Hyundai Lantra Wagon 2.0i GLS D.S.W. weer met Ad van de Wouw in zee Nieuwe Astra als rally-auto Europees getint Goede prestaties Nederlandse rally-teams in Duitsland 4 1 november: Nationale Opel Testdag it o s a Iedere 6 maanden een nieuwe Chevy -.99.- :79.- DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 30 oktober 1997 - pagina 3 7 pagina 2 ikke -1996, 1995, Technische gegevens: nctie van Hl Prijs: st de lissen gesponsorde A U T T E T k jen n bel of en B.V. Land, ajaar van /oordeel! rist in auto's deel of in 4 1994 5- 1993 9-1994 6- 1995 8-1993 D-1992 7- 1991 id Straubing ie over smalle jvclwegen. ien niet alle rop, n astati .S.W. heeft >aze gemaakt Afgelopen woensdag leverde Autobedrijf van de Wouw te Loon op Zand de inmiddels twaalfde Daihatsu Hi-Jet Pick-Up af aan D.S.W. in Tilburg. Op de foto overhandigt Randy Samallo de sleutels over aan werkplaatschef Johan Verhoeven. iel handig arhouder insteker. r voldoende sn, het o/fe-y verversen lusief filter Hilvarenbeek Hilvarenbeek ax 013-5054020 8.00 tot 17.00 uur (21e algemeen). Het Sonse equipe Abbring/Kessels, die voor de eerste keer aan het Zuid-Duitse evenement deelnemen, eindigde met de n riek. Nelis Ook zijn er diverse aanbiedingen op het gebied van accessoires en worden nieuwe vindingen als de Opel Park Pilot, de Car Organizer en de Opel Top Safeguard gedemonstreerd. De Hyundai Lantra is er als sedan en de door ons gereden Wagon. De meest complete Wagon 2.0i GLS kost f.39.950,=. Wie de twee airbags, lichtmetalen wielen en cruise-control kan missen als kiespijn is voor dezelfde auto f.36.450,= kwijt. Voor vijftienhonderd gulden minder wordt de 1,6 GLSi voorgereden en de reeks begint bij f.29.950,= voor de 1.5i GL. Het prijsverschil tussen de sedan en Wagon is duizend gulden, zodat de prijslijst van de Lantra begint bij f.28.950,=. x vi x arijs jmiddelden moment e gooien Super plus Een dag later is het vooral de behaalde met de 100 pk sterke Rally-Micra een keurige derde plaats in zijn klasse. Het vijfde Nederlandse equipe dat de finish haalde was Ivo van Rijn/Raymond Linderhoff met een Opel Corsa GSi 16V. Zij werden 44e algemeen en wonnen hun klasse. Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Prestaties: Afmetingen: Gewicht: Aanhangge wicht Verbruik: In de Verenigde Staten heeft Chevrolet aangekondigd tot aan de eeuwwisseling gemiddeld ieder half jaar een geheel nieuwe auto op de markt te brengen. Een belangrijke nieuwkomer is onder meer de full size pick-up die in de herfst van volgend zal worden geïntroduceerd. Ook staat er een gefacelifte Chevrolet Tracker Sport op het programma, een nieuwe Monte Carlo en een Impala. Zowel deze Impala als Monte Carlo zullen in de loop van 1999 verschijnen. bochten is er nauwelijks bij. De bestuurder is van alle gemakken voorzien. Zo worden de vier portierruiten elektrisch geopend en gesloten en kunnen de spiegels met een druk op de knop in stelling worden gebracht. Het dashboard bestaat uit vier klokken. De meeste bedieningsknoppen zijn overzichtelijk bovenin de middenconsole ondergebracht. HeelK is de dubbele beker^v boven de asbak en aai Opbergruimte is er in de portiervakken In Russelsheim is het Opel Performance Center bezig om een rally-auto te bouwen van de nieuwe Astra, die begin volgend jaar worden gelanceerd. De nieuwe Astra zal geheel volgens FIA Kit Car specificaties worden ontwikkeld en is bedoeld voor de officiële Opel- en Vauxhall-teams die meedoen aan de diverse nationale en internationale rallykampioenschappen. De auto's zullen allemaal in het Engelse Wellingborough worden gebouwd bij Ray Mallock Ltd. De eerste auto zal op 1 april volgend jaar worden gepresenteerd, waarna de Astra Kit Car vrijwel direct kan worden ingezet. Verhoeven van D.S. wederom deze keus omdat de wagen zeer betrouwbaar is en onderhoudsvriendelijk, en dat de samenwerking tussen D.S.W. en Autobedrijf van de Wouw altijd vlekkeloos verloopt. bagagevolume is met 360 liter uitgebreide stop. Deze stad is behoorlijk. Natuurlijk kan de gebouwd aan de oevers van de Loire en heeft een prachtig oud centrum, een schitterend kasteel, majestueus gemeentehuis en een gezellige winkelstraat. De laatste kilometers rijden we door naar waarschijnlijk het mooiste kasteel dat Frankrijk rijk is, het Chateau de Chambord. Het onderstel van de Lantra laat tijdens deze dag zijn goedmoedigheid blijken. De wielen zijn rondom onafhankelijk opgehangen, verwerken oneffenheden uitstekend en overhangen in Voor het vierde achtereenvolgende jaar organiseren de Nederlandse Opel-dealers op zaterdag 1 november as. de Nationale Opel testdag van 9.00 tot 17.00 uur. Iedere Opel-rijder kan zijn auto gratis op 18 punten laten controleren, met name onderdelen die wintergevoelig genoemd kunnen worden. Worden deze goed bevonden, dan kan men voor f .29,50 een Opel Winterplan certificaat kopen zodat men gegarandeerd probleemloos de winter doorkomt. Overigens wordt er tijdens de gratis controle ook gekeken naar verlichting, uitlaat, schokdempers, banden, remmen, koppeling, wisserbladen en vloeistofniveaus. Iedere bezoeker krijgt van zijn of haar auto een uitgebreid rapport met eventuele reparatie-adviezen. Het proefrijden met een nieuwe Opel is een ander belangrijk onderdeel van de Nationale Opel Testdag. Iedere dealer heeft een uitgebreide keuze aan demonstratie-modellen. Het aanbod gebruikte auto's staat er eveneens extra gepoetst bij en klaar voor een proefrit. Blinken Met het compact, met leer beklede stuurwiel manouevreert de Lantra plezierig. Na het betalen van de tol gaat het tempo omlaag, maar wordt de omgeving steeds leuker. De eerste etappeplaats Voves wordt bereikt. Sierlijk zwaait de vijfde deur van de Lantra open. Deze kan met de sleutel of van binnenuit worden ontgrendeld. In de bumper is een uitsparing gemaakt, zodat bagage niet hoog getild hoeft te worden. De rolhoes over de bagageruimte is standaard. Het De Lantra verscheen aanvankelijk met twee motoren, een 1,6 en 1,8 liter, beiden voorzien van zestien kleppen. Aan de basis is daar sinds kort een 1,5 liter 16- klepper bijgekomen, terwijl de rol van de 1,8 liter is overgenomen door een nog krachtigere 2 liter motor. In de Duitse 3-Stadte-rally die op 24 en 25 oktober jl. verreden is, zijn vijf van de zes gestarte Nederlandse teams aan de finish gekomen. Tot de deelnemen, eindi Nederlandse afvaardiging Astra op de 29e pl behoorden de Brabanders Verkooijen met Edwin Abbring uit Son met zijn Opel Astra GSi en Oirschottenaar Nelis Verkooijen met zijn door Nissan Denissen gespon Micra. De wedstrijd ronc in Beieren voerde heuvelachtige, smalle en bochtige gravelwegen. De equipes deden niet alleen veel ervaring op, maar zetten ook goede prestaties neer. Tot twee proeven voor het einde leek Mark Breier voor een ware prestatie te gaan zorgen, door met de Subaru Impreza op een vierde plaats af te koersen, vlak achter de Europese top. Helaas gaf de motor van de Subaru de geest op de mooie proef bij Metting en moest Mark de rally-auto aan de kant zetten. Beste Nederlander werd Jan de Winkel met de VW Golf Kit- car (17e algemeen), gevolgd door Rotterdam Peter Verspuy De tweede generatie Hyundai Lantra is al weer enige tijd leverbaar. Zoals gebruikelijk worden er gaandeweg diverse wijzigingen en verbeteringen doorgevoerd. Bij de Lantra betreft dat onder meer de toevoeging van nieuwe motorvarianten. We kozen daarvan uit de 2 liter 16-klepper. stad Tours die wordt bezocht. Een aardige stad met diverse oude wijken en een grote cathedraal. Naast deze enorme kerk staat het museum voor schone kunsten met op de binnenplaats een boom die daar begin vorige eeuw werd geplant en door de jaren heen tot gigantische afmetingen is gegroeid. Die middag voert de route naar de laatste etappeplaats Montreuil-Bellay, gelegen aan een zijrivier van de Cher. Een ommuurt stadje met wederom een kasteel, oude straatjes en leukje pleintjes. Dit is Frankrijk ten voete uit! De laatste rit is de langste weer terug naar huis. Onderweg vullen we de tank een keer met Super plus en dat wordt niet merkbaar beloond met betere prestaties, maar wel met een brandstofverbruik van boven de 1 op 12. Elektrisch Tijdens de tweede etappe ziet de Lantra geen enkele kilometer snelweg. Slingerend banen we ons een weg door de Loire-streek met links en rechts prachtige kastelen en landhuizen. De stad Blois vraagt om een irlijk. Natuurlij achterbank worden neergeklapt, in twee delen zelfs, waarna het volume maximaal toeneemt tot 1413 liter. Met de sleutel worden alle portieren centraal afgesloten. De volgende morgen staat de groene Lantra Wagon weer te blinken in de zon. De auto heeft een aantal typische uiterlijke kenmerken. Allereerst is dat het ontbreken van de grille. De luchttoevoer naar de motor gaat via de bumper. Bumpers en buitenspiegels zijn net als de portiergrepen in de carrosseriekleur gespoten, maar een stootstrip ontbreekt. De dakrailings geven de Lantra een volwassen uitstraling. De portieren zijn gelijk aan die van de sedan, waardoor de derde achterruit er een beetje aangekunsteld is. Aan de achterzijde zien we de mistlampen in de bumper, smalle en tegelijk hoge lichtunits en een keurig hooggeplaatst derde remlicht. De vijfspaaks lichtmetalen velgen met 195/60 VR 14 banden zijn standaard op de meest complete Lantra GLS. de tank vol en laten de rekenmachine vertellen dat we op een liter benzine keurig 11,2 kilometer verder gekomen zijn. Vermoeidheid doet zich niet voor. De stoelen zijn niet overdreven van afmetingen, maar sluiten goed op het lichaam aan. De gebruikte bekledingsstof doet overigens zeer Europees aan. De zwarte bekleding wordt gesierd met blauwe en rode accenten en komt tevens op de portierpanélen terug. De gordels kunnen makkelijk in hoogte worden aangepast net als de stuurkolom en de zitting aan bestuurderszijde. Onze Lantra is verder voorzien van twee airbags. Sleutel omdraaien en de 2 liter is weer tot presteren bereid. We rijden om Parijs heen om vlakbij'Chartres eindelijk de autoroute te verlaten. -oijen met gelegenheidsnavigator Radboud van Hoek kwam als 41e over de eindstreep en dashboardkastje en in een klein vak in de console. En uiteraard kijkt iedere passagier via getint glas naar buiten. Bij Chateau de Chambord is de Lantra dankzij de standaard stuurbekrachtiging makkelijk in een parkeerplekje te manouvreren. En na de nodige oh's en ah's over de pracht en praal van het kasteel rijden we de laatste kilometers naar het hotel. iyundai Lantra Wagon 2.0i GLS in lijn 1976 cc 82 x 93,5 mm 139 pk bij 6000 tr/min 182 Nm bij 4900 tr/min topsnelheid 201 km/u lengte 4,45 meter, breedte 1,70 meter 1171kg 1400 kg (geremd) stadscyclus 11,5 liter/100 km buitenwegcyclus 6,3 liter/100 km gecombineerd 8,2 liter/100 km f.36.450,- Soepel Deze 2 liter is van recente datum en kennen we uit de huidige Sonata. Het is een motor die volledig in eigen huis ontwikkeld is en voorzien van een multipoint brandstofinjectiesysteem zorgt voor een maximaal vermogen van 139 pk bij 6000 tr/min en een behoorlijk koppel van 182 Nm bij 4900 tr/min. De soepel schakelende vijfbak wordt in zijn eerste overbrenging gezet en met de bagageruimte van de Wagon goed gevuld, vertrekken we richting Frankrijk. De motor zorgt voor goede prestaties, dat blijkt al snel wanneer de 1171 kg wegende auto in zo'n 10 seconden naar de 100 km/u accelereert. En alhoewel we het niet legaal kunnen proberen, belooft Hyundai een topsnelheid van net iets meer dan 200 km/u. Het Belgisch wegennet schiet onder de wielen van de Lantra door en weldra melden we ons aan de Franse grens waar controles inmiddels een uitzondering zijn. Tot Parijs maken we hoge gei en dan dient zich het n aan om te tanken. We De Lantra Wagon is een uiterst betaalbare en complete auto in een veelheid aan uitvoeringen en motorvarianten. De 2 liter is krachtig en zuinig tegelijk. Het onderstel is comfortabel afgestemd en de bediening gaat licht en exact.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 35