7Z7Z 1 WTO Vol met slimmigheden Dikke Citroën Xsara Eindelijk! De Seat Arosa Heen- en-weer u n 0 8 1 3 DAGEN TOT HET JAAR 2000 Bijlage van: DeTilburgse Koerier r1997 pagina 28 Oplage: 103.000 Donderdag 9 oktober 1997 Suzuki Wagon R+ Totaal nieuw SUZUKI Bosscheweg 296 (013) 535 56 55 Lees verder pag. 5 Tony Vos ig- Autotest: Lees verder in dit nummer o.a.: pag. 3 pag. 5 n «>rz leningen GIJSBERS TILBURG BV Opel Corsa 1.0 - 12V Swing Rij-impressie: Daewoo Leganza ers bleken toch steeds groter ichtl in «atde te fase 'an hun ster binnen een scala aan huisvesting, vloers apparte- i luxe koopap- diensten en fa- n maken op het ;en met een ino- r zijn er ver- trporatie met ingen v oor en blijven om kan worden als bij een verzor- ■tandis in zijn «evallen hulp gingshuis. Bo- ■uik maken van ngshuis (zoals winkeltje ten gy nmastiek r zekerheden missie bekijkt heeft. »n lichamelijke trima in hun ei- aan Iran handi- ondersteuning 1 bezit. Wanneer itheren vv ij die id die profijt assingen voor in assistentie FBV heeft in de uswoningen. De doen op profes- othplex is een Mtr een woon landelijke han- guan" net als de ten zijn wel wat verleg wordt nu ders, de Zwijs- bouw van de in een goede in- Jaargang 9 Nummer 38 en het één ■en veel te groot uiizing in het it het dan ooit http:\\www.autogigastore. com email: tonyyos@globe.nl Het ontwerp lijkt in grote lijnen gewoon onder een kopieermachine te zijn gelegd om daarmee enkele procenten te worden vergroot. Maar zo 1R+ srin ;n de meegespoten zijn opgenomen. De ~“t helemaal tot op de »r open en beslaat de ige breedte van de auto, t dak treffen we Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Op het circuit van Zandvoort won Duncan Huisman zowel de finale van het Auto Trader Dutch, als de Euro TC-2000 Finale. De jongere broer van Patrick domineerde het Dutch gedurende het gehele seizoen en werd dan ook de terechte kampioen. Ook in de Euro finale was Duncan een klasse apart. Al in de eerste bocht werd hij door Frans Verschuur de grindbak in geduwd maar met een gehavende BMW begon Huisman aan een prachtige inhaalrace en liet uiteindelijk alle deelnemers achter zich. De autosportactiviteiten van het Franse Citroën zullen zich voor 1998 vooral richten op de Saxo en nieuwe Xsara. De Saxo Cup zal het volgend seizoen in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Spanje en Italië worden verreden, zodat jonge coureurs wederom in staat worden gesteld voor weinig lings aan en de riegels en ren de Wagon De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Deze week 10 tof 12 oktober West-Brabant Rally en Rallysprint 11 tot 15 oktober San Remo WK Rally (I) zondag 12 oktober Formule 1 Grand Prix van Japan op het circuit van Suzuka geld onder optimale condities te racen. Citroën zorgt daarbij voor de algemene organisatie, technische controle, strikte onpartijdigheid en een goedgevulde prijzenpot. Citroën Nederland verwacht 23 rijders waaronder 8 vrouwen plus een gastrijder. In het Franse rallykampioenschap zet Citroën twee Xsara Kit Cars in die zijn gebaseerd op de Xsara Coupé VTS 2.0i 16V. Het motorvermogen is opgepept tot 280 pk bij 8750 tr/min. Ook zal een Saxo Kit Car tijdens deze evenementen aan de start verschijnen met een 210 pk sterke 1,6 liter 16V- motor. wordt als eerste Seat in de VW-fabriek in het Duitse Wolfsburg gemaakt. De basis Arosa 1.0 is voorzien van meegespoten bumpers, vier hoofdsteunen en een toerenteller. Bij de 1.4i komt daarbij nog eens een airbag. ABS en airco staan op de optielijst. Ook biedt Seat op de Arosa twee optiepakketten. De Comfort- versie krijgt in hoogte verstelbare voorstoelen, een simpel is dat toch niet. De Wagon R+ is een totaal nieuwe auto. Hij haal zijn ruimte niet alleen uit de toegenomen lengte en breedte, maar ook uit een grotere hoogte. Passagiers zitten in vergelijking tot een normale personenauto veel meer rechtop en vragen zodoende minder lengte. Typische uiterlijke kenmerken van de Wagon 1 zijn de lichtunits die achter volledig in de meegespoten bumpers zijn opgenomen. De klep gaat helemaal tot op de bumper open en beslaat de volledig Op het a Wie zich de foto's van de Wagon R kan herinneren, ziet in eerste aanblik aan het uiterlijk niet zoveel verschil. Totdat we de Wagon R+ mee de weg opnemen en zien dat hij in verhouding met andere auto's prima meekan. De lengte is toegenomen tot 3,41 meter en de breedte van 1,575 meter is eveneens op Europees niveau gebracht. Komende zondag wordt op het circuit van Suzuka de Grand Prix van Japan verreden, de voorlaatste GP van het seizoen. Er zijn nog twee coureurs die aanspraak kunnen maken op de titel: Jacques Villeneuve en Michael Schumacher. De Canadese Williams-Renault rijder staat tien punten voor en als hij voor de Duitser eindigt is het kampioenschap beslist. Schumacher moet vóór Villeneuve eindigen en liefst winnen om nog een kans op de titel te behouden. Enige tijd geleden kregen we de gelegenheid te rijden met de 'Japanse' Suzuki Wagon R, een mini- ruimtewagen die echter voor Europese begrippen te klein was. De nieuwe Suzuki Wagon R+ is in alle richtingen gegroeid en sluit beter aan op de wensen en eisen van de Europese koper. Tegen einde van het jaar wordt deze slimme auto in één zeer complete uitvoering leverbaar. De slotrace voor de Marlboro Elf Renault Mégane Trophy werd gewonnen door Marcel Alderden. Op de tweede plaats eindigde Donald Molenaar, die daarmee de eerste nationale Mégane kampioen werd. Vorig weekend won de Braziliaan Ricardo Zonta op het circuit van Mugello de negende wedstrijd voor de Internationale Formule 3000 serie, voor de Deen Jason Watt en de Columbiaan Juan Pablo Montoya. Met deze zege is Zonta onbereikbaar geworden voor de concurrentie. standaard railir hoge buitenspie koplampen geve R+ een stoere aanblik. De stootstrips op de flanken zijn in de carrosseriekleur gespoten. De Suzuki Wagon R+ is een grappige auto die in het verkeer absoluut opvalt. De Japanse Wagon R bediende zich van verschillende drie cilinder motoren die door tussenkomst van een berg kleppen, turbo's en intercoolers tot forse vermogens werden opgepept. De Wagon R+ heeft echter een 4 cilinder krachtbron met een inhoud van 996 cc voorzien van vier kleppen per zuiger. De 16-klepper haalt een flink vermogen van 65 pk bij 6500 tr/min en een koppel van 81 Nm bij 3500 tr/min. Via een handgeschakelde vijfbak drijft de motor de voorwielen aan. De krachtbron is onder stadse omstandigheden en op buitenwegen lekker stil en maakt in de verte een sympathiek geluid. Eenmaal op de snelweg loopt het geluidsniveau op, maar dan pas tegen de topsnelheid van 140 km/u. In de carrosserie zijn diverse extra isolatiematerialen aangebracht. afwijkende bekledingsstof en een in delen neerklapbare achterbank. De Electric onderscheidt zich door elektrisch bediende portierruiten en centrale vergrendeling. De 1,4 liter motor heeft standaard een vijfbak, maar kan ook worden besteld met een nieuw ontwikkelde viertraps automaat. Inclusief deze versnellingsbak komt de 1.4i op f.24.595,=. Eind oktober is de nieuwe, compacte Seat Arosa eindelijk op de Nederlandse markt leverbaar. De prijs van de basisversie met 1 liter motor en vijfversnellingsbak was al vastgesteld op f. 19.800,=. Daarnaast wordt een 1,4 liter leverbaar die f.20\800,= gaat kosten. De Seat Arosa meet 3,5 meter en komt technisch voor een belangrijk deel overeen met de Seat Ibiza en VW Polo. De Arosa Vorige week was ik voor enkele dagen in Frankrijk waar ik de Loire-streek had uitgekozen voor een bezoek. Heerlijk even de boel de boel laten, geen telefoon, maar gewoon lekker genieten van mijn favoriete land. Haast kwijlend liep ik door verschillende dorpjes waar de tijd volledig stil lijkt te staan en ik op details als uithangborden en een enkele telefooncel na compleet het idee heb terug te zijn gegaan in de tijd. De Loire-streek is niet alleen bekend vanwege haar wijnen, maar ook door een groot aantal pompeuze kastelen en buitenverblijven. Nu heb ik in een paar dagen tijd maar twee kastelen gezien, waarbij het machtige kasteel van Chambord bij mij een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Ik zal u niet met de cijfers vermoeien, maar dit kasteel is groot en indrukwekkend met zijn gigantische aantal torentjes. Toen ik overdag al fotograferend rond Chambord liep, ontdekte ik diverse halogeenlampen op het gazon, waaruit ik de conclusie trok dat het geheel in de avond en nacht sfeervol verlicht zou moeten zijn. Bij navraag werd dit bevestigd, dus trok ik na het avondeten wederom gewapend met fototoestel en statief naar Chambord voor een tweede bezoek. Helaas was bij aankomst de voorgevel verlicht en omdat men aan die kant met restauratiewerkzaamhede n bezig is, is dit op dit moment de minst aardige aanblik. Toen ik mijn statief had geplaatst en mijn fototoestel had ingesteld, werd plotsklaps het licht uitgedaan. Langzaam stierven de grote halogeen spots weg. Zeer teleurgesteld liep ik weer terug richting parkeerplaats om te zien dat nu ineens heel langzaam de veel fraaiere achterkant in het licht werd gezet. Even rennen, want wie weet doen ze aan deze kant ook zo het licht weer uit. En inderdaad nadat ik in drie minuten tijd een paar plaatjes had geschoten ging ook hier de stekker eruit en werd het 'vuur' aan de voorkant weer ontstoken. Toen ben ik maar gegaan, want je krijgt er letterlijk het heen- en-weer van... De meeste Formule 1 teams hebben inmiddels in meer of mindere mate getest met auto's die voldoen aan de eisen voor 1998. Volgens deze nieuwe reglementen moeten de wagens 10% smaller zijn, de cockpit wordt aan de voorkant breder en de banden krijgen voor drie en achter vier profielsleuven. Het doel van deze wijzigingen is het drastisch beperken van de snelheid in de bochten. De reacties van rijders en teams zijn tot nu toe zeer gemengd en de praktijk van het volgend seizoen zal uit moeten wijzen of de veiligheid er daadwerkelijk mee gediend is. Op de Nürburgring werd afgelopen weekend de finale van de STW Cup verreden. Peugeot-rijder Laurent Aiello won vanaf pole-position overtuigend zowel de sprint als de race en verzekerde zich daarmee in zijn tweedejaar van de titel. BMW-coureur Joachim Winkelhock, de enige deelnemer die de Fransman de titel nog kon ontnemen, eindigde in de sprint als derde, achter Aiello's teammaat Jorg van Ommen en in de race als tweede. SF-HT-64 te

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 29