7£7£.
-i
W’,
Nieuwe snoet voor
Citroën Saxo
Gelimiteerde Ford Ka2 Edition
I
Bromfiets-
controles
Mannenspeelgoed
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
Blik vooruit
k
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
O Q
7 pagina 26
Oplage: 103.000
Woensdag 24 december 1997
Porsche
sis,
dat ik
Fie
lis
het
Lees verder pagina 5
:°p
rst-
Tony Vos-
Autotest:
Lees verder
Honda CR -V
in dit nummer
75 jaar
o.a.:
pag.3
pag. 5
Zie pagina 8
Desso,
sre etc.
*els
litje
Rij-impressie:
BMW Motorfietsen
Jaargang 9
Nummer 49
Groter
Allereerst is de nieuwe 911
groter geworden. In totaal is
http&www.autogigastore.
com
email: tonyvos@globe.nl
taan
rrt
st 30 procent,
tensieve
st hele huidige
dfe5
leen
controles
sstdagen
nel, chromen
velours
bekleed stuurwi
uitlaatsierstuk,
vloermatten en een
zilverkleurige Ka
sleutelhanger.
De Ford Ka2 Edition kost
Porsche maakt auto's die al
bij leven een legende zijn. En
de nieuwe 911 Carrera past
keurig in die filosofie. Wi
even vluchtig om de
indrukwekkende nieuweling
heen loopt, zal roepen dat het
om een facelift gaat waarbij
vooral de nieuwe koplampen
en achterlichten opvallen.
Maar er is veel meer dan dat.
ie nieuwe
wachten.
ile
Dit jack zal aan alle kopers
van een Ka2 Edition in maart
worden uitgereikt tijdens de
exclusieve presentatie van
Frans Molenaars
zomercollectie in het
Amsterdamse Amstelhotel.
De Ford Ka2 Edition heeft een
pakket met extra's bestaande
uit airconditioning. State Blue
metaallok,
stuurbekrachtiging,
Radio/CD-speler, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel,
opbergnetten achter de
voorstoelen en een
achterbank met
Een jaar geleden werd de
Ford Ka geïntroduceerd en
werden in eerste instantie
vijfhonderd stuks geleverd
van de Ka First Edition.
In navolging van deze auto
levert Ford nu eveneens 500
exemplaren van de Ka2
Edition op de Nederlandse
markt. Kopers krijgen als
'extra' een speciaal door de
Nederlandse couturier Frans
Molenaar ontworpen jack met
een in de voering
aangebracht exclusief label.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
zijn flink naar buiten
opgebold, zonder de auto
overdreven dik te maken.
Liefhebbers van een extreem
brede 911 zullen op d«
turbo-versie moeten
Het grappige van de total
uitstraling van deze 911
Carrera is dat er aan de
grondvorm weinig gesleuteld
is, maar dat een auto uit de
vorige serie nu meteen erg
gedateerd overkomt.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Wie een nieuwe Porsche 911 wil kopen moet
f.232.500,= meebrengen. Dat is een feit. Maar al het
andere wat over deze auto kan worden gezegd
heeft te maken met emotie. Sinds 1963 is dit pas de
tweede generatie, omdat alle voorgangers
evoluties waren van het oermodel. Dat wil echter
niet zeggen dat de 911 zijn vertrouwde aangezicht
verloren heeft, in tegendeel!
Vanaf januari gaan de
Nederlandse Citroën-dealers
de licht gewijzigde Saxo
leveren, die vooral te
herkennen is aan zijn
gewijzigde front. Het is
voornamelijk de grille die een
moderne aanblik heeft
gekregen. Aan de achterkant
merken we de heldere
lichtunits op, waardoor de
familie-verbintenis met de
Xsara duidelijker wordt. Verder
is het aantal
uitrustingsniveaus aanzienlijk
uitgebreid. De X en SX
bestonden al, maar nieuw is de
Exclusive, terwijl alle sportieve
varianten onder de naam VTS
worden gepresenteerd. Iedere
Saxo heeft een transponder in
de contactsleutel als
antidiefstalbeveiliging en een
bestuurdersairbag. De Saxo
Exclusive is er als drie- en vijf-
deurs met een 75 pk sterke 1,4
liter motor. De auto kenmerkt
zich door een chroomstrip in de
bumpers die zijn meegespoten
in de carrosseriekleur net als
Twee zitplaatsen
Het interieur staat boordevol
verfijning, al moet meteen
worden gezegd dat de
materialen waarvan de
deurpanelen en het
dashboard zijn gemaakt wel
erg 'kunststof' overkomen. De
optielijst vermeldt voor de
liefhebber en geheel lederen
interieur waarbij ook het
dashboard en de deuren met
een huidje worden
overtrokken. Dit kost f.9.689,=
extra terwijl alleen leer op de
stoelen een uitgave van
f.4.767,= vraagt. Die stoelen
bieden een behoorlijke harde
zit en hebben een opvallend
smalle rugleuning. Toch zijn
de randen voldoende hoog om
bestuurder en bijrijder goed
op hun plek te houden. Tegen
meerprijs is een volledig
elektrische verstelling van de
stoelen mogelijk met drie
geheugenstanden. De
bestuursstoel is uiterst
nauwkeurig af stelbaar zowel
vertrouwd over. Vooral de
vorm van de zijruiten,
portieren, voorspatborden en
het tankklepje komen bekend
voor. Het front oogt totaal
anders door de apart
gestyleerde koplampen die
we inmiddels in exact
dezelfde form van de Boxster
kennen. De bagageklep loopt
tussen de spatborden in naar
voren nadrukkelijk af en
vloeit daar over in de
meegespoten bumper. De
voorkant van de nieuwe 911
oogt uiterst modem.
Dit is de laatste editie van de
Automaat in 1997. Het
eerstvolgende nummer
verschijnt op 8 januari 1998 en
daarmee beginnen we aan
onze tiende jaargang.
Alhoewel er meestal
voldoende autonieuws i
komt het wel eens voor
pas kort van te voren weet
waarover ik ga schrijven. Het
lijkt was betreft nieuws voor
1998 wel snor te zitten, er
komen nogal wat nieuwe
modellen op de markt. Ik heb
er even een merkenlijstje bij
gelegd om een zo compleet
mogelijk overzicht te kunnen
maken. Daar gaat ie dan:
Alfa Romeo komt met de
opvolger van de 164 in het
najaar, een auto die
waarschijnlijk 166 gaat heten.
Saab begint het jaar goed
met de 9-3 en komt tegen de
volgende jaarwisseling met
de 9-5 Estate. De Land Rover
Freelander komt in het
voorjaar beschikbaar en
Mazda brengt de 626 Wagon,
Demio en nieuwe MX-5. BMW
heeft belangrijk nieuws in de
vorm van de nieuwe 3-serie
en Citroen breidt de Xsara-
reeks uit met de Coupé en
Break. Fiat heeft een zware
facelift op de Cinquecento in
voorbereiding en noemt deze
auto dan Seicento (600). In de
tweede helft viun 1998 komt de
nieuwe Ford Escort en het
jaar staat bij Opel vooral in
het teken van de nieuwe
Astra. Hyundai gaat in het
kleine segment meedoen met
de Atos en Mitsubishi komt
met een in Born te produceren
kleine ruimtewagen. Daewoo
breidt het programma naar
onderen uit de met de D'Arts
en Kia gaat de tweede
generatie Sephia aanbieden.
Bij Honda staat een nieuwe
Accord op stapel, naast de
Civic Estate en Type R. Toyota
krijgt het redelijk rustig na
twee jaar van veel nieuwe
auto's. Mercedes start met de
levering van de M-klasse in
Europa en de CLK Cabrio. De
Smart is een halfjaar
uitgesteld en komt pas in het
najaar. Chrysler krijgt een
opvolger voor de Vision en
een nieuwe Grand Cherokee
zit ook in het vat. Nissan heeft
een volle bak met een
gefacelifte Micro, Primera
Wagon, King-Cab en Patrol.
De 206 vormt het grootste
nieuws van Peugeot, terwijl
concurrent Renault in april
met de nieuwe Clio op de
proppen komt. Later volgt de
Mégane Break. Bij VW staat
het jaar in het teken van de
nieuwe Beetle terwijl Volvo
getrapt de C70 Coupé en
Cabrio gaat leveren. Er is ook
een opvolger van S/V90 in de
maak.
Meer dan genoeg, zoals u ziet.
Fijne kerstdagen en een
veilig en goed begin van
1998...
zithoekverstelling. Ook heeft
deze Ford Ka centrale
vergrendeling, elektrisch
bediende portierruiten,
meegespoten dakspoiler,
lichtmetalen velgen, met leer
er bijna twintig centimeter in
lengte bij gekomen en is de
breedte met drie centimeter
gegroeid. Verder heeft de
ontwikkelingsafdeling een
grotere wielbasis voor de
nieuweling bedacht en dat is
vooral te merken in het
comfort. Een belangrijk deel
van de toename in de
afmetingen is te vinden in het
interieur. De 911 is nog steeds
geen royale vierzitter, maar
een 2+2 met gewoon wat meer
mogelijkheden dan voorheen.
Het profiel komt zeer
stylistisch verantwoord, maar
ook een beetje steriel. Porsche
voorziet de 911 van flinke
buitenspiegels. Wie goed
naar de achterlichten kijkt
ziet dat de vertrouwde vorm
bewaard gebleven is, maar
dat de richtingaanwijzer er
als het ware bovenop
geplaatst is. Ook gebleven is
de achterspoiler die onder het
rijden automatisch uit zijn
schuilplaats komt. Daarbij
bedekt hij het derde remlicht
wat 'te laag' onder de
achterruit is aangebracht. Om
dat probleem te verhelpen zit
er een 'tweede' derde remlicht
(of moeten we hier van een
vierde remlicht spreken) in de
spoilerrand. Fraai en
imponerend steken de twee
verchroomde uitlaatmonden
onder de achterbumper naar
buiten. De achterschermen
in hoogte, lengte al^
hellingshoek. Het stuurwiel
kan alleen in diepte worden
aangepast, waardoor
'kleinere' mensen die graag
hoog zitten de bovenkant van
het instrumentarium niet
meer volledig kunnen zien. De
ruimte achterin is alleen
geschikt voor twee kinderen.
De rugleuning van de twee
zitplaatsen kan eenvoudig
naar voren worden geklapt,
waardoor de
bagagemogelijkheden
worden uitgebreid. Immers
het volume van 130 liter onder
de voorkap is niet
overweldigend.
Het instrumentarium bestaat
uit een fraai samenstel van
klokken en klokjes. In het
midden is prominent de
toerenteller aanwezig met
onderin een digitale
snelheidsmeter,
buitentemperatuurmeter en
eventuele uitlezing van de
boordcomputer. Links zit een
analoge snelheidsmeter met
digitale kilometerteller en
uiterst links de
laadstroommeter. De meest
rechtse instrumenten geven
informatie over
brandstofvoorraad,
motortemperatuur en
oliedruk. Alle controlelampjes
zijn onder de vijf
instrumenten te vil
inclusief al deze extra's
f.25.990,= en dat is uiteraard
inclusief het jack van Frans
Molenaar dat een waarde
vertegenwoordigd van
duizend gulden.
Twee maanden lang heeft de
politie in de regio Tilburg
bromfietscontroles uitgevoerd
in verschillende gemeentes.
In totaal werden driehonderd
brommers en snorfietsen
aangehouden, waarvan de
helft niet in orde bleek. De
bestuurders kregen e<
proces verbaal. De cc
zullen tijdens de feest
onverminderd voort gaan.
Veel voorkomende gebreken
zijn het ten onrechte voeren
van een geel of oranje plaat,
een te hoog motorvermogen
en teveel geluid. Veel brom-
en snorfietsen worden nog
steeds opgevoerd. De politie
voerde de controles tot nu toe
uit in Tilburg, Goirle, Dongen
en Waalwijk, maar breidt
haar gebied uit naar Gilze,
Rijen, Hilvarenbeek, Loon op
Zand en Oisterwijk. De politie
let ook op het rij- en
weggedrag, zodat
bekeuringen worden
uitgedeeld voor 'door rood
licht rijden', 'geen voorrang
verlenen', 'bravour en macho
gedrag' en 'te hard rijden'. Er
worden flinke boetes
uitgedeeld. Het niet kunnen
tonen van een
bromfietscertificaat kost
f.110,=. Wordt een te hoog
motorvermogen
geconstateerd dan kost dit de
eigenaar f. 110,= tot maar liefst
f.275,Maakt de brommer
teveel geluid, dan wordt een
aanslag op de portemonnee
gedaan van f.70,= tot f.150,
Vervolgens is er nog het niet
dragen van de helm (f.80,=),
het gebruik van niet
deugdelijke onderdelen (tot
f.275,=), geen richting
aangeven (f.40,=), rijden in
een voetgangersgebied
(f .70,=) en door rood licht
rijden (f.40,=). Het is zelfs zo
dat als een brommer of
snorfiets niet aan de
wettelijke eisen voldoet, de
bestuurder of passagier geen
helm draagt en de bromfietser
geen certificaat heeft de
verzekeringsmaatschappij bij
een schademelding kan
besluiten niet of niet volledig
uit te keren. Doel van deze
politie-aktie is het
terugdringen van het aantal
slachtoffers onder brom- en
snorfietsers met f
De aktie met inte
controles zal het
schooljaar doorgaan.
mistlampen voor en fraaie
lichtmetalen velgen op de 16-
klepper. De sportieve stoelen
hebben een velours bekleding
en de achterbank kan in delen
worden neergeklapt. De
klokken van het dashboard
hebben blauwe wijzerplaten.
Maar kijken we even naar de
basis, dan biedt de Saxo X al
een startbeveiliging,
meegespoten bumpers, getint
glas en een airbag. De SX voegt
daar nog stuurbekrachtiging
en centrale vergrendeling aai
toe. Het Saxo-programma star
bij de 1.1 Xvoorf.21.995,=.
Dezelfde auto als SX kost
f.23.805,= en de 1.4 SX komt o-
f.25.405,=. Wie een 1.4 Exclusi,
wil moet f.27.705,= op tafel
leggen en precies hetzelfde
bedrag kost de 1.4 VTS.
Vervolgens zijn er de 1.6 VTS en
1.6 16V VTS voor respectievelijk
f.30.255,= en f.37.550,=.
Dieselrijders hebben een Saxo
vanaf f.27.205,=. De meerprijs
voor de vijfdeurs carrosserie
bedraagt duizend gulden.
de buitenspiegels en kenteken-
plaathouder. De voorbumper is
standaard voorzien van
mistlampen. Het interieur is
bekleed met velours, de
portierruiten worden elektrisch
bediend, de portieren centraal
vergrendeld met een
afstandsbediening en de
achterbank kan in twee
ongelijke delen worden
neergeklapt. Verder worden de
buitenspiegels elektrisch
versteld en verwarmd. Als
opties levert Citroen op de
Saxo Exclusive onder meer
ABS, een passagiersairbag,
lichtmetalen wielen,
airconditioning, schuifdak en
metaallok.
De sportieve Saxo VTS is er
voortaan met drie motoren, een
1,6 liter 16-klepper van 120 pk,
een 1,6 liter van 90 pk en de 1,4
liter van 75 pk. Het onderstel is
op sportiviteit aangepast. Het
uiterlijk onderscheidt zich door
specifieke bumpers en skirts
die zijn meegespoten,
spatbordverbreders.