60 jaar Toyota Motor Corporation
Nieuwbouw
Russische Blazer
Skoda-importeur zorgt
voor frisse wind
i
1993
M 991-1993
Kwaliteit als
basis
g>
1B
;IB
i
herp
f!
>urg e.o.l
en
larrie
ien!
d
J
’and
==s
ISS
1988-1989
E
,W2;B
3
:r
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 2 oktober 1997 pagina 9
bij
Betrouwbaarheid
in diverse
koopavond
1997
500
le juiste
en de
i jaar
auto
106.000 km
..95.000 km
..54.000 km
..28.000 km
..94.000 km
..60.000 km
..38.000 km
147.000 km
..18.000 km
..80.000 km
89
93
93
93
94
94
94
94
94
87
89
89
91
92
95
95
90
93
93
94
ieder
roda's
..12.000 km
greep uit
Sectie van
auto's
IG e.o.
om hem in
i bouwen.
18.950, -
19.950, -
1990
uur.
3-5710641
17.950, -
.950,-
14.950, -
!mS£
20.950, -
2ÏS:
17.950,-
19.950, -
)97 pagina 8
'94
'94 14.S
'94 21 S
'94
'89
'92
Vanaf eind volgend jaar zal
een jaarproduktie van 50.000
10.950, -
24.950, -
SIK:
94 28.950,-
94 26.950,-
27.950, -
37.950, -
42.950, -
21.950, -
fabriek in de republiek
Tatarstan, Rusland. In 1
zullen er elke maand nog I
Blazers worden gemaakt.
eenheden worden behaald.
John Costin, Executive
Director van GM I
ntemational Product Center:
"We zijn er erg trots op dat we
de eerste autofabrikant zijn in
dit deel van de wereld.
Production, die Toyota Motor
Corporation als eerste heeft
toegepast. En Toyota's
topmerk Lexus is op het
gebied van tevredenheid
onder klanten in het kritische
Amerika al jaren
onbereikbaar voor i
ander. Kiichiro Toyc
ambities werden
gerealiseerd. 'Zijn' fabriek
bouwt inderdaad de 'beste'
auto's ter wereld.
Reden voor feestvreugde en de klanten van Toyota
zullen daar dit najaar zeker profijt van hebben.
Toyota viert het 60-jarig bestaan. De op twee na
grootste autofabrikant ter wereld heeft zichzelf een
mooi verjaardagscadeau gegeven. Namelijk een
heel succesvol modelprogramma met een zojuist
geïntroduceerde nieuwe Corolla die nu al een
verkoopklapper van jewelste is, en zojuist op de
Auto-tentoonstelling van Frankfurt de presentatie
van een aantal prototypes die als de slagroom op
de verjaardagstaart mogen worden beschouwd.
vele gedaantes gebouwd!
Toyota werd door haar succes
de op twee na grootste
autofabrikant ter wereld en
verkocht in 1996 in 160 landen
meer dan 4,75 miljoen nieuwe
auto's. Onderzoek door
consumentenorganisaties en
officiële instanties maken
jaarlijks duidelijk dat er geen
meer betrouwbare auto's
bestaan dan Toyota's. Het
bewijs dat Toyota blijft
investeren in de toekomst is
onder andere de Lean
Multi-kleppen
Een doorbraak op technisch
gebied betekende in 1985 de IOU
grootschalige toepassing van eer
multikleppenmotoren in je
seriemodellen. Toyota was de
eerste autofabrikant ter
wereld die zelfs compacte
auto's als de Starlet en
Corolla standaard met 12- en
16-kleppen motoren uitrustte.
Het succes van Toyota bleef
wereldwijd groeien. In 1986
resulteerde dat in de vijftig
miljoenste Toyota!
Ondertussen was een nieuwe
doelstelling geformuleerd:
Toyota Motor Corporation
wilde ook in de absolute
topklasse doorbreken.
Daartoe werd het merk Lexus
geïntroduceerd. De Lexus
LS400 en vervolgens de GS300
geven inmiddels de toon aan
e Toyota's aardig Op het gebied van design
le driekwart miljoen! comfort, afwerking en
luctie van de Corolla duurzaamheid.
in 1966 droeg er voor een groot Toyota verricht ook op
daarop vooruit. In het pand is
veel gebruik gemaakt van
glas en staal. In de showroom
komen alle Skoda-modellen
te staan. Klanten kunnen
bovendien komen proefrijden
precies in de Skoda van hun
keuze.
We zijn ervan overtuigd dat
een Chevrolet Blazer erg
populair gaat worden en
een belangrijke rol zal
gaan spelen in de
aanwezigheid van GM in
deze regio."
Begin volgend jaar moet het
nieuwe pand van Skoda-
importeur Pon Mobiel in
Leusden gereed zijn. Vanaf
dat moment worden alle
merken uit de VW-groep in
I ons land vertegenwoordigd
vanuit Leusden, omdat op
hetzelfde terrein de
I importeurs van Volkswagen,
Als gevolg van een joint
venture tussen General
Motors en Elabuga
Automotive Works (ELAZ)
rolden onlangs de eerste
Chevrolets Blazer van de
band van de Yelabuga
Audi, Seat en ook Porsche te
vinden zijn. Met Skoda wil
Pon in het jaar 2000 een
marktaandeel bereiken van
1,5 procent. De modellijn van
Skoda is er klaar voor met de
Felicia in vele varianten en de
aantrekkelijke Octavia. Stuk
voor stuk auto's die veel waar
voor hun geld bieden. Onder
Terreinwagen
Een gedenkwaardig moment
was de komst van een grote
geschiedschrijver in 1954: de
LandCruiser. Deze oersterke
terreinwagen werd al snel
over de hele wereld voor de
meest uiteenlopende
doeleinden ingezet, vanwege
zijn uitzonderlijke
betrouwbaarheid, nagenoeg
onverslijtbare techniek en
indrukwekkende
terreincapaciteiten. Daardoor
werd de Toyota LandCruiser
de best verkochte terreinauto
ter wereld. Toyota keek steeds
meer over de Japanse grens,
ging op grootscheepse wijze
exporteren en ook in andere
«as geboren.
Na de tweede wereldoorlog
werd een systeem voor
kwaliteitscontroles ingevoerd
en Toyota's maakten snel
naam door hun
betrouwbaarheid. De verkoop
steeg en er werden meer en
meer verschillende modellen
uitgebracht. Spectaculaire
sportwagens, zoals James
Bond's Toyota 2OOÓGT;
onverzettelijke terreinwagens
als de LandCruiser en
compacte modellen als... de
Corolla. Inmiddels zijn er al
ruim 23,5 miljoen Corolla's in
landen fabrieken bouwen.
Louwman Parqui was in
1964 één van de eerste in
Europa die de
toekomstmogelijkheden van
Toyota zagen en werd
importeur. Werden dat eerste
jaar slechts enkele tientallen
'onbekende' Japanse Toyota's
verkocht, inmiddels gaat het
totale aantal in Nederland
verkochte Toyota's aardig
richting de driekwart miljoen!
De introductie van de Corolla
het bewind van een nieuwe
directeur wordt hard gewerkt
aan een
kwaliteitsverbetering van het
dealemet. Het doel is een net
van 60 bedrijven die ieder
jaarlijks tussen de 125 en 150
nieuwe Skoda's gaan
verkopen. De nieuwbouw van
de Skoda-importeur loopt
De historie van Toyota gaat
dus terug tot de introductie
van de A-modellenlijn in 1937.
Toyota zette direct breed in,
door naast de personenauto's
AA en AB ook met een
vrachtwagen en een
buschassis te komen. Als
eerste autofabrikant bracht
Toyota in 1938 het 'just-in-
time'-systeem in zijn
produktieproces. Van
toeleveranciers werd
verlangd dat zij onderdelen
op ingeplande tijdstippen in
een exacte hoeveelheid
aanleverden, gebaseerd op
de produktie van dat moment.
Dat scheelde enorme kosten
aan voorraad. Daarmee was
Toyota veel collega-
fabrikanten zo'n 40 jaar vóór!
deel aan bij dat de
jaarproduktie van Toyota in
1968 naar 1.000.000 auto's
steeg. De jaren '70 stonden i
Toyota in het teken van de
ontwikkeling van nieuwe
techniek, die al snel voor
normale personenauto's
beschikbaar kwam.
Succesnummers als de
jeugdige gezinswagen Carina
en de Celica, een uitdagende
maar betaalbare sportcoupé,
completeerden het
modellenaanbod van Toyota.
De Celica bezorgde Toyota
vanwege zijn snelheid en
betrouwbaarheid een
ontelbaar aantal
autosportoverwinningen,
waaronder diverse rally
wereldkampioenschapstitels.
En de kaarsjes? Wat te prototype reed in 1935 en een
denken van de vernieuwde jaar later begon de produktie
Lexus LS400 en de volledig van het model AA. In
nieuwe GS300 die zojuist hun augustus 1937 kreeg de
première maakten? fabriek een nieuwe naam.
Eind vorige eeuw vond de Toyota Motor Corporation
Japanse ondernemer Sakichi was geboren.
Toyoda een automatische
weefmachine uit. Die bleek zo
goed te werken dat in 1929 een
Engels bedrijf een enorm
bedrag betaalde
Europa te mogen
Sakichi's zoon Kiichiro mocht
met dit geld een nieuw bedrijf
opzetten en besloot
autofabrikant te worden. Niet
zomaar één, nee, hij wilde de
fabrikant van de beste auto's
ter wereld worden. Z'n eerste
milieugebied baanbrekend
werk, zoals het construeren
van de Lean Burn-motor, die
op een zeer arm mengsel kan
draaien en derhalve bijzonder
spaarzaam met brandstof
omspringt. In 1992 werd de
motor geschikt bevonden voor
serieproduktie en leverbaar
in de Carina. Aan actieve en
passieve veiligheid wordt al
even veel aandacht besteed:
Toyota's behoren op dit
gebied tot de top in hun
klasse. Dat Toyota met zijn
modellenaanbod de juiste
koers vaart bewijzen de
verkoopcijfers wel: tien jaar
na de vijftigmiljoenste auto
rolde in 1996 het
negentigmiljoenste
exemplaar de fabriek uit. Het
wereldwijde succes van
Toyota en het feit dat er al 60
jaar lang vele, vele miljoenen
tevreden Toyota-bezitters
rondrijden, is zeker reden voor
en feestje. Een feestje waarin
ue historie centraal staat,
maar waarbij ook grote
plannen voor de toekomst
worden gemaakt. Modellen
zullen steeds meer specifiek
op hun afzetmarkt worden
afgestemd, op technisch
gebied wil Toyota zijn
vooraanstaande positie
handhaven en er zal binnen
de hele organisatie nog meer
dan ooit rekening gehouden
worden met wat de klant wil.
Want om die klant draait het
immers allemaal. Wat zou
Toyota zijn zonder al die
miljoenen automobilisten in
160 verschillende landen, die
in de grootste Japanse
autofabrikant geloven en
blijven geloven? Adel
verplicht, Toyota heeft voor de
toekomst nog veel moois en
boeiends in petto!
Kwaliteit
Toyota werd opgericht in een
tijd dat kwaliteit en
betrouwbaarheid bij auto's
nog een luxe was. De
ingenieurs vonden, samen
met hun baas, dat het
mogelijk moest zijn
betaalbare auto's het hoogste
kwaliteitsniveau mee te
geven. Kwaliteit en
betrouwbaarheid gingen de
rode draad vormen bij de
ontwikkeling van elke nieuwe
Toyota die sinds 1937 van de
band rolde. Dat leek te leiden
tot duurdere produktie, maar
met veel efficiëntie,
belangrijk minder
garantieproblemen en een
enorm verkoopsucces wist
Toyota toch uitstekende
bedrijfsresultaten te behalen.
Bovendien kwamen ontelbare
tevreden klanten steeds
terug, wanneer hun auto aan
vervanging toe was. En dat is
tot op de dag van vandaag zo
gebleven.
Hl