Hyundai Lantra Wagon 2.0i GLS
D.S.W. weer met Ad van de Wouw in zee
Nieuwe Astra
als rally-auto
Europees
getint
Goede prestaties Nederlandse
rally-teams in Duitsland
4
1 november:
Nationale Opel Testdag
it
o
s
a
Iedere 6
maanden
een nieuwe
Chevy
-.99.-
:79.-
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 30 oktober 1997 - pagina 3
7 pagina 2
ikke
-1996,
1995,
Technische gegevens:
nctie van
Hl
Prijs:
st de
lissen gesponsorde
A
U
T
T
E
T
k
jen
n bel of
en B.V.
Land,
ajaar van
/oordeel!
rist
in auto's
deel
of in
4 1994
5- 1993
9-1994
6- 1995
8-1993
D-1992
7- 1991
id Straubing
ie over
smalle
jvclwegen.
ien niet alle
rop, n
astati
.S.W. heeft
>aze gemaakt
Afgelopen woensdag leverde
Autobedrijf van de Wouw te
Loon op Zand de inmiddels
twaalfde Daihatsu Hi-Jet
Pick-Up af aan D.S.W. in
Tilburg.
Op de foto overhandigt Randy
Samallo de sleutels over aan
werkplaatschef Johan
Verhoeven.
iel handig
arhouder
insteker.
r voldoende
sn, het
o/fe-y
verversen
lusief filter
Hilvarenbeek
Hilvarenbeek
ax 013-5054020
8.00 tot 17.00 uur
(21e algemeen). Het Sonse
equipe Abbring/Kessels, die
voor de eerste keer aan het
Zuid-Duitse evenement
deelnemen, eindigde met de
n riek. Nelis
Ook zijn er diverse
aanbiedingen op het gebied
van accessoires en worden
nieuwe vindingen als de Opel
Park Pilot, de Car Organizer
en de Opel Top Safeguard
gedemonstreerd.
De Hyundai Lantra is er als
sedan en de door ons gereden
Wagon. De meest complete
Wagon 2.0i GLS kost f.39.950,=.
Wie de twee airbags,
lichtmetalen wielen en
cruise-control kan missen als
kiespijn is voor dezelfde auto
f.36.450,= kwijt. Voor
vijftienhonderd gulden
minder wordt de 1,6 GLSi
voorgereden en de reeks
begint bij f.29.950,= voor de
1.5i GL. Het prijsverschil
tussen de sedan en Wagon is
duizend gulden, zodat de
prijslijst van de Lantra begint
bij f.28.950,=.
x vi x arijs
jmiddelden
moment
e gooien
Super plus
Een dag later is het vooral de
behaalde met de 100 pk sterke
Rally-Micra een keurige
derde plaats in zijn klasse.
Het vijfde Nederlandse
equipe dat de finish haalde
was Ivo van Rijn/Raymond
Linderhoff met een Opel
Corsa GSi 16V. Zij werden 44e
algemeen en wonnen hun
klasse.
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Prestaties:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhangge wicht
Verbruik:
In de Verenigde Staten
heeft Chevrolet
aangekondigd tot aan de
eeuwwisseling gemiddeld
ieder half jaar een geheel
nieuwe auto op de markt te
brengen. Een belangrijke
nieuwkomer is onder meer
de full size pick-up die in
de herfst van volgend zal
worden geïntroduceerd.
Ook staat er een gefacelifte
Chevrolet Tracker Sport op
het programma, een
nieuwe Monte Carlo en een
Impala. Zowel deze Impala
als Monte Carlo zullen in
de loop van 1999
verschijnen.
bochten is er nauwelijks bij.
De bestuurder is van alle
gemakken voorzien. Zo
worden de vier portierruiten
elektrisch geopend en
gesloten en kunnen de
spiegels met een druk op de
knop in stelling worden
gebracht. Het dashboard
bestaat uit vier klokken. De
meeste bedieningsknoppen
zijn overzichtelijk bovenin de
middenconsole
ondergebracht. HeelK
is de dubbele beker^v
boven de asbak en aai
Opbergruimte is er
in de portiervakken
In Russelsheim is het Opel Performance Center bezig om
een rally-auto te bouwen van de nieuwe Astra, die begin
volgend jaar worden gelanceerd. De nieuwe Astra zal
geheel volgens FIA Kit Car specificaties worden ontwikkeld
en is bedoeld voor de officiële Opel- en Vauxhall-teams die
meedoen aan de diverse nationale en internationale
rallykampioenschappen. De auto's zullen allemaal in het
Engelse Wellingborough worden gebouwd bij Ray Mallock
Ltd. De eerste auto zal op 1 april volgend jaar worden
gepresenteerd, waarna de Astra Kit Car vrijwel direct kan
worden ingezet.
Verhoeven van D.S.
wederom deze keus
omdat de wagen zeer
betrouwbaar is en
onderhoudsvriendelijk, en
dat de samenwerking
tussen D.S.W. en
Autobedrijf van de Wouw
altijd vlekkeloos
verloopt.
bagagevolume is met 360 liter uitgebreide stop. Deze stad is
behoorlijk. Natuurlijk kan de gebouwd aan de oevers van
de Loire en heeft een prachtig
oud centrum, een schitterend
kasteel, majestueus
gemeentehuis en een
gezellige winkelstraat. De
laatste kilometers rijden we
door naar waarschijnlijk het
mooiste kasteel dat Frankrijk
rijk is, het Chateau de
Chambord. Het onderstel van
de Lantra laat tijdens deze
dag zijn goedmoedigheid
blijken. De wielen zijn rondom
onafhankelijk opgehangen,
verwerken oneffenheden
uitstekend en overhangen in
Voor het vierde
achtereenvolgende jaar
organiseren de Nederlandse
Opel-dealers op zaterdag 1
november as. de Nationale
Opel testdag van 9.00 tot 17.00
uur. Iedere Opel-rijder kan
zijn auto gratis op 18 punten
laten controleren, met name
onderdelen die
wintergevoelig genoemd
kunnen worden.
Worden deze goed bevonden,
dan kan men voor f .29,50 een
Opel Winterplan certificaat
kopen zodat men
gegarandeerd probleemloos
de winter doorkomt.
Overigens wordt er tijdens de
gratis controle ook gekeken
naar verlichting, uitlaat,
schokdempers, banden,
remmen, koppeling,
wisserbladen en
vloeistofniveaus. Iedere
bezoeker krijgt van zijn of
haar auto een uitgebreid
rapport met eventuele
reparatie-adviezen.
Het proefrijden met een
nieuwe Opel is een ander
belangrijk onderdeel van de
Nationale Opel Testdag.
Iedere dealer heeft een
uitgebreide keuze aan
demonstratie-modellen.
Het aanbod gebruikte auto's
staat er eveneens extra
gepoetst bij en klaar voor een
proefrit.
Blinken
Met het compact, met leer
beklede stuurwiel
manouevreert de Lantra
plezierig. Na het betalen van
de tol gaat het tempo omlaag,
maar wordt de omgeving
steeds leuker. De eerste
etappeplaats Voves wordt
bereikt. Sierlijk zwaait de
vijfde deur van de Lantra
open. Deze kan met de sleutel
of van binnenuit worden
ontgrendeld. In de bumper is
een uitsparing gemaakt,
zodat bagage niet hoog getild
hoeft te worden. De rolhoes
over de bagageruimte is
standaard. Het
De Lantra verscheen
aanvankelijk met twee
motoren, een 1,6 en 1,8 liter,
beiden voorzien van zestien
kleppen. Aan de basis is daar
sinds kort een 1,5 liter 16-
klepper bijgekomen, terwijl
de rol van de 1,8 liter is
overgenomen door een nog
krachtigere 2 liter motor.
In de Duitse 3-Stadte-rally die
op 24 en 25 oktober jl.
verreden is, zijn vijf van de zes
gestarte Nederlandse teams
aan de finish gekomen. Tot de deelnemen, eindi
Nederlandse afvaardiging Astra op de 29e pl
behoorden de Brabanders Verkooijen met
Edwin Abbring uit Son met
zijn Opel Astra GSi en
Oirschottenaar Nelis
Verkooijen met zijn door
Nissan Denissen gespon
Micra.
De wedstrijd ronc
in Beieren voerde
heuvelachtige, smalle en
bochtige gravelwegen. De
equipes deden niet alleen
veel ervaring op, maar zetten
ook goede prestaties neer.
Tot twee proeven voor het
einde leek Mark Breier voor
een ware prestatie te gaan
zorgen, door met de Subaru
Impreza op een vierde plaats
af te koersen, vlak achter de
Europese top. Helaas gaf de
motor van de Subaru de geest
op de mooie proef bij Metting
en moest Mark de rally-auto
aan de kant zetten. Beste
Nederlander werd Jan de
Winkel met de VW Golf Kit-
car (17e algemeen), gevolgd
door Rotterdam Peter Verspuy
De tweede generatie Hyundai Lantra is al
weer enige tijd leverbaar. Zoals
gebruikelijk worden er gaandeweg
diverse wijzigingen en verbeteringen
doorgevoerd. Bij de Lantra betreft dat
onder meer de toevoeging van nieuwe
motorvarianten. We kozen daarvan uit de
2 liter 16-klepper.
stad Tours die wordt bezocht.
Een aardige stad met diverse
oude wijken en een grote
cathedraal. Naast deze
enorme kerk staat het
museum voor schone kunsten
met op de binnenplaats een
boom die daar begin vorige
eeuw werd geplant en door de
jaren heen tot gigantische
afmetingen is gegroeid. Die
middag voert de route naar de
laatste etappeplaats
Montreuil-Bellay, gelegen
aan een zijrivier van de Cher.
Een ommuurt stadje met
wederom een kasteel, oude
straatjes en leukje pleintjes.
Dit is Frankrijk ten voete uit!
De laatste rit is de langste
weer terug naar huis.
Onderweg vullen we de tank
een keer met Super plus en
dat wordt niet merkbaar
beloond met betere
prestaties, maar wel met een
brandstofverbruik van boven
de 1 op 12.
Elektrisch
Tijdens de tweede etappe ziet
de Lantra geen enkele
kilometer snelweg.
Slingerend banen we ons een
weg door de Loire-streek met
links en rechts prachtige
kastelen en landhuizen. De
stad Blois vraagt om een
irlijk. Natuurlij
achterbank worden
neergeklapt, in twee delen
zelfs, waarna het volume
maximaal toeneemt tot 1413
liter. Met de sleutel worden
alle portieren centraal
afgesloten.
De volgende morgen staat de
groene Lantra Wagon weer te
blinken in de zon. De auto
heeft een aantal typische
uiterlijke kenmerken.
Allereerst is dat het ontbreken
van de grille. De luchttoevoer
naar de motor gaat via de
bumper. Bumpers en
buitenspiegels zijn net als de
portiergrepen in de
carrosseriekleur gespoten,
maar een stootstrip ontbreekt.
De dakrailings geven de
Lantra een volwassen
uitstraling. De portieren zijn
gelijk aan die van de sedan,
waardoor de derde achterruit
er een beetje aangekunsteld
is. Aan de achterzijde zien we
de mistlampen in de bumper,
smalle en tegelijk hoge
lichtunits en een keurig
hooggeplaatst derde remlicht.
De vijfspaaks lichtmetalen
velgen met 195/60 VR 14
banden zijn standaard op de
meest complete Lantra GLS.
de tank vol en laten de
rekenmachine vertellen dat
we op een liter benzine keurig
11,2 kilometer verder
gekomen zijn. Vermoeidheid
doet zich niet voor. De stoelen
zijn niet overdreven van
afmetingen, maar sluiten
goed op het lichaam aan. De
gebruikte bekledingsstof doet
overigens zeer Europees aan.
De zwarte bekleding wordt
gesierd met blauwe en rode
accenten en komt tevens op
de portierpanélen terug. De
gordels kunnen makkelijk in
hoogte worden aangepast net
als de stuurkolom en de
zitting aan bestuurderszijde.
Onze Lantra is verder
voorzien van twee airbags.
Sleutel omdraaien en de 2
liter is weer tot presteren
bereid. We rijden om Parijs
heen om vlakbij'Chartres
eindelijk de autoroute te
verlaten.
-oijen met
gelegenheidsnavigator
Radboud van Hoek kwam als
41e over de eindstreep en
dashboardkastje en in een
klein vak in de console. En
uiteraard kijkt iedere
passagier via getint glas naar
buiten.
Bij Chateau de Chambord is
de Lantra dankzij de
standaard
stuurbekrachtiging makkelijk
in een parkeerplekje te
manouvreren. En na de
nodige oh's en ah's over de
pracht en praal van het
kasteel rijden we de laatste
kilometers naar het hotel.
iyundai Lantra Wagon 2.0i GLS
in lijn
1976 cc
82 x 93,5 mm
139 pk bij 6000 tr/min
182 Nm bij 4900 tr/min
topsnelheid 201 km/u
lengte 4,45 meter, breedte 1,70 meter
1171kg
1400 kg (geremd)
stadscyclus 11,5 liter/100 km
buitenwegcyclus 6,3 liter/100 km
gecombineerd 8,2 liter/100 km
f.36.450,-
Soepel
Deze 2 liter is van recente
datum en kennen we uit de
huidige Sonata. Het is een
motor die volledig in eigen
huis ontwikkeld is en voorzien
van een multipoint
brandstofinjectiesysteem
zorgt voor een maximaal
vermogen van 139 pk bij 6000
tr/min en een behoorlijk
koppel van 182 Nm bij 4900
tr/min. De soepel schakelende
vijfbak wordt in zijn eerste
overbrenging gezet en met de
bagageruimte van de Wagon
goed gevuld, vertrekken we
richting Frankrijk. De motor
zorgt voor goede prestaties,
dat blijkt al snel wanneer de
1171 kg wegende auto in zo'n
10 seconden naar de 100 km/u
accelereert. En alhoewel we
het niet legaal kunnen
proberen, belooft Hyundai
een topsnelheid van net iets
meer dan 200 km/u. Het
Belgisch wegennet schiet
onder de wielen van de Lantra
door en weldra melden we
ons aan de Franse grens waar
controles inmiddels een
uitzondering zijn. Tot Parijs
maken we hoge gei
en dan dient zich het n
aan om te tanken. We
De Lantra Wagon is een
uiterst betaalbare en
complete auto in een veelheid
aan uitvoeringen en
motorvarianten. De 2 liter is
krachtig en zuinig tegelijk.
Het onderstel is comfortabel
afgestemd en de bediening
gaat licht en exact.