ra s c i7 rara Gebr. Vullings Autobedrijven B.V. Nieuwe wegen voortaan Auto Automobielbedrijven ZuidOost actief aan Ringbaan Zuid Bongers Oisterwijk Wederom podiumplaats voor Verkooijen/Verdonk "Jac Bosmans 3 i n?n o) Al UERS - 1 A W DE AUTOMAAT - Donderdag 13 november 1997 - pagina 3 DETILBURGSE KOERIER 97 pagina 2 Mercedes A140 Classic 0-1996, □ine, Esprit i en tap en GrootJFfci en OPELS m -361553 NISSAN S T gen Kraaivenstraat 22, Tilburg, tel. 013 - 468 0 468 coffie klaar! jeheel in lijn met de zodat Auto Idoende door de >auto roorin erg ThW 5- 1993 9-1994 6- 1995 8-1993 10-1992 7- 1991 van n het is tij tde Testverbruik: Prijs: t* Er waait een frisse wind door Mercedes-Benz, het autoconcern dat sinds jaar en dag bekend is vanwege haar grote, dure limousines in de topsegmenten van de automarkt. Mercedes wil nadrukkelijk een jongere doelgroep gaan aanspreken en dat doet men nu met auto's als de SLK, CLK, M-klasse en de nieuwe A-klasse. We kozen de basis A140 Classic. Kleintjes worden groot. Vs Meer speelruimte, meer beenruimte. Meer “Mag mijn vriendje I f ook mee?” ruimte. IV J Een grotere auto geeft die ruimte. Vullings Autobedrijven heeft mooie exemplaren. In onze showroom kunt u ze bewonderen. imte sbank m een bij een dergelijk i auto een hoog reau garanderen, cs alle perikelen ‘len onder tandigheden, edes met de A- kleine auto iongekend ütrusting. 11e genoemde zelfs ABS INTERNATIONAL Technische gegev Merk en type: Me Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: De Mercec bijzonder i betreft in-, auto heeft c* compacte bi veel gebruil Vlak voor het ter perse gaan van deze automaat maakt Mercedes bekend de levering van de A-klasse volledig stop te zetten voor 3 maanden. In deze tijd zal het onder stel volledig onderhanden worden genomen. ig automatische gsbak. De 1,4 liter is .il en komt zonder al te veel te schakelen voldoende krachtig over. De motor hangt onder de motorkap schuin naar voren. Door deze constructie wordt het blok bij een aanrijding niet het interieur in gedrukt, maar schuift als het ware onder de bodem weg. Alleen door deze constructie kon liter de kleinste variant is. De een volledig 8 kleppen motor levert 82 pk versnellings i 4800 tr/min en komt tot een plezierig stil jrig koppel van 130 Nm bij 0000 tr/min. De 1090 kg wegende mini-Benz haalt hiermee een meer dan bruikbare topsnelheid van 170 km/u en trekt in 12,9 seconden naar de 100 km/u. Naast de standaard vijfbak kan tegen meerprijs een automatische koppeling worden besteld of van langzamere deelnemers waardoor zo’n tien seconden moesten worden ingeleverd. Gelukkig had de vierde equipe dezelfde handicapi kon de behaalde positie worden vastgehouden tot het einde. De kaarten voor het seizoen 1997 zijn nu geschut en Nelis Verkooijen en Geertjan Verdonk zijn zeer tevredei over hun vierde positie bij de eindstand van de Nissan Micro Challenge. Met ingang van 1 januari jl. nam Auto Bongers de Oisterwijkse Volkswagen- en Audi-dealer Jac Bosmans over, maar lieten wat betreft naam en uitstraling alles bij het oude. Daar is inmiddels verandering in gekomen. Op de buitenzijde van het bedrijfspand staat de naam 'Auto Bongers Oisterwijk' te lezen en het interieur ondergaat een flinke opfrissingsbeurt. Zo wordt alles van een nieuw verlaagje voorzien en worden de kantoren gemoderniseerd. De inrichting is ontworpen geh huisstijl van de beide merken, Bongers Oisterwijk klaar is voor de toekomst. voorruit staan exact in eikaars verlengde en het front kenmerkt zich door de druppelvormige koplampen en een echte Mercedes-grille bestaande uit dikke lamellen en twee chromen randen met in het midden de ster. De bumpers worden in de carrosseriekleur uitgevoerd, maar buitenspiegels, ruitomlijsting en portierkrukken zijn zwart. De basis Classic staat op 15 inch wielen met 175/65 R 15 banden. De achterlichten hebben de van het merk bekende ribbeloppervlak om ook in vuile toestand nog voldoende lichtopbrengst te hebben. Op het gebied van passieve veiligheid zijn alle denkbare voorzieningen aanwezig, maar het onderstel zou toch enige verbetering mogen krijgen, al was het alleen maar om de negatieve publiciteit te keren. De Golden Tulip Rally werd door Nelis Verkooijen en Geertjan Verdonk succesvol afgesloten met een derde plaats in de Nissan Micra Challenge. Maar liefst 70.000 mensen waren af gekomen op deze rally die meetelde voor het Europees Kampioenschap. De 237 rallykilometers waren verdeeld over 21 zware klassementsproeven. Lange tijd lag het duo uit Oirschot op de vierde plaats, maar op ESP-systeem Toch komen er ook van andere kanalen berichten over een niet optimale stabiliteit v" de nieuwe baby-Benz en h. aan Mercedes de taak het 1 te keren. Binnenkort krijgti A-klasse standaard een elektronisch systeem datv het verlies van grip van éc__ van de wielen automatisch zorgt voor het terugnemen van gas en indien nodig selectief de wielen bijremt. Dit ESP-systeem stond tot nu toe voor z'n drieduizend gulden in de optielijst. De prijs van de A-klasse blijft echter gelijk en automobilisten die inmiddels al rondrijden kunnen het gratis bij de dealer laten inbouwen. De A-klasse is met -ï;~ van 3,57 motor opvcxxxxsxxGx n.v,x met een hoogte van 1,60 meter fors uitgevallen en met 1,72 meter net zo breed als een C- klasse. Binnen deze afmetingen heeft de ontwerpafdeling een grappige auto weten te schapen met typische designkenmerken. Het me opvallend is wel de extra die de achterste zijruit in tweeën lijkt te delen. Dezr loopt keurig door in de achterspoiler. De motorkc Mercedes l compacte g veiligheidnive Want ondanks rond het omvallt extreme omstc heeft Mercede klasse een kx= neergezet met een l hoge veiligheidsuitrustii Want naast alle genoen, elementen is zelfs ABS standaard. de negende proef werd opgeschoven naar de derde positie, die niet meer afgegeven werd. Het equipe was zeer gemotiveerd na het behalen van de tweede pldats in de voorlaatste rally. Maar het maken van één foutje kan fataal zijn. Daarom werden geen onnodige risico's genomen. Tijdens de laatste klassementsproef op de Luttenbergring had de door Nissan Denissen gesponsorde Micra danig last ?des A-klasse is r origineel zowel wat i-als exterieur. De t gezien zijn buitenafmetingen uiksmogelijkheden. wens: xJercedes A140 Classic 4 in lijn 1397 cc 80 x 69,5 mm 82 pk bij 4800 tr/min 130 Nm bij 3800 tr/min lengte 3,575 meter, breedte 1,719 meter 1090 kg topsnelheid 170 km/u acceleratie 0-100 in 12,9 sec. 1 liter op 11,7 km f.37.900,= Sinds 1 november is Seat- en Saab-dealer ZuidOost volledig Ondanks het feit dat ZuidOost één royale showroom heeft, zijn actief in het nieuwe pand aan de Ringbaan Zuid nummer 301beide merken duidelijk op een andere manier tentoongesteld. In eerste instantie is de werkplaats overgegaan en twee Het oude pand aan de Hoevenseweg is helemaal gesloten, weken later volgde de verkoopafdeling. ZuidOost is telefonisch bereikbaar via 013-4647676. We kunnen ons in huidige commotie rond de A-klasse afvragen of de frisse wind niet te hard heeft geblazen. Het feit wil dat een Zweedse journalist tijdens een test de auto op z'n zijkant heeft gelegd en daarmee is een grote, negatieve stroom aan berichten de wereld in gekomen. Het vervelende is dat het omvallen niet door een camera of computer is geregistreerd en daardoor is het voorval niet te reproduceren. Compacte bouw De voorwielen zijn onafhankelijk opgehangen volgens de bekende McPherson constructie. Achter vinden we een langsgeleide as die vooral gekozen is vanwege de compacte bouw. Het geheel biedt voldoende comfort. Bij normaal genomen bochten blijft het overhellen redelijk binnen de perken en we kunnen dan ook met een gerust hart stellen dat een normale automobilist geen onverwachte bewegingen van zijn A-klasse mag verwachten. Het blijkt alleen niet verstandig te zijn bij een uitwijkmanoeuvre het gaspedaal ingedrukt te houden. Maar ondanks alles, zal Mercedes er een flinke kluif aan hebben om de negatieve berichtgeving om te zetten. De 1,4 liter motor in de A- klasse is met een gemiddeld verbruik van 1 liter op 11,7 kilometer niet opmerkelijk zuinig. Prijstechnisch is de A-klasse voor een Mercedes zeer betaalbaar. We mogen immers de zeer complete standaarduitrusting niet vergeten. Maar zou eenzelfde concept door een Japans merk worden geleverd, dan zou men gauw zeven- tot tienduizend gulden in de zak Erg volwassen De achterklep gaat keurig tot de laadvloer open en laat zich jt bij plezierig licht openen. Er is één voorzien in een wisser en een te laag geplaatst derde remlicht. Standaard zijn verder zijknipperlichten, verwarmde ruitensproeierkoppeni mistlampen voor. De portieren worden centraal met de sleutel geopend en gesloten. Het interieur is net zo fantasievol vormgegeven als de buitenkant. Helaas oogt het gebruikte kunststof niet st zijn lengte overal even gedistingeerd, vallend kort. Het dashboardlichaam bestaat uit een golvende lijn waarin onder meer de uitstroomopeningen zijn opgenomen, de passagiersairbag is geplaatst en waarop het instrumentarium is gemonteerd. In het midden zit leest een grote snelheidsmeter met i stijl links een toerenteller. j Uiteraard is in het stuurwiel sze stijl tevens een airbag opgenomen en daarnaast zijn de side bags in de portieren op iedere kunnen houden. De A140 Classic kost f.37.900,=. Dezelfde auto met een 1,6 liter motor komt op f.39.900,=. Daarnaast kunnen twee completere uitrustingsniveaus worden gekozen, de Elegance en Avantgarde, die beiden f.3.950,= extra kosten. Tegen het voorjaar komt de A170 Turbodiesel voor f.45.500,= later in 1998 gevolgd door de A160 Turbodiesel, dezelfde auto zonder intercooler. uitvoering van de A-klasse standaard. De stoelen zijn niet overdreven groot, maar bieden een goede, stevige zit. Aan bestuurderszijde is de zitting eenvoudig in hoogte te verstellen. Hoofd- en beenruimte zijn in vok mate voor handen en c flinke breedte van de c komt de A-klasse voer: volwassen over. De achterbank is voorzien van drie hoofdsteunen, maar biedt eigenlijk plaats aan twee volwassenen. De beenruii is niet overdreven. De I bestaat uit een stoel ei anderhalfzits bankje waarvan de rugleuningen afzonderlijk verstelbaar zijn. Ook zijn beide delen in de lengterichting te variëren en kunnen heel eenvoudig worden weggeklapt en uitgenomen. Het bagagevolume varieert op deze manier van 350 tot 950 liter. Tegen meerprijs is ook een passagiersstoel te bestellen die kan worden uitgenomen. Spuitbus De standaarduitrusting omvat onder meer elektrisch bediende voorportierruiten, een buitentemperatuurmeter, gordelspanners voor en achter, stoffilter, stuurbekrachtiging en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. De A-klasse heeft standaard geen reservewiel, maar krijgt - - een spuitbus mee waarmee bij 48 een lekke band in no-time kan keur' worden gerepareerd. 60001 Mercedes moest bij de ontwikkeling van de A-klasse helemaal van voor af aan beginnen. Het is immers de eerste voorwielaangedreven personenauto van het merk. Er is een complete motorenlijn ontwikkeld, waarvan deze 1,4 s 01 AUTOMAAT ■M -N|j jt JWICHIUI ■M

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 25