Tokyo blikt in de toekomst
I
I
4
KE
Mazda Demio definitief
naar Europa
Mazda MV-X als grote
ruimtewagen
Appetijtelijke
Toyota MR-S
Toyota E-COM
in voetsporen
van Smart
Toyota Grand Cruiser is
mengelmoes
3
MEER RIJDEN, MINDER BETALEN
MINDER WERKER, MINDER BETALEN
.V.
EDRIJF
7
i
DE AUTOMAAT - Donderdag 30 oktober 1997 - pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
7 pagina 4
st in
fabriek binnenkort zal worden
geleverd op de Japanse markt.
Maybach
Ruimtewagens
Vierkante doos
D
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, 013-4683911
rota
.riser van
jkt Cust
- Reparatie
ARANTIE
122.
ar van
rdeel!
vei
an<
Van januari tot en met september
werden er dit jaar 70.000 exemplaren
van verkocht.
rg
4682001
iet 1,8 liter
ibele
O!ie-
-versen
ef fitter
i9.-
9.-
“T. De
tfgerond,
in de
Japan
Ionc._
:cht voor 1
dektrisc
inkort in
beschikbaar komt en de Civic ““j1
GX die rijdt op aardgas en af- ™et de pr°dl
fabriek binnenkort zal worden Roïce en Bei
rchteras onder de
ligt.
i doet in Japan ook in
jment kleine
igen mee met de
lub. Deze auto staat
derstel van de Micro
sn vijfdeurs carrosser
>el hoger. De
Een typisch Japanse
uitstraling heeft de Toyc
Grand Cruiser, een als
prototype gepresenteerd
nieuw lid uit de Land Crui
familie. De carrosserie lijkt
sterk op die van de
Challenger vijfdeurs, maar de
Grand Cruiser is voorzien van
alle denkbare luxe en een
grille met chromen omlijsti
Dit prototype vormt de basis,
van de nieuwe LandCruiser
custom wagon. De getoonde
auto heeft een 4,7 liter V8 of de
bekende 4,2 liter 6 cilinder
GRATIS turbo diesel
of GRATIS automaat
op de Primera 2.0
na. f41.995,-
(Zo/ong ie voorrooi strekt)
Twee jaar geleden liet Toyota
in Tokyo al een grappige
tweezitter zien die een prima
opvolger zou kunnen zijn van
de huidige MR-2. De nieuwe
MR-S die nu op de Japanse
tentoonstelling te zien was,
lijkt weer een stap verder
richting produktie. Net als de
Mf^-2 heeft dit prototype een
middenmotor direct achter de
stoelen. Het gaat hier om een
1,8 liter met variabele
Tijdens de Tokyo Motor Show trekt de Japanse
industrie altijd een flink blik nieuws open. Het gaat
echter vooral om prototypes die meestal maar één
keer worden getoond om vervolgens in de
jrgetelheid te verdwijnen. Dit jaar is dat niet
iders op een enkele uitzondering na.
voor de ac
bodem lig
Nissan
het segi
ruimtewac
nieuwe Cv
op het onder
heeft een’d,
en is veel hoge
achterlichtunits sluiten op de
achterruit aan en zijn
zodoende hoog geplaatst. De
Nissan Hypermini is meer een
auto in het segment van de
Smart met zijn lengte van 2,5
meter. Sony ontwikkelde het
accupakket waarmee de auto
100 km/u kan halen en een
actieradius heeft van 130
km/u. Nissan is serieus van
plan dit model in
seriep'roduktie te gaan
nemen. Ander Nissan-nieuws
is de Stylish-6, een grote
stationwagon met een direct
ingespoten benzinemotor en
elektro-aandrijving. En
gelukkig ook nieuws voor
Europa, want Nissan hield in
Tokyo de nieuwe King Cab
ten doop, de stevige pickup
die in de loop van volgend
jaar in Nederland op de markt
komt. Ook bij de nieuwe King
Cab biedt Nissan diverse
cabine-varianten. De AL-X
van Nissan laat zien dat het
merk weet hoe men
aluminium moet verwerken
tot een carrosserie. Veel vorm
zit er niet in deze 'vierkante
bak' die de wielbasis heeft
van de Micra en wordt
aangedreven door een 1,8 liter
motor met directe inspuiting.
railsysteem op alle denkbare
plaatsen in de auto kunnen
worden vergrendeld. Ook kan
de tweede en derde zitrij
volledig worden uitgenomen.
Als aardigheidje beschikt
deze conceptauto over een
plateau dat elektrisch vanuit
de bagageruimte naar buiten
kan worden bewogen om
Bij Mitsubishi was het
allemaal GDI wat de klok
sloeg. De direct ingespoten
benzinemotor wordt in
sneltreinvaart in het hele
programma doorgevoerd.
Verder gooide het merk het
vooral op de ruimtewagen. De
auto die in Japan de naam
Chariot Grandis draagt, komt
volgend jaar bij ons op de
markt als de nieuwe Space
Wagon. De nieuweling is wat
groter geworden, heeft forsere
motoren en biedt uiteraard
nog steeds plaats aan zeven
personen. De Mitsubishi
MAIA (Mini Advanced Ideal
Archetype) is een kleinere
MPV die door zijn extreme
vormgeving wat aan de Fiat
Multiple doet denken.
Uiteraard is de 1,1 liter
krachtbron voorzien van GDI-
techniek.
Dat het concept van de Smart
veel fabrikanten bezighoudt,
blijkt direct als we naar het
Toyota E-COM prototype
kijken dat op de Tokyo Motor
Show werd gepresenteerd.
Het is een elektrisch
aangedreven tweezitter voor
gebruik in de stad. Met zijn
nikkel-metaal hydride accu's
O ja, hoe was het ook alweer:
een auto is een vierkante doos
op vier wielen met een neus
eraan waar de motor in zit. Zo
tekenen kinderen vaak een
auto, heel rudimentair. Toch
heeft de ontwerpafdeling van
Honda hetzelfde idee gehad
toen de Multi-Jóyful Hobby
Car J-MJ tot stand kwam.
Vierkanter kan een auto bijna
niet zijn. De
vierwielaandrijver zal altijd
wel een studiemodel blijven.
Grappig is het interieur
waarin alles kan worden
uitgenomen of weggeklapt
inclusief stuur en
schakelpook. Honda beloofde
kleptiming en een
sequentiële transmissie die
kan worden bediend met een
normale pook of knoppen op
het stuurwiel. De koppeling
werkt automatisch. De Toyota
MR-S heeft een volledig
nieuw ontwikkelde
wielophanging. In het
uiterlijk zijn kenmerken terug
te vinden van de Porsche
Boxster, Lotus Elise en
Renault Sport Spider.
turbodiesel met intercooler.
De rijhoogte kan worden
n omlijsting, ingesteld, waardoor de auto
it de basis op de snelweg 5 centimeter
lager op de wielen komt te
'liggen'. Deze afstelling
gebeurd eventueel
elektronisch.
Het Mazda MV-X prototype
dat tijdens de Tokyo
Motorshow werd getoond, kon
wel eens de voorbode zijn van
de opvolger van de huidige
Mazda MPV. Deze 4,61 meter
lange vijfdeurs ruimte-auto
beschikt over zes
zogenaamde captain chairs
die bevestigd op een
Tegen de zomer van 1998 wordt de
nieuwe Mazda Demio in de Europese
showrooms verwacht. Het gaat om
een ruimtewagen met een lengte van
3,80 meter, breedte van 1,67 meter en
een hoogte van 1,50 meter. In de
Demio kunnen vier volwassenen
prima zitten en is door zijn makkelijk
weg te klappen achterbank ook
geschikt om bijvoorbeeld twee fietsen
mee te nemen.
De Demio is in Japan een groot succes.
heeft de 'commuter' een
actieradius van 100 km. De
accu's kunnen heel
gemakkelijk via het lichtnet
worden opgeladen. De 2,79
meter lange Toyota E-COM
heeft extreem bolle vormen
en biedt naast twee
zitplaatsen een bescheiden
bagageruimte.
enkele weken geleden de
nieuwe IMA-motor, een
zuinige 1 liter met directe
inspuiting en een continu
variabele transmissie, te
presenteren in een rijdend
prototype. Dat is de J-VX, een
3,84 meter lange sportcoupé
die hier en daar wat trekjes
heeft van de Ford Puma.
Volgens Honda zou de nieuwe
kleine motor presteren als een
conventionele 1,5 liter. In het
verlengde van deze motor
was er bij Honda op de stand
:ra, veei aandacht voor het milieu
Br*e middels de elektrische Honda
EV, die binnenkort in Europa
beschikbaar komt en de Civic
Bij Mazda trok vooral de
nieuwe MX-5 de aandacht.
Deze roadster heeft een
nieuwe carrosserie, versterkte
bodystructuur en normale
koplampen in plaats van de
vertrouwde, ronde klap-
exemplaren. De nieuwe MX-5
wordt in de eerste helft van
1998 ook in Europa
geïntroduceerd. Het MV-X
prototype lijkt een voorbode
van de MPV-opvolger. Deze
grote ruimtewagen van
Mazda draait al zolang mee
dat een nieuw model niet al te
lang meer op zich zal laten
wachten.
Met de Elten blikt Subaru
terug in het verleden. De auto
lijkt een moderne versie van
de eerste Subaru, de 360 die in
1958 op de markt kwam.
zware bagagestukken naar
binnen te brengen. Uiteraard
is de MV-X voorzien van alle
denkbare’elektronische
snufjes zoals een
navigatiesysteem, een
systeem dat een te lage
bandendruk signaleert en
een display voor internet, TV
en video.
Bij Toyota staan de Prius en
MR-S dicht bij de
werkelijkheid. De Prius is de
eerste in serie gebouwde
hybride-auto die in Japan
inmiddels leverbaar is en in
de toekomst ook in Europa te
verwachten is. De sportieve
open MR-S heeft trekjes van
de Porsche Boxster en
beschikt over een
middenmotor m«
inhoud en varial
kleptiming.
De nieuwe Suzuki Escudo is in
Japan de opvolger van de
huidige Vitara Villager.
vormgeving is meer afge
de vierkante lijnen van
huidige Vitara zijn in Ja
blijkbaar exit. Deze niet
vijfdeurs komt ook naar
Europa, waarschijnlijk wat
eerder dan de
driedeursvariant die ook te
zien was. Een andere nieuwe
Suzuki is de Jimny, de
opvolger van de Samurai, die
al enkele jaren niet meer in
Nederland wordt geleverd. De
nieuwe Samurai komt in ieder
geval naar Europa, maar of de
Nederlandse importeur de
auto gaat voeren is nog niet
bekend. Het UW-1 prototype is
een verdere uitwerking van
de Wagon R+, een 3,5 meter
lange ruimtewagen met een
motor die in dit geval vlak
Er kan in eigen land worden gekozen
uit een 1,3 en 1,5 liter 16-klepper met
vermogens van respectievelijk 83 en
100 pk. Naast de vijfbak is er tevens
een automaat leverbaar.
Welke uitvoeringen uiteindelijk naar
Europa komen is nog niet bekend.
Tokyo de derde
carrosserievariant van de
nieuwe Astra zien. De
stationwagon werd echter
nog als prototype
gepresenteerd. Tot slot BMW.
Twee jaar geleden werd
tijdens een smaakmakende
show al een tussenmodel van
een motorfiets en auto
getoond, nu was het de beurt
aan de Z07, een open
sportwagen die sterk doet
denken aan de 507 uit
vervlogen tijden. BMW
overweegt serieus deze auto
in produktie te nemen. Maar
er moet dan aan de
prijsklasse van een Ferrari
worden gedacht.
Ronde vormen bepalen hier
het beeld. De aandrijving is
zeer modern. Er zit een 658 cc
vier cilinder in de Elten, maar
tegelijk ook een elektromotor.
De Europese industrie
presenteerde zich eveneens
op overtuigende wijze, vooral
met prototypes. De
spektaculaire VW W12 is een
sportwagen met allure,
ontworpen door ItalDesign
voorzien van een 12 cilinder
motor bestaande uit twee
VR6-blokken. De Mercedes
Maybach staat nog een trapje
hoger dan de S-klasse en zou
moeten kunnen concurreren
lukten van Rolls
sntley. Opel liet in
WIKT
1992-1993
1991
1993
1986
1994
1993
1988
1988
1989
1992
1989
989-1990-1992
1988
1988
1990
1988
1989
2x1991
19922
1991
1993
1992
1991
1993
1990
1993
1993
1994
1990
992 Bn‘6