Honda Prelude 2.2 VTi S
3
d
5
Beheerst
door de bocht
Nieuwe automaat in Renault Mégane
Groots feest bij Kluitmans
Extra uitrusting voor
voordelige Daihatsu Cuore
100 miljoen Honda
motorfietsen
in-n
e in
n
ÏTER
Hyundai
5’
SPORTIEF
GEPRIJSD
ïE
O
Q
O
uj
Ud
1
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 23 oktober 1997 - pagina 7
pagina 6
Aandrijfkoppel
Daarnaast
I
’a’s.
int
'9149.000
uitgaande
rgekoppeld
L
igden naar
MOGELIJKHEID TOT I OF 2 JAAR GARANTIE! VRAAG NAAR DE VOORWAARDEN
M P R E S S
HYUNPAI
k
AUTOCENTRUM
metallic, bj.
armleuning,
i Tijn Kluitmans mocht veel
felicitaties ontvangen.
rems
door
Tilburg, Leharstraat 82
Tel.: 013-4554784
Tilburg, Leharstraat 82
Tel.: 013-4554784
lllic, bj. '94,
n 94.700,-
llic, bj. '93,
36.500,-
Peugeot 106 1.3 Rallye, 3-drs
Peugeot 205 1.3 Rallye, 3-drs..
Peugeot 205 1.9 Gentry. 3-drs
.03-96rood...
03-89wit
03-92groen
52.000 km
.134.000 km
45.000 km
w r wordt
mnaar de
:t en
>rden
Peugeot 106 1.1 Accent, 3-drs
Peugeot 306 1.4 XR Crystal, 5-drs
Peugeot 306 1.4 XN, 5 drs
Peugeot 306 1.4 XR Belfort, 3-drs...
Peugeot 306 1.4 SR Comfort, 4-drs.
Peugeot 306 1.6 XT Comfort, 5-drs
Peugeot 306 1.4 XR Comfort, 3-drs
Peugeot 306 1.4 SL, 4-drs
Peugeot 306 1.4 XN, 3-drs
Peugeot 309 1.4 GLX, 5-drs
Peugeot 309 1.4 Jubilé, 3-drs
Peugeot 309 1.4 lubde, 3-drs
Peugeot 309 1.4 XL Profil, 3-drs
Peugeot 405 1.6 GLS
Peugeot 405 1.6 GLT
Peugeot 405 1.6 GL
Peugeot 405 1.9 GR Diesel
Peugeot 405 1.6 GR Break
Peugeot 405 1.9 GR Diesel. Break
Citroen AX 1.1, 5drs
Citroën ZX 1.4 Avantage, 5-drs-
Renault Clio 1.2 Chipie, 3-drs-
Renault Laguna 1.8 RN, 5-drs
Daewoo Nexia 1.5 GTX, 3-drs
COLLARIS TILBURG BV
Kraaivenstraat 26 - Tilburg - 013-4634355 - Donderdag Koopavond
50.000 km
57.000 km
35.400 km
8.800 km
48.000 km
21.000 km
22.000 km
47.000 km
84.000 km
62.000 km
78.000 km
78.000 km
49.000 km
63.000 km
100.000 km
50.000 km
..132.000 km
84.000 km
110.000 km
90.000 km
44.000 km
29.000 km
125.000 km
44.000 km
..03-95.
..04-94.
„05-93.
..09-90.
„09-90.
„06-89.
05-94
„07-92.
„07-93.
„05-92.
02-94
„01-95.
06-90.
„04-95blauw.
„06-95groen.
„04-94blauw
„03-96groen
.12-94....... rood...
02-95blauw
.03-93.-rood...
.07-96groen
.03-95blauw.
.04-95Mauw.
.02-96rood...
Mauw
Mauw
grijs
grijs
grijs
grijs
wit
grijs
wit
groen
groen
i met PSA
n beschikt
sktronica,
jmoet
Zo past
ran:
cedes-Benz
Steeds meer merken gaan elektronische systemen
leveren die het in de hand houden van de auto
gemakkelijker moeten maken. Zo introduceert
Honda het Active Torque Transfer System (ATTS) in
de topversie van de Prelude.
>veel
lat er
rerlies
laamde
le Prelude 2.2
3 met ATTS
rrd met
isysteem om
jrslippende wielen in toom
te houden. Ook kan op
elektronische weg gas
worden teruggenomen. Het
ATTS van Honda werkt echter
totaal anders.
- en sport-
>uwe bak
iwa bak werd
».ciJ samen r
)t Citroen en
*jeve elek
'uzzy Logic'
Het komt erop neer
schakelprogramma
het rijden constant
ligheden
st.
stand van het gaspedaal en
de snelheid van indrukken, de
actuele en gemiddelde
snelheid van de auto,
motorkoppel en
motortoerental.
Niéuwe Hyundai I
1.61 en 1.8i
Nu SUPERVOORDELIG!!»
Jlic, bj. '92,
sc. stoelen
De nieuwe h
ontwikkeld
Peugeot
over adoptie
ook wel 'Fuz
genoemd. L.
dat hetrv
tijdens het rijden i
aan de omstandic
wordt aangepast.
neerklapbare
achterbankleuning en met
stof beklede portierpanelen.
Dat alles wordt geleverd voor
f. 17.495,=. De meest complete
Cuore is de Life Style voor
1.18.795,= voorzien van
speakers voor, elektrisch
bediende voorportierruiten,
centrale vergrendeling,
dakantenne en stootstrips op
de flanken. De Trendy en Life
Style zijn ook verkrijgbaar als
vijfdeurs tegen een meerprijs
van f.800,=. Een automaat kost
f.2.550,= en een airbag wordt
geleverd voor f.495,=.
Begin 1998 start Renault met de levering van een
nieuwe automatische versnellingsbak in de
Mégane in zijn vijf carrosserievarianten. De bak zal
voorlopig worden gekoppeld aan de 115 pk sterke 2
liter krachtbron, maar zal later in meerdere
modellen en gekoppeld aan andere motoren op de
markt komen.
de 3 cilinder krachtbron met
een vermogen van 42 pk. De
basis Cuore Casual is
voorzien van stoffen
stoelbekleding, een
hoedenplank, van binnenuit
te openen achterklep en
benzineklepje en
ruitenwissers voor met
interval. Deze auto is
verkrijgbaar voor f. 15.495,=.
Op het tweede plan staat de
Cuore Trendy met elektrisch
bediende buitenspiegels,
meegespoten bumpers,
wieldoppen, wis-was
achterop, in delen
bediend schuifdak,
airconditioning en
vierwielbesturing. i
zijn er nog drie Prelude's
voorzien van een 2 liter 16-
kleps injectiemotor. De
basisversie met vijfbak, twee
airbags en lichtmetalen
velgen komt op f.49.990,=.
Vijfduizend gulden moet er
extra wordt betaald voor een
schuifdak en ABS. Voor de
sportieve rijder is er dan nog
de 2.0i met Sequential
Sportshift die f.59.990,= moet
opbrengen.
Met de toevoeging van het
Active Torque Transfer
System heeft de Prelude haar
positie als technologie-
drager binnen het Honda-
programma verder versterkt.
Beveiligd
Dit alles maakt het mogelijk
bijvoorbeeld af te remmen op
de motor. De bak schakelt
zelfs terug bij een ingedrukt
rempedaal. Verder wordt de
kick-down ingeschakeld op
een geleidelijke manier door
de elektronica en niet door
een terugschakelcontact bij
het gaspedaal. Het
vasthouden van de eerste drie
versnellingen gebeurt bij de
nieuwe automaat met behulp
van een knop en niet door het
bewegen van de
selecteurhendel.
De bak is beveiligd door de
shift-lock. Eerst moet het
rempedaal worden ingedrukt
alvorens de hendel uit de P-
stand kan worden gehaald.
motorfietsen in Europa,
waarvan 400.000 in Spanje.
550.000 in Italië, 1,1 miljoen
in België en 750.000 in
Frankrijk.
De Belgische Honda-
fabriek maakt op dit
moment geen motorfietsen
meer, maar onderdelen
voor de in het Britse
Swindon geproduceerde
Honda Accord en Civic 5-
deurs. Bij de genoemde
cijfers zijn de 2,1 miljoen
drie- en vierwielige
motoren die sinds 1976 zijn
gemaakt, niet
meegerekend.
In het oktobernummer van de
Consumentengids werd de
Daihatsu Cuore uitgeroepen
tot meest voordelige auto in
het compacte segment. Dit
wordt bewerkstelligd door de
gunstige aanschafprijs, lage
onderhoudskosten en
bescheiden afschrijving in
combinatie met het gunstige
brandstofverbruik. Bovendien
wordt de Cuore sinds kort
geleverd in nog completere
uitrustingsvarianten,
waardoor de value-for-money
verder is toegenomen. In het
vooronder ligt onveranderd
Afgelopen zaterdag 18 oktober
vierde de Tilburgse Mitsubishi-
dealer Kluitmans feest. Daar was
ook alle reden toe. Niet alleen
bestond de Tilburgse vestiging
van Kluitmans exact vijf jaar, ook
werd het bedrijf officieel
overgedragen van vader
Kluitmans op schoonzoon Marco
van Veldhuizen en dochter Alexia.
Bij deze gelegenheid waren
klanten, leveranciers en andere
relaties uitgenodigd. Vanaf 18.30
uur was iedereen welkom en de
gastheren hadden goed gezorgd.
Er was een uitgebreid buffet, maar
ook muziek en vermaak,
waaronder een goochelaar,
buikdanseres en tonprater. De h.
Kluitmans richtte zijn bedrijf 36
jaar geleden op in Haaren en
opende vijf jaar geleden een
tweede vestiging in Tilburg.
Kado's waren er over en weer. De
jonge generatie ontving een stenen
boek, maar daarin de tien
vuistregels voor een goed
ondernemerschap en de h.
Kluitmans was zeer verrast met
een bronzen borstbeeld van
zichzelf. Pas in de late uurtjes
gingen de laatste genodigde"
huis.
Siemens
Constructief wordt zovi
mogelijk voorkomen dc
een groot vermogensve
optreedt bij de zogenc
koppelomvormer, de
tegenhanger van de
koppeling in een normale
versnellingsbak. De
elektronica probeert zoveel
als mogelijk een lock-up-
koppeling te realiseren,
waarbij de in- en uitgaande
assen aan elkaar
worden, zodat het
motorvermogen direct en
zonder verlies kan wor
overgebracht. Bij een
traditionele automaat werkt
deze lock-up doorgaans
alleen in de derde en vierde
versnelling. Bij deze nieuwe
Franse bak echter ook op de
tweede overbrenging en in
enkele uitzonderlijke
gevallen ook in de eerste
versnelling.
Het fuzzy logic systeem werd
samen met Siemens
ontwikkeld en moet ervoor
zorgen dat de bak exact die
versnelling inschakeld die de
bestuurder handmatig zou
hebben gekozen. Er zijn
diverse automaten met een
comfort- en sport-stand, maar
deze nieuwe bak van Renault
en PSA heeft maar liefst
negen auto-adaptieve
schakelprogramma's, waarbij
slechts het programma voor
rijden op een gladde
ondergrond handmatig
worden ingeschakeld. Z x
de bak zich aan de rijstijl at
economisch, medium en
sportief. Verder wordt er
gekeken naar de helling en
belasting: weg steil omhoog,
weg licht stijgend, weg
dalend. Een ook de rij-
omstandigheden komen aan
bod: koude start, met warme
transmissie rijden, koude
start anti-
luchtverontreiniging. Er
onder meer gekeken naa
Lagere
onderhoudskosten
Renault is al eerder
baanbrekend geweest op het
gebied van schakelsystemen.
Zo bracht het merk in de jaren
vijftig de Frégate Transfluide
en de automatische Ferlec-
koppeling op de 4CV en
Dauphine. De eerste
elektronisch gestuurde
automaat stamt bij Renault
uit 1969 toen de R16 TA
verscheen. En wat te denken
van het Easy-systeem dat
naast de Twingo inmiddels
ook leverbaar is op de Clio en
Mégane. Het huidige Renault-
programma telt vijf
verschillende automatische
versnellingsbakken, waarvan
er drie door Renault zelf
worden geproduceerd. De
nieuwe 4-traps bak wordt
daaraan toegevoegd. De pro
actieve versnellingsbak kan
worden gebruikt bij motoren
tot een maximaal koppel van
210 Nm en kenmerkt zich door
zijn compacte bouw.
Voorlopig gaat Renault de
Mégane 2.0 automaat leveren
naast de bestaande 1.6e
automaat. Deze bestaande 4-
traps automaat zal langzaam
verdwijnen en plaats maken
voor de nieuwe bak.
Verder kan de sleutel alleen
uit het contact worden
gehaald als de P-stand is
ingeschakeld.
Renault gaat de nieuwe
automaat begin volgend jaar
leveren in de Mégane
vijfdeurs, sedan, Scénic en
Coupé en iets later in de
cabriolet. De huidige
meerprijs van f.3.095,= zal
gehandhaafd worden.
Op 13 oktober jl.
produceerde Honda haar
100 miljoenste motorfiets.
In augustus 1949 liep het
eerste exemplaar van de
band. Van dit grote aantal
zijn er maar liefst 26,5
miljoen van het type
Supercub, waarvan in
totaal 9 verschillende
modellen werden
gemaakt. Van de 100
miljoen tweewielers
werden er 58 miljoen in
Japan geproduceerd en 42
miljoen elders in de
wereld. Honda
produceerde 2,8 miljoen
Het ATTS bestaat uit
elektronische regel- en
controlesystemen en een set
tandwielenstelsels. Deze
kunnen via hydraulische
koppelingen selectief worden
bediend. Het effect is een
ongelijke verdeling van het
aandrijfkoppel over de twee
aangedreven voorwielen, met
dien verstande dat de meeste
trekkracht gaat naar het wiel
aan de buitenkant van de
bocht. Als informatie gebruikt
ATTS de stuurwielhoek, de
laterale acceleratie en het
motorkoppel. Normaal is er
sprake van een
koppelverdeling van 50-50.
Het kan echter maximaal
variëren van 80-20 tot 20-80. Bij
storingen schakelt ATTS
automatisch uit.
Wat heeft de automobilist aan
dit stukje geavanceerde
techniek? Het resultaat is dat
de bochtensnelheid kan
worden opgevoerd, omdat
onderstuur met vol-gas en
overstuur met gas-los vrijwel
volledig worden opgevangen.
Ook de beheersbaarheid van
de auto op nat wegdek is
verbeterd. De besturing is
exacter geworden en er wordt
sneller op stuurcommando's
gereageerd. Bestuurders
zullen het verschil vooral
merken bij lang doorlopende
bochten, zoals bijvoorbeeld
afritten van de snelweg.
Eigenlijk komt het erop neer
dat men met de Honda
Prelude 2.2 VTi alle capriolen
kan uithalen, die voorheen uit
den boze waren. Gas loslaten
in bochten, remmen in
bochten of juist meer
gasgeven, het wordt allemaal
goedmoedig opgevangen.
Onder al dit soort situaties is
er sprake van een neutraal
Op dit systeem heeft het merk
maar liefst 99 patenten
verkregen, waardóór men met
recht over een wereldprimeur
mag spreken. De meeste
Traction Controle systemen
maken gebruik van het
reagerende auto.
Vierwielbesturing
Overigens leverde Honda de
Prelude 2.2 VTi al sinds zijn
introductie vorig jaar
standaard met
vierwielbesturing, eveneens
een elektronisch systeem dat
bij lage snelheden de
wendbaarheid verbeterd en
op hogere snelheden juist
positief werkt op de
stabiliteit.
Honda levert de Prei
VTi S in combinatie i
bovendien standaar
extra spoilers en een interieur
met carbon fiber panelen. De
auto kost dan f.72.990,=.
Zonder deze zaken kost de 2.2
VTi f.67.990,= inclusief twee
airbags, lichtmetalen velgen,
ABS, cruise-control, elektrisch
Belangrijk bij de nieuwe
versnellingsbak is dat het
verbruik slechts 4,5 procent
hoger ligt dan bij een
handgeschakelde versie,
terwijl het verschil bij de
'oude' automaat maar liefst
14,5 procent bedroeg. De
onderhoudskosten zijn sterk
teruggebracht, zelfs zo sterk
dat ze identiek zijn aan die
van een handgeschakelde
uitvoering.
RZ-TL-20
f
RS-TR-44