Onderdelenvoorziening in vijftig jaar met de tijd mee Wintercontrole bij Renault <s De wet van de grote getallen De Jong/Hillen volgend jaar in Subaru Renault gekozen tot sportiefste merk van Nederland 1 X” s s Hf Hl 'i ■SSI Hi 1 Hf Cadillac terrein wagen IE s s I SS Hi Hi Hi a rsr K 7 pagina 6 DE AUTOMAAT - Donderdag 4 december 1997 - pagina 7 DETILBURGSE KOERIER Inspecteurs Express Service len rad nog Computersysteem Iwerk >r 1998 6.C/. ■0.000 15.000 10.000 laar te it 12, 5283226 1994 1992 1990 1989 1989 Diesel... 1991 1988 -een elk ito iler 94 94 94 15.990,00 15.990,00 16.990,00 8.750,00 8.990,00 9.990,00 10.550,00 12.880,00 leen m dat ilsdeV- ig, remmen, steking en ind van deze van Prodriv zich dat Ber Killen tijde verwachtii spannend. Rally Open ondersteunt Subaru Nederland. ing ling tot m dagje e bij de Renault- tot en met 31 S heef de ti, de wer technis serd geconstrueerde i gerepo meteer yOVAGj De Renault-dealers in ons land bieden op dit moment een wintercontrole aan tegen een gering tarief van f.35, Alle wintergevoelige onderdelen worden gecontroleerd zoal snaren, verlichtinc koelsysteem, ontst uitlaat. Aan de har Deze nieuwe auto, gebaseerd op een bestaand 4x4-model van General Motors, is het eerste model waarmee het Amerikaanse topmerk in het terreinautosegment gaat opereren. "De introductie naar dit voor ons nieuwe segment, volgend jaar herfst, betekent dat we enkele jaren vooruitlopen op onze planning. Dit is een bewuste keuze geweest, omdat blijkt dat er vanuit de markt een steeds grotere vraag komt naar luxueuze terreinwagens," aldus John F. Smith, Cadillac's General Manager en vice-president van GM. "Dit nieuwe 4x4- model biedt ons de kans om een nieuwe doelgroep na de Cadillac showrooms t< trekken. Eind volgend jaar gaat Cadillac zijn modellijn uitbreiden met een uiterst luxueuze terreinwagen. 10.000 stuks Het totale aantal onderdelen voor onderhoud was nog beperkt. Als een onderdeel niet beschikbaar was, dan werd ofwel het onderdeel zelf gerepareerd of moest de klant helaas een paar dagen wachten. Dat was meestal geen probleem; de klant wist gewoon niet beter. Volkswagen werkte in die dagen met relatief vooruitstrevende gedachten. Zo was er al een gedetaillee onderdelenhandboek, al moesten eventuele 93 27.550,00 96 27.990,00 94 28.990,00 93 29.550,00 96 29.990,00 L 95 26.990,00 194 26.990,00 94 26.990,00 94 27.550,00 97 27.990,00 Het is nu niet meer voor te stellen. Een Volkswagen dealer in de jaren 50 hef nooit gehoord van 'serviceconcepten'. Dat hoefde ook niet. Hij had i beperkt aantal modeller uitblonk door hun eenvoudige, degelijke techniek. Tijdens het recent gehouden galafeest ter gelegenheid van de Mobil 1 Dutch Autosport Awards is Renault door een deskundige jury uitgeroepen tot het sportiefste merk van ons land. In de eindronde wist het Franse merk de concurrenten Citroen en BMW te verslaan. Renault steekt in Nederland veel energie en middelen in de nationale autosport. Zo is het Mobil 1 Renault Dealerteam actief in de Auto Trader Dutch Toerwagenkampioenschappe n en heeft het merk dit jaar de Renault Sport Mégane merkenklasse geïntroduceerd. Ook voor is het maximaal aantal deelnemers al bekend. Renault ziet de Award als een mooie waardering voor het totale sportprogramma en daarbij mag zeker niet vergeten worden dat Renault voor het zesde jaar in successie wereldkampioen Formule-1 is geworden. dan bij universele autobedrijven, terwijl de klant verzekerd is van originele onderdelen die worden gemonteerd door goed opgeleide monteurs die uw Renault door en door kennen. De winteractie dealers duurt L januari 1998. K 89 overgegaan. Om de 1.500 kilometer moest de olie worden ververst. Handwerk was ook troef bij de onderdelenadministratie. Gewoon een kaartenbak en alle wijzigingen handmatig verwerken. De maandelijkse onderdelenbestelling ging per telefoon of met een handgeschreven briefje. Dat is vandaag de dag amper meer voor te stellen... Nederlandse rallyfans zullen het geweldig nieuws vinden t BDJ Subaru Rallyteam j heeft weten te leggen i van de tien voor Zoals gezegd staat de mobiliteit van Volkswagen rijders bij de onderdelenvoorzienin' voorop. In tegenstellir' vroeger, toen men een i_ wachten niet zo erg vond, moet de wachttijd minimaal zijn. Daarvoor moeten de meest courante onderdelen in het dealermagazijn beschikbaar zijn. Dat stelt de dealer in staat de Express Service te bieden, voor kleine 'behandelingen'. De klant kan in zo'n geval worden geholpen volgens het systeem van 'klaar terwijl u wacht'; de totale werkzaamheden duren niet langer dan een uurtje. Het 9ari Pakket Prijzen Systeem (PPS) On’ maakt een ander voordeel van de geautomatiseerde onderdelen informatievoorziening duidelijk. Voorafgaand aan een reparatie krijgt de klant een gespecificeerde offerte van de reparatie of het onderhoud. De prijzen van de benodigde onderdelen zijn 1J en'me daarop tot op de cent nauwkeurig ingevuld. gelijk gebl Bovendien wordt automatisch gegarande gecontroleerd of de onderdelen aanwezig zijn - controle wordt een eventueel reparatie-advies gegeven. Is alles in orde dan krijgt de klant een startgarantiepas (geldig t/m 1 april) die de sleutel is tot optimale zekerheid als Koning Winter ons land in zijn greep heeft. Tijdens openingsuren van de dealer wordt gratis starthulp verleend indien zich de volgende dag voor 12 uur in huis. Eerst wordt gecheckt of zo'n component bij het Distributiecentrum Leusden (op het Pon-terrein) aanwezig is. Is dat niet het geval, dan wordt de bestelling meteen 'doorgekabeld' naar Kassei in Duitsland, waar zich het centrale onderdelenmagazijn van de Volkswagen-groep bevindt. Heeft Kassel de on line bestelling voor 12 uur 's ochtends nog binnen, dan gaat het gevraagde onderdeel in dezelfde nacht met de vrachtwagen naar Leusden en zal het voor 12 uur in de middag bij de dealer liggen. In tegenstelling tot vroeger jaren, is de snelheid van de onderdelenvoorziening cruciaal voor het succes van een automerk. Bij Pons Automobielhandel is het systeem verregaand geautomatiseerd om een zo hoog mogelijke efficiency (lees: snelheid en kostenreductie) te kunnen realiseren. Elke werkdag rollen er vier tot zes treinwagons bij het Distributiecentrum Leusden binnen en elke nacht meldt een grote truck zich bij het centrum. Elke dag ook moet het orderbestand voor de volgende dag verwerkt worden, aan het eind van de dag moeten de schappen leeg zijn. En om een idee te geven van de aantallen: jaarlijks worden er in het centrum (met vestiging in Zutphen) zo'n 1,9 miljoen onderdelen 'verhandeld'. En in de praktijk: maar liefst 96 procent van de bestellingen kan binnen de gestelde (krappe) tijd aan de dealer worden geleverd. dat het i beslag 1 op één i privéteams beschikbare Subaru's 555 WRC (World Rally Car). Met deze unieke Impreza, die onlangs voor de derde maal in successie het Wereldkampioenschap Rally voor constructeurs binnenhaalde, zullen Bert de Jong en navigator Ton Hillen deelnemen aan het Dutch Rally Open 1998. Eind februari 1998 levert de officiële Subaru-tuner Prodrive in Groot-Brittanië de Subaru World Rally Car aan het BDJ Subaru Rallyteam af. Daar blijft het echter niet bij, want ook tijdens het verloop van het seizoen weet de service crew van het rallyteam zich gesteund door specialisten van Prodrive. Het spreekt voor Bert de Jong en Ton lens hun naar iting uiterst ide strijd in het Dutch i van 1998 van harte id worden door Vergelijk die situatie maar eens met die van nu. De dealer is on-line per computer verbonden met de importeur. Wanneer een snellopend onderdeel in het onderdelenmagazijn van de dealer wordt afgeboekt, vindt er meteen een opdracht tot bestelling plaats via het on line computersysteem. Het onderdeel wordt zo automatisch nageleverd. De voorraad blijft steeds op peil - geen omkijken naar. De aanvulling vindt normaal gesproken binnen 48 uur plaats. En dat is nog maar één van de vele veranderingen die er zich voltrokken hebben op het gebied van de onderdelenvoorziening. problemen voordoen. Buiten openingstijden kan men een beroep op de Renault Route Service (06-0303), waarna een sleepdienst de auto naar de dealer brengt. Tijdens de actieperiodezijn diverse onderdelen extra aantrekkelijk geprijsd, zoals uitlaten, accu's en banden. Deze prijzen zijn zelfs lager aanpassingen of aanvullingen er nog wel met de hand in worden bijgeschreven. In principe bestelde de dealer elke maand de benodigde onderdelen hieruit bij Pon's Automobielhandel. Vaker kon wel, maar dat kostte extra. Deze werkwijze hanteerde de Volkswagen-fabriek ook richting importeur. Het aantal verschillende onderdelen dat men in die tijd voor Volkswagen kon bestellen bedroeg zo'n 10.000 stuks. Een peuleschil, vergeleken met de meer dan 200.000 verschillende onderdelen die Volkswagen nu internationaal in voorraad heeft. Ach ja, de jaren vijftig, dc tijd van echt handwerk. In de werkplaats werden de risch eenvoudig auto's eerder jareerd dan dat er en tot vervanging werd S SS 89 15.990,00 92 16.990,00 92 16.990,00 94 16.990,00 93 16.990,00 94 17.550,00 92 17.990,00 92 17.990,00 91 18.990,00 92 18.990,00 94 19.880,00 93 19.880,00 92 19.990,00 93 19.990,00 94 19.990,00 93 94 91 92 16.990,00 94 16.990,00 92 17.990,00 De afdeling Onderdelen Logistiek van Pon's Automobielhandel heeft in feite maar één belangrijke taak: 'Het handhaven van de mobiliteit van de Nederlandse Volkswagen rijder'. Om die taak naar behoren te kunnen vervullen is er in de loop van de jaren behoorlijk wat veranderd. Vroeger waren er bijvoorbeeld nog inspecteurs, die in de gaten moesten houden of alle dealers wel volgens het boekje werkten. Want ook toen al was een perfecte kwaliteit een absolute vereiste. zodat er meteen en op korte termijn een afspraak kan worden gemaakt. Indien de klant akkoord gaat, zullen de werkzaamheden ook exact volgens de PPS-offerte worden uitgevoerd. Het eindbedrag van de rekening is gelijk aan dat van de eerdere offerte. De klant kan aan de hand van de offerte (of de rekening) zelf controleren of het werk correct is uitgevoerd. Bij twijfel kan hij (of zij) zelfs de hulp van de ANWB inroepen voor een 'Second Opinion'. Een vlotte onderdelenvoorziening vormt tenslotte ook een belangrijke schakel in het concept van de Mobiliteitsgarantie. Sterker nog, het uitgangspunt van zowel de onderdelenvoorziening als de Mobiliteitsgarantie is dezelfde: de mobiliteit van Volkswagen-rijders garanderen. i-line informatie- uitwisseling tussen fabriek, importeur en dealer. Vroeger kwamen bestellingen telefonisch of per brief binnen. Toen was het een maandelijks terugkerende taak. Inmiddels is het een 24- uurs bedrijf. Het zijn andere tijden, met andere waarden. uitgangspunt is bleven: deerde mobiliteit voor alle Volkswagen rijders... Met de ontwikkeling van de mobiliteit - en de techniek - heeft ook het 'ondersteunende traject' zich razendsnel ontwikkeld. Zo zijn termen als Express Service, Pakket Prijzen Systeem (PPS) en Mobiliteitsgarantie binnen de Volkswagen organisatie inmiddels een begrip. Ze vormen ook een teken van deze tijd, want vijftig jaar geleden zag het verwachtingspatroon van Volkswagen rijders er heel anders uit. Met het on-line computersysteem is natuurlijk veel meer mogelijk, zoals bestellingen van specifieke onderdelen - dealer kan immers niet onderdeel voor elk type auto in huis hebben. Als de dealer een bestelling voor zo'n onderdeel voor 11 uur 's ochtends plaatst, heeft hij het TP-O5-JV

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 23