J
I
i
ford
Nauwsluitend
trainingspak
pUMk
Technische coach
bij Denissen
Halve eeuw voor
Automobiel Technische Club
Suzuki Swift hoofdprijs
Heuvelpoortactie
M
i
Nu in onze showroom
klaar om ‘getemd’ te worden!!!
»,-
»,-
S:
»,-
SO,-
50,-
50,-
50,-
50,-
50,-
Daewoo betaalt vijf jaar
wegenbelasting
5]
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 8 januari 1998 - pagina 3
ina2
Ford Puma 1.7-16V
Traction-control
Donkere koplampen
Herkenning
alriAhAlp m urnyuui. overigens zal
t. De Puma Ford in de looP van dit ïaar
Technische gegevens:
ima 1.7-16V
F
k
Prijs:
rs van
Eind jaren zeventig bezocht een afvaardiging van de ATC Midden-Brabant het Mercedes-
museum.
Spoorlaan 175,
5038 CB Tilburg,
013-53 500 45
op
sn
juiste
van
X»
50,-
sol
50,-
50,-
1997
1997
1996
1996
1995
1995
1995
1995
1995
1994
1994
1994
1994
1993
1993
1993
1993
1993
1993
1992
1992
1992
1991
1991
1990
1990
1990
1990
1990
1989
1989
1989
1985
:de
zowel
Mevrouw Verheyen-Legius is zojuist met bloemen en
champagne in haar nieuwe Suzuki Swift gaan zitten en
wordt meteen om een eerste indruk gevraagd.
deurmat krijgen.
Vijf jaar wegenbelasting
betekent al snel een voorc
van f.3.100,= voor de Lanos tot
f.5.300,= bij de Leganza.
Overigens betaalt Daewoo
niet vijf jaar lang de
wegenbelasting, maar de
koper krijgt het bedrag als
korting bij de aanschaf.
Na:
de porti
interiev
herkennii
namelijl
als de Fi
geheel
aantal i
worden de
de toerentell.
snelheidsme
gecombineei
brandstof/temperatuurmeter
in wit uitgevoerd. De
omlijsting van het
instrumentarium en de
Jan kuu
Denisse
van heti
In-Dealer
die op de 5
sleutelt
1G
2J
een Puma introduceren met
de 1,4 liter 16V motor die
wellicht met een wat minder
complete uitrusting voor rond
de f.35.000,= kan worden
neergezet. De huidige Puma
1.7-16Vkomtopf.39.990,= en
daarvoor biedt Ford een
originele kleine coupé met
superieure rij-eigenschappen.
De ingrediënten zijn bekend,
maar de uitkomst is
verrassend. Ford heeft de
Puma namelijk gebaseerd op
het onderstel van de huidige
Fiesta. Daarin wordt een
grotere variant van de
moderne ZETEC-SE motor
gelepeld en daarop natuurlijk
een nieuwe carrosserie
geplaatst.
Enkele autofabrikanten zien brood in
compacte coupé-modellen die voor
minder dan veertigduizend gulden
worden aangeboden. Voorbeelden zijn
onder meer de Opel Tigra en de Renault
Mégane. Ford wil in dit mini-segment ook
een graantje meepikken en levert sinds
kort de nieuwe Puma.
Maar liefst vijf jaar
wegenbelasting wordt de
kopers van een Daewoo
Lanos, Nubira of Leganza
deze maand als een vette
worst voorgehouden. Het
Koreaanse merk lanceert
deze campagne in de maand
dat veel mensen weer een
blauwe enveloppe op de
Ford Pur
Iers: 4 in lijn
>ud: 1679 cc
80 x 83,5 mm
125 pk bij 6300 tr/min
bij 4500 tr/min
lengte 3,98 meter, breedte 1,674 meter
1008 kg
topsnelheid 203 km/u
rtie 0-100 in 9,2 sec.
stadscyclus 9,7 liter/100 km
tenwegcyclus 6,1 liter/100 km
ombineerd 7,4 liter/100 km
Op 13 april 1948 werd de
afdeling Tilburg opgericht
van de Automobiel
Technische Club, een
vereniging die uitgroeide tot
de huidige ATC-Midden-
Brabant, een samengaan van
de afdelingen Tilburg en Den
Bosch. De eerste vergadering
vond plaats in Hotel Modern
op de Heuvel en de
belangstelling groeide snel.
De ATC beoogt nog steeds da
uitwisseling van technische
know-how tussen haar leden.
Leden van de ATC ontvangen
al vijftig jaar het blad Auto-
en Motortechniek. De eerste
lezing werd destijds gegeven
door Ir. Snel van de
Koninklijke Shell en ging over
"Modern onderhoud van de
moderne automobiel vanuit
brandstof- en smeertechnisch
standpunt gezien".
De huidige voorzitter Piet van
Kempen vertelt: "Half jaren
zeventig lag de afdeling
letterlijk op z'n gat en
heel praktijkgericht technici
op te leiden.
Het doel is niet alleen om
nieuwe kennis op een breed
niveau te versprijden, maar
het werkt ook heel efficient,
omdat niemand 's morgens of
's avonds in de file moet gaan
staan om bij het hoofdkantoor
in Lisse opleidingen te gaan
volgen.
Jan Kouws is overigens een
van de eerste -
In-Dealer
Trainers in
de
Nederlandse
Nissan-
organisatie.
i Kouws van Nissan-dealer
lissen is in de werkplaats
i het bedrijf aangesteld als
r Trainer, een coach
werkplek continu
It aan versterking en
verhoging van de kennis van
alle technici. De Nissan-
organisatie die toch al
bekend staat om het hoge
technische kennis-niveau is
met het plan gekomen om bij
een groot aantal
dealerbedrijven dergelijke
trainers aan te stellen. De In-
Dealer Trainer is een hoog
gekwalificeerde Nissan
technisch specialist, die is
opgeleid om op de werkvloer
het front over c
ovale Ford-griLc
luchtinlaat in de
meegespoten voorbumper.
Het is uitermate vreemd dat
de Puma geen mogelijkheid
biedt om aan de voorzijde
mistlampen te monteren. De
spatbord zijn zowel voor al
achter behoorlijk opgebold en
dat geeft de Puma een brede
uitstraling. Portiergrepen en
buitenspiegels worden in de
carrosseriekleur gespoten. De
Puma staat op specifieke 15-
inch lichtmetalen wielen met
195/50 banden. Aan de
achterzijde valt de in de klep
geïntegreerde spoiler op.
Synchroon aan de voorkant
zijn hier alle lichtfuncties per
kant achter één glas
geplaatst, terwijl er duidelijk
sprake is van drie aparte
lampen. De mistlampen zijn
op fraaie wijze in de
achterbumper verwerkt. Een
derde remlicht heeft de Ford
Puma echter niet en is op dit
moment ook niet leverbaar.
De achterruit vorm samen met
een stuk plaatwerk de derde
certificaat uitgei
meekers, Managi
Training Centre.
niet het idee ingeblikt te zijn,
de Puma is juist in positieve
larbij de ronde zin een auto die je als het
ilen pookknop zo netjes ware aantrekt. Achterin is
sluit. Uiteraard is in het allemaal wat minder geste
De achterbank biedt
welliswaar twee volwaardige
zitplaatsen, maar hoofd- en
beenruimte zijn zoals 4
verwacht beperkt en dat mag exemplaar
deze kleine coupé absoluut de fabriek g
niet worden aangerekend.
Achter het stuur gezeten is het
uitzicht naar voor en opzij in
orde. Aan de kleine extra
»eft men evenwel
a. ..ie vanaf de
bestuurderszitplaats naar
:hts kijkt, ziet alleen een
Hoofdsteun en links kijk je
vooral tegen de B-stijl aan.
achterruit helpt bij inparkeren
niet erg mee.
onderlinge kennisoverdracht
is nog steeds het primaire
doel. De leden zijn onder meer
medewerkers van
garagebedrijven (zo fraai
beroepsmatige
automobieltechnici
genaamd), mensen uit i
schadebranche van
herstelbedrijven als
verzekeringsmaatschappijen,
mensen uit het technisch
onderwijs maar ook niet-
technische medewerkers van
garagebedrijven
Vandaag, donderdag 8
januari, wordt op de Postelse
Hoeve van 18.30 tot 20.00 uur
een receptie gehouden ter
viering van 50 jaar ATC
Midden-Brabant. Iedereen uit
de branche is van harte
welkom om de ATC onder het
genot van een hapje of
drankje met het 50-jarige
bestaan te feliciteren of
kennis te komen maken.
Aansluitend vindt de
ledenvergadering plaats.
het centraal openen van
■tieren biedt het
sur een blik van
ing. De Puma heeft
jk hetzelfde dashboard
Fiesta, een modem
sl voorzien van een
J eigen details. Zo
i wijzerplaten van
slier,
neter en
erde
n bereikt, o
ensverloop Superieur
sbied vlak is. De fl)ne stuurbekrachtiging
draagt bij aan het algehele
bedieningscomfort. 7^*^
is een heerlijk gooi- en
smijtautootje dat vooral de
autoliefhebber zal
aanspreken. Wat betreft
constructie en
gebruiksmogelijkheden is hij
wat doordachter dan zijn
segmentgenoten en het -
uiterlijk is ronduit gedurfd en
valt bij de één wel en bij de
de bekende
rille en een flinke
deur. Deze gaat tot op de
bumper open, maar omdat
deze bumper vrij hoog is
opgetrokken heeft de Puma
een aanzienlijke tildrempel.
Het bagagevolume is voor een
auto in het compacte segment
met 240 liter niet eens zo
slecht, terwijl de rugleuning
van de achterbank nog in
twee delen kan worden
neergeklapt.
Het uiterlijk van de Puma is
op z'n zachtst gezegd
opvallend. Er zijn duidelijk
trekjes van de Ka in te vinden.
De Puma is met zijn lengte
van 3,98 meter maar liefst 16
centimeter ten opzichte van
de Fiesta gegroeid, maar dez“
lengtetoename is i
overhang vo<
vinden. Bolle
leven in eeni
harmonie me
kenmerkena
donkere 1t“'
waarin alle lick
opgesloten. Ver
ieder geval met kop en
schouders boven zijn directe
concurrenten uit. Voor zien we
vertrouwde McPherson
veerpoten en natuurlijk een
stabilisatorstang en achter
heeft de Puma een semi-
onafhankelijke torsie-as.
Hiermee is de auto niet
1UU ln slectlts seconden,
compromis om zowel bochtige Bo™dierfn bel°.°nt d® Puma
trajecten snel te kunnen b®rlJder ™et een keun9
afleggen als een lange rit brandstofverbruik van
over de snelweg te rijden. gemiddeld 1 liter op 11,2
kilometer als er flink wordt
gespeeld en nog veel
gunstiger als men rustig met
'm omgaat. Overigens zal
ander absoluut niet in de
smaak.
De Zetec-SE motor laat zich
van vele goede kanten zien.
De motor is absoluut niet
rumoerig, maar presteert
uitstekend. Wat te denken van
een topsnelheid van 203 km/u
en een acceleratie van 0 tot
100 in slechts 9,2 seconden.
Merk en type:
Aantal cilinde—
Cilinderinhoua.
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel: 157 Nm:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
accelerat
Verbruik:
buite
gecombir
f.39.990,-
■zichte van
.d, maar deze
alleen in de
r voor en achter te
de en strakke lijnen
■n keurige
net elkaar. Zeer
id zijn de opvallend
koplampunits
alle lichtfuncties zijn
srder beschikt
middenconsole is gemaakt
van een glanzende
metaalsoort, wac 1
metalen pookknc
stuurwiel een airbag
opgenomen. De
buitenspiegels worden
elektrisch versteld, terwijl de
portierruiten met een druk c
de knop worden geopend ei
weer gesloten. De stoelen van
de Puma verdienen een hoge
waardering. Ze zijn niet
overdreven hard, maar
bieden een bovengemiddeld zijruitjes he«
goede ondersteuning van het weinig. Wie
lichaam door flinke randen bestuurde—
langs zitting en rugleuning. reel
Ook over de verstelbaarheid hoo
hebben we geen klachten. De
ruimte voorin is voor
volwassen personen
voldoende, je hebt absoluut
Vier maanden lang vierde de
Heuvelpoort feest met diverse
evenementen en een speciale
actie waarbij als hoofdprijs een
splinternieuwe Suzuki Swift GLS
kon worden gewonnen. Uiteraard
werd deze auto geleverd door de
Tilburgse Suzuki-dealer Gijsbers
die het model al enige tijd in de
Heuvelpoort had opgesteld. De
prijsuitreiking werd verzorgd door
Bets, Jos en Fons van 't Benkske. Er
waren op 30 december jl. maar
liefst twintig kandidaten
overgebleven. Deze kregen ieder
één Suzuki-sleutel in de hand,
maar slechts één was de juiste. De
gelukkige is mevrouw P.
Verheyen-Legius. Zij had de ji
'9 sleutel waarmee het portier v<
de Swift kon worden geopend.
Natuurlijk droeg Gijsbers er zorg
voor dat de auto na de officiële
ceremonie glazend en wel aan de
winnares werd afgeleverd. Zij
gaat vele zorgeloze kilometers
met haar Suzuki Swift GLS
tegemoet.
De nieuwe Zetec-SE motoren
waren tot nu toe bekend uit de
Fiesta met cilinderinhouden
van 1,25 en 1,4 liter. De motor
in de Puma komt daar als
topper uit de serie bij. Het is
een zeer geavanceerd
apparaat met een inhoud van
1679 cc, vier kleppen per
cilinder en een variabele
kleptiming, waardoor het
relatief hoge vermogen van
125 pk niet alleen bij 6300
tr/min kan worden bereil
maar het vermoger
over een breed gebied vlak
Daardoor kan lekker veel
geschakeld worden, maar
echt nodig is het niet. Het
maximale koppel van 157 Nm
bij 4500 tr/min is beslist
verdienstelijk. De voorwielen
van de Puma worden
aangedreven via een
uitermate exact en plezierig
schakelende
vijfversnellingsbak. Om te
voorkomen dat de voorwielen
s het het hoge motorvermogen niet
teld. helemaal probleemloos
kunnen verwerken, wordt de
Puma standaard voorzien van
traction-control. Maar ook
ABS wordt op ieder
plaar van dit model in
de fabriek gemonteerd.
Het onderstel is zoals gezegd
overgenomen van de Fiesta.
Maar er zijn natuurlijk de
nodige fijnafstemmingen
doorgevoerd om het sportieve
karakter van deze kleine Ford
te benadrukken. De
ontwikkelingsafdeling heeft
een prima staaltje hiermee
getoond, want de Puma heeft
een weglligging die men in
deze klasse niet snel zal
tegenkomen. Hij steeks in
sommige lezingen werden
maar door een vijftal
personen bezocht op een
ledental van niet meer dan
zo'n 35. In de februari 1977
hebben we in de Algemene
Leden Vergadering besloten
tot een heroprichting. Dat
heeft effect gehad, we hebben
nu een ledenstand van zo'n
225 mensen. De lezingen die
vrijwel maandelijkse bij de
Postelse Hoeve worden
gegeven worden gemiddeld
bezocht door 40 tot 80
geïnteresseerden. Deze gaan
over zeer uiteenlopende
onderwerpen zoals techniek,
schade en management op
het gebied van zowel
personen- als bedrijfsauto's.
Daarnaast is er ieder jaar een
excursie. Zo bezochten we al
autofabrieken in België,
Duitsland, Frankrijk en
Zweden."
De landelijke ATC werd in
1946 opgericht en heeft nu 21
afdelingen ook in België. De
|K*PU7004]
1