Gehuld in stilzwijgen Mercedes bewaart CLK Cabrio voor Genève Saab 9-3 debuteert in Detroit A Citroen' historie 0 0 7 4 3 op CD-ROM DAGEN TOT HET JAAR 2000 Geen nieuws I Bijlage van: DeTilburgseKoerier Auto Bongers bakt ze bruin - pagina 24 Donderdag 18 december 1997 Lexus ifstei stogen 5 Intelligent Lees verder pagina 3 ir de t licht ■els Ltje *st- J ien Autotest: Lees verder Audi A8 2.5 TDI in dit nummer o.a.: pag.3 pag. 7 )esso. e etc. Oplage: 103.000 Musée Peugeot in Sochaux Jaargang 9 Nummer 48 httpi^www.autogigastore. com email: tonyvos@globe.nl Doorzichtig De nieuwe GS300 volgt zijn jn over de inr stelijk hoog! mt is Sprendlingenstraat 12, Oisterwijk, Tel.: (013)5283226 136 f van 3,2 li ■triële nCiti ndré srs' toe. t de auto op it komen gaat hier irect "oud-op-nieuw" autoshow van 18 december t/m 4 januari Prachtige Volkswagens, fraaie Audi' gerenommeerde merken sieren de i nieuw”autoshow bij Auto Bonc° bollen kunt u met onze verkop? uw huidige auto... Want die is n ingespoten turbodiesel met vier kleppen per cilinder. Deze motor is samen met Opel ontwikkeld, maar heeft voor gebruik in de 9-3 diverse wijzigingen ondergaan. In het vernieuwde interieur zien we voortaan het Saab Active Head Restraint-system om whiplash te reduceren en standaard side-bags. De nieuwe 9-3 van Saab wordt in ons land omstreeks maart verwacht. Eind februari leest u onze eerste bevindingen. AUTO <7/> BONGERS Ringbaan Noord 65, Tilburg. Tel.: (013)5321411 chromen omlijsting en in het midden het Lexus-embleem. Al bij al is de nieuwe GS300 een tikkeltje meer ingetogen dan de eerste generatie. changing is op Igingen na van de versie romen, terwijl de te ophanging nieuw .o. xxx is gezocht naar een grotere stabiliteit bij snelle bochten. De oplossing is niet alleen in de ophanging De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. De bagageruimte van de CLK Cabrio heeft een volume van 238 liter bij een neergeklapte omstandigheden en het gedrag van de bestuurder. De wielen zijn rondom onafhankelijk opgehangen volgens het double wishbone principe. De voorwielophc kleine wijzigi bestaande versi overgenc achterste is. Er is Een autofabrikant die zowel betaalbare als exclusieve auto's wil verkopen, doet er verstandig aan de dure modellen onder een andere merknaam te brengen via een afzonderlijk dealernet. Toyota heeft deze aanpak gevolgd met de Lexus-modellen, maar scoort daarmee op de Amerikaanse markt veel beter dan in Europa. De nieuwe Lexus GS300 is een smaakmaker. Als het om kwaliteit gaat kun je het aan Toyota wel overlaten om een uitstekende auto te bouwen. Maar met kwaliteit alleen ben je er nog lang niet, zeker niet in de topklasse waar uitstraling en een gevestigde naam van groot belang zijn. Toch is het vooral op het gebied van kwaliteit, betrouwbaarheid en superieure techniek dat Lexus naam heeft weten te maken. kap en 377 liter als gesloten wordt gereden. Technisch komt de cabrio sterk met de coupé overeen met uitzondering van enkele versterkingen in de carrosserie. Mocht d z'n zij of kop terecht dan schuiven de hoofdsteunen achterin vliegenvlug omhoog om extra bescherming te bieden. Mercedes gaat de CLK Cabrio leveren met 2 liter motor van i pk, 2,3 liter Kompressor 1193 pk en met de nieuwe liter V6 van 218 pk. gelijknamige voorganger op, maar is helemaal nieuw. In eerste aanblik zou men wellicht nog kunnen denken dat het om een ingrijpende facelift gaat, maar wie er even wat langer de tijd voor neemt, is snel uit deze droom verlost. De nieuwe GS300 is wat korter dan zijn voorganger, maar heeft een langere wielbasis en dat zor weer voor meer binnenruimte Opvallend aan het profiel is hoe kort de neus en de achtersteven zijn en dat het grootste deel van de lengte van de auto door de De Cabrio is gebaseerd op de bestaande coupé en wordt geheel synchroon aan deze auto geleverd in een Sport en Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Als in het Zwitserse Genève volgend jaar maart de poorten weer geopend worden voor de jaarlijkse autotentoonstelling zal Mercedes er present zijn met de nieuwe CLK Cabrio, een auto die vanaf juni bij de Nederlandse dealers verschijnt. De Verenigde Staten en Japan volgen in het najaar. Sinds kort is er voor Citrofielen een geweldige CD-ROM op de markt waarop meer dan duizend foto's van het merk te zien zijn, maar liefst veertien filmfragmenten, diverse geluidsregistraties en natuurlijk de nodige teksten. De vijfentachtigjarige historie wordt op diverse manieren met tekst, beeld en geluid belicht. Drie Citroën- specialisten hebben de CD samengesteld en gaan in op zowel de hoogte- als dieptepunten, de menselijke, economische, industriële en sportieve kanten van Citroën. Op de CD spreekt André Citroën zelf de'kijker Oók wordt door de hïiisfanfare het Citroën-lied ^gespeeld, ziet men de verlichte Eiffel-toren en een vliégtuig dat de merknaam in de lucht schrijft. De CD-ROM "La Legende Citroën" kost f.99,= en is verkrijgbaar in diverse specialiseerde winkels, in boekhandels, FNAC, Virgin en grote warenhuizen, (info: 't Citrofieltje 013-5704719). ii’s, maar ook perfecte andere showroom tijdens de “oud-op- igers. Onder het genot van gratis olie- opers bakkelijen over de inruilprijs van o natuurlijk feest lager zwaartepunt. De specifieke afstemming van het onderstel is in Europa tot stand gekomen om te kunnen voldoen aan de eisen die door automobilisten in dit segmen worden gesteld. Standaard is een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging die bij manoeuvreersnelheden lekker veel meehelpt, maar op de snelweg meer dan voldoende gevoel geeft. Begin januari 1998 laat Saab de nieuwe 9-3 op de Detroit Auto Show zien. Het gaat hier om een evolutie van de bestaande Saab 900. De optische veranderingen zijn niet al te groot, maar Saab presenteert tegelijk enkele technische wijzigingen en toevoegingen. Zo wordt de 9-3 leverbaar met een nieuwe turbodieselmotor. Daarmee betreedt het Zweedse merk voor het eerst het dieselsegment. Het g om een 4 cilinder dire Technisch werd van dezelfde basis uitgegaan. Zo ligt in het vooronder de bekende 3 liter 6 cilinder lijnmotor nu echter voorzien van variabele kleptiming en een elektronische gasklepbediening. Dit heeft zijn invloed op het vermogen en de prestaties. Zo beschikt de nieuweling over 222 pk bij 5800 tr/min (was 212 pk) en wordt een maximaal koppel bereikt van 298 Nm bij 3800 tr/min (was 275 Nm). De 16 centimeter kortere GS300 haalt een top van 230 km/u en heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,2 seconden nodig. Het gewicht ligt met 1730 kg op een vergelijkbaar niveau. De achterwielen worden aangedreven via een vijftrapsautomaat, een nieuwe bak met een intelligente sturing. Dat betekent dat de schakelmomenten volledig automatisch worden bepaald ingenomen. De neuspartij wordt bovendien 'gebroken' door de 16 inch vijfspaaks lichtmetalen velgen met 225/55R16 banden. Vrijwel alles aan de auto is in de carrosseriekleur gespoten zoals de bumpers, portiergrepen en buitenspiegels. Gelukkig >rgt zorgen chromen strips op rite, bumpers en flanken en een dito rand rond de zijruiten voor het broodnodige accent. Grappig is dat deze rand over de C-stijl wordt doorgetrokken alsof er sprake is van een klein, extra zijruitje. Zowel voor als achter hebben de ontwerpers ervoor gekozen om de lichtfuncties over verschillende units te verdelen. Het front geeft daarmee een vette knipoog naar de Mercedes E-klasse. De fraai gevormde 'doorzichtige' koplampen hebben geïntegreerde richtingaanwijzers, maar mistlampen en het groot 1 zijn ieder afzonderlijk in aparte units te vinden. Aan de achterkant zitten de mistlampen in het kofferdeksel en zijn de overige lichtfuncties op de schermen aangebracht. De zwarte grille is bescheiden van afmetingen, heeft Automerken zijn gebaat bij publiciteit en liefst zoveel mogelijk free-publicity. Daar draagt dit blad wekelijks toe bij. Immers een fabrikant of importeur hoeft alleen maar een bericht en bijbehorende foto rond te sturen en er verschijnen artikelen in vele bladen die de consument inlichten over het bestaan van een nieuw model of nieuwe uitvoering of andere wetenwaardigheden. En het is bewezen dat free- publicity een importeur meer oplevert dan de eigen advertenties die altijd 'gekleurd'zijn. Maar waarom zijn er dan nog steeds importeurs die nieuwtjes niet melden. Een belangrijke reden daarvoor is het feit dat een eventueel bestaand model nog enige tijd in ons land verkocht moet worden. Neem bijvoorbeeld de huidige Chrysler Voyager die in januari 1995 in Detroit werd gepresenteerd en pas een jaar later naar Europa kwam. De Nederlandse importeur heeft deze uiterst belangrijke nieuwe auto 12 maanden lang volledig dood gezwegen. Gelukkig dat ik zelf naar de betreffende Detroit Auto Show was geweest en 'op tijd' het nieuws kon meedelen en laten zien. Op dit moment wordt er in Frankrijk een licht gewijzigde Citroen Saxo verkocht. In ons land zijn blijkbaar nog teveel exemplaren van de eerste serie aanwezig, zodat de importeur het niet nodig acht publiciteit te zoeken voor de noviteiten die op komst zijn. Met stomheid was ik echter recent geslagen door een actie van Nissan, of liever het ontbreken aan actie. Ik kom bij een dealer en wordt daar gewezen op twee nieuwtjes. Zo is de Sunny Stationwagon terug van weggeweest en biedt nu meer uitrusting tegen een lagere aanschafprijs. Verder heeft Nissan recent een aantal duidelijk zichtbare wijzigingen aan het uiterlijk van de Maxima doorgevoerd. Geen enkel teken van leveren van de importeur! Een telefoontje met die importeur leverde als verklaring op dat men met de Sunny geen 'Heintje Davids-effect'wil krijgen r dat de wijzigingen op de Maxima te gering zijn voor een persbericht. Vreemd, als bijvoorbeeld een houtpakket voor het interieur van de Opel Vectra in de ogen van een collega-importeur wel nieuws blijkt te zijn... Tony Vos Elegance uitgave en biedt vier volwaardige zitplaatsen. De fraaie cabriokap moet handmatig boven de voorruit worden losgemaakt, maar het neerklappen gebeurt electro- hydraulisch. De kap verdwijnt keurig uit het zicht onder een afdekking met twee zogenaamde 'Air Domes', die doen terugdenken aan legendarische racewagens. SL-ZT-93 aan de hand van de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 25