Tokyo blikt in de toekomst I I 4 KE Mazda Demio definitief naar Europa Mazda MV-X als grote ruimtewagen Appetijtelijke Toyota MR-S Toyota E-COM in voetsporen van Smart Toyota Grand Cruiser is mengelmoes 3 MEER RIJDEN, MINDER BETALEN MINDER WERKER, MINDER BETALEN .V. EDRIJF 7 i DE AUTOMAAT - Donderdag 30 oktober 1997 - pagina 5 DE TILBURGSE KOERIER 7 pagina 4 st in fabriek binnenkort zal worden geleverd op de Japanse markt. Maybach Ruimtewagens Vierkante doos D Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, 013-4683911 rota .riser van jkt Cust - Reparatie ARANTIE 122. ar van rdeel! vei an< Van januari tot en met september werden er dit jaar 70.000 exemplaren van verkocht. rg 4682001 iet 1,8 liter ibele O!ie- -versen ef fitter i9.- 9.- “T. De tfgerond, in de Japan Ionc._ :cht voor 1 dektrisc inkort in beschikbaar komt en de Civic ““j1 GX die rijdt op aardgas en af- ™et de pr°dl fabriek binnenkort zal worden Roïce en Bei rchteras onder de ligt. i doet in Japan ook in jment kleine igen mee met de lub. Deze auto staat derstel van de Micro sn vijfdeurs carrosser >el hoger. De Een typisch Japanse uitstraling heeft de Toyc Grand Cruiser, een als prototype gepresenteerd nieuw lid uit de Land Crui familie. De carrosserie lijkt sterk op die van de Challenger vijfdeurs, maar de Grand Cruiser is voorzien van alle denkbare luxe en een grille met chromen omlijsti Dit prototype vormt de basis, van de nieuwe LandCruiser custom wagon. De getoonde auto heeft een 4,7 liter V8 of de bekende 4,2 liter 6 cilinder GRATIS turbo diesel of GRATIS automaat op de Primera 2.0 na. f41.995,- (Zo/ong ie voorrooi strekt) Twee jaar geleden liet Toyota in Tokyo al een grappige tweezitter zien die een prima opvolger zou kunnen zijn van de huidige MR-2. De nieuwe MR-S die nu op de Japanse tentoonstelling te zien was, lijkt weer een stap verder richting produktie. Net als de Mf^-2 heeft dit prototype een middenmotor direct achter de stoelen. Het gaat hier om een 1,8 liter met variabele Tijdens de Tokyo Motor Show trekt de Japanse industrie altijd een flink blik nieuws open. Het gaat echter vooral om prototypes die meestal maar één keer worden getoond om vervolgens in de jrgetelheid te verdwijnen. Dit jaar is dat niet iders op een enkele uitzondering na. voor de ac bodem lig Nissan het segi ruimtewac nieuwe Cv op het onder heeft een’d, en is veel hoge achterlichtunits sluiten op de achterruit aan en zijn zodoende hoog geplaatst. De Nissan Hypermini is meer een auto in het segment van de Smart met zijn lengte van 2,5 meter. Sony ontwikkelde het accupakket waarmee de auto 100 km/u kan halen en een actieradius heeft van 130 km/u. Nissan is serieus van plan dit model in seriep'roduktie te gaan nemen. Ander Nissan-nieuws is de Stylish-6, een grote stationwagon met een direct ingespoten benzinemotor en elektro-aandrijving. En gelukkig ook nieuws voor Europa, want Nissan hield in Tokyo de nieuwe King Cab ten doop, de stevige pickup die in de loop van volgend jaar in Nederland op de markt komt. Ook bij de nieuwe King Cab biedt Nissan diverse cabine-varianten. De AL-X van Nissan laat zien dat het merk weet hoe men aluminium moet verwerken tot een carrosserie. Veel vorm zit er niet in deze 'vierkante bak' die de wielbasis heeft van de Micra en wordt aangedreven door een 1,8 liter motor met directe inspuiting. railsysteem op alle denkbare plaatsen in de auto kunnen worden vergrendeld. Ook kan de tweede en derde zitrij volledig worden uitgenomen. Als aardigheidje beschikt deze conceptauto over een plateau dat elektrisch vanuit de bagageruimte naar buiten kan worden bewogen om Bij Mitsubishi was het allemaal GDI wat de klok sloeg. De direct ingespoten benzinemotor wordt in sneltreinvaart in het hele programma doorgevoerd. Verder gooide het merk het vooral op de ruimtewagen. De auto die in Japan de naam Chariot Grandis draagt, komt volgend jaar bij ons op de markt als de nieuwe Space Wagon. De nieuweling is wat groter geworden, heeft forsere motoren en biedt uiteraard nog steeds plaats aan zeven personen. De Mitsubishi MAIA (Mini Advanced Ideal Archetype) is een kleinere MPV die door zijn extreme vormgeving wat aan de Fiat Multiple doet denken. Uiteraard is de 1,1 liter krachtbron voorzien van GDI- techniek. Dat het concept van de Smart veel fabrikanten bezighoudt, blijkt direct als we naar het Toyota E-COM prototype kijken dat op de Tokyo Motor Show werd gepresenteerd. Het is een elektrisch aangedreven tweezitter voor gebruik in de stad. Met zijn nikkel-metaal hydride accu's O ja, hoe was het ook alweer: een auto is een vierkante doos op vier wielen met een neus eraan waar de motor in zit. Zo tekenen kinderen vaak een auto, heel rudimentair. Toch heeft de ontwerpafdeling van Honda hetzelfde idee gehad toen de Multi-Jóyful Hobby Car J-MJ tot stand kwam. Vierkanter kan een auto bijna niet zijn. De vierwielaandrijver zal altijd wel een studiemodel blijven. Grappig is het interieur waarin alles kan worden uitgenomen of weggeklapt inclusief stuur en schakelpook. Honda beloofde kleptiming en een sequentiële transmissie die kan worden bediend met een normale pook of knoppen op het stuurwiel. De koppeling werkt automatisch. De Toyota MR-S heeft een volledig nieuw ontwikkelde wielophanging. In het uiterlijk zijn kenmerken terug te vinden van de Porsche Boxster, Lotus Elise en Renault Sport Spider. turbodiesel met intercooler. De rijhoogte kan worden n omlijsting, ingesteld, waardoor de auto it de basis op de snelweg 5 centimeter lager op de wielen komt te 'liggen'. Deze afstelling gebeurd eventueel elektronisch. Het Mazda MV-X prototype dat tijdens de Tokyo Motorshow werd getoond, kon wel eens de voorbode zijn van de opvolger van de huidige Mazda MPV. Deze 4,61 meter lange vijfdeurs ruimte-auto beschikt over zes zogenaamde captain chairs die bevestigd op een Tegen de zomer van 1998 wordt de nieuwe Mazda Demio in de Europese showrooms verwacht. Het gaat om een ruimtewagen met een lengte van 3,80 meter, breedte van 1,67 meter en een hoogte van 1,50 meter. In de Demio kunnen vier volwassenen prima zitten en is door zijn makkelijk weg te klappen achterbank ook geschikt om bijvoorbeeld twee fietsen mee te nemen. De Demio is in Japan een groot succes. heeft de 'commuter' een actieradius van 100 km. De accu's kunnen heel gemakkelijk via het lichtnet worden opgeladen. De 2,79 meter lange Toyota E-COM heeft extreem bolle vormen en biedt naast twee zitplaatsen een bescheiden bagageruimte. enkele weken geleden de nieuwe IMA-motor, een zuinige 1 liter met directe inspuiting en een continu variabele transmissie, te presenteren in een rijdend prototype. Dat is de J-VX, een 3,84 meter lange sportcoupé die hier en daar wat trekjes heeft van de Ford Puma. Volgens Honda zou de nieuwe kleine motor presteren als een conventionele 1,5 liter. In het verlengde van deze motor was er bij Honda op de stand :ra, veei aandacht voor het milieu Br*e middels de elektrische Honda EV, die binnenkort in Europa beschikbaar komt en de Civic Bij Mazda trok vooral de nieuwe MX-5 de aandacht. Deze roadster heeft een nieuwe carrosserie, versterkte bodystructuur en normale koplampen in plaats van de vertrouwde, ronde klap- exemplaren. De nieuwe MX-5 wordt in de eerste helft van 1998 ook in Europa geïntroduceerd. Het MV-X prototype lijkt een voorbode van de MPV-opvolger. Deze grote ruimtewagen van Mazda draait al zolang mee dat een nieuw model niet al te lang meer op zich zal laten wachten. Met de Elten blikt Subaru terug in het verleden. De auto lijkt een moderne versie van de eerste Subaru, de 360 die in 1958 op de markt kwam. zware bagagestukken naar binnen te brengen. Uiteraard is de MV-X voorzien van alle denkbare’elektronische snufjes zoals een navigatiesysteem, een systeem dat een te lage bandendruk signaleert en een display voor internet, TV en video. Bij Toyota staan de Prius en MR-S dicht bij de werkelijkheid. De Prius is de eerste in serie gebouwde hybride-auto die in Japan inmiddels leverbaar is en in de toekomst ook in Europa te verwachten is. De sportieve open MR-S heeft trekjes van de Porsche Boxster en beschikt over een middenmotor m« inhoud en varial kleptiming. De nieuwe Suzuki Escudo is in Japan de opvolger van de huidige Vitara Villager. vormgeving is meer afge de vierkante lijnen van huidige Vitara zijn in Ja blijkbaar exit. Deze niet vijfdeurs komt ook naar Europa, waarschijnlijk wat eerder dan de driedeursvariant die ook te zien was. Een andere nieuwe Suzuki is de Jimny, de opvolger van de Samurai, die al enkele jaren niet meer in Nederland wordt geleverd. De nieuwe Samurai komt in ieder geval naar Europa, maar of de Nederlandse importeur de auto gaat voeren is nog niet bekend. Het UW-1 prototype is een verdere uitwerking van de Wagon R+, een 3,5 meter lange ruimtewagen met een motor die in dit geval vlak Er kan in eigen land worden gekozen uit een 1,3 en 1,5 liter 16-klepper met vermogens van respectievelijk 83 en 100 pk. Naast de vijfbak is er tevens een automaat leverbaar. Welke uitvoeringen uiteindelijk naar Europa komen is nog niet bekend. Tokyo de derde carrosserievariant van de nieuwe Astra zien. De stationwagon werd echter nog als prototype gepresenteerd. Tot slot BMW. Twee jaar geleden werd tijdens een smaakmakende show al een tussenmodel van een motorfiets en auto getoond, nu was het de beurt aan de Z07, een open sportwagen die sterk doet denken aan de 507 uit vervlogen tijden. BMW overweegt serieus deze auto in produktie te nemen. Maar er moet dan aan de prijsklasse van een Ferrari worden gedacht. Ronde vormen bepalen hier het beeld. De aandrijving is zeer modern. Er zit een 658 cc vier cilinder in de Elten, maar tegelijk ook een elektromotor. De Europese industrie presenteerde zich eveneens op overtuigende wijze, vooral met prototypes. De spektaculaire VW W12 is een sportwagen met allure, ontworpen door ItalDesign voorzien van een 12 cilinder motor bestaande uit twee VR6-blokken. De Mercedes Maybach staat nog een trapje hoger dan de S-klasse en zou moeten kunnen concurreren lukten van Rolls sntley. Opel liet in WIKT 1992-1993 1991 1993 1986 1994 1993 1988 1988 1989 1992 1989 989-1990-1992 1988 1988 1990 1988 1989 2x1991 19922 1991 1993 1992 1991 1993 1990 1993 1993 1994 1990 992 Bn‘6

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 37