BMW M Roadster I IBSEEEIBI Blaffen naar de baas! Produktierecord BMW Z3 Elektrische Chevy Pick-up Glazen toren smaakmaker van Smart Centers Fotowedstrijd voor Opel/Isuzu ic j RN-LJ-971 DE AUTOMAAT - Donderdag 4 december 1997 - pagina 11 DE TILBURGSE KOERIER pagina 10 >auto Geen reservewiel Kleuren M3-gelijkenis gewoon en 104 Smart Centers in Europa hun deuren openen. len miek Tilburg ER ;g 99 Ï5575 sverband I Motors en SU} mc ng. Eol jnte deze 'M3- rar M ils :hijven door naai zertoont -gelijkenis. Voor srpoten elijk maar rrrm <?chaf bedi x.xi/.500,= ove toen werd het sft de M voldoende ...1991 ...1989 ...1989 ...1995 ...1991 ..1991 Kort geleden is in het Duitse Oberhausen een pilotvestiging geopend van het Smart Center. Hier zullen verkoopmedewerl andere soortgelijk Europa worden ge Volgend voorjaar i Een grotere motor in een bestaande auto plaatsen, lijkt een eenvoudige ingreep die alleen invloed heeft op de prestaties. Toch is het mogelijk het karakter zo te veranderen, dat afgezien van de vormgeving een totaal nieuw product ontstaat. Dat gaat in ieder geval op voor de BMW M Roadster. ...1994 De bouw is in Den Haag en Rotterdam inmiddels in volle gang. Utrecht en Amsterdam volgen spoedig. Smart Centers is niet zomaar een garagebedrijven, maar een modem vormgegeven lifestyle centers die allemaal kunnen worden herkend aan een 15 meter hoge glazen toren waarin de auto's worden opgeslagen. In Rotterdam wordt het Smart' Voor de vijfde maal organiseert Isuzu wereldwijd een fotowedstrijd waaraan iedereen, van jong tot oud, kan deelnemen. Centraal staat in deze wedstrijd natuurlijk de Isuzu/Opel modellenlijn Monterey, Frontera en Campo. De BMW M Roadster is de topversie uit de Z3-reeks, die inmiddels is uitgegroeid tot een familie van vier. De serie begint met twee brave 4 cilinders, wordt gevolgd door een wat breder een veel krachtiger uitgevallen 2,8 liter 6 cilinder en wordt afgerond met deze M Roadster. cilinder lijnmotor met 4 kleppen per zuiger en variabele kleptiming (VANOS). De krachtbron bezit een opmerkelijke souplesse over het volledige toerenbereik. Zo is al bij 3250 tr/min het maximale koppel van 350 Nm beschikbaar en dat betekent dat de motor al vanaf zo'n 2000 tr/min upersportief is. Het laximale vermogen van maar liefst 321 pk wordt vlak voordat de toerenbegrenzer inslaat bereikt bij 7400 tr/min. En dan het geluid! Majestueus! Een diepe brom is meteen te horen na het starten, vooral als de kap geopend is. De BMW laat toe dat het gaspedaal vinnig wordt ingetrapt en die beweging wordt beloond door het snel oplopen van het toerental. Het resultaat: een mooi blaffend geluid dat iedere ware autoliefhebber zal treffen in het hart. Een motorkarakteristiek die we tegenwoordig met alle elektronische regelingen nauwelijks meer zien, mac die van het rijden met de N Roadster een puur genot maakt. De motor past overigens maar net in het vooronder. Center gebouwd in het Businesspark Rijckevorsel in Capelle a/d IJssel, in Den Haag aan de Mercuriusweg, in Utrecht op het Liesbosch- terrein en in Amsterdam aan de Gaasperdammerweg vlakbij IKEA. rkers van jke centra in jetraind. r moeten er Het onderstel v« eveneens M3-g« worden McPherson veer, toegepast die nadrukkel sportief zijn afgestemd, i die zeker niet plankhard zijn. Achter is de as met schuin geplaatste langsdraagarmen speciaal op het karakter van deze versie aangepast. Het resultaat is uiterst sportief, maar tegelijk ook comfortabel en dat sluit zo goed aan bij deze topversie van de Z3- reeks. Het remsysteem bestaat uit zowel voor als achter geventileerde sch_, en wordt geassisteerd dor ABS. Ook dit komt allema. uit de M3. Specifiek is het sperdifferentieel. Uiterlijk vertoon heef Roadster meer dan vc worden gemaakt in de Verenigde Staten, maar de ontwikkeling heeft volledig in Duitsland plaatsgevonden. Zo ook bij de M Roadster die uiteraard volledig is aangepakt door BMW Motorsport. Daar heeft men een uitstekende mix weten te maken van de carrosserie van de Z3 met de techniek van de flitsende BMW M3. Allereerst betekent dat een 3,2 liter 6 met 321 paardenkrachten. van volgend jaar verschijnt Kort geleden is de produktie de coupé met een vast dak en van een bijpassende hardtop grotere bagagemogelijk- gestart en tegen het einde heden. en wie goed kijkt, vindt steeds meer details die afwijken van de andere Z3-telgen. De i heeft dezelfde brede carrosserie als de 2,8 liter. De voorbumper is specifiek vormgegeven om met name meer lucht naar de motorruimte te kunnen voeren. De koplampen worden geflankeerd door witte richtingaanwijzers, terwijl ook de zijknipperlichten en de achterste exemplaren wit glas hebben. Zeer fraai zijn de gewijzigde 'kieuwen' op de zijschermen. In het midden loopt een chromen bies met er boven het M-logo en eronder de 'Roadster'-vermelding. Het BMW-logo is hier komen v vervallen. Verder draagt c speciale versie de 'echte' spiegels die aërodynamisch verantwoorder van vorm zijn. Zelfs de achteruitkijkspiegel tegen de voorruit is aan deze vorm aangepast. In de BMW-fabriek in het Amerikaans Spartanburg liep op donderdag 30 oktober jl. de 100.000ste Z3 van de band. Eind 1995 ging de produktie van de Z3 van start. In het eerste volle jaar werden er 46.000 eenheden gebouwd. Door opvoering van de produktiecapaciteit konden er tot medio oktober al 52.000 roadsters worden gemaakt i dat leverde samen met de aanloop van de produktie in 1995 een totaal aantal van 100.000 stuks op. Door dit grote aantal is de produktie niet te vergelijken met die van andere BMW-roadsters zoals de 328,507 en Zl. In het roadstersegment heeft het BMW-concem nu een aandeel van 40% wereldwijd, omdat ook de MGF via Rover Group bij BMW hoort. De Amerikanen zijn zeer enthousiast over de kleine BMW. Daar werden er dit jaar al meer dan 31.500 Z3's verkocht. Maar liefst 26.200 werden er naar Duitsland verscheept en 42.300 vonden hun weg naar de andere exportlanden. In Nederland werden er vorig jaar 500 stuks afgeleverd en dit jaar in de eerste tien maanden 600 eenheden. Het huidige programma van de Z3 begint met de 1,8 liter van 115 pk en loopt door tot de M Roadster voortgezet. Alle instrumenten hebben een chromen omlijsting en ook de bedieningsknoppen van de verwarming. Bovendien is de middenconsole voorzien van drie extra klokken: tijd, buitentemperatuur, olietemperatuur. De uitrusting is uiteraard zeer compleet met bijvoorbeeld elektrisch ruit- en spiegelbediening, twee airbags, airconditioning, een elektro-mechanische --— -- - kapbediening en een met leer 9°at de M Rc bekleed stuurwiel. raket vando< de stoelen zijn geplaatst. Deze voorziening biedt extra bescherming bij een koprol en verhoogd de stijfheid van de carrosserie in het algemeen. De auto wordt compleet gemaakt met specifiek ontworpen vijfspaaks lichtmetalen velgen met voor 225/45 ZR 17 banden en achter 245/40 ZR 17 exemplaren. Een reservewiel ontbreekt, zodat het bagagevolume niet onnodig wordt verkleind. Als de berijder een lekke band krijgt, is de auto uitgerust met een speciale pomp die een afdichtend vulmiddel in de band perst. En dan komen we bij het interieur waaraan direct te zien is dat we hier met een zeer bijzondere auto te maken hebben. De stoelen zijn bekleed met leer in twee kleuren. En deze combinatie wordt op het dashboard, het stuurwiel en de portierpanelen Variabele timing Alle varianten van de Z3 Aan de achterkant vallen de verschillen ook direct op. Onder de specifieke bumper komt aan weerszijde een dubbele uitlaatpijp naar buiten. Op die bumper is geen plaats meer voor de nummerplaat, zodat deze nu tussen de achterlichtunits terecht is gekomen. En als gevolg daarvan is het BMW- logo op het kofferdeksel geplakt. Een ander duidelijk verschil zijn de twee rolbeugeltjes die direct achter De hoofdprijs is een digitale video camera van JVC, maar ook de Pentax zoom comapct camera en de Sony Discman zijn uitnodigend genoeg om mee te doen. Inzendingen kunnt worden gestuurd naar Opel Nederland BV, afd. Public Affairs in Sliedrecht. zes interieurcombinaties bestaan. Het machtige motorgeluid is al geroemd, maar dat geldt zeker ook voor de rij- eigenschappen. De auto is zo snel, dat je er in Nederland nauwelijks mee uit de voeten kunt. De topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u en in 5,4 seconden wijst de snelheidsmeter van de 1425 kg wegende BMW al de 100 km/u aan. Zelfs als je als bestuurder weinig schakelt, -'eM Roadster er als een door. Het is typisch zo'n voertuig dat je met je achterwerk stuurt. Als bestuurder heb je constant het gevoel de situatie in de hand De standaardkleuren zijn te hebben en dat is dan ook specifiek voor de M Roadster, werkelijk zo. De BMW M terwijl er ook vier Roadster is een vorm van puur metaallokken tegen meerprijs genieten, maar daarvoor moet leverbaar zijn. Daarbij men dan wel het kunnen drie kapkleuren aanschafbedrag van worden gekozen (zwart, rood, f-147.500,= over hebben. En grijs) terwijl er ook nog eens toen werd het even stil... Op 12 november jl. zijn de eerste elektrische Chevrolets S-10 pick-up voorzien van een nikkel metaal hydride (NiMH) batterij geleverd aan een energiemaatschappij in het Zuid-Califomische Edison, USA. De batterij werd ontwikkeld door een samenwerkingsx tussen General D Ovonic Battery. Ondertussen is GM begonnen met een praktijktest van de elektrisch aangedreven Chevy met de geavanceerde NiMH batterijen om zo meer te weten te komen over het actuele gebruik van deze auto's door de consument. De gegevens die uit deze test naar voren komen, zullen worden gebruikt om eventuele verbeteringen op de nieuwe batterijen aan te brengen. Deze gaat halverwege 1998 in produktie. w

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 27