5
>w
Gebr. Vullings
Autobedrijven BV.
:RS
Speelse
lijnen
Sportieve Nissan
Challenger
ii
Sleutels passen bij Van der Boom
Automobielbedrijven Zuid-Oost
feestelijk geopend
r a
8
ERS
I J K
Kraaivenstraat 22, Tilburg, tel. 013 - 468 0 468
8;:
VICE j
eenauto) I
RT-JS-57
DE AUTOMAAT - Donderdag 11 december 1997 - pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
)7 pagina 2
Mercedes CLK 320 Elegance
liter.
:van
Idoet
Technische gegevens:
üd.
18-klepper
lijk
NDEN GARANTIE
reken
de
Belled
arantie.
OPEL-
o
A
U
T
dbedrijf
istraat"
het
op de
r, armsteun
len en op
Testverbruik:
Prijs:
1997
1996
1994
1992
1987
1987
1981
lauto's
1990
1990
1988
1991
1989
1989
1986
1989
1989
1989
1989
1990
1990
1992
1997
1990
1988
1996
1992
1993
1994
1994
1992
1992
1990
1991
1992
1993
1993
1992
1995
1996
1993
1992
1993
1993
1992
1991
1993
1992
1991
1994
1995
1993
1991
1994
1994
1995
1992
1995
50,-
50,-
srtieve
gescheiden
openen
llen er ook
zwarte
ie
Nissan-
introdui
model..:
Challe.
Het gaat
uitvoerii
en Almei.
is uit de p
de Micra i
enger heeft
jortinterieur
Kees van Poppel en Ad van de Wouw
worden door dhr. Walter van Zon
gefeliciteerd. Fotografie Maarten
Schröder
Klokjes,
kerstboom,
gezelligheid.
Maar jij staat in de file,
je wilt even naar huis bellen.
Vullings Autobedrijven adviseert graag over mobiel bellen.
Kom eens informeren in onze showroom.
ngt u
KDO!
snen van
)hun
szou
it bij de
le enorme
n de nieuwe V6.
dt gekoppeld
fraai geluid, dat
srgrond blijft.
De Almera Challenc
bovendien een spo.
met kuipstoelen,
hoofdsteunen achter en
elektrische raambediening.
De Nissan Micra 1.3 16V
Challenger kost f.26.695,= en
de Almera wisselt van
eigenaar voor f.35.695,=.
bestaande ui
velgen, bredt
leer bekte'
achterspoi
bumpe
Normc
f.3.5'
deL
Chic
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
meter
Gewicht:
Prestaties:
ramen..01-1992
^n-dealer Denissen
-duceert twee speciale
sllen die onder de naam
llenger worden gebracht.
rt om sportieve
ingen van de Micra 1.3
era 1.6. Die sportiviteit
prestaties af te lezen:
a haalt 172 km/u en
Mercedes CLK 320 Elegance
6 in V-vorm
3199 cc
89,9 x 84 mm
218 pk bij 5700 tr/min
308 Nm bij 3000-4600 tr/min
lengte 4,567 meter, breedte 1,722
5430688
Voor slechts 470 gulden kan
de Mégane RN worden
uitgerust met een sportpakket
8;
8;
8;:
8::
I
i&-
50,-
trekt in 11 seconden naar de
100 km/u, de Almera brengt
het tot 183 km/u en heeft voor
het sprintje 10,9 seconden
nodig.
Wie even snel naar de nieuwe
CLK van Mercedes kijkt, denkt
meteen met een nieuwe coupé
op het onderstel van de E-
klasse te maken te hebben.
Maar dat is niet waar. De auto
heeft inderdaad een front met
dubbele ronde koplampen,
zoals we alleen bij de E-
klasse kennen. Toch is de
auto smaller en de lampen
zijn eerder ovaal dan rond.
1995
1995
1994
1994
1994
1995
1996
1995
1996
1993
1996
1995
1995
1405 kg
topsnelheid 240 km/u
acceleratie Ö-100 km/u in 7,4 sec.
1 liter op 8,8 km
f.138.200,=
verstelbaar, waardoor
mensen van verschillend
formaat gemakkelijk een
ideale zitpositie kunnen
vinden. De stoelen klappen
ver genoeg naar voren om
achterpassagiers makkelijk
te laten instappen.
De Luguna RT is er in de Look-
uitvoering met lichtmetalen
velgen, meegespoten
buitenspiegels, verwarmde
voorruit, mistlampen voor en
een achterspoiler. Dit pakket
kost tijdelijk f.490,=. Tijdens
een bezoek aan Van der Boor
zult u op meerdere vlakken
'Ontdekken of 't Klikt'.
Voor de vijfdeurs geldt een
meerprijs van duizend
gulden. Garage Denissen is te
vinden aan de Burg.
Jansenstraat 52-56 in Tilburg
(West).
Twingo en Scenic, en heeft
een handige zij schuifdeur,
vijf volwaardige zitplaatsen
en een bagageruimte van
maar liefst 600 liter onder de
hoedenplank. Er kan worden
gekozen uit 1,2 en 1,4 liter
benzinemotoren en de 1,9 liter
diesel. Verder bieden Renault
en Van der Boom
aantrekkelijke uitvoeringen
van diverse modellen.
Zo is er al vanaf f. 19.995,= de
Clio Palette en kan bij de
Twingo voor een meerprijs
van 395 gulden een pakket
worden besteld met een
gekleurd vouwdak,
hoofdsteunen achterin en in
hoogte verstelbare gordels.
.00 UUR
UR
De ophanging kennen we van
de C-klasse, met onder meer
achter de vijfmaal geleide as
en een stabilisatorstang.
Hiermee wordt een goed
compromis bereikt, dat bij dé
Elegance vooral naar de
richting van comfort uitslaat.
Overhellen in bochten komt
nauwelijks voor, zonder dat
de CLK 320 overdreven stug
genoemd mag worden. In
ieder geval geeft de auto
nadrukkelijk het Mercedes-
gevoel. Het gemiddelde
brandstofverbruik van de
nieuwe 6-pitter voldoet met 1
liter op 8,8 kilometer aan de
verwachtingen.
Mercedes levert de CLK 320
Elegance voor f. 138.200,= en
daarmee heeft men meteen
het topmodel uit de serie. Het
De nieuwe CLK is een echte
Mercedes wat betreft
uitstraling, uitrusting,
afwerking, prestaties en
comfort. Het aardige is dat de
Took' van de E-klasse wordt
gecombineerd met de relatief
compacte afmetingen van de
C-klasse. De CLK 320
Elegance is een pittig
geprijsde auto, maar de al
bijzonder complete CLK 200
Sport is zeker het overwegen
waard.
elektrisch bediende
portierruiten, centrale
vergrendeling met
afstandsbediening,
tussen de voorstoele
de achterbank, een
automatische anti-
verblindingsspiegel, cruise
control, zonnekleppen met
spiegelverlichting en een
vijftraps automaat.
Mercedes levert sinds kort
een nieuwe generatie 6
cilinder motoren met twee
rijen van drie cilinders (18-
klepper). Deze V6 ademt door
drie kleppen per zuiger en is
beschikbaar met meerdere
cilinderinhouden. De 3,2 liter
is de grootste uit de reeks en
levert een vermogen van 218
pk bij 5700 tr/min en komt tot
een maximaal koppel van 308
Nm tussen de 3000 en 4600
tr/min. Alleen al uit deze
cijfers blijkt de
souplesse van
Daaraan wordt ~z
een bijzonder fraa
altijd op de achtergron
De automaat heeft vijf
overbrengingen en past goed
bij het karakter van de motor.
Overschakelen gebeurt
redelijk schokloos, ook als het
gaspedaal diep wordt
ingetrapt en maximale
prestaties worden gevraagd.
De CLK 320 haalt een top van
240 km/u en heeft voor de
acceleratie van 0 tot 100 km/u
slechts 7,4 seconden nodig.
Zakelijk
vervoermiddel
De wielbasis en
spoorbreedtes zijn volledig
identiek aan die van de C-
klasse, vandaar dat de naam
van deze coupé ook met de
letter 'C' begint. De auto is
met een totale lengte van 4,57
meter relatief bescheiden en
daarin zit absoluut een van de
aantrekkelijke
éigenschappen van de CLK.
Aan welke kant de coupé ook
wordt bekeken, het lijnenspel
is sierlijk en elegant en zeker
niet oubollig zoals we jaren
terug van het merk gewend
waren. De CLK is daarom niet
louter een auto voor oudere
mensen die 'binnen' zijn,
maar ook een prima zakelijk
vervoermiddel voor de
succesvolle ondernemer die
niet zonodig een sedan wil
hebben. Het is overigens
vreemd dat Mercedes bij de
recente 'facelift' van de C-
programma start met de CLK
200 Sport voor f.87.950,=. De
CLK 230 Kompressor moet
f.106.900,= opleveren. De
meerprijs voor het Elegance-
pakket komt op f.8.950,=.
Zodoende kost de CLK 320
Sport f,129.250,=.
Op dit moment is Mercedes bijna niet bij
te houden, zoveel nieuwe modellen
worden er achter elkaar geïntroduceerd.
Daarnaast zijn er nog de nodige
modelwijzingen en nieuwe motoren.
Deze Mercedes CLK 320 is een mooi
voorbeeld van een nieuwe auto voorzien
van een volledig nieuw ontwikkelde
motor. Twee vliegen in één klap dus!
Op vrijdag 28 november jl. werd het
fraaie, nieuwe pand van Seat- en Saab-
dealer Zuid-Oost aan de Ringbaan Zuid
tegenover het Willem II-stadion op
feestelijke wijze geopend. De bedoeling
was dat tijdens een vuurwerk de zuil voor
het pand zou worden onthuld. De
aanhoudende regen had hier wat roet in
het eten gegooid, maar de feestvreugde
was er niet minder om. Jan Melis,
voorzitter van de Kamer van Koophandel,
verrichte de openingshandeling. In de
showroom was het behoorlijk druk en er
heerste en gezellige sfeer. Veel klanten
en relaties waren naar de opening
gekomen en konden daar niet alleen
beide directeuren Walter en Ton van Zon
feliciteren met hun nieuwe bedrijfspand,
maar ook drie medewerkers die precies
vijftien jaar bij Zuid-Oost werkzaam zijn.
Receptionist Ad van de Wouw,
werkplaatschef Jan van Zanten en eerste
monteur Kees van Poppel werken sinds
de start van Zuid-Oost bij het bedrijf. Het
drietal werd in het zonnetje gezet en ging
niet met lege handen naar huis.
De ruimte achterin is redelijk
volwassen, al zorgt de aflopen
daklijn voor wat minder
hoofdruimte in vergelijking
met bijvoorbeeld de C-klasse.
De achterbank is
voorgevormd tot twee
zitplaatsen. De twee
hoofdsteunen kunnen op
dashboard met een druk c
knop worden weggeklapt, als
er toch niemand achterin zit.
De CLK is standaard voorzien
van vier airbags: één in het
stuurwiel, één boven het
dashboardkastje en twee
sidebags. Het dashboard is
relatief klassiek van
vormgeving en wordt bij de
Elegance gesierd met diverse
hout-panelen die op de
portierpanelen worden
voortgezet. De CLK 320 is
voorzien van een volledig
automatische
airconditioning, zodat het
instellen van de gewenste
temperatuur per wagenhelft
voldoende is om een
aangenaam klimaat te
verkrijgen. De uitrusting is
behoorlijk compleet met
ut lichtmetalen
le banden, met
leed stuurwiel,
soiler, meegespoten
pers en mistlampen voor,
raai zou dit pakket
.500,= moeten kosten. Voor
Laguna RN is er het
ucane-pakket
samengesteld uit onder meer
een bestuurdersairbag,
bumpers en spiegels in
carrosseriekleur.
Tot en met 3 januari worden
bij Renault-dealer Van der
Boom de 'Ontdek of 't Klikt
Weken' gehouden met voor
elk wat wils. Iedere bezoeker
maakt kans op een gratis
Renault. Iedereen kan
namelijk de Renault van zijn
of haar dromen winnen, of dat
nu een zomerse Mégane
Gabrio is, een royale Espace
of een flitsende Sport Spider.
Huis-aan-huis worden
sleutels verspreidt, die in de
showroom kunnen worden
uitgeprobeerd. Past de
sleutel, dan mag de persoon
in kwestie zijn of haar
favoriete Renault uitzoeken.
Tijdens de 'Ontdek of 't Klikt
Weken' beleeft de nieuwe
Renault Kangoo zijn debuut.
Deze nieuwe ruimtewagen
houdt het midden tussen de
Het onderstel is straffer
geveerd en de auto werd lager
op de wielen gezet. Bovendien
beschikken beide
Challengers over grotere
lichtmetalen velgen en laag
profielbanden. Het uiterlijk
onderscheidt zich verder door
een meegespoten dakspoiler,
16V-antenne, spor
uitlaatmond en be
logo's. Direct na het c
van de portieren vall
enkele verschillen op:
instaplijsten, woodline
afwerking van het dashboard
en donker getint glas.
royale toegang tot een
bagagevolume van 412
De afwerking van de
carrosserie staat op een hoog
niveau en bij het dichtslaan
van de portieren hoor je de
degelijkheid. Het is opvallend
dat de portierruiten, die niet
voorzien zijn van een
omlijsting, bij het oper<=
de deuren gewoon op hi
plaats blijven zitten. Je
immers verwachten dat
CLK de ruiten automatisch
iets zouden zakken om na het
sluiten weer keurig tegen de
rubbers gedrukt te worden.
Het is dus de vraag of de
afdichting in verloop van tijd
optimaal blijft.
De interieurinrichting van de
CLK is uitermate stijlvol en
zeker in de Elegance-
uitvoering uitermate chique.
De CLK 320 heeft standaard
lederen bekleding. De
voorstoelen worden
handmatig versteld, terwijl
een elektrische verstelling
met geheugen ruim
vijftienhonderd gulden per
kant extra kost. De zitting van
de stoelen lijkt bij de eerste
aanblik erg vlak, maar de
ondersteuning blijkt eenmaal
gezeten achter het stuur dik in
orde te zijn. De randen van de
rugleuning zijn meer
zichtbaar aanwezig.
Bovendien valt op dat de
lengte van de zitting op
niveau is. De stuurkolom is
klasse niet het front van de
CLK heeft overgenomen. Dat
we hier met de Elegance-
uitvoering te maken hebben
blijkt uit de vijfspaaks
lichtmetalen velgen, de
meegespoten deurgrepen met
chroomstrip en de eveneens
chromen omlijsting van de
zijruiten. Elementen die we
ook op de 'standaard' Sport-
uitgave tegenkomen zijn het
derde remlicht, elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels, mistlampen
in de voorbumper, stootlijsten
op bumpers en flanken in een
contrastkleur en verwarmde
ruitensproeierkoppen. Heel
plezierig is de zogenaamde
regensensor die ter hoogte
van de binnenspiegel tegen
de voorruit is geplaatst. Deze
sensor meet vliegensvlug de
hoeveelheid regen die op de
voorruit valt en bepaalt aan
de hand daarvan volledig
automatisch de wissnelhei
Daarom hoeft men bij
regenachtig weer alleen de
intervalstand in de schakelen
en de electronica doet de rest.
Stijlvol
Uiteraard heeft de CLK zoals
we van een Mercedes mogen
verwachten geribbelde
achterlichten, die gedeeltelijk
op het kofferdeksel zijn
gemonteerd. Deze gaat keurig
tot een kleine uitsparing in de
bumper open en geeft een