F Bij zo'n schoonheid schieten woorden te kort -m I- Groot en klein tegelijk )M grondig aan Mercedes pakt onderstel A-klasse Kom uzelf overtuigen in onze showroom •w w - aagjjl AROSA AUTOCENTRUM COLLARIS TILBURG BV i m/w DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 20 nOvember 1997 - pagina 3 7 pagina 2 ffl '2.950,- fc-. '4.950,- 13.950,- 14.950,- *3.950,- *2.950,- >2.950,- ^-4 Seat Arosa 1.0 25.950,- 37.950,- 35.500,- 41.500,- 25.950,- 26.950,- 26.950,- srbank Volkswagen-fabriek Optiepakketten Carrosseriekleur 27.950,- 49.500,- itie. Stadsverkeer Verbruik: Ikm Prijs: A U T O T E S T Kraaivenstraat 26 - Tilburg - 013-4634355 Donderdag koopavond PEUGEOT n nd. Er is in onze van z'n AUTO NOORDHOEK jen toren, ’iger rozen i en de rkoopklaar Leharstraat 19-21, Tilburg Tel. 013/4553678 IS'W 5256 e Technische gegei Merk en type: Sec ars: 4 in i id: 998 c NAll.T reiliger M PPDffPfT NIEUW ADRES: Ringbaan Zuid 301- Tilburg Tel.: 013/4647676 Het duurde een paar maanden langer dan beloofd, maar sinds kort hebben de Nederlandse Seat-dealers de nieuwe, kleine Arosa in huis. De auto vult het gat tussen de Ibiza en Marbella op en is nadrukkelijk niet de opvolger van laatstgenoemde. Technisch staat de Arosa zeer dicht bij zijn grotere broer. Grootste Seat-dealer van Nederland! waardevolle moment in de geschiedenis van de echte "gran turismo", dan is dit uw kans: vanaf deze week staat hij showroom. Kom dus langs om in alle rust te genieten schitterende aanblik. Daarna geven wij u graag meer informatie en kunt u zich in laten schrijven voor een exclusieve proefrit. JE VOELT JE LEKKERDER IN EEN PEUGEOT VAN COLLARIS benadrukken. En de krachtbron? Een 2.0 liter met 135 3.0 V6 met bijna 200 pk. De Peugeot 406 Coupé is k vanaf/65.900,-. Pininfarina en Peuj Peugeot 404 Coupé en 5 pk of de leverbaar .rosa niet i Duitse lin ad te 1,639 meter t goed iale jrte is de Merk en type: Aantal cilinders’ Cilinderinhoud. Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: niet over een stabilisatorstang voor. De Arosa heeft een vertrouwen wekkend remsysteem met voor schijven en achter trommels. De afkomst var het interieur gc J 'iboard is n v^ncdig identi Deskundigen voorspellen in Europa een groei in het segment compacte auto's. Vooral door steeds drukker wordend stadsverkeer, parkeerproblemen en het feit dat veel mensen meestal alleen van hun auto gebruik maken, is een nieuw marktsegment ontstaan, in marketingkringen sub-B- segment genoemd. n, zoals kse 1 h igeot samen. Net als met de beroemde i 504 Coupé. Wilt u deelnemen aan dit Als reactie op het omvallen van de A-klasse tijdens de zogenaamde Eland-uitwijktest en de als gevolg daarvan ontstane negatieve publiciteitsstroom heeft Mercedes het onderstel van haar kleinste telg danig onder handen genomen, waardoor iedere denkbare test nu probleemloos kan worden doorstaan. Om deze modificaties in de produktie door te voeren is besloten de levering met drie maanden stop te zetten. De fabriek in het Duitse Rastatt en de toeleveranciers werken koortsachtig aan de voorbereidingen om deze wijzigingen in het produktieproces op te nemen. De auto krijgt een andere afstemming van vering demping en andere stabilisator Ook komt de carrosserie iets lac op de wielen te staan en is geko jvens: sat Arosa 1.0 in lijn „38 cc 67,1 x 70,6 mm 50 pk bij 5000 tr/min 86 Nm bij 3000-3600 tr/mi- lengte 3,536 meter, breeav 864 kg 650 kg (geremd) topsnelheid 151 km/u acceleratie 0-100 km/u in 17,4 sec. stadscyclus 7,5 liter/100 km buiten wegcyclus 4,7 liter/100 km gecombineerd 5,7 liter/100 km f.l9.800,= Overhellen in bochten is de carrosserie echter niet helemaal vreemd. Voor past Seat de vertrouwde McPherson ophanging toe en achter een semi- onafhankelijke constructie die prima voldoet. Alleen de 1 liter versie zonder stuurbekrachtiging beschikt De klep is breed en gaat keurig tot op de bumper open. Boven de achterruit is het carrosseriekleur speelt in het interieur een duidelijk rol op de portieren en ruitstijlen. De Arosa 1.0 heeft standaard geen bestuurdersairbag, die wordt pas vanaf de 1.4 aangeboden. Uiteraard kan er wel voor worden bijbetaald. Het interieur is met een licht stof bekleed voorzien van - kleuraccenten. De achterbank is voorzien van twee hoofdsteunen die prima in hoogte verstelbaar zijn. Voorin is voldoende ruimte beschikbaar zowel voor hoofd als benen, al zit je als bestuurder snel met je rechter been tegen de middenconsole aan. Achterin is het allemaal wat minder ruim. Vooral de beenruimte komt daar voor volwassenen wat tekort. Gaan we nog verder naar achteren dan komen we daar een minieme bagageruimte tegen met een inhoud van 130 liter. De smalle hoedenplank kan er maar beter permanent uitgehaald worden. Gelukkig is de bank volledig neerklapbaar, maar een vlakke laadvloer ontstaat er niet. Daardoor is de Arosa een e buitenkant an dat de .ing maximale dingen heeft eeëren. De imper steekt fors uit, =t achterwiel _r tor hoogte van de >houdt. Seat levert de sen als driedeurs. De volwassen t overdre t. Er is in de Arosa is in joed te zien. Het dashboard is namelijk volledig identiek aan dat van de Ibiza en concerngenoot VW Polo. Standaard is de toerenteller, waardoor het geheel meteen netjes compleet overkomt. De verwarming en ventilatie worden met draaiknoppen bediend en weten de kleine cabine snel op temperatuur te krijgen. De portiervakken zijn voorzien van netjes en kunnen slechts voorwerpen van een beperkte hoogte herbergen. Naast de achterbank zijn er nog kleine opbergvakken en er is een dashboardkastje als niet voor een tweede airbag wordt gekozen. De Prijstechnisch is de Arosa een interessante aanbieding. De door ons gereden 1.0 kost f.l9.800,= en dat is ronduit aantrekkelijk. Wie liever meer pit wil hebben van een 1,4 liter motor is duizend gulden meer kwijt en heeft dan meteen standaard een airbag. Een automaat gekoppeld aan de 1,4 liter motor vraagt een investering van f.24.595,=. Verder kan de Arosa worden aangekleed met een tweetal optiepakketten en los te bestellen extra's. De Arosa vult bij Seat keurig het gat tussen de Ibiza en Marbella. Het is een volwassen auto waar het gaat om uitstraling, afwerking, rijgedrag en binnenruimte voor de voorpassagiers. De multifunctionaliteit wordt echter te kort gedaan door de bescheiden ruimte op de achterbank en het ronduit kleine bagagevolume voor een andere bandenmaat. De eerdere belofte om de A-klasse standaard uit te rusten met het elektronische ESP-systeem blijf overeind, waardoor de auto bij glddheid, sneeuw en regen ve,± is. De eerste auto's met het gewijzigde onderstel zullen in februari/maart volgend jaar worden afgeleverd. Klanten die nu al met een A-klasse rondrijden zullen verzocht worden hun auto aan te bieden om alle modificaties door te voeren. Daarvoor zullen speciale service centers worden ingericht. Klanten die door de berichten bang geworden zijn, kunnen nu reeds hun A-klasse inleveren. Zij krijgen een andere Mercedes ter beschikking totdat de modificaties aan hun auto zijn doorgevoerd. De hele operatie zal zo'n 300 miljoen DM gaan kosten. Met de introductie van de nieuwe 406 Coupé schrijft Peugeot weer geschiedenis. Rondom de reeds uitbundig geprezen rij- eigenschappen en het comfort van de Peugeot 406 ontwierp Pininfarina deze sublieme Coupé. Vervolgens perfectioneerde Peugeot de rij-kwaliteiten, om z’n karakter nog beter te prima auto voor mensen die met nooit meer dan twee volwassenen op stap gaan. Ook zal de Arosa prima scoren als tweede auto in een gezin, want voor de wekelijkse boodschappen is de bagageruimte na het neerklappen van de achterbank goed te gebruiken. De eerste auto in dit segment was Renault met de Twingo. Daarna volgde Ford met de Ka en nu voegt Seat daar de Arosa aan toe. Het is opmerkelijk dat de Aros in Spanje maar in de Ll Volkswagen-fabriek wordt gemaakt. In tegenstelling tot Renault en Ford kiest Seat in dit segment voor relatief vierkante, eenvoudige lijnen, waarmee toch een erg leuk ogende auto is verkregen. De Arosa is net iets langer dan 3,5 meter. Alhoewel het onderstel veel gelijkenis De 1 liter motor reden we al eerder in de Polo en noteerden daar een gemiddeld verbruik van 1 op 13,9. De Arosa is fractioneel zwaarder en kwam 13,7 kilometer ver op 1 liter Eurosuper. Daarbij moet wel aangetekend worden dat de in onze Arosa aanwezige stuurbekrachtiging ook wat energie verbruikt. vertoont met de Ibiza, is de wielbasis ruim tien centimeter korter geworden en staan de voorwielen fractioneel dichter bij elkaar. Toch is aan de buitenkant duidelijk te zien J ont werpaf delin n interieurafmetxn trachten te creeëi achterbum omdat het i ongeveer ter klepophuu Arosa allee auto heeft een neuspartij die niet overdreven naar voren afloopt. Er is voorzien in een volwaardige grille met Seat-embleem, maar er zijn ook twee luchtinlaten in de voorbumper gemaakt. De bumpers zijn op de onderrand na in de carrosseriekleur gespoten. Portiergrepen, stootstrips en buitenspiegels zijn zwart. De 13 inch stalen wielen zijn voorzien van keurige wieldoppen en 155/70 R 13 banden. De Arosa heeft flinke voorportieren, waardoor de instap royaal is, zelfs voor de achterpassagiers. Door de grote lengte van de portieren, lijkt de achtersteven erg kort te zijn en is dat ook. Om achterin toch zoveel mogelijk ruimte te verkrijgen is de vormgeving hier opvallend vierkant. derde remlicht aangebracht en er is uiteraard voorzien in een wis/was-installatie. Portieren en derde deur kunnen met de sleutel afzonderlijk worden geopend en gesloten. De afsluitbare tankdop zit keurig achter een klepje weggewerkt. De basisversie van de Arosa heeft alleen de vermelding van het merk en de typenaam achterop. De motorvariant kan door buitenstaanders alleen maar worden geraden. De basismotor kennen we reeds uit de Polo waarin deze 998 cc 4 cilinder eind vorig jaar werd geïntroduceerd. Iedere cilinder ademt gewoon door twee kleppen. Het multipoint injectiesysteem zorgt mede voor een vermogen van 50 pk bij 5000 tr/min en een koppel van 86 Nm tussen 3000 en 3600 tr/min. De 864 kg wegende Arosa haalt een topsnelheid van 151 km/u en heeft 17,4 seconden nodig om vanuit stilstand naar de 100 km/u te acceleren. Dat lijkt allemaal niet erg vlot, maar in de praktijk komt de Arosa 1.0 bijzonder kwiek over. Zeker als de standaard toerenteller regelmatig bekeken wordt, is het go mogelijk in het optimale toerenbereik van de motor 1 blijven rijden. Rumoerig i Arosa in geen geval. In stadsverkeer is deze klei Seat bijzonder plezierig, auto heeft een flink ruitoppervlak, waardoor de carrosserie goed in te schatten is. Parkeren daardoor kinderspel, als tegen meerprijs stuurbekrachtiging wordt gekozen. Maar ook op de buitenweg of autobaan weet de Arosa zich prima te handhaven. Dan is duidelijk te merken dat ie technisch van een groter model is afgeleid. De stabiliteit is in orde en bochten kunnen met een volwassen snelheid worden genomen. De besturing is direct en het schakelen gaat licht en exact. Ml?

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 21