Gehuld in
stilzwijgen
Mercedes bewaart CLK
Cabrio voor Genève
Saab 9-3
debuteert
in Detroit
A
Citroen'
historie
0 0 7 4 3
op
CD-ROM
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
Geen nieuws
I
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Auto Bongers bakt ze bruin
-
pagina 24
Donderdag 18 december 1997
Lexus
ifstei
stogen
5
Intelligent
Lees verder pagina 3
ir de
t licht
■els
Ltje
*st-
J
ien
Autotest:
Lees verder
Audi A8 2.5 TDI
in dit nummer
o.a.:
pag.3
pag. 7
)esso.
e etc.
Oplage: 103.000
Musée Peugeot
in Sochaux
Jaargang 9
Nummer 48
httpi^www.autogigastore.
com
email: tonyvos@globe.nl
Doorzichtig
De nieuwe GS300 volgt zijn
jn over de inr
stelijk hoog!
mt
is
Sprendlingenstraat 12,
Oisterwijk, Tel.: (013)5283226
136 f
van
3,2 li
■triële
nCiti
ndré
srs' toe.
t de auto op
it komen
gaat hier
irect
"oud-op-nieuw" autoshow van 18 december t/m 4 januari
Prachtige Volkswagens, fraaie Audi'
gerenommeerde merken sieren de i
nieuw”autoshow bij Auto Bonc°
bollen kunt u met onze verkop?
uw huidige auto... Want die is n
ingespoten turbodiesel met
vier kleppen per cilinder.
Deze motor is samen met
Opel ontwikkeld, maar heeft
voor gebruik in de 9-3 diverse
wijzigingen ondergaan. In het
vernieuwde interieur zien we
voortaan het Saab Active
Head Restraint-system om
whiplash te reduceren en
standaard side-bags. De
nieuwe 9-3 van Saab wordt in
ons land omstreeks maart
verwacht.
Eind februari leest u onze
eerste bevindingen.
AUTO <7/> BONGERS
Ringbaan Noord 65,
Tilburg. Tel.: (013)5321411
chromen omlijsting en in het
midden het Lexus-embleem.
Al bij al is de nieuwe GS300
een tikkeltje meer ingetogen
dan de eerste generatie.
changing is op
Igingen na van de
versie
romen, terwijl de
te ophanging nieuw
.o. xxx is gezocht naar een
grotere stabiliteit bij snelle
bochten. De oplossing is niet
alleen in de ophanging
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
De bagageruimte van de CLK
Cabrio heeft een volume van
238 liter bij een neergeklapte
omstandigheden en het
gedrag van de bestuurder.
De wielen zijn rondom
onafhankelijk opgehangen
volgens het double wishbone
principe. De
voorwielophc
kleine wijzigi
bestaande versi
overgenc
achterste
is. Er is
Een autofabrikant die zowel betaalbare als
exclusieve auto's wil verkopen, doet er verstandig
aan de dure modellen onder een andere merknaam
te brengen via een afzonderlijk dealernet. Toyota
heeft deze aanpak gevolgd met de Lexus-modellen,
maar scoort daarmee op de Amerikaanse markt
veel beter dan in Europa. De nieuwe Lexus GS300 is
een smaakmaker.
Als het om kwaliteit gaat kun
je het aan Toyota wel
overlaten om een uitstekende
auto te bouwen. Maar met
kwaliteit alleen ben je er nog
lang niet, zeker niet in de
topklasse waar uitstraling en
een gevestigde naam van
groot belang zijn. Toch is het
vooral op het gebied van
kwaliteit, betrouwbaarheid
en superieure techniek dat
Lexus naam heeft weten te
maken.
kap en 377 liter als gesloten
wordt gereden. Technisch
komt de cabrio sterk met de
coupé overeen met
uitzondering van enkele
versterkingen in de
carrosserie. Mocht d
z'n zij of kop terecht
dan schuiven de
hoofdsteunen achterin
vliegenvlug omhoog om extra
bescherming te bieden.
Mercedes gaat de CLK Cabrio
leveren met 2 liter motor van
i pk, 2,3 liter Kompressor
1193 pk en met de nieuwe
liter V6 van 218 pk.
gelijknamige voorganger op,
maar is helemaal nieuw. In
eerste aanblik zou men
wellicht nog kunnen denken
dat het om een ingrijpende
facelift gaat, maar wie er
even wat langer de tijd voor
neemt, is snel uit deze droom
verlost. De nieuwe GS300 is
wat korter dan zijn
voorganger, maar heeft een
langere wielbasis en dat zor
weer voor meer binnenruimte
Opvallend aan het profiel is
hoe kort de neus en de
achtersteven zijn en dat het
grootste deel van de lengte
van de auto door de
De Cabrio is gebaseerd op de
bestaande coupé en wordt
geheel synchroon aan deze
auto geleverd in een Sport en
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Als in het Zwitserse Genève
volgend jaar maart de
poorten weer geopend
worden voor de jaarlijkse
autotentoonstelling zal
Mercedes er present zijn met
de nieuwe CLK Cabrio, een
auto die vanaf juni bij de
Nederlandse dealers
verschijnt. De Verenigde
Staten en Japan volgen in het
najaar.
Sinds kort is er voor
Citrofielen een geweldige
CD-ROM op de markt waarop
meer dan duizend foto's van
het merk te zien zijn, maar
liefst veertien
filmfragmenten, diverse
geluidsregistraties en
natuurlijk de nodige teksten.
De vijfentachtigjarige historie
wordt op diverse manieren
met tekst, beeld en geluid
belicht. Drie Citroën-
specialisten hebben de CD
samengesteld en gaan in op
zowel de hoogte- als
dieptepunten, de menselijke,
economische, industriële en
sportieve kanten van Citroën.
Op de CD spreekt André
Citroën zelf de'kijker
Oók wordt door de
hïiisfanfare het Citroën-lied
^gespeeld, ziet men de
verlichte Eiffel-toren en een
vliégtuig dat de merknaam in
de lucht schrijft. De CD-ROM
"La Legende Citroën" kost
f.99,= en is verkrijgbaar in
diverse specialiseerde
winkels, in boekhandels,
FNAC, Virgin en grote
warenhuizen, (info: 't
Citrofieltje 013-5704719).
ii’s, maar ook perfecte andere
showroom tijdens de “oud-op-
igers. Onder het genot van gratis olie-
opers bakkelijen over de inruilprijs van
o natuurlijk feest
lager zwaartepunt. De
specifieke afstemming van
het onderstel is in Europa tot
stand gekomen om te kunnen
voldoen aan de eisen die door
automobilisten in dit segmen
worden gesteld. Standaard is
een snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging die bij
manoeuvreersnelheden
lekker veel meehelpt, maar op
de snelweg meer dan
voldoende gevoel geeft.
Begin januari 1998 laat Saab
de nieuwe 9-3 op de Detroit
Auto Show zien. Het gaat hier
om een evolutie van de
bestaande Saab 900. De
optische veranderingen zijn
niet al te groot, maar Saab
presenteert tegelijk enkele
technische wijzigingen en
toevoegingen. Zo wordt de 9-3
leverbaar met een nieuwe
turbodieselmotor. Daarmee
betreedt het Zweedse merk
voor het eerst het
dieselsegment. Het g
om een 4 cilinder dire
Technisch werd van dezelfde
basis uitgegaan. Zo ligt in het
vooronder de bekende 3 liter 6
cilinder lijnmotor nu echter
voorzien van variabele
kleptiming en een
elektronische
gasklepbediening. Dit heeft
zijn invloed op het vermogen
en de prestaties. Zo beschikt
de nieuweling over 222 pk bij
5800 tr/min (was 212 pk) en
wordt een maximaal koppel
bereikt van 298 Nm bij 3800
tr/min (was 275 Nm). De 16
centimeter kortere GS300
haalt een top van 230 km/u en
heeft voor de acceleratie van 0
tot 100 km/u 8,2 seconden
nodig. Het gewicht ligt met
1730 kg op een vergelijkbaar
niveau. De achterwielen
worden aangedreven via een
vijftrapsautomaat, een
nieuwe bak met een
intelligente sturing. Dat
betekent dat de
schakelmomenten volledig
automatisch worden bepaald
ingenomen. De neuspartij
wordt bovendien 'gebroken'
door de 16 inch vijfspaaks
lichtmetalen velgen met
225/55R16 banden. Vrijwel
alles aan de auto is in de
carrosseriekleur gespoten
zoals de bumpers,
portiergrepen en
buitenspiegels. Gelukkig
>rgt zorgen chromen strips op
rite, bumpers en flanken en een
dito rand rond de zijruiten
voor het broodnodige accent.
Grappig is dat deze rand over
de C-stijl wordt
doorgetrokken alsof er sprake
is van een klein, extra
zijruitje. Zowel voor als achter
hebben de ontwerpers ervoor
gekozen om de lichtfuncties
over verschillende units te
verdelen. Het front geeft
daarmee een vette knipoog
naar de Mercedes E-klasse.
De fraai gevormde
'doorzichtige' koplampen
hebben geïntegreerde
richtingaanwijzers, maar
mistlampen en het groot 1
zijn ieder afzonderlijk in
aparte units te vinden. Aan de
achterkant zitten de
mistlampen in het
kofferdeksel en zijn de
overige lichtfuncties op de
schermen aangebracht. De
zwarte grille is bescheiden
van afmetingen, heeft
Automerken zijn gebaat bij
publiciteit en liefst zoveel
mogelijk free-publicity.
Daar draagt dit blad
wekelijks toe bij. Immers
een fabrikant of importeur
hoeft alleen maar een
bericht en bijbehorende
foto rond te sturen en er
verschijnen artikelen in
vele bladen die de
consument inlichten over
het bestaan van een nieuw
model of nieuwe uitvoering
of andere
wetenwaardigheden. En
het is bewezen dat free-
publicity een importeur
meer oplevert dan de eigen
advertenties die altijd
'gekleurd'zijn. Maar
waarom zijn er dan nog
steeds importeurs die
nieuwtjes niet melden.
Een belangrijke reden
daarvoor is het feit dat een
eventueel bestaand model
nog enige tijd in ons land
verkocht moet worden.
Neem bijvoorbeeld de
huidige Chrysler Voyager
die in januari 1995 in Detroit
werd gepresenteerd en pas
een jaar later naar Europa
kwam. De Nederlandse
importeur heeft deze uiterst
belangrijke nieuwe auto 12
maanden lang volledig
dood gezwegen. Gelukkig
dat ik zelf naar de
betreffende Detroit Auto
Show was geweest en 'op
tijd' het nieuws kon
meedelen en laten zien. Op
dit moment wordt er in
Frankrijk een licht
gewijzigde Citroen Saxo
verkocht. In ons land zijn
blijkbaar nog teveel
exemplaren van de eerste
serie aanwezig, zodat de
importeur het niet nodig
acht publiciteit te zoeken
voor de noviteiten die op
komst zijn.
Met stomheid was ik echter
recent geslagen door een
actie van Nissan, of liever
het ontbreken aan actie. Ik
kom bij een dealer en wordt
daar gewezen op twee
nieuwtjes. Zo is de Sunny
Stationwagon terug van
weggeweest en biedt nu
meer uitrusting tegen een
lagere aanschafprijs.
Verder heeft Nissan recent
een aantal duidelijk
zichtbare wijzigingen aan
het uiterlijk van de Maxima
doorgevoerd. Geen enkel
teken van leveren van de
importeur! Een telefoontje
met die importeur leverde
als verklaring op dat men
met de Sunny geen 'Heintje
Davids-effect'wil krijgen r
dat de wijzigingen op de
Maxima te gering zijn voor
een persbericht. Vreemd,
als bijvoorbeeld een
houtpakket voor het
interieur van de Opel
Vectra in de ogen van een
collega-importeur wel
nieuws blijkt te zijn...
Tony Vos
Elegance uitgave en biedt
vier volwaardige zitplaatsen.
De fraaie cabriokap moet
handmatig boven de voorruit
worden losgemaakt, maar het
neerklappen gebeurt electro-
hydraulisch. De kap
verdwijnt keurig uit het zicht
onder een afdekking met
twee zogenaamde 'Air
Domes', die doen
terugdenken aan
legendarische racewagens.
SL-ZT-93
aan de hand van de