iat ‘Gefascineerd door de schoonheid van het verval’ 1 Ji E 39?5 Wijnand van Lieshout: lenken mee. "•g JP 200,= !0.= pagina 14 DE TILBURGSE KOERIER Woensdag 24 decemberpagina 15 n zaterdag. ge/d i vies De een adoreert zijn werk, een ander kijkt er met afschuw naar. Maar op het werk van de Tilburgse fotograaf Wijnand van Lieshout mag zonder meer het etiket ‘uniek’ geplakt worden. Niet alleen door de thematiek. Verval, aftakeling, verrotting en verderf gepassioneerd weet Wijnand juist de zwarte pagina’s van ons leven tot schoonheid te verheffen. Nauwgezet en minitieus ensceneert en bouwt hij zijn bizarre installaties, stillevens en decors. Zijn fototoestel vormt daarbij het penseel. Marijke van de Wouw .ET!!! ■Tü! Jaarlijks reserveert de Tilburgse Koerier in de Kerst uitgave een pagina voor een Tilburgse kunstenaar. Waar we normaal ruimte maken voor pen en penseel, krijgt dit jaar de fotografie vrij baan. Voor wie nog mocht twijfelen: Van Lieshouts werk vormt het ultie me bewijs dat fotografie wel degelijk kunst is. Geïnfecteerd door het verzamelvirus Klein Wijnandje was een geboren verzamelaar. Z’n eer ste verzameling zal hij zich zijn leven lang blijven her inneren. Want die verzameling verdween in het ‘helle vuur’. Het was een gewoon potkacheltje, waarin hij van de frater op school eigenhandig alle met pijn en moeite verzamelde filmster-plaatjes moest gooien. Maar in de beleving van het jonge kereltje smolten Est her Williams, Doris Day, Greta Garbo en al die anderen weg in het hellevuur. Inmiddels telt Van Lieshout 57 lentes maar hij is nog steeds een gepassioneerd ver zamelaar. Alles wat met verval en aftakeling samen hangt, kan op zijn belangstelling rekenen. Het ver stof moet rijpen Van Lieshout heeft iets met verval en aftakeling. “Het is een essentieel onderdeel van ons bestaan. Vanaf het moment datje begint te leven, ben je op weg naar de dood.” Het is Wijnands kracht om juist de zwarte blad zijdes van ons bestaan, verval, aftakeling, rotting en verderf, als schoonheid weer te geven. Daarin gaat hij ver. Bijna alle voorwerpen die hij thuis op planken klaart waarom hij niet alleen in zijn woning omringd wordt door een even diverse als onafzienbare collec tie voorwerpen die aantasting in de breedste zin van het woord als gemene deler hebben. Zijn verzamel woede was zo groot dat hij daarnaast nog twee lood sen volgestouwd heeft met de meest uiteenlopende rekwisieten voor zijn installaties. Etalagepoppen, maskers, kunstledematen, dieren op sterk water - “daar kwam ik via een veearts aan” -, vooroorlogs zie- kenhuismeubilair, - "zelfs een operatietafel die in het oude Elisabethziekenhuis nog dienst deed” -, Van Lies hout kon alles wel gebruiken. Ook zijn huiskamer oogt als een sfeervol rariteitenkabinet. In een kamerhoge kast staan de open planken volgepakt met kleinere, maar even noodzakelijke ingrediënten voor zijn stille vens. “Er is maar heel weinig wat ik weggooi,” merkt hij op. Wie even rondkijkt kan dat bevestigen. Zilverpapier tjes, kurken, zelfs een gedroogd zalmvelletje behoren tot zijn onalledaagse huiskamerinterieur. “Toch trek ik er nu niet echt meer op uit om spullen te verzamelen.” In het verleden was dat wel anders, beaamt hij. Al tij dens zijn studie in Antwerpen aan dé Koninklijke Aca demie voor Schone Kunsten in de zestigerjaren struin de hij heel België af op zoek naar spullen die de moeite waard waren. Toch wees destijds niets op een toe komst als fotograaf. Van Lieshout begon na zijn oplei dingen aan achtereenvolgens de Academie in Tilburg, de Jan van Eijck academie in Maastricht en de Ant werpse academie, zijn carrière als kunstenaar ‘ge woon’ als vrij schilder. heeft staan, staan gewoon te bestoffen. “Ik roep be wust het stof op.” Zo staat in een hoekje van de kamer een installatie die hij al in 1985 gebouwd heeft. Het stof ligt er meer dan duimendikop. En hoe vreemd ook, het stoort niet en is absoluut niet irritant. Het intrigeert en boeit eerder door het geënsceneerde karakter. De voorwerpen zijn met zorg gerangschikt en het stof is liefdevol gespaard. Het vraagt eerder om een verrui ming van het begrip ‘schoonheid’. Diverse overvolle planken met spullen ogen inmiddels ook al aardig grijs. “Stof moet rijpen", verklaart Wijnand simpel. Dat hij heel zuinig op zijn bestofte rekwisieten is blijkt uit de pincet en handschoenen die klaarliggen om de spul len die hij nodig heeft te pakken. Vette vingers zijn ab soluut taboe! Alle processen die met de vergankelijk heid te maken hebben, fascineren Van Lieshout. Wat is het effect van de tijd? "Ik heb, een jaar of vijf geleden, eens een broodje op een blikken bus gelegd.” Hij laat het resultaat van dit experiment zien. Als een strakge spannen huidje hangt wat nog rest van het broodje over het blik heen. Ook schimmels krijgen hun kans bij Wijnand. Ze woekeren uit tot landschappen met de meest verrassende vormen in schitterende kleuren. Een eigen wereld creëren “Ik heb menig nietsvermoedende Tilburger de stuipen op het lijf gejaagd," grinnikt Van Lieshout. Zijn geën sceneerde fotografie kreeg voor het eerst vaste vorm rond 1969. Hij begon toen met het construeren van grote tableaux vivants op de zolder van zijn atelier. In deze constructies verwerkte hij ook allerlei bewegen de elementen. Hij wist menig cafébezoeker te verlei den tot een bezoek aan zijn wondere wereld. “Niet ie dereen kon dat waarderen hoor. Er zijn weleens mensen gillend weggelopen." Nadeel van deze con structies was hun tijdelijke en ongrijpbare karakter. Dat vormde voor Van Lieshout de belangrijkste reden om zijn werk vast te leggen op groot formaat kleu renfoto's. In zijn foto’s schept hij een geheel eigen we reld. Mysterieus, surrealistisch en vaak met een eroti sche ondertoon. Manipulaties in de donkere kamer of met de computer zijn hem vreemd. “Alles op mijn foto’s bestaat echt.” Huivering of poëzie “Ondanks de huivering waardoor veel mensen bij het zien van mijn werk bevangen worden, vinden ze het vaak toch schitterend.” Maar Van Lieshout erkent dat niet iedereen de door hem wel zeer confronterend weergegeven gevolgen van de tand des tijds kan waarderen. Zelf vindt hij zijn werk recentere werk mil der geworden. "Eerder poëtisch dan huiveringwek kend." Het werk ‘Automme’ (1996), dat op deze pagina cen traal staat, is een duidelijke representant van Wij nands recentere werk. Als vitrine is een klein houten kastje gebruikt. De ‘in grediënten' worden gevormd door poppenoogjes, een vlinder, een kastanjebolster, perzikpit, een halve wal noot en een tangetje. Voor de belichting, wie ander werk van Wijnand kent zal zich verbazen over de kleur keuze, heeft Van Lieshout gebruik gemaakt van twee studioflitsers. "Voor mij is het een uitdaging om met minimale middelen aan de slag te gaan." Het ‘Ratten paleis’ uit 1995 is een meer traditionelere Van Lies hout; minitieus gebouwd en geënsceneerd en haast surrealistisch belicht. 15420537 leurmakerij 149?° 75?° 15?° 49?5 69?5 JESTRA BAL BAL in maat 4 en 5 isÖil. Hamers heeft UW-en schuifwanden. L iiiemoReliikheden ’mMWI.W.'a I epershandschoenen .95/149.95/139.95/129.95 OUSEN leuren en Senior I5 per paar S lormaal 19.95 XXL OP=OP mor 35.00 voor 45.00 voor 50.00 VCTRA I [HJASSEN I SEN OPGELET] wedstrijd- AL Punto Light KNVB 39?5 IEREN LOSSE 1 >NS In zwart en i S Vm XXL 5995 100.°° -S OP=OP r69.95 120W)

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 15