Audi A8 2.5 TDI Lexus GS300 1 dt> Zuinig aan de top A-klasse veilig verklaard i bv AUTO BONGERS u o s DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 18 december 1997 - pagina 3 pagina 2 5 tijd dien I 33 rttro. aldig. Technische gegevens: key silver.. Verbruik: od.. Prijs: Vervolg van pagina 1 Als een film ie doen wat. srgvc lidde On-screen A T T E T B.V. terwijl jde rar is. 1 24.950,- 1 16.950,- □zichte i's wat de schaal, ïd van >rdt <m/u 535 59 20 26 rt uit vier ivendien 1 24.500,- 1 23.950,- 1 25.950,- 127.950,- 1 33.950,- 1 46.950,- Wel worden sch in alle ’en versteld f 'm de acx o.eun in i 11.950,- i 23.950,- i 27.500,- i 33.950,- i 34.950,- i 19.950,- i 43.950,- i 69.950,- i 29.950,- i 43.950,- i 35.950,- I 37.500,- idrijf en i.V: )isterwijk. 16 80. 4129 ran 9 toll 7 uur I987 1986 I989 1986 ___I987 I989 I990 I988 I994 ™..I987 „-I987 I990 rachtig en rekkend afzonde zijn opge contact c systeem krijgen, wordt ir bestut eri spt Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg. Tel.: (013) 532 14 11 - Fax (013) I Sprendlingenstraat 12, 5061 KN Oisterwijk. Tel.: (013) 528 32 5 Audi A8 2.5 TDI 6 in V-vorm 2496 cc 78,3 x 86,4 mm 150 pk bij 4000 tr/min 310 Nm bij 1500-3200 tr/min lengte 5,034 meter, breedte 1,88 De motor kan probleemloos vanuit zo'n 1000 tr/min zonder horten of stoten snelheid maken. En worden topprestaties gevraagd dan geven de 150 paarden van de TDI-motor ook allemaal thuis. Er is een maximale snelheid mogelijk van 220 km/u en binnen 9,9 seconden wor vanuit stilstand de 100 ki gehaald. Dit alles wordt ook nog eens beloond met een uitermate gunstig gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 13,4. xn op 3 kosten sn iplaar voorzien van tionele automatische erblindingsspiegels 1 binnen als buiten. In l donker dimmen deze jwel meteen en dat Aluminium De net iets meer dan 5 meter lange Audi A8 is een uitermate beschaafde en chique auto die wel groot, maar absoluut niet pompeus overkomt. Van alle kanten bezien is de A8 een typische Audi. Het feit dat de carrosserie volledig uit aluminium is gemaakt, is eigenlijk niet te zien. Door het gebruik van dit materiaal brengt de A8 ten opz vergelijkbare auto's minder gewicht op d« zonder op het gebied carrosserie-stijfheid te moeten inleveren. De A8 is aan de buitenzijde gepast 'aangekleed' met contact wordt gestoken komt de stuurkolom terug in de gewenste hoogte en diepte. Lederen bekleding is een optie alsmede stoelverwarming. de stoelen elektrisc gewenste richtingen vei; en kan met een druk op d knop meer of minder stei de rug worden gegeven. Ruimte biedt de GS300 op alle vier (vijf) de zitplaatsen in voldoende mate. Ook de hoofdruimte achterin mag er zijn. Tussen de voorstoelen is een middenarmsteun gemaakt met twee opbergvakken eronder, de middenarmsteun op i achterbank uitklapbaar Portierpanelen en middenconsole zijn met hout afgewerkt en dat geeft gelukkig wat extra uitstraling aan het vrij uniform gekleurde interieur. De Zweed Ruw die het hallef rollen bracht, i tevreden: "Het ten opzicht vorige onderstelafstemming is duidelijk, zonder dat dit teil koste is gegaan van het comfort.". Door toepassing van het standaard ESP is de A- klasse nu de veiligste auto in zijn segment. Ook bij een maximale belading behoudt de auto zijn rijstabiliteit en hindernissen worden zonder onverwachte verrassingen genomen. Mercedes gaat de gewijzigde A-klasse vanaf februari leveren. Op dit moment wordt de assemblagelijn in het Duitse Rastatt aangepast. Het is opmerkelijk om te zien dat de laatste jaren in de topklasse de dieselmotor op succesvolle wijze zijn intrede heeft gedaan. Een combinatie van technische mogelijkheden en door milieu- denken ingegeven acceptatie zorgen hier voor het succes. Audi levert sinds kort een nieuwe 2,5 liter V6 TDI-motor in de A4, A6 en A8. We reden met de laatste. Nm tussen de 1500 en 3200 tr/min. Dit geeft al aan dat de souplesse van de V6 TDI- motor zeer hoog is. De voorgloeitijd is zelfs bij koude motor verwaarloosbaar kort. Daarna slaat de 6-pitter in de verte nagelend aan. Het dieselgeluid is maar korte hoorbaar bij lage toerental en in koude toestand. Wie eenmaal met de A8 TDI op weg is, zal zweren dat er een krachtige benzinemotor in het vooronder ligt. De voorwielen van de A8 worden aangedreven via een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het hoogste verzet is bedoeld om extra zuinig te kunnen rijden, maar door het lage geluidsniveau vergeet je geregeld de zesde versnelling in te schakelen. De V6 TDI kan ook met een vijftraps tiptronic worden besteld en is er mdien als vierwielaangedreven quattro. Door het brede koppel is de motor onder alle omstandigheden krac hoeft er verbazingwe, weinig geschakeld te worden. Voorgloeitijd Audi introduceerde eind jaren tachtig de 4 cilinder TDI- motor in de 80. Natuurlijk wordt bij deze nieuwe V6- krachtbron ook de directe inspuiting toegepast die zorgt voor een hoog vermogen bij een relatief bescheiden cilinderinhoud. Via twee keer twee bovenliggende nokkenassen worden in totaal 24 kleppen bediend, terwijl de turbocompressor zijn lucht krijgt toegediend via een intercooler. Bovendien is de turbo uitgerust met een variabele geometrie, zodat al bovei bij lage toerentallen wordt meegewerkt. Deze mooie machine zorgt met al deze technieken voor een vermogen van 150 pk bij 4000 tr/min en fors koppel van 310 1570 kg 1900 kg topsnelheid 220 km/u acceleratie 0-100 km/u in 9,9 sec. stadscyclus 10,3 liter/100 km buiten wegcyclus 5,6 liter/100 km gecombineerd 7,3 liter/100 km f.126.970,= Robert Collin nietje aan het :ht, is zeer liet verschil ite van de Betaalbaar De auto beschikt over een flink glasoppervlak, maar de achterste stijlen liggen behoorlijk ver van de bestuurder af, zodat het overzicht niet optimaal is. Bovendien was ons testexenq de optiom antiver11' zowel 1 het i vriji kan worden i ook de afsta, huidige brandstofhoeveelheid kan worden gereden. Erg belangrijk, omdat met een tankinhoud van 90 liter men gemakkelijk meer dan duizend kilometer verder kan komen en men het tanken snel zou vergeten. De Audi A8 heeft een fraai onderstel. Voor zien we een onafhankelijke ophanging met behulp van een viermaal geleide as en dubbel werkende gasdrukschokdempers. Achter beschikt de A8 over trapezium draagarmen. Het remsysteem bestaat schijven, ABS en box een elektronische remkrachtverdeler. Over het remvermogen van de A8 zijn er dan ook helemaal geen klachten. Om te voorkomen dat de krachtige motor zijn koppel niet volledig op de weg kan overbrengen en vervolgens de wielen gaan doorslippen, is ook een aandrijfslipregeling standaard (ASR). De Overigens beschikken alleen de Duitse merken over diesels in de topklasse. Mercedes levert een 6 cilinder lijnmotor met turbo in de S-klasse, BMW bouwt de vertrouwde 2,5 liter in het vooronder van de 7- serie en Audi kon met de A8 niet achterblijven. De nieuwe Lexus GS300 staat in de prijslijst voor f. 119.950,= en voor dat bedrag biedt het Japanse merk veel auto. De uitrusting is zeer compleet, de afwerking bovengemiddeld en het geboden comfort sluit precies aan bij de wensen van de verwende kopers in dit segment. De uitstraling is bijzonder bescheiden. Als opties biedt Lexus stoelverwarming, geheugen op de elektrische stoelverstelling, Xenon- lampen met spoeiers en niveauregeling, een elektrisch bediend glazen schuif/kanteldak, lederen bekleding en het genoemde navigatiesysteem. Een fully- loaded GS300 komt dan f. 147.645,= exclusief de voor het rijklaar maken (f. 1.065,=). Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: meter Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: Audi heeft een moderne grote dieselmotor ontwikkeld die uitstekend past bij het voorname karakter van de A8. De auto is royaal voor wat betreft afmetingen en uitrusting. De motor zorgt daarbij voor goede prestaties, een plezierig laag verbruik en is erg stil. men soms het idee heeft dat de buitenwereld als een film voorbij trekt. Het interieur van de GS300 oogt chique door het materiaalgebruik, maar is wat betreft vormgeving geen hoogstandje. Aardig is dat de drie klokken waaruit het dashboard bestaat m bijgehouden. En voorwielaangedreven A8 TDI tand die nog met de rijdt comfortabel door zijn goed afgestemde vering, al blijft de Duitse afkomst voelbaar aanwezig. Door de voorwielaandrijving komt het allemaal uiterst voorspelbaar voor, terwijl in noodgevallen de elektronica een oogje in het zeil houdt en zo nodig ingrijpt. En mocht het dan nog verkeerd gaan, dan is de A8 niet alleen voorzien van een sterke kooiconstructie, jnaar ook van twee airbags en maar liefst vier zij-airbags in de rugleuning van voorstoelen en achterbank. Uiteraard waakt de elektronica over de GS300 en zijn inzittenden. ABS en Traction Control zijn standaard alsmede een Vehicle Stability Control. Dit systeem reageert direct op onder-of overstuur en grijpt in door middel van het terugnemen van het gas of het bijremmen van één of meerdere wielen. Middels een lampje en geluidssignaal weet de bestuurder dat het systeem aan het werk is. Opmerkelijk is nog steeds de rust in het interieur. Buiten en motorgeluiden zijn zo uitstekend geïsoleerd, dat bevorderd lang niet altijd het overzicht. Dat de Audi A8 in de topklasse zit is niet alleen te zien aan afmetingen en uitrusting. Ook de prijzen zijn ernaar. Toch is de V6 TDI de meest betaalbare A8 met een vanafprijs van f. 126.970,=. Met Tiptronic automaat komt dezelfde auto op f.131.770,= en wordt daar ook nog eens quattro-vierwielaandrijving aan toegevoegd, dan komen we uit op f. 141.770,=. De duurste uit de serie is de sportieve S8 met Tiptronic voor f.224.300,=. Het moge duidelijk zijn dat het marktpotentieel van de V6 TDI veel groter is dan van zijn snelste broer. Fraai onderstel De auto heeft vier royale zitplaatsen met in hoogte en hoek verstelbare hoofdsteunen en opklapbare middenarmsteunen. De voorstoelen kunnen in hoogte worden aangepast en tevens is de rugleuning met een druk op de knóp te verstellen. Ook op elektrische wijze kunnen de buitenspiegels van stand worden veranderd en de vier portierruiten worden geopend. Het klimaatbeheersingssysteem kent een gescheiden temperatuurregeling voor de linker en rechter wagenhelft en is uiteraard voorzien van airconditioning met een zonnestandafhankelijke regeling. De koper van een A8 mag zelf zijn radio uitzoeken, maar krijgt wel een voorbereiding met 6 speakers en een automatische staafantenne. Het dashboard is uitermate compleet en herbergt een toerenteller, snelheidsmeter, digitaal klokje en een boordcomputer, waarop onder meer het 51’ ,e aangenaam lage verbruik het astje een heeft waardoor kte wordt ikelijk van de _t spreekt voor "pklasse-auto elektrische ■'els, een xuiurmeter, endeling, airco met Zoals weken geleden reeds aangekondigd, heeft Mercedes het volledige onderstel van nieuwe A-klasse herzien. En om de verbeterde wegligging op overtuigende wijze te laten testen, heeft het merk de vijf autojournalisten uitgenodigd die in een eerder stadium de kleine Benz volledig of bijna op zijn kant legden tijdens de zogenaamde Eland- test. Onder leiding van Niki Lauda werd de test met de gemodificeerde A- klasse probleemloos herhaalt. Naast de Eland- proef werd ook de ISO- slalom over een afstand van 18 meter zonder mankementen afgewerkt. f .9.990,= extra en komt op de plaats waar normaal de bediening van de verwarming zit. Het bestaat uit een computerschermpje met rondom een aantal knoppen. Op het scherm kunnen 'on screen' de klimaatsregeling, de audio-installatie en het navigatiesysteem worden bediend. Gelukkig kan het scherm ook worden uitgezet, omdat het anders onder het rijden teveel afleid. Nederlandse software voor de navigatiecomputer is nog in voorbereiding. Het is een aardig item, maar verre van een toppunt van bedieningsgemak. Men moet echt even de tijd nemen om dit =vsteem goed onder de knie te ?n. En ieder keer als het t ingeschakeld moet de lurder plechtig beloven niet onder het rijden mee te jelen. De GS300 heeft twee airbags en twee sidebags standaard. Grappig is dat de af-fabriek gemonteerde audio- installatie inclusief een CD- wisselaar in het dashboardkas*;- - voorziening hee±i de geluidssterkte geregeld af hank rijgeluiden. Het s' zich dat deze topk is uitgerust met el ruiten en spiegels buitentemperatui centrale vergrei cruise-control, a gescheiden regeling en startblokkering. Optioneel is het Multivision navigatiesysteem. Dit kost lerlijk in de omlijsting •genomen. Als het .iaf staat, zijnde instrumenten niet af te lezen. Deze lichten op als de sleutel wordt ojngedraaid. Bij in- en uitstappen staat de elektrisch in twee richtingen verstelbare stuurkolom in de hoogste stand. Als de sleutel in het meegespoten bumpers, portiergrepen, buitenspiegelbehuizing en stootstrips. Verder worden accenten gelegd met chroomstrips rond de grille, ruitomlijsting en op de stootranden. Standaard zijn de gedistingeerde lichtmetalen wielen met 225/60 WR 16 banden. De portieren en het kofferdeksel worden centraal vergrendeld met behulp van een afstandsbediening waarmee ook de wegrijblokkering en het antidiefstalalarm in werking worden gezet. De bagageruimte heeft met 525 liter een plezierig bruikbare inhoud. Het interieur komt zakelijk, maar ook met zorg ingericht over. Alhoewel het dashboard en de bovenzijde van de portieren in zwart zijn uitgevoerd, brengen de houten panelen op diverse plaatsen de nodige afwisseling. In ons geval was de A8 TDI voorzien van een beige lederen bekleding met vloerbedekking en onderzi;J van dashboard en portieren iu een passende kleur. Daarmee wordt al heel snel een 'Jaguar effect' verkregen. OE AUTOMAAT

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 27