7Z7Z
Ford Cougar volgt Probe op
s
Seat Cordoba Vario eindelijk leverbaar
Prijzen Honda Civic Aero Deck
C 0BA<
y n Q 7 o 8
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
Opel Movano. nieuw
grilletje, nieuwe auto
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Engelse
vriend
Nederlandse
overwinning
in Parijs*
Dakar
ry-
'"T i
I)®,^]QDG®[feaG
Oplage: 103.000
Donderdag 22 januari 1998
Couc
d volge
ide Ne^
gege
1,5
Tony Vos
es,
sriehoogtes en de
Citroen Xantia
Autotest:
Lees verder
Fiat Palio Weekend 75
op details verfijnd
in dit nummer
o.a.:
pag. 3
pag. 5
Zie pagina 03
http:\\www.autogigastore.
email: tonyvos@globe.nl
Jaargang 10
Nummer 03
OBAM Tilburg:
Spoorlaan I7S
Tilburg
passeren,
sedik
svan
ide
mgar is
lent van
verkoonvan
veerpoten en achter een
’ra-link constructie e
:atorstangen aan
ABS is standac
ide lichtmetalen
twikkeling van d.
ir heeft volledig
ropa plaatsgevonc
x>k het or
Later dit jaar introduceert Ford de nieuwe Cougar
op de Europese markt. Dit model heeft technisch
veel gemeen met de Mondeo en werd onlangs op de
Detroit Motor Show als Mercury Cougar aan het
publiek getoond. De Cougar is de officiële opvolger
van de Ford Probe, die in Europa nooit erg
succesvol is geweest.
personenbussen... Er kan
worden gekozenuit twee
diesel motoren met vermogen
van 80 en 115 pk. Deze laatste
is voorzien van directe
inspuiting en turbo met
intercooler. Beide motoren
blinken uit in lage
onderhoudskosten.
procent van de onderdelen
vrm Europese toeleveranciers
wc trokken.
De 1.4i S komt beschikbaar
voor f.34.990,= en de 1.5i VTEC-
E gaat f.36.490,= kosten.
De klant leidt een actief en
atletisch leven. Laten we
hopen dat dat laatste niet
nodig is om sierlijk in- en uit
te kunnen stappen.
Wie het ontwerp van de
Cougar goed in zich c
ziet c
zogenaamde New Edge
design, dat Ford ook al bi; J
Ka en Puma toepaste. Het
komt erop neer dat bolle
vormen en rechte lijnen tot
een sierlijk geheel zijn
samengevormd. De Cou
een Coupé in het segme
de Peugeot 406 en Opel
Calibra (niet meer leverbaar).
Was de Probe nog volledic
gebaseerd op Mazda-techmc».
met dito-motoren, de Cougar
biedt de keuze uit een 2 liter
16-kleppen Zetec-motor van
125 pk en een 170 pk sterke 2,
liter Duratec V6 24-klepper,
beiden van Ford zelf. In het
interieur vinden we twee
standaard airbags en als
optie side-bags. In de
Verenigde Staten worden
beide motoren gekoppeld aan
een handgeschakelde MTX75
versnellingsbak of een
viertraps automaat. Voor
vinden we McPherson
,:is. Onder
vms xwaHogs en met de
achterbank in gebruik is er
een volume van 390 liter voor
handen. Wordt de bank
neergeklapt, dan kan er voor
maximaal 1250 liter in de
Vario worden meegenomen.
In eerste instantie komt de
Cordoba Vario beschikbaar
met een 1,4 liter motor van 60
pk, een 1,6 liter van 75 pk en
de zuinige direct ingespoten
1,9 liter SDI krachtbron. De 100
pk 1,6 liter en de 1,9 TDI
turbodiesel volgen iets later.
De prijslijst van de Cordoba
Vario start bij f.28.195,= voor
ie de 1.4 SE. Op de Bedrijfsauto
SX, Rai laat Seat ook een variant
op grijs kenteken zien met een
verhoogd dak.
Een grote beurt hoeft slechts
om de 60.000 km uitgevoerd te
worden. Standaard krijgt de
Opel Movano een airbag,
stuurbekrachtiging, getint
glas en verstevigingsbalken
in de portieren. Zaken als
ABS, een tweede airbag,
verwarmde buitenspiegels,
koplampreinigers en een anti-
diefstal alarm zijn als optie
leverbaar. Dat geldt
overigens ook voor
airconditioning, elektrische
ramen, warmtewerende
voorruit, stoelverwarming,
elektrisch bediende zijruiten,
luchtvering, een houten
laadvloer en nog veel meer.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.0^ur
Tijdens de twintigste editie
van de zware Parijs-Dakar
rally kwamen slechts 39 van
de 117 gestarte auto's op
zondag 18 januari over de
finishlijn op het strand van
Dakar. Na een zwaar
bevochten strijd eisten de
Nederlanders Bob ten Harkel
en Hennie den Toom met hun
Mitsubishi de eerste plaats op
in de standaardklasse en
wisten een keurige tiende
positie in het algemeen
klassement te verwerven. De
tactiek van langzaam aan
beginnen en naar het einde
toe opbouwen heeft perfekt
uitgepakt. Het is helemaal
gelopen zoals het voor hen
moest gaan. Vanaf de start op
1 januari klom het team
langzaam op in het
klassement. Vanaf de enige
rustdag, zondag 11 januari,
hebben ze iedere dag alles
gegeven, wat uiteindelijk
resulteerde in de volle winst.
Het resultaat van vier jaar
geleden, toen Ten Harkel voor
het eerst de Tl-klasse won,
was dus geen toevalstreffer.
Overigens is ook Mitsubishi
zeer tevreden over het
eindklassement. Zowel bij de
eindstand algemeen als die
in T-l klassement worden
minimaal de eerste drie
plaatsen door een auto van dit
Japanse merk bezet. De
overall-zege ging naar het
Franse duo Fontenay/Picard
die de rit wisten af te leggen
in 65 uur, 25 minuten en 58
seconden. Het winnende
Nederlandse duo had 23 uur,
28 minuten en 5 seconden
langer nodig.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, üdenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hil varenbeek.
Vorig jaar kondigden Opel en
Renault een nauwe
samenwerking aan op het
gebied van bestelauto's. Het
eerste resultaat daarvan is de
Opel Movano, een
bestelwagen in het segment
van 2.800 tot 3.500 GVW.
Afgezien van de afwijkende
grille hebben we het hier over
de nieuwe Renault Master. De
auto wordt volledig in
Frankrijk gebouwd en heeft
dezelfde motoren als Renault
gebruikt. Pas als over enkele
jaren een model met een
laadvermogen van 1000 kg
verschijnt zal de invloed van
beide merken zichtbaar
worden. De Movano komt
overigens pas in januari 1999
op de markt en zal pas in 2001
naar Nederland worden
geëxporteerd. Er zijn net als
bij de Master diverse
wielbases,
carrosseriehoogtes en de
mogelijkheid van een open
laadbak, chassis-cabine.
Iedere twee jaar wordt er
een persconferentie
gegeven in het
Congrescentrum van de
Amsterdamse Rai ter
voorbereiding van de
Bedrijfsauto RAI. De
aanvangstijd van 11.00 uur
lijkt zeer christelijk, maar
als het evenement
plaatsvindt op een
uitermate regenachtige,
winterse maandagmorgen
wordt het een kleine ramp
op tijdig vanuit Brabant in
onze hoofdstad te geraken.
Toen ik rond acht uur de
verkeersinformatie tot me
nam, had ik al snel door dat
de normale reistijd bij
voorbaat verlengd moest
worden. Maar met twintig
minuten extra dacht ik er
toch wel op tijd te kunnen
zijn. Net voor
Raamsdonksveer was het al
raak. De hele meute stond
volledig stil. Toen de
caravaan enkele minuten
later weer in beweging
kwam, bleek er vlak voor
mij in de file een ongeluk
gebeurt te zijn. Alle auto's
moesten naar de rechter
rijstrook om de
onfortuinlijke
'achteroprijder' te p^<
Op dat moment reed i
gelijk op met de cabine i
een Engels gekentekenc
Scania 'Keep it Cool'-
wagen, die - zo bleek al snel
- ondanks het
slakkengangetje niet van
zin was mij ertussen te
laten. Van die zin was ik
wel, dus onder een luid
claxonconcert vanuit de
Scania wist ik keurig de
kleine Suzuki Wagon R+ om
het ongeval heen te sturen.
Maar het passeren van dit
voorval betekende nog niet
het einde van de file.
Integendeel! Honderd meter
verder stond alles weer
muurvast. Zo kon het
gebeuren dat ik een stukje
verder weer naast mijn
Engelse vriend stond. Hij
rechts, ik links ongeveer ter
hoogte van het achterwiel
van de trekker. Voor hem
reed een andere
vrachtwagen die hij
ondanks de filesnelheid
van nog geen 20 km/u
absoluut voorbij wilde. En
ja, links van hem hoefde hij
alleen die eigenwijze
Japanse vlo tegen de
vangrails te drukken,
wederom met zijn claxon en
zijn forse postuur als
wapentuig. Ik heb hem
uiteindelijk zijn zin maar
gegeven, maar met dit soort
gedrag worden de vaak
onterechte vooroordelen
met betrekking tot
vrachtwagens wel weer
eens volledig onderstreept.
Ik was overigens precies op
tijd op de Rai...
igar goed in zich opneemt, quadra-link constructie en
duidelijk dat dit model is stabilisatorstangen aan beide
wikkeld volgens het kanten. ABS is standaard
alsmede lichtmetalen wielen.
>ij de De ontwikkeling van de
et Cougar heeft volledig in
Europa plaatsgevonden, daar
is ook het ontwerp van deze
coupé tot stand gekomen. De
produktie echter zal
plaatsvinden in de Flat Rock
assemblage-fabriek in
Michigan, in de Verenigde
lig Staten. Ford verwacht de
:hniek Cougar na de zomer aan het
Europese leverings
programma te gaan
toevoegen.
Een ook voor deze auto
bestaat een fraaie doelgroep-
omschrijving: de
Amerikaanse koper is 25 tot 40
jaar oud, de helft zijn
vrouwen.
Vanaf begin april staat de
nieuwe Honda Civic Aero van 1
Deck in de showroom van de betr<
Nederlandse dealers, nadat
het prototype vorig jaar maart
al op de autosalon van
Genève werd getoond. Deze
compacte stationwagon komt
beschikbaar in twee
varianten.
De 1.4i S heeft een 90 pk sterke
16-kleps motor, terwijl de 1.5i
VTEC-E wordt uigerust met de
115 pk leverende 1,5 liter
VTEC-E-motor die uiterst
zuinig met zijn brandstof
omspringt. De Civic Aero
Deck is gebaseerd op de
vijfdeurs Civic, waarmee hij
gebroederlijk in Engeland
van de band loopt. De extra
achterruit is fraai in het
ontwerp opgenomen. Bij de
produktie wordt maar liefst 90
Eigenlijk had de Seat ook nieuwe klanten aan te
Cordoba Vario eind 1995 al trekken. De 4,11 meter lange
aan het Seat-programma Cordoba Vario heeft een
toegevoegd moeten zijn, maar opvallend rechthoekige
het wordt uiteindelijk ruim achtersteven, waardoor het
twee jaar later. Vanaf laadvolume bij bescheiden
volgende maand is deze buitenafmetingen zo
compacte stationwagon bij de maximaal mogelijk is. Oadei
Nederlandse Seat-dealers te de rolhoes en met de
bewonderen, rijden en kopen.
De auto deelt zijn onderstel
met de Cordoba sedan en SX,
maar ook met de Ibiza en de
Volkswagen Polo in diverse
carrosserievarianten. Binnen
de bescheiden
buitenafmetingen biedt de
Vario veel extra
gebruiksmogelijkheden. Seat
verwacht dat in Nederland
deze compacte stationwagon
goed zal zijn voor de helft van
de Cordoba-verkopen. Het
gaat dan om 1500 stuks op
jaarbasis. Dit zal voor een
stegaanvande
verkoop van de sedan en S-».,
maar importeur Pon verwacht
met deze aantrekkelijke auto
I|ï - Hl S -■ I
j i F
I