9 miljoen testkilometers
Nieuwe Astra
volleerd voor
marktintroductie
Honda Integra Type R
Technische fij nslijperij
Massale occasiondropping
in Udenhout
tel
stra
Voor het eerst
1
nctx
mannen op
Pirelli Kalender
Voorlopig nog geen harmonisatie
Europese belastingen
9 OP
17
Bk...
'R995 NRD
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 20 nOvember 1997 - pagina 5
lann.
loeit;
eeldi
Kiiumeiers uunerue wieieu. uei is uuveuuieiieeu
globetrotter. Zelfs de taaiste reizigers zouden ervan koeling Het trekk
»g
Vervolg van pagina 1
M P R E S S
Als de nieuwe Astra volgend voorjaar bij de dealer
in de showroom staat, heeft hij al heel wat
kilometers achter de wielen. Het is bovendien een
De til
Live:
Live:
ly van
□reen
an de
iet
ar de totale
kt inclusief
verpakking,
ise.
rerd in het
t. Het
Informatie uit de hele
wereld
De PIMREP ii
vanuit de
het ontwi
Alle 600
aan de«
en and;
GMDes
hteras,
ms. Om
de
doorstaan,
□meter,
1. Maar
verbleken. Meer dan 600 Astra's hebben alle
mogelijke soorten wegen bereden en zijn op bezoek
geweest op dertien testbanen en racecircuits.
Samen hebben ze meer dan 9 miljoen kilometer
gereden.
World Rally
rstitel van
m. Het is het
prestatie
op dezelfde
im
ind, al
1'. Wie
ingezet,
and
Dat vind
m en de
stra.
altijd voor een aangename
temperatuur zorgen.
Op grote hoogte
Europese
de produktie
Warschau
toch aan de
Lstra te kunnen
I
Veilig gev
Dat alles bete
toekomstige j
zonder schr
de Vectra in de
produktie
svoel
tekent dat de
s Astra-rijders
iroom de slechtste
elen met
lechts een
d organische
ogen geen
giftige stoffen
gde
PVC gemaakt
ran een
henktuit is
ifieke geval
x ook aan de
ran glans,
ngende
id tegen
Airconditioning
De nieuwe Astra moet aan
extreem hoge kwaliteitseisen
voldoen. En tevens klaar zijn
voor alle markten waar hij
ooit kan worden verkocht. Zo
maakte hij ook talloze
kilometers in landen als India
en grote delen van Oost-
Europa. Alles bij elkaar was
het testprogramma zwaarder
dan ooit tevoren bij welke
Opel dan ook het geval was.
De Europese kopers kunnen er
zeker van zijn dat de Astra die
in hun garage komt te staan.
Op het gebied van
harmonisatie van
belastingen heeft Europa nog
een lange weg te gaan. De
tarieven die Europese
consumenten moeten betalen
bij de aanschaf van een
nieuwe personenauto lopen
uiteen van 15 tot bijna 200
tarief van 45 procent en
behoort daarmee samen met
Griekenland (65%), Ierland
(57,6%) en Portugal (50%) tot
de landen met het zwaarste
regime. Landen als België,
Frankrijk, Italië, Engeland en
Spanje komen niet boven de
25 procent uit.
wegen kunnen nemen. En ook
zeker weten dat de
wegligging zelfs bij zware
belading veilig en stabiel
blijft. Elke mogelijke
wielbeweging is immers
duizenden malen beproefd.
Op zware testwegen, maar
ook bij extreem hoge
snelheden op racecircuits. En
bij elke denkbare overgang
procent. Duitsland en
Luxemburg hanteren de
laagste tarieven (15%). De
Deense consument moet het
diepst in de buidel tasten,
want hij moet 198 procent van
de aanschafprijs van een
nieuwe auto afdragen aan de
staat. Nederland hanteert een
informatie kwam
le hele wereld naar
vikkelingscentrum.
10 testauto's namen er
ael. Van de Nürburgring
lere racecircuits, tot de
ssert Proving Ground in
Arizona, duurtesten op de
Engelse testbaan in Milbrook
en de extreem zware testbaan
Dudenhofen.
De helft van de Astra-
prototypen moest ook
ultieme marteling doo
De afstand, 2000 kilom
lijkt een kleinigheid.
wat voor test. De
testkandidaten moesten 6.600
keer een 300 meter lange
Beigische kasseienweg
nemen. De Belgische blokken,
noemen de testrijders het. En
de allerzwaarste
beproevingen kan doorstaan
en aan de zwaarst mogelijke
kwaliteitseisen voldoet.
Hans G. Riemann, hoofd van
de testafdeling: "De
internationale eisen zijn
samengebracht in een boek
van maar liefst 300 pagina's.
En die eisen zijn elders vaak
veel strenger dan binnen
Europa."
Dan heeft hij het niet alleen
over wettelijke normen, maar
ook over de lokale
omstandigheden, die enorm
kunnen verschillen. Denk aan
de airconditioning, die ook in
een Japanse stad met veel
optrekken en fileverkeer moet
functioneren. Bij 40 graden
Celsius en 90 procent
luchtvochtigheid. Daarom
werd juist die techniek daar
extra getest. Weken lang.
Zelfs in het heetste hoekje van
Zuid-Europa zal de Astra airco
dus nooit een krimp geven en
d. Met zijn 175
lotor accelereert
laar honderd
sn beschikt over
1230 km/u.
idige prestaties
erbruik op het
niveau van 6,9
r (EU 93/116).
Deze 240 reizen rond de
wereld gingen aanzienlijk
minder gemakkelijk dan voor
een astronaut in een baan om
de aarde. De Astra werd in elk
Europees land beproefd, maar
ook in de USA, Brazilië, Japan,
Taiwan en zelfs onder de
brandende zon van Australië.
Een ander voorbeeld van die
filosofie: de remmen en het
ABS-systeem. Ook daar zijn
de toekomstige eigenaars de
grote winnaars. De marteling
begon op de gebruikelijke
plek: de 2753 meter hoge
Stilfser Joch pas in de Alpen.
Kenners weten dat die
ontelbaar veel bochten en
rëmpunten kent. Daarna ging
het richting Pikes Peak in
Colorado, USA. Niet minder
dan 4.300 meter hoog en
befaamd om de bergraces die
daar worden gehouden. Zelfs
met dergelijke extreme
omstandigheden heeft het
Astra remsysteem geen
enkele moeite. En dat geldt
v”-J voorde
Teken van een
zware aanhanger heeft zelfs
bij temperaturen van 47
graden ondenkbaar in Europa
geen oververhitting tot
gevolg. Dat is bewezen in de
snikhete vlakten en bergen
van Death Valley en onder de
verzengende zon bij Ayers
Rock en AliceJSprings,
Australië. In Arizona
verwerkte de Astra
probleemloos de martelingen
die de technici hem op de
enorme vlakten en de 3.500
meter hoge bergpassen
voorschotelden.
Een ander uiterste we
hoge noorden getest,
geheel verminkte plaatwerk
moest zich bewijzen. In de
"IJsland-test" moest het
plaatwerk extreem zware
belastingen doorstaan. Niet
voor niets werden de
torsiestijfheid en buigsterkte
van de Astra-structuur meer
dan twee keer zo groot. Daar
staan onder andere
verbeterde staalsoorten borg
voor. Overigens heeft de
IJsland-test zijn naam te
danken aan de extreem
slechte wegen die je op het
ijskoude eiland kunt vinden.
Samen zorgt dat voor een
baywatch-achtige figuren,
maar foto's van beroemde
mannen zoals BB King, U2-
zanger Bono, John Malkovich
en Kris Kristoffersen. Het
aardige is dat de man en
vrouw in dezelfde maand op
elkaar afgestemd zijn. Een
voorbeeld is fotomodel Rachel
Roberts in een Caribische
roeiboot die staat afgebeeld
in november naast Kelly
Slater, de beste surfer ter
wereld. De foto's zijn gemaakt
in de Amerikaanse staat
Florida door fotograaf en
filmmaker Bruce Weber
samen met art director Sam
Shahid. De hele kalender is in
zwart-wit uitgevoerd met
uitzondering van één foto. De
kalender is opgedragen aan
Robert Mitchum die in
augustus vorig jaar door
Weber werd gefotografeerd
en kort daarna overleed.
Zoals gebruikelijk is de Pirelli
kalender niet te koop. Voor
Nederland waren dit jaar
weer 250 stuks beschikbaar
die zijn uitgedeeld aan
relaties van het bandenmerk.
og niet het
nde
:or Staffan
sia-Pacific
ILsia-Pacific
n gewonnen
tegendruk. De voorwielen
worden bij de Integra
aangedreven via een close
ratio vijfversnellingsbak. Het
korte pookje met titaniun
knop ligt lekker in de har
blijft de knop lang 'koud'
ingehouden door de
Nederlandse wetgeving over
de snelweg rijdt, zou echter
graag een zesde
overbrenging zien om het
geluid wat te temperen. Maar
wie de grens naar Duitsland
overgaat en daar z'n gang kan
gaan denkt niet eens meer
aan een zesde versnelling. De
voorwielaandrijver heeft
standaard een zelfsperrend
Torsen-differentieel om op
een minder stroeve
ondergrond of accelererend
vanuit een krappe bocht toch
voldoende grip te krijgen.
f-"
El
Onderhuids
Maar dan nu eindelijk de
Integra Type R onderhuids.
Daar zien we een nieuwe
VTEC-motor met een inhoud
van 1,8 liter, een vermogen
van 190 pk bij 8000 tr/min en
een koppel van 178 Nm bij
7300 tr/min. Ondanks het feit
dat deze cijfers bij hoge
toerentallen worden bereikt,
is de motor ook onderin
voldoende soepel, zodat een
enkel boodschapje in de stad
geen problemen oplevert.
Maar de lol begint pas als het
gaspedaal stevig wordt
ingetrapt en de Integra zich
flink laat opzwepen. In het
blok is er alles aan gedaan
om de levensduur te
vergroten. Zo worden de
onderkanten van de zuigers
en de zuigerpennen met olie
gesmeerd en gekoeld. De
drijfstangen zijn van een
hoogwaardig en lichtgewicht
staal, zodat de motor een
zware thermische en
mechanische belasting
aankan. De kleptiming en -
lichthoogte wordt boven de
5700 tr/min veranderd (VTEC),
waardoor zowel de koppel-
als vermogenskromme nog
verder vlak blijven doorlopen.
Dit is heel duidelijk te horen.
Tussen de 6000 en 6500 tr/min
maakt de motor een goddelijk,
snerpend geluid. Het
uitlaatsysteem is berekend op
een grote doorstroming en
geeft zo min mogelijk
van wegen met veel, weinig
en vrijwel geen grip. Daarbij
bewees de nieuwe DSA-
vooras zijn waarde. Het
Dynamic Safety System
stabiliseert de auto onder
dergelijke extreme
omstandigheden. Die
beproevingen waren maar
één van de 148 verschillende
testprogramma's.
37 pagina i
Drie dagen lang bundelen zes officiële merkendealers hun krachten om een aanbod van 200
perfect onderhouden gebruikte auto's bijeen te brengen. Iedere koper van één van deze auto's
krijgt drie maanden volledige garantie (vanaf f.7.950,=) en een groot aantal auto's wordt zelfs
met een gratis reparatieverzekering voor de duur van negen maanden geleverd. Ook biedt
het zestal aantrekkelijke voorstellen op het gebied van financieringen met lage rente,
uitgestelde betalingen en goede inruilprijs voor uw auto.
Het grote occasionaanbod is in Udenhout bijeengebracht bij Citroën-dealer Bertens aan de
Brabantsehoek 4 (tel. 013-5111532). De massale occasiondropping is op vrijdag 21 november
geopend van 15.00 tot 21.00 uur en op zaterdag 22 en zondag 23 november van 10.00 tot 17.00
uur.
de auto wordt zo hard door
elkaar geschud dat een
testrijder niet langer dan een
half uur achter het stuur mag
zitten, om medische
problemen te voorkomen. De
P3-test, zoals hij officieel wat
droogjes heet, krijgt op de
testschaal van Opel een cijfer
75 mee. Dat betekent dat 2000
kilometer in feite gelijk staat
met 150.000 kilometer zwaar
gebruik op slechte wegen.
Het Astra chassis, met zijn
subframe, aluminium delen
in de voorvering en een
extreem compacte acht;
doorstond het met glan=
nog meer zekerheid te
verkrijgen, ging de
martelkaravaan ook naar
andere oorden. Zoals de Cruz
Alta testbaan in Brazilië.
Waar onderstel en body
de Astra's pas echt dooi
hel moesten gaan.
Wekenlang werden ze over
een weg vol gaten gereden.
Krokodillen huid, noemen de
testrijders dit weggetje.
ongekend zware belasting
van de techniek.
Remmen en
ontkoppelen
"Maar de testen beperken zich
zeker niet alleen tot dat soort
speciale ondernemingen,'
vertelt testmanager Riemt
"De auto's worden ook in
langeduur proeven if
waarbij ze voortduren
overbelast worden. Dc
je terug in de remmen
koppeling van de Astr
Kogelvrij, zogezegd."
Nog een voorbeeld: de
zogenaamde Los Angeles
verkeerstest. Zes weken lang
moesten de Astra-prototypen
daar op een zestien kilometer
lange weg heen en weer
rijden. Midden door de stad en
bezaaid met 860 stoplichten.
Dat levert de volgende
statistiek op: de koppeling
werd per auto 152.000 keer
bediend, er moest 150.000 keer
worden geremd en elke auto
trok 33.500 keer op.
Dat soort getallen wordt
overigens door de
meetapparatuur in de auto
bijgehouden. Want alles
wordt onderweg opgeslagen,
tot de stand van de wielen
aan toe. Die worden bewaakt
door een optisch-elektronisch
systeem. Mogelijke
problemen kunnen worden
bestudeerd. Daarvoor
gebruikten de Opel technici
voor het eerst een immense
database.
Alle mogelijke informatie
werd digitaal en razendsnel
via de telefoon, internet en
ook wel via een laptop ei
mobiele telefoon naar he
thuishonk gedirigeerd. Het
grote voordeel van dit PIMREP
(Project Incident Monitoring
and Resolution Process)
systeem is duidelijk. Elk
probleem is perfect
gedocumenteerd en je kunt
het meteen in een vroeg
stadium van de ontwikkeling
aanpakken. Riemann: "We
hebben allerlei kleine
probleempjes veel sneller
ontdekt dan vroeger en dat
draagt ook weer bij aan het
hoge kwaliteitsniveau van de
nieuwe Astra."
Riemann: "We hebben niet
alleen alle afzonderlijke
onderdelen getest. Motor,
transmissie, onderstel,
remmen, koppeling, noem
maar op. Maar ook het
functioneren van de hele auto.
De resultaten moesten
voldoen aan vooraf gestelde
doelen. En daarnaast hebben
we alles afzonderlijk ook nog
een cijfer meegegeven, op een
schaal van 1 tot 10.
De Astra moest elke dag weer
een waar examen afleggen."
Enorm veel duurtesten
konden in het Opel
ontwikkelingscentrum in
Rüsselsheim worden
uitgevoerd. Vaak in geheel
gecontroleerde
laboratoriumomstandighede
n. Waarom dan toch die
miljoenen testkilometers?
Riemann draait er niet
omheen: "Natuurlijk zijn al die
computers en testbanken
schitterend, maar veel zaken
kun je eigenlijk alleen door
een mens laten beoordelen.
Subjectief, dat wel, maar op
basis van jarenlange ervarinc
en expertise. Op sommige
vragen kan alleen het zitvlak
van een testrijder het juiste
antwoord geven."
Extra zwaar
Alle vier de wielen zijn
onafhankelijk opgehangen
volgens het double wishbone
principe waarbij zowel voor
als achter dikkere
stabilisatoren worden
gemonteerd. De wiellagers
zijn extra zwaar uitgevoerd.
Rondom beschikt de Integra
over schijfremmen met een
forse diameter, terwijl ABS
eveneens standaard is. De
stuurbekrachtiging is
compact van bouw en
bepaald de mate van
assistentie aan de hand van
het motortoerental en de
weerstand tussen weg en
titel "The Women that Men
i for, the Men that Women
for" van de 1998 editie
van de Pirelli kalender geeft
al aan dat dit jaar niet alleen
vrouwen worden afgebeeld.
De kalender is namelijk
tweezijdig te gebruiken. De
ene kant toont traditioneel
schaars geklede fotomodellen
die dit jaar op de gevoelige
plaat zijn vereeuwigd met
ongebruikelijk rekwisieten
als olifanten, teddyberen en
honden. Wie de kalender
omdraait krijgt niet twaalf
platen van bodybuilders en
wielen.
Het resultaat van dit alles is
een sportwagen die in het
gewone verkeer het idee geeft
van circuitomstandigheden.
De Integra Type R is typisch
een auto die om een chauffeur
vraagt met
verantwoordelijkheidsbesef.
Immers met een top van 233
km/u en acceleratie van 0 tot
100 in 6,7 seconden moet men
zichzelf goed in de hand
weten te houden. Voorlopig
komen er zo'n 70 Integra Type
R's naar Nederland die
allemaal al door dealers zijn
besteld. De auto kost
f.67.990,-.