I !T Blik vooruit Inschrijving Camel Trophy '98 geopend 0 Nissan rally-equipe aan start bij Golden Tulip Rally f ==fi OBAM'S KLEINSTEN... l ND i 1997> zwart> 5-°°° km DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 6 november 1997 - pagina 3 pagina 2 4 QE AUTOMAAT jrdKa ).99O,- :1. radio) Citroen Xsara 1.8M6V VTS ld f.43.E Brandstof I bij ♦*=-«** Verbruik: en. Ikm Prijs: LBEDRIJF 1 B B Burg. a o A U T O T E S T GOEDBETERBERTENS AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV MINDER WERKEN, MINDER BETALEN Citroën Bertens Tilburg BV n a 1 SP00RLAAN175 TILBURG TEL 013-5350045 oers worden leur Brabantse Hoek 4, 5071 NM UDENHOUT Telefoon 013/5111532 .1988.. .1994.. .1995.. .1995.. .1992.. .1992.. .1991.. .1989.. .1992.. Ford Fiesta 1100 Finesse... Ford Fiesta 1100 i Cheers Ford Fiesta 1100 i Finesse Ford Fiesta 1400 i GT Citroën AX 1100 i TGE Peugeot 106 1100 ACE Peugeot 106 1100 XR Peugeot 205 1400 Junior Mazda 121 1300 i GLX D E N I S S E ■straat 52-56, Tilburg, 013- ..wit ..blauw. ..wit ..blauw. ..blauw. ..groen.. ..groen.. ..wit ..grijs.... Zicht naar achteren De portieren, achterklep en het benzineklepje worden Goed geïsoleerd iter 16-kleppen motor t moment de meest >ber ten me smber jven. ioor uxi is roeid ter met ee uitstn uit he' maar dit mater voorruit. H< bestuurderszit voor en opzij is Geminiweg 39, TILBURG Tel. 013/5423030 De start van de Golden Tulip Rally vindt op vrijdag 7 november plaats op 19.00 uur vanuit Manege 't Oale Spoor in Hellendoorn, waar op zaterdag 8 november om 19.30 uur de finish wordt verwacht. Informatiepakketten zijn voor het publiek verkrijgbaar bij de manege, maar ook op diverse plekken langs het parcours. voor het r, terwijl it de - |Mg» F0RDKA1300Ï bo ?-< ÏW incl. sportvelgen zonnedak teaixio eindpunt i verdienexj aangedaan en m een locatie te bei kunnen worden. Camel Trophy dc met een 75 f.29.990,=. 1,6 liter op f.31.190,=. gtwee iter van team met Oirschottenaar Nelis Verkooijen als bestuurder bezet de vijfde plaats in de tussenstand. Maximaal voorbereid zullen zij zeer gemotiveerd aan de start verschijnen. Na het uitstekende resultaat tijdens de West-Brabant Rally en de extra ervaring opgedaan in Duitsland gaat het duo voor de volle winst. De Citroen Xsara staat in drie carrosserievarianten op de planning. Naast de huidige vijfdeurs verschijnen volgent jaar de driedeurs (coupé) en een break. De meest sportieve Xsara wordt de 2 liter 16V met maar liefst 167 pk. Op dit moment staat de vijfdeurs VTS aan de sportieve top. Aanbiedingen en schaatsprijzen bij Citroën Winteractie Tot en met 31 december dit jaar houden Citroën-dealers een winteractie op het gebied van onderhoud- en accessoires. Voor f.39,95 controleert de dealer auto's van ieder willekeurig merk op diverse belangrijke punten. Eventueel noodzakelijke reparaties worden in overlec met de klant gerepareerd en waar nodig worden vloeistofniveau's weer op peil gebracht. Als de auto bij deze wintercontrole in orde bevonden is, ontvangt de eigenaar een startgarantie. Deze garantie duurt tot en met 31 maart 1998 en voorziet in gratis starthulp als zich toch startproblemen zouden voordoen. Verder biedt de Citroën-dealer maar liefst 20 procent actiekorting op Michelin-banden, accu's, uitlaatdempers, ski- en dakkoffers en sneeuwkettingen. Verder verloot het Franse merk twee bijzondere schaatsprijzen. Iedereen die in november en december een bezoek brengt aan de Citroën-dealer voor onderhoud of de aankoop van accessoires maakt kans op een weekendarrangement tijdens het WK- allround schaatsen in het Thialf-stadion in Heerenveen of een schaatsclinic onder persoonlijke leiding van Bart Veldkamp, de topschaatser die door Citroën wordt gesponsord. In de middenklasse nam Citroën met de ZX geen prominente plaats in. Het ontbrak de auto aan persoonlijkheid en dat moet de nieuwe Xsara nu juist wel bieden. Verder hamert het Franse merk in haar reclamecampagne op degelijkheid. We gingen op zoek naar beide eigenschappen in de sportief getinte VTS. verleden. De bumpe in de carrosseriekle gespoten en voorzien van brede, grijze stootranden. Deze worden denkbeeldig over de portieren doorgetrokken. Hierop vinden we de typebenaming, in ons geval de letters VTS in de opvallende kleur geel. De felblauwe kleur zorgde er bij ons testexemplaar voor dat de auto extra opvalt. Zeer fraai zijn de 15 inch lichtmetalen velgen met 195/55 R15 banden. De VTS is verder voorzien van meegespoten portiergrepen, een frontspoiler en mistlampen in de voorbumper. Het derde remlicht is bij alle Xsara's veel te laag geplaatst. De Xsara heeft hetzelfde onderstel als de ZX, waardo de wielbasis gelijk is. Toch de auto in z'n geheel gegro tot een lengte van 4,17 met« en daarmee plaatst de auto zich qua formaat in de top van de middenklasse. Het resultaat is een bagagevolume van 408 liter en dat is ronduit royaal. Uiteraard kan dit worden uitgebreid door de hoedenplank uit te nemen en de bank in twee ongelijke delen neer te klappen. In dat geval ontstaat er een ruimte van 1190 liter. De Citroën Xsara 1.8i-16V VTS springt ondanks zijn sportieve inborst redelijk zuinig met haar brandstof om. Een gemiddelde van 1 liter op 11,7 kilometer kan gemakkelijk Tijdens de Camel Trophy Tierra del Fuego '98 wordt vc eerst gereden met de nieuwe Land Rover Freelander, onder meer horloges, kleding, schoenen en tassen uit i Camel -- Trophy Adventure collectie ter beschikking worden gesteld. De komende Trophy start op 5 augustus volgend jaar en eindigt op Vuurland op 25 augustus 1998. Inschrijf formulieren kunnen worden aangevraagd bij Stichting Camel Trophy, Postbus 1200 AA Hilversum. Iedere liefhebl kan tot 31 decer inschrijf 81.000 km6.900,- 41.000 km15.500,- 26.000 km16.900,- 53.000 km20.500,- ....115.000 km9.500,- 42.000 km13.950,- 87.000 km11.900,- ....125.000 km8.500,- 80.000 km12.500,- pseudo McPherson ophanging vinden en achter de meesturende achteras wordt gebruikt met getrokken wieldraagarmen. De ZX was al bekend vanwege haar prima stuur- en weggedrag en dat is bij de Xsara op details nog verbeterd. De VTS kent een specifieke afstemming, waardoor de auto duidelijk sportiever overkomt dan de overige varianten. Toch verliest ook deze uitvoering het comfort niet uit het oog, het blijft immers een Citroën. Wat veerafstemming doet de auto wat denken aan de BX 16 Valve, maar helaas ontbreken enkele typische gedragingen van een hydropneumatisch veersysteem. De stuurbekrachtiging geeft voldoende gevoel. De voorwielaandrijver is uitermate vergevingsgezind en is typische een allemansvriendje. achteren is het wat minder gesteld. De achterruit ligt behoorlijk plat en daardoor is het zicht door de spiegel hoger dan de achterruit alleen. Bovendien zorgen de brede C-stijlen voor forse dode hoeken en dat is met name bij file-parkeren erg hinderlijk. De VTS-uitvoering is bijzonder compleet. Zaken als vier elektrisch bediende portierruiten, twee airbags, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, buitentemperatuurmeter, een audio-installatie met krachtige machine in de Xsara. Deze krachtbron is bekend uit vele PSA- produkten en levert bij 5500 tr/min zijn vermogen van 112 pk. Het maximale koppel van 155 Nm laat bij 4250 tr/min volledig van zich profiteren. De 16-klepper draait het liefst wat meer toeren en beloont deze actie dan met prima prestaties. De 1090 kg wegende Xsara VTS haalt een verdienstelijke topsnelheid van 195 km/u en heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,7 seconden nodig. Vlotte tussenacceleraties zijn uiteraard mogelijk, maar daarvoor moet men wel even een of twee verzetten terugschakelen. Rumoerig is de motor alleen in de hoogste toerenregionen. Verder zijn alle denkbare geluiden goed geïsoleerd. De Xsara VTS is voorzien van een goed stel remmen met zowel voor als achter schijven. Daarbij hoort ook standaard ABS. Zoals reeds gezegd is het onderstel van de Xsara vrijwel identiek aan dat van de ZX. Dat betekent dat we voor de Komend weekend, 7 en 8 november, wordt in de omgeving van Hellendoom de Golden Tulip Rally verreden die meetelt voor het Dutch Rally Ópen, het Nationaal Nederlands Rally Kampioenschap, het Europees Rally Kampioenschap, de Cinquecento Trofeo en de Nissan Micro Challenge. Grote kanshebbers voor het Dutch Rally Ópen zijn Hans Stacey uit Best met navigator Marck v.d. Brand en Eddy van de Hoorn uit Putten in zijn Ford Escort RS Cosworth. In het klassement is er slechts één punt verschil tussen deze twee equipes. De strijd in de Nissan Micro Challenge wordt spannend tussen de titelkandidaten Theo v.d. Berg uit Rijswijk en Hans Bolderhey uit Amstelveen. Ook de gebroerders van lersel uit Heeze hebben theoretisch nog een kans. Het door Nissan Denissen gesponsorde GRATIS turbo diesel of GRATIS automaat op de Primera 2.0 v.a. f41.995,- (Zolang de voorraad strekt) R worden gehaald. De Xsara is ten opzichte van zijn concurrenten keurig geprijsd. De door ons gereden VTS is het duurste model voor .800,= maar daarvoor levert Citroën wel een zeer compleet uitgevoerde auto. Iets minder, f.42.350,= kost de Exclusive met dezelfde motor, terwijl de 1,8 16-klepper begint bij f .35.990,= voor de Ligne Prestige. Het programma start r~' pk 1,4 liter vanaf f.4c Dezelfde auto met 1, krachtbron komt o Verder zijn er nog diesels, een 1,9 liter van f.33.890,= en een turboversie voor f.35.990,=. centraal vergrendeld met behulp van een afstandsbediening geïntegreerd in de sleutel. De Xsara is een volwaardige vierpersoonsauto met voldoende ruimte ook op de achterbank. De VTS heeft hoofdsteunen en een uitklapbare middenarmsteun. De voorstoelen geven een prima steun, vooral door de flinke randen langs zitting en rugleuning. De lendensteun is verstelbaar en verder is het bestuurdersexemplaar in alle bekende richtingen te variëren. De hoofdsteunen op de voorstoelen zijn uiteraard in hoogte verstelbaar, maar ook te kantelen. Het meubilair en een deel van de portierpanelen is bekleed met een combinatie van alcantara en velours. Het interieur maakt over het geheel genomen een wat sombere indruk, door overvloedig gebruik van zwarte en donkergrijze tinten. Het dashboard is niet typisch Citroën, maar vertoont toch wel enkele trekjes van met name de Saxo. Het instrumentarium is omgeven door een kunststof omlijsting een metaalachtige traling. Wellicht aardig iet oogpunt van ontwerp, ir bij zonnig weer spiegelt iriaal hinderlijk in de t. Het zicht vanaf de itplaats naar is in orde. Naar Technische gegeu Merk en type: Cit Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: bediening op het stuurwiel en een met leer bekleed stuurwiel zijn standaard. Bovendien levert Citroën deze Xsara met een zogenaamde regensensor. Als de interyalstand van de ruitenwissers staat ingeschakeld, meet deze sensor de hoeveelheid regen en bepaald aan de hand daarvan de wisintervallen, erg handig! [evens: citroen Xsara 1.8i-16V VTS 4 in lijn 1761 cc 83x81,4 mm 112 pk bij 5500 tr/min 155 Nm bij 4250 tr/min lengte 4,167 meter, breedte 1,698 meter 1090 kg 1100 kg (geremd) topsnelheid 195 km/u acceleratie 0-100 km/u in 10,7 sec. stadscyclus 12 liter/100 km buiten wegcyclus 6,3 liter/100 km gecombineerd 8,3 liter/100 km f.43.800,= De Cïtröën Xsara is een prima middenklasser, die vooral op het gebied van wegligging en ruimte-aanbod zeer positief voor de dag komt. Het is jammer dat het zicht naar achteren beperkt is en dat echte Citrofielen typische merk-kenmerken missen. De VTS biedt een goed compromis tussen sportiviteit en comfort voor mensen die een zeer complete uitrusting willen. Koplampen De fraaie lijnvoering van de Xantia is nadrukkelijk in de Xsara terug te vinden. De auto kenmerkt zich door een lage neus, waar een bescheiden grille met dikke omlijsting en chromen lijst in het midden de aandacht trekken. Het is jammer dat Citroën 'normale' koplampen toepast en niet de heldere exemplaren die tegenwoordig 'bon ton' zijn. De carrosserielijn loopt naar achteren op. De C-stijl is net als bij de Xantia behoorlijk dik uitgevallen, terwijl dit onderdeel door de afgeronde vorm gelijkenis vertoont met de Fiat Brava. Aan de achterkant vinden we de vijfde deur met een 'kort kontje', een oplossing die in deze klasse zeer gebruikelijk is. De achterlichten zijn minder strak van vorm dan de Xantia en geven aan de Xsara een andere uitstraling. De auto ziet er verzorgd uit, zonder dat het design dezelfde oh's en ah's scoort als Citroën-producten uit het De 1998-editie van de Camel Trophy doet het zuiden van Chili en Argentinië aan, waar de deelnemers de gelegenheid krijgen te skiën, snowboarden, kajakken, mountainbiken en natuurlijk rijden met een Land Rover. De routes moeten zelf worden uitgestippeld door een sneeuwlandschap, langs gletsjers, wilde rivieren en actieve vulkanen. De teams krijgen bij de start een kaart met tussen begin- en nt maar liefst 50 locaties waar men punten kan ren. Ieder team bepaalt zelf welke plekken worden laan en met welke vervoermiddelen. Hoe moeilijker sreiken is, hoe meer punten er verdiend Het is overigens voor het eerst dat de loor een sneeuwlandschap trekt. l

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 21