60 jaar Toyota Motor Corporation Nieuwbouw Russische Blazer Skoda-importeur zorgt voor frisse wind i 1993 M 991-1993 Kwaliteit als basis g> 1B ;IB i herp f! >urg e.o.l en larrie ien! d J ’and ==s ISS 1988-1989 E ,W2;B 3 :r DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 2 oktober 1997 pagina 9 bij Betrouwbaarheid in diverse koopavond 1997 500 le juiste en de i jaar auto 106.000 km ..95.000 km ..54.000 km ..28.000 km ..94.000 km ..60.000 km ..38.000 km 147.000 km ..18.000 km ..80.000 km 89 93 93 93 94 94 94 94 94 87 89 89 91 92 95 95 90 93 93 94 ieder roda's ..12.000 km greep uit Sectie van auto's IG e.o. om hem in i bouwen. 18.950, - 19.950, - 1990 uur. 3-5710641 17.950, - .950,- 14.950, - !mS£ 20.950, - 2ÏS: 17.950,- 19.950, - )97 pagina 8 '94 '94 14.S '94 21 S '94 '89 '92 Vanaf eind volgend jaar zal een jaarproduktie van 50.000 10.950, - 24.950, - SIK: 94 28.950,- 94 26.950,- 27.950, - 37.950, - 42.950, - 21.950, - fabriek in de republiek Tatarstan, Rusland. In 1 zullen er elke maand nog I Blazers worden gemaakt. eenheden worden behaald. John Costin, Executive Director van GM I ntemational Product Center: "We zijn er erg trots op dat we de eerste autofabrikant zijn in dit deel van de wereld. Production, die Toyota Motor Corporation als eerste heeft toegepast. En Toyota's topmerk Lexus is op het gebied van tevredenheid onder klanten in het kritische Amerika al jaren onbereikbaar voor i ander. Kiichiro Toyc ambities werden gerealiseerd. 'Zijn' fabriek bouwt inderdaad de 'beste' auto's ter wereld. Reden voor feestvreugde en de klanten van Toyota zullen daar dit najaar zeker profijt van hebben. Toyota viert het 60-jarig bestaan. De op twee na grootste autofabrikant ter wereld heeft zichzelf een mooi verjaardagscadeau gegeven. Namelijk een heel succesvol modelprogramma met een zojuist geïntroduceerde nieuwe Corolla die nu al een verkoopklapper van jewelste is, en zojuist op de Auto-tentoonstelling van Frankfurt de presentatie van een aantal prototypes die als de slagroom op de verjaardagstaart mogen worden beschouwd. vele gedaantes gebouwd! Toyota werd door haar succes de op twee na grootste autofabrikant ter wereld en verkocht in 1996 in 160 landen meer dan 4,75 miljoen nieuwe auto's. Onderzoek door consumentenorganisaties en officiële instanties maken jaarlijks duidelijk dat er geen meer betrouwbare auto's bestaan dan Toyota's. Het bewijs dat Toyota blijft investeren in de toekomst is onder andere de Lean Multi-kleppen Een doorbraak op technisch gebied betekende in 1985 de IOU grootschalige toepassing van eer multikleppenmotoren in je seriemodellen. Toyota was de eerste autofabrikant ter wereld die zelfs compacte auto's als de Starlet en Corolla standaard met 12- en 16-kleppen motoren uitrustte. Het succes van Toyota bleef wereldwijd groeien. In 1986 resulteerde dat in de vijftig miljoenste Toyota! Ondertussen was een nieuwe doelstelling geformuleerd: Toyota Motor Corporation wilde ook in de absolute topklasse doorbreken. Daartoe werd het merk Lexus geïntroduceerd. De Lexus LS400 en vervolgens de GS300 geven inmiddels de toon aan e Toyota's aardig Op het gebied van design le driekwart miljoen! comfort, afwerking en luctie van de Corolla duurzaamheid. in 1966 droeg er voor een groot Toyota verricht ook op daarop vooruit. In het pand is veel gebruik gemaakt van glas en staal. In de showroom komen alle Skoda-modellen te staan. Klanten kunnen bovendien komen proefrijden precies in de Skoda van hun keuze. We zijn ervan overtuigd dat een Chevrolet Blazer erg populair gaat worden en een belangrijke rol zal gaan spelen in de aanwezigheid van GM in deze regio." Begin volgend jaar moet het nieuwe pand van Skoda- importeur Pon Mobiel in Leusden gereed zijn. Vanaf dat moment worden alle merken uit de VW-groep in I ons land vertegenwoordigd vanuit Leusden, omdat op hetzelfde terrein de I importeurs van Volkswagen, Als gevolg van een joint venture tussen General Motors en Elabuga Automotive Works (ELAZ) rolden onlangs de eerste Chevrolets Blazer van de band van de Yelabuga Audi, Seat en ook Porsche te vinden zijn. Met Skoda wil Pon in het jaar 2000 een marktaandeel bereiken van 1,5 procent. De modellijn van Skoda is er klaar voor met de Felicia in vele varianten en de aantrekkelijke Octavia. Stuk voor stuk auto's die veel waar voor hun geld bieden. Onder Terreinwagen Een gedenkwaardig moment was de komst van een grote geschiedschrijver in 1954: de LandCruiser. Deze oersterke terreinwagen werd al snel over de hele wereld voor de meest uiteenlopende doeleinden ingezet, vanwege zijn uitzonderlijke betrouwbaarheid, nagenoeg onverslijtbare techniek en indrukwekkende terreincapaciteiten. Daardoor werd de Toyota LandCruiser de best verkochte terreinauto ter wereld. Toyota keek steeds meer over de Japanse grens, ging op grootscheepse wijze exporteren en ook in andere «as geboren. Na de tweede wereldoorlog werd een systeem voor kwaliteitscontroles ingevoerd en Toyota's maakten snel naam door hun betrouwbaarheid. De verkoop steeg en er werden meer en meer verschillende modellen uitgebracht. Spectaculaire sportwagens, zoals James Bond's Toyota 2OOÓGT; onverzettelijke terreinwagens als de LandCruiser en compacte modellen als... de Corolla. Inmiddels zijn er al ruim 23,5 miljoen Corolla's in landen fabrieken bouwen. Louwman Parqui was in 1964 één van de eerste in Europa die de toekomstmogelijkheden van Toyota zagen en werd importeur. Werden dat eerste jaar slechts enkele tientallen 'onbekende' Japanse Toyota's verkocht, inmiddels gaat het totale aantal in Nederland verkochte Toyota's aardig richting de driekwart miljoen! De introductie van de Corolla het bewind van een nieuwe directeur wordt hard gewerkt aan een kwaliteitsverbetering van het dealemet. Het doel is een net van 60 bedrijven die ieder jaarlijks tussen de 125 en 150 nieuwe Skoda's gaan verkopen. De nieuwbouw van de Skoda-importeur loopt De historie van Toyota gaat dus terug tot de introductie van de A-modellenlijn in 1937. Toyota zette direct breed in, door naast de personenauto's AA en AB ook met een vrachtwagen en een buschassis te komen. Als eerste autofabrikant bracht Toyota in 1938 het 'just-in- time'-systeem in zijn produktieproces. Van toeleveranciers werd verlangd dat zij onderdelen op ingeplande tijdstippen in een exacte hoeveelheid aanleverden, gebaseerd op de produktie van dat moment. Dat scheelde enorme kosten aan voorraad. Daarmee was Toyota veel collega- fabrikanten zo'n 40 jaar vóór! deel aan bij dat de jaarproduktie van Toyota in 1968 naar 1.000.000 auto's steeg. De jaren '70 stonden i Toyota in het teken van de ontwikkeling van nieuwe techniek, die al snel voor normale personenauto's beschikbaar kwam. Succesnummers als de jeugdige gezinswagen Carina en de Celica, een uitdagende maar betaalbare sportcoupé, completeerden het modellenaanbod van Toyota. De Celica bezorgde Toyota vanwege zijn snelheid en betrouwbaarheid een ontelbaar aantal autosportoverwinningen, waaronder diverse rally wereldkampioenschapstitels. En de kaarsjes? Wat te prototype reed in 1935 en een denken van de vernieuwde jaar later begon de produktie Lexus LS400 en de volledig van het model AA. In nieuwe GS300 die zojuist hun augustus 1937 kreeg de première maakten? fabriek een nieuwe naam. Eind vorige eeuw vond de Toyota Motor Corporation Japanse ondernemer Sakichi was geboren. Toyoda een automatische weefmachine uit. Die bleek zo goed te werken dat in 1929 een Engels bedrijf een enorm bedrag betaalde Europa te mogen Sakichi's zoon Kiichiro mocht met dit geld een nieuw bedrijf opzetten en besloot autofabrikant te worden. Niet zomaar één, nee, hij wilde de fabrikant van de beste auto's ter wereld worden. Z'n eerste milieugebied baanbrekend werk, zoals het construeren van de Lean Burn-motor, die op een zeer arm mengsel kan draaien en derhalve bijzonder spaarzaam met brandstof omspringt. In 1992 werd de motor geschikt bevonden voor serieproduktie en leverbaar in de Carina. Aan actieve en passieve veiligheid wordt al even veel aandacht besteed: Toyota's behoren op dit gebied tot de top in hun klasse. Dat Toyota met zijn modellenaanbod de juiste koers vaart bewijzen de verkoopcijfers wel: tien jaar na de vijftigmiljoenste auto rolde in 1996 het negentigmiljoenste exemplaar de fabriek uit. Het wereldwijde succes van Toyota en het feit dat er al 60 jaar lang vele, vele miljoenen tevreden Toyota-bezitters rondrijden, is zeker reden voor en feestje. Een feestje waarin ue historie centraal staat, maar waarbij ook grote plannen voor de toekomst worden gemaakt. Modellen zullen steeds meer specifiek op hun afzetmarkt worden afgestemd, op technisch gebied wil Toyota zijn vooraanstaande positie handhaven en er zal binnen de hele organisatie nog meer dan ooit rekening gehouden worden met wat de klant wil. Want om die klant draait het immers allemaal. Wat zou Toyota zijn zonder al die miljoenen automobilisten in 160 verschillende landen, die in de grootste Japanse autofabrikant geloven en blijven geloven? Adel verplicht, Toyota heeft voor de toekomst nog veel moois en boeiends in petto! Kwaliteit Toyota werd opgericht in een tijd dat kwaliteit en betrouwbaarheid bij auto's nog een luxe was. De ingenieurs vonden, samen met hun baas, dat het mogelijk moest zijn betaalbare auto's het hoogste kwaliteitsniveau mee te geven. Kwaliteit en betrouwbaarheid gingen de rode draad vormen bij de ontwikkeling van elke nieuwe Toyota die sinds 1937 van de band rolde. Dat leek te leiden tot duurdere produktie, maar met veel efficiëntie, belangrijk minder garantieproblemen en een enorm verkoopsucces wist Toyota toch uitstekende bedrijfsresultaten te behalen. Bovendien kwamen ontelbare tevreden klanten steeds terug, wanneer hun auto aan vervanging toe was. En dat is tot op de dag van vandaag zo gebleven. Hl

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 35