Land Rover
Wr
J1 y f
't Kleine broertje
Nieuwe Audi A6 als Avant
Kleurrijke Suzuki Alto
ZW V-
V n 0 7 5 7
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
Goochelen
3 A
D E N I
N
F
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Populariteit
dieselauto's
I1e5~L
nln
AGE
P
F
pagina 18
>s^]QflG®RfflaaG
Oplage: 103.000
Donderdag 4 december 1997
ver-
bov«
ling
ide
Viscokoppeling
s|
e
SF-RZ-63
nhout,
Moer-
Autotest:
Lees verder
12,5 jaar DATO
in dit nummer
o.a.:
pag. 2 3
WWW.DEAlERSELECT.NL(580Ó)j
)esso,
e etc.
Jaargang 9
Nummer 46
f l'loqe Dmsim IV
Burg. Jansenstraat 52-56,
Tilburg, 013-4683911
http:\www.autogigastore.
com
email: tonyvos@globe.nl
die met
tide
Verkopen
dieselperson«
procenten in 1
haakjes aandeel
id is weer aan
slen met ons
lenauto's in
1996 (tussen
deel in 1995)
imaakt moet
ue portieren
‘“j ruitje en
irachter kan worden
igen van de
imt. Ook
Volkswagen Golf
TDI Highline
pag. 5
Carrosserievarianten
De nieuwe Land Rover
Freelander komt beschikbaar
in twee carrosserievarianten,
die ondanks een soort van
optisch bedrog beiden een
identieke lengte hebben van
4,38 meter. De vormgeving
kenmerkt zich door relatief
bolle, afgeronde vormen. De
voorbumper oogt zeer robuust
en loopt door in de kunststof
De bagageruimte heeft een
maximale inhoud van 1200
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Oostenrijk 49,4 (42,6)
Belg/Lux 44,8 (45,5)
Franrijk 39,2 (46,5)
Spanje 37,5 (33,6)
Engeland 18,1 (20,8)
Italië 16,5(10,5)
Nederland 15,4 (13,8)
Duitsland 15,0(14,6)
Finland 13,5 (6,9)
Ierland 13,3 (14,8)
Portugal 12,6(19,6)
(Bron: Rai Voorrang)
In het segment terreinauto's geldt de Land Rover
als een van de weinige originelen. Hierbij kan
zowel aan de Defender als Range Rover worden
gedacht. Het is prima het verleden niet te vergeten,
maar tegelijk de trends goed bij te houden. In
Europa groeit de vraag naar compacte, relatief
betaalbare 4x4's die voor het overgrote deel alleen
op de verharde weg worden gebruikt: kortom de
nieuwe Freelander.
s standaa
j 455 liter
cimaal 151
it de A6 Avanl
ekende motor
uitrustingsniveai
Ambition en
ente. De kleur toermal
llic is speciaal voor de
Veiligheidsnormen
De carrosserie voldoet nu al
aan de strengere
veiligheidsnormen die over
C C I
de draaiknoppen voor de
bediening van de verwarminc
en ventilatie zijn keurig op
middenconsole te vinden net
onder de inbouwruimte voor
de radio.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Het modeljaar 1998 brengt
enkele in het oog springende
wijzigingen voor de Suzuki
Alto 1.0. Zo worden er zes
vrolijke, frisse kleuren
geïntroduceerd als geel, wit,
rood en blauw en de
metaalkleuren geel en groen.
Verder zijn de
bekledingsstoffen aangepast.
De klant kan kiezen uit twee
uitvoeringen GA en GLS die
beiden als drie- en vijfdeurs
kunnen worden geleverd. De
Veelrijders zullen kiezen voor
een eveneens uit Rover-
produkten bekende
dieselmotor. Het is de 2 liter
met directe inspuiting en
turbo, goed voor 97 pk bij 4200
tr/min en een koppel van 210
Nm bij 2000 tr/min. De diesel
haalt 155 km/u en trekt in 15,2
seconden vanuit stilstand
naar de 100 km/u. De aan
beide motoren gekoppelde
vijfversnellingsbak stamt ook
uit Rover personenauto's,
maar is voor gebruik in de
Freelander aangepast. Zo
wordt ondermeer een grotere
koppeling gemonteerd. Aan
de bak zit een verdeelbak
gekoppeld die permanent alle
vier de wielen aandrijft. De
krachtverdeling wordt
verzorgd door een
viscokoppeling die onder
normale omstandigheden 95
procent naar de voorwielen
Japanse produkten als de
Toyota FunCruiser en Honda
CR-V zijn in Europa snel
populair geworden en het zou
stom van Land Rover zijn om
zich het beleg van het brood te
laten eten. Daarom vormt de
vanaf maart volgend jaar
leverbare Freelander de basis
van het Land Rover-
programma met boven hem
de Discovery, Defender en
Range Rover.
Bijna een kwart (22,4%) van
alle in 1996 verkochte
personenauto's in Europa is
uitgerust met een
dieselmotor. Oostenrijk spant
de kroon met een aandeel van
50 procent en heeft daarmee
Frankrijk van de eerste plaats
verdrongen. Andere landen
met een bovengemiddeld
dieselaandeel zijn België en
Luxemburg (44,8%) en
Frankrijk (39,2%). Tot de
landen met de laagste
dieselpenetratie behoren
Denemarken (2,9%) en
Zwitserland (4,6%).
randen langs de wielkasten.
Ook achter zijn deze randen
denkbeeldig met de bumper
verbonden. De driedeurs
beschikt over flinke
voorportieren, waardoor de
instap naar achteren
gemakkelijk gema<
worden. Achter de j
zit een driehoekig 1
daarachter kan wo
gekozen voor een
verwijderbare hardtop of
softtop, respectievelijk
hardback en softback
genaamd. Daarnaast is er de
vijfdeurs met een volledig
stalen carrosserie die
stationwagon wordt
genoemd. De stationwagon is
onder meer voorzien van een
elektrische achterruit d
een druk op de knop in 1
achterdeur kan verdwijnen.
De driedeurs in de luxueuze
uitvoering heeft ook deze
voorziening, die veel
plezieriger is dan een
kunststof achterruit. De
driedeurs beschikt verder
over twee uitneembare glazen
dakpanelen boven de
voorpassagiers, waardoor
een T-bar effect wordt
verkregen. De Freelander is
de eerste Land Rover met een
zelfdragende carrosserie. De
lichtere constructie brengt
zijn voordelen mee op het
gebied van verbruik en
rijgedrag op de normale weg.
Afhankelijk van de gekozen
uitvoering weegt de kleine
Land Rover tussen de 1380 en
1580 kg. De carrosserie is niet
zoals bij andere produkten
van het merk uit aluminium
gemaakt. Men heeft gekozen
voor volledig verzinkt
plaatstaal dat door zijn
corrosiebehandeling dezelfde
kwaliteit moet kunnen
bieden.
enige tijd worden ingevoerd.
In de portieren zijn sterke
aluminium
verstevigingsprofielen
opgenomen. Natuurlijk levert
Land Rover zijn nieuwste telg
met twee airbags,
gordelspanners op de
voorstoelen en ABS.
Bovendien kan als extra de
Hill Descent Control (HDC)
worden besteld. Deze
voorziening helpt volledig
automatisch mee als een
stijle helling naar beneden
wordt genomen. Het werkt
samen met ABS in de eerste
en achteruit versnelling. De
auto zakt dan maximaal met
een snelheid van 9 km/u naar
beneden en gaat onder
extreme omstandigheden
zelfs naar de 7 km/u. De
Nederlandse importeur gaat
HDC aanbieden tegen een
meerprijs van f.5.000,=. Maar
voor dat bedrag krijgt de klant
bovendien ABS, traction
control, licht metalen velgen,
audio-installatie en een
elektrisch schuif/kanteldak.
De nieuwe Land Rover komt
beschikbaar in twee
motorvarianten. De 1,8 liter
16-kleps benzinemotor is
onder meer bekend uit de MG
F en levert zijn maximale
vermogen van 120 pk bij 5550
tr/min en een koppel van 166
Nm bij 3000 tr/min. De auto
haalt met deze krachtbron een
topsnelheid van 165 km/u en
heeft 11,9 seconden nodig
voor het bekende sprintje
naar de 100 km/u. Land Rover
belooft een gemiddeld
verbruik dat net onder de 1 op
10 ligt.
De overheid
het goochele.
geld. Wij als
automobilisten moeten
weer meer gaan betalen,
maar het was enige tijd
onzeker op welke manier
de geldklopperij nu weer
zou worden verpakt. De
Tweede Kamer heeft het
kabinetsplan om zuinige
auto's een korting op de
BPM te geven
getorpedeerd en dat
scheelt meteen 50 miljoen
op de begroting. Dat
betekent dat wij als goede
burgers welliswaar
dezelfde aanschafprijzen
blijven betalen voor
compacte, zuinige auto's,
maar dat de geplande
verhoging van de
wegenbelasting van 10
procent verlaagd kan
worden tot een slordige 7
procent. Dat betekent op
jaarbasis toch weer enkele
tientjes minder. En die
verhoging van de
wegenbelasting is weer
nodig om de geplande
benzine-accijnsverhoging
met 3 cent per 1 januari
niet door te hoeven laten
gaan. Kunt u het nog
volgen, ik bijna niet meer.
Ik heb de mededeling rond
deze 'wending'
verschillende keren
opnieuw moeten lezen en
denk nu een beetje te
snappen hoe ze het
bedoelen. Eigenlijk maakt
het ook allemaal niet uit.
We moeten met z'n allen
gewoon weer meer betalen
en welke naam ze eraan
hangen, is om het even.
Overigens moet er ook wat
extra geld bijeen
geschraapt worden, omdat
de Nederlandse Staat heeft
besloten om auto's te gaan
testen. Neen, ze gaan geen
verhalen aanleveren aan
deze autokrant, maar ze
willen daarmee aan het
publiek een advies
uitbrengen omtrend
veilige en niet veilige
auto's. Nederland wil
daarin weer een
voortrekkersrol binnen de
Europese Unie gaan
vervullen. Of willen
andere landen het niet
doen omdat ze daar een
auto-industrie van belang
hebben. In ieder geval
brengen wij als
belastingbetalers maar
liefst 250.000 gulden per
test bij elkaar en als men
de meest gangbare auto's
aan een test wil
onderwerpen kom ik met
mijn rekenmachine al snel
op enkele miljoenen.
Kortom, als ze in Den Haag
deze onzin nou eens
zouden schrappen, dan kan
de wegenbelasting nog
wat minder omhoog...
Tony Vos
stuurt. Verliest een wiel grip,
dan zal dit wiel worden
ontlast ten voordele van de
wielen die wel grip hebben.
Bij de Freelander heeft Rover
gekozen voor een volledig
onafhankelijke
wielophanging, voor met de
bekende McPherson
veerpoten en een
stabilisatorstang die
onnodige bewegingei
carrosserie voorkomt,
achter komen we de
McPherson constructie tegen.
De Freelander heeft forse
veerwegen en dat zorgt weer
voor een hoog comfortniveau.
Bovendien is de auto met een
grondspeling van 20
centimeter uitstekend
terreinvaardig.
De interieurinrichting is een
mooie mix tussen elementen
van Rover en Land Rover. Er
zijn bij de inrichting relatief
lichte materialen gebruikt,
waardoor het ruimtelijk effect
wordt versterkt. De stoelen
zijn met meerdere kleuren stof
bekleed. Het dashboard lijkt
op dat van de Discovery met
zijn ogenschijnlijk los
geplaatste instrumentarium.
Het vierspakige
airbagstuurwiel is
verstelbaar. De vier
ventilatieopeningen zitten op
de meest geeigende plek en
Multifunctioneel
Het digitale klokje is keurig
midden onder de voorruit
geplaatst en vanuit alle
zitplaatsen af te lezen. De
Freelander biedt voldoende
hoofd- en beenruimte en is
redelijk multifunctioneel. De
bagageruimte heeft een
inhoud van 371 liter als de
achterbank gewoon in
gebruik is. Dit kan maximaal
worden uitgebreid tot 1313
liter, waardoor de Freelander
vergelijkbaar is met een
middenklasse stationwagon.
Rover Nederland gaat vanaf
maart de Freelander leveren
in diverse uitvoeringen. Van
de driedeurs is zelfs een
versie op grijs kenteken in
voorbereiding. Op dit moment
zijn de definitieve prijzen nog
niet bekend. De driedeurs zal
beschikbaar komen vanaf
zo'n f.57.000,= en de
stationwagon start rond de
f.60.000,=. Wat betreft de
aantallen doet men
voorzichtige voorspellingen
van vijfhonderd stuks.
GA driedeurs komt op
f.16.495,= en de GLS kost
f.17.995,=. De vijfdeurs kost
f .700,= meer. Iedere Alto heeft
verstevigingsbalken in de
portieren, een met leer
bekleed stuurwiel, in twee
delen neerklapbare
achterbank en een
elektronische
startonderbreker.
Dit is de één van de eerste
foto's die door Audi is
vrijgegeven van de nieuwe
Avant, een stationwagon in
de hogere zakenklasse. Dit
model wordt in april in ons
land verwacht. De daklijn ii
ten opzichte van de sedan
doorgetrokken en de achter
zijruiten zijn uiteraard grot<
geworden. De zwarte of bla
gepolijste dakrailings zijn
standaard evenals een
scheidingsnet tussen baga
en passagiersruimte, extra
liter als de achterbank is opbergvakken onder de vlo
weggeklapt. Voorin ligt de en een 12 Volts stopcontact.
inmiddels vertrouwde 1 liter 4 De achterbank kan in twee
cilinder met multipoint injec- ongeiijke delen worden
tie en een vermogen van 54 neergeklapt om de
pk. Tot eind 1997 blijft Suzuki bagageruimte van
zolang de voorraad strekt de te breiden tot maxi
Alto 1.0 Spirit met liter. Audi gaat J
automatische leveren met bek=x,.
versnellingsbak leveren die en in drie 1
te koop voor f. 17.195,=. Advance,
Daarmee is de Alto de Ambier *-
goedkoopste automaat op de metallic is speciac
Nederlandse markt. Avant bedacht.