Volkswagen Polo Variant 1.4 le ■IJCK Verwantschap Experimentele Renault Laguna Fever MOK Snelle Saabs in produktie Huidige Astra blijft in produktie Prijzen nieuwe Chevy's Nazomeren met Skoda Felicia Pacific |uen hun UB )IRLE rtgen e reld I l M t - '97 pagina 8 DE AUTOMAAT - Donderdag 30 oktober 1997 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER iter auto's Andere motoren Bouwsteen-concept i Ansaldo ..1992 152.000 km .1993 44.000 km ::S 1987 143.000 km 1989 110.000 km 31 rood od. ide auto's De Converti een -5344027 5347771 M P R E S S TV» vei riLBURG I van een gereken» .1990 .1983 .1992 .1992 .1991 .1990 .1991 .1986 .1988 .1993 .1992 .1994 .1994 .1993 .1994 .1994 Maar de Polo v« compliment als i er diverse igen 1992 1991 1992 1991 86 t/m 1992 1988 87 t/m 1991 1990 1991 1988 1988 1988 1989 95.000 km4.950,- 155.000 km10.950,- 82.800 km8.950,- 99.000 km16.950,- 76.000 km4.950,- 83.000 km9.950,- 188.000 km8.950,- 5341261 .1991 .1989 .1997 .1994 ..1993 ..1992 1989 1988 ..1995 .1988 ..1994 5342838 teen ir zijn ibruikt Het ipleet wordt ndrie verdient een Is het gaat om "ormt een aardige ra aanvulling op het rplete Polo- a. De basisversie Debrandstofcel is een ontwerp van De Nora en wordt gebouwd bij Ansaldo. Air Liquide ontwikkelde het In het project werkt Renault samen met de Parijse 'Ecole des Mines', het Franse Air Liquide, de Italiaanse bedrijven De Nora en Ansaldo en collega Volvo. In de brandstofcel zijn waterstof als brandstof en zuurstof als oxydatiemiddel nodig om een electrochemische reactie te geven. Dit levert een vermogen op van 30 kW bij een spanning van 90 Volt. De Fever heeft als uitlaatstof alleen water en heeft daardoor de classificatie 'zero emission'. De geleverde zich vergaand neutraal en is makkelijk te corrigeren als het uit de hand lijkt te lopen. Manouvreren gaat met de Polo heel gemakkelijk omdat stuurbekrachtiging standaard is. Verder staat de auto op stalen wielen met 185/60 R 14 banden. De Variant vor en originele ac al zeer comj programma. Tijdens de IAA in Frankfurt zijn er diverse nieuwe Chevrolets geïntroduceerd waarvan importeur Opel Nederland onlangs de prijzen Ieder jaar zullen maximaal slechts 3000 exemplaren van 900 High Performance van de band. Het ligt in de lijn der verwachting dat de 900 nog voor het einde van volgend jaar opgevolgd zal zijn door de licht gewijzigde Saab 9-3. Op dit moment is de Polo bij Volkswagen het iterieur minimaal j generatie Golf. Het lo is sinds kort 5-versies van de i deze varianten is m flink I en zijn ■passing Bij de j heeft Saab de sroepen van het Britse iet Finse Valmet ■notive. TWR draagt met bij aan de ontwikkeling, ;1 Valmet de driedeurs, =urs en cabriolet van deze verwijderbare dakplaat kost f. 159.000,=. Wie liever de Convertible heeft moet f. 178.300,= meebrengen. De Pontiac Firebird is vervangen De derde experimentele Renault die op alternatieve brandstof rijdt is de Laguna Break Fever. Deze auto is ontwikkeld in het kader van het Europese Fever-project (Fuel cell Electric Vehicle of Extended Range). In de auto is een zogenaamde brandstofcel gemonteerd die uit waterstof elektriciteit produceert. De Laguna heeft hiermee een actieradius van 500 km en stoot geen schadelijke uitlaatgassen uit. snelle Saab 900 gaat bouwen. Saab produceert de carrosseriën van de gesloten versies zelf, maar het spuiten en de eindassemblage vindt bij Valmet plaats. In de Hongaarse Opel-fabriek blijft de huidige Opel Astra in produktie. Volgend jaar zullen er zo'n 9.000 stuks worden gebouwd voor de verkoop in diverse Oost- Europese landen. Ook worden er 21.000 gelakte koetswerken geproduceerd Met de Pacific introduceren de Nederlandse Skoda-dealers een zonnige versie van deze vijfdeurs hatchback die voorzien van diverse extra's wordt geleverd voor f.23.495,=. Een specifiek kenmerk van de Felicia 1.3 LXi Pacific is de Pacific Green metaallok waarin ook de buitenspiegels worden gespoten. Standaard zijn tevens de 13 inch lichtmetalen velgen (Ronal), getint glas, een uitlaat- sierstuk, derde remlicht en Pacific-striping. De portieren en achterklep worden centraal vergrendeld. In het interieur zien we het dashboard uit de Felicia GLX met standaard een toerenteller, radiovoorbereiding met luidsprekers, een uitgebreide middenconsole en een in ongelijke delen neerklapbare achterbank. De bekende 1,3 liter injectiemotor levert 68 pk en heeft 14 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. jaar tijd werd er maar liefst 730 miljoen Mark in de Hongaarse vestiging gestoken. Opel is in dat land al vijf jaar marktleider en bovendien de grootste exporteur en het op drie na grootste bedrijf. Dat betekent dat het merk in de prijslijst van de Polo Variant alleen het bedrag vermeldt dat voor het basismodel moet worden afgerekend. Een andere motor is een bouwsteen en dat geldt ook voor bekledingsstoffen, laktinten, schuifdaken, airco. Bij Volkswagen is men bezig het aantal verschillende platforms binnen het concern terug te dringen. Zo maken bijvoorbeeld de Audi A3, nieuwe Golf en de Skoda Octavia gebruik van dezelfde bodemgroep en aan deze reeks kan straks de nieuwe Seat Toledo toegevoegd worden. 1993 57.000 km 1/5347722 kleinste model. Over 'klein' mor- niet meer spreken omdat het inte even ruim is al die van de eerste leveringsprogramma van de Pole uitgebreid met de Variant, een stationwagon afgeleid van de sedan. radiovoorbereiding, dakreling etc. Die basisversie wordt voorzien van een 1,4 lit motor met multipoint inspuiting. Hiermee kan een vermogen worden bereikt van 60 pk bij 4700 tr/min. Het maximale koppel van 116 Nm bij 3000 tr/min volledig aanwezig. De Polo Variant weegt net iets meer dan duizend kilo en haalt een verdienstelijke topsnelheid van 155 km/u. De acceleratie van 0 tot 100 km/u vraagt voor 16,4 seconden aan geduld. De motor moet redelijk zijn best doen om te presteren, maar is nooit en te nimmer rumoerig. De korte pook waarmee de vijfbak wordt bediend, is goed geplaatst en kent een lichte en exacte bediening. De Polo Variant is typisch zo'n auto waar je snel in thuis bent. De onafhankelijke McPherson voorwielophanging en de semi-onafhankelijke oplossing achter zorgen voor een goed comfortniveau. In een slalom gedraagt de Polo volgend jaar in de showroom verschijnt. De Variant is gebaseerd op de bestaande Polo sedan, is vrijwel even lang, exact even breed en iets hoger. Het front en de vier portieren zijn identiek. De derde zijruit sluit netjes op de rest van de auto aan. De Polo Variant is een van de meest compacte stationcars die er op dit moment te koop zijn, zodat de beschikbare ruimte maximaal gebruikt moet worden. Dat heeft Volkswagen bereikt door de achterkant zo vierkant mogelijk te maken. Dit is niet bepaald harmonieus, maar wel effectief. De achterklep staat bijna verticaal en is erg breed. De lichtunits zijn smal en hoog. De vijfde deur sluit precies tot op de bumper en dat is eigenlijk jammer. De laadvloer ligt namelijk lager. Het zou fraaier zijn als de klep nog een deel van de bumper meenam, zodat bagagestukken makkelijker ingeladen kunnen worden. ook wat betreft vormgeving niet veel. De Camaro Coupe komt op f.72.950,=. In de herfst van volgend jaar start de produktie van de High Perfonr Saab9C het vermogen opgeschroefd onderstelaanpc door gevoerd. Bi ontwikkeling hulp inger TWR en he Automotiv namebi' terwijl vijfdeurs s voor de assemblage bij Opel in Polen. Er zal verder 35 miljoen DM worden geïnvesteerd in de Hongaarse fabriek voor de produktie van de nieuwe 1,8 liter Ecotec-motor die naast de nieuwe Astra ook in de Vectra zal verschijnen. In 7 Zelfde bodemgroep Voor de compacte auto's uit het concern geldt hetzelfde. Daarom zijn de Volkswagen Polo, Seat Ibiza/Cordoba, VW Caddy, Sedt Inca en Seat Arosa sterk aan elkaar verwant. Die verwantschap gaat zelfs nog verder als we kijken naar de motoren en bijvoorbeeld het complete dashboard. Dit gezamenlijk gebruik van onderdelen zorgt er mede door dat de produktie makkelijk van de ene naar de andere fabriek kan worden I overgeplaatst. Zo worden al heel wat jaren Volkswagens gemaakt bij Seat in Spanje en rolt sinds kort de Seat Arosa bij VW in Wolfsburg van de band. De nieuwe Polo Variant is een tweelingbroertje van de Seat Cordoba Vario, die begin waterstofreservoir, terwijl streeft ernaar de prestaties te Volvo met name alle optimaliseren en de kosten en veiligheidstests uitvoerde. De afmetingen van de diverse Fever weegt 2200 kg. Renault onderdelen te reduceren. met 1,4 liter motor kost f.28.680,=. Daarnaast zijn er nog twee andere motorvarianten, de 1,6 liter van 75 pk voor f.29.595,= en de zuinige 1,9 SDI van 64 pk voor f.32.695,=. Het is totaal geen probleem om de Polo Variant leuk aan te kleden, maar dan moet al snel op een meerprijs sn paar duizend gulden snd worden. spanning wordt omgezet naar 250 Volt en daarmee wordt een elektrische motor aangedreven. Een controlesysteem beheerst de produktie van elektriciteit en slaat de remkracht op in de accu. Er is plaats voor maximaal 8 kg waterstof dat in vloeibare vorm is opgeslagen in een tank van het thermosflestype bij een temperatuur van -253 graden Celcius. Er is een actieradius mogelijk van 500 km en de topsnelheid van deze Laguna bedraagt 120 km/u. het laadvolume. Met de achterbank in gebruik en de rolhoes over de bagageruimte heen, kan er voor 390 liter aan koffers en tassen worden ingeladen. De achterbank kan in één geheel worden neergeklapt, waarmee het volume wordt uitgebreid naar maxii 1250 liter en dat maakt de Polo is bij I Variant tot een zeer multifunctionele auto met bescheiden buitenafmetingen. Het exterieur van de Polo Variant oogt zeer verzorgd met onder meer meegespoten bumpers, portiergrepen, buitenspiegels en stootstrips, getint glas en een sportieve antenne achterop het dak. Het interieur maakt verzorgde indruk. Er I degelijke materialen gebx die goed verwerkt zijn. He1 instrumentarium is comp. met een toerenteller. De verwarming en ventilatie beschikt over voldoende uitstroomopeningen en w bediend met behulp van u draaiknoppen op de middenconsole. In de voorportieren zijn flinke opbergvakken gemaakt, terwijl er ook onderin de console spullen kunnen worden opgeborgen. Standaard heeft de" Polo geen airbags. Een exemplaar aan bestuurderskant kost f.395,= en voor twee airbags moet f.995,extra worden afgerekend. Ook zaken als centrale vergrendeling en elektrisch bediende voorportierruiten zijn als optie verkrijgbaar volgens het door Volkswagen geïntroduceerd bouwsteen-concept. "mm- om oi i^nevroier uamaro. :uto's zijn technisch k en ontlopen elkaar

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 41