Onderdelenvoorziening
in vijftig jaar met de tijd mee
Wintercontrole bij Renault
<s
De wet van de
grote getallen
De Jong/Hillen volgend jaar in Subaru
Renault gekozen tot
sportiefste merk van Nederland
1
X”
s s
Hf
Hl
'i
■SSI
Hi
1
Hf
Cadillac
terrein
wagen
IE
s
s
I SS
Hi
Hi
Hi
a
rsr
K
7 pagina 6
DE AUTOMAAT - Donderdag 4 december 1997 - pagina 7
DETILBURGSE KOERIER
Inspecteurs
Express Service
len
rad nog
Computersysteem
Iwerk
>r 1998
6.C/.
■0.000
15.000
10.000
laar
te
it 12,
5283226
1994
1992
1990
1989
1989
Diesel... 1991
1988
-een
elk
ito
iler
94
94
94
15.990,00
15.990,00
16.990,00
8.750,00
8.990,00
9.990,00
10.550,00
12.880,00
leen
m dat
ilsdeV-
ig, remmen,
steking en
ind van deze
van Prodriv
zich dat Ber
Killen tijde
verwachtii
spannend.
Rally Open
ondersteunt
Subaru Nederland.
ing
ling tot
m dagje
e bij de Renault-
tot en met 31
S
heef
de ti,
de wer
technis
serd geconstrueerde i
gerepo
meteer
yOVAGj
De Renault-dealers in ons
land bieden op dit moment
een wintercontrole aan tegen
een gering tarief van f.35,
Alle wintergevoelige
onderdelen worden
gecontroleerd zoal
snaren, verlichtinc
koelsysteem, ontst
uitlaat. Aan de har
Deze nieuwe auto,
gebaseerd op een bestaand
4x4-model van General
Motors, is het eerste model
waarmee het Amerikaanse
topmerk in het
terreinautosegment gaat
opereren. "De introductie
naar dit voor ons nieuwe
segment, volgend jaar
herfst, betekent dat we
enkele jaren vooruitlopen
op onze planning.
Dit is een bewuste keuze
geweest, omdat blijkt dat er
vanuit de markt een steeds
grotere vraag komt naar
luxueuze terreinwagens,"
aldus John F. Smith,
Cadillac's General
Manager en vice-president
van GM. "Dit nieuwe 4x4-
model biedt ons de kans om
een nieuwe doelgroep na
de Cadillac showrooms t<
trekken.
Eind volgend jaar gaat
Cadillac zijn modellijn
uitbreiden met een uiterst
luxueuze terreinwagen.
10.000 stuks
Het totale aantal onderdelen
voor onderhoud was nog
beperkt. Als een onderdeel
niet beschikbaar was, dan
werd ofwel het onderdeel zelf
gerepareerd of moest de klant
helaas een paar dagen
wachten. Dat was meestal
geen probleem; de klant wist
gewoon niet beter.
Volkswagen werkte in die
dagen met relatief
vooruitstrevende gedachten.
Zo was er al een gedetaillee
onderdelenhandboek, al
moesten eventuele
93 27.550,00
96 27.990,00
94 28.990,00
93 29.550,00
96 29.990,00
L
95 26.990,00
194 26.990,00
94 26.990,00
94 27.550,00
97 27.990,00
Het is nu niet meer voor te
stellen. Een Volkswagen
dealer in de jaren 50 hef
nooit gehoord van
'serviceconcepten'. Dat
hoefde ook niet. Hij had i
beperkt aantal modeller
uitblonk door hun
eenvoudige, degelijke
techniek.
Tijdens het recent gehouden
galafeest ter gelegenheid van
de Mobil 1 Dutch Autosport
Awards is Renault door een
deskundige jury uitgeroepen
tot het sportiefste merk van
ons land. In de eindronde wist
het Franse merk de
concurrenten Citroen en BMW
te verslaan. Renault steekt in
Nederland veel energie en
middelen in de nationale
autosport. Zo is het Mobil 1
Renault Dealerteam actief in
de Auto Trader Dutch
Toerwagenkampioenschappe
n en heeft het merk dit jaar de
Renault Sport Mégane
merkenklasse
geïntroduceerd. Ook voor
is het maximaal aantal
deelnemers al bekend.
Renault ziet de Award als een
mooie waardering voor het
totale sportprogramma en
daarbij mag zeker niet
vergeten worden dat Renault
voor het zesde jaar in
successie wereldkampioen
Formule-1 is geworden.
dan bij universele
autobedrijven, terwijl de
klant verzekerd is van
originele onderdelen die
worden gemonteerd door
goed opgeleide monteurs die
uw Renault door en door
kennen.
De winteractie
dealers duurt L
januari 1998.
K
89
overgegaan. Om de 1.500
kilometer moest de olie
worden ververst. Handwerk
was ook troef bij de
onderdelenadministratie.
Gewoon een kaartenbak en
alle wijzigingen handmatig
verwerken. De maandelijkse
onderdelenbestelling ging
per telefoon of met een
handgeschreven briefje. Dat
is vandaag de dag amper
meer voor te stellen...
Nederlandse rallyfans zullen
het geweldig nieuws vinden
t BDJ Subaru Rallyteam
j heeft weten te leggen
i van de tien voor
Zoals gezegd staat de
mobiliteit van Volkswagen
rijders bij de
onderdelenvoorzienin'
voorop. In tegenstellir'
vroeger, toen men een i_
wachten niet zo erg vond,
moet de wachttijd minimaal
zijn. Daarvoor moeten de
meest courante onderdelen in
het dealermagazijn
beschikbaar zijn. Dat stelt de
dealer in staat de Express
Service te bieden, voor kleine
'behandelingen'. De klant kan
in zo'n geval worden
geholpen volgens het systeem
van 'klaar terwijl u wacht'; de
totale werkzaamheden duren
niet langer dan een uurtje. Het 9ari
Pakket Prijzen Systeem (PPS) On’
maakt een ander voordeel
van de geautomatiseerde
onderdelen
informatievoorziening
duidelijk. Voorafgaand aan
een reparatie krijgt de klant
een gespecificeerde offerte
van de reparatie of het
onderhoud. De prijzen van de
benodigde onderdelen zijn 1J en'me
daarop tot op de cent
nauwkeurig ingevuld. gelijk gebl
Bovendien wordt automatisch gegarande
gecontroleerd of de
onderdelen aanwezig zijn -
controle wordt een eventueel
reparatie-advies gegeven. Is
alles in orde dan krijgt de
klant een startgarantiepas
(geldig t/m 1 april) die de
sleutel is tot optimale
zekerheid als Koning Winter
ons land in zijn greep heeft.
Tijdens openingsuren van de
dealer wordt gratis starthulp
verleend indien zich
de volgende dag voor 12 uur
in huis. Eerst wordt gecheckt
of zo'n component bij het
Distributiecentrum Leusden
(op het Pon-terrein) aanwezig
is. Is dat niet het geval, dan
wordt de bestelling meteen
'doorgekabeld' naar Kassei in
Duitsland, waar zich het
centrale onderdelenmagazijn
van de Volkswagen-groep
bevindt. Heeft Kassel de on
line bestelling voor 12 uur 's
ochtends nog binnen, dan
gaat het gevraagde onderdeel
in dezelfde nacht met de
vrachtwagen naar Leusden
en zal het voor 12 uur in de
middag bij de dealer liggen.
In tegenstelling tot vroeger
jaren, is de snelheid van de
onderdelenvoorziening
cruciaal voor het succes van
een automerk. Bij Pons
Automobielhandel is het
systeem verregaand
geautomatiseerd om een zo
hoog mogelijke efficiency
(lees: snelheid en
kostenreductie) te kunnen
realiseren. Elke werkdag
rollen er vier tot zes
treinwagons bij het
Distributiecentrum Leusden
binnen en elke nacht meldt
een grote truck zich bij het
centrum. Elke dag ook moet
het orderbestand voor de
volgende dag verwerkt
worden, aan het eind van de
dag moeten de schappen leeg
zijn. En om een idee te geven
van de aantallen: jaarlijks
worden er in het centrum (met
vestiging in Zutphen) zo'n 1,9
miljoen onderdelen
'verhandeld'. En in de
praktijk: maar liefst 96 procent
van de bestellingen kan
binnen de gestelde (krappe)
tijd aan de dealer worden
geleverd.
dat het i
beslag 1
op één i
privéteams beschikbare
Subaru's 555 WRC (World
Rally Car). Met deze unieke
Impreza, die onlangs voor de
derde maal in successie het
Wereldkampioenschap Rally
voor constructeurs
binnenhaalde, zullen Bert de
Jong en navigator Ton Hillen
deelnemen aan het Dutch
Rally Open 1998. Eind februari
1998 levert de officiële
Subaru-tuner Prodrive in
Groot-Brittanië de Subaru
World Rally Car aan het BDJ
Subaru Rallyteam af. Daar
blijft het echter niet bij, want
ook tijdens het verloop van
het seizoen weet de service
crew van het rallyteam zich
gesteund door specialisten
van Prodrive. Het spreekt voor
Bert de Jong en Ton
lens hun naar
iting uiterst
ide strijd in het Dutch
i van 1998 van harte
id worden door
Vergelijk die situatie maar
eens met die van nu. De
dealer is on-line per computer
verbonden met de importeur.
Wanneer een snellopend
onderdeel in het
onderdelenmagazijn van de
dealer wordt afgeboekt, vindt
er meteen een opdracht tot
bestelling plaats via het on
line computersysteem. Het
onderdeel wordt zo
automatisch nageleverd. De
voorraad blijft steeds op peil -
geen omkijken naar. De
aanvulling vindt normaal
gesproken binnen 48 uur
plaats. En dat is nog maar één
van de vele veranderingen
die er zich voltrokken hebben
op het gebied van de
onderdelenvoorziening.
problemen voordoen. Buiten
openingstijden kan men een
beroep op de Renault Route
Service (06-0303), waarna een
sleepdienst de auto naar de
dealer brengt. Tijdens de
actieperiodezijn diverse
onderdelen extra
aantrekkelijk geprijsd, zoals
uitlaten, accu's en banden.
Deze prijzen zijn zelfs lager
aanpassingen of
aanvullingen er nog wel met
de hand in worden
bijgeschreven. In principe
bestelde de dealer elke
maand de benodigde
onderdelen hieruit bij Pon's
Automobielhandel. Vaker kon
wel, maar dat kostte extra.
Deze werkwijze hanteerde de
Volkswagen-fabriek ook
richting importeur.
Het aantal verschillende
onderdelen dat men in die tijd
voor Volkswagen kon
bestellen bedroeg zo'n 10.000
stuks. Een peuleschil,
vergeleken met de meer dan
200.000 verschillende
onderdelen die Volkswagen
nu internationaal in voorraad
heeft. Ach ja, de jaren vijftig,
dc tijd van echt handwerk. In
de werkplaats werden de
risch eenvoudig
auto's eerder
jareerd dan dat er
en tot vervanging werd
S SS
89 15.990,00
92 16.990,00
92 16.990,00
94 16.990,00
93 16.990,00
94 17.550,00
92 17.990,00
92 17.990,00
91 18.990,00
92 18.990,00
94 19.880,00
93 19.880,00
92 19.990,00
93 19.990,00
94 19.990,00
93
94
91
92 16.990,00
94 16.990,00
92 17.990,00
De afdeling Onderdelen
Logistiek van Pon's
Automobielhandel heeft in
feite maar één belangrijke
taak: 'Het handhaven van de
mobiliteit van de
Nederlandse Volkswagen
rijder'. Om die taak naar
behoren te kunnen vervullen
is er in de loop van de jaren
behoorlijk wat veranderd.
Vroeger waren er
bijvoorbeeld nog inspecteurs,
die in de gaten moesten
houden of alle dealers wel
volgens het boekje werkten.
Want ook toen al was een
perfecte kwaliteit een
absolute vereiste.
zodat er meteen en op korte
termijn een afspraak kan
worden gemaakt.
Indien de klant akkoord gaat,
zullen de werkzaamheden ook
exact volgens de PPS-offerte
worden uitgevoerd. Het
eindbedrag van de rekening
is gelijk aan dat van de
eerdere offerte. De klant kan
aan de hand van de offerte (of
de rekening) zelf controleren
of het werk correct is
uitgevoerd. Bij twijfel kan hij
(of zij) zelfs de hulp van de
ANWB inroepen voor een
'Second Opinion'. Een vlotte
onderdelenvoorziening vormt
tenslotte ook een belangrijke
schakel in het concept van de
Mobiliteitsgarantie. Sterker
nog, het uitgangspunt van
zowel de
onderdelenvoorziening als de
Mobiliteitsgarantie is
dezelfde: de mobiliteit van
Volkswagen-rijders
garanderen.
i-line informatie-
uitwisseling tussen fabriek,
importeur en dealer. Vroeger
kwamen bestellingen
telefonisch of per brief
binnen. Toen was het een
maandelijks terugkerende
taak. Inmiddels is het een 24-
uurs bedrijf. Het zijn andere
tijden, met andere waarden.
uitgangspunt is
bleven:
deerde mobiliteit
voor alle Volkswagen
rijders...
Met de ontwikkeling van de mobiliteit - en de
techniek - heeft ook het 'ondersteunende traject'
zich razendsnel ontwikkeld. Zo zijn termen als
Express Service, Pakket Prijzen Systeem (PPS) en
Mobiliteitsgarantie binnen de Volkswagen
organisatie inmiddels een begrip. Ze vormen ook
een teken van deze tijd, want vijftig jaar geleden
zag het verwachtingspatroon van Volkswagen
rijders er heel anders uit.
Met het on-line
computersysteem is
natuurlijk veel meer mogelijk,
zoals bestellingen van
specifieke onderdelen -
dealer kan immers niet
onderdeel voor elk type auto
in huis hebben. Als de dealer
een bestelling voor zo'n
onderdeel voor 11 uur 's
ochtends plaatst, heeft hij het
TP-O5-JV