Turbodieselmotor voor Fiat Palio Weekend Veilig kan ook mooi zijn Wijzigingen Citroën Xantia U n Q 7 2 2 DAGEN TOT HET JAAR 2000 Bijlage van: De Tilburgse Koerier Verwijderings bijdrage verlaagd VAN ROOSMALEN Autobedrijven Feest! Oplage: 103.000 Donderdag 8 januari 1998 Volvo C70 Coupé ?n... Tony Vós Lees verder pagina 7 Autotest: Tiende Naias: Lees verder Ford Puma 1.7 - 16V in dit nummer o.a.: pag. 3 pag. 7 VOLVO Zie pagina 5 http:\\www.autogigastore. com email: tonyvos@globe.nl Vooral conceptauto's in Detroit Jaargang 10 Nummer 01 komt dus rechtstreeks voort uit het 850-concept. sstoel, gordels t stuurwiel. Het “kregen van ide panelen Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5360015 Donderdag koopavond tot 21.00 uur Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450 Vrijdag koopavond tot 20.00 uur Elegant De C70 is een moderne, nieuwe Volvo waarbij rechthoekige stoere lijnen C70 Coupé maanden 1c Cabriolet. Door kwaliteitsf produktieproces is de level gang gekomen dan oorspi was. zodat de allereerste staan. X i bekend dat de Xaux kwam als 1,6 liter maar vordt jodiesel hier om Voorlopig gaat Volvo mondjesmaat de C70 Coupé leveren, terwijl de cabriolet niet eerder dan eind 1998 verwacht wordt. Zoals het getal in zijn typebenaming al aangeeft, deelt de C70 zijn techniek met de S70 en V70 en Bijna anderhalf jaar geleden debuteerde de Volvo op de autosalon van Parijs, enkele later in Detroit gevolgd door de b’'”",;*'';*sproblemen binnen het ering echter veel later op ironkelijk de bedoeling auto's nu pas bij de dealer Itaat is een topsnelheid 164km/ueneen leratie van 0 tot 100 in I seconden. Volgens de iemste meetmethodes s Palio Turbodiesel jmeter ver op één liter ’ie. heeft een royale bestuurderssl voorin en het beeld wordt aan de buitenkant bepaald door meegespoten bumpers en spiegels, dakrailings en een wiswas op de achterruit. Airconditioning, een passagiersairbag en ABS zijn als optie verkrijgbaar. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: De Tilburgse Koerier NB. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur richtingaanwijzers en achteruitrijlichten en een in vorm iets aangepaste bumper. Het interieur werd verder verfijnd, met als meest zichtbare verschil dat de handgreep boven het dashboardkastje is verdwenen. De verstevigingsbalken in de portieren hebben extra ondersteuning geki schokabsorberendr (paddings). Een bestuurdersairbag is op iedere uitvoering standaard. Nieuw is de beschikbaarheid van de regensensor op de Exclusive en Activa uitrustingsniveaus. De standaardversie is voorzien van airconditioning, startblokkering, centrale vergrendeling met afstandsbediening. result van 16 accek 14,9 s mode komt de 1 15,6kiloi dieselolie De Palio 14 standaarduitrusting met onder meer een airbag, stuurbekrachtiging, elektrisch bediende ramen, centrale vergrendeling, getint glas en hoogteverstelling op de Sinds kort is in ons land de Fiat Palio Weekend leverbaar, een compacte stationwagon die in de Braziliaanse Fiat-fabriek wordt gemaakt. Tot nu toe was ul Palio beschikbaar kwam 1,2 liter van 75 pk en 1,6 16-klepper van 100 pk, r™ aan dat programma won ook nog eens een turbodi toegevoegd. Het gaat h.c een 1,7 liter krachtbron met een Garrett T2 Turbocompressor. Het Voor auto's die vanaf nu op naam worden gesteld, wordt een verwijderingsbijdrage berekend van f,150,=. Dat betekent een verlaging met honderd gulden. Minister de Boer heeft de verwijderingsbedrage opnieuw algemeen verbindend verklaard voor een periode van drie jaar, dus tot en met het jaar 2000. Een mooi succes voor de gehele autobranche, want daarmee is duidelijk bewezen dat de gezamenlijke milieu-aanpak werkt. Autokopers betalen sinds 1 januari 1995 een verwijderingsbijdrage van f.250,=, nodig voor het opzetten van een recycling- systeem. Nog niet rendabele demontage-activiteiten kunnen hiermee gestimuleerd worden. Gecertificeerde demontagebedrijven halen in opdracht van Auto Recycling Nederland (ARN) extra materialen uit wrakken en verzamelen dit in containers. Uit deze afvalprodukten worden weer nieuwe onderdelen gemaakt. In ons land zijn inmiddels 275 gecertificeerde bedrijven actief, waar de afgelopen drie jaar 585.000 autowrakken milieuverantwoord werden verwerkt. Het komt erop neer dan zo'n 90 procent van alle af gedankte auto's op deze manier afgevoerd wordt. De Citroen Xantia, representant uit de hogere middenklasse, kennen we sinds het einde van 1992. Deze sierlijk gelijnde vijfdeurs en extra royale Break hebben voor het Franse merk een hebben plaatsgemaakt voor meer elegance, zonder de typische Volvo-uitstraling uit het oog te verliezen. De auto straalt zijn degelijkheid en veiligheid vooral uit door het brede front met bekende Volvo-grille, brede meegespoten stootstrips op de flanken en krachtig opbollende spatborden ter hoogte van de voor- en achterwielen. De elegante lijnen komen we vooral tegen in het dak en bij de buitentemperatuurmeter, getint glas, elektrisch bediende ramen voor, verstelbaar stuurwiel, velours bekleding en een geluidsignaal bij vergeten verlichting. De Exclusive voegt daaraan toe speciale bekleding, een hydractief veersysteem, regensonsor, meegespoten buitenspiegels, elektrisch bediende ruiten achter, metaallok, ABS, verwarmde en elektrische bediende buitenspiegels, mistlampen voor, lichtmetalen velgen, tweede airbag en een deelbaar neerklapbare achterbank. Het meeste raffinement biedt de Xantia Activa met een achterspoiler, specifieke lichtmetalen velgen, sportstoelen en een hydractief veersysteem. De standaardversie staat op twaalfspaaks wielen met 225/50 R 16 banden. Kiest men voor de snellere T-5 dan worden af-fabriek de vijfspaaks velgen met 225/45 R 17 rubbers gemonteerd. Wordt de T-5 ook nog eens met een verlaagd sportchassis geleverd dan staat de C70 op 18 inch 20-spaaks velgen. Overigens valt aan het profiel ^Ratre1,aRhterZiid!, f gesleuteïc behoorlijk hoog staat, of met kenmerkt andere woorden, er is redelijk wat ruimte tussen spatbord en bovenkant van de band. Bij het sportonderstel wordt dit effect voorkomen, maar het is de vraag of de gemiddelde koper van een C70 een dergelijk straffe demping op prijs stelt. De standaard afvering blijkt immers sportief genoeg. achterzijde. Achterruit en kofferdeksel vloeien sierlijk in elkaar over. De vormgeving van de achterlichten doet het meest aan de S40/V40 denken. Ze laten een redelijke ruimte over om de klep tot op de bumper te laten openen. De bagageruimte heeft een inhoud van 403 liter. De achterbank kan niet worden neergeklapt, wel heeft de C70 standaard een middenarmsteun waarachter een skiluik is geplaatst, zodat lange, smalle voorwerpen naar binnen kunnen worden geschoven. Afhankelijk van t de uitvoering zijn er drie types behoorlijk succes gebracht, lichtmetalen velgen Om dit succes nog wat langer beschikbaar. te Jaten voortduren heeft het model een aantal wijzigingen ondergaan. Het meest in het oog springt het nieuwe front wat verder is verfijnd. De grille opgenomen in de motorkap doet denken aan de nieuwe Xsara. Verder is de vorm van de motorkap aangepast en zijn ook de koplampen veranderd. De bumper heeft een meer afgeronde vorm gekregen. Aan het profiel is niet iteld. De achterkant t zich door witte De Palio Weekend Turbodiesel kost f.32.550,=. Het programma begint bij de 1.2 voor f.28.450,= en de 1.6 16V komt op f.29.950,=. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. DAT.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Er zijn nogal wat bedrijven in de autobranche die dit jaar het een en ander te vieren hebben. Oldtimerbladen staan op dit moment vol met specifieke modellen die enkele tientallen jaren geleden op de markt kwamen. Voorbeelden zijn de 60 jaar oude Kever, 50- jarige Eend en de Morris Minor, Land Rover, Peugeot 203 en Porsche 356 die van gelijke leeftijd zijn. Veertig jaar worden in 1998 onder meer de Austin Healey Sprite, de Renault Floride en onze eigen Dai 600. Onder de dertig jarigen horen onder meer de Citroen Mehari, Jaguar X] 6. Opel GT en de Peugeot 504. Er zijn ook diverse honderdjarige jubilea te vieren. Zo herdenkt Peugeot midden dit jaar het feit dat in 1898 de eerste Peugeot in ons land werd verkocht. En dan is er ook nog Renault dat aan het einde van dit kersverse jaar precies een eeuw bestaat. Het ziet er overigens niet naar uit dat dit jubileum zeer feestelijk gevierd gaat worden en dat is toch een gemiste kans, maar het bespaard ongetwijfeld veel geld. Dan zijn er nog twee bijzondere 100-jarigen, maar geen automerken of types. In 1898 werd in Parijs voor het eerst de Salon de Paris gehouden, een autotentoonstelling die destijds 232 exposanten trok. De laatste tijd wordt deze tentoonstelling iedere twee jaar gehouden, zodat 100 jaar Salon gelijk staat aan 82 edities. En dan tot slot wellicht het meest sympathieke jubileum. Het gaat dan namelijk om een persoontje van 100 jaar, al kunnen we hem dat niet aanzien. De gebroeders Michelin introduceerden in 1898 voor het eerst de Bibendum. de levend geworden stapel banden die vrijwel iedereen in de wereld kent. Voor het jubileum heeft de gezellige 'dikzak'een vermageringskuur ondergaan om 'afgeslankt' de tweede eeuw in te gaan. Dat schijnt men moderner te vinden...

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 15