J I i ford Nauwsluitend trainingspak pUMk Technische coach bij Denissen Halve eeuw voor Automobiel Technische Club Suzuki Swift hoofdprijs Heuvelpoortactie M i Nu in onze showroom klaar om ‘getemd’ te worden!!! »,- »,- S: »,- SO,- 50,- 50,- 50,- 50,- 50,- Daewoo betaalt vijf jaar wegenbelasting 5] DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 8 januari 1998 - pagina 3 ina2 Ford Puma 1.7-16V Traction-control Donkere koplampen Herkenning alriAhAlp m urnyuui. overigens zal t. De Puma Ford in de looP van dit ïaar Technische gegevens: ima 1.7-16V F k Prijs: rs van Eind jaren zeventig bezocht een afvaardiging van de ATC Midden-Brabant het Mercedes- museum. Spoorlaan 175, 5038 CB Tilburg, 013-53 500 45 op sn juiste van X» 50,- sol 50,- 50,- 1997 1997 1996 1996 1995 1995 1995 1995 1995 1994 1994 1994 1994 1993 1993 1993 1993 1993 1993 1992 1992 1992 1991 1991 1990 1990 1990 1990 1990 1989 1989 1989 1985 :de zowel Mevrouw Verheyen-Legius is zojuist met bloemen en champagne in haar nieuwe Suzuki Swift gaan zitten en wordt meteen om een eerste indruk gevraagd. deurmat krijgen. Vijf jaar wegenbelasting betekent al snel een voorc van f.3.100,= voor de Lanos tot f.5.300,= bij de Leganza. Overigens betaalt Daewoo niet vijf jaar lang de wegenbelasting, maar de koper krijgt het bedrag als korting bij de aanschaf. Na: de porti interiev herkennii namelijl als de Fi geheel aantal i worden de de toerentell. snelheidsme gecombineei brandstof/temperatuurmeter in wit uitgevoerd. De omlijsting van het instrumentarium en de Jan kuu Denisse van heti In-Dealer die op de 5 sleutelt 1G 2J een Puma introduceren met de 1,4 liter 16V motor die wellicht met een wat minder complete uitrusting voor rond de f.35.000,= kan worden neergezet. De huidige Puma 1.7-16Vkomtopf.39.990,= en daarvoor biedt Ford een originele kleine coupé met superieure rij-eigenschappen. De ingrediënten zijn bekend, maar de uitkomst is verrassend. Ford heeft de Puma namelijk gebaseerd op het onderstel van de huidige Fiesta. Daarin wordt een grotere variant van de moderne ZETEC-SE motor gelepeld en daarop natuurlijk een nieuwe carrosserie geplaatst. Enkele autofabrikanten zien brood in compacte coupé-modellen die voor minder dan veertigduizend gulden worden aangeboden. Voorbeelden zijn onder meer de Opel Tigra en de Renault Mégane. Ford wil in dit mini-segment ook een graantje meepikken en levert sinds kort de nieuwe Puma. Maar liefst vijf jaar wegenbelasting wordt de kopers van een Daewoo Lanos, Nubira of Leganza deze maand als een vette worst voorgehouden. Het Koreaanse merk lanceert deze campagne in de maand dat veel mensen weer een blauwe enveloppe op de Ford Pur Iers: 4 in lijn >ud: 1679 cc 80 x 83,5 mm 125 pk bij 6300 tr/min bij 4500 tr/min lengte 3,98 meter, breedte 1,674 meter 1008 kg topsnelheid 203 km/u rtie 0-100 in 9,2 sec. stadscyclus 9,7 liter/100 km tenwegcyclus 6,1 liter/100 km ombineerd 7,4 liter/100 km Op 13 april 1948 werd de afdeling Tilburg opgericht van de Automobiel Technische Club, een vereniging die uitgroeide tot de huidige ATC-Midden- Brabant, een samengaan van de afdelingen Tilburg en Den Bosch. De eerste vergadering vond plaats in Hotel Modern op de Heuvel en de belangstelling groeide snel. De ATC beoogt nog steeds da uitwisseling van technische know-how tussen haar leden. Leden van de ATC ontvangen al vijftig jaar het blad Auto- en Motortechniek. De eerste lezing werd destijds gegeven door Ir. Snel van de Koninklijke Shell en ging over "Modern onderhoud van de moderne automobiel vanuit brandstof- en smeertechnisch standpunt gezien". De huidige voorzitter Piet van Kempen vertelt: "Half jaren zeventig lag de afdeling letterlijk op z'n gat en heel praktijkgericht technici op te leiden. Het doel is niet alleen om nieuwe kennis op een breed niveau te versprijden, maar het werkt ook heel efficient, omdat niemand 's morgens of 's avonds in de file moet gaan staan om bij het hoofdkantoor in Lisse opleidingen te gaan volgen. Jan Kouws is overigens een van de eerste - In-Dealer Trainers in de Nederlandse Nissan- organisatie. i Kouws van Nissan-dealer lissen is in de werkplaats i het bedrijf aangesteld als r Trainer, een coach werkplek continu It aan versterking en verhoging van de kennis van alle technici. De Nissan- organisatie die toch al bekend staat om het hoge technische kennis-niveau is met het plan gekomen om bij een groot aantal dealerbedrijven dergelijke trainers aan te stellen. De In- Dealer Trainer is een hoog gekwalificeerde Nissan technisch specialist, die is opgeleid om op de werkvloer het front over c ovale Ford-griLc luchtinlaat in de meegespoten voorbumper. Het is uitermate vreemd dat de Puma geen mogelijkheid biedt om aan de voorzijde mistlampen te monteren. De spatbord zijn zowel voor al achter behoorlijk opgebold en dat geeft de Puma een brede uitstraling. Portiergrepen en buitenspiegels worden in de carrosseriekleur gespoten. De Puma staat op specifieke 15- inch lichtmetalen wielen met 195/50 banden. Aan de achterzijde valt de in de klep geïntegreerde spoiler op. Synchroon aan de voorkant zijn hier alle lichtfuncties per kant achter één glas geplaatst, terwijl er duidelijk sprake is van drie aparte lampen. De mistlampen zijn op fraaie wijze in de achterbumper verwerkt. Een derde remlicht heeft de Ford Puma echter niet en is op dit moment ook niet leverbaar. De achterruit vorm samen met een stuk plaatwerk de derde certificaat uitgei meekers, Managi Training Centre. niet het idee ingeblikt te zijn, de Puma is juist in positieve larbij de ronde zin een auto die je als het ilen pookknop zo netjes ware aantrekt. Achterin is sluit. Uiteraard is in het allemaal wat minder geste De achterbank biedt welliswaar twee volwaardige zitplaatsen, maar hoofd- en beenruimte zijn zoals 4 verwacht beperkt en dat mag exemplaar deze kleine coupé absoluut de fabriek g niet worden aangerekend. Achter het stuur gezeten is het uitzicht naar voor en opzij in orde. Aan de kleine extra »eft men evenwel a. ..ie vanaf de bestuurderszitplaats naar :hts kijkt, ziet alleen een Hoofdsteun en links kijk je vooral tegen de B-stijl aan. achterruit helpt bij inparkeren niet erg mee. onderlinge kennisoverdracht is nog steeds het primaire doel. De leden zijn onder meer medewerkers van garagebedrijven (zo fraai beroepsmatige automobieltechnici genaamd), mensen uit i schadebranche van herstelbedrijven als verzekeringsmaatschappijen, mensen uit het technisch onderwijs maar ook niet- technische medewerkers van garagebedrijven Vandaag, donderdag 8 januari, wordt op de Postelse Hoeve van 18.30 tot 20.00 uur een receptie gehouden ter viering van 50 jaar ATC Midden-Brabant. Iedereen uit de branche is van harte welkom om de ATC onder het genot van een hapje of drankje met het 50-jarige bestaan te feliciteren of kennis te komen maken. Aansluitend vindt de ledenvergadering plaats. het centraal openen van ■tieren biedt het sur een blik van ing. De Puma heeft jk hetzelfde dashboard Fiesta, een modem sl voorzien van een J eigen details. Zo i wijzerplaten van slier, neter en erde n bereikt, o ensverloop Superieur sbied vlak is. De fl)ne stuurbekrachtiging draagt bij aan het algehele bedieningscomfort. 7^*^ is een heerlijk gooi- en smijtautootje dat vooral de autoliefhebber zal aanspreken. Wat betreft constructie en gebruiksmogelijkheden is hij wat doordachter dan zijn segmentgenoten en het - uiterlijk is ronduit gedurfd en valt bij de één wel en bij de de bekende rille en een flinke deur. Deze gaat tot op de bumper open, maar omdat deze bumper vrij hoog is opgetrokken heeft de Puma een aanzienlijke tildrempel. Het bagagevolume is voor een auto in het compacte segment met 240 liter niet eens zo slecht, terwijl de rugleuning van de achterbank nog in twee delen kan worden neergeklapt. Het uiterlijk van de Puma is op z'n zachtst gezegd opvallend. Er zijn duidelijk trekjes van de Ka in te vinden. De Puma is met zijn lengte van 3,98 meter maar liefst 16 centimeter ten opzichte van de Fiesta gegroeid, maar dez“ lengtetoename is i overhang vo< vinden. Bolle leven in eeni harmonie me kenmerkena donkere 1t“' waarin alle lick opgesloten. Ver ieder geval met kop en schouders boven zijn directe concurrenten uit. Voor zien we vertrouwde McPherson veerpoten en natuurlijk een stabilisatorstang en achter heeft de Puma een semi- onafhankelijke torsie-as. Hiermee is de auto niet 1UU ln slectlts seconden, compromis om zowel bochtige Bo™dierfn bel°.°nt d® Puma trajecten snel te kunnen b®rlJder ™et een keun9 afleggen als een lange rit brandstofverbruik van over de snelweg te rijden. gemiddeld 1 liter op 11,2 kilometer als er flink wordt gespeeld en nog veel gunstiger als men rustig met 'm omgaat. Overigens zal ander absoluut niet in de smaak. De Zetec-SE motor laat zich van vele goede kanten zien. De motor is absoluut niet rumoerig, maar presteert uitstekend. Wat te denken van een topsnelheid van 203 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in slechts 9,2 seconden. Merk en type: Aantal cilinde— Cilinderinhoua. Boring x slag: Vermogen: Koppel: 157 Nm: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: accelerat Verbruik: buite gecombir f.39.990,- ■zichte van .d, maar deze alleen in de r voor en achter te de en strakke lijnen ■n keurige net elkaar. Zeer id zijn de opvallend koplampunits alle lichtfuncties zijn srder beschikt middenconsole is gemaakt van een glanzende metaalsoort, wac 1 metalen pookknc stuurwiel een airbag opgenomen. De buitenspiegels worden elektrisch versteld, terwijl de portierruiten met een druk c de knop worden geopend ei weer gesloten. De stoelen van de Puma verdienen een hoge waardering. Ze zijn niet overdreven hard, maar bieden een bovengemiddeld zijruitjes he« goede ondersteuning van het weinig. Wie lichaam door flinke randen bestuurde— langs zitting en rugleuning. reel Ook over de verstelbaarheid hoo hebben we geen klachten. De ruimte voorin is voor volwassen personen voldoende, je hebt absoluut Vier maanden lang vierde de Heuvelpoort feest met diverse evenementen en een speciale actie waarbij als hoofdprijs een splinternieuwe Suzuki Swift GLS kon worden gewonnen. Uiteraard werd deze auto geleverd door de Tilburgse Suzuki-dealer Gijsbers die het model al enige tijd in de Heuvelpoort had opgesteld. De prijsuitreiking werd verzorgd door Bets, Jos en Fons van 't Benkske. Er waren op 30 december jl. maar liefst twintig kandidaten overgebleven. Deze kregen ieder één Suzuki-sleutel in de hand, maar slechts één was de juiste. De gelukkige is mevrouw P. Verheyen-Legius. Zij had de ji '9 sleutel waarmee het portier v< de Swift kon worden geopend. Natuurlijk droeg Gijsbers er zorg voor dat de auto na de officiële ceremonie glazend en wel aan de winnares werd afgeleverd. Zij gaat vele zorgeloze kilometers met haar Suzuki Swift GLS tegemoet. De nieuwe Zetec-SE motoren waren tot nu toe bekend uit de Fiesta met cilinderinhouden van 1,25 en 1,4 liter. De motor in de Puma komt daar als topper uit de serie bij. Het is een zeer geavanceerd apparaat met een inhoud van 1679 cc, vier kleppen per cilinder en een variabele kleptiming, waardoor het relatief hoge vermogen van 125 pk niet alleen bij 6300 tr/min kan worden bereil maar het vermoger over een breed gebied vlak Daardoor kan lekker veel geschakeld worden, maar echt nodig is het niet. Het maximale koppel van 157 Nm bij 4500 tr/min is beslist verdienstelijk. De voorwielen van de Puma worden aangedreven via een uitermate exact en plezierig schakelende vijfversnellingsbak. Om te voorkomen dat de voorwielen s het het hoge motorvermogen niet teld. helemaal probleemloos kunnen verwerken, wordt de Puma standaard voorzien van traction-control. Maar ook ABS wordt op ieder plaar van dit model in de fabriek gemonteerd. Het onderstel is zoals gezegd overgenomen van de Fiesta. Maar er zijn natuurlijk de nodige fijnafstemmingen doorgevoerd om het sportieve karakter van deze kleine Ford te benadrukken. De ontwikkelingsafdeling heeft een prima staaltje hiermee getoond, want de Puma heeft een weglligging die men in deze klasse niet snel zal tegenkomen. Hij steeks in sommige lezingen werden maar door een vijftal personen bezocht op een ledental van niet meer dan zo'n 35. In de februari 1977 hebben we in de Algemene Leden Vergadering besloten tot een heroprichting. Dat heeft effect gehad, we hebben nu een ledenstand van zo'n 225 mensen. De lezingen die vrijwel maandelijkse bij de Postelse Hoeve worden gegeven worden gemiddeld bezocht door 40 tot 80 geïnteresseerden. Deze gaan over zeer uiteenlopende onderwerpen zoals techniek, schade en management op het gebied van zowel personen- als bedrijfsauto's. Daarnaast is er ieder jaar een excursie. Zo bezochten we al autofabrieken in België, Duitsland, Frankrijk en Zweden." De landelijke ATC werd in 1946 opgericht en heeft nu 21 afdelingen ook in België. De |K*PU7004] 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 17