde New Edge design, dat Ford ook al bi; J Ka en Puma toepaste. Het komt erop neer dat bolle vormen en rechte lijnen tot een sierlijk geheel zijn samengevormd. De Cou een Coupé in het segme de Peugeot 406 en Opel Calibra (niet meer leverbaar). Was de Probe nog volledic gebaseerd op Mazda-techmc». met dito-motoren, de Cougar biedt de keuze uit een 2 liter 16-kleppen Zetec-motor van 125 pk en een 170 pk sterke 2, liter Duratec V6 24-klepper, beiden van Ford zelf. In het interieur vinden we twee standaard airbags en als optie side-bags. In de Verenigde Staten worden beide motoren gekoppeld aan een handgeschakelde MTX75 versnellingsbak of een viertraps automaat. Voor vinden we McPherson ,:is. Onder vms xwaHogs en met de achterbank in gebruik is er een volume van 390 liter voor handen. Wordt de bank neergeklapt, dan kan er voor maximaal 1250 liter in de Vario worden meegenomen. In eerste instantie komt de Cordoba Vario beschikbaar met een 1,4 liter motor van 60 pk, een 1,6 liter van 75 pk en de zuinige direct ingespoten 1,9 liter SDI krachtbron. De 100 pk 1,6 liter en de 1,9 TDI turbodiesel volgen iets later. De prijslijst van de Cordoba Vario start bij f.28.195,= voor ie de 1.4 SE. Op de Bedrijfsauto SX, Rai laat Seat ook een variant op grijs kenteken zien met een verhoogd dak. Een grote beurt hoeft slechts om de 60.000 km uitgevoerd te worden. Standaard krijgt de Opel Movano een airbag, stuurbekrachtiging, getint glas en verstevigingsbalken in de portieren. Zaken als ABS, een tweede airbag, verwarmde buitenspiegels, koplampreinigers en een anti- diefstal alarm zijn als optie leverbaar. Dat geldt overigens ook voor airconditioning, elektrische ramen, warmtewerende voorruit, stoelverwarming, elektrisch bediende zijruiten, luchtvering, een houten laadvloer en nog veel meer. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.0^ur Tijdens de twintigste editie van de zware Parijs-Dakar rally kwamen slechts 39 van de 117 gestarte auto's op zondag 18 januari over de finishlijn op het strand van Dakar. Na een zwaar bevochten strijd eisten de Nederlanders Bob ten Harkel en Hennie den Toom met hun Mitsubishi de eerste plaats op in de standaardklasse en wisten een keurige tiende positie in het algemeen klassement te verwerven. De tactiek van langzaam aan beginnen en naar het einde toe opbouwen heeft perfekt uitgepakt. Het is helemaal gelopen zoals het voor hen moest gaan. Vanaf de start op 1 januari klom het team langzaam op in het klassement. Vanaf de enige rustdag, zondag 11 januari, hebben ze iedere dag alles gegeven, wat uiteindelijk resulteerde in de volle winst. Het resultaat van vier jaar geleden, toen Ten Harkel voor het eerst de Tl-klasse won, was dus geen toevalstreffer. Overigens is ook Mitsubishi zeer tevreden over het eindklassement. Zowel bij de eindstand algemeen als die in T-l klassement worden minimaal de eerste drie plaatsen door een auto van dit Japanse merk bezet. De overall-zege ging naar het Franse duo Fontenay/Picard die de rit wisten af te leggen in 65 uur, 25 minuten en 58 seconden. Het winnende Nederlandse duo had 23 uur, 28 minuten en 5 seconden langer nodig. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, üdenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hil varenbeek. Vorig jaar kondigden Opel en Renault een nauwe samenwerking aan op het gebied van bestelauto's. Het eerste resultaat daarvan is de Opel Movano, een bestelwagen in het segment van 2.800 tot 3.500 GVW. Afgezien van de afwijkende grille hebben we het hier over de nieuwe Renault Master. De auto wordt volledig in Frankrijk gebouwd en heeft dezelfde motoren als Renault gebruikt. Pas als over enkele jaren een model met een laadvermogen van 1000 kg verschijnt zal de invloed van beide merken zichtbaar worden. De Movano komt overigens pas in januari 1999 op de markt en zal pas in 2001 naar Nederland worden geëxporteerd. Er zijn net als bij de Master diverse wielbases, carrosseriehoogtes en de mogelijkheid van een open laadbak, chassis-cabine. Iedere twee jaar wordt er een persconferentie gegeven in het Congrescentrum van de Amsterdamse Rai ter voorbereiding van de Bedrijfsauto RAI. De aanvangstijd van 11.00 uur lijkt zeer christelijk, maar als het evenement plaatsvindt op een uitermate regenachtige, winterse maandagmorgen wordt het een kleine ramp op tijdig vanuit Brabant in onze hoofdstad te geraken. Toen ik rond acht uur de verkeersinformatie tot me nam, had ik al snel door dat de normale reistijd bij voorbaat verlengd moest worden. Maar met twintig minuten extra dacht ik er toch wel op tijd te kunnen zijn. Net voor Raamsdonksveer was het al raak. De hele meute stond volledig stil. Toen de caravaan enkele minuten later weer in beweging kwam, bleek er vlak voor mij in de file een ongeluk gebeurt te zijn. Alle auto's moesten naar de rechter rijstrook om de onfortuinlijke 'achteroprijder' te p^< Op dat moment reed i gelijk op met de cabine i een Engels gekentekenc Scania 'Keep it Cool'- wagen, die - zo bleek al snel - ondanks het slakkengangetje niet van zin was mij ertussen te laten. Van die zin was ik wel, dus onder een luid claxonconcert vanuit de Scania wist ik keurig de kleine Suzuki Wagon R+ om het ongeval heen te sturen. Maar het passeren van dit voorval betekende nog niet het einde van de file. Integendeel! Honderd meter verder stond alles weer muurvast. Zo kon het gebeuren dat ik een stukje verder weer naast mijn Engelse vriend stond. Hij rechts, ik links ongeveer ter hoogte van het achterwiel van de trekker. Voor hem reed een andere vrachtwagen die hij ondanks de filesnelheid van nog geen 20 km/u absoluut voorbij wilde. En ja, links van hem hoefde hij alleen die eigenwijze Japanse vlo tegen de vangrails te drukken, wederom met zijn claxon en zijn forse postuur als wapentuig. Ik heb hem uiteindelijk zijn zin maar gegeven, maar met dit soort gedrag worden de vaak onterechte vooroordelen met betrekking tot vrachtwagens wel weer eens volledig onderstreept. Ik was overigens precies op tijd op de Rai... igar goed in zich opneemt, quadra-link constructie en duidelijk dat dit model is stabilisatorstangen aan beide wikkeld volgens het kanten. ABS is standaard alsmede lichtmetalen wielen. >ij de De ontwikkeling van de et Cougar heeft volledig in Europa plaatsgevonden, daar is ook het ontwerp van deze coupé tot stand gekomen. De produktie echter zal plaatsvinden in de Flat Rock assemblage-fabriek in Michigan, in de Verenigde lig Staten. Ford verwacht de :hniek Cougar na de zomer aan het Europese leverings programma te gaan toevoegen. Een ook voor deze auto bestaat een fraaie doelgroep- omschrijving: de Amerikaanse koper is 25 tot 40 jaar oud, de helft zijn vrouwen. Vanaf begin april staat de nieuwe Honda Civic Aero van 1 Deck in de showroom van de betr< Nederlandse dealers, nadat het prototype vorig jaar maart al op de autosalon van Genève werd getoond. Deze compacte stationwagon komt beschikbaar in twee varianten. De 1.4i S heeft een 90 pk sterke 16-kleps motor, terwijl de 1.5i VTEC-E wordt uigerust met de 115 pk leverende 1,5 liter VTEC-E-motor die uiterst zuinig met zijn brandstof omspringt. De Civic Aero Deck is gebaseerd op de vijfdeurs Civic, waarmee hij gebroederlijk in Engeland van de band loopt. De extra achterruit is fraai in het ontwerp opgenomen. Bij de produktie wordt maar liefst 90 Eigenlijk had de Seat ook nieuwe klanten aan te Cordoba Vario eind 1995 al trekken. De 4,11 meter lange aan het Seat-programma Cordoba Vario heeft een toegevoegd moeten zijn, maar opvallend rechthoekige het wordt uiteindelijk ruim achtersteven, waardoor het twee jaar later. Vanaf laadvolume bij bescheiden volgende maand is deze buitenafmetingen zo compacte stationwagon bij de maximaal mogelijk is. Oadei Nederlandse Seat-dealers te de rolhoes en met de bewonderen, rijden en kopen. De auto deelt zijn onderstel met de Cordoba sedan en SX, maar ook met de Ibiza en de Volkswagen Polo in diverse carrosserievarianten. Binnen de bescheiden buitenafmetingen biedt de Vario veel extra gebruiksmogelijkheden. Seat verwacht dat in Nederland deze compacte stationwagon goed zal zijn voor de helft van de Cordoba-verkopen. Het gaat dan om 1500 stuks op jaarbasis. Dit zal voor een stegaanvande verkoop van de sedan en S-»., maar importeur Pon verwacht met deze aantrekkelijke auto I|ï - Hl S -■ I j i F I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 17