Honda Prelude 2.2 VTi S 3 d 5 Beheerst door de bocht Nieuwe automaat in Renault Mégane Groots feest bij Kluitmans Extra uitrusting voor voordelige Daihatsu Cuore 100 miljoen Honda motorfietsen in-n e in n ÏTER Hyundai 5’ SPORTIEF GEPRIJSD ïE O Q O uj Ud 1 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 23 oktober 1997 - pagina 7 pagina 6 Aandrijfkoppel Daarnaast I ’a’s. int '9149.000 uitgaande rgekoppeld L igden naar MOGELIJKHEID TOT I OF 2 JAAR GARANTIE! VRAAG NAAR DE VOORWAARDEN M P R E S S HYUNPAI k AUTOCENTRUM metallic, bj. armleuning, i Tijn Kluitmans mocht veel felicitaties ontvangen. rems door Tilburg, Leharstraat 82 Tel.: 013-4554784 Tilburg, Leharstraat 82 Tel.: 013-4554784 lllic, bj. '94, n 94.700,- llic, bj. '93, 36.500,- Peugeot 106 1.3 Rallye, 3-drs Peugeot 205 1.3 Rallye, 3-drs.. Peugeot 205 1.9 Gentry. 3-drs .03-96rood... 03-89wit 03-92groen 52.000 km .134.000 km 45.000 km w r wordt mnaar de :t en >rden Peugeot 106 1.1 Accent, 3-drs Peugeot 306 1.4 XR Crystal, 5-drs Peugeot 306 1.4 XN, 5 drs Peugeot 306 1.4 XR Belfort, 3-drs... Peugeot 306 1.4 SR Comfort, 4-drs. Peugeot 306 1.6 XT Comfort, 5-drs Peugeot 306 1.4 XR Comfort, 3-drs Peugeot 306 1.4 SL, 4-drs Peugeot 306 1.4 XN, 3-drs Peugeot 309 1.4 GLX, 5-drs Peugeot 309 1.4 Jubilé, 3-drs Peugeot 309 1.4 lubde, 3-drs Peugeot 309 1.4 XL Profil, 3-drs Peugeot 405 1.6 GLS Peugeot 405 1.6 GLT Peugeot 405 1.6 GL Peugeot 405 1.9 GR Diesel Peugeot 405 1.6 GR Break Peugeot 405 1.9 GR Diesel. Break Citroen AX 1.1, 5drs Citroën ZX 1.4 Avantage, 5-drs- Renault Clio 1.2 Chipie, 3-drs- Renault Laguna 1.8 RN, 5-drs Daewoo Nexia 1.5 GTX, 3-drs COLLARIS TILBURG BV Kraaivenstraat 26 - Tilburg - 013-4634355 - Donderdag Koopavond 50.000 km 57.000 km 35.400 km 8.800 km 48.000 km 21.000 km 22.000 km 47.000 km 84.000 km 62.000 km 78.000 km 78.000 km 49.000 km 63.000 km 100.000 km 50.000 km ..132.000 km 84.000 km 110.000 km 90.000 km 44.000 km 29.000 km 125.000 km 44.000 km ..03-95. ..04-94. „05-93. ..09-90. „09-90. „06-89. 05-94 „07-92. „07-93. „05-92. 02-94 „01-95. 06-90. „04-95blauw. „06-95groen. „04-94blauw „03-96groen .12-94....... rood... 02-95blauw .03-93.-rood... .07-96groen .03-95blauw. .04-95Mauw. .02-96rood... Mauw Mauw grijs grijs grijs grijs wit grijs wit groen groen i met PSA n beschikt sktronica, jmoet Zo past ran: cedes-Benz Steeds meer merken gaan elektronische systemen leveren die het in de hand houden van de auto gemakkelijker moeten maken. Zo introduceert Honda het Active Torque Transfer System (ATTS) in de topversie van de Prelude. >veel lat er rerlies laamde le Prelude 2.2 3 met ATTS rrd met isysteem om jrslippende wielen in toom te houden. Ook kan op elektronische weg gas worden teruggenomen. Het ATTS van Honda werkt echter totaal anders. - en sport- >uwe bak iwa bak werd ».ciJ samen r )t Citroen en *jeve elek 'uzzy Logic' Het komt erop neer schakelprogramma het rijden constant ligheden st. stand van het gaspedaal en de snelheid van indrukken, de actuele en gemiddelde snelheid van de auto, motorkoppel en motortoerental. Niéuwe Hyundai I 1.61 en 1.8i Nu SUPERVOORDELIG!!» Jlic, bj. '92, sc. stoelen De nieuwe h ontwikkeld Peugeot over adoptie ook wel 'Fuz genoemd. L. dat hetrv tijdens het rijden i aan de omstandic wordt aangepast. neerklapbare achterbankleuning en met stof beklede portierpanelen. Dat alles wordt geleverd voor f. 17.495,=. De meest complete Cuore is de Life Style voor 1.18.795,= voorzien van speakers voor, elektrisch bediende voorportierruiten, centrale vergrendeling, dakantenne en stootstrips op de flanken. De Trendy en Life Style zijn ook verkrijgbaar als vijfdeurs tegen een meerprijs van f.800,=. Een automaat kost f.2.550,= en een airbag wordt geleverd voor f.495,=. Begin 1998 start Renault met de levering van een nieuwe automatische versnellingsbak in de Mégane in zijn vijf carrosserievarianten. De bak zal voorlopig worden gekoppeld aan de 115 pk sterke 2 liter krachtbron, maar zal later in meerdere modellen en gekoppeld aan andere motoren op de markt komen. de 3 cilinder krachtbron met een vermogen van 42 pk. De basis Cuore Casual is voorzien van stoffen stoelbekleding, een hoedenplank, van binnenuit te openen achterklep en benzineklepje en ruitenwissers voor met interval. Deze auto is verkrijgbaar voor f. 15.495,=. Op het tweede plan staat de Cuore Trendy met elektrisch bediende buitenspiegels, meegespoten bumpers, wieldoppen, wis-was achterop, in delen bediend schuifdak, airconditioning en vierwielbesturing. i zijn er nog drie Prelude's voorzien van een 2 liter 16- kleps injectiemotor. De basisversie met vijfbak, twee airbags en lichtmetalen velgen komt op f.49.990,=. Vijfduizend gulden moet er extra wordt betaald voor een schuifdak en ABS. Voor de sportieve rijder is er dan nog de 2.0i met Sequential Sportshift die f.59.990,= moet opbrengen. Met de toevoeging van het Active Torque Transfer System heeft de Prelude haar positie als technologie- drager binnen het Honda- programma verder versterkt. Beveiligd Dit alles maakt het mogelijk bijvoorbeeld af te remmen op de motor. De bak schakelt zelfs terug bij een ingedrukt rempedaal. Verder wordt de kick-down ingeschakeld op een geleidelijke manier door de elektronica en niet door een terugschakelcontact bij het gaspedaal. Het vasthouden van de eerste drie versnellingen gebeurt bij de nieuwe automaat met behulp van een knop en niet door het bewegen van de selecteurhendel. De bak is beveiligd door de shift-lock. Eerst moet het rempedaal worden ingedrukt alvorens de hendel uit de P- stand kan worden gehaald. motorfietsen in Europa, waarvan 400.000 in Spanje. 550.000 in Italië, 1,1 miljoen in België en 750.000 in Frankrijk. De Belgische Honda- fabriek maakt op dit moment geen motorfietsen meer, maar onderdelen voor de in het Britse Swindon geproduceerde Honda Accord en Civic 5- deurs. Bij de genoemde cijfers zijn de 2,1 miljoen drie- en vierwielige motoren die sinds 1976 zijn gemaakt, niet meegerekend. In het oktobernummer van de Consumentengids werd de Daihatsu Cuore uitgeroepen tot meest voordelige auto in het compacte segment. Dit wordt bewerkstelligd door de gunstige aanschafprijs, lage onderhoudskosten en bescheiden afschrijving in combinatie met het gunstige brandstofverbruik. Bovendien wordt de Cuore sinds kort geleverd in nog completere uitrustingsvarianten, waardoor de value-for-money verder is toegenomen. In het vooronder ligt onveranderd Afgelopen zaterdag 18 oktober vierde de Tilburgse Mitsubishi- dealer Kluitmans feest. Daar was ook alle reden toe. Niet alleen bestond de Tilburgse vestiging van Kluitmans exact vijf jaar, ook werd het bedrijf officieel overgedragen van vader Kluitmans op schoonzoon Marco van Veldhuizen en dochter Alexia. Bij deze gelegenheid waren klanten, leveranciers en andere relaties uitgenodigd. Vanaf 18.30 uur was iedereen welkom en de gastheren hadden goed gezorgd. Er was een uitgebreid buffet, maar ook muziek en vermaak, waaronder een goochelaar, buikdanseres en tonprater. De h. Kluitmans richtte zijn bedrijf 36 jaar geleden op in Haaren en opende vijf jaar geleden een tweede vestiging in Tilburg. Kado's waren er over en weer. De jonge generatie ontving een stenen boek, maar daarin de tien vuistregels voor een goed ondernemerschap en de h. Kluitmans was zeer verrast met een bronzen borstbeeld van zichzelf. Pas in de late uurtjes gingen de laatste genodigde" huis. Siemens Constructief wordt zovi mogelijk voorkomen dc een groot vermogensve optreedt bij de zogenc koppelomvormer, de tegenhanger van de koppeling in een normale versnellingsbak. De elektronica probeert zoveel als mogelijk een lock-up- koppeling te realiseren, waarbij de in- en uitgaande assen aan elkaar worden, zodat het motorvermogen direct en zonder verlies kan wor overgebracht. Bij een traditionele automaat werkt deze lock-up doorgaans alleen in de derde en vierde versnelling. Bij deze nieuwe Franse bak echter ook op de tweede overbrenging en in enkele uitzonderlijke gevallen ook in de eerste versnelling. Het fuzzy logic systeem werd samen met Siemens ontwikkeld en moet ervoor zorgen dat de bak exact die versnelling inschakeld die de bestuurder handmatig zou hebben gekozen. Er zijn diverse automaten met een comfort- en sport-stand, maar deze nieuwe bak van Renault en PSA heeft maar liefst negen auto-adaptieve schakelprogramma's, waarbij slechts het programma voor rijden op een gladde ondergrond handmatig worden ingeschakeld. Z x de bak zich aan de rijstijl at economisch, medium en sportief. Verder wordt er gekeken naar de helling en belasting: weg steil omhoog, weg licht stijgend, weg dalend. Een ook de rij- omstandigheden komen aan bod: koude start, met warme transmissie rijden, koude start anti- luchtverontreiniging. Er onder meer gekeken naa Lagere onderhoudskosten Renault is al eerder baanbrekend geweest op het gebied van schakelsystemen. Zo bracht het merk in de jaren vijftig de Frégate Transfluide en de automatische Ferlec- koppeling op de 4CV en Dauphine. De eerste elektronisch gestuurde automaat stamt bij Renault uit 1969 toen de R16 TA verscheen. En wat te denken van het Easy-systeem dat naast de Twingo inmiddels ook leverbaar is op de Clio en Mégane. Het huidige Renault- programma telt vijf verschillende automatische versnellingsbakken, waarvan er drie door Renault zelf worden geproduceerd. De nieuwe 4-traps bak wordt daaraan toegevoegd. De pro actieve versnellingsbak kan worden gebruikt bij motoren tot een maximaal koppel van 210 Nm en kenmerkt zich door zijn compacte bouw. Voorlopig gaat Renault de Mégane 2.0 automaat leveren naast de bestaande 1.6e automaat. Deze bestaande 4- traps automaat zal langzaam verdwijnen en plaats maken voor de nieuwe bak. Verder kan de sleutel alleen uit het contact worden gehaald als de P-stand is ingeschakeld. Renault gaat de nieuwe automaat begin volgend jaar leveren in de Mégane vijfdeurs, sedan, Scénic en Coupé en iets later in de cabriolet. De huidige meerprijs van f.3.095,= zal gehandhaafd worden. Op 13 oktober jl. produceerde Honda haar 100 miljoenste motorfiets. In augustus 1949 liep het eerste exemplaar van de band. Van dit grote aantal zijn er maar liefst 26,5 miljoen van het type Supercub, waarvan in totaal 9 verschillende modellen werden gemaakt. Van de 100 miljoen tweewielers werden er 58 miljoen in Japan geproduceerd en 42 miljoen elders in de wereld. Honda produceerde 2,8 miljoen Het ATTS bestaat uit elektronische regel- en controlesystemen en een set tandwielenstelsels. Deze kunnen via hydraulische koppelingen selectief worden bediend. Het effect is een ongelijke verdeling van het aandrijfkoppel over de twee aangedreven voorwielen, met dien verstande dat de meeste trekkracht gaat naar het wiel aan de buitenkant van de bocht. Als informatie gebruikt ATTS de stuurwielhoek, de laterale acceleratie en het motorkoppel. Normaal is er sprake van een koppelverdeling van 50-50. Het kan echter maximaal variëren van 80-20 tot 20-80. Bij storingen schakelt ATTS automatisch uit. Wat heeft de automobilist aan dit stukje geavanceerde techniek? Het resultaat is dat de bochtensnelheid kan worden opgevoerd, omdat onderstuur met vol-gas en overstuur met gas-los vrijwel volledig worden opgevangen. Ook de beheersbaarheid van de auto op nat wegdek is verbeterd. De besturing is exacter geworden en er wordt sneller op stuurcommando's gereageerd. Bestuurders zullen het verschil vooral merken bij lang doorlopende bochten, zoals bijvoorbeeld afritten van de snelweg. Eigenlijk komt het erop neer dat men met de Honda Prelude 2.2 VTi alle capriolen kan uithalen, die voorheen uit den boze waren. Gas loslaten in bochten, remmen in bochten of juist meer gasgeven, het wordt allemaal goedmoedig opgevangen. Onder al dit soort situaties is er sprake van een neutraal Op dit systeem heeft het merk maar liefst 99 patenten verkregen, waardóór men met recht over een wereldprimeur mag spreken. De meeste Traction Controle systemen maken gebruik van het reagerende auto. Vierwielbesturing Overigens leverde Honda de Prelude 2.2 VTi al sinds zijn introductie vorig jaar standaard met vierwielbesturing, eveneens een elektronisch systeem dat bij lage snelheden de wendbaarheid verbeterd en op hogere snelheden juist positief werkt op de stabiliteit. Honda levert de Prei VTi S in combinatie i bovendien standaar extra spoilers en een interieur met carbon fiber panelen. De auto kost dan f.72.990,=. Zonder deze zaken kost de 2.2 VTi f.67.990,= inclusief twee airbags, lichtmetalen velgen, ABS, cruise-control, elektrisch Belangrijk bij de nieuwe versnellingsbak is dat het verbruik slechts 4,5 procent hoger ligt dan bij een handgeschakelde versie, terwijl het verschil bij de 'oude' automaat maar liefst 14,5 procent bedroeg. De onderhoudskosten zijn sterk teruggebracht, zelfs zo sterk dat ze identiek zijn aan die van een handgeschakelde uitvoering. RZ-TL-20 f RS-TR-44

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 25