7Z7Z n E BMW Z07 mogelijk werkelijkheid Mini-racertje van Honda y n o 7 8 5 Op weg met terreinkwcditeiten van files DAGEN TOT HET JAAR 2000 5 j Oorzaken ii, VAN ROOSMALEN Autobedrijven ^■1 17 pagina 18 Oplage: 103.000 Donderdag 6 november 1997 Mis in de mist Grondspeling Viscokoppeling slen uit. Off-road iloos iphet 30 e- ‘n. ligt de Autotest: Niet te starten. Lees verder Citroën Xsara niet te stelen in dit nummer L8M6VVTS o.a.: pag. 3 pag. 5 Bijlage van: De Tilburgse Koerier VOLVO Jaargang 9 Nummer 42 :een lis rbumper at dat bij igede l worden. Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5360015 Donderdag koopavond tot 21.00 uur Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450 Vrijdag koopavond tot 20.00 uur http:^www.autogigastore. com email: tonyvos@globe.nl Ochtendspits 31,5% Avondspits 26,1% Verkeersongevallen 20,5% Wegwerkzaamheden 9,9% Kijkfile 1,4% Overige oorzaken 10,5% De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Gebruikers van een SUV loven de hoge zitpositie, de krachtige uitstraling, de mogelijkheden snel te accelereren en de extra grondspeling, al komt deze laatste eigenschap nauwelijks in de praktijk van pas. Een SUV is erg functioneel, maar is over het Uit de Gentse Volvo-fabriek rolt sinds kort een nieuwe uitvoering van de V70 Estate, de XC, oftewel Cross Country. Deze auto is vooral ontwikkeld voor de Amerikaanse markt waar zogenaamde Sport Utility Vehicles (SUV) zich in een grote belangstelling mogen verheugen. Volvo claimt goed naar de wensen van de klant te hebben gekeken. uit een ppeling Sport Utility Vehicles zijn zeer luxueuze vierwielaangedreven terreinauto's die in de VS een rage zijn. Het zijn vooral vrouwen die veelvuldig met deze nieuwerwetse gezinswagens op weg gaan. Om te kunnen concurreren in dit segment analyseerde Volvo de voor- en nadelen van de SUV en vergeleek deze met de wensen van de klant. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur normale wegomstandigheden gedraagt de V70 XC zich als een gewone voorwielaandrijver. Pas al de ondergrond glad wordt, treedt de vierwielaandrijving automatisch in werking. Als een complete verrassing toonde BMW op de Tokyo Motor Show de Z07 designstudie. Maar deze auto zou wel eens werkelijkheid kunnen worden, de beslissing daartoe wordt binnen een half jaar genomen. Tot op de dag van de opening van de tentoonstelling is er aan deze spectaculaire auto gewerkt. In het uiterlijk en het interieur zijn elementen verwerkt die sterk doen terugdenken aan de legendarische BMW 507, een achtcilinder BMW uit de jaren De ochtend- en avondspits veroorzaken ruim de helft van alle files. Daarnaast leveren 'kijkfiles', wegwerkzaamheden en verkeersongevallen aanzienlijke vertragingen op. Een en ander had tot gevold dat de Nederlandse automobilisten vorig jaar met zijn allen bijna 19 miljoen uur in de files stonden. In Japan heeft Honda een nieuw type race-auto geïntroduceerd, de 'side by side' waarin de bestuurder naast de motor zit en de lengte zodoende beperkt blijft tot 3,34 meter. Met deze compacte monoposte wil Honda Japanse nieuwkomers in de autosport een kans geven op een betaalbare manier circuit-rijvaardigheid serie worden gebruikt. De auto staat op 18 inch Magnesium velgen met dubbele spaken en een centrale montage. Het interieur is smaakvol ingericht, waarbij opvalt dat net als bij de klassieke 507 het instrumentarium in het midden boven de console is geplaatst. Bijzonder is bovendien dat BMW de Z07 niet alleen gemaakt heeft als cabriolet, maar dat er ook e fraaie hardtop ontwikkeld die van de auto een wonderschone coupé maakt. Slim is ook een keurige mat in de bagageruimte die omgedraaid van afwasbaar kunststof blijkt te zijn, waarop vuile bagagestukken als laarzen etc. kunnen worden geplaatst zonder dat de normale vloerbedekking smerig wordt. Verder heeft Volvo voor de V70 uiteraard al een compleet programma aan dakdragers voor ski's en snowboards, een prachtige aërodynamische dakkoffer, handige bagagenetjes etc. Volvo heeft de V70 Cross Country vooral bedoeld voor de Amerikaanse markt en bijvoorbeeld landen als Oostenrijk, Zwitserland en de eigen Scandinavische omgeving. Toch zullen er ook in ons land liefhebbers voor dit type out-door voertuig te vinden zijn. Men verwacht er op jaarbasis zo'n 250 stuks van te verkopen. De levering start eind januari en de prijs zal zich ergens tussen de f.93.000,= en f.94.000,= bewegen. Dat komt neer op een meerprijs van zo'n vijfduizend gulden ten opzichte van de bestaande V702.5TAWD. Het jaargetijde waarin veel mist voorkomt, is weer aangebroken. Daarom wordt er driftig campagne gevoerd om automobilisten op de gevaren van dit weersverschijnsel te wijzen. Grote borden staan er her en der langs de Nederlandse snelwegen met 'MIST, halveer uw snelheid, verdubbel de afstand', een advies dat zeer nuttig is onder dit soort omstandigheden. Maar er zijn hele volksstammen die deze aanbeveling erg letterlijk nemen of zelfs verkeerd interpreteren. Kort geleden reed ik vanuit Zuid-Limburg naar huis laat op de avond. Op sommige plekken zat het potdicht van de mist en kon je inderdaad maar enkele tientallen meters vooruit kijken. Eenmaal aangekomen op de snelweg ging het weer iets beter. Bovendien is daar wat meer verkeer dat allemaal dezelfde kant oprijdt en in de meeste gevallen worden de mistlampen keurig gevoerd. Soms was het ineens weer helder en kon je een paar kilometer probleemloos rijden om daarna weer een mistvlaag binnen te rijden. Het is opvallend hoe snel een prima zicht veranderd in een grijze brij waarin je alleen nog maar af kunt gaan op de mistlampen van de voor je rijdende auto's. Je merkt dat veel weggebruikers het geconcentreerd rijden niet voor lange tijd aan kunnen. In de heldere gebieden gaat het gaspedaal probleemloos tot op de bodem en op het moment dat een mistgebied wordt in gereden verplaatsen ze dezelfde onderin gedrukte voet een tiental centimeters naar links. Als dat bedoeling was geweest van de campagne, dan was de leus wel geweest: "MIST, vol op uw rem". Iedereen die op deze manier op mist reageert, heeft het volledig mis. Door deze manier van paniekerig remmen, ontstaan juist de gevreesde kettingbotsingen. Als de campagne aanraadt om uw snelheid te halveren, doe dat dan geleidelijk door rustig het gas los te laten en af te zakken naar het gewenste niveau... Tony Vos hebben. Vooral de handgeschakelde versie komt erg sportief over en geeft vrijwel nooit het gevoel dat het allemaal te hard gaat. Door het gevoel met een normale personenauto op weg te zijn, is het in het begin erg vreemd als de geasfalteerde weg wordt verlaten, maar al snel heeft de bestuurder door dat de Volvo ook hier tegen het een en ander is opgewassen. De V70 Cross Country kan aan vrijwel alle wensen voldoen van automobilisten die bijvoorbeeld rijdend door een bosgebied of tijdens de wintersport over de voordel van een terreinauto willen beschikken, zonder in te leveren op prestaties, comfort en brandstofverbruik. De V70 XC heeft een aantal specifieke uitrustingsdetails en een compleet programma accessoires. Het interieur is bekleed met een combinatie van leer en canvas. Heel handig is een uitrolbare lap die over de achterbumper hangt en voorkomt dat bij inladen van bagac broekspijpen vuil1 op te kunnen doen. Naast de coureur ligt een V2-motor- fietskrachtbron uit de Honda XRV750 Africa Twin. Door deze opstelling wordt een uitstekende gewichtsverdeling verkregen en dat zorgt weer voor een stabiel stuurgedrag en grote dynamische veiligheidsreserve. De motor levert zijn maximale Volvo levert op deze auto twee verschillende lichtmetalen wielen. De 15 inch exemplaren hebben forse banden, terwijl de 16 inch wielen plattere rubbers bezitten, waardoor de grondspeling wat minder is. Deze grondspeling is op het laagste punt altijd nog 16,6 centimeter, waardoor de auto off-road het een en ander te vertellen heeft, zonder een terreinwagen te zijn. Onder de motorkap ligt een bekende motor. Het is de 2,5 liter 20-kleppen 5 cilinder die met een zogenaamde light pressure turbo komt tot een maximaal vermogen van 193 pk bij 5100 tr/min en een vorstelijk koppel levert van 270 Nm tussen de 1800 en 5000 tr/min. Deze souplesse over zo'n breed toerengebied zorgt ervoor dat deze motor uitstekend past bij het veelzijdige karakter van de V70 XC. De vier wielen worden permanent aangedreven via een handgeschakelde vijfbak of een electronisch geregelde viertraps automaat. De versie met vijfbak heeft 8,7 seconden nodig om naar de 100 km/u te sprinten en stopt er pas bij 215 km/u mee. De automaat heeft slechts een geringe invloed op dit prestatieniveau: 205 km/u, 0-100 in 9,1 seconden. De automaat heeft drie schakelprogramma's. Sport, Economy en Winter die met behulp van druktoetsen door de bestuurder kunnen worden gekozen. De vierwielaandrijving werkt permanent en traploos. Onder vijftig. De Z07 heeft een lange neus en grote wielen die hem een krachtige uitstraling geven. In het vooronder ligt V8-motor die tijdens de afgelopen IAA in de nieuwe M5 werd voorgesteld gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak. De wielophanging bestaat uit onderdelen van de huidige 5- en 7-serie. De achteras is een dóórontwikkeling van de 7- serie, terwijl diverse aluminium delen van de 5- vermogen van 57 pk bij 7500 tr/min en komt tot een maximaal koppel van 60 Nm bij 6000 tr/min. De motorische krachten worden via een vijfbak overgebracht op de achterwielen met 175/60R 14 banden. De 'side by side' weegt slechts 390 kg en bestaat uit een buizenframe en kunststof carrosserie. Het systeem bestaat v:* verdeelbak, viscokoppel en een differentieelslot achter. De viscokoppeling geeft 95 procent van de motorkrachten door aan de voorwielen, totdat er een verschil in draaisnelheid tussen voor- en achterwielen optreedt. In milliseconden reageert de koppeling door een andere verdeling te kiezen. Vooral bij wegrijden op een gladde ondergrond kan het differentieelslot worden gebruikt. Deze zet zichzelf boven de 40 km/u Het rijden met deV70XC maakt al snel duidelijk dat het hier om een personenauto gaat, die op onverharde ondergrond ineens meer reserves in huis blijkt te aan een 'normale' V70 ernaast te zetten. Dan valt onder meer een nieuwe grille op met een grof raster en een smalle chromen omlijsting. De voorbumper is eveneens specifiek en veel hoger, standaard voorzien van mistlampen en gedeeltelijk gespoten in de carrosseriekleur. De bovenkant blijft grijs en vormt meteen een stootstrip. Alle versies van de S70 en V70 zijn voorzien van meegespoten stootstrips, terwijl de brede exemplaren van de XC juist in grijs worden uitgevoerd. Wel zijn de portiergrepen van een laklaagje voorzien. De dakdragers zijn uiteraard standaard, maar ogen bij dit model wat stoerder. Ook de cross-bars worden af-fabriek geleverd. De achterbumper is eveneens specifiek en voor wie het dan nog niet gezien heeft staat onder de achterruit in grote letters de naam 'Cross Country' te lezen. algemeen weinig gericht op de dagelijkse praktijk, immers het gros verlaat nooit de gebaande weg. Functionaliteit is een basisbeginsel van het bekende Scandinavische design en daarom schroomde Volvo niet uit te gaan van de V70. Er bestaat al enige tijd een permanent vierwielaangedreven versie. Deze zaken werden gekoppeld aan een krachtige motor, een hogere stand op de wielen, de standaard Volvo- veiligheid en de voordelen van een normale personenauto op het gebied van comfort en wegligging. Bovendien is de V70 Cross Country aanzienlijk zuiniger dan alle Amerikaanse SUV's. Wie de nieuwe elementen van de V70 XC (X=Cross) wil ontdekken, doet er verstandig IAYU 9601 1 I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 19