Jaguar
I
D
Nieuwe Lexus GS300
Renault Grand Espace
XJ8
y o 8 4 1
Gewogen
gemiddelde
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
Testje
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
197 pagina 22
Donderdag 11 september 1997
koppel
van 393
ik te
ide
spsne
rekt ii
Lees verder op pagina 5
Tony Vos
IAA Frankfurt
Lees verder
barst van de primeurs
in dit nummer
o.a.:
pag. 3
pag. 9
I
Rij-impressie:
Citroën Xsara
Jaargang 9
Nummer 35
http:Wwww.autogigastore.com
e-mail: tonyvos@globe.nl
rzijn
een
Ook 2
invul
gepc
de si
ged<
best
dertiende
-- '’—mule
Allerhande soorten
bladen}
de regel
psychok
Na het!
Bij Jaguar zijn de 6- en 12-cilinders exit!
Vanaf nu wordt in de XK8 coupé en convertible en
.de XJ saloons uitsluitend nog de splinternieuwe
V8 krachtbron aangeboden. Bij de nieuwe XJ8 is er
de keuze uit twee cilinderinhouden en als topversie
de supercharger. Kortom, automobilisme
op een hoog niveau.
armale
ichtiger
Supercharger
De lichtmetalen krachtbron
met 4 kleppen per cilinder
levert met 4 liter inhoud j
waarden die we van de XK8
kennen. Het maximale
vermogen van 290 pk is bij
6100 tr/min volledig
beschikbaar en het koppel
bereikt zijn waarde van 393
Nm bij 4250 tr/min.
De achterwielen worden
aangedreven via een
vijftraps automaat die in
samenwerking met specialist
ZF werd ontwikkeld. De 1730
kg wegende XJ8 4.0 haalt een
topsnelheid van 240 km/u en
trekt in 7,3 seconden naar de
100 km/u. De motor is stil,
krachtig en zeer comfortabel.
Er kan zowel rustig en soepel
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m. D .A.T.O.
en verschijnt in geheel Tilburg,
Goirle, Riel, Loon op Zand, Uden-
hout, Berkel Enschot, Oisterwijk,
Moergestel en Hilvarenbeek.
fraai in het ontwerp
opgenomen. De Grand Espace
weegt slechts 40 kg meer
dan de korte versie.
De lengtetoename komt voor
een belangrijk deel ten goede
aan de bagageruimte die nu
520 liter groot is bij gebruik
door 7 personen. Verder
de kleinere opbergvakke
met name in de laadruimte
groter geworden.
Uiteraard is de rest van de
uitrusting overgenomen van
de bestaande Espace.
Met een prachtige
overwinning in de dertier.J-
ronde van het Britse Formu,,
Ford kampioenschap
behaalde Maasdijker Jacky
van der Ende op het circuit
van Brands Hatch de titel
in deze klasse.
Afgelopen zondag
behaalde de Schot David
Coulthard op het circuit van
Monza zijn derde Grand Prix
zege. De McLaren-Mercedes
rijder startte vanuit zesde
positie als een komeet en
sloot bij het ingaan van de
eerste chicane al in tweede
positie achter de van pole
vertrokken Jean Alesi aan.
Na die snelle opening
veranderde er echter
nauwelijks iets meer omdat
inhalen op het supersnelle
circuit ónmogelijk bleek.
Halverwege de race gingen
Alesi en Coulthard
gelijktijdig naar de pits en
het feit dat de McLaren
monteurs hun werk precies
één seconde sneller deden
dan hun Benetton collega's
besliste de wedstrijd in het
voordeel van Coulthard.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Control zijn verenigd in het
Vehicle Stability Control en
deze garandeert een
maximale stabiliteit en
optimale aandrijving.
Het resultaat van al deze
technieken: een top van
230 km/u en acceleratie van
0 tot 100 km/u in 7,2 seconden.
Nieuw is verder de double
wishbone achterwielophan-
ging. De auto is uitgerust met
twee airbags, side-bags,
airco, audio-installatie en
wordt vanzelfsprekend
geleverd met 3 jaar volledige
garantie. Rond de jaarwisse
ling wordt de nieuwe Lexus
GS300 in Nederland verwacht.
Op het warme en stoffige
circuit van Laguna Seca in
Califomië behaalde de
Italiaanse oud Formule 1
coureur Alessandro Zanardi
de PPG CART titel.
In de voorlaatste race van
het seizoen finishte Alex,
zoals hij door de Amerikanen
genoemd wordt, op de derde
plaats terwijl Gil de Ferran
niet verder kwam dan de
vijfde plek. Het was
overigens dubbel feest voor
het team van Chip Ganassi
want Jimmy Vasser, de
kampioen van vorig jaar en
teammaat van Zanardi,
wist de race te winnen.
Het leveringsprogramma van
de nieuwe Renault Espace
wordt zeer binnenkort
uitgebreid met een verlengde
versie, de Grand Espace.
De lengte van deze nieuwe
variant neemt met
27 centimeter toe tot 4,78
meter. Deze toename wordt
keurig verdeeld over de
wielbasis die 17 centimeter
groter is geworden en de
achteroverhang die met
10 centimeter werd verlengd.
Daardoor is de grotere lengte
dat de chromen lijst rond de
zijruiten wordt doorgetrokken
over de C-stijl. De wielbasis is
langer geworden en de voor-
en achteroverhang juist
korter. Ook de totale lengte
nam iets af. De interieur- en
bagageruimte echter namen
weer toe. De motor is een
soepele 3 liter 6 cilinder met
24 kleppen en een vermogen
van 222 pk bij 5800 tr/min.
Bij 3800 tr/min wordt het
maximale koppel van 298 Nm
bereikt. De achterwielen
worden aangedreven via een
vijftraps automaat met
volledig elektronische
sturing. ABS en Traction
Maar ook de achterste
passagiers profiteren van
de grotere carrosserie.
Verder vroeg de langere koets
een specifieke afstemming
van het onderstel. Renault
gaat de Grand Espace in
Nederland leveren vanaf
januari 1998 met twee
motoren: de 2 liter benzine
van 115 pk en de net zo
krachtige 2,2 liter 12-kleppen
turbodiesel.
De 3 liter V6 is in eerste
instantie nog niet voorzien.
Hout en leer
De traditionele waardes van
Jaguar en Daimler zijn in het
interieur weer allemaal terug
te vinden. Zo zijn dashboard
en portierpanelen van fraaie
houten panelen voorzien en
zijn voorstoelen en
achterbank met leer bekleed.
Het dashboard is totaal
vernieuwd. Vloeiende vormen
voeren de boventoon, terwijl
de drie afzonderlijke ronde
klokken uit de XK8 bekend
zijn. De voorstoelen kunnen
nu 20 millimeter meer
verschuiven, waardoor de
beenruimte voorin toeneemt.
In de zevende race van
het Japanse Formule 3
kampioenschap op het
circuit van Nishi Sendai
behaalde Haarlemmer
Tom Coronel zijn vijfde
seizoenszege voor het
team van TOM's Toyota.
Coronel reed overigens mac
zes van de zeven wedstrijde:
want de zesde race liet hij
schieten om deel te kunnen
nemen aan de Marlboro
Masters die hij ook won.
De titel kan Tom nu haast
niet meer ontgaan en
daarmee heeft hij zich dit
jaar behoorlijk in de
internationale kijker
gereden.
In relatief korte tijd heeft het
Japanse Lexus zich een vaste
positie verworven in de
automobiele topklasse tussen
met name Duitse en Engelse
concurrenten. Het is daarom
ook niet verwonderlijk dat
Lexus de nieuwe GS300 juist
op de IAA in het Duitse
Frankfurt presenteert.
Alhoewel de nieuweling nog
duidelijk aan zijn voorganger
doet denken, is de volledige
carrosserie gewijzigd.
Direct in het oog springen de
dubbele afzonderlijke
koplampen en een vrijwel
gelijke vormgeving van de
achterlichten. Ook aardig is
i publiceren met
ilmaat van de klok
ologische testjes.
beantwoorden van
enkele tientallen vragen
weet men u te vertellen
of u een romantisch type
bent, een meer jachtig
karakter heeft, meer of
minder makkelijk te
verleiden bent etc.
zijn er dergelijke
iloefeningen
waarmee uw
verkeersgedrag wordt
bepaald. Een grote
landelijke advertentie
van Honda laat een
vergelijkbare test zien.
In totaal worden er
21 vragen gesteld die
uiteindelijk leiden tot de
juiste Honda die bij u
past. Toen ik de kop
"Op wat voor type val jij?"
zag staan, ben ik meteen
gaan invullen. De eerste
vraag luidt: "Je bent
geïnteresseerd in puur
rijplezier en in technisch
hoogstaande auto's met
fantastisch rijgedrag?"
Daarop antwoord ik met
een volmondig 'ja'.
Daarna wordt gevraagd
of ik een muziekliefheb
ber ben. En omdat ik niet
een freak ben, kom ik via
de nee-optie bij de vraag
of ik graag fris en
geconcentreerd achter
het stuur zit. Natuurlijk is
dat het geval en
vervolgens wordt mij
gevraagd of ik van een
aangenaam constante
temperatuur houd.
Natuurlijk! Aanbeland bij
vraag 9 wordt gesteld dat
ik er voor ben om van een
aangenaam prijsvoordeel
gebruik te maken.
Nu ben ik niet het type
dat persé voor een
dubbeltje op de eerste
rang wil zitten, dus
beantwoord ik deze vraag
met 'nee'. En dat had ik
niet moeten doen, want
daarmee prik ik meteen
door de vragenlijst heen.
Bij deze vraag is niet
eens de mogelijkheid
geschapen om 'nee' te
antwoorden. Betekent dat
dan automatisch dat er
voor mij geen geschikte
Honda bestaat? Maar als
ik de advertentie nader
bestudeer blijken er meer
vragen in te staan
waarop niet negatief
geantwoord kan worden.
Wie overigens alles met
'nee' beantwoord wordt
veel plezier gewenst met
de rest van de krant...
Michael Schumacher kon in
zijn Ferrari niet meekomen
met de snelsten maar wist
desondanks op de zesde
plaats te eindigen, vlak
achter zijn concurrent
Jacques Villeneuve, op wie
hij dus een puntje in moest
leveren. Het verschil tussen
de Duitser en de Canadees
bedraagt nu tien punten.
Voor Jos Verstappen was het
wederom een zwart
weekend. Na twaalf ronden
ging er iets kapot in de
versnellingsbak waardoor
de Limburger alleen nog
maar over de vijfde
versnelling beschikte en zijn
bolide gefrustreerd in de
pitbox moest parkeren.
De Amsterdam Rallysprint
werd een overwinning
voor Ford Escort rijder
Bert de Jong.
Deze week zondag
14 september FIA GT serie
te Donington Park (GB)
Internationale autoraces op
het Circuit Park Zandvoort
De nieuwe V8-motor werd in
oktober vorig jaar voor het
eerst in de XK8
geïntroduceerd. En in het
afgelopen jaar zijn er zo'n
uitstekende ervaringen mee
opgedaan, dat deze motor in
het volledige programma
wordt doorgevoerd.
koets meer stijfheid mee te
geven. De veranderingen in
het interieur vallen echter des
te meer op.
onderstelaf stemming van
deze verlengde auto's is
nadrukkelijk op comfort
gericht en daardoor maken
ze een andere indruk.
De huidige Jaguar XJ werd in
1994 gepresenteerd en
daarom waren er weinig
uiterlijke wijzigingen nodig
om de auto up-to-date te
houden. Ze beperken zich tot
licht gewijzigde bumpers,
heldere koplampen en
nieuwe ontwerpen
lichtmetalen velgen.
De koplampen hebben niet
alleen een grotere
lichtopbrengst, maar
schakelen zich automatisch
in als het donker wordt.
De carrosserie lijkt identiel
zijn. Toch is 30 procent van i
gebruikte metalen delen
veranderd.
Deels om de V8 te kunnen
herbergen en een deel om de
Comfort
De Jaguar XJR haalt een
electronisch afgeregelde
topsnelheid van 250 km/u en
heeft voor de flitsende
beweging naar 100 km/u niet
langer dan 5,6 seconden
Op het circuit van Lahr
won BMW rijder Joachim
Winkelhock de voorlaatste
race van de Duitse STW Cup.
Laurent Aiello kwam voor
Peugeot niet verder dan een
tweede plaats in de sprint en
viel in de race uit.
De voorsprong van de
Fransman op Winkelhock is
nu geslonken tot dertig
punten en de STW Cup zal
dus beslist worden tijdens
een ongetwijfeld spannende
finale op de Nürburgring.
nodig. Rijdend in die XJR valt
niet alleen het enorme
krachtspotentieel op, maar
ook de rust waarmee dat alles
gepaard gaat. De brom van
de supercharger is veel meer
gedempt dan bij de
bestaande XJR. Het is bijna
*- geloven hoe snel de
over 's heren wegen
beweegt. En hoe makkelijk
men snel kan rijden, zonder
dat men het in de gaten heeft.
Overigens is de XJR in
vergelijking met de nor
4 liter wel wat zenuwac
en dat komt voor een deel
door de specifieke
afstemming van het
onderstel. Naast de diverse
Jaguar-uitvoeringen zijn er
ook twee Daimlers van de
partij. De Daimler V8 heeft de
genoemde 4 liter en als
topversie is er de Daimler
Super V8. De
gereden worden als sportief
en agressief. De automaat
heeft een knopje waarmee
de sportstand kan worden
ingeschakeld. Nieuw is de
versie met 3,2 liter inhoud,
voortaan de basismotor in het
Jaguar-programma.
Deze motor is nog steeds
royaal toebedeeld met een
vermogen van 240 pk bij r"r'’
tr/min en een koppel v~*.
Nm bij 4350 tr/min. De iets
lichtere auto haalt 225 km/u
en heeft 8,5 seconden nodig
voor het bekende sprintje.
In principe kunnen we stellen
dat de basismotor zeker
onder Nederlandse
omstandigheden, maar ook
daarbuiten meer dan
gemiddeld presteert en wat
betreft kracht en souplesse
nauwelijks voor zijn grotere
broer onder doet.
Wie maximale prestaties van
een Jaguar wil, doet er
verstandig aan de nieuwe
XJR te kiezen. In deze roofkat
zit de 4 liter V8 voorzien van
een supercharger, ofwel een
mechanische turbo die
eigenlijk over het volledige
toerenbereik van de motor
zijn partijtje meeblaast.
- De invloed van deze techniek
i van 240 pk bij 6350 is makkelijk te illustreren,
sen koppel van 316 De motor komt namelijk tot
een vermogen van 370 pk bij
6150 tr/min terwijl het koppel
een haast ongelofelijke
waarde bereikt van 525 Nm bij niet te gelover
3600 tr/min. Om deze krachten XJR zich over 's
probleemloos op de wielen
over te kunnen brengen, koopt
Jaguar speciaal voor de
Supercharger een vijftraps
automaat in bij Mercedes, die
'das Haus' zelf gebruikt in de
12 cilinders.
461 HL 92