Jaguar I D Nieuwe Lexus GS300 Renault Grand Espace XJ8 y o 8 4 1 Gewogen gemiddelde DAGEN TOT HET JAAR 2000 Testje Bijlage van: De Tilburgse Koerier 197 pagina 22 Donderdag 11 september 1997 koppel van 393 ik te ide spsne rekt ii Lees verder op pagina 5 Tony Vos IAA Frankfurt Lees verder barst van de primeurs in dit nummer o.a.: pag. 3 pag. 9 I Rij-impressie: Citroën Xsara Jaargang 9 Nummer 35 http:Wwww.autogigastore.com e-mail: tonyvos@globe.nl rzijn een Ook 2 invul gepc de si ged< best dertiende -- '’—mule Allerhande soorten bladen} de regel psychok Na het! Bij Jaguar zijn de 6- en 12-cilinders exit! Vanaf nu wordt in de XK8 coupé en convertible en .de XJ saloons uitsluitend nog de splinternieuwe V8 krachtbron aangeboden. Bij de nieuwe XJ8 is er de keuze uit twee cilinderinhouden en als topversie de supercharger. Kortom, automobilisme op een hoog niveau. armale ichtiger Supercharger De lichtmetalen krachtbron met 4 kleppen per cilinder levert met 4 liter inhoud j waarden die we van de XK8 kennen. Het maximale vermogen van 290 pk is bij 6100 tr/min volledig beschikbaar en het koppel bereikt zijn waarde van 393 Nm bij 4250 tr/min. De achterwielen worden aangedreven via een vijftraps automaat die in samenwerking met specialist ZF werd ontwikkeld. De 1730 kg wegende XJ8 4.0 haalt een topsnelheid van 240 km/u en trekt in 7,3 seconden naar de 100 km/u. De motor is stil, krachtig en zeer comfortabel. Er kan zowel rustig en soepel De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D .A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Uden- hout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. fraai in het ontwerp opgenomen. De Grand Espace weegt slechts 40 kg meer dan de korte versie. De lengtetoename komt voor een belangrijk deel ten goede aan de bagageruimte die nu 520 liter groot is bij gebruik door 7 personen. Verder de kleinere opbergvakke met name in de laadruimte groter geworden. Uiteraard is de rest van de uitrusting overgenomen van de bestaande Espace. Met een prachtige overwinning in de dertier.J- ronde van het Britse Formu,, Ford kampioenschap behaalde Maasdijker Jacky van der Ende op het circuit van Brands Hatch de titel in deze klasse. Afgelopen zondag behaalde de Schot David Coulthard op het circuit van Monza zijn derde Grand Prix zege. De McLaren-Mercedes rijder startte vanuit zesde positie als een komeet en sloot bij het ingaan van de eerste chicane al in tweede positie achter de van pole vertrokken Jean Alesi aan. Na die snelle opening veranderde er echter nauwelijks iets meer omdat inhalen op het supersnelle circuit ónmogelijk bleek. Halverwege de race gingen Alesi en Coulthard gelijktijdig naar de pits en het feit dat de McLaren monteurs hun werk precies één seconde sneller deden dan hun Benetton collega's besliste de wedstrijd in het voordeel van Coulthard. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Control zijn verenigd in het Vehicle Stability Control en deze garandeert een maximale stabiliteit en optimale aandrijving. Het resultaat van al deze technieken: een top van 230 km/u en acceleratie van 0 tot 100 km/u in 7,2 seconden. Nieuw is verder de double wishbone achterwielophan- ging. De auto is uitgerust met twee airbags, side-bags, airco, audio-installatie en wordt vanzelfsprekend geleverd met 3 jaar volledige garantie. Rond de jaarwisse ling wordt de nieuwe Lexus GS300 in Nederland verwacht. Op het warme en stoffige circuit van Laguna Seca in Califomië behaalde de Italiaanse oud Formule 1 coureur Alessandro Zanardi de PPG CART titel. In de voorlaatste race van het seizoen finishte Alex, zoals hij door de Amerikanen genoemd wordt, op de derde plaats terwijl Gil de Ferran niet verder kwam dan de vijfde plek. Het was overigens dubbel feest voor het team van Chip Ganassi want Jimmy Vasser, de kampioen van vorig jaar en teammaat van Zanardi, wist de race te winnen. Het leveringsprogramma van de nieuwe Renault Espace wordt zeer binnenkort uitgebreid met een verlengde versie, de Grand Espace. De lengte van deze nieuwe variant neemt met 27 centimeter toe tot 4,78 meter. Deze toename wordt keurig verdeeld over de wielbasis die 17 centimeter groter is geworden en de achteroverhang die met 10 centimeter werd verlengd. Daardoor is de grotere lengte dat de chromen lijst rond de zijruiten wordt doorgetrokken over de C-stijl. De wielbasis is langer geworden en de voor- en achteroverhang juist korter. Ook de totale lengte nam iets af. De interieur- en bagageruimte echter namen weer toe. De motor is een soepele 3 liter 6 cilinder met 24 kleppen en een vermogen van 222 pk bij 5800 tr/min. Bij 3800 tr/min wordt het maximale koppel van 298 Nm bereikt. De achterwielen worden aangedreven via een vijftraps automaat met volledig elektronische sturing. ABS en Traction Maar ook de achterste passagiers profiteren van de grotere carrosserie. Verder vroeg de langere koets een specifieke afstemming van het onderstel. Renault gaat de Grand Espace in Nederland leveren vanaf januari 1998 met twee motoren: de 2 liter benzine van 115 pk en de net zo krachtige 2,2 liter 12-kleppen turbodiesel. De 3 liter V6 is in eerste instantie nog niet voorzien. Hout en leer De traditionele waardes van Jaguar en Daimler zijn in het interieur weer allemaal terug te vinden. Zo zijn dashboard en portierpanelen van fraaie houten panelen voorzien en zijn voorstoelen en achterbank met leer bekleed. Het dashboard is totaal vernieuwd. Vloeiende vormen voeren de boventoon, terwijl de drie afzonderlijke ronde klokken uit de XK8 bekend zijn. De voorstoelen kunnen nu 20 millimeter meer verschuiven, waardoor de beenruimte voorin toeneemt. In de zevende race van het Japanse Formule 3 kampioenschap op het circuit van Nishi Sendai behaalde Haarlemmer Tom Coronel zijn vijfde seizoenszege voor het team van TOM's Toyota. Coronel reed overigens mac zes van de zeven wedstrijde: want de zesde race liet hij schieten om deel te kunnen nemen aan de Marlboro Masters die hij ook won. De titel kan Tom nu haast niet meer ontgaan en daarmee heeft hij zich dit jaar behoorlijk in de internationale kijker gereden. In relatief korte tijd heeft het Japanse Lexus zich een vaste positie verworven in de automobiele topklasse tussen met name Duitse en Engelse concurrenten. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat Lexus de nieuwe GS300 juist op de IAA in het Duitse Frankfurt presenteert. Alhoewel de nieuweling nog duidelijk aan zijn voorganger doet denken, is de volledige carrosserie gewijzigd. Direct in het oog springen de dubbele afzonderlijke koplampen en een vrijwel gelijke vormgeving van de achterlichten. Ook aardig is i publiceren met ilmaat van de klok ologische testjes. beantwoorden van enkele tientallen vragen weet men u te vertellen of u een romantisch type bent, een meer jachtig karakter heeft, meer of minder makkelijk te verleiden bent etc. zijn er dergelijke iloefeningen waarmee uw verkeersgedrag wordt bepaald. Een grote landelijke advertentie van Honda laat een vergelijkbare test zien. In totaal worden er 21 vragen gesteld die uiteindelijk leiden tot de juiste Honda die bij u past. Toen ik de kop "Op wat voor type val jij?" zag staan, ben ik meteen gaan invullen. De eerste vraag luidt: "Je bent geïnteresseerd in puur rijplezier en in technisch hoogstaande auto's met fantastisch rijgedrag?" Daarop antwoord ik met een volmondig 'ja'. Daarna wordt gevraagd of ik een muziekliefheb ber ben. En omdat ik niet een freak ben, kom ik via de nee-optie bij de vraag of ik graag fris en geconcentreerd achter het stuur zit. Natuurlijk is dat het geval en vervolgens wordt mij gevraagd of ik van een aangenaam constante temperatuur houd. Natuurlijk! Aanbeland bij vraag 9 wordt gesteld dat ik er voor ben om van een aangenaam prijsvoordeel gebruik te maken. Nu ben ik niet het type dat persé voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, dus beantwoord ik deze vraag met 'nee'. En dat had ik niet moeten doen, want daarmee prik ik meteen door de vragenlijst heen. Bij deze vraag is niet eens de mogelijkheid geschapen om 'nee' te antwoorden. Betekent dat dan automatisch dat er voor mij geen geschikte Honda bestaat? Maar als ik de advertentie nader bestudeer blijken er meer vragen in te staan waarop niet negatief geantwoord kan worden. Wie overigens alles met 'nee' beantwoord wordt veel plezier gewenst met de rest van de krant... Michael Schumacher kon in zijn Ferrari niet meekomen met de snelsten maar wist desondanks op de zesde plaats te eindigen, vlak achter zijn concurrent Jacques Villeneuve, op wie hij dus een puntje in moest leveren. Het verschil tussen de Duitser en de Canadees bedraagt nu tien punten. Voor Jos Verstappen was het wederom een zwart weekend. Na twaalf ronden ging er iets kapot in de versnellingsbak waardoor de Limburger alleen nog maar over de vijfde versnelling beschikte en zijn bolide gefrustreerd in de pitbox moest parkeren. De Amsterdam Rallysprint werd een overwinning voor Ford Escort rijder Bert de Jong. Deze week zondag 14 september FIA GT serie te Donington Park (GB) Internationale autoraces op het Circuit Park Zandvoort De nieuwe V8-motor werd in oktober vorig jaar voor het eerst in de XK8 geïntroduceerd. En in het afgelopen jaar zijn er zo'n uitstekende ervaringen mee opgedaan, dat deze motor in het volledige programma wordt doorgevoerd. koets meer stijfheid mee te geven. De veranderingen in het interieur vallen echter des te meer op. onderstelaf stemming van deze verlengde auto's is nadrukkelijk op comfort gericht en daardoor maken ze een andere indruk. De huidige Jaguar XJ werd in 1994 gepresenteerd en daarom waren er weinig uiterlijke wijzigingen nodig om de auto up-to-date te houden. Ze beperken zich tot licht gewijzigde bumpers, heldere koplampen en nieuwe ontwerpen lichtmetalen velgen. De koplampen hebben niet alleen een grotere lichtopbrengst, maar schakelen zich automatisch in als het donker wordt. De carrosserie lijkt identiel zijn. Toch is 30 procent van i gebruikte metalen delen veranderd. Deels om de V8 te kunnen herbergen en een deel om de Comfort De Jaguar XJR haalt een electronisch afgeregelde topsnelheid van 250 km/u en heeft voor de flitsende beweging naar 100 km/u niet langer dan 5,6 seconden Op het circuit van Lahr won BMW rijder Joachim Winkelhock de voorlaatste race van de Duitse STW Cup. Laurent Aiello kwam voor Peugeot niet verder dan een tweede plaats in de sprint en viel in de race uit. De voorsprong van de Fransman op Winkelhock is nu geslonken tot dertig punten en de STW Cup zal dus beslist worden tijdens een ongetwijfeld spannende finale op de Nürburgring. nodig. Rijdend in die XJR valt niet alleen het enorme krachtspotentieel op, maar ook de rust waarmee dat alles gepaard gaat. De brom van de supercharger is veel meer gedempt dan bij de bestaande XJR. Het is bijna *- geloven hoe snel de over 's heren wegen beweegt. En hoe makkelijk men snel kan rijden, zonder dat men het in de gaten heeft. Overigens is de XJR in vergelijking met de nor 4 liter wel wat zenuwac en dat komt voor een deel door de specifieke afstemming van het onderstel. Naast de diverse Jaguar-uitvoeringen zijn er ook twee Daimlers van de partij. De Daimler V8 heeft de genoemde 4 liter en als topversie is er de Daimler Super V8. De gereden worden als sportief en agressief. De automaat heeft een knopje waarmee de sportstand kan worden ingeschakeld. Nieuw is de versie met 3,2 liter inhoud, voortaan de basismotor in het Jaguar-programma. Deze motor is nog steeds royaal toebedeeld met een vermogen van 240 pk bij r"r'’ tr/min en een koppel v~*. Nm bij 4350 tr/min. De iets lichtere auto haalt 225 km/u en heeft 8,5 seconden nodig voor het bekende sprintje. In principe kunnen we stellen dat de basismotor zeker onder Nederlandse omstandigheden, maar ook daarbuiten meer dan gemiddeld presteert en wat betreft kracht en souplesse nauwelijks voor zijn grotere broer onder doet. Wie maximale prestaties van een Jaguar wil, doet er verstandig aan de nieuwe XJR te kiezen. In deze roofkat zit de 4 liter V8 voorzien van een supercharger, ofwel een mechanische turbo die eigenlijk over het volledige toerenbereik van de motor zijn partijtje meeblaast. - De invloed van deze techniek i van 240 pk bij 6350 is makkelijk te illustreren, sen koppel van 316 De motor komt namelijk tot een vermogen van 370 pk bij 6150 tr/min terwijl het koppel een haast ongelofelijke waarde bereikt van 525 Nm bij niet te gelover 3600 tr/min. Om deze krachten XJR zich over 's probleemloos op de wielen over te kunnen brengen, koopt Jaguar speciaal voor de Supercharger een vijftraps automaat in bij Mercedes, die 'das Haus' zelf gebruikt in de 12 cilinders. 461 HL 92

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 23