Volkswagen Golf
>a!
Prototype:
Peugeot 806 Runabout
Tipje van de
Mondeo Coupé-sluier
ab
Toen onze Golf een Golfje was...
?ld
’50,-
X
y n 0 8 5 5
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
L
GEN
i
»i
LPPEN
ELLEN
)EN
ELEN
ZERK
ES
ING
ITS
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
EN
FERIE
org
7 pagina 18
Donderdag 28 augustus 1997
Oplage: 102.500
te kleuren
Lees verder op pagina 5.
kinKJ
Tony Vos
Autotest:
Volvo S40 enV40 T4
Lees verder
in dit nummer
o.a.:
pag.3
pag.5
De/lutoMaat
Jaargang 9
Nummer 32
Peugeot 306
Break XT L8-16V
alwijk,
*51631.
ond.
i wat we
imet
n 5420537
:hter een
as
eens
Dec
bedrac
ener
rte
>laats
agens
leen
les.
lat sterk
jkt. Toch
koplampen
namelijk vier
én glas
:ht, groot
erende
i. Grille
zogenaamd laser-lassen en
speciale lijmtechnieken.
Verder valt op dat de diverse
plaatwerkdelen bijzonder
nauw op elkaar aansluiten.
:een
jke dode hoek,
voor de 17 mil
vorige ax
luut g°'
AUTO BONGERS
Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg.
Tel.: (013) 532 14 11 - Fax (013) 535 59 20
Jac. Bosmans
Sprendlingenstraat 12, 5061 KN Oisterwijk.
Tel.: (013) 528 32 26
en bol van vorm.
Beeldbepalend zijn tevens de
14 inch wielen, waardoor de
forse afmetingen nog eens
extra worden benadrukt. Het
profiel van de drie- en
vijfdeurs Golf oogt bekend,
vooral vanwege de brede C-
stijl die eigenlijk de Golf
vanaf het begin kenmerkt. De
Op het circuit van Spa-
Francorchamps won
Michael Schumacher voor
Ferrari de twaalfde race om
het wereldkampioenschap
Formule 1. Onder grillige
weersomstandigheden was
de Duitser zoals gewoonlijk
een klasse apart. De
talentvolle Giancarlo
Fisichella wist beslag t
leggen op de tweede pl
terwijl Mika Hakkinen
derde werd.
maar
voor de 17 miljoen
m de vorige drie
bsoluut geen
j. Aan de
t op dat de
iu niet meer op
i maar op de
:>laatst. De auto
http.Wwww.autogigasfore.com
e-mail: tonyvos@globe.nl
voortaan vervaardigd uit
volledig verzinkt plaatstaal
en daaraan meteen een
carrosseriegarantie koppelt
van maar liefst 12 jaar. Op het
gebied van de stijfheid van de
carrosserie heeft VW een
flinke vooruitgang geboekt. In
het productieproces wordt
gebruik gemaakt van
stijl veroorzaakt
behoorlijke
dat bleek vr
kopers van
generaties absc
belemmering,
achterkant valt
nummerplaat ni
de achterklep r
bumper is gepl
Blu bleu
id “Thea“. wit
Bij het ontwerpen van de MC2
werd Ford's geavanceerde
computersysteem gebruikt,
het meest krachtige in zijn
soort, waardoor leden van het
design-team niet
noodzakelijk bij elkaar
hoeven te zitten.
duidelijk invloeden uit de
nautische wereld. Het
stuurwiel is een kunstwerk
opzich: blauw alcantara,
teakhout, chroom en een rand
van naturelkleurig touwwerk.
Achter heeft de Runabout een
houten dek met eronder
opbergmogelijkheden. Dit dek
kan worden verwijderd om de
bagagemogelijkheden te
vergroten. Op deze manier
kan zelfs een waterscooter
worden meegenomen.
De Runabout heeft twee
klapstoeltjes achterin en een
stoffen kap om het geheel bij
regen af te sluiten.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Op de Oostenrijkse
Salzburgring won Laurent
Aiello in zijn Peugeot 406
zowel de sprint als de race.
Ook voor Aiello begint de
toerwagentitel in zicht te
komen maar in de STW Cup
maakt ook BMW rijder
Joachim Winkelhock nog
een kans.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
In het Japanse Suzuka
kwamen afgelopen
weekend de FIA GT wac
aan de start. Het werd
zegetocht voor Merced t
De beide CLK-GTR's van
Nannini-Tiemann-
Schneider en Ludwig-
Maylönder eindigden op de
eerste en tweede plaats. De
beide McLaren-BMW rijders
Lehto en Soper behielden
met een vierde plaats de
leiding in de
rangschikking.
Nieuwe koplampen
De 4,15 meter lange nieuwe
Golf heeft een front dc
op zijn voorganger lijl
vallen de nieuwe kop'
direct op. Er zijn name
lampen achter éér 1
geplaatst: dimlicht, g.
licht, richtingaanwijzer en de
optionele mistlampen. Grille
en bumper vormen één
geheel. De neuspartij is breed
Op de I AA toont Peugeot een
nieuwe conceptauto, de
Runabout, een model dat
bijvoorbeeld op de Hiswa niet
zou misstaan, maar wel
degelijk is gebaseerd op de
806 ruimtewagen. In de Runa
bout zijn klassieke vormen
van een speedboot verwerkt
en bij het zien van de auto zou
men haast denken dat ie
'staand' bestuurd kan worden.
De medewerkers van
Peugeot's Bureau de Style
Avancé hebben hun fantasie
de vrije loop mogen laten,
zowel wat betreft de
vormgeving als het
Jacques Villeneuve, de
grootste concurrent van
Schumacher voor de
wereldtitel, maakte een
verkeerde bandenkeus en
kwam uiteindelijk niet
verder dan een zesde
positie. Jos Verstappen
startte achter aan het veld
maar werkte zich
uitstekend naar voren. In
ronde 26 spinde de
Limburger na een klein
foutje helaas van de baan
en was de kans op een
eerste WK puntje verkeken.
Wat direct opvalt is dat de
nieuwe Golf een stuk groter is
geworden. De wielbasis, de
lengte, de breedte en de
spoorbreedte namen
allemaal toe met als resultaat
dat de auto er 'dikker' uitziet.
Verder zal niemand er over
twijfelen dat dit een nieuwe
Golf is, omdat veel details
ervoor zorgen dat de
nieuweling vertrouwd
overkomt.
Patrick Huisman won op
zondagochtend de Porsche
Supercuprace na een
uitermate spannend
gevecht met de Duitser
Fambacher. Na zijn derde
seizoenszege staat Patrick
op de eerste plaats in het
klassement maar zijn
voorsprong op Fambacher
bedraagt slecht vier punten
er komen nog twee
wedstrijden.
Op zaterdagmiddag werd
op Francorchamps de
internationale Formule 3000
race verreden. Tom
Kristensen, in juni nog
winnaar van de 24 uur van
Le Mans, startte vanaf pole-
indeeers te ronde in het
snelle Blanchimont een
massale crash. De Deen
werd via het medisch
centrum afgevoerd naar het
hospitaal voor röntgenfoto's
maar gelukkig bleek het
allemaal mee te vallen. De
race werd opnieuw gestart
en gewonnen door
Kristensen's landgenoot
Jason Watt.
Deze week
29 augustus tot 1 september
WK Rally van Finland
zondag 31 augustus
PPG CART World series te
Vancouver (C)
Nationale autoraces op het
Circuit Park Zandvoort
Op het circuit van
Thruxton werd de tiende
BTCC meeting gehouden.
De Zwitser Alain Menu had
aan een tweede plaats in
race twee voldoende om de
titel voor zich op te eisen.
Met nog vier races te gaan
is het voor Audi rijder Frank
Biela onmogelijk geworden
om het gat van 96 punten te
dichten. De beide races
werden overigens
gewonnen door de Audi
coureurs Bintcliffe en Biela.
Na ruim 17 miljoen
geproduceerde auto's is
het niet verwonderlijk
om bij de presentatie
van de vierde generatie
Volkswagen Golf even
terug te denken aan 23
jaar Golf-historie. Maar
de compacte Golf van
welleer is een uiterst
volwassen auto
geworden die in vele
opzichten een trapje
hoger is komen te staan.
Op de stand van Ford tijdens
de komende IAA is de MC2 te
zien, een futuristisch ogende
coupé op de bodemplaat van
de Mondeo. Alhoewel het hier
om een stijlstudie gaat, zal
Ford in 1998 een Mondeo
Coupé in productie nemen die
de naam Cougar gaat dragen.
De MC2 is een voortzetting
van Ford's New Edge design,
waarbij strakke, rechte lijnen
zichtbaar aanwezig zijn.
De auto toont fraai in elkaar
over lopende lijnen die elkaar
nergens tegenspreken. waarbij et
Opvallend zijn ook de grote, als alumii
vlakke stukken plaatwerk.
Het profiel geeft de indruk van
een zeer sportieve
sportwagen, terwijl juist het
front eerder luxueus en
bedieningsorganen is nog
ns onder de loep genomen.
draaiknoppen van de
verwarming en ventilatie
lijken op de draaischijf van
een oude telefoon.
De knoppen van de audio-
installatie zijn keurig
weggewerkt achter een klep.
Als dit klepje is geopend,
kunnen ze net zo gemakkelijk
door de bestuurder als door de
passagier worden bediend.
materiaalgebruik en de
kleurstelling. Zowel op de
flanken als in het interieur is
veel teakhout gebruikt.
De parelmoer lak en de
specifieke vorm van de blauw
getinte ruiten doen nog eens
extra een een luxueus
motoryacht denken. Onder de
motorkap ligt de nieuwe 2,9
liter V6 24-klepper gekoppeld
aan de recent
geïntroduceerde
automatische transmissie
met elektronische sturing. Het
dashboard is een
mengelmoes van
kennen uit de 806
Standaard ABS
Op het gebied van veiligheid
zet Volkswagen met de Golf in
de middenklasse de nieuwe
standaard. Standaard is deze
auto namelijk voorzien van
twee airbags, pyrotechnische
gordelspanners en een
gordelblokkeersysteem. De
zij-airbags zijn als optie
leverbaar. Rondom past VW
schijfremmen toe en
standaard horen daarbij ABS
en de elektronische
remkrachtverdeling.
Het onderstel deelt de Golf
met de Audi A3 en de Skoda
Octavia. Dat betekent dat de
voorwielen zijn opgehangen
volgens het McPherson
systeem en dat we acl
semi-onafhankelijke c
tegenkomen met
schroefveren.
chique oogt. Het dak bestaat
uit vijf glazen panelen die
tegen elkaar geschoven
kunnen worden, waardoor
een verfrissend open dak
ontstaat.
De platte koplampen en grille
vormen als het ware één lijn
op het front en bepalen voor
een belangrijk deel het
aangezicht. Functionaliteit en
eenvoud zijn de sleu-
telworden bij de MC2. Dat
geldt ook voor het
vierpersoons interieur
-’■'j eerlijke materialen
v..uu.inium, nikkel en leer
worden toegepast. Verder is
alles erop gericht om het de
bestuurder zo gemakkelijk
mogelijk te maken.
De plaatsing van de diverse
Gewenning
We zijn met z'n allen
enorm verwend. Denk
maar eens even na over
bepaalde dingen die
enkele jaren geleden nog
niet in ieder huis te vinden
waren, maar die je nu
eigenlijk niet meer zou
kunnen missen. Ik noem
bijvoorbeeld de
afwasmachine, de
magnetron, de CD-speler,
het in alle richtingen
verstelbare bed en andere
geneugten van deze tijd.
Dezelfde ontwikkeling
doet zich op vele gebieden
voor bij de moderne auto.
Enkele jaren geleden
schreef ik nog regelmatig
dat een
stuurbekrachtiging niet
noodzakelijk was bij een
compacte auto omdat het
gewicht niet overdreven
was en men prima bij lage
snelheden kon
manouvreren.
Tegenwoordig sta je er
bijna van versteld als een
auto geen
stuurbekrachtiging heeft.
Tien jaar geleden was
bijvoorbeeld centrale
vergrendeling alleen voor
de duurdere modellen
weggelegd, terwijl ik nu
bij wijze van spreke
vergeet alle portieren te
sluiten als ik met een auto
rijd die het niet heeft. In
dezelfde lijnen kan ik nog
meer zaken noemen zoals
elektrische ruitbediening,
getint glas, van binnenuit
verstelbare
buitenspiegels, een
achtertui twisser,
spiegeltjes in de
zonnekleppen en een vijf-
versnellingsbak. Kijk ik
even naar de vierde
generatie VW Golf dan kan
ik over enkele jaren
precies dezelfde kollum
aanvullen met onder meer
twee airbags,
elektronische
remkrachtverdeling, ABS
en wellicht ook zij-airbags,
een regensensor en
automatisch dimmende
binnenspiegel. Het maakt
er moderne auto's niet
goedkoper op. Maar het
onderdeel waaraan ik het
snelst gewend ben geraakt
is airconditioning. Het
aandeel nieuwe auto's met
deze verfrissende
voorziening groeit enorm
snel. Geen wonder, want
wie eenmaal airco gewend
is geweest, wil 't in zijn of
haar volgende auto niet
meer missen. Je realiseert
je dat pas als je tijdens de
afgelopen warmteperiode
in een auto terecht komt
die geen airco heeft. En
airco is niet alleen
plezierig in de zomer als
het warm is. In
regenachtige winters
wordt voorkomen dat de
ruiten langdurig beslagen
zijn. Airco dient niet alleen
het comfort, maar ook de
veiligheid en daar mogen
we best een beetje gewend
aan raken...
heeft forse lichtunits en een
diep uitgesneden derde of
vijfde deur. In het midden
staat trots het forse VW-
embleem. Recht van achteren
vertoont de Golf sterke
gelijkenis met de kleine Seat
Arosa uit hetzelfde concern.
Nieuw is dat Volkswagen de
carrosserie van de Golf