7Z7Z Renault Grand Espace 1 1 Als iedere centimeter telt Taart voor jarige DATO Common-Rail Mercedes C-klasse Daewoo heids- diesel voor u n o 7 5 0 belang in SsangYong krijgt meerder- DAGEN TOT HET JAAR 2000 ---- Autopartij Bijlage van: DeTilburgseKoerier rrn QVAN DER BOOM V 17 pagina 24 fes® Oplage: 103.000 Donderdag 11 deember 1997 Lichte kleuren :de rst- 'J Autotest: Frontera onderneemt Lees verder Mercedes CLK 320 recordpoging in dit nummer Elegance o.a.: pag.3 pag.5 Zie pagina 3 Desso, re etc. *els it je Jaargang 9 Nummer 47 Dat Renault met de Espace in 1984 een trendsetter in huis had, wil niet zeggen dat het merk daarna op haar lauweren heeft gerust. Nog steeds is de Espace de voortrekker in het segment ruimtewagens. Dat wordt weer eens extra onderstreept door de introductie van de eerste verlengde Europese ruimte-auto, de Grand Espace. bestaande Espace, zodat er nauwelijks invloed is op verbruik en prestaties. Lees verder pagina 5 http:\\www.autogigastore. com email: tonyvos@globe.nl I I Mc i. aangej beladii auto. I ■epast afhankelijk van de dingstoestand van de De extra lange carrosserie weegt slechts 40 kg meer dan van de r verdeeld over de lS (+17 cm) en de achter (+10 cm). Iedere Grand Espace verlaat de fabriek met standaard ABS en een elektronische remkrachtverdeler, waardoor het remvermogen wordt centimeter gegroeid en komt daarmee net boven de Safrane uit. Deze verlenging is keurig vêi wielbasis overhang ac Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Tot en met de achterportic zijn de normale en verleng Espace identiek. Daarachter is duidelijk de toegenomen afstand tussen portier en achterwiel te zien, alsmede de aanzienlijk bredere stijl. Grappig is dat de breedte van De bestaande Espace, die begin dit jaar op de markt kwam, meet 4,51 meter en is daarmee ongeveer even lang als een Laguna. De Grand Espace is 27 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. liter kan gemakkelijk bijna duizend kilometer worden afgelegd. De gemeten uitlaatgasemissies zijn zo laag dat ze onder de huidige Europese normen zitten. Uiteraard wordt deze nieuwe motor leverbaar in beide carrosserievarianten van de C-klasse. De C 220 CDI sedan gaat f.69.900,= kosten en de combi komt op f.74.850,=. Afgelopen weekend vierden de DATO-dealers feest. De Dealer Associatie Tilburg en Omstreken bestaat namelijk 12,5 jaar en daarvan hebben autokopers dan ook danig kunnen profiteren. Iedereen die in de aktieperiode een auto bij één van de 28 aangesloten bedrijven kocht, kreeg bij binnenkomst een voordeelcheque die na het afsluiten van de 'deal' kon worden verzilverd. De inhoud kon variëren van f.250,= tot f.750, Bij een jarige hoort natuurlijk een taart. Daarom liet De Automaat afgelopen maandag 8 december een feestelijke taart bezorgen met daarop de felicitaties van uitgever en redaktie. Symbolisch werd de taart overhandigd aan de langst zittende voorzitter Fons Denissen en de huidige voorzitter Wil van der Boom. Op de foto van links naar Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN y( Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11 _T__T_„ Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05 KENAU LT Goirle Nobelstraat 7 (MTijvoon) Tel. (013) 534 12 61 - De Renault Dealer in het Hart van Brabant L'histoire se repète, zeggen de Fransen zo passend. De zich steeds herhalende historie, doet zich ook regelmatig in de politiek voor. Het bestuur van de stichting Pro Auto heeft namelijk recent bekend gemaakt dat men met een nieuwe politieke partij wil meedoen aan de komende Tweede Kamerverkiezingen. De partij gaat Nederland- Mobiel heten. En met een behoorlijk gebrek aan realiteitszin heeft men de zinnen gezet op maar liefst 7 zetels in de Tweede Kamer. Men stelt zich tot doel de fileproblematiek op te lossen en de verkeersdoorstroming in steden te verbeteren. Daarom moeten alle snelwegen zoveel mogelijk verbreed worden naar zes banen en ook in stadscentra moeten maatregelen worden getroffen om het verkeer sneller te laten doorrijden. Tevens moeten er volgens de partij meer parkeerplaatsen komen tegen lagere tarieven. Dat klinkt mij allemaal als 'leuk en aardig' in de iren, maar ik vraag me bij dit soort gelegenheidspartijen altijd af wat de haalbaarheid is. Want hoe denkt een partij die zich sterk wil maken voor autorijdend Nederland bijvoorbeeld over abortus, milieuproblematiek, werkgelegenheid, belastingen, buitenlands beleid en noem nog maar eens een handje andere onderwerpen op. De basis van een autopartij is namelijk veel te smal. We hebben dat ook gezien bij de vorige verkiezingen. Maar liefst twee ouderenpartijen stonden ineens op. Zij wilden opkomen voor de 55-plussers in ons land, maar hoe kan een partij de ogen voor de rest van de bevolking sluiten. Nederland-Mobiel gaat ook deelnemen aan een aantal gemeenteraadsverkiezin gen. Daar kunnen ze wellicht een beetje eer behalen, als er in een bepaalde stad juist grote verkeersproblemen zijn. Maar nooit langer dan één zittingsperiode... Tony Vos In januari wordt de Mercedes C 220 CDI-leverbaar. Deze auto is voorzien van een nieuwe 2,2 liter dieselmotor met directe inspuiting en werkt volgens het common rail principe. De krachtbron levert een vermogen van 125 pk en levert een fors maximaal koppel van 300 Nm tussen de 1800 en 2600 tr/min. Met de tankinhoud van 62 Zojuist is bekend geworden dat het Koreaanse auto- en scheepsbouwconcern Daewoo een belang van maar liefst 53,5 procent heeft verworven in autofabrikant SsangYong. Deze laatste produceert vooral terreinauto's, vrachtwagens en sinds kort ook een luxueuze limousine. SsangYong leidt al sinds 1992 verlies en heeft zijn schulden de laatste tijd fors zien oplopen. SsangYong was ook in onderhandeling met Mercedes, omdat dit merk al een belang had van 2,4% en bovendien leverancier is van motoren en versnellingsbakken. Ook General Motors zou in de race geweest zijn. Het ziet er voorlopig naar uit dat SsangYong als zelfstandig bedrijf blijft bestaan en dat i overgebleven aandeelhouders hun belang niet zullen verkopen. Dat zou inhouden dat SsangYong ook als afzonderlijke organisatie in zowel Korea als de rest van de wereld overeind blijft en niet als tweede merk bij de Daewoo-dealers wordt gevoegd. Op korte termijn zal het principe-accoord worden uitgewerkt en de definitieve overdracht van aandelen plaatsvinden. rechts Wil van der Boom (voorzitter DATO), Tony Vos (redactie De Automaat), Joost de Beer (uitgever/directeur De Tilburgse Koerier), Fons Denissen (ex-voorzitter en huidig bestuurslid DATO) en Jan Leemans (acquisitie Tilburgse Koerier en Automaat). Op naar het 25- jarig jubileum in 2010! deze stijl wordt voort gezet in de dakplaat en dat daar ieren bovenop precies de tegen ngde elkaar geschoven dakdragers hter passen, die een soort spoiler vormen. Uiteraard is ook de bumper langer geworden, terwijl juist het aanzicht aan de achterzijde weer helemaal identiek is. Wel is er sprake van een nieuw accessoire, de afzonderlijk te openen achterruit. Maar deze voorziening is ook op de 'gewone' Espace te bestellen. De Espace is verkrijgbaar in een flink aantal kleuren, waarbij opvalt dat de auto pas echt tot zijn recht komt in een lichte tint. Dan pas is de geraffineerde vormgeving goed zichtbaar. Het verlengen van de carrosserie is overigens geen eenvoudige klus. Er zijn diverse verstevigingen doorgevoerd, om ervoor te zorgen dat dezelfde veiligheidsnormen konden worden behaald. Het aardige is dat uiteindelijk de carrosserie van de Grand Espace minder torsie vertoond dan de bestaande Espace. Verder worden in alle gevallen 15 inch wielen gemonteerd met banden uit de 65-serie, waardoor duiken en rollen van de carrosserie minder snel optreedt en zijwindgevoeligheid wordt teruggebracht. em ide: raar de< opti >elig

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 25