Volvo S40 en V40 T4 is 33 Bescheidenheid troef Volkswagen Golf Boiten/Van Stiphout geconfronteerd met pechreeks Kleine Hyundai heel Atos Roestgarantie Audi naar 12 jaar -i jl t. VAN ROOSMALEN D )0T EL GM KERS Bé ïwn DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 28 augustus 1997 pagina 5 97 pagina 4 .1996 .1996 .1997 itisch in de loper obilii voor dat het fr i afwijkende ui Uiteraard kan Vervolg van pagina 1 etrek Het Itot RIJF ter met i Hent I 27 Foto: Gunther Kroon m VOLVO demo..1996 ten auto's. >pend van took mse ^elle fereren MOERGESTEL iphout >nd Dp de 12.900 diesel 24J00 af Turbo-dies.l 24.900 CD Turbo-diesel 47.500 •5i 24V 38.850 ,0i RT 24.650 '4, zwart, 170.000 km 26.850 Autobedrijven Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5360015 Donderdag koopavond tot 21.00 uur Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450 f Vrijdag koopavond tot 20.00 uur l ter las. Deze zorgen discrete wijze front een licht uitstraling hee" Uiteraard kan het uitei-,1. de T4 met behulp van diverse >ook nen reien. geïnte'” navigat uitrustir uitgebre de Trendlii Highline. L eigen specific in de tussenstand van het rlies kampioenschap behouden. De volgende wedstrijd, de West Brabant-rally zal op 11 oktober plaatsvinden zodat men ruimschoots de tijd heeft het mechaniek weer 'op punt te zetten' om een slotoffensief in te zetten. De negende Trofeo-ronde vond op 17 augustus plaats in 'h Hertogenbosch tijdens 'B rabanthallen On Wheels' waar een spectaculaire klassementsproef rond en door de hallen was uitgezet die door het ruimschoots aanwezige publiek bijna verfraaid. Hierbij valt te denken aan een meegespoten achterspoiler, mistlampen voor en andere velgen. De Volvo S40/V40 T4 wordt geleverd met een specifieke onderstelafstemming, Dynamic genaamd. Dat betekent dat de demping stugger is dan bij de standaardversies. Het volledige onderstel is onder de loep genomen, waardoor de auto stabieler reageert in bochten en bij sterk afremmen. Deze verbeteringen zijn bij alle varianten van de S40/V40 doorgevoerd. De fraaie multi- In navolging van de sportieve T5-uitvoering van de S70/V70 introduceert Volvo een geblazen uitgave van de in Born geproduceerde S40 sedan en V40 Estate. Deze T4 toont aan de buitenkant uitermate bescheiden, maar heeft een krachtig innerlijk dat velen versteld zal doen staan. Tilburger z'n vaste s' rechterstoel maarl Van de klassementsH.^ Op de derde pre het pechduiveltje I liet een aandrijfas zode moe 1 dite de i helemaal gezien kon worden. Zij zagen de donkerblauwe Philishave-Cinquecento op de derde proef uitvallen omdat de motor door nog onbekende oorzaak vermogen verloor. Om eventuele gevolgschade te voorkomen besloot de Fries-Brabantse Stability Assistance (DSA) - een antislipsysteem dat actief is bij alle snelheden - en de brede uitlaatmond. Verder zijn er een aantal bekledingsstoffen te kiezen en diverse optiepakketten. Noemenswaardige is de nieuwe Art Soft lederen bekleding. Deze bekleding is voorzien van versieringen die door een beroepskunstenaar zijn aangebracht, waardoor iedere auto specifiek is. Volvo brengt al zijn toptechniek binnen handbereik van een redelijk grote groep automobilisten. De auto staat als S40 sedan in de prijslijst voor f.57.400,=. De serie begint als S40 1.6 voor f.43.900,=. Daarnaast zijn er de 1,8 en 2,0 voor respecitevelijk f.45.900,= en f.48.900,=. Dieselrijders kunnen bij Volvo terecht voor de S40 1,9 TD voor f.49.900,=. Met uitzondering van de turbodiesel en 1,6 liter benzine zijn alle varianten beschikbaar met een viertraps automaat. We staan oog in oog met een rijtje ogenschijnlijk normale uitvoeringen van de Volvo S40/V40. Ze zijn allemaal donkergroen metallic van kleur (de nieuwe kleur Summer Green). Kleine details verraden echter dat het hier om het nieuwe topmodel uit de serie gaat, de T4. Duitsland wordt de GTi- uitvoering ook in combinatie met deze V5 en de 110 pk TDi aangeboden. Concluderend kunnen we over de motoren zeggen dat de nieuwe basismotor uitstekend functioneert, maar dat liefhebbers van een snel lijkt af te Golf de V5 moeten prefer st bij de boven de 1,8 turbo. 'inder, V5 Op 31 oktober aanstaande gaat importeur Pon de Golf op grootse wijze in Nederland introduceren. Daarna is de nieuweling bij de dealers in de showroom te zien. Tegen die tijd worden ook pas de ijzen bekend gemaakt. Het niet anders dan dat deze hoger liggen dan van het huidige model, maar de verhoogde efficiency in de fabriek moet de prijsverhoging in de hand houden. handgeschakelde vijfbak toe als in de S70 T5. Een bak die een exacte bediening kent en over een goede verdeling van de overbrengingsverhoudingen beschikt. Het resultaat van al deze verfijnde technieken is dat de Volvo S40/V40 T4 met een gewicht van 1300 kg (V40 1320 kg) een topsnelheid kan halen van 235 km/u en binnen de 7,3 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u accelereert. En dat alles bij een gecombineerd brandstofverbruik volgens de nieuwe Europese meetmethode van boven de 1 op 10. De Volvo S40/V40 T4 is snel, supersnel zelfs, maar geeft de bestuurder nooit de ,wB indruk sneller te zijn dan hij of 55 cc ZÜ kan bijhouden. Kortom, net laai a1s zMn tammere broertjes geeft de T4 een gevoel van veiligheid. Dat kan ook nog eens geïllustreerd worden door de standaard aanwezigheid van een airbag, zij-airbags, verstevigingsbalken in de portieren, driepunts veiligheidsgordels op alle vijf de zitplaatsen, vijf hoofdsteunen, automatische hoogte-aanpassing van de gordels en gordelspanners voorin. 5 cilinder En dan het motorenprogramma. Direct vanaf de introductie komen er acht motoren beschikbaar. Zeer bekend zijn de 100 pk sterke 1,6 liter, de SDI motor van 68 pk en beide direct ingespoten turbodiesels met 90 en 110 paardenkrachten. Daarnaast zijn er vier motorer die nog niet eerder in de Golf werden gebruikt. Zoals de nieuwe basis 1,4 liter 16- klepper die sinds kort uit de Polo bekend is. In de Golf wordt hiermee een vermogen Op de komende IAA in Frankfurt debuteert de nieuwe Hyundai Atos, een 3,5 meter lange ruimtewagen met een innovatief ontwerp, hoog veiligheidsniveau en enorme binnenafmetingen. Opvallend is de uitzonderlijk lange wielbasis van 2,88 meter en dat verklaart vooral de ruimte die het interieur biedt. De auto zal vanaf maart volgend jaar te koop zijn voor onder de f.20.000,=. In het vooronder ligt een nieuwe 1 liter motor met een fors vermogen van 59 pk. De Hyundai Atos is de eerste nieuwe auto die volledig heeft kunnen profiteren van de nieuwe testfaciliteiten in het Koreaanse Namyang. Dit technisch onderzoekscentrum heeft een testbaan met 60 kilometerlengte en ieder denkbaar wegdek. Alle nieuwe Audi's worden vanaf nu afgeleverd met een garantie van maar liefst 12 jaar tegen het doorroesten van binnenuit. Audi kan deze garantie geven omdat bij de productie uitsluitend gebruik gemaakt wordt van volledig verzinkte carrosseriën. Audi heeft hiermee inmiddels 12 jaar ervaring, een periode die zonder problemen is verlopen. In 1985 voerde Audi als eerste autofabrikant verzinkt plaatwerk in, waardoor de roestbestendigheid van de carrosserie enorm werd verbeterd. Kleine turbine Het kloppende hart van de Volvo S40/V40T4is nieuwe 4 cilinder c dezelfde familie huidige 1,7 en 1,L gaat om een 16-k’ een exacte inhoua die een giganti vermogen leve: 5500 tr/min en een koppel van 300 Nm -a- 2400 en 3600 tr/mii link constructie achter bewijst turbocompressor zijn doelmatigheid, ook bij geassisteerd dooi 1l._a-11len. De auto weet een uitstekende mix te bieden tussen comfort ën sportiviteit, zodat een uiteenlopende groep automobilisten blij verrast zal zijn. Natuurlijk heeft de T4 standaard ABS, maar een krachtiger systeem in vergelijking met de bestaande S40/V40 met rendien grotere ijfremmen op de voorwielen. De remafstand is Johan Deen won deze ronde. Op 1 en 2 augustus was het I Cinquecento-circus te vinden in Baumholder, Duitsland voor de zware Hunsrückrally I die ook voor het Europese kampioenschap meetelde. Tilburger Van Stiphout had iste stek op de erstoel weer ingenomen, r kon niet lang genieten le zeer fraaie tsproeven. roef stapte ook U:9 weer in en xurijfas sneuvt dat verder rijden niet jgelijk was. De zwaarte van evenement was te zien in j uitvalscijfers, slechts zes van de 18 gestarte Cinquo's haalden de finish waaronder slechts een van de rijders uit de top 6: Come Damen die dan ook de winst pakte en tevens de leiding in het kampioenschap overnam. bereikt van 75 pk bij 5000 tr/min en een koppel van 128 nm bij 3300 tr/min. Direct bij het wegrijden stemde deze nieuwe motor al tot tevredenheid. De trek!-r' over een breed toerengeKcv. voldoende en de prestaties Hen niet teleur: een top van 171 km/u, acceleratie van 01 100 in 13,5 seconden. Alles in de Golf voelt degelijk aan en dat draagt ertoe bij dat men zich behoorlijk veilig voelt. De vering en demping zijn stevig, pk bij 6000 ti zeker niet plankhard. De het koppel v -/raagt nauwelijks m gewenning, het is een echt tr/min. De topsnel allemansvriendje. De 1,8 liter identiek aan de 1, 20-klepper van 125 pk is acceleratie van 0 bekend van Audi, levert 170 verloopt drietiende sect Nm bij 4200 tr/min, zorgt voor trager. Maar wat een prachtig een top van 201 km/u en trekt geluid en geweldige in 9,9 seconden naar de 100 souplesse. Dit is het k km/u. Daarnaast zijn er twee wat zeer sportieve motoren die GTi allebei een maximaal vermogen bereiken van 150 pk, maar qua karakter totaal van elkaar verschillen. Op de Nederlandse markt wordt de 1,8 liter turbo automatisch geleverd als GTi. Deze krachtbron levert zijn vermogen van 5700 tr/min en haalt een koppel van 210 Nm tussen de 1750 en 4600 tr/min. De prestaties zijn uitstekend (top 216 km/u, 0-100 in 8,5 sec). combinatie de handdoek i ring te gooien en puntverl te incasseren. Janssen/Van Oosten pakten uiteindelijk de winst. Omdat de achtervolgers van Boiten/Van Stiphout ook verzuimden te scoren bleven ze hun vijfde plaats in de liggen immers veel hoger bij een gunstig laag toerental. Oké, dan maar zelf de T4 proberen. En inderdaad, moeiteloos rond je met zo'n auto het circuit. De T4 die op het circuit gereed stond, was voorzien van het 20 mm verlaagde Sport-onderstel en dat merk je met name in bochten, waar de carrosserie nog wat minder overhelt. De standaard T4 met het Dynamic-onderstel staat overigens ook zijn mannetje. Over de slingerende boeren wegen op het Zweedse platteland was het moeilijker om de rechter voet te beheersen, dan om de auto's op de weg te houden. Het is opmerkelijk hoe plezierig’de T4 comfort en sportiviteit weet te combineren. pedaalkracht. Er is een elektronische remkrachtverdeling aanwezig waardoor het remvermogen nog optimaler kan worden benut. Ook werd de stuurbekrachtiging aangepast, zodat de bestuurder meer gevoel krijgt. Het stuurwiel heeft een lederen omhulsel, waarmee niet alleen het sportieve karakter van de auto wordt benadrukt, maar ook een betere grip wordt verkregen. Beroepskunstenaar De uitrusting van de T4 is in principe gelijk aan die van de bestaande modellen, met uitzondering van de velgen, de koplampen, de Dynamic Twee stabilisatorstangen beperken de ongewenste bewegingen van de carrosserie en stuurbekrachtiging zorgt ervoor dat de Golf ook bij lage snelheden makkelijk iedere steil richting in te dirigeren is. Alle 1711 veiligheidsmaatregelen zorgen er immers voor dat de nieuwe Golf geen lichtgewicht is. De meest kale uitvoering komt namelijk al op 1063 kg en het is helemaal maar z niet moeilijk om uiteindelijk Golf vi boven de 1200 kg uit te komen. Het interieur toont dezelfde volwassenheid als de buitenkant. Het dashboard is in de geest van de Passat opgetrokken. Onder een halfronde overkapping vinden we het instrumentarium. Verder heeft de auto een doorgetrokken middenconsole, een dashboardkastje met geringe inhoud onder de passagiersairbag, behoorlijke portierbakken, een in twee richtingen verstelbare stuurkolom, centrale vergrendeling, getint glas en hoofdsteunen op de achterbank. De instrumenten worden in het donker blauw verlicht en dat is volgens de ontwikkelingsafdeling van VW beter dan rood, groen of oranje. De stoelen bieden een stevige zit en dat past uitstekend bij het karakter van de auto. Óver binnenruimte zal niemand kunnen klagen, de Golf behoort tot de grootste auto's in zijn klasse. VW levert ook enkele nieuwe accessoires zoals de automatisch dimmende binnenspiegel, de regensensor en een volledig in het dashboard tegreerd gatiesysteem. Het basis ingsniveau kan worden reid door te kiezen uit line. Comfortline en De GTi heeft zijn ieke inrichting. De afgelopen drie wedstrijden, meetellend voor de Fiat Cinquecento Trofeo leverden drie maal een 'nul'- resultaat op voor equipe Boiten/Van Stiphout. Het onheil werd ingeluid in Rotterdam op 6 juli waar Wubbo Boiten, in verband met vakantie van z'n vaste navigator Jonn van Stip1 *1 vervanger Raymonc itzen op pad was. Op derde proef werd een stoeprand geraakt waarbij de voorwielophanging dermate beschadigd raakte dat verder rijden niet mogelijk was. Burgerkostuum Dat je met de nieuwe Volvo T4 makkelijk hard gaat, mochten we tijdens de presentatie zelf ervaren op een circuit in Zweden. Nadat we eerst een rondje in de BTCC-Volvo hadden mogen meerijden om te zien hoe hard het allemaal werkelijk kan, stonden er twee varianten van de S40 klaar om het zelf te proberen. In Zweden organiseert Volvo een eigen cup-race met de S40 2.0 (JTCC genaamd). Een standaard auto met hier en daar wat aanpassingen, slechts één stoel en een kaalgeplukt interieur. De JTCC-auto's hebben een straffere afstemming van het onderstel, hardere remmen en 2 liter motor met een vermogen van 165 pk. Vooral in bochten zijn de wijzigingen aan het onderstel goed te merken, terwijl je voor je gevoel betrekkelijk laat kunt remmen. Het was echter na een rondje al duidelijk dat de T4 in burgerkostuum op het rechte eind probleemloos de 2 liter JTCC-auto's voorbij stoof. Het koppel en vermogen Dubbele koplampen Kenners zullen de T4 niet alleen aan het kleine typeplaatje herkennen. Aan de achterzijde kenmerkt de auto zich ook door een ovale uitlaatmond. Op een discrete manier vallen de 16 inch lichtmetalen wielen op met 12 zijn doelmatigheid, ooi l gaten, voorzien van 205/50 R16 extreem hoge snelhede 'banden. De auto heeft zogenaamde wheelhoi extensions, een smal kunststof randje langs de spatbordrand. Specifiek voor de T4 zijn bovendien de dubbele koplampen acht« een helder glas. Deze zore I ér op een zeer discrete wi, I '"'or dat het front een lich ig heeft. bove erlijk van schij srwi maar in de praktijk komen die niet helemaal uit de verf. De turbo blaast over een breed toerengebied zijn partijtje mee, maar is nauwelijks 1. De trekkracht is voelbaar aanwezig. sd toerengebied Bovendien zorgt het forse gewicht ervoor dat de auto bij het loslaten van het gaspedaal heel sterk 1 remmen. Anders is het nieuwe 2,3 liter vijfcilindfex, genaamd. Hier wordt het maximale vermogen van 150 pk bij 6000 tr/min bereikt en is het koppel van 205 Nm volledig te gebruiken bij 3200 tr/min. De topsnelheid is identiek aan de 1,8 turbo en de prijz acceleratie van 0 tot 100 km/u kan i verloopt drietiende seconden trager. Maar wat een pracht' geluid en geweldig uplesse. Dit is het karakter it men van een eigentijdse ri mag verwachten. In 54O/V4 s4cili is een die uit 3 familie stamt als de 1,7 en 1,9 liter. Het l IG-klepper met nhoud van 1855 tisch maximaai svert van 200 pk bij zeer hoog juvJm tussen tr/min. De r wordt geassisteerd door een intercooler, maar is nooit hoorbaar aanwezig. De compressor is identiek aan het exemplaar dat bij de S70 T5 wordt gebruikt, een kleine turbine die snel reageert en een maximale druk levert van 1,9 bar. Hierdoor is er nauwelijks sprake van een zogenaamd turbogat. Het accelereren gaat zo ontzettend gemakkelijk en vlot, dat het vergelijk met de S70 T5 zeer begrijpelijk is. 42.500 |AGD 663| accessoires verder worden IWOB-BL36Q1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 23