Audi A8 2.5 TDI
Lexus GS300
1
dt>
Zuinig
aan de top
A-klasse veilig verklaard
i bv
AUTO BONGERS
u
o
s
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 18 december 1997 - pagina 3
pagina 2
5 tijd
dien
I 33
rttro.
aldig.
Technische gegevens:
key silver..
Verbruik:
od..
Prijs:
Vervolg van pagina 1
Als een film
ie doen wat.
srgvc
lidde
On-screen
A
T
T
E
T
B.V.
terwijl
jde
rar is.
1 24.950,-
1 16.950,-
□zichte
i's wat
de schaal,
ïd van
>rdt
<m/u
535 59 20
26
rt uit vier
ivendien
1 24.500,-
1 23.950,-
1 25.950,-
127.950,-
1 33.950,-
1 46.950,-
Wel worden
sch in alle
’en versteld
f 'm de
acx o.eun in
i 11.950,-
i 23.950,-
i 27.500,-
i 33.950,-
i 34.950,-
i 19.950,-
i 43.950,-
i 69.950,-
i 29.950,-
i 43.950,-
i 35.950,-
I 37.500,-
idrijf
en
i.V:
)isterwijk.
16 80.
4129
ran 9 toll 7 uur
I987
1986
I989
1986
___I987
I989
I990
I988
I994
™..I987
„-I987
I990
rachtig en
rekkend
afzonde
zijn opge
contact c
systeem
krijgen,
wordt ir
bestut
eri
spt
Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg. Tel.: (013) 532 14 11 - Fax (013) I
Sprendlingenstraat 12, 5061 KN Oisterwijk. Tel.: (013) 528 32 5
Audi A8 2.5 TDI
6 in V-vorm
2496 cc
78,3 x 86,4 mm
150 pk bij 4000 tr/min
310 Nm bij 1500-3200 tr/min
lengte 5,034 meter, breedte 1,88
De motor kan probleemloos
vanuit zo'n 1000 tr/min zonder
horten of stoten snelheid
maken. En worden
topprestaties gevraagd dan
geven de 150 paarden van de
TDI-motor ook allemaal thuis.
Er is een maximale snelheid
mogelijk van 220 km/u en
binnen 9,9 seconden wor
vanuit stilstand de 100 ki
gehaald. Dit alles wordt ook
nog eens beloond met een
uitermate gunstig gemiddeld
brandstofverbruik van 1 op
13,4.
xn op
3 kosten
sn
iplaar voorzien van
tionele automatische
erblindingsspiegels
1 binnen als buiten. In
l donker dimmen deze
jwel meteen en dat
Aluminium
De net iets meer dan 5 meter
lange Audi A8 is een
uitermate beschaafde en
chique auto die wel groot,
maar absoluut niet pompeus
overkomt. Van alle kanten
bezien is de A8 een typische
Audi. Het feit dat de
carrosserie volledig uit
aluminium is gemaakt, is
eigenlijk niet te zien. Door het
gebruik van dit materiaal
brengt de A8 ten opz
vergelijkbare auto's
minder gewicht op d«
zonder op het gebied
carrosserie-stijfheid te
moeten inleveren. De A8 is
aan de buitenzijde gepast
'aangekleed' met
contact wordt gestoken komt
de stuurkolom terug in de
gewenste hoogte en diepte.
Lederen bekleding is een
optie alsmede
stoelverwarming.
de stoelen elektrisc
gewenste richtingen vei;
en kan met een druk op d
knop meer of minder stei
de rug worden gegeven.
Ruimte biedt de GS300 op alle
vier (vijf) de zitplaatsen in
voldoende mate. Ook de
hoofdruimte achterin mag er
zijn. Tussen de voorstoelen is
een middenarmsteun
gemaakt met twee
opbergvakken eronder,
de middenarmsteun op i
achterbank uitklapbaar
Portierpanelen en
middenconsole zijn met hout
afgewerkt en dat geeft
gelukkig wat extra uitstraling
aan het vrij uniform
gekleurde interieur.
De Zweed Ruw
die het hallef
rollen bracht, i
tevreden: "Het
ten opzicht
vorige
onderstelafstemming is
duidelijk, zonder dat dit
teil koste is gegaan van
het comfort.". Door
toepassing van het
standaard ESP is de A-
klasse nu de veiligste
auto in zijn segment. Ook
bij een maximale
belading behoudt de auto
zijn rijstabiliteit en
hindernissen worden
zonder onverwachte
verrassingen genomen.
Mercedes gaat de
gewijzigde A-klasse
vanaf februari leveren.
Op dit moment wordt de
assemblagelijn in het
Duitse Rastatt
aangepast.
Het is opmerkelijk om te zien dat de
laatste jaren in de topklasse de
dieselmotor op succesvolle wijze zijn
intrede heeft gedaan. Een combinatie van
technische mogelijkheden en door milieu-
denken ingegeven acceptatie zorgen hier
voor het succes. Audi levert sinds kort een
nieuwe 2,5 liter V6 TDI-motor in de A4, A6
en A8. We reden met de laatste.
Nm tussen de 1500 en 3200
tr/min. Dit geeft al aan dat de
souplesse van de V6 TDI-
motor zeer hoog is. De
voorgloeitijd is zelfs bij koude
motor verwaarloosbaar kort.
Daarna slaat de 6-pitter in de
verte nagelend aan. Het
dieselgeluid is maar korte
hoorbaar bij lage toerental
en in koude toestand. Wie
eenmaal met de A8 TDI op
weg is, zal zweren dat er een
krachtige benzinemotor in het
vooronder ligt. De voorwielen
van de A8 worden
aangedreven via een
handgeschakelde
zesversnellingsbak. Het
hoogste verzet is bedoeld om
extra zuinig te kunnen rijden,
maar door het lage
geluidsniveau vergeet je
geregeld de zesde versnelling
in te schakelen. De V6 TDI kan
ook met een vijftraps tiptronic
worden besteld en is er
mdien als
vierwielaangedreven quattro.
Door het brede koppel is de
motor onder alle
omstandigheden krac
hoeft er verbazingwe,
weinig geschakeld te worden.
Voorgloeitijd
Audi introduceerde eind jaren
tachtig de 4 cilinder TDI-
motor in de 80. Natuurlijk
wordt bij deze nieuwe V6-
krachtbron ook de directe
inspuiting toegepast die zorgt
voor een hoog vermogen bij
een relatief bescheiden
cilinderinhoud. Via twee keer
twee bovenliggende
nokkenassen worden in totaal
24 kleppen bediend, terwijl de
turbocompressor zijn lucht
krijgt toegediend via een
intercooler. Bovendien is de
turbo uitgerust met een
variabele geometrie, zodat al bovei
bij lage toerentallen wordt
meegewerkt. Deze mooie
machine zorgt met al deze
technieken voor een
vermogen van 150 pk bij 4000
tr/min en fors koppel van 310
1570 kg
1900 kg
topsnelheid 220 km/u
acceleratie 0-100 km/u in 9,9 sec.
stadscyclus 10,3 liter/100 km
buiten wegcyclus 5,6 liter/100 km
gecombineerd 7,3 liter/100 km
f.126.970,=
Robert Collin
nietje aan het
:ht, is zeer
liet verschil
ite van de
Betaalbaar
De auto beschikt over een
flink glasoppervlak, maar de
achterste stijlen liggen
behoorlijk ver van de
bestuurder af, zodat het
overzicht niet optimaal is.
Bovendien was ons
testexenq
de optiom
antiver11'
zowel 1
het i
vriji
kan worden i
ook de afsta,
huidige
brandstofhoeveelheid kan
worden gereden. Erg
belangrijk, omdat met een
tankinhoud van 90 liter men
gemakkelijk meer dan
duizend kilometer verder kan
komen en men het tanken snel
zou vergeten.
De Audi A8 heeft een fraai
onderstel. Voor zien we een
onafhankelijke ophanging
met behulp van een viermaal
geleide as en dubbel
werkende
gasdrukschokdempers.
Achter beschikt de A8 over
trapezium draagarmen. Het
remsysteem bestaat
schijven, ABS en box
een elektronische
remkrachtverdeler. Over het
remvermogen van de A8 zijn
er dan ook helemaal geen
klachten. Om te voorkomen
dat de krachtige motor zijn
koppel niet volledig op de
weg kan overbrengen en
vervolgens de wielen gaan
doorslippen, is ook een
aandrijfslipregeling
standaard (ASR). De
Overigens beschikken alleen
de Duitse merken over diesels
in de topklasse. Mercedes
levert een 6 cilinder lijnmotor
met turbo in de S-klasse, BMW
bouwt de vertrouwde 2,5 liter
in het vooronder van de 7-
serie en Audi kon met de A8
niet achterblijven.
De nieuwe Lexus GS300 staat
in de prijslijst voor f. 119.950,=
en voor dat bedrag biedt het
Japanse merk veel auto. De
uitrusting is zeer compleet, de
afwerking bovengemiddeld
en het geboden comfort sluit
precies aan bij de wensen van
de verwende kopers in dit
segment. De uitstraling is
bijzonder bescheiden. Als
opties biedt Lexus
stoelverwarming, geheugen
op de elektrische
stoelverstelling, Xenon-
lampen met spoeiers en
niveauregeling, een
elektrisch bediend glazen
schuif/kanteldak, lederen
bekleding en het genoemde
navigatiesysteem. Een fully-
loaded GS300 komt dan
f. 147.645,= exclusief de
voor het rijklaar maken
(f. 1.065,=).
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
meter
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
Audi heeft een moderne grote
dieselmotor ontwikkeld die
uitstekend past bij het
voorname karakter van de A8.
De auto is royaal voor wat
betreft afmetingen en
uitrusting. De motor zorgt
daarbij voor goede prestaties,
een plezierig laag verbruik en
is erg stil.
men soms het idee heeft dat
de buitenwereld als een film
voorbij trekt.
Het interieur van de GS300
oogt chique door het
materiaalgebruik, maar is
wat betreft vormgeving geen
hoogstandje. Aardig is dat de
drie klokken waaruit het
dashboard bestaat
m bijgehouden. En voorwielaangedreven A8 TDI
tand die nog met de rijdt comfortabel door zijn
goed afgestemde vering, al
blijft de Duitse afkomst
voelbaar aanwezig. Door de
voorwielaandrijving komt het
allemaal uiterst voorspelbaar
voor, terwijl in noodgevallen
de elektronica een oogje in
het zeil houdt en zo nodig
ingrijpt. En mocht het dan nog
verkeerd gaan, dan is de A8
niet alleen voorzien van een
sterke kooiconstructie, jnaar
ook van twee airbags en maar
liefst vier zij-airbags in de
rugleuning van voorstoelen
en achterbank.
Uiteraard waakt de
elektronica over de GS300 en
zijn inzittenden. ABS en
Traction Control zijn
standaard alsmede een
Vehicle Stability Control. Dit
systeem reageert direct op
onder-of overstuur en grijpt in
door middel van het
terugnemen van het gas of het
bijremmen van één of
meerdere wielen. Middels een
lampje en geluidssignaal
weet de bestuurder dat het
systeem aan het werk is.
Opmerkelijk is nog steeds de
rust in het interieur. Buiten
en motorgeluiden zijn zo
uitstekend geïsoleerd, dat
bevorderd lang niet altijd het
overzicht.
Dat de Audi A8 in de
topklasse zit is niet alleen te
zien aan afmetingen en
uitrusting. Ook de prijzen zijn
ernaar. Toch is de V6 TDI de
meest betaalbare A8 met een
vanafprijs van f. 126.970,=. Met
Tiptronic automaat komt
dezelfde auto op f.131.770,= en
wordt daar ook nog eens
quattro-vierwielaandrijving
aan toegevoegd, dan komen
we uit op f. 141.770,=. De
duurste uit de serie is de
sportieve S8 met Tiptronic
voor f.224.300,=. Het moge
duidelijk zijn dat het
marktpotentieel van de V6 TDI
veel groter is dan van zijn
snelste broer.
Fraai onderstel
De auto heeft vier royale
zitplaatsen met in hoogte en
hoek verstelbare
hoofdsteunen en opklapbare
middenarmsteunen. De
voorstoelen kunnen in hoogte
worden aangepast en tevens
is de rugleuning met een druk
op de knóp te verstellen. Ook
op elektrische wijze kunnen
de buitenspiegels van stand
worden veranderd en de vier
portierruiten worden
geopend. Het
klimaatbeheersingssysteem
kent een gescheiden
temperatuurregeling voor de
linker en rechter wagenhelft
en is uiteraard voorzien van
airconditioning met een
zonnestandafhankelijke
regeling. De koper van een A8
mag zelf zijn radio uitzoeken,
maar krijgt wel een
voorbereiding met 6 speakers
en een automatische
staafantenne. Het dashboard
is uitermate compleet en
herbergt een toerenteller,
snelheidsmeter, digitaal
klokje en een boordcomputer,
waarop onder meer het
51’ ,e aangenaam lage verbruik
het
astje een
heeft waardoor
kte wordt
ikelijk van de
_t spreekt voor
"pklasse-auto
elektrische
■'els, een
xuiurmeter,
endeling,
airco met
Zoals weken geleden
reeds aangekondigd,
heeft Mercedes het
volledige onderstel van
nieuwe A-klasse herzien.
En om de verbeterde
wegligging op
overtuigende wijze te
laten testen, heeft het
merk de vijf
autojournalisten
uitgenodigd die in een
eerder stadium de kleine
Benz volledig of bijna op
zijn kant legden tijdens
de zogenaamde Eland-
test. Onder leiding van
Niki Lauda werd de test
met de gemodificeerde A-
klasse probleemloos
herhaalt. Naast de Eland-
proef werd ook de ISO-
slalom over een afstand
van 18 meter zonder
mankementen afgewerkt.
f .9.990,= extra en komt op de
plaats waar normaal de
bediening van de verwarming
zit. Het bestaat uit een
computerschermpje met
rondom een aantal knoppen.
Op het scherm kunnen 'on
screen' de klimaatsregeling,
de audio-installatie en het
navigatiesysteem worden
bediend. Gelukkig kan het
scherm ook worden uitgezet,
omdat het anders onder het
rijden teveel afleid.
Nederlandse software voor de
navigatiecomputer is nog in
voorbereiding. Het is een
aardig item, maar verre van
een toppunt van
bedieningsgemak. Men moet
echt even de tijd nemen om dit
=vsteem goed onder de knie te
?n. En ieder keer als het
t ingeschakeld moet de
lurder plechtig beloven
niet onder het rijden mee te
jelen.
De GS300 heeft twee airbags
en twee sidebags standaard.
Grappig is dat de af-fabriek
gemonteerde audio-
installatie inclusief een CD-
wisselaar in het
dashboardkas*;- -
voorziening hee±i
de geluidssterkte
geregeld af hank
rijgeluiden. Het s'
zich dat deze topk
is uitgerust met el
ruiten en spiegels
buitentemperatui
centrale vergrei
cruise-control, a
gescheiden regeling en
startblokkering. Optioneel is
het Multivision
navigatiesysteem. Dit kost
lerlijk in de omlijsting
•genomen. Als het
.iaf staat, zijnde
instrumenten niet af te lezen.
Deze lichten op als de sleutel
wordt ojngedraaid. Bij in- en
uitstappen staat de elektrisch
in twee richtingen verstelbare
stuurkolom in de hoogste
stand. Als de sleutel in het
meegespoten bumpers,
portiergrepen,
buitenspiegelbehuizing en
stootstrips. Verder worden
accenten gelegd met
chroomstrips rond de grille,
ruitomlijsting en op de
stootranden. Standaard zijn
de gedistingeerde
lichtmetalen wielen met
225/60 WR 16 banden. De
portieren en het kofferdeksel
worden centraal vergrendeld
met behulp van een
afstandsbediening waarmee
ook de wegrijblokkering en
het antidiefstalalarm in
werking worden gezet. De
bagageruimte heeft met 525
liter een plezierig bruikbare
inhoud.
Het interieur komt zakelijk,
maar ook met zorg ingericht
over. Alhoewel het dashboard
en de bovenzijde van de
portieren in zwart zijn
uitgevoerd, brengen de
houten panelen op diverse
plaatsen de nodige
afwisseling. In ons geval was
de A8 TDI voorzien van een
beige lederen bekleding met
vloerbedekking en onderzi;J
van dashboard en portieren iu
een passende kleur. Daarmee
wordt al heel snel een 'Jaguar
effect' verkregen.
OE AUTOMAAT