Land Rover Wr J1 y f 't Kleine broertje Nieuwe Audi A6 als Avant Kleurrijke Suzuki Alto ZW V- V n 0 7 5 7 DAGEN TOT HET JAAR 2000 Goochelen 3 A D E N I N F Bijlage van: DeTilburgse Koerier Populariteit dieselauto's I1e5~L nln AGE P F pagina 18 >s^]QflG®RfflaaG Oplage: 103.000 Donderdag 4 december 1997 ver- bov« ling ide Viscokoppeling s| e SF-RZ-63 nhout, Moer- Autotest: Lees verder 12,5 jaar DATO in dit nummer o.a.: pag. 2 3 WWW.DEAlERSELECT.NL(580Ó)j )esso, e etc. Jaargang 9 Nummer 46 f l'loqe Dmsim IV Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, 013-4683911 http:\www.autogigastore. com email: tonyvos@globe.nl die met tide Verkopen dieselperson« procenten in 1 haakjes aandeel id is weer aan slen met ons lenauto's in 1996 (tussen deel in 1995) imaakt moet ue portieren ‘“j ruitje en irachter kan worden igen van de imt. Ook Volkswagen Golf TDI Highline pag. 5 Carrosserievarianten De nieuwe Land Rover Freelander komt beschikbaar in twee carrosserievarianten, die ondanks een soort van optisch bedrog beiden een identieke lengte hebben van 4,38 meter. De vormgeving kenmerkt zich door relatief bolle, afgeronde vormen. De voorbumper oogt zeer robuust en loopt door in de kunststof De bagageruimte heeft een maximale inhoud van 1200 Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Oostenrijk 49,4 (42,6) Belg/Lux 44,8 (45,5) Franrijk 39,2 (46,5) Spanje 37,5 (33,6) Engeland 18,1 (20,8) Italië 16,5(10,5) Nederland 15,4 (13,8) Duitsland 15,0(14,6) Finland 13,5 (6,9) Ierland 13,3 (14,8) Portugal 12,6(19,6) (Bron: Rai Voorrang) In het segment terreinauto's geldt de Land Rover als een van de weinige originelen. Hierbij kan zowel aan de Defender als Range Rover worden gedacht. Het is prima het verleden niet te vergeten, maar tegelijk de trends goed bij te houden. In Europa groeit de vraag naar compacte, relatief betaalbare 4x4's die voor het overgrote deel alleen op de verharde weg worden gebruikt: kortom de nieuwe Freelander. s standaa j 455 liter cimaal 151 it de A6 Avanl ekende motor uitrustingsniveai Ambition en ente. De kleur toermal llic is speciaal voor de Veiligheidsnormen De carrosserie voldoet nu al aan de strengere veiligheidsnormen die over C C I de draaiknoppen voor de bediening van de verwarminc en ventilatie zijn keurig op middenconsole te vinden net onder de inbouwruimte voor de radio. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Het modeljaar 1998 brengt enkele in het oog springende wijzigingen voor de Suzuki Alto 1.0. Zo worden er zes vrolijke, frisse kleuren geïntroduceerd als geel, wit, rood en blauw en de metaalkleuren geel en groen. Verder zijn de bekledingsstoffen aangepast. De klant kan kiezen uit twee uitvoeringen GA en GLS die beiden als drie- en vijfdeurs kunnen worden geleverd. De Veelrijders zullen kiezen voor een eveneens uit Rover- produkten bekende dieselmotor. Het is de 2 liter met directe inspuiting en turbo, goed voor 97 pk bij 4200 tr/min en een koppel van 210 Nm bij 2000 tr/min. De diesel haalt 155 km/u en trekt in 15,2 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. De aan beide motoren gekoppelde vijfversnellingsbak stamt ook uit Rover personenauto's, maar is voor gebruik in de Freelander aangepast. Zo wordt ondermeer een grotere koppeling gemonteerd. Aan de bak zit een verdeelbak gekoppeld die permanent alle vier de wielen aandrijft. De krachtverdeling wordt verzorgd door een viscokoppeling die onder normale omstandigheden 95 procent naar de voorwielen Japanse produkten als de Toyota FunCruiser en Honda CR-V zijn in Europa snel populair geworden en het zou stom van Land Rover zijn om zich het beleg van het brood te laten eten. Daarom vormt de vanaf maart volgend jaar leverbare Freelander de basis van het Land Rover- programma met boven hem de Discovery, Defender en Range Rover. Bijna een kwart (22,4%) van alle in 1996 verkochte personenauto's in Europa is uitgerust met een dieselmotor. Oostenrijk spant de kroon met een aandeel van 50 procent en heeft daarmee Frankrijk van de eerste plaats verdrongen. Andere landen met een bovengemiddeld dieselaandeel zijn België en Luxemburg (44,8%) en Frankrijk (39,2%). Tot de landen met de laagste dieselpenetratie behoren Denemarken (2,9%) en Zwitserland (4,6%). randen langs de wielkasten. Ook achter zijn deze randen denkbeeldig met de bumper verbonden. De driedeurs beschikt over flinke voorportieren, waardoor de instap naar achteren gemakkelijk gema< worden. Achter de j zit een driehoekig 1 daarachter kan wo gekozen voor een verwijderbare hardtop of softtop, respectievelijk hardback en softback genaamd. Daarnaast is er de vijfdeurs met een volledig stalen carrosserie die stationwagon wordt genoemd. De stationwagon is onder meer voorzien van een elektrische achterruit d een druk op de knop in 1 achterdeur kan verdwijnen. De driedeurs in de luxueuze uitvoering heeft ook deze voorziening, die veel plezieriger is dan een kunststof achterruit. De driedeurs beschikt verder over twee uitneembare glazen dakpanelen boven de voorpassagiers, waardoor een T-bar effect wordt verkregen. De Freelander is de eerste Land Rover met een zelfdragende carrosserie. De lichtere constructie brengt zijn voordelen mee op het gebied van verbruik en rijgedrag op de normale weg. Afhankelijk van de gekozen uitvoering weegt de kleine Land Rover tussen de 1380 en 1580 kg. De carrosserie is niet zoals bij andere produkten van het merk uit aluminium gemaakt. Men heeft gekozen voor volledig verzinkt plaatstaal dat door zijn corrosiebehandeling dezelfde kwaliteit moet kunnen bieden. enige tijd worden ingevoerd. In de portieren zijn sterke aluminium verstevigingsprofielen opgenomen. Natuurlijk levert Land Rover zijn nieuwste telg met twee airbags, gordelspanners op de voorstoelen en ABS. Bovendien kan als extra de Hill Descent Control (HDC) worden besteld. Deze voorziening helpt volledig automatisch mee als een stijle helling naar beneden wordt genomen. Het werkt samen met ABS in de eerste en achteruit versnelling. De auto zakt dan maximaal met een snelheid van 9 km/u naar beneden en gaat onder extreme omstandigheden zelfs naar de 7 km/u. De Nederlandse importeur gaat HDC aanbieden tegen een meerprijs van f.5.000,=. Maar voor dat bedrag krijgt de klant bovendien ABS, traction control, licht metalen velgen, audio-installatie en een elektrisch schuif/kanteldak. De nieuwe Land Rover komt beschikbaar in twee motorvarianten. De 1,8 liter 16-kleps benzinemotor is onder meer bekend uit de MG F en levert zijn maximale vermogen van 120 pk bij 5550 tr/min en een koppel van 166 Nm bij 3000 tr/min. De auto haalt met deze krachtbron een topsnelheid van 165 km/u en heeft 11,9 seconden nodig voor het bekende sprintje naar de 100 km/u. Land Rover belooft een gemiddeld verbruik dat net onder de 1 op 10 ligt. De overheid het goochele. geld. Wij als automobilisten moeten weer meer gaan betalen, maar het was enige tijd onzeker op welke manier de geldklopperij nu weer zou worden verpakt. De Tweede Kamer heeft het kabinetsplan om zuinige auto's een korting op de BPM te geven getorpedeerd en dat scheelt meteen 50 miljoen op de begroting. Dat betekent dat wij als goede burgers welliswaar dezelfde aanschafprijzen blijven betalen voor compacte, zuinige auto's, maar dat de geplande verhoging van de wegenbelasting van 10 procent verlaagd kan worden tot een slordige 7 procent. Dat betekent op jaarbasis toch weer enkele tientjes minder. En die verhoging van de wegenbelasting is weer nodig om de geplande benzine-accijnsverhoging met 3 cent per 1 januari niet door te hoeven laten gaan. Kunt u het nog volgen, ik bijna niet meer. Ik heb de mededeling rond deze 'wending' verschillende keren opnieuw moeten lezen en denk nu een beetje te snappen hoe ze het bedoelen. Eigenlijk maakt het ook allemaal niet uit. We moeten met z'n allen gewoon weer meer betalen en welke naam ze eraan hangen, is om het even. Overigens moet er ook wat extra geld bijeen geschraapt worden, omdat de Nederlandse Staat heeft besloten om auto's te gaan testen. Neen, ze gaan geen verhalen aanleveren aan deze autokrant, maar ze willen daarmee aan het publiek een advies uitbrengen omtrend veilige en niet veilige auto's. Nederland wil daarin weer een voortrekkersrol binnen de Europese Unie gaan vervullen. Of willen andere landen het niet doen omdat ze daar een auto-industrie van belang hebben. In ieder geval brengen wij als belastingbetalers maar liefst 250.000 gulden per test bij elkaar en als men de meest gangbare auto's aan een test wil onderwerpen kom ik met mijn rekenmachine al snel op enkele miljoenen. Kortom, als ze in Den Haag deze onzin nou eens zouden schrappen, dan kan de wegenbelasting nog wat minder omhoog... Tony Vos stuurt. Verliest een wiel grip, dan zal dit wiel worden ontlast ten voordele van de wielen die wel grip hebben. Bij de Freelander heeft Rover gekozen voor een volledig onafhankelijke wielophanging, voor met de bekende McPherson veerpoten en een stabilisatorstang die onnodige bewegingei carrosserie voorkomt, achter komen we de McPherson constructie tegen. De Freelander heeft forse veerwegen en dat zorgt weer voor een hoog comfortniveau. Bovendien is de auto met een grondspeling van 20 centimeter uitstekend terreinvaardig. De interieurinrichting is een mooie mix tussen elementen van Rover en Land Rover. Er zijn bij de inrichting relatief lichte materialen gebruikt, waardoor het ruimtelijk effect wordt versterkt. De stoelen zijn met meerdere kleuren stof bekleed. Het dashboard lijkt op dat van de Discovery met zijn ogenschijnlijk los geplaatste instrumentarium. Het vierspakige airbagstuurwiel is verstelbaar. De vier ventilatieopeningen zitten op de meest geeigende plek en Multifunctioneel Het digitale klokje is keurig midden onder de voorruit geplaatst en vanuit alle zitplaatsen af te lezen. De Freelander biedt voldoende hoofd- en beenruimte en is redelijk multifunctioneel. De bagageruimte heeft een inhoud van 371 liter als de achterbank gewoon in gebruik is. Dit kan maximaal worden uitgebreid tot 1313 liter, waardoor de Freelander vergelijkbaar is met een middenklasse stationwagon. Rover Nederland gaat vanaf maart de Freelander leveren in diverse uitvoeringen. Van de driedeurs is zelfs een versie op grijs kenteken in voorbereiding. Op dit moment zijn de definitieve prijzen nog niet bekend. De driedeurs zal beschikbaar komen vanaf zo'n f.57.000,= en de stationwagon start rond de f.60.000,=. Wat betreft de aantallen doet men voorzichtige voorspellingen van vijfhonderd stuks. GA driedeurs komt op f.16.495,= en de GLS kost f.17.995,=. De vijfdeurs kost f .700,= meer. Iedere Alto heeft verstevigingsbalken in de portieren, een met leer bekleed stuurwiel, in twee delen neerklapbare achterbank en een elektronische startonderbreker. Dit is de één van de eerste foto's die door Audi is vrijgegeven van de nieuwe Avant, een stationwagon in de hogere zakenklasse. Dit model wordt in april in ons land verwacht. De daklijn ii ten opzichte van de sedan doorgetrokken en de achter zijruiten zijn uiteraard grot< geworden. De zwarte of bla gepolijste dakrailings zijn standaard evenals een scheidingsnet tussen baga en passagiersruimte, extra liter als de achterbank is opbergvakken onder de vlo weggeklapt. Voorin ligt de en een 12 Volts stopcontact. inmiddels vertrouwde 1 liter 4 De achterbank kan in twee cilinder met multipoint injec- ongeiijke delen worden tie en een vermogen van 54 neergeklapt om de pk. Tot eind 1997 blijft Suzuki bagageruimte van zolang de voorraad strekt de te breiden tot maxi Alto 1.0 Spirit met liter. Audi gaat J automatische leveren met bek=x,. versnellingsbak leveren die en in drie 1 te koop voor f. 17.195,=. Advance, Daarmee is de Alto de Ambier *- goedkoopste automaat op de metallic is speciac Nederlandse markt. Avant bedacht.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 17