7Z7Z
Renault Grand Espace
1
1
Als iedere
centimeter telt
Taart voor jarige DATO
Common-Rail
Mercedes C-klasse
Daewoo
heids-
diesel voor
u n o 7 5 0
belang in
SsangYong
krijgt
meerder-
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
----
Autopartij
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
rrn
QVAN DER BOOM V
17 pagina 24
fes®
Oplage: 103.000
Donderdag 11 deember 1997
Lichte kleuren
:de
rst-
'J
Autotest:
Frontera onderneemt
Lees verder
Mercedes CLK 320
recordpoging
in dit nummer
Elegance
o.a.:
pag.3
pag.5
Zie pagina 3
Desso,
re etc.
*els
it je
Jaargang 9
Nummer 47
Dat Renault met de Espace in 1984 een trendsetter
in huis had, wil niet zeggen dat het merk daarna op
haar lauweren heeft gerust. Nog steeds is de
Espace de voortrekker in het segment
ruimtewagens. Dat wordt weer eens extra
onderstreept door de introductie van de eerste
verlengde Europese ruimte-auto, de Grand Espace.
bestaande Espace, zodat er
nauwelijks invloed is op
verbruik en prestaties.
Lees verder pagina 5
http:\\www.autogigastore.
com
email: tonyvos@globe.nl
I
I
Mc
i.
aangej
beladii
auto. I
■epast afhankelijk van de
dingstoestand van de
De extra lange
carrosserie weegt slechts 40
kg meer dan van de
r verdeeld over de
lS (+17 cm) en de
achter (+10 cm).
Iedere Grand Espace verlaat
de fabriek met standaard ABS
en een elektronische
remkrachtverdeler, waardoor
het remvermogen wordt
centimeter gegroeid en komt
daarmee net boven de
Safrane uit. Deze verlenging
is keurig vêi
wielbasis
overhang ac
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Tot en met de achterportic
zijn de normale en verleng
Espace identiek. Daarachter
is duidelijk de toegenomen
afstand tussen portier en
achterwiel te zien, alsmede de
aanzienlijk bredere stijl.
Grappig is dat de breedte van
De bestaande Espace, die
begin dit jaar op de markt
kwam, meet 4,51 meter en is
daarmee ongeveer even lang
als een Laguna.
De Grand Espace is 27
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
liter kan gemakkelijk bijna
duizend kilometer worden
afgelegd. De gemeten
uitlaatgasemissies zijn zo
laag dat ze onder de huidige
Europese normen zitten.
Uiteraard wordt deze nieuwe
motor leverbaar in beide
carrosserievarianten van de
C-klasse. De C 220 CDI sedan
gaat f.69.900,= kosten en de
combi komt op f.74.850,=.
Afgelopen weekend vierden
de DATO-dealers feest. De
Dealer Associatie Tilburg en
Omstreken bestaat namelijk
12,5 jaar en daarvan hebben
autokopers dan ook danig
kunnen profiteren. Iedereen
die in de aktieperiode een
auto bij één van de 28
aangesloten bedrijven kocht,
kreeg bij binnenkomst een
voordeelcheque die na het
afsluiten van de 'deal' kon
worden verzilverd. De inhoud
kon variëren van f.250,= tot
f.750,
Bij een jarige hoort natuurlijk
een taart. Daarom liet De
Automaat afgelopen
maandag 8 december een
feestelijke taart bezorgen met
daarop de felicitaties van
uitgever en redaktie.
Symbolisch werd de taart
overhandigd aan de langst
zittende voorzitter Fons
Denissen en de huidige
voorzitter Wil van der Boom.
Op de foto van links naar
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN y(
Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11 _T__T_„
Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05 KENAU LT
Goirle Nobelstraat 7 (MTijvoon) Tel. (013) 534 12 61 -
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
L'histoire se repète,
zeggen de Fransen zo
passend. De zich steeds
herhalende historie, doet
zich ook regelmatig in de
politiek voor. Het bestuur
van de stichting Pro Auto
heeft namelijk recent
bekend gemaakt dat men
met een nieuwe politieke
partij wil meedoen aan
de komende Tweede
Kamerverkiezingen. De
partij gaat Nederland-
Mobiel heten. En met een
behoorlijk gebrek aan
realiteitszin heeft men de
zinnen gezet op maar
liefst 7 zetels in de
Tweede Kamer. Men stelt
zich tot doel de
fileproblematiek op te
lossen en de
verkeersdoorstroming in
steden te verbeteren.
Daarom moeten alle
snelwegen zoveel
mogelijk verbreed
worden naar zes banen
en ook in stadscentra
moeten maatregelen
worden getroffen om het
verkeer sneller te laten
doorrijden. Tevens
moeten er volgens de
partij meer
parkeerplaatsen komen
tegen lagere tarieven.
Dat klinkt mij allemaal
als 'leuk en aardig' in de
iren, maar ik vraag me
bij dit soort
gelegenheidspartijen
altijd af wat de
haalbaarheid is. Want
hoe denkt een partij die
zich sterk wil maken voor
autorijdend Nederland
bijvoorbeeld over
abortus,
milieuproblematiek,
werkgelegenheid,
belastingen, buitenlands
beleid en noem nog maar
eens een handje andere
onderwerpen op. De
basis van een autopartij
is namelijk veel te smal.
We hebben dat ook
gezien bij de vorige
verkiezingen. Maar liefst
twee ouderenpartijen
stonden ineens op. Zij
wilden opkomen voor de
55-plussers in ons land,
maar hoe kan een partij
de ogen voor de rest van
de bevolking sluiten.
Nederland-Mobiel gaat
ook deelnemen aan een
aantal
gemeenteraadsverkiezin
gen. Daar kunnen ze
wellicht een beetje eer
behalen, als er in een
bepaalde stad juist grote
verkeersproblemen zijn.
Maar nooit langer dan
één zittingsperiode...
Tony Vos
In januari wordt de Mercedes
C 220 CDI-leverbaar. Deze
auto is voorzien van een
nieuwe 2,2 liter dieselmotor
met directe inspuiting en
werkt volgens het common
rail principe. De krachtbron
levert een vermogen van 125
pk en levert een fors
maximaal koppel van 300 Nm
tussen de 1800 en 2600 tr/min.
Met de tankinhoud van 62
Zojuist is bekend geworden
dat het Koreaanse auto- en
scheepsbouwconcern
Daewoo een belang van maar
liefst 53,5 procent heeft
verworven in autofabrikant
SsangYong. Deze laatste
produceert vooral
terreinauto's, vrachtwagens
en sinds kort ook een
luxueuze limousine.
SsangYong leidt al sinds 1992
verlies en heeft zijn schulden
de laatste tijd fors zien
oplopen. SsangYong was ook
in onderhandeling met
Mercedes, omdat dit merk al
een belang had van 2,4% en
bovendien leverancier is van
motoren en
versnellingsbakken.
Ook General Motors zou in de
race geweest zijn. Het ziet er
voorlopig naar uit dat
SsangYong als zelfstandig
bedrijf blijft bestaan en dat i
overgebleven
aandeelhouders hun belang
niet zullen verkopen. Dat zou
inhouden dat SsangYong ook
als afzonderlijke organisatie
in zowel Korea als de rest van
de wereld overeind blijft en
niet als tweede merk bij de
Daewoo-dealers wordt
gevoegd. Op korte termijn zal
het principe-accoord worden
uitgewerkt en de definitieve
overdracht van aandelen
plaatsvinden.
rechts Wil van der Boom
(voorzitter DATO), Tony Vos
(redactie De Automaat), Joost
de Beer (uitgever/directeur De
Tilburgse Koerier), Fons
Denissen (ex-voorzitter en
huidig bestuurslid DATO) en
Jan Leemans (acquisitie
Tilburgse Koerier en
Automaat). Op naar het 25-
jarig jubileum in 2010!
deze stijl wordt voort gezet in
de dakplaat en dat daar
ieren bovenop precies de tegen
ngde elkaar geschoven dakdragers
hter passen, die een soort spoiler
vormen. Uiteraard is ook de
bumper langer geworden,
terwijl juist het aanzicht aan
de achterzijde weer helemaal
identiek is. Wel is er sprake
van een nieuw accessoire, de
afzonderlijk te openen
achterruit. Maar deze
voorziening is ook op de
'gewone' Espace te bestellen.
De Espace is verkrijgbaar in
een flink aantal kleuren,
waarbij opvalt dat de auto
pas echt tot zijn recht komt in
een lichte tint. Dan pas is de
geraffineerde vormgeving
goed zichtbaar.
Het verlengen van de
carrosserie is overigens geen
eenvoudige klus. Er zijn
diverse verstevigingen
doorgevoerd, om ervoor te
zorgen dat dezelfde
veiligheidsnormen konden
worden behaald. Het aardige
is dat uiteindelijk de
carrosserie van de Grand
Espace minder torsie
vertoond dan de bestaande
Espace. Verder worden in alle
gevallen 15 inch wielen
gemonteerd met banden uit
de 65-serie, waardoor duiken
en rollen van de carrosserie
minder snel optreedt en
zijwindgevoeligheid wordt
teruggebracht.
em
ide:
raar
de<
opti
>elig