Volkswagen
Polo Variant 1.4
le
■IJCK
Verwantschap
Experimentele Renault Laguna Fever
MOK
Snelle Saabs in produktie
Huidige Astra blijft in produktie
Prijzen nieuwe Chevy's
Nazomeren met
Skoda Felicia Pacific
|uen
hun
UB
)IRLE
rtgen
e
reld
I l M t -
'97 pagina 8
DE AUTOMAAT - Donderdag 30 oktober 1997 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
iter
auto's
Andere motoren
Bouwsteen-concept
i Ansaldo
..1992
152.000 km
.1993
44.000 km
::S
1987
143.000 km
1989
110.000 km
31 rood
od.
ide
auto's
De Converti
een
-5344027
5347771
M P R E S S
TV»
vei
riLBURG
I
van een
gereken»
.1990
.1983
.1992
.1992
.1991
.1990
.1991
.1986
.1988
.1993
.1992
.1994
.1994
.1993
.1994
.1994
Maar de Polo v«
compliment als
i er diverse
igen
1992
1991
1992
1991
86 t/m 1992
1988
87 t/m 1991
1990
1991
1988
1988
1988
1989
95.000 km4.950,-
155.000 km10.950,-
82.800 km8.950,-
99.000 km16.950,-
76.000 km4.950,-
83.000 km9.950,-
188.000 km8.950,-
5341261
.1991
.1989
.1997
.1994
..1993
..1992
1989
1988
..1995
.1988
..1994
5342838
teen
ir zijn
ibruikt
Het
ipleet
wordt
ndrie
verdient een
Is het gaat om
"ormt een aardige
ra aanvulling op het
rplete Polo-
a. De basisversie
Debrandstofcel is een
ontwerp van De Nora en wordt
gebouwd bij Ansaldo. Air
Liquide ontwikkelde het
In het project werkt Renault
samen met de Parijse 'Ecole
des Mines', het Franse Air
Liquide, de Italiaanse
bedrijven De Nora en Ansaldo
en collega Volvo. In de
brandstofcel zijn waterstof als
brandstof en zuurstof als
oxydatiemiddel nodig om een
electrochemische reactie te
geven. Dit levert een
vermogen op van 30 kW bij
een spanning van 90 Volt. De
Fever heeft als uitlaatstof
alleen water en heeft
daardoor de classificatie 'zero
emission'. De geleverde
zich vergaand neutraal en is
makkelijk te corrigeren als
het uit de hand lijkt te lopen.
Manouvreren gaat met de
Polo heel gemakkelijk omdat
stuurbekrachtiging
standaard is. Verder staat de
auto op stalen wielen met
185/60 R 14 banden.
De Variant vor
en originele ac
al zeer comj
programma.
Tijdens de IAA in Frankfurt
zijn er diverse nieuwe
Chevrolets geïntroduceerd
waarvan importeur Opel
Nederland onlangs de prijzen
Ieder jaar zullen maximaal
slechts 3000 exemplaren van
900 High Performance van de
band. Het ligt in de lijn der
verwachting dat de 900 nog voor
het einde van volgend jaar
opgevolgd zal zijn door de licht
gewijzigde Saab 9-3.
Op dit moment is de Polo bij Volkswagen het
iterieur minimaal
j generatie Golf. Het
lo is sinds kort
5-versies van de
i deze varianten is
m flink
I en zijn
■passing
Bij de
j heeft Saab de
sroepen van het Britse
iet Finse Valmet
■notive. TWR draagt met
bij aan de ontwikkeling,
;1 Valmet de driedeurs,
=urs en cabriolet van deze
verwijderbare dakplaat kost
f. 159.000,=. Wie liever de
Convertible heeft moet
f. 178.300,= meebrengen. De
Pontiac Firebird is vervangen
De derde experimentele Renault die op
alternatieve brandstof rijdt is de Laguna Break
Fever. Deze auto is ontwikkeld in het kader van het
Europese Fever-project (Fuel cell Electric Vehicle of
Extended Range). In de auto is een zogenaamde
brandstofcel gemonteerd die uit waterstof
elektriciteit produceert. De Laguna heeft hiermee
een actieradius van 500 km en stoot geen
schadelijke uitlaatgassen uit.
snelle Saab 900 gaat bouwen.
Saab produceert de
carrosseriën van de gesloten
versies zelf, maar het spuiten en
de eindassemblage vindt bij
Valmet plaats.
In de Hongaarse Opel-fabriek
blijft de huidige Opel Astra in
produktie. Volgend jaar
zullen er zo'n 9.000 stuks
worden gebouwd voor de
verkoop in diverse Oost-
Europese landen. Ook
worden er 21.000 gelakte
koetswerken geproduceerd
Met de Pacific introduceren de Nederlandse Skoda-dealers
een zonnige versie van deze vijfdeurs hatchback die
voorzien van diverse extra's wordt geleverd voor f.23.495,=.
Een specifiek kenmerk van de Felicia 1.3 LXi Pacific is de
Pacific Green metaallok waarin ook de buitenspiegels
worden gespoten. Standaard zijn tevens de 13 inch
lichtmetalen velgen (Ronal), getint glas, een uitlaat-
sierstuk, derde remlicht en Pacific-striping. De portieren en
achterklep worden centraal vergrendeld. In het interieur
zien we het dashboard uit de Felicia GLX met standaard
een toerenteller, radiovoorbereiding met luidsprekers, een
uitgebreide middenconsole en een in ongelijke delen
neerklapbare achterbank. De bekende 1,3 liter injectiemotor
levert 68 pk en heeft 14 seconden nodig om vanuit stilstand
de 100 km/u te bereiken.
jaar tijd werd er maar liefst
730 miljoen Mark in de
Hongaarse vestiging
gestoken. Opel is in dat land
al vijf jaar marktleider en
bovendien de grootste
exporteur en het op drie na
grootste bedrijf.
Dat betekent dat het merk in
de prijslijst van de Polo
Variant alleen het bedrag
vermeldt dat voor het
basismodel moet worden
afgerekend. Een andere motor
is een bouwsteen en dat geldt
ook voor bekledingsstoffen,
laktinten, schuifdaken, airco.
Bij Volkswagen is men bezig
het aantal verschillende
platforms binnen het concern
terug te dringen. Zo maken
bijvoorbeeld de Audi A3,
nieuwe Golf en de Skoda
Octavia gebruik van dezelfde
bodemgroep en aan deze
reeks kan straks de nieuwe
Seat Toledo toegevoegd
worden.
1993 57.000 km
1/5347722
kleinste model. Over 'klein' mor-
niet meer spreken omdat het inte
even ruim is al die van de eerste
leveringsprogramma van de Pole
uitgebreid met de Variant, een stationwagon
afgeleid van de sedan.
radiovoorbereiding,
dakreling etc.
Die basisversie wordt
voorzien van een 1,4 lit
motor met multipoint
inspuiting. Hiermee kan een
vermogen worden bereikt van
60 pk bij 4700 tr/min. Het
maximale koppel van 116 Nm
bij 3000 tr/min volledig
aanwezig. De Polo Variant
weegt net iets meer dan
duizend kilo en haalt een
verdienstelijke topsnelheid
van 155 km/u. De acceleratie
van 0 tot 100 km/u vraagt voor
16,4 seconden aan geduld. De
motor moet redelijk zijn best
doen om te presteren, maar is
nooit en te nimmer rumoerig.
De korte pook waarmee de
vijfbak wordt bediend, is goed
geplaatst en kent een lichte
en exacte bediening. De Polo
Variant is typisch zo'n auto
waar je snel in thuis bent. De
onafhankelijke McPherson
voorwielophanging en de
semi-onafhankelijke
oplossing achter zorgen voor
een goed comfortniveau. In
een slalom gedraagt de Polo
volgend jaar in de showroom
verschijnt. De Variant is
gebaseerd op de bestaande
Polo sedan, is vrijwel even
lang, exact even breed en iets
hoger. Het front en de vier
portieren zijn identiek. De
derde zijruit sluit netjes op de
rest van de auto aan. De Polo
Variant is een van de meest
compacte stationcars die er
op dit moment te koop zijn,
zodat de beschikbare ruimte
maximaal gebruikt moet
worden. Dat heeft
Volkswagen bereikt door de
achterkant zo vierkant
mogelijk te maken. Dit is niet
bepaald harmonieus, maar
wel effectief. De achterklep
staat bijna verticaal en is erg
breed. De lichtunits zijn smal
en hoog. De vijfde deur sluit
precies tot op de bumper en
dat is eigenlijk jammer. De
laadvloer ligt namelijk lager.
Het zou fraaier zijn als de klep
nog een deel van de bumper
meenam, zodat
bagagestukken makkelijker
ingeladen kunnen worden.
ook wat betreft vormgeving
niet veel. De Camaro Coupe
komt op f.72.950,=.
In de herfst van volgend jaar
start de produktie van de High
Perfonr
Saab9C
het vermogen
opgeschroefd
onderstelaanpc
door gevoerd. Bi
ontwikkeling
hulp inger
TWR en he
Automotiv
namebi'
terwijl
vijfdeurs s
voor de assemblage bij Opel
in Polen. Er zal verder 35
miljoen DM worden
geïnvesteerd in de
Hongaarse fabriek voor de
produktie van de nieuwe 1,8
liter Ecotec-motor die naast
de nieuwe Astra ook in de
Vectra zal verschijnen. In 7
Zelfde bodemgroep
Voor de compacte auto's uit
het concern geldt hetzelfde.
Daarom zijn de Volkswagen
Polo, Seat Ibiza/Cordoba, VW
Caddy, Sedt Inca en Seat
Arosa sterk aan elkaar
verwant. Die verwantschap
gaat zelfs nog verder als we
kijken naar de motoren en
bijvoorbeeld het complete
dashboard. Dit gezamenlijk
gebruik van onderdelen zorgt
er mede door dat de produktie
makkelijk van de ene naar de
andere fabriek kan worden
I overgeplaatst. Zo worden al
heel wat jaren Volkswagens
gemaakt bij Seat in Spanje en
rolt sinds kort de Seat Arosa
bij VW in Wolfsburg van de
band.
De nieuwe Polo Variant is een
tweelingbroertje van de Seat
Cordoba Vario, die begin
waterstofreservoir, terwijl streeft ernaar de prestaties te
Volvo met name alle optimaliseren en de kosten en
veiligheidstests uitvoerde. De afmetingen van de diverse
Fever weegt 2200 kg. Renault onderdelen te reduceren.
met 1,4 liter motor kost
f.28.680,=. Daarnaast zijn er
nog twee andere
motorvarianten, de 1,6 liter
van 75 pk voor f.29.595,= en de
zuinige 1,9 SDI van 64 pk voor
f.32.695,=. Het is totaal geen
probleem om de Polo Variant
leuk aan te kleden, maar dan
moet al snel op een meerprijs
sn paar duizend gulden
snd worden.
spanning wordt omgezet naar
250 Volt en daarmee wordt
een elektrische motor
aangedreven. Een
controlesysteem beheerst de
produktie van elektriciteit en
slaat de remkracht op in de
accu. Er is plaats voor
maximaal 8 kg waterstof dat
in vloeibare vorm is
opgeslagen in een tank van
het thermosflestype bij een
temperatuur van -253 graden
Celcius. Er is een actieradius
mogelijk van 500 km en de
topsnelheid van deze Laguna
bedraagt 120 km/u.
het laadvolume. Met de
achterbank in gebruik en de
rolhoes over de bagageruimte
heen, kan er voor 390 liter aan
koffers en tassen worden
ingeladen. De achterbank kan
in één geheel worden
neergeklapt, waarmee het
volume wordt uitgebreid naar maxii
1250 liter en dat maakt de Polo is bij I
Variant tot een zeer
multifunctionele auto met
bescheiden
buitenafmetingen. Het
exterieur van de Polo Variant
oogt zeer verzorgd met onder
meer meegespoten bumpers,
portiergrepen, buitenspiegels
en stootstrips, getint glas en
een sportieve antenne
achterop het dak.
Het interieur maakt
verzorgde indruk. Er I
degelijke materialen gebx
die goed verwerkt zijn. He1
instrumentarium is comp.
met een toerenteller. De
verwarming en ventilatie
beschikt over voldoende
uitstroomopeningen en w
bediend met behulp van u
draaiknoppen op de
middenconsole. In de
voorportieren zijn flinke
opbergvakken gemaakt,
terwijl er ook onderin de
console spullen kunnen
worden opgeborgen.
Standaard heeft de" Polo geen
airbags. Een exemplaar aan
bestuurderskant kost f.395,=
en voor twee airbags moet
f.995,extra worden
afgerekend. Ook zaken als
centrale vergrendeling en
elektrisch bediende
voorportierruiten zijn als optie
verkrijgbaar volgens het door
Volkswagen geïntroduceerd
bouwsteen-concept.
"mm- om oi
i^nevroier uamaro.
:uto's zijn technisch
k en ontlopen elkaar