I
!T
Blik vooruit
Inschrijving Camel
Trophy '98 geopend
0
Nissan rally-equipe aan start
bij Golden Tulip Rally
f
==fi OBAM'S KLEINSTEN...
l
ND
i
1997> zwart> 5-°°° km
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 6 november 1997 - pagina 3
pagina 2
4
QE AUTOMAAT
jrdKa
).99O,-
:1. radio)
Citroen Xsara 1.8M6V VTS
ld
f.43.E
Brandstof
I
bij
♦*=-«**
Verbruik:
en.
Ikm
Prijs:
LBEDRIJF
1
B
B
Burg.
a
o
A
U
T
O
T
E
S
T
GOEDBETERBERTENS
AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV
MINDER WERKEN, MINDER BETALEN
Citroën Bertens Tilburg BV
n
a
1
SP00RLAAN175
TILBURG
TEL 013-5350045
oers worden
leur
Brabantse Hoek 4, 5071 NM UDENHOUT
Telefoon 013/5111532
.1988..
.1994..
.1995..
.1995..
.1992..
.1992..
.1991..
.1989..
.1992..
Ford Fiesta 1100 Finesse...
Ford Fiesta 1100 i Cheers
Ford Fiesta 1100 i Finesse
Ford Fiesta 1400 i GT
Citroën AX 1100 i TGE
Peugeot 106 1100 ACE
Peugeot 106 1100 XR
Peugeot 205 1400 Junior
Mazda 121 1300 i GLX
D E N I S S E
■straat 52-56, Tilburg, 013-
..wit
..blauw.
..wit
..blauw.
..blauw.
..groen..
..groen..
..wit
..grijs....
Zicht naar achteren
De portieren, achterklep en
het benzineklepje worden
Goed geïsoleerd
iter 16-kleppen motor
t moment de meest
>ber
ten me
smber
jven.
ioor
uxi is
roeid
ter
met ee
uitstn
uit he'
maar
dit mater
voorruit. H<
bestuurderszit
voor en opzij is
Geminiweg 39, TILBURG
Tel. 013/5423030
De start van de Golden Tulip Rally vindt op vrijdag 7
november plaats op 19.00 uur vanuit Manege 't Oale
Spoor in Hellendoorn, waar op zaterdag 8 november
om 19.30 uur de finish wordt verwacht.
Informatiepakketten zijn voor het publiek verkrijgbaar
bij de manege, maar ook op diverse plekken langs het
parcours.
voor het
r, terwijl
it de
-
|Mg» F0RDKA1300Ï
bo ?-< ÏW incl. sportvelgen zonnedak
teaixio
eindpunt i
verdienexj
aangedaan en m
een locatie te bei
kunnen worden.
Camel Trophy dc
met een 75
f.29.990,=.
1,6 liter
op f.31.190,=.
gtwee
iter van
team met Oirschottenaar Nelis Verkooijen als
bestuurder bezet de vijfde plaats in de tussenstand.
Maximaal voorbereid zullen zij zeer gemotiveerd aan
de start verschijnen. Na het uitstekende resultaat
tijdens de West-Brabant Rally en de extra ervaring
opgedaan in Duitsland gaat het duo voor de volle
winst.
De Citroen Xsara staat in drie
carrosserievarianten op de
planning. Naast de huidige
vijfdeurs verschijnen volgent
jaar de driedeurs (coupé) en
een break. De meest sportieve
Xsara wordt de 2 liter 16V met
maar liefst 167 pk. Op dit
moment staat de vijfdeurs
VTS aan de sportieve top.
Aanbiedingen en schaatsprijzen bij Citroën Winteractie
Tot en met 31 december dit jaar houden Citroën-dealers een winteractie op het gebied van
onderhoud- en accessoires. Voor f.39,95 controleert de dealer auto's van ieder willekeurig
merk op diverse belangrijke punten. Eventueel noodzakelijke reparaties worden in overlec
met de klant gerepareerd en waar nodig worden vloeistofniveau's weer op peil gebracht.
Als de auto bij deze wintercontrole in orde bevonden is, ontvangt de eigenaar een
startgarantie. Deze garantie duurt tot en met 31 maart 1998 en voorziet in gratis starthulp
als zich toch startproblemen zouden voordoen. Verder biedt de Citroën-dealer maar liefst
20 procent actiekorting op Michelin-banden, accu's, uitlaatdempers, ski- en dakkoffers en
sneeuwkettingen. Verder verloot het Franse merk twee bijzondere schaatsprijzen. Iedereen
die in november en december een bezoek brengt aan de Citroën-dealer voor onderhoud of
de aankoop van accessoires maakt kans op een weekendarrangement tijdens het WK-
allround schaatsen in het Thialf-stadion in Heerenveen of een schaatsclinic onder
persoonlijke leiding van Bart Veldkamp, de topschaatser die door Citroën wordt
gesponsord.
In de middenklasse nam Citroën met de
ZX geen prominente plaats in. Het
ontbrak de auto aan persoonlijkheid en
dat moet de nieuwe Xsara nu juist wel
bieden. Verder hamert het Franse merk in
haar reclamecampagne op degelijkheid.
We gingen op zoek naar beide
eigenschappen in de sportief getinte VTS.
verleden. De bumpe
in de carrosseriekle
gespoten en voorzien van
brede, grijze stootranden.
Deze worden denkbeeldig
over de portieren
doorgetrokken. Hierop vinden
we de typebenaming, in ons
geval de letters VTS in de
opvallende kleur geel. De
felblauwe kleur zorgde er bij
ons testexemplaar voor dat de
auto extra opvalt. Zeer fraai
zijn de 15 inch lichtmetalen
velgen met 195/55 R15 banden.
De VTS is verder voorzien van
meegespoten portiergrepen,
een frontspoiler en
mistlampen in de
voorbumper. Het derde
remlicht is bij alle Xsara's
veel te laag geplaatst. De
Xsara heeft hetzelfde
onderstel als de ZX, waardo
de wielbasis gelijk is. Toch
de auto in z'n geheel gegro
tot een lengte van 4,17 met«
en daarmee plaatst de auto
zich qua formaat in de top van
de middenklasse. Het
resultaat is een
bagagevolume van 408 liter
en dat is ronduit royaal.
Uiteraard kan dit worden
uitgebreid door de
hoedenplank uit te nemen en
de bank in twee ongelijke
delen neer te klappen. In dat
geval ontstaat er een ruimte
van 1190 liter.
De Citroën Xsara 1.8i-16V VTS
springt ondanks zijn sportieve
inborst redelijk zuinig met
haar brandstof om. Een
gemiddelde van 1 liter op 11,7
kilometer kan gemakkelijk
Tijdens de Camel Trophy Tierra del Fuego '98 wordt vc
eerst gereden met de nieuwe Land Rover Freelander,
onder meer horloges, kleding, schoenen en tassen uit i
Camel --
Trophy
Adventure
collectie ter
beschikking
worden
gesteld. De
komende
Trophy start
op 5 augustus
volgend jaar
en eindigt op
Vuurland op
25 augustus
1998.
Inschrijf
formulieren
kunnen
worden
aangevraagd
bij Stichting
Camel
Trophy,
Postbus
1200 AA
Hilversum.
Iedere
liefhebl
kan tot
31 decer
inschrijf
81.000 km6.900,-
41.000 km15.500,-
26.000 km16.900,-
53.000 km20.500,-
....115.000 km9.500,-
42.000 km13.950,-
87.000 km11.900,-
....125.000 km8.500,-
80.000 km12.500,-
pseudo McPherson
ophanging vinden en achter
de meesturende achteras
wordt gebruikt met getrokken
wieldraagarmen. De ZX was
al bekend vanwege haar
prima stuur- en weggedrag en
dat is bij de Xsara op details
nog verbeterd. De VTS kent
een specifieke afstemming,
waardoor de auto duidelijk
sportiever overkomt dan de
overige varianten. Toch
verliest ook deze uitvoering
het comfort niet uit het oog,
het blijft immers een Citroën.
Wat veerafstemming doet de
auto wat denken aan de BX 16
Valve, maar helaas ontbreken
enkele typische gedragingen
van een hydropneumatisch
veersysteem. De
stuurbekrachtiging geeft
voldoende gevoel. De
voorwielaandrijver is
uitermate vergevingsgezind
en is typische een
allemansvriendje.
achteren is het wat minder
gesteld. De achterruit ligt
behoorlijk plat en daardoor is
het zicht door de spiegel
hoger dan de achterruit
alleen. Bovendien zorgen de
brede C-stijlen voor forse
dode hoeken en dat is met
name bij file-parkeren erg
hinderlijk. De VTS-uitvoering
is bijzonder compleet. Zaken
als vier elektrisch bediende
portierruiten, twee airbags,
elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels,
buitentemperatuurmeter, een
audio-installatie met
krachtige machine in de
Xsara. Deze krachtbron is
bekend uit vele PSA-
produkten en levert bij 5500
tr/min zijn vermogen van 112
pk. Het maximale koppel van
155 Nm laat bij 4250 tr/min
volledig van zich profiteren.
De 16-klepper draait het liefst
wat meer toeren en beloont
deze actie dan met prima
prestaties. De 1090 kg
wegende Xsara VTS haalt een
verdienstelijke topsnelheid
van 195 km/u en heeft voor de
acceleratie van 0 tot 100 km/u
10,7 seconden nodig. Vlotte
tussenacceleraties zijn
uiteraard mogelijk, maar
daarvoor moet men wel even
een of twee verzetten
terugschakelen. Rumoerig is
de motor alleen in de hoogste
toerenregionen. Verder zijn
alle denkbare geluiden goed
geïsoleerd. De Xsara VTS is
voorzien van een goed stel
remmen met zowel voor als
achter schijven. Daarbij hoort
ook standaard ABS. Zoals
reeds gezegd is het onderstel
van de Xsara vrijwel identiek
aan dat van de ZX. Dat
betekent dat we voor de
Komend weekend, 7 en 8 november, wordt in de
omgeving van Hellendoom de Golden Tulip Rally
verreden die meetelt voor het Dutch Rally Ópen, het
Nationaal Nederlands Rally Kampioenschap, het
Europees Rally Kampioenschap, de Cinquecento
Trofeo en de Nissan Micro Challenge. Grote
kanshebbers voor het Dutch Rally Ópen zijn Hans
Stacey uit Best met navigator Marck v.d. Brand en Eddy
van de Hoorn uit Putten in zijn Ford Escort RS
Cosworth. In het klassement is er slechts één punt
verschil tussen deze twee equipes.
De strijd in de Nissan Micro Challenge wordt
spannend tussen de titelkandidaten Theo v.d. Berg uit
Rijswijk en Hans Bolderhey uit Amstelveen. Ook de
gebroerders van lersel uit Heeze hebben theoretisch
nog een kans. Het door Nissan Denissen gesponsorde
GRATIS turbo diesel
of GRATIS automaat
op de Primera 2.0
v.a. f41.995,-
(Zolang de voorraad strekt) R
worden gehaald.
De Xsara is ten opzichte van
zijn concurrenten keurig
geprijsd. De door ons gereden
VTS is het duurste model voor
.800,= maar daarvoor
levert Citroën wel een zeer
compleet uitgevoerde auto.
Iets minder, f.42.350,= kost de
Exclusive met dezelfde motor,
terwijl de 1,8 16-klepper
begint bij f .35.990,= voor de
Ligne Prestige. Het
programma start r~'
pk 1,4 liter vanaf f.4c
Dezelfde auto met 1,
krachtbron komt o
Verder zijn er nog
diesels, een 1,9 liter van
f.33.890,= en een turboversie
voor f.35.990,=.
centraal vergrendeld met
behulp van een
afstandsbediening
geïntegreerd in de sleutel. De
Xsara is een volwaardige
vierpersoonsauto met
voldoende ruimte ook op de
achterbank. De VTS heeft
hoofdsteunen en een
uitklapbare middenarmsteun.
De voorstoelen geven een
prima steun, vooral door de
flinke randen langs zitting en
rugleuning. De lendensteun is
verstelbaar en verder is het
bestuurdersexemplaar in alle
bekende richtingen te
variëren. De hoofdsteunen op
de voorstoelen zijn uiteraard
in hoogte verstelbaar, maar
ook te kantelen. Het meubilair
en een deel van de
portierpanelen is bekleed met
een combinatie van alcantara
en velours. Het interieur
maakt over het geheel
genomen een wat sombere
indruk, door overvloedig
gebruik van zwarte en
donkergrijze tinten. Het
dashboard is niet typisch
Citroën, maar vertoont toch
wel enkele trekjes van met
name de Saxo. Het
instrumentarium is omgeven
door een kunststof omlijsting
een metaalachtige
traling. Wellicht aardig
iet oogpunt van ontwerp,
ir bij zonnig weer spiegelt
iriaal hinderlijk in de
t. Het zicht vanaf de
itplaats naar
is in orde. Naar
Technische gegeu
Merk en type: Cit
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
bediening op het stuurwiel en
een met leer bekleed
stuurwiel zijn standaard.
Bovendien levert Citroën deze
Xsara met een zogenaamde
regensensor. Als de
interyalstand van de
ruitenwissers staat
ingeschakeld, meet deze
sensor de hoeveelheid regen
en bepaald aan de hand
daarvan de wisintervallen,
erg handig!
[evens:
citroen Xsara 1.8i-16V VTS
4 in lijn
1761 cc
83x81,4 mm
112 pk bij 5500 tr/min
155 Nm bij 4250 tr/min
lengte 4,167 meter, breedte 1,698 meter
1090 kg
1100 kg (geremd)
topsnelheid 195 km/u
acceleratie 0-100 km/u in 10,7 sec.
stadscyclus 12 liter/100 km
buiten wegcyclus 6,3 liter/100 km
gecombineerd 8,3 liter/100 km
f.43.800,=
De Cïtröën Xsara is een prima
middenklasser, die vooral op
het gebied van wegligging en
ruimte-aanbod zeer positief
voor de dag komt. Het is
jammer dat het zicht naar
achteren beperkt is en dat
echte Citrofielen typische
merk-kenmerken missen. De
VTS biedt een goed
compromis tussen sportiviteit
en comfort voor mensen die
een zeer complete uitrusting
willen.
Koplampen
De fraaie lijnvoering van de
Xantia is nadrukkelijk in de
Xsara terug te vinden. De auto
kenmerkt zich door een lage
neus, waar een bescheiden
grille met dikke omlijsting en
chromen lijst in het midden de
aandacht trekken. Het is
jammer dat Citroën 'normale'
koplampen toepast en niet de
heldere exemplaren die
tegenwoordig 'bon ton' zijn.
De carrosserielijn loopt naar
achteren op. De C-stijl is net
als bij de Xantia behoorlijk
dik uitgevallen, terwijl dit
onderdeel door de afgeronde
vorm gelijkenis vertoont met
de Fiat Brava. Aan de
achterkant vinden we de
vijfde deur met een 'kort
kontje', een oplossing die in
deze klasse zeer gebruikelijk
is. De achterlichten zijn
minder strak van vorm dan
de Xantia en geven aan de
Xsara een andere uitstraling.
De auto ziet er verzorgd uit,
zonder dat het design
dezelfde oh's en ah's scoort
als Citroën-producten uit het
De 1998-editie van de Camel Trophy doet het zuiden van
Chili en Argentinië aan, waar de deelnemers de
gelegenheid krijgen te skiën, snowboarden, kajakken,
mountainbiken en natuurlijk rijden met een Land Rover. De
routes moeten zelf worden uitgestippeld door een
sneeuwlandschap, langs gletsjers, wilde rivieren en
actieve vulkanen.
De teams krijgen bij de start een kaart met tussen begin- en
nt maar liefst 50 locaties waar men punten kan
ren. Ieder team bepaalt zelf welke plekken worden
laan en met welke vervoermiddelen. Hoe moeilijker
sreiken is, hoe meer punten er verdiend
Het is overigens voor het eerst dat de
loor een sneeuwlandschap trekt.
l