7Z7Z
n
E
BMW Z07 mogelijk
werkelijkheid
Mini-racertje van Honda
y n o 7 8 5
Op weg met
terreinkwcditeiten
van
files
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
5
j
Oorzaken
ii,
VAN ROOSMALEN
Autobedrijven
^■1
17 pagina 18
Oplage: 103.000
Donderdag 6 november 1997
Mis in de mist
Grondspeling
Viscokoppeling
slen
uit.
Off-road
iloos
iphet
30
e-
‘n.
ligt de
Autotest:
Niet te starten.
Lees verder
Citroën Xsara
niet te stelen
in dit nummer
L8M6VVTS
o.a.:
pag. 3
pag. 5
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
VOLVO
Jaargang 9
Nummer 42
:een
lis
rbumper
at dat bij
igede
l worden.
Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5360015
Donderdag koopavond tot 21.00 uur
Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450
Vrijdag koopavond tot 20.00 uur
http:^www.autogigastore.
com
email: tonyvos@globe.nl
Ochtendspits 31,5%
Avondspits 26,1%
Verkeersongevallen 20,5%
Wegwerkzaamheden 9,9%
Kijkfile 1,4%
Overige oorzaken 10,5%
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Gebruikers van een SUV
loven de hoge zitpositie, de
krachtige uitstraling, de
mogelijkheden snel te
accelereren en de extra
grondspeling, al komt deze
laatste eigenschap
nauwelijks in de praktijk van
pas. Een SUV is erg
functioneel, maar is over het
Uit de Gentse Volvo-fabriek rolt sinds kort een
nieuwe uitvoering van de V70 Estate, de XC,
oftewel Cross Country. Deze auto is vooral
ontwikkeld voor de Amerikaanse markt waar
zogenaamde Sport Utility Vehicles (SUV) zich in een
grote belangstelling mogen verheugen. Volvo
claimt goed naar de wensen van de klant te hebben
gekeken.
uit een
ppeling
Sport Utility Vehicles zijn zeer
luxueuze
vierwielaangedreven
terreinauto's die in de VS een
rage zijn. Het zijn vooral
vrouwen die veelvuldig met
deze nieuwerwetse
gezinswagens op weg gaan.
Om te kunnen concurreren in
dit segment analyseerde
Volvo de voor- en nadelen van
de SUV en vergeleek deze met
de wensen van de klant.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
normale wegomstandigheden
gedraagt de V70 XC zich als
een gewone
voorwielaandrijver. Pas al de
ondergrond glad wordt, treedt
de vierwielaandrijving
automatisch in werking.
Als een complete verrassing
toonde BMW op de Tokyo
Motor Show de Z07
designstudie. Maar deze auto
zou wel eens werkelijkheid
kunnen worden, de beslissing
daartoe wordt binnen een half
jaar genomen. Tot op de dag
van de opening van de
tentoonstelling is er aan deze
spectaculaire auto gewerkt. In
het uiterlijk en het interieur
zijn elementen verwerkt die
sterk doen terugdenken aan de
legendarische BMW 507, een
achtcilinder BMW uit de jaren
De ochtend- en avondspits
veroorzaken ruim de helft
van alle files. Daarnaast
leveren 'kijkfiles',
wegwerkzaamheden en
verkeersongevallen
aanzienlijke vertragingen
op. Een en ander had tot
gevold dat de Nederlandse
automobilisten vorig jaar
met zijn allen bijna 19
miljoen uur in de files
stonden.
In Japan heeft Honda een
nieuw type race-auto
geïntroduceerd, de 'side by
side' waarin de bestuurder
naast de motor zit en de
lengte zodoende beperkt blijft
tot 3,34 meter. Met deze
compacte monoposte wil
Honda Japanse nieuwkomers
in de autosport een kans
geven op een betaalbare
manier circuit-rijvaardigheid
serie worden gebruikt. De auto
staat op 18 inch Magnesium
velgen met dubbele spaken en
een centrale montage. Het
interieur is smaakvol
ingericht, waarbij opvalt dat
net als bij de klassieke 507 het
instrumentarium in het
midden boven de console is
geplaatst. Bijzonder is
bovendien dat BMW de Z07
niet alleen gemaakt heeft als
cabriolet, maar dat er ook e
fraaie hardtop ontwikkeld
die van de auto een
wonderschone coupé maakt.
Slim is ook een keurige mat in
de bagageruimte die
omgedraaid van afwasbaar
kunststof blijkt te zijn, waarop
vuile bagagestukken als
laarzen etc. kunnen worden
geplaatst zonder dat de
normale vloerbedekking
smerig wordt. Verder heeft
Volvo voor de V70 uiteraard al
een compleet programma aan
dakdragers voor ski's en
snowboards, een prachtige
aërodynamische dakkoffer,
handige bagagenetjes etc.
Volvo heeft de V70 Cross
Country vooral bedoeld voor
de Amerikaanse markt en
bijvoorbeeld landen als
Oostenrijk, Zwitserland en de
eigen Scandinavische
omgeving. Toch zullen er ook
in ons land liefhebbers voor
dit type out-door voertuig te
vinden zijn. Men verwacht er
op jaarbasis zo'n 250 stuks
van te verkopen. De levering
start eind januari en de prijs
zal zich ergens tussen de
f.93.000,= en f.94.000,=
bewegen. Dat komt neer op
een meerprijs van zo'n
vijfduizend gulden ten
opzichte van de bestaande
V702.5TAWD.
Het jaargetijde waarin
veel mist voorkomt, is
weer aangebroken.
Daarom wordt er driftig
campagne gevoerd om
automobilisten op de
gevaren van dit
weersverschijnsel te
wijzen. Grote borden
staan er her en der langs
de Nederlandse
snelwegen met 'MIST,
halveer uw snelheid,
verdubbel de afstand',
een advies dat zeer nuttig
is onder dit soort
omstandigheden. Maar
er zijn hele
volksstammen die deze
aanbeveling erg letterlijk
nemen of zelfs verkeerd
interpreteren.
Kort geleden reed ik
vanuit Zuid-Limburg
naar huis laat op de
avond. Op sommige
plekken zat het potdicht
van de mist en kon je
inderdaad maar enkele
tientallen meters vooruit
kijken. Eenmaal
aangekomen op de
snelweg ging het weer
iets beter. Bovendien is
daar wat meer verkeer
dat allemaal dezelfde
kant oprijdt en in de
meeste gevallen worden
de mistlampen keurig
gevoerd. Soms was het
ineens weer helder en
kon je een paar kilometer
probleemloos rijden om
daarna weer een
mistvlaag binnen te
rijden. Het is opvallend
hoe snel een prima zicht
veranderd in een grijze
brij waarin je alleen nog
maar af kunt gaan op de
mistlampen van de voor
je rijdende auto's. Je
merkt dat veel
weggebruikers het
geconcentreerd rijden
niet voor lange tijd aan
kunnen. In de heldere
gebieden gaat het
gaspedaal probleemloos
tot op de bodem en op het
moment dat een
mistgebied wordt in
gereden verplaatsen ze
dezelfde onderin
gedrukte voet een tiental
centimeters naar links.
Als dat bedoeling was
geweest van de
campagne, dan was de
leus wel geweest: "MIST,
vol op uw rem". Iedereen
die op deze manier op
mist reageert, heeft het
volledig mis. Door deze
manier van paniekerig
remmen, ontstaan juist de
gevreesde
kettingbotsingen. Als de
campagne aanraadt om
uw snelheid te halveren,
doe dat dan geleidelijk
door rustig het gas los te
laten en af te zakken naar
het gewenste niveau...
Tony Vos
hebben. Vooral de
handgeschakelde versie komt
erg sportief over en geeft
vrijwel nooit het gevoel dat
het allemaal te hard gaat.
Door het gevoel met een
normale personenauto op
weg te zijn, is het in het begin
erg vreemd als de
geasfalteerde weg wordt
verlaten, maar al snel heeft
de bestuurder door dat de
Volvo ook hier tegen het een
en ander is opgewassen. De
V70 Cross Country kan aan
vrijwel alle wensen voldoen
van automobilisten die
bijvoorbeeld rijdend door een
bosgebied of tijdens de
wintersport over de voordel
van een terreinauto willen
beschikken, zonder in te
leveren op prestaties, comfort
en brandstofverbruik.
De V70 XC heeft een aantal
specifieke uitrustingsdetails
en een compleet programma
accessoires. Het interieur is
bekleed met een combinatie
van leer en canvas. Heel
handig is een uitrolbare lap
die over de achterbumper
hangt en voorkomt dat bij
inladen van bagac
broekspijpen vuil1
op te kunnen doen. Naast de
coureur ligt een V2-motor-
fietskrachtbron uit de Honda
XRV750 Africa Twin. Door
deze opstelling wordt een
uitstekende
gewichtsverdeling verkregen
en dat zorgt weer voor een
stabiel stuurgedrag en grote
dynamische
veiligheidsreserve.
De motor levert zijn maximale
Volvo levert op deze auto twee
verschillende lichtmetalen
wielen. De 15 inch
exemplaren hebben forse
banden, terwijl de 16 inch
wielen plattere rubbers
bezitten, waardoor de
grondspeling wat minder is.
Deze grondspeling is op het
laagste punt altijd nog 16,6
centimeter, waardoor de auto
off-road het een en ander te
vertellen heeft, zonder een
terreinwagen te zijn.
Onder de motorkap ligt een
bekende motor. Het is de 2,5
liter 20-kleppen 5 cilinder die
met een zogenaamde light
pressure turbo komt tot een
maximaal vermogen van 193
pk bij 5100 tr/min en een
vorstelijk koppel levert van
270 Nm tussen de 1800 en 5000
tr/min. Deze souplesse over
zo'n breed toerengebied zorgt
ervoor dat deze motor
uitstekend past bij het
veelzijdige karakter van de
V70 XC. De vier wielen
worden permanent
aangedreven via een
handgeschakelde vijfbak of
een electronisch geregelde
viertraps automaat. De versie
met vijfbak heeft 8,7 seconden
nodig om naar de 100 km/u te
sprinten en stopt er pas bij 215
km/u mee. De automaat heeft
slechts een geringe invloed
op dit prestatieniveau: 205
km/u, 0-100 in 9,1 seconden.
De automaat heeft drie
schakelprogramma's. Sport,
Economy en Winter die met
behulp van druktoetsen door
de bestuurder kunnen worden
gekozen.
De vierwielaandrijving werkt
permanent en traploos. Onder
vijftig. De Z07 heeft een lange
neus en grote wielen die hem
een krachtige uitstraling
geven. In het vooronder ligt
V8-motor die tijdens de
afgelopen IAA in de nieuwe
M5 werd voorgesteld
gekoppeld aan een
sequentiële
zesversnellingsbak. De
wielophanging bestaat uit
onderdelen van de huidige 5-
en 7-serie. De achteras is een
dóórontwikkeling van de 7-
serie, terwijl diverse
aluminium delen van de 5-
vermogen van 57 pk bij 7500
tr/min en komt tot een
maximaal koppel van 60 Nm
bij 6000 tr/min. De motorische
krachten worden via een
vijfbak overgebracht op de
achterwielen met 175/60R 14
banden.
De 'side by side' weegt
slechts 390 kg en bestaat uit
een buizenframe en kunststof
carrosserie.
Het systeem bestaat v:*
verdeelbak, viscokoppel
en een differentieelslot
achter. De viscokoppeling
geeft 95 procent van de
motorkrachten door aan de
voorwielen, totdat er een
verschil in draaisnelheid
tussen voor- en achterwielen
optreedt. In milliseconden
reageert de koppeling door
een andere verdeling te
kiezen. Vooral bij wegrijden
op een gladde ondergrond
kan het differentieelslot
worden gebruikt. Deze zet
zichzelf boven de 40 km/u
Het rijden met deV70XC
maakt al snel duidelijk dat
het hier om een personenauto
gaat, die op onverharde
ondergrond ineens meer
reserves in huis blijkt te
aan een 'normale' V70 ernaast
te zetten. Dan valt onder meer
een nieuwe grille op met een
grof raster en een smalle
chromen omlijsting. De
voorbumper is eveneens
specifiek en veel hoger,
standaard voorzien van
mistlampen en gedeeltelijk
gespoten in de
carrosseriekleur. De
bovenkant blijft grijs en vormt
meteen een stootstrip. Alle
versies van de S70 en V70 zijn
voorzien van meegespoten
stootstrips, terwijl de brede
exemplaren van de XC juist in
grijs worden uitgevoerd. Wel
zijn de portiergrepen van een
laklaagje voorzien. De
dakdragers zijn uiteraard
standaard, maar ogen bij dit
model wat stoerder. Ook de
cross-bars worden af-fabriek
geleverd. De achterbumper is
eveneens specifiek en voor
wie het dan nog niet gezien
heeft staat onder de achterruit
in grote letters de naam
'Cross Country' te lezen.
algemeen weinig gericht op
de dagelijkse praktijk,
immers het gros verlaat nooit
de gebaande weg.
Functionaliteit is een
basisbeginsel van het
bekende Scandinavische
design en daarom schroomde
Volvo niet uit te gaan van de
V70. Er bestaat al enige tijd
een permanent
vierwielaangedreven versie.
Deze zaken werden
gekoppeld aan een krachtige
motor, een hogere stand op de
wielen, de standaard Volvo-
veiligheid en de voordelen
van een normale
personenauto op het gebied
van comfort en wegligging.
Bovendien is de V70 Cross
Country aanzienlijk zuiniger
dan alle Amerikaanse SUV's.
Wie de nieuwe elementen van
de V70 XC (X=Cross) wil
ontdekken, doet er verstandig
IAYU 9601
1 I