7Z7Z
1
WTO
Vol met
slimmigheden
Dikke Citroën Xsara
Eindelijk! De Seat Arosa
Heen-
en-weer
u n 0 8 1 3
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
r1997 pagina 28
Oplage: 103.000
Donderdag 9 oktober 1997
Suzuki Wagon R+
Totaal nieuw
SUZUKI
Bosscheweg 296 (013) 535 56 55
Lees verder pag. 5
Tony Vos
ig-
Autotest:
Lees verder
in dit nummer
o.a.:
pag. 3
pag. 5
n
«>rz leningen
GIJSBERS TILBURG BV
Opel Corsa 1.0 - 12V
Swing
Rij-impressie:
Daewoo Leganza
ers bleken toch
steeds groter
ichtl in «atde
te fase 'an hun
ster binnen
een scala aan
huisvesting,
vloers apparte-
i luxe koopap-
diensten en fa-
n maken op het
;en met een ino-
r zijn er ver-
trporatie met
ingen v oor
en blijven om
kan worden als
bij een verzor-
■tandis in zijn
«evallen hulp
gingshuis. Bo-
■uik maken van
ngshuis (zoals
winkeltje ten
gy nmastiek
r zekerheden
missie bekijkt
heeft.
»n lichamelijke
trima in hun ei-
aan Iran handi-
ondersteuning
1 bezit. Wanneer
itheren vv ij die
id die profijt
assingen voor
in assistentie
FBV heeft in de
uswoningen. De
doen op profes-
othplex is een
Mtr een woon
landelijke han-
guan" net als de
ten zijn wel wat
verleg wordt nu
ders, de Zwijs-
bouw van de
in een goede in-
Jaargang 9
Nummer 38
en het
één
■en veel te groot
uiizing in het
it het dan ooit
http:\\www.autogigastore.
com
email: tonyyos@globe.nl
Het ontwerp lijkt in grote
lijnen gewoon onder een
kopieermachine te zijn gelegd
om daarmee enkele procenten
te worden vergroot. Maar zo
1R+
srin
;n de meegespoten
zijn opgenomen. De
~“t helemaal tot op de
»r open en beslaat de
ige breedte van de auto,
t dak treffen we
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Op het circuit van
Zandvoort won Duncan
Huisman zowel de finale
van het Auto Trader Dutch,
als de Euro TC-2000 Finale.
De jongere broer van
Patrick domineerde het
Dutch gedurende het
gehele seizoen en werd dan
ook de terechte kampioen.
Ook in de Euro finale was
Duncan een klasse apart. Al
in de eerste bocht werd hij
door Frans Verschuur de
grindbak in geduwd maar
met een gehavende BMW
begon Huisman aan een
prachtige inhaalrace en liet
uiteindelijk alle deelnemers
achter zich.
De autosportactiviteiten van
het Franse Citroën zullen zich
voor 1998 vooral richten op de
Saxo en nieuwe Xsara. De
Saxo Cup zal het volgend
seizoen in Nederland,
Frankrijk, Duitsland,
Denemarken, Spanje en Italië
worden verreden, zodat jonge
coureurs wederom in staat
worden gesteld voor weinig
lings aan en de
riegels en
ren de Wagon
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Deze week
10 tof 12 oktober
West-Brabant Rally en
Rallysprint
11 tot 15 oktober
San Remo WK Rally (I)
zondag 12 oktober
Formule 1 Grand Prix van
Japan op het circuit van
Suzuka
geld onder optimale condities
te racen. Citroën zorgt daarbij
voor de algemene
organisatie, technische
controle, strikte
onpartijdigheid en een
goedgevulde prijzenpot.
Citroën Nederland verwacht
23 rijders waaronder 8
vrouwen plus een gastrijder.
In het Franse
rallykampioenschap zet
Citroën twee Xsara Kit Cars
in die zijn gebaseerd op de
Xsara Coupé VTS 2.0i 16V. Het
motorvermogen is opgepept
tot 280 pk bij 8750 tr/min.
Ook zal een Saxo Kit Car
tijdens deze evenementen
aan de start verschijnen met
een 210 pk sterke 1,6 liter 16V-
motor.
wordt als eerste Seat in de
VW-fabriek in het Duitse
Wolfsburg gemaakt. De basis
Arosa 1.0 is voorzien van
meegespoten bumpers, vier
hoofdsteunen en een
toerenteller. Bij de 1.4i komt
daarbij nog eens een airbag.
ABS en airco staan op de
optielijst. Ook biedt Seat op
de Arosa twee
optiepakketten. De Comfort-
versie krijgt in hoogte
verstelbare voorstoelen, een
simpel is dat toch niet. De
Wagon R+ is een totaal
nieuwe auto. Hij haal zijn
ruimte niet alleen uit de
toegenomen lengte en
breedte, maar ook uit een
grotere hoogte. Passagiers
zitten in vergelijking tot een
normale personenauto veel
meer rechtop en vragen
zodoende minder lengte.
Typische uiterlijke
kenmerken van de Wagon 1
zijn de lichtunits die achter
volledig in de meegespoten
bumpers zijn opgenomen. De
klep gaat helemaal tot op de
bumper open en beslaat de
volledig
Op het a
Wie zich de foto's van de
Wagon R kan herinneren, ziet
in eerste aanblik aan het
uiterlijk niet zoveel verschil.
Totdat we de Wagon R+ mee
de weg opnemen en zien dat
hij in verhouding met andere
auto's prima meekan. De
lengte is toegenomen tot 3,41
meter en de breedte van 1,575
meter is eveneens op
Europees niveau gebracht.
Komende zondag wordt op
het circuit van Suzuka de
Grand Prix van Japan
verreden, de voorlaatste GP
van het seizoen. Er zijn nog
twee coureurs die
aanspraak kunnen maken
op de titel: Jacques
Villeneuve en Michael
Schumacher. De Canadese
Williams-Renault rijder
staat tien punten voor en als
hij voor de Duitser eindigt is
het kampioenschap beslist.
Schumacher moet vóór
Villeneuve eindigen en
liefst winnen om nog een
kans op de titel te
behouden.
Enige tijd geleden kregen we de gelegenheid te
rijden met de 'Japanse' Suzuki Wagon R, een mini-
ruimtewagen die echter voor Europese begrippen
te klein was. De nieuwe Suzuki Wagon R+ is in alle
richtingen gegroeid en sluit beter aan op de
wensen en eisen van de Europese koper. Tegen
einde van het jaar wordt deze slimme auto in één
zeer complete uitvoering leverbaar.
De slotrace voor de
Marlboro Elf Renault
Mégane Trophy werd
gewonnen door Marcel
Alderden. Op de tweede
plaats eindigde Donald
Molenaar, die daarmee de
eerste nationale Mégane
kampioen werd.
Vorig weekend won de
Braziliaan Ricardo Zonta op
het circuit van Mugello de
negende wedstrijd voor de
Internationale Formule 3000
serie, voor de Deen Jason
Watt en de Columbiaan
Juan Pablo Montoya. Met
deze zege is Zonta
onbereikbaar geworden
voor de concurrentie.
standaard railir
hoge buitenspie
koplampen geve
R+ een stoere aanblik. De
stootstrips op de flanken zijn
in de carrosseriekleur
gespoten. De Suzuki Wagon
R+ is een grappige auto die in
het verkeer absoluut opvalt.
De Japanse Wagon R
bediende zich van
verschillende drie cilinder
motoren die door tussenkomst
van een berg kleppen, turbo's
en intercoolers tot forse
vermogens werden opgepept.
De Wagon R+ heeft echter een
4 cilinder krachtbron met een
inhoud van 996 cc voorzien
van vier kleppen per zuiger.
De 16-klepper haalt een flink
vermogen van 65 pk bij 6500
tr/min en een koppel van 81
Nm bij 3500 tr/min. Via een
handgeschakelde vijfbak
drijft de motor de voorwielen
aan. De krachtbron is onder
stadse omstandigheden en op
buitenwegen lekker stil en
maakt in de verte een
sympathiek geluid. Eenmaal
op de snelweg loopt het
geluidsniveau op, maar dan
pas tegen de topsnelheid van
140 km/u. In de carrosserie zijn
diverse extra
isolatiematerialen
aangebracht.
afwijkende bekledingsstof en
een in delen neerklapbare
achterbank. De Electric
onderscheidt zich door
elektrisch bediende
portierruiten en centrale
vergrendeling. De 1,4 liter
motor heeft standaard een
vijfbak, maar kan ook worden
besteld met een nieuw
ontwikkelde viertraps
automaat. Inclusief deze
versnellingsbak komt de 1.4i
op f.24.595,=.
Eind oktober is de nieuwe,
compacte Seat Arosa
eindelijk op de Nederlandse
markt leverbaar. De prijs van
de basisversie met 1 liter
motor en vijfversnellingsbak
was al vastgesteld op
f. 19.800,=. Daarnaast wordt
een 1,4 liter leverbaar die
f.20\800,= gaat kosten. De Seat
Arosa meet 3,5 meter en komt
technisch voor een belangrijk
deel overeen met de Seat
Ibiza en VW Polo. De Arosa
Vorige week was ik voor
enkele dagen in Frankrijk
waar ik de Loire-streek
had uitgekozen voor een
bezoek. Heerlijk even de
boel de boel laten, geen
telefoon, maar gewoon
lekker genieten van mijn
favoriete land. Haast
kwijlend liep ik door
verschillende dorpjes
waar de tijd volledig stil
lijkt te staan en ik op
details als uithangborden
en een enkele telefooncel
na compleet het idee heb
terug te zijn gegaan in de
tijd. De Loire-streek is niet
alleen bekend vanwege
haar wijnen, maar ook
door een groot aantal
pompeuze kastelen en
buitenverblijven. Nu heb
ik in een paar dagen tijd
maar twee kastelen
gezien, waarbij het
machtige kasteel van
Chambord bij mij een
onuitwisbare indruk heeft
achtergelaten. Ik zal u niet
met de cijfers vermoeien,
maar dit kasteel is groot
en indrukwekkend met
zijn gigantische aantal
torentjes. Toen ik overdag
al fotograferend rond
Chambord liep, ontdekte
ik diverse
halogeenlampen op het
gazon, waaruit ik de
conclusie trok dat het
geheel in de avond en
nacht sfeervol verlicht zou
moeten zijn. Bij navraag
werd dit bevestigd, dus
trok ik na het avondeten
wederom gewapend met
fototoestel en statief naar
Chambord voor een
tweede bezoek. Helaas
was bij aankomst de
voorgevel verlicht en
omdat men aan die kant
met
restauratiewerkzaamhede
n bezig is, is dit op dit
moment de minst aardige
aanblik. Toen ik mijn
statief had geplaatst en
mijn fototoestel had
ingesteld, werd plotsklaps
het licht uitgedaan.
Langzaam stierven de
grote halogeen spots weg.
Zeer teleurgesteld liep ik
weer terug richting
parkeerplaats om te zien
dat nu ineens heel
langzaam de veel fraaiere
achterkant in het licht
werd gezet. Even rennen,
want wie weet doen ze aan
deze kant ook zo het licht
weer uit. En inderdaad
nadat ik in drie minuten
tijd een paar plaatjes had
geschoten ging ook hier de
stekker eruit en werd het
'vuur' aan de voorkant
weer ontstoken. Toen ben
ik maar gegaan, want je
krijgt er letterlijk het heen-
en-weer van...
De meeste Formule 1
teams hebben inmiddels in
meer of mindere mate
getest met auto's die
voldoen aan de eisen voor
1998. Volgens deze nieuwe
reglementen moeten de
wagens 10% smaller zijn, de
cockpit wordt aan de
voorkant breder en de
banden krijgen voor drie en
achter vier profielsleuven.
Het doel van deze
wijzigingen is het drastisch
beperken van de snelheid in
de bochten. De reacties van
rijders en teams zijn tot nu
toe zeer gemengd en de
praktijk van het volgend
seizoen zal uit moeten
wijzen of de veiligheid er
daadwerkelijk mee gediend
is.
Op de Nürburgring werd
afgelopen weekend de
finale van de STW Cup
verreden. Peugeot-rijder
Laurent Aiello won vanaf
pole-position overtuigend
zowel de sprint als de race
en verzekerde zich daarmee
in zijn tweedejaar van de
titel. BMW-coureur Joachim
Winkelhock, de enige
deelnemer die de Fransman
de titel nog kon ontnemen,
eindigde in de sprint als
derde, achter Aiello's
teammaat Jorg van Ommen
en in de race als tweede.
SF-HT-64
te