ra
s
c
i7
rara
Gebr. Vullings
Autobedrijven B.V.
Nieuwe wegen
voortaan
Auto
Automobielbedrijven ZuidOost
actief aan Ringbaan Zuid
Bongers
Oisterwijk
Wederom podiumplaats voor
Verkooijen/Verdonk
"Jac
Bosmans
3
i n?n
o)
Al
UERS
- 1
A
W
DE AUTOMAAT - Donderdag 13 november 1997 - pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
97 pagina 2
Mercedes A140 Classic
0-1996,
□ine, Esprit
i en
tap en
GrootJFfci
en
OPELS
m
-361553
NISSAN
S
T
gen
Kraaivenstraat 22, Tilburg, tel. 013 - 468 0 468
coffie
klaar!
jeheel in lijn met de
zodat Auto
Idoende
door de
>auto
roorin erg
ThW
5- 1993
9-1994
6- 1995
8-1993
10-1992
7- 1991
van
n het is
tij
tde
Testverbruik:
Prijs:
t*
Er waait een frisse wind door Mercedes-Benz, het
autoconcern dat sinds jaar en dag bekend is
vanwege haar grote, dure limousines in de
topsegmenten van de automarkt. Mercedes wil
nadrukkelijk een jongere doelgroep gaan
aanspreken en dat doet men nu met auto's als de
SLK, CLK, M-klasse en de nieuwe A-klasse. We
kozen de basis A140 Classic.
Kleintjes worden groot. Vs
Meer speelruimte,
meer beenruimte.
Meer “Mag mijn vriendje I f
ook mee?” ruimte. IV J
Een grotere auto geeft die ruimte.
Vullings Autobedrijven heeft mooie exemplaren.
In onze showroom kunt u ze bewonderen.
imte
sbank
m een
bij een dergelijk
i auto een hoog
reau garanderen,
cs alle perikelen
‘len onder
tandigheden,
edes met de A-
kleine auto
iongekend
ütrusting.
11e genoemde
zelfs ABS
INTERNATIONAL
Technische gegev
Merk en type: Me
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
De Mercec
bijzonder i
betreft in-,
auto heeft c*
compacte bi
veel gebruil
Vlak voor het ter perse
gaan van deze automaat
maakt Mercedes bekend de
levering van de A-klasse
volledig stop te zetten voor
3 maanden.
In deze tijd zal het onder
stel volledig onderhanden
worden genomen.
ig automatische
gsbak. De 1,4 liter is
.il en komt zonder
al te veel te schakelen
voldoende krachtig over. De
motor hangt onder de
motorkap schuin naar voren.
Door deze constructie wordt
het blok bij een aanrijding
niet het interieur in gedrukt,
maar schuift als het ware
onder de bodem weg. Alleen
door deze constructie kon
liter de kleinste variant is. De een volledig
8 kleppen motor levert 82 pk versnellings
i 4800 tr/min en komt tot een plezierig stil
jrig koppel van 130 Nm bij
0000 tr/min. De 1090 kg
wegende mini-Benz haalt
hiermee een meer dan
bruikbare topsnelheid van 170
km/u en trekt in 12,9 seconden
naar de 100 km/u. Naast de
standaard vijfbak kan tegen
meerprijs een automatische
koppeling worden besteld of
van langzamere deelnemers
waardoor zo’n tien seconden
moesten worden ingeleverd.
Gelukkig had de vierde
equipe dezelfde handicapi
kon de behaalde positie
worden vastgehouden tot het
einde.
De kaarten voor het seizoen
1997 zijn nu geschut en Nelis
Verkooijen en Geertjan
Verdonk zijn zeer tevredei
over hun vierde positie bij de
eindstand van de Nissan
Micro Challenge.
Met ingang van 1 januari jl. nam Auto Bongers de
Oisterwijkse Volkswagen- en Audi-dealer Jac
Bosmans over, maar lieten wat betreft naam en
uitstraling alles bij het oude. Daar is inmiddels
verandering in gekomen. Op de buitenzijde van
het bedrijfspand staat de naam 'Auto Bongers
Oisterwijk' te lezen en het interieur ondergaat
een flinke opfrissingsbeurt. Zo wordt alles van
een nieuw verlaagje voorzien en worden de
kantoren gemoderniseerd.
De inrichting is ontworpen geh
huisstijl van de beide merken,
Bongers Oisterwijk klaar is voor de toekomst.
voorruit staan exact in
eikaars verlengde en het front
kenmerkt zich door de
druppelvormige koplampen
en een echte Mercedes-grille
bestaande uit dikke lamellen
en twee chromen randen met
in het midden de ster. De
bumpers worden in de
carrosseriekleur uitgevoerd,
maar buitenspiegels,
ruitomlijsting en
portierkrukken zijn zwart. De
basis Classic staat op 15 inch
wielen met 175/65 R 15
banden. De achterlichten
hebben de van het merk
bekende ribbeloppervlak om
ook in vuile toestand nog
voldoende lichtopbrengst te
hebben.
Op het gebied van passieve
veiligheid zijn alle denkbare
voorzieningen aanwezig,
maar het onderstel zou toch
enige verbetering mogen
krijgen, al was het alleen
maar om de negatieve
publiciteit te keren.
De Golden Tulip Rally werd
door Nelis Verkooijen en
Geertjan Verdonk succesvol
afgesloten met een derde
plaats in de Nissan Micra
Challenge. Maar liefst 70.000
mensen waren af gekomen op
deze rally die meetelde voor
het Europees
Kampioenschap. De 237
rallykilometers waren
verdeeld over 21 zware
klassementsproeven. Lange
tijd lag het duo uit Oirschot
op de vierde plaats, maar op
ESP-systeem
Toch komen er ook van andere
kanalen berichten over een
niet optimale stabiliteit v"
de nieuwe baby-Benz en h.
aan Mercedes de taak het 1
te keren. Binnenkort krijgti
A-klasse standaard een
elektronisch systeem datv
het verlies van grip van éc__
van de wielen automatisch
zorgt voor het terugnemen
van gas en indien nodig
selectief de wielen bijremt.
Dit ESP-systeem stond tot nu
toe voor z'n drieduizend
gulden in de optielijst. De
prijs van de A-klasse blijft
echter gelijk en
automobilisten die inmiddels
al rondrijden kunnen het
gratis bij de dealer laten
inbouwen.
De A-klasse is met -ï;~
van 3,57 motor opvcxxxxsxxGx n.v,x
met een hoogte van 1,60 meter
fors uitgevallen en met 1,72
meter net zo breed als een C-
klasse. Binnen deze
afmetingen heeft de
ontwerpafdeling een
grappige auto weten te
schapen met typische
designkenmerken. Het me
opvallend is wel de extra
die de achterste zijruit in
tweeën lijkt te delen. Dezr
loopt keurig door in de
achterspoiler. De motorkc
Mercedes l
compacte g
veiligheidnive
Want ondanks
rond het omvallt
extreme omstc
heeft Mercede
klasse een kx=
neergezet met een l
hoge veiligheidsuitrustii
Want naast alle genoen,
elementen is zelfs ABS
standaard.
de negende proef werd
opgeschoven naar de derde
positie, die niet meer
afgegeven werd. Het equipe
was zeer gemotiveerd na het
behalen van de tweede
pldats in de voorlaatste rally.
Maar het maken van één
foutje kan fataal zijn. Daarom
werden geen onnodige
risico's genomen. Tijdens de
laatste klassementsproef op
de Luttenbergring had de
door Nissan Denissen
gesponsorde Micra danig last
?des A-klasse is
r origineel zowel wat
i-als exterieur. De
t gezien zijn
buitenafmetingen
uiksmogelijkheden.
wens:
xJercedes A140 Classic
4 in lijn
1397 cc
80 x 69,5 mm
82 pk bij 4800 tr/min
130 Nm bij 3800 tr/min
lengte 3,575 meter, breedte 1,719 meter
1090 kg
topsnelheid 170 km/u
acceleratie 0-100 in 12,9 sec.
1 liter op 11,7 km
f.37.900,=
Sinds 1 november is Seat- en Saab-dealer ZuidOost volledig Ondanks het feit dat ZuidOost één royale showroom heeft, zijn
actief in het nieuwe pand aan de Ringbaan Zuid nummer 301beide merken duidelijk op een andere manier tentoongesteld.
In eerste instantie is de werkplaats overgegaan en twee Het oude pand aan de Hoevenseweg is helemaal gesloten,
weken later volgde de verkoopafdeling. ZuidOost is telefonisch bereikbaar via 013-4647676.
We kunnen ons in huidige
commotie rond de A-klasse
afvragen of de frisse wind niet
te hard heeft geblazen. Het
feit wil dat een Zweedse
journalist tijdens een test de
auto op z'n zijkant heeft
gelegd en daarmee is een
grote, negatieve stroom aan
berichten de wereld in
gekomen. Het vervelende is
dat het omvallen niet door een
camera of computer is
geregistreerd en daardoor is
het voorval niet te
reproduceren.
Compacte bouw
De voorwielen zijn
onafhankelijk opgehangen
volgens de bekende
McPherson constructie.
Achter vinden we een
langsgeleide as die vooral
gekozen is vanwege de
compacte bouw. Het geheel
biedt voldoende comfort. Bij
normaal genomen bochten
blijft het overhellen redelijk
binnen de perken en we
kunnen dan ook met een
gerust hart stellen dat een
normale automobilist geen
onverwachte bewegingen
van zijn A-klasse mag
verwachten. Het blijkt alleen
niet verstandig te zijn bij een
uitwijkmanoeuvre het
gaspedaal ingedrukt te
houden. Maar ondanks alles,
zal Mercedes er een flinke
kluif aan hebben om de
negatieve berichtgeving om
te zetten.
De 1,4 liter motor in de A-
klasse is met een gemiddeld
verbruik van 1 liter op 11,7
kilometer niet opmerkelijk
zuinig.
Prijstechnisch is de A-klasse
voor een Mercedes zeer
betaalbaar. We mogen
immers de zeer complete
standaarduitrusting niet
vergeten. Maar zou eenzelfde
concept door een Japans merk
worden geleverd, dan zou
men gauw zeven- tot
tienduizend gulden in de zak
Erg volwassen
De achterklep gaat keurig tot
de laadvloer open en laat zich
jt bij plezierig licht openen. Er is
één voorzien in een wisser en een
te laag geplaatst derde
remlicht. Standaard zijn
verder zijknipperlichten,
verwarmde
ruitensproeierkoppeni
mistlampen voor. De
portieren worden centraal
met de sleutel geopend en
gesloten.
Het interieur is net zo
fantasievol vormgegeven als
de buitenkant. Helaas oogt
het gebruikte kunststof niet
st zijn lengte overal even gedistingeerd,
vallend kort. Het dashboardlichaam
bestaat uit een golvende lijn
waarin onder meer de
uitstroomopeningen zijn
opgenomen, de
passagiersairbag is geplaatst
en waarop het
instrumentarium is
gemonteerd. In het midden zit
leest een grote snelheidsmeter met
i stijl links een toerenteller.
j Uiteraard is in het stuurwiel
sze stijl tevens een airbag opgenomen
en daarnaast zijn de side
bags in de portieren op iedere
kunnen houden. De A140
Classic kost f.37.900,=.
Dezelfde auto met een 1,6 liter
motor komt op f.39.900,=.
Daarnaast kunnen twee
completere
uitrustingsniveaus worden
gekozen, de Elegance en
Avantgarde, die beiden
f.3.950,= extra kosten. Tegen
het voorjaar komt de A170
Turbodiesel voor f.45.500,=
later in 1998 gevolgd door de
A160 Turbodiesel, dezelfde
auto zonder intercooler.
uitvoering van de A-klasse
standaard. De stoelen zijn niet
overdreven groot, maar
bieden een goede, stevige zit.
Aan bestuurderszijde is de
zitting eenvoudig in hoogte te
verstellen. Hoofd- en
beenruimte zijn in vok
mate voor handen en c
flinke breedte van de c
komt de A-klasse voer:
volwassen over. De
achterbank is voorzien van
drie hoofdsteunen, maar biedt
eigenlijk plaats aan twee
volwassenen. De beenruii
is niet overdreven. De I
bestaat uit een stoel ei
anderhalfzits bankje waarvan
de rugleuningen afzonderlijk
verstelbaar zijn. Ook zijn
beide delen in de
lengterichting te variëren en
kunnen heel eenvoudig
worden weggeklapt en
uitgenomen. Het
bagagevolume varieert op
deze manier van 350 tot 950
liter. Tegen meerprijs is ook
een passagiersstoel te
bestellen die kan worden
uitgenomen.
Spuitbus
De standaarduitrusting omvat
onder meer elektrisch
bediende voorportierruiten,
een buitentemperatuurmeter,
gordelspanners voor en
achter, stoffilter,
stuurbekrachtiging en
elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels.
De A-klasse heeft standaard
geen reservewiel, maar krijgt - -
een spuitbus mee waarmee bij 48
een lekke band in no-time kan keur'
worden gerepareerd. 60001
Mercedes moest bij de
ontwikkeling van de A-klasse
helemaal van voor af aan
beginnen. Het is immers de
eerste voorwielaangedreven
personenauto van het merk.
Er is een complete motorenlijn
ontwikkeld, waarvan deze 1,4
s
01 AUTOMAAT
■M -N|j jt JWICHIUI
■M