BMW M Roadster
I
IBSEEEIBI
Blaffen naar
de baas!
Produktierecord BMW Z3
Elektrische Chevy Pick-up
Glazen toren smaakmaker van Smart Centers
Fotowedstrijd voor Opel/Isuzu
ic j
RN-LJ-971
DE AUTOMAAT - Donderdag 4 december 1997 - pagina 11
DE TILBURGSE KOERIER
pagina 10
>auto
Geen reservewiel
Kleuren
M3-gelijkenis
gewoon
en
104 Smart Centers in Europa
hun deuren openen.
len
miek
Tilburg
ER
;g 99
Ï5575
sverband
I Motors en
SU}
mc
ng. Eol
jnte
deze
'M3-
rar
M
ils
:hijven
door
naai
zertoont
-gelijkenis. Voor
srpoten
elijk
maar
rrrm <?chaf bedi
x.xi/.500,= ove
toen werd het
sft de M
voldoende
...1991
...1989
...1989
...1995
...1991
..1991
Kort geleden is in het Duitse
Oberhausen een
pilotvestiging geopend van
het Smart Center. Hier zullen
verkoopmedewerl
andere soortgelijk
Europa worden ge
Volgend voorjaar i
Een grotere motor in een bestaande auto plaatsen,
lijkt een eenvoudige ingreep die alleen invloed
heeft op de prestaties. Toch is het mogelijk het
karakter zo te veranderen, dat afgezien van de
vormgeving een totaal nieuw product ontstaat. Dat
gaat in ieder geval op voor de BMW M Roadster.
...1994
De bouw is in Den Haag en
Rotterdam inmiddels in volle
gang. Utrecht en Amsterdam
volgen spoedig. Smart
Centers is niet zomaar een
garagebedrijven, maar een
modem vormgegeven
lifestyle centers die allemaal
kunnen worden herkend aan
een 15 meter hoge glazen
toren waarin de auto's
worden opgeslagen.
In Rotterdam wordt het Smart'
Voor de vijfde maal
organiseert Isuzu
wereldwijd een
fotowedstrijd
waaraan iedereen,
van jong tot oud, kan
deelnemen. Centraal
staat in deze
wedstrijd natuurlijk
de Isuzu/Opel
modellenlijn
Monterey, Frontera
en Campo.
De BMW M Roadster is de
topversie uit de Z3-reeks, die
inmiddels is uitgegroeid tot
een familie van vier. De serie
begint met twee brave 4
cilinders, wordt gevolgd door
een wat breder een veel
krachtiger uitgevallen 2,8 liter
6 cilinder en wordt afgerond
met deze M Roadster.
cilinder lijnmotor met 4
kleppen per zuiger en
variabele kleptiming
(VANOS). De krachtbron bezit
een opmerkelijke souplesse
over het volledige
toerenbereik. Zo is al bij 3250
tr/min het maximale koppel
van 350 Nm beschikbaar en
dat betekent dat de motor al
vanaf zo'n 2000 tr/min
upersportief is. Het
laximale vermogen van
maar liefst 321 pk wordt vlak
voordat de toerenbegrenzer
inslaat bereikt bij 7400 tr/min.
En dan het geluid!
Majestueus! Een diepe brom
is meteen te horen na het
starten, vooral als de kap
geopend is. De BMW laat toe
dat het gaspedaal vinnig
wordt ingetrapt en die
beweging wordt beloond door
het snel oplopen van het
toerental. Het resultaat: een
mooi blaffend geluid dat
iedere ware autoliefhebber
zal treffen in het hart. Een
motorkarakteristiek die we
tegenwoordig met alle
elektronische regelingen
nauwelijks meer zien, mac
die van het rijden met de N
Roadster een puur genot
maakt. De motor past
overigens maar net in het
vooronder.
Center gebouwd in het
Businesspark Rijckevorsel in
Capelle a/d IJssel, in Den
Haag aan de Mercuriusweg,
in Utrecht op het Liesbosch-
terrein en in Amsterdam aan
de Gaasperdammerweg
vlakbij IKEA.
rkers van
jke centra in
jetraind.
r moeten er
Het onderstel v«
eveneens M3-g«
worden McPherson veer,
toegepast die nadrukkel
sportief zijn afgestemd, i
die zeker niet plankhard zijn.
Achter is de as met schuin
geplaatste langsdraagarmen
speciaal op het karakter van
deze versie aangepast. Het
resultaat is uiterst sportief,
maar tegelijk ook comfortabel
en dat sluit zo goed aan bij
deze topversie van de Z3-
reeks. Het remsysteem
bestaat uit zowel voor als
achter geventileerde sch_,
en wordt geassisteerd dor
ABS. Ook dit komt allema.
uit de M3. Specifiek is het
sperdifferentieel.
Uiterlijk vertoon heef
Roadster meer dan vc
worden gemaakt in de
Verenigde Staten, maar de
ontwikkeling heeft volledig in
Duitsland plaatsgevonden. Zo
ook bij de M Roadster die
uiteraard volledig is
aangepakt door BMW
Motorsport. Daar heeft men
een uitstekende mix weten te
maken van de carrosserie van
de Z3 met de techniek van de
flitsende BMW M3. Allereerst
betekent dat een 3,2 liter 6
met 321 paardenkrachten. van volgend jaar verschijnt
Kort geleden is de produktie de coupé met een vast dak en
van een bijpassende hardtop grotere bagagemogelijk-
gestart en tegen het einde heden.
en wie goed kijkt, vindt steeds
meer details die afwijken van
de andere Z3-telgen. De i
heeft dezelfde brede
carrosserie als de 2,8 liter. De
voorbumper is specifiek
vormgegeven om met name
meer lucht naar de
motorruimte te kunnen
voeren. De koplampen
worden geflankeerd door
witte richtingaanwijzers,
terwijl ook de
zijknipperlichten en de
achterste exemplaren wit
glas hebben. Zeer fraai zijn de
gewijzigde 'kieuwen' op de
zijschermen. In het midden
loopt een chromen bies met er
boven het M-logo en eronder
de 'Roadster'-vermelding. Het
BMW-logo is hier komen v
vervallen. Verder draagt c
speciale versie de 'echte'
spiegels die aërodynamisch
verantwoorder van vorm zijn.
Zelfs de achteruitkijkspiegel
tegen de voorruit is aan deze
vorm aangepast.
In de BMW-fabriek in het
Amerikaans Spartanburg liep
op donderdag 30 oktober jl. de
100.000ste Z3 van de band.
Eind 1995 ging de produktie
van de Z3 van start. In het
eerste volle jaar werden er
46.000 eenheden gebouwd.
Door opvoering van de
produktiecapaciteit konden er
tot medio oktober al 52.000
roadsters worden gemaakt i
dat leverde samen met de
aanloop van de produktie in
1995 een totaal aantal van
100.000 stuks op. Door dit grote
aantal is de produktie niet te
vergelijken met die van
andere BMW-roadsters zoals
de 328,507 en Zl. In het
roadstersegment heeft het
BMW-concem nu een aandeel
van 40% wereldwijd, omdat
ook de MGF via Rover Group
bij BMW hoort. De
Amerikanen zijn zeer
enthousiast over de kleine
BMW. Daar werden er dit jaar
al meer dan 31.500 Z3's
verkocht. Maar liefst 26.200
werden er naar Duitsland
verscheept en 42.300 vonden
hun weg naar de andere
exportlanden. In Nederland
werden er vorig jaar 500 stuks
afgeleverd en dit jaar in de
eerste tien maanden 600
eenheden. Het huidige
programma van de Z3 begint
met de 1,8 liter van 115 pk en
loopt door tot de M Roadster
voortgezet. Alle instrumenten
hebben een chromen
omlijsting en ook de
bedieningsknoppen van de
verwarming. Bovendien is de
middenconsole voorzien van
drie extra klokken: tijd,
buitentemperatuur,
olietemperatuur. De
uitrusting is uiteraard zeer
compleet met bijvoorbeeld
elektrisch ruit- en
spiegelbediening, twee
airbags, airconditioning, een
elektro-mechanische --— -- -
kapbediening en een met leer 9°at de M Rc
bekleed stuurwiel. raket vando<
de stoelen zijn geplaatst. Deze
voorziening biedt extra
bescherming bij een koprol en
verhoogd de stijfheid van de
carrosserie in het algemeen.
De auto wordt compleet
gemaakt met specifiek
ontworpen vijfspaaks
lichtmetalen velgen met voor
225/45 ZR 17 banden en achter
245/40 ZR 17 exemplaren. Een
reservewiel ontbreekt, zodat
het bagagevolume niet
onnodig wordt verkleind. Als
de berijder een lekke band
krijgt, is de auto uitgerust met
een speciale pomp die een
afdichtend vulmiddel in de
band perst.
En dan komen we bij het
interieur waaraan direct te
zien is dat we hier met een
zeer bijzondere auto te maken
hebben. De stoelen zijn
bekleed met leer in twee
kleuren. En deze combinatie
wordt op het dashboard, het
stuurwiel en de
portierpanelen
Variabele timing
Alle varianten van de Z3
Aan de achterkant vallen de
verschillen ook direct op.
Onder de specifieke bumper
komt aan weerszijde een
dubbele uitlaatpijp naar
buiten. Op die bumper is geen
plaats meer voor de
nummerplaat, zodat deze nu
tussen de achterlichtunits
terecht is gekomen. En als
gevolg daarvan is het BMW-
logo op het kofferdeksel
geplakt. Een ander duidelijk
verschil zijn de twee
rolbeugeltjes die direct achter
De hoofdprijs is een
digitale video camera
van JVC, maar ook de
Pentax zoom comapct
camera en de Sony
Discman zijn
uitnodigend genoeg
om mee te doen.
Inzendingen kunnt
worden gestuurd
naar Opel Nederland
BV, afd. Public Affairs
in Sliedrecht.
zes interieurcombinaties
bestaan.
Het machtige motorgeluid is
al geroemd, maar dat geldt
zeker ook voor de rij-
eigenschappen. De auto is zo
snel, dat je er in Nederland
nauwelijks mee uit de voeten
kunt. De topsnelheid is
afgeregeld op 250 km/u en in
5,4 seconden wijst de
snelheidsmeter van de 1425
kg wegende BMW al de 100
km/u aan. Zelfs als je als
bestuurder weinig schakelt,
-'eM Roadster er als een
door. Het is typisch
zo'n voertuig dat je met je
achterwerk stuurt. Als
bestuurder heb je constant het
gevoel de situatie in de hand
De standaardkleuren zijn te hebben en dat is dan ook
specifiek voor de M Roadster, werkelijk zo. De BMW M
terwijl er ook vier Roadster is een vorm van puur
metaallokken tegen meerprijs genieten, maar daarvoor moet
leverbaar zijn. Daarbij men dan wel het
kunnen drie kapkleuren aanschafbedrag van
worden gekozen (zwart, rood, f-147.500,= over hebben. En
grijs) terwijl er ook nog eens toen werd het even stil...
Op 12 november jl. zijn de
eerste elektrische
Chevrolets S-10 pick-up
voorzien van een nikkel
metaal hydride (NiMH)
batterij geleverd aan een
energiemaatschappij in
het Zuid-Califomische
Edison, USA. De batterij
werd ontwikkeld door een
samenwerkingsx
tussen General D
Ovonic Battery.
Ondertussen is GM
begonnen met een
praktijktest van de
elektrisch aangedreven
Chevy met de
geavanceerde NiMH
batterijen om zo meer te
weten te komen over het
actuele gebruik van deze
auto's door de consument.
De gegevens die uit deze
test naar voren komen,
zullen worden gebruikt
om eventuele
verbeteringen op de
nieuwe batterijen aan te
brengen.
Deze gaat halverwege
1998 in produktie.
w