Turbodieselmotor voor
Fiat Palio Weekend
Veilig kan ook
mooi zijn
Wijzigingen
Citroën Xantia
U n Q 7 2 2
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Verwijderings
bijdrage
verlaagd
VAN ROOSMALEN
Autobedrijven
Feest!
Oplage: 103.000
Donderdag 8 januari 1998
Volvo C70 Coupé
?n...
Tony Vós
Lees verder pagina 7
Autotest:
Tiende Naias:
Lees verder
Ford Puma 1.7 - 16V
in dit nummer
o.a.:
pag. 3
pag. 7
VOLVO
Zie pagina 5
http:\\www.autogigastore.
com
email: tonyvos@globe.nl
Vooral conceptauto's
in Detroit
Jaargang 10
Nummer 01
komt dus rechtstreeks voort
uit het 850-concept.
sstoel, gordels
t stuurwiel. Het
“kregen van
ide panelen
Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5360015
Donderdag koopavond tot 21.00 uur
Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450
Vrijdag koopavond tot 20.00 uur
Elegant
De C70 is een moderne,
nieuwe Volvo waarbij
rechthoekige stoere lijnen
C70 Coupé
maanden 1c
Cabriolet. Door kwaliteitsf
produktieproces is de level
gang gekomen dan oorspi
was. zodat de allereerste
staan.
X
i bekend dat de
Xaux kwam als
1,6 liter
maar
vordt
jodiesel
hier om
Voorlopig gaat Volvo
mondjesmaat de C70 Coupé
leveren, terwijl de cabriolet
niet eerder dan eind 1998
verwacht wordt. Zoals het
getal in zijn typebenaming al
aangeeft, deelt de C70 zijn
techniek met de S70 en V70 en
Bijna anderhalf jaar geleden debuteerde de Volvo
op de autosalon van Parijs, enkele
later in Detroit gevolgd door de
b’'”",;*'';*sproblemen binnen het
ering echter veel later op
ironkelijk de bedoeling
auto's nu pas bij de dealer
Itaat is een topsnelheid
164km/ueneen
leratie van 0 tot 100 in
I seconden. Volgens de
iemste meetmethodes
s Palio Turbodiesel
jmeter ver op één liter
’ie.
heeft een royale
bestuurderssl
voorin en het
beeld wordt aan de
buitenkant bepaald door
meegespoten bumpers en
spiegels, dakrailings en een
wiswas op de achterruit.
Airconditioning, een
passagiersairbag en ABS zijn
als optie verkrijgbaar.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
De Tilburgse Koerier
NB. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
richtingaanwijzers en
achteruitrijlichten en een in
vorm iets aangepaste
bumper. Het interieur werd
verder verfijnd, met als meest
zichtbare verschil dat de
handgreep boven het
dashboardkastje is
verdwenen. De
verstevigingsbalken in de
portieren hebben extra
ondersteuning geki
schokabsorberendr
(paddings). Een
bestuurdersairbag is op
iedere uitvoering standaard.
Nieuw is de beschikbaarheid
van de regensensor op de
Exclusive en Activa
uitrustingsniveaus. De
standaardversie is voorzien
van airconditioning,
startblokkering, centrale
vergrendeling met
afstandsbediening.
result
van 16
accek
14,9 s
mode
komt de 1
15,6kiloi
dieselolie
De Palio 14
standaarduitrusting met
onder meer een airbag,
stuurbekrachtiging,
elektrisch bediende ramen,
centrale vergrendeling,
getint glas en
hoogteverstelling op de
Sinds kort is in ons land de
Fiat Palio Weekend
leverbaar, een compacte
stationwagon die in de
Braziliaanse Fiat-fabriek
wordt gemaakt.
Tot nu toe was ul
Palio beschikbaar kwam
1,2 liter van 75 pk en 1,6
16-klepper van 100 pk, r™
aan dat programma won
ook nog eens een turbodi
toegevoegd. Het gaat h.c
een 1,7 liter krachtbron met
een Garrett T2
Turbocompressor. Het
Voor auto's die vanaf nu op
naam worden gesteld, wordt
een verwijderingsbijdrage
berekend van f,150,=. Dat
betekent een verlaging met
honderd gulden. Minister de
Boer heeft de
verwijderingsbedrage
opnieuw algemeen
verbindend verklaard voor
een periode van drie jaar, dus
tot en met het jaar 2000. Een
mooi succes voor de gehele
autobranche, want daarmee
is duidelijk bewezen dat de
gezamenlijke milieu-aanpak
werkt.
Autokopers betalen sinds 1
januari 1995 een
verwijderingsbijdrage van
f.250,=, nodig voor het
opzetten van een recycling-
systeem. Nog niet rendabele
demontage-activiteiten
kunnen hiermee gestimuleerd
worden. Gecertificeerde
demontagebedrijven halen in
opdracht van Auto Recycling
Nederland (ARN) extra
materialen uit wrakken en
verzamelen dit in containers.
Uit deze afvalprodukten
worden weer nieuwe
onderdelen gemaakt. In ons
land zijn inmiddels 275
gecertificeerde bedrijven
actief, waar de afgelopen drie
jaar 585.000 autowrakken
milieuverantwoord werden
verwerkt. Het komt erop neer
dan zo'n 90 procent van alle
af gedankte auto's op deze
manier afgevoerd wordt.
De Citroen Xantia,
representant uit de hogere
middenklasse, kennen we
sinds het einde van 1992. Deze
sierlijk gelijnde vijfdeurs en
extra royale Break hebben
voor het Franse merk een
hebben plaatsgemaakt voor
meer elegance, zonder de
typische Volvo-uitstraling uit
het oog te verliezen. De auto
straalt zijn degelijkheid en
veiligheid vooral uit door het
brede front met bekende
Volvo-grille, brede
meegespoten stootstrips op
de flanken en krachtig
opbollende spatborden ter
hoogte van de voor- en
achterwielen. De elegante
lijnen komen we vooral tegen
in het dak en bij de
buitentemperatuurmeter,
getint glas, elektrisch
bediende ramen voor,
verstelbaar stuurwiel,
velours bekleding en een
geluidsignaal bij vergeten
verlichting. De Exclusive
voegt daaraan toe speciale
bekleding, een hydractief
veersysteem, regensonsor,
meegespoten buitenspiegels,
elektrisch bediende ruiten
achter, metaallok, ABS,
verwarmde en elektrische
bediende buitenspiegels,
mistlampen voor,
lichtmetalen velgen, tweede
airbag en een deelbaar
neerklapbare achterbank.
Het meeste raffinement biedt
de Xantia Activa met een
achterspoiler, specifieke
lichtmetalen velgen,
sportstoelen en een
hydractief veersysteem.
De standaardversie staat op
twaalfspaaks wielen met
225/50 R 16 banden. Kiest men
voor de snellere T-5 dan
worden af-fabriek de
vijfspaaks velgen met 225/45 R
17 rubbers gemonteerd. Wordt
de T-5 ook nog eens met een
verlaagd sportchassis
geleverd dan staat de C70 op
18 inch 20-spaaks velgen.
Overigens valt aan het profiel
^Ratre1,aRhterZiid!, f gesleuteïc
behoorlijk hoog staat, of met kenmerkt
andere woorden, er is redelijk
wat ruimte tussen spatbord
en bovenkant van de band. Bij
het sportonderstel wordt dit
effect voorkomen, maar het is
de vraag of de gemiddelde
koper van een C70 een
dergelijk straffe demping op
prijs stelt. De standaard
afvering blijkt immers
sportief genoeg.
achterzijde. Achterruit en
kofferdeksel vloeien sierlijk in
elkaar over. De vormgeving
van de achterlichten doet het
meest aan de S40/V40 denken.
Ze laten een redelijke ruimte
over om de klep tot op de
bumper te laten openen. De
bagageruimte heeft een
inhoud van 403 liter. De
achterbank kan niet worden
neergeklapt, wel heeft de C70
standaard een
middenarmsteun waarachter
een skiluik is geplaatst, zodat
lange, smalle voorwerpen
naar binnen kunnen worden
geschoven. Afhankelijk van t
de uitvoering zijn er drie types behoorlijk succes gebracht,
lichtmetalen velgen Om dit succes nog wat langer
beschikbaar. te Jaten voortduren heeft het
model een aantal wijzigingen
ondergaan. Het meest in het
oog springt het nieuwe front
wat verder is verfijnd. De
grille opgenomen in de
motorkap doet denken aan de
nieuwe Xsara. Verder is de
vorm van de motorkap
aangepast en zijn ook de
koplampen veranderd. De
bumper heeft een meer
afgeronde vorm gekregen.
Aan het profiel is niet
iteld. De achterkant
t zich door witte
De Palio Weekend
Turbodiesel kost f.32.550,=.
Het programma begint bij de
1.2 voor f.28.450,= en de 1.6 16V
komt op f.29.950,=.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. DAT.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Er zijn nogal wat bedrijven
in de autobranche die dit
jaar het een en ander te
vieren hebben.
Oldtimerbladen staan op
dit moment vol met
specifieke modellen die
enkele tientallen jaren
geleden op de markt
kwamen. Voorbeelden zijn
de 60 jaar oude Kever, 50-
jarige Eend en de Morris
Minor, Land Rover,
Peugeot 203 en Porsche 356
die van gelijke leeftijd zijn.
Veertig jaar worden in 1998
onder meer de Austin
Healey Sprite, de Renault
Floride en onze eigen Dai
600. Onder de dertig
jarigen horen onder meer
de Citroen Mehari, Jaguar
X] 6. Opel GT en de
Peugeot 504.
Er zijn ook diverse
honderdjarige jubilea te
vieren. Zo herdenkt
Peugeot midden dit jaar
het feit dat in 1898 de
eerste Peugeot in ons land
werd verkocht. En dan is er
ook nog Renault dat aan
het einde van dit kersverse
jaar precies een eeuw
bestaat. Het ziet er
overigens niet naar uit dat
dit jubileum zeer feestelijk
gevierd gaat worden en
dat is toch een gemiste
kans, maar het bespaard
ongetwijfeld veel geld.
Dan zijn er nog twee
bijzondere 100-jarigen,
maar geen automerken of
types. In 1898 werd in
Parijs voor het eerst de
Salon de Paris gehouden,
een autotentoonstelling
die destijds 232
exposanten trok. De
laatste tijd wordt deze
tentoonstelling iedere
twee jaar gehouden, zodat
100 jaar Salon gelijk staat
aan 82 edities. En dan tot
slot wellicht het meest
sympathieke jubileum. Het
gaat dan namelijk om een
persoontje van 100 jaar, al
kunnen we hem dat niet
aanzien. De gebroeders
Michelin introduceerden
in 1898 voor het eerst de
Bibendum. de levend
geworden stapel banden
die vrijwel iedereen in de
wereld kent. Voor het
jubileum heeft de
gezellige 'dikzak'een
vermageringskuur
ondergaan om 'afgeslankt'
de tweede eeuw in te
gaan. Dat schijnt men
moderner te vinden...