Volvo S40 en V40 T4
is
33
Bescheidenheid troef
Volkswagen Golf
Boiten/Van Stiphout
geconfronteerd met pechreeks
Kleine Hyundai heel Atos
Roestgarantie Audi naar 12 jaar
-i
jl t.
VAN ROOSMALEN
D
)0T
EL
GM
KERS
Bé
ïwn
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 28 augustus 1997 pagina 5
97 pagina 4
.1996
.1996
.1997
itisch
in de
loper
obilii
voor dat het fr
i afwijkende ui
Uiteraard kan
Vervolg van pagina 1
etrek
Het
Itot
RIJF
ter
met i
Hent
I 27
Foto: Gunther Kroon
m
VOLVO
demo..1996
ten auto's.
>pend van
took
mse
^elle
fereren
MOERGESTEL
iphout
>nd
Dp de
12.900
diesel
24J00
af Turbo-dies.l
24.900
CD Turbo-diesel
47.500
•5i 24V
38.850
,0i RT
24.650
'4, zwart, 170.000 km
26.850
Autobedrijven
Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5360015
Donderdag koopavond tot 21.00 uur
Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450 f
Vrijdag koopavond tot 20.00 uur l
ter
las. Deze zorgen
discrete wijze
front een licht
uitstraling hee"
Uiteraard kan het uitei-,1.
de T4 met behulp van diverse
>ook
nen
reien.
geïnte'”
navigat
uitrustir
uitgebre
de Trendlii
Highline. L
eigen specific
in de tussenstand van het
rlies kampioenschap behouden.
De volgende wedstrijd, de
West Brabant-rally zal op 11
oktober plaatsvinden zodat
men ruimschoots de tijd heeft
het mechaniek weer 'op punt
te zetten' om een slotoffensief
in te zetten.
De negende Trofeo-ronde
vond op 17 augustus plaats in
'h Hertogenbosch tijdens
'B rabanthallen On Wheels'
waar een spectaculaire
klassementsproef rond en
door de hallen was uitgezet
die door het ruimschoots
aanwezige publiek bijna
verfraaid. Hierbij valt te
denken aan een meegespoten
achterspoiler, mistlampen
voor en andere velgen. De
Volvo S40/V40 T4 wordt
geleverd met een specifieke
onderstelafstemming,
Dynamic genaamd. Dat
betekent dat de demping
stugger is dan bij de
standaardversies. Het
volledige onderstel is onder
de loep genomen, waardoor
de auto stabieler reageert in
bochten en bij sterk
afremmen. Deze
verbeteringen zijn bij alle
varianten van de S40/V40
doorgevoerd. De fraaie multi-
In navolging van de sportieve T5-uitvoering van de
S70/V70 introduceert Volvo een geblazen uitgave
van de in Born geproduceerde S40 sedan en V40
Estate. Deze T4 toont aan de buitenkant uitermate
bescheiden, maar heeft een krachtig innerlijk dat
velen versteld zal doen staan.
Tilburger
z'n vaste s'
rechterstoel
maarl
Van de
klassementsH.^
Op de derde pre
het pechduiveltje
I liet een aandrijfas
zode
moe
1 dite
de i
helemaal gezien kon worden.
Zij zagen de donkerblauwe
Philishave-Cinquecento op
de derde proef uitvallen
omdat de motor door nog
onbekende oorzaak vermogen
verloor. Om eventuele
gevolgschade te voorkomen
besloot de Fries-Brabantse
Stability Assistance (DSA) -
een antislipsysteem dat actief
is bij alle snelheden - en de
brede uitlaatmond. Verder
zijn er een aantal
bekledingsstoffen te kiezen
en diverse optiepakketten.
Noemenswaardige is de
nieuwe Art Soft lederen
bekleding. Deze bekleding is
voorzien van versieringen die
door een beroepskunstenaar
zijn aangebracht, waardoor
iedere auto specifiek is.
Volvo brengt al zijn
toptechniek binnen
handbereik van een redelijk
grote groep automobilisten.
De auto staat als S40 sedan in
de prijslijst voor f.57.400,=. De
serie begint als S40 1.6 voor
f.43.900,=. Daarnaast zijn er de
1,8 en 2,0 voor respecitevelijk
f.45.900,= en f.48.900,=.
Dieselrijders kunnen bij Volvo
terecht voor de S40 1,9 TD voor
f.49.900,=. Met uitzondering
van de turbodiesel en 1,6 liter
benzine zijn alle varianten
beschikbaar met een
viertraps automaat.
We staan oog in oog met een
rijtje ogenschijnlijk normale
uitvoeringen van de Volvo
S40/V40. Ze zijn allemaal
donkergroen metallic van
kleur (de nieuwe kleur
Summer Green). Kleine
details verraden echter dat
het hier om het nieuwe
topmodel uit de serie gaat, de
T4.
Duitsland wordt de GTi-
uitvoering ook in combinatie
met deze V5 en de 110 pk TDi
aangeboden. Concluderend
kunnen we over de motoren
zeggen dat de nieuwe
basismotor uitstekend
functioneert, maar dat
liefhebbers van een snel
lijkt af te Golf de V5 moeten prefer
st bij de boven de 1,8 turbo.
'inder, V5 Op 31 oktober aanstaande
gaat importeur Pon de Golf op
grootse wijze in Nederland
introduceren. Daarna is de
nieuweling bij de dealers in
de showroom te zien. Tegen
die tijd worden ook pas de
ijzen bekend gemaakt. Het
niet anders dan dat deze
hoger liggen dan van het
huidige model, maar de
verhoogde efficiency in de
fabriek moet de
prijsverhoging in de hand
houden.
handgeschakelde vijfbak toe
als in de S70 T5. Een bak die
een exacte bediening kent en
over een goede verdeling van
de
overbrengingsverhoudingen
beschikt. Het resultaat van al
deze verfijnde technieken is
dat de Volvo S40/V40 T4 met
een gewicht van 1300 kg (V40
1320 kg) een topsnelheid kan
halen van 235 km/u en binnen
de 7,3 seconden vanuit
stilstand naar de 100 km/u
accelereert. En dat alles bij
een gecombineerd
brandstofverbruik volgens de
nieuwe Europese
meetmethode van boven de 1
op 10. De Volvo S40/V40 T4 is
snel, supersnel zelfs, maar
geeft de bestuurder nooit de
,wB indruk sneller te zijn dan hij of
55 cc ZÜ kan bijhouden. Kortom, net
laai a1s zMn tammere broertjes
geeft de T4 een gevoel van
veiligheid. Dat kan ook nog
eens geïllustreerd worden
door de standaard
aanwezigheid van een
airbag, zij-airbags,
verstevigingsbalken in de
portieren, driepunts
veiligheidsgordels op alle vijf
de zitplaatsen, vijf
hoofdsteunen, automatische
hoogte-aanpassing van de
gordels en gordelspanners
voorin.
5 cilinder
En dan het
motorenprogramma. Direct
vanaf de introductie komen er
acht motoren beschikbaar.
Zeer bekend zijn de 100 pk
sterke 1,6 liter, de SDI motor
van 68 pk en beide direct
ingespoten turbodiesels met
90 en 110 paardenkrachten.
Daarnaast zijn er vier motorer
die nog niet eerder in de Golf
werden gebruikt. Zoals de
nieuwe basis 1,4 liter 16-
klepper die sinds kort uit de
Polo bekend is. In de Golf
wordt hiermee een vermogen
Op de komende IAA in Frankfurt debuteert de nieuwe Hyundai Atos, een 3,5 meter lange
ruimtewagen met een innovatief ontwerp, hoog veiligheidsniveau en enorme
binnenafmetingen. Opvallend is de uitzonderlijk lange wielbasis van 2,88 meter en dat
verklaart vooral de ruimte die het interieur biedt. De auto zal vanaf maart volgend jaar te koop
zijn voor onder de f.20.000,=. In het vooronder ligt een nieuwe 1 liter motor met een fors vermogen
van 59 pk. De Hyundai Atos is de eerste nieuwe auto die volledig heeft kunnen profiteren van de
nieuwe testfaciliteiten in het Koreaanse Namyang. Dit technisch onderzoekscentrum heeft een
testbaan met 60 kilometerlengte en ieder denkbaar wegdek.
Alle nieuwe Audi's worden vanaf nu afgeleverd met een garantie van maar liefst 12 jaar tegen
het doorroesten van binnenuit. Audi kan deze garantie geven omdat bij de productie uitsluitend
gebruik gemaakt wordt van volledig verzinkte carrosseriën. Audi heeft hiermee inmiddels 12
jaar ervaring, een periode die zonder problemen is verlopen. In 1985 voerde Audi als eerste
autofabrikant verzinkt plaatwerk in, waardoor de roestbestendigheid van de carrosserie enorm
werd verbeterd.
Kleine turbine
Het kloppende hart van de
Volvo S40/V40T4is
nieuwe 4 cilinder c
dezelfde familie
huidige 1,7 en 1,L
gaat om een 16-k’
een exacte inhoua
die een giganti
vermogen leve:
5500 tr/min en een
koppel van 300 Nm
-a- 2400 en 3600 tr/mii
link constructie achter bewijst turbocompressor
zijn doelmatigheid, ook bij geassisteerd dooi
1l._a-11len. De
auto weet een uitstekende
mix te bieden tussen comfort
ën sportiviteit, zodat een
uiteenlopende groep
automobilisten blij verrast zal
zijn. Natuurlijk heeft de T4
standaard ABS, maar een
krachtiger systeem in
vergelijking met de
bestaande S40/V40 met
rendien grotere
ijfremmen op de
voorwielen. De remafstand is
Johan Deen won deze ronde.
Op 1 en 2 augustus was het
I Cinquecento-circus te vinden
in Baumholder, Duitsland
voor de zware Hunsrückrally
I die ook voor het Europese
kampioenschap meetelde.
Tilburger Van Stiphout had
iste stek op de
erstoel weer ingenomen,
r kon niet lang genieten
le zeer fraaie
tsproeven.
roef stapte ook
U:9 weer in en
xurijfas sneuvt
dat verder rijden niet
jgelijk was. De zwaarte van
evenement was te zien in
j uitvalscijfers, slechts zes
van de 18 gestarte Cinquo's
haalden de finish waaronder
slechts een van de rijders uit
de top 6: Come Damen die
dan ook de winst pakte en
tevens de leiding in het
kampioenschap overnam.
bereikt van 75 pk bij 5000
tr/min en een koppel van 128
nm bij 3300 tr/min. Direct bij
het wegrijden stemde deze
nieuwe motor al tot
tevredenheid. De trek!-r'
over een breed toerengeKcv.
voldoende en de prestaties
Hen niet teleur: een top van
171 km/u, acceleratie van 01
100 in 13,5 seconden. Alles in
de Golf voelt degelijk aan en
dat draagt ertoe bij dat men
zich behoorlijk veilig voelt. De
vering en demping zijn stevig, pk bij 6000 ti
zeker niet plankhard. De het koppel v
-/raagt nauwelijks m
gewenning, het is een echt tr/min. De topsnel
allemansvriendje. De 1,8 liter identiek aan de 1,
20-klepper van 125 pk is acceleratie van 0
bekend van Audi, levert 170 verloopt drietiende sect
Nm bij 4200 tr/min, zorgt voor trager. Maar wat een prachtig
een top van 201 km/u en trekt geluid en geweldige
in 9,9 seconden naar de 100 souplesse. Dit is het k
km/u. Daarnaast zijn er twee wat
zeer sportieve motoren die GTi
allebei een maximaal
vermogen bereiken van 150
pk, maar qua karakter totaal
van elkaar verschillen. Op de
Nederlandse markt wordt de
1,8 liter turbo automatisch
geleverd als GTi. Deze
krachtbron levert zijn
vermogen van 5700 tr/min en
haalt een koppel van 210 Nm
tussen de 1750 en 4600 tr/min.
De prestaties zijn uitstekend
(top 216 km/u, 0-100 in 8,5 sec).
combinatie de handdoek i
ring te gooien en puntverl
te incasseren. Janssen/Van
Oosten pakten uiteindelijk de
winst.
Omdat de achtervolgers van
Boiten/Van Stiphout ook
verzuimden te scoren bleven
ze hun vijfde plaats in de
liggen immers veel hoger bij
een gunstig laag toerental.
Oké, dan maar zelf de T4
proberen. En inderdaad,
moeiteloos rond je met zo'n
auto het circuit. De T4 die op
het circuit gereed stond, was
voorzien van het 20 mm
verlaagde Sport-onderstel en
dat merk je met name in
bochten, waar de carrosserie
nog wat minder overhelt. De
standaard T4 met het
Dynamic-onderstel staat
overigens ook zijn mannetje.
Over de slingerende boeren
wegen op het Zweedse
platteland was het moeilijker
om de rechter voet te
beheersen, dan om de auto's
op de weg te houden. Het is
opmerkelijk hoe plezierig’de
T4 comfort en sportiviteit weet
te combineren.
pedaalkracht. Er is een
elektronische
remkrachtverdeling
aanwezig waardoor het
remvermogen nog optimaler
kan worden benut. Ook werd
de stuurbekrachtiging
aangepast, zodat de
bestuurder meer gevoel krijgt.
Het stuurwiel heeft een
lederen omhulsel, waarmee
niet alleen het sportieve
karakter van de auto wordt
benadrukt, maar ook een
betere grip wordt verkregen.
Beroepskunstenaar
De uitrusting van de T4 is in
principe gelijk aan die van de
bestaande modellen, met
uitzondering van de velgen,
de koplampen, de Dynamic
Twee stabilisatorstangen
beperken de ongewenste
bewegingen van de
carrosserie en
stuurbekrachtiging zorgt
ervoor dat de Golf ook bij lage
snelheden makkelijk iedere steil
richting in te dirigeren is. Alle 1711
veiligheidsmaatregelen
zorgen er immers voor dat de
nieuwe Golf geen
lichtgewicht is. De meest kale
uitvoering komt namelijk al
op 1063 kg en het is helemaal maar z
niet moeilijk om uiteindelijk Golf vi
boven de 1200 kg uit te komen.
Het interieur toont dezelfde
volwassenheid als de
buitenkant. Het dashboard is
in de geest van de Passat
opgetrokken. Onder een
halfronde overkapping
vinden we het
instrumentarium. Verder
heeft de auto een
doorgetrokken
middenconsole, een
dashboardkastje met geringe
inhoud onder de
passagiersairbag, behoorlijke
portierbakken, een in twee
richtingen verstelbare
stuurkolom, centrale
vergrendeling, getint glas en
hoofdsteunen op de
achterbank. De instrumenten
worden in het donker blauw
verlicht en dat is volgens de
ontwikkelingsafdeling van
VW beter dan rood, groen of
oranje. De stoelen bieden een
stevige zit en dat past
uitstekend bij het karakter
van de auto. Óver
binnenruimte zal niemand
kunnen klagen, de Golf
behoort tot de grootste auto's
in zijn klasse. VW levert ook
enkele nieuwe accessoires
zoals de automatisch
dimmende binnenspiegel, de
regensensor en een volledig
in het dashboard
tegreerd
gatiesysteem. Het basis
ingsniveau kan worden
reid door te kiezen uit
line. Comfortline en
De GTi heeft zijn
ieke inrichting.
De afgelopen drie
wedstrijden, meetellend voor
de Fiat Cinquecento Trofeo
leverden drie maal een 'nul'-
resultaat op voor equipe
Boiten/Van Stiphout.
Het onheil werd ingeluid in
Rotterdam op 6 juli waar
Wubbo Boiten, in verband met
vakantie van z'n vaste
navigator Jonn van Stip1
*1 vervanger Raymonc
itzen op pad was. Op
derde proef werd een
stoeprand geraakt waarbij de
voorwielophanging dermate
beschadigd raakte dat verder
rijden niet mogelijk was.
Burgerkostuum
Dat je met de nieuwe Volvo T4
makkelijk hard gaat, mochten
we tijdens de presentatie zelf
ervaren op een circuit in
Zweden. Nadat we eerst een
rondje in de BTCC-Volvo
hadden mogen meerijden om
te zien hoe hard het allemaal
werkelijk kan, stonden er
twee varianten van de S40
klaar om het zelf te proberen.
In Zweden organiseert Volvo
een eigen cup-race met de S40
2.0 (JTCC genaamd). Een
standaard auto met hier en
daar wat aanpassingen,
slechts één stoel en een
kaalgeplukt interieur. De
JTCC-auto's hebben een
straffere afstemming van het
onderstel, hardere remmen en
2 liter motor met een
vermogen van 165 pk. Vooral
in bochten zijn de wijzigingen
aan het onderstel goed te
merken, terwijl je voor je
gevoel betrekkelijk laat kunt
remmen. Het was echter na
een rondje al duidelijk dat de
T4 in burgerkostuum op het
rechte eind probleemloos de 2
liter JTCC-auto's voorbij stoof.
Het koppel en vermogen
Dubbele koplampen
Kenners zullen de T4 niet
alleen aan het kleine
typeplaatje herkennen. Aan
de achterzijde kenmerkt de
auto zich ook door een ovale
uitlaatmond. Op een discrete
manier vallen de 16 inch
lichtmetalen wielen op met 12 zijn doelmatigheid, ooi
l gaten, voorzien van 205/50 R16 extreem hoge snelhede
'banden. De auto heeft
zogenaamde wheelhoi
extensions, een smal
kunststof randje langs de
spatbordrand. Specifiek voor
de T4 zijn bovendien de
dubbele koplampen acht«
een helder glas. Deze zore
I ér op een zeer discrete wi,
I '"'or dat het front een lich
ig heeft. bove
erlijk van schij
srwi
maar in de praktijk komen die
niet helemaal uit de verf. De
turbo blaast over een breed
toerengebied zijn partijtje
mee, maar is nauwelijks
1. De trekkracht is voelbaar aanwezig.
sd toerengebied Bovendien zorgt het forse
gewicht ervoor dat de auto bij
het loslaten van het
gaspedaal heel sterk 1
remmen. Anders is het
nieuwe 2,3 liter vijfcilindfex,
genaamd. Hier wordt het
maximale vermogen van 150
pk bij 6000 tr/min bereikt en is
het koppel van 205 Nm
volledig te gebruiken bij 3200
tr/min. De topsnelheid is
identiek aan de 1,8 turbo en de prijz
acceleratie van 0 tot 100 km/u kan i
verloopt drietiende seconden
trager. Maar wat een pracht'
geluid en geweldig
uplesse. Dit is het karakter
it men van een eigentijdse
ri mag verwachten. In
54O/V4
s4cili
is een
die uit
3 familie stamt als de
1,7 en 1,9 liter. Het
l IG-klepper met
nhoud van 1855
tisch maximaai
svert van 200 pk bij
zeer hoog
juvJm tussen
tr/min. De
r wordt
geassisteerd door een
intercooler, maar is nooit
hoorbaar aanwezig. De
compressor is identiek aan
het exemplaar dat bij de S70
T5 wordt gebruikt, een kleine
turbine die snel reageert en
een maximale druk levert van
1,9 bar. Hierdoor is er
nauwelijks sprake van een
zogenaamd turbogat. Het
accelereren gaat zo
ontzettend gemakkelijk en
vlot, dat het vergelijk met de
S70 T5 zeer begrijpelijk is.
42.500
|AGD 663|
accessoires verder worden
IWOB-BL36Q1