9 miljoen testkilometers Nieuwe Astra volleerd voor marktintroductie Honda Integra Type R Technische fij nslijperij Massale occasiondropping in Udenhout tel stra Voor het eerst 1 nctx mannen op Pirelli Kalender Voorlopig nog geen harmonisatie Europese belastingen 9 OP 17 Bk... 'R995 NRD DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 20 nOvember 1997 - pagina 5 lann. loeit; eeldi Kiiumeiers uunerue wieieu. uei is uuveuuieiieeu globetrotter. Zelfs de taaiste reizigers zouden ervan koeling Het trekk »g Vervolg van pagina 1 M P R E S S Als de nieuwe Astra volgend voorjaar bij de dealer in de showroom staat, heeft hij al heel wat kilometers achter de wielen. Het is bovendien een De til Live: Live: ly van □reen an de iet ar de totale kt inclusief verpakking, ise. rerd in het t. Het Informatie uit de hele wereld De PIMREP ii vanuit de het ontwi Alle 600 aan de« en and; GMDes hteras, ms. Om de doorstaan, □meter, 1. Maar verbleken. Meer dan 600 Astra's hebben alle mogelijke soorten wegen bereden en zijn op bezoek geweest op dertien testbanen en racecircuits. Samen hebben ze meer dan 9 miljoen kilometer gereden. World Rally rstitel van m. Het is het prestatie op dezelfde im ind, al 1'. Wie ingezet, and Dat vind m en de stra. altijd voor een aangename temperatuur zorgen. Op grote hoogte Europese de produktie Warschau toch aan de Lstra te kunnen I Veilig gev Dat alles bete toekomstige j zonder schr de Vectra in de produktie svoel tekent dat de s Astra-rijders iroom de slechtste elen met lechts een d organische ogen geen giftige stoffen gde PVC gemaakt ran een henktuit is ifieke geval x ook aan de ran glans, ngende id tegen Airconditioning De nieuwe Astra moet aan extreem hoge kwaliteitseisen voldoen. En tevens klaar zijn voor alle markten waar hij ooit kan worden verkocht. Zo maakte hij ook talloze kilometers in landen als India en grote delen van Oost- Europa. Alles bij elkaar was het testprogramma zwaarder dan ooit tevoren bij welke Opel dan ook het geval was. De Europese kopers kunnen er zeker van zijn dat de Astra die in hun garage komt te staan. Op het gebied van harmonisatie van belastingen heeft Europa nog een lange weg te gaan. De tarieven die Europese consumenten moeten betalen bij de aanschaf van een nieuwe personenauto lopen uiteen van 15 tot bijna 200 tarief van 45 procent en behoort daarmee samen met Griekenland (65%), Ierland (57,6%) en Portugal (50%) tot de landen met het zwaarste regime. Landen als België, Frankrijk, Italië, Engeland en Spanje komen niet boven de 25 procent uit. wegen kunnen nemen. En ook zeker weten dat de wegligging zelfs bij zware belading veilig en stabiel blijft. Elke mogelijke wielbeweging is immers duizenden malen beproefd. Op zware testwegen, maar ook bij extreem hoge snelheden op racecircuits. En bij elke denkbare overgang procent. Duitsland en Luxemburg hanteren de laagste tarieven (15%). De Deense consument moet het diepst in de buidel tasten, want hij moet 198 procent van de aanschafprijs van een nieuwe auto afdragen aan de staat. Nederland hanteert een informatie kwam le hele wereld naar vikkelingscentrum. 10 testauto's namen er ael. Van de Nürburgring lere racecircuits, tot de ssert Proving Ground in Arizona, duurtesten op de Engelse testbaan in Milbrook en de extreem zware testbaan Dudenhofen. De helft van de Astra- prototypen moest ook ultieme marteling doo De afstand, 2000 kilom lijkt een kleinigheid. wat voor test. De testkandidaten moesten 6.600 keer een 300 meter lange Beigische kasseienweg nemen. De Belgische blokken, noemen de testrijders het. En de allerzwaarste beproevingen kan doorstaan en aan de zwaarst mogelijke kwaliteitseisen voldoet. Hans G. Riemann, hoofd van de testafdeling: "De internationale eisen zijn samengebracht in een boek van maar liefst 300 pagina's. En die eisen zijn elders vaak veel strenger dan binnen Europa." Dan heeft hij het niet alleen over wettelijke normen, maar ook over de lokale omstandigheden, die enorm kunnen verschillen. Denk aan de airconditioning, die ook in een Japanse stad met veel optrekken en fileverkeer moet functioneren. Bij 40 graden Celsius en 90 procent luchtvochtigheid. Daarom werd juist die techniek daar extra getest. Weken lang. Zelfs in het heetste hoekje van Zuid-Europa zal de Astra airco dus nooit een krimp geven en d. Met zijn 175 lotor accelereert laar honderd sn beschikt over 1230 km/u. idige prestaties erbruik op het niveau van 6,9 r (EU 93/116). Deze 240 reizen rond de wereld gingen aanzienlijk minder gemakkelijk dan voor een astronaut in een baan om de aarde. De Astra werd in elk Europees land beproefd, maar ook in de USA, Brazilië, Japan, Taiwan en zelfs onder de brandende zon van Australië. Een ander voorbeeld van die filosofie: de remmen en het ABS-systeem. Ook daar zijn de toekomstige eigenaars de grote winnaars. De marteling begon op de gebruikelijke plek: de 2753 meter hoge Stilfser Joch pas in de Alpen. Kenners weten dat die ontelbaar veel bochten en rëmpunten kent. Daarna ging het richting Pikes Peak in Colorado, USA. Niet minder dan 4.300 meter hoog en befaamd om de bergraces die daar worden gehouden. Zelfs met dergelijke extreme omstandigheden heeft het Astra remsysteem geen enkele moeite. En dat geldt v”-J voorde Teken van een zware aanhanger heeft zelfs bij temperaturen van 47 graden ondenkbaar in Europa geen oververhitting tot gevolg. Dat is bewezen in de snikhete vlakten en bergen van Death Valley en onder de verzengende zon bij Ayers Rock en AliceJSprings, Australië. In Arizona verwerkte de Astra probleemloos de martelingen die de technici hem op de enorme vlakten en de 3.500 meter hoge bergpassen voorschotelden. Een ander uiterste we hoge noorden getest, geheel verminkte plaatwerk moest zich bewijzen. In de "IJsland-test" moest het plaatwerk extreem zware belastingen doorstaan. Niet voor niets werden de torsiestijfheid en buigsterkte van de Astra-structuur meer dan twee keer zo groot. Daar staan onder andere verbeterde staalsoorten borg voor. Overigens heeft de IJsland-test zijn naam te danken aan de extreem slechte wegen die je op het ijskoude eiland kunt vinden. Samen zorgt dat voor een baywatch-achtige figuren, maar foto's van beroemde mannen zoals BB King, U2- zanger Bono, John Malkovich en Kris Kristoffersen. Het aardige is dat de man en vrouw in dezelfde maand op elkaar afgestemd zijn. Een voorbeeld is fotomodel Rachel Roberts in een Caribische roeiboot die staat afgebeeld in november naast Kelly Slater, de beste surfer ter wereld. De foto's zijn gemaakt in de Amerikaanse staat Florida door fotograaf en filmmaker Bruce Weber samen met art director Sam Shahid. De hele kalender is in zwart-wit uitgevoerd met uitzondering van één foto. De kalender is opgedragen aan Robert Mitchum die in augustus vorig jaar door Weber werd gefotografeerd en kort daarna overleed. Zoals gebruikelijk is de Pirelli kalender niet te koop. Voor Nederland waren dit jaar weer 250 stuks beschikbaar die zijn uitgedeeld aan relaties van het bandenmerk. og niet het nde :or Staffan sia-Pacific ILsia-Pacific n gewonnen tegendruk. De voorwielen worden bij de Integra aangedreven via een close ratio vijfversnellingsbak. Het korte pookje met titaniun knop ligt lekker in de har blijft de knop lang 'koud' ingehouden door de Nederlandse wetgeving over de snelweg rijdt, zou echter graag een zesde overbrenging zien om het geluid wat te temperen. Maar wie de grens naar Duitsland overgaat en daar z'n gang kan gaan denkt niet eens meer aan een zesde versnelling. De voorwielaandrijver heeft standaard een zelfsperrend Torsen-differentieel om op een minder stroeve ondergrond of accelererend vanuit een krappe bocht toch voldoende grip te krijgen. f-" El Onderhuids Maar dan nu eindelijk de Integra Type R onderhuids. Daar zien we een nieuwe VTEC-motor met een inhoud van 1,8 liter, een vermogen van 190 pk bij 8000 tr/min en een koppel van 178 Nm bij 7300 tr/min. Ondanks het feit dat deze cijfers bij hoge toerentallen worden bereikt, is de motor ook onderin voldoende soepel, zodat een enkel boodschapje in de stad geen problemen oplevert. Maar de lol begint pas als het gaspedaal stevig wordt ingetrapt en de Integra zich flink laat opzwepen. In het blok is er alles aan gedaan om de levensduur te vergroten. Zo worden de onderkanten van de zuigers en de zuigerpennen met olie gesmeerd en gekoeld. De drijfstangen zijn van een hoogwaardig en lichtgewicht staal, zodat de motor een zware thermische en mechanische belasting aankan. De kleptiming en - lichthoogte wordt boven de 5700 tr/min veranderd (VTEC), waardoor zowel de koppel- als vermogenskromme nog verder vlak blijven doorlopen. Dit is heel duidelijk te horen. Tussen de 6000 en 6500 tr/min maakt de motor een goddelijk, snerpend geluid. Het uitlaatsysteem is berekend op een grote doorstroming en geeft zo min mogelijk van wegen met veel, weinig en vrijwel geen grip. Daarbij bewees de nieuwe DSA- vooras zijn waarde. Het Dynamic Safety System stabiliseert de auto onder dergelijke extreme omstandigheden. Die beproevingen waren maar één van de 148 verschillende testprogramma's. 37 pagina i Drie dagen lang bundelen zes officiële merkendealers hun krachten om een aanbod van 200 perfect onderhouden gebruikte auto's bijeen te brengen. Iedere koper van één van deze auto's krijgt drie maanden volledige garantie (vanaf f.7.950,=) en een groot aantal auto's wordt zelfs met een gratis reparatieverzekering voor de duur van negen maanden geleverd. Ook biedt het zestal aantrekkelijke voorstellen op het gebied van financieringen met lage rente, uitgestelde betalingen en goede inruilprijs voor uw auto. Het grote occasionaanbod is in Udenhout bijeengebracht bij Citroën-dealer Bertens aan de Brabantsehoek 4 (tel. 013-5111532). De massale occasiondropping is op vrijdag 21 november geopend van 15.00 tot 21.00 uur en op zaterdag 22 en zondag 23 november van 10.00 tot 17.00 uur. de auto wordt zo hard door elkaar geschud dat een testrijder niet langer dan een half uur achter het stuur mag zitten, om medische problemen te voorkomen. De P3-test, zoals hij officieel wat droogjes heet, krijgt op de testschaal van Opel een cijfer 75 mee. Dat betekent dat 2000 kilometer in feite gelijk staat met 150.000 kilometer zwaar gebruik op slechte wegen. Het Astra chassis, met zijn subframe, aluminium delen in de voorvering en een extreem compacte acht; doorstond het met glan= nog meer zekerheid te verkrijgen, ging de martelkaravaan ook naar andere oorden. Zoals de Cruz Alta testbaan in Brazilië. Waar onderstel en body de Astra's pas echt dooi hel moesten gaan. Wekenlang werden ze over een weg vol gaten gereden. Krokodillen huid, noemen de testrijders dit weggetje. ongekend zware belasting van de techniek. Remmen en ontkoppelen "Maar de testen beperken zich zeker niet alleen tot dat soort speciale ondernemingen,' vertelt testmanager Riemt "De auto's worden ook in langeduur proeven if waarbij ze voortduren overbelast worden. Dc je terug in de remmen koppeling van de Astr Kogelvrij, zogezegd." Nog een voorbeeld: de zogenaamde Los Angeles verkeerstest. Zes weken lang moesten de Astra-prototypen daar op een zestien kilometer lange weg heen en weer rijden. Midden door de stad en bezaaid met 860 stoplichten. Dat levert de volgende statistiek op: de koppeling werd per auto 152.000 keer bediend, er moest 150.000 keer worden geremd en elke auto trok 33.500 keer op. Dat soort getallen wordt overigens door de meetapparatuur in de auto bijgehouden. Want alles wordt onderweg opgeslagen, tot de stand van de wielen aan toe. Die worden bewaakt door een optisch-elektronisch systeem. Mogelijke problemen kunnen worden bestudeerd. Daarvoor gebruikten de Opel technici voor het eerst een immense database. Alle mogelijke informatie werd digitaal en razendsnel via de telefoon, internet en ook wel via een laptop ei mobiele telefoon naar he thuishonk gedirigeerd. Het grote voordeel van dit PIMREP (Project Incident Monitoring and Resolution Process) systeem is duidelijk. Elk probleem is perfect gedocumenteerd en je kunt het meteen in een vroeg stadium van de ontwikkeling aanpakken. Riemann: "We hebben allerlei kleine probleempjes veel sneller ontdekt dan vroeger en dat draagt ook weer bij aan het hoge kwaliteitsniveau van de nieuwe Astra." Riemann: "We hebben niet alleen alle afzonderlijke onderdelen getest. Motor, transmissie, onderstel, remmen, koppeling, noem maar op. Maar ook het functioneren van de hele auto. De resultaten moesten voldoen aan vooraf gestelde doelen. En daarnaast hebben we alles afzonderlijk ook nog een cijfer meegegeven, op een schaal van 1 tot 10. De Astra moest elke dag weer een waar examen afleggen." Enorm veel duurtesten konden in het Opel ontwikkelingscentrum in Rüsselsheim worden uitgevoerd. Vaak in geheel gecontroleerde laboratoriumomstandighede n. Waarom dan toch die miljoenen testkilometers? Riemann draait er niet omheen: "Natuurlijk zijn al die computers en testbanken schitterend, maar veel zaken kun je eigenlijk alleen door een mens laten beoordelen. Subjectief, dat wel, maar op basis van jarenlange ervarinc en expertise. Op sommige vragen kan alleen het zitvlak van een testrijder het juiste antwoord geven." Extra zwaar Alle vier de wielen zijn onafhankelijk opgehangen volgens het double wishbone principe waarbij zowel voor als achter dikkere stabilisatoren worden gemonteerd. De wiellagers zijn extra zwaar uitgevoerd. Rondom beschikt de Integra over schijfremmen met een forse diameter, terwijl ABS eveneens standaard is. De stuurbekrachtiging is compact van bouw en bepaald de mate van assistentie aan de hand van het motortoerental en de weerstand tussen weg en titel "The Women that Men i for, the Men that Women for" van de 1998 editie van de Pirelli kalender geeft al aan dat dit jaar niet alleen vrouwen worden afgebeeld. De kalender is namelijk tweezijdig te gebruiken. De ene kant toont traditioneel schaars geklede fotomodellen die dit jaar op de gevoelige plaat zijn vereeuwigd met ongebruikelijk rekwisieten als olifanten, teddyberen en honden. Wie de kalender omdraait krijgt niet twaalf platen van bodybuilders en wielen. Het resultaat van dit alles is een sportwagen die in het gewone verkeer het idee geeft van circuitomstandigheden. De Integra Type R is typisch een auto die om een chauffeur vraagt met verantwoordelijkheidsbesef. Immers met een top van 233 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 6,7 seconden moet men zichzelf goed in de hand weten te houden. Voorlopig komen er zo'n 70 Integra Type R's naar Nederland die allemaal al door dealers zijn besteld. De auto kost f.67.990,-.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 23