F
Bij zo'n schoonheid
schieten woorden te kort
-m
I-
Groot en
klein tegelijk
)M
grondig aan
Mercedes pakt
onderstel A-klasse
Kom uzelf overtuigen in onze showroom
•w
w
-
aagjjl
AROSA
AUTOCENTRUM COLLARIS TILBURG BV
i
m/w
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 20 nOvember 1997 - pagina 3
7 pagina 2
ffl
'2.950,-
fc-.
'4.950,-
13.950,-
14.950,-
*3.950,-
*2.950,-
>2.950,-
^-4
Seat Arosa 1.0
25.950,-
37.950,-
35.500,-
41.500,-
25.950,-
26.950,-
26.950,-
srbank
Volkswagen-fabriek
Optiepakketten
Carrosseriekleur
27.950,-
49.500,-
itie.
Stadsverkeer
Verbruik:
Ikm
Prijs:
A
U
T
O
T
E
S
T
Kraaivenstraat 26 - Tilburg - 013-4634355 Donderdag koopavond
PEUGEOT
n
nd. Er is
in onze
van z'n
AUTO
NOORDHOEK
jen
toren,
’iger
rozen
i en de
rkoopklaar
Leharstraat 19-21, Tilburg
Tel. 013/4553678
IS'W 5256
e
Technische gegei
Merk en type: Sec
ars: 4 in i
id: 998 c
NAll.T
reiliger
M
PPDffPfT
NIEUW ADRES: Ringbaan Zuid 301- Tilburg
Tel.: 013/4647676
Het duurde een paar maanden langer
dan beloofd, maar sinds kort hebben de
Nederlandse Seat-dealers de nieuwe,
kleine Arosa in huis. De auto vult het
gat tussen de Ibiza en Marbella op en is
nadrukkelijk niet de opvolger van
laatstgenoemde. Technisch staat de
Arosa zeer dicht bij zijn grotere broer.
Grootste Seat-dealer
van Nederland!
waardevolle moment in de geschiedenis van de echte "gran
turismo", dan is dit uw kans: vanaf deze week staat hij
showroom. Kom dus langs om in alle rust te genieten
schitterende aanblik. Daarna geven wij u graag meer informatie
en kunt u zich in laten schrijven voor een exclusieve proefrit.
JE VOELT JE LEKKERDER IN EEN PEUGEOT VAN COLLARIS
benadrukken. En de krachtbron? Een 2.0 liter met 135
3.0 V6 met bijna 200 pk. De Peugeot 406 Coupé is k
vanaf/65.900,-.
Pininfarina en Peuj
Peugeot 404 Coupé en
5 pk of de
leverbaar
.rosa niet
i Duitse
lin
ad te 1,639 meter
t goed
iale
jrte
is de
Merk en type:
Aantal cilinders’
Cilinderinhoud.
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
niet over een
stabilisatorstang voor. De
Arosa heeft een vertrouwen
wekkend remsysteem met
voor schijven en achter
trommels.
De afkomst var
het interieur gc
J 'iboard is n
v^ncdig identi
Deskundigen voorspellen in
Europa een groei in het
segment compacte auto's.
Vooral door steeds drukker
wordend stadsverkeer,
parkeerproblemen en het feit
dat veel mensen meestal
alleen van hun auto gebruik
maken, is een nieuw
marktsegment ontstaan, in
marketingkringen sub-B-
segment genoemd.
n, zoals
kse
1
h
igeot samen. Net als met de beroemde
i 504 Coupé. Wilt u deelnemen aan dit
Als reactie op het omvallen van de
A-klasse tijdens de zogenaamde
Eland-uitwijktest en de als gevolg
daarvan ontstane negatieve
publiciteitsstroom heeft Mercedes
het onderstel van haar kleinste telg
danig onder handen genomen,
waardoor iedere denkbare test nu
probleemloos kan worden
doorstaan. Om deze modificaties in
de produktie door te voeren is
besloten de levering met drie
maanden stop te zetten. De fabriek
in het Duitse Rastatt en de
toeleveranciers werken
koortsachtig aan de
voorbereidingen om deze
wijzigingen in het produktieproces
op te nemen. De auto krijgt een
andere afstemming van vering
demping en andere stabilisator
Ook komt de carrosserie iets lac
op de wielen te staan en is geko
jvens:
sat Arosa 1.0
in lijn
„38 cc
67,1 x 70,6 mm
50 pk bij 5000 tr/min
86 Nm bij 3000-3600 tr/mi-
lengte 3,536 meter, breeav
864 kg
650 kg (geremd)
topsnelheid 151 km/u
acceleratie 0-100 km/u in 17,4 sec.
stadscyclus 7,5 liter/100 km
buiten wegcyclus 4,7 liter/100 km
gecombineerd 5,7 liter/100 km
f.l9.800,=
Overhellen in bochten is de
carrosserie echter niet
helemaal vreemd. Voor past
Seat de vertrouwde
McPherson ophanging toe en
achter een semi-
onafhankelijke constructie
die prima voldoet. Alleen de 1
liter versie zonder
stuurbekrachtiging beschikt
De klep is breed en gaat
keurig tot op de bumper open.
Boven de achterruit is het
carrosseriekleur speelt in het
interieur een duidelijk rol op
de portieren en ruitstijlen. De
Arosa 1.0 heeft standaard
geen bestuurdersairbag, die
wordt pas vanaf de 1.4
aangeboden. Uiteraard kan er
wel voor worden bijbetaald.
Het interieur is met een licht
stof bekleed voorzien van -
kleuraccenten. De achterbank
is voorzien van twee
hoofdsteunen die prima in
hoogte verstelbaar zijn.
Voorin is voldoende ruimte
beschikbaar zowel voor hoofd
als benen, al zit je als
bestuurder snel met je rechter
been tegen de middenconsole
aan. Achterin is het allemaal
wat minder ruim. Vooral de
beenruimte komt daar voor
volwassenen wat tekort.
Gaan we nog verder naar
achteren dan komen we daar
een minieme bagageruimte
tegen met een inhoud van 130
liter. De smalle hoedenplank
kan er maar beter permanent
uitgehaald worden. Gelukkig
is de bank volledig
neerklapbaar, maar een
vlakke laadvloer ontstaat er
niet. Daardoor is de Arosa een
e buitenkant
an dat de
.ing maximale
dingen heeft
eeëren. De
imper steekt fors uit,
=t achterwiel
_r tor hoogte van de
>houdt. Seat levert de
sen als driedeurs. De
volwassen
t overdre
t. Er is
in de Arosa is in
joed te zien. Het
dashboard is namelijk
volledig identiek aan dat van
de Ibiza en concerngenoot VW
Polo. Standaard is de
toerenteller, waardoor het
geheel meteen netjes
compleet overkomt. De
verwarming en ventilatie
worden met draaiknoppen
bediend en weten de kleine
cabine snel op temperatuur te
krijgen. De portiervakken zijn
voorzien van netjes en kunnen
slechts voorwerpen van een
beperkte hoogte herbergen.
Naast de achterbank zijn er
nog kleine opbergvakken en
er is een dashboardkastje als
niet voor een tweede airbag
wordt gekozen. De
Prijstechnisch is de Arosa een
interessante aanbieding. De
door ons gereden 1.0 kost
f.l9.800,= en dat is ronduit
aantrekkelijk. Wie liever meer
pit wil hebben van een 1,4
liter motor is duizend gulden
meer kwijt en heeft dan
meteen standaard een airbag.
Een automaat gekoppeld aan
de 1,4 liter motor vraagt een
investering van f.24.595,=.
Verder kan de Arosa worden
aangekleed met een tweetal
optiepakketten en los te
bestellen extra's.
De Arosa vult bij Seat keurig
het gat tussen de Ibiza en
Marbella. Het is een
volwassen auto waar het gaat
om uitstraling, afwerking,
rijgedrag en binnenruimte
voor de voorpassagiers. De
multifunctionaliteit wordt
echter te kort gedaan door de
bescheiden ruimte op de
achterbank en het ronduit
kleine bagagevolume
voor een andere bandenmaat. De
eerdere belofte om de A-klasse
standaard uit te rusten met het
elektronische ESP-systeem blijf
overeind, waardoor de auto bij
glddheid, sneeuw en regen ve,±
is. De eerste auto's met het
gewijzigde onderstel zullen in
februari/maart volgend jaar worden
afgeleverd.
Klanten die nu al met een A-klasse
rondrijden zullen verzocht worden
hun auto aan te bieden om alle
modificaties door te voeren.
Daarvoor zullen speciale service
centers worden ingericht. Klanten
die door de berichten bang
geworden zijn, kunnen nu reeds hun
A-klasse inleveren. Zij krijgen een
andere Mercedes ter beschikking
totdat de modificaties aan hun auto
zijn doorgevoerd. De hele operatie
zal zo'n 300 miljoen DM gaan kosten.
Met de introductie van de nieuwe 406 Coupé schrijft Peugeot
weer geschiedenis. Rondom de reeds uitbundig geprezen rij-
eigenschappen en het comfort van de Peugeot 406 ontwierp
Pininfarina deze sublieme Coupé. Vervolgens perfectioneerde
Peugeot de rij-kwaliteiten, om z’n karakter nog beter te
prima auto voor mensen die
met nooit meer dan twee
volwassenen op stap gaan.
Ook zal de Arosa prima
scoren als tweede auto in een
gezin, want voor de
wekelijkse boodschappen is
de bagageruimte na het
neerklappen van de
achterbank goed te
gebruiken.
De eerste auto in dit segment
was Renault met de Twingo.
Daarna volgde Ford met de Ka
en nu voegt Seat daar de
Arosa aan toe. Het is
opmerkelijk dat de Aros
in Spanje maar in de Ll
Volkswagen-fabriek wordt
gemaakt. In tegenstelling tot
Renault en Ford kiest Seat in
dit segment voor relatief
vierkante, eenvoudige lijnen,
waarmee toch een erg leuk
ogende auto is verkregen. De
Arosa is net iets langer dan
3,5 meter. Alhoewel het
onderstel veel gelijkenis
De 1 liter motor reden we al
eerder in de Polo en noteerden
daar een gemiddeld verbruik
van 1 op 13,9. De Arosa is
fractioneel zwaarder en
kwam 13,7 kilometer ver op 1
liter Eurosuper. Daarbij moet
wel aangetekend worden dat
de in onze Arosa aanwezige
stuurbekrachtiging ook wat
energie verbruikt.
vertoont met de Ibiza, is de
wielbasis ruim tien
centimeter korter geworden
en staan de voorwielen
fractioneel dichter bij elkaar.
Toch is aan de buitenkant
duidelijk te zien J
ont werpaf delin n
interieurafmetxn
trachten te creeëi
achterbum
omdat het i
ongeveer ter
klepophuu
Arosa allee
auto heeft een
neuspartij die niet overdreven
naar voren afloopt. Er is
voorzien in een volwaardige
grille met Seat-embleem,
maar er zijn ook twee
luchtinlaten in de
voorbumper gemaakt. De
bumpers zijn op de onderrand
na in de carrosseriekleur
gespoten. Portiergrepen,
stootstrips en buitenspiegels
zijn zwart. De 13 inch stalen
wielen zijn voorzien van
keurige wieldoppen en 155/70
R 13 banden. De Arosa heeft
flinke voorportieren,
waardoor de instap royaal is,
zelfs voor de
achterpassagiers. Door de
grote lengte van de portieren,
lijkt de achtersteven erg kort
te zijn en is dat ook. Om
achterin toch zoveel mogelijk
ruimte te verkrijgen is de
vormgeving hier opvallend
vierkant.
derde remlicht aangebracht
en er is uiteraard voorzien in
een wis/was-installatie.
Portieren en derde deur
kunnen met de sleutel
afzonderlijk worden geopend
en gesloten. De afsluitbare
tankdop zit keurig achter een
klepje weggewerkt. De
basisversie van de Arosa
heeft alleen de vermelding
van het merk en de typenaam
achterop. De motorvariant
kan door buitenstaanders
alleen maar worden geraden.
De basismotor kennen we
reeds uit de Polo waarin deze
998 cc 4 cilinder eind vorig
jaar werd geïntroduceerd.
Iedere cilinder ademt gewoon
door twee kleppen. Het
multipoint injectiesysteem
zorgt mede voor een
vermogen van 50 pk bij 5000
tr/min en een koppel van 86
Nm tussen 3000 en 3600 tr/min.
De 864 kg wegende Arosa
haalt een topsnelheid van 151
km/u en heeft 17,4 seconden
nodig om vanuit stilstand
naar de 100 km/u te acceleren.
Dat lijkt allemaal niet erg
vlot, maar in de praktijk komt
de Arosa 1.0 bijzonder kwiek
over. Zeker als de standaard
toerenteller regelmatig
bekeken wordt, is het go
mogelijk in het optimale
toerenbereik van de motor 1
blijven rijden. Rumoerig i
Arosa in geen geval. In
stadsverkeer is deze klei
Seat bijzonder plezierig,
auto heeft een flink
ruitoppervlak, waardoor de
carrosserie goed in te
schatten is. Parkeren
daardoor kinderspel,
als tegen meerprijs
stuurbekrachtiging wordt
gekozen. Maar ook op de
buitenweg of autobaan weet
de Arosa zich prima te
handhaven. Dan is duidelijk
te merken dat ie technisch
van een groter model is
afgeleid. De stabiliteit is in
orde en bochten kunnen met
een volwassen snelheid
worden genomen. De
besturing is direct en het
schakelen gaat licht en exact.
Ml?