Volkswagen Golf >a! Prototype: Peugeot 806 Runabout Tipje van de Mondeo Coupé-sluier ab Toen onze Golf een Golfje was... ?ld ’50,- X y n 0 8 5 5 DAGEN TOT HET JAAR 2000 L GEN i »i LPPEN ELLEN )EN ELEN ZERK ES ING ITS Bijlage van: De Tilburgse Koerier EN FERIE org 7 pagina 18 Donderdag 28 augustus 1997 Oplage: 102.500 te kleuren Lees verder op pagina 5. kinKJ Tony Vos Autotest: Volvo S40 enV40 T4 Lees verder in dit nummer o.a.: pag.3 pag.5 De/lutoMaat Jaargang 9 Nummer 32 Peugeot 306 Break XT L8-16V alwijk, *51631. ond. i wat we imet n 5420537 :hter een as eens Dec bedrac ener rte >laats agens leen les. lat sterk jkt. Toch koplampen namelijk vier én glas :ht, groot erende i. Grille zogenaamd laser-lassen en speciale lijmtechnieken. Verder valt op dat de diverse plaatwerkdelen bijzonder nauw op elkaar aansluiten. :een jke dode hoek, voor de 17 mil vorige ax luut g°' AUTO BONGERS Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg. Tel.: (013) 532 14 11 - Fax (013) 535 59 20 Jac. Bosmans Sprendlingenstraat 12, 5061 KN Oisterwijk. Tel.: (013) 528 32 26 en bol van vorm. Beeldbepalend zijn tevens de 14 inch wielen, waardoor de forse afmetingen nog eens extra worden benadrukt. Het profiel van de drie- en vijfdeurs Golf oogt bekend, vooral vanwege de brede C- stijl die eigenlijk de Golf vanaf het begin kenmerkt. De Op het circuit van Spa- Francorchamps won Michael Schumacher voor Ferrari de twaalfde race om het wereldkampioenschap Formule 1. Onder grillige weersomstandigheden was de Duitser zoals gewoonlijk een klasse apart. De talentvolle Giancarlo Fisichella wist beslag t leggen op de tweede pl terwijl Mika Hakkinen derde werd. maar voor de 17 miljoen m de vorige drie bsoluut geen j. Aan de t op dat de iu niet meer op i maar op de :>laatst. De auto http.Wwww.autogigasfore.com e-mail: tonyvos@globe.nl voortaan vervaardigd uit volledig verzinkt plaatstaal en daaraan meteen een carrosseriegarantie koppelt van maar liefst 12 jaar. Op het gebied van de stijfheid van de carrosserie heeft VW een flinke vooruitgang geboekt. In het productieproces wordt gebruik gemaakt van stijl veroorzaakt behoorlijke dat bleek vr kopers van generaties absc belemmering, achterkant valt nummerplaat ni de achterklep r bumper is gepl Blu bleu id “Thea“. wit Bij het ontwerpen van de MC2 werd Ford's geavanceerde computersysteem gebruikt, het meest krachtige in zijn soort, waardoor leden van het design-team niet noodzakelijk bij elkaar hoeven te zitten. duidelijk invloeden uit de nautische wereld. Het stuurwiel is een kunstwerk opzich: blauw alcantara, teakhout, chroom en een rand van naturelkleurig touwwerk. Achter heeft de Runabout een houten dek met eronder opbergmogelijkheden. Dit dek kan worden verwijderd om de bagagemogelijkheden te vergroten. Op deze manier kan zelfs een waterscooter worden meegenomen. De Runabout heeft twee klapstoeltjes achterin en een stoffen kap om het geheel bij regen af te sluiten. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Op de Oostenrijkse Salzburgring won Laurent Aiello in zijn Peugeot 406 zowel de sprint als de race. Ook voor Aiello begint de toerwagentitel in zicht te komen maar in de STW Cup maakt ook BMW rijder Joachim Winkelhock nog een kans. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. In het Japanse Suzuka kwamen afgelopen weekend de FIA GT wac aan de start. Het werd zegetocht voor Merced t De beide CLK-GTR's van Nannini-Tiemann- Schneider en Ludwig- Maylönder eindigden op de eerste en tweede plaats. De beide McLaren-BMW rijders Lehto en Soper behielden met een vierde plaats de leiding in de rangschikking. Nieuwe koplampen De 4,15 meter lange nieuwe Golf heeft een front dc op zijn voorganger lijl vallen de nieuwe kop' direct op. Er zijn name lampen achter éér 1 geplaatst: dimlicht, g. licht, richtingaanwijzer en de optionele mistlampen. Grille en bumper vormen één geheel. De neuspartij is breed Op de I AA toont Peugeot een nieuwe conceptauto, de Runabout, een model dat bijvoorbeeld op de Hiswa niet zou misstaan, maar wel degelijk is gebaseerd op de 806 ruimtewagen. In de Runa bout zijn klassieke vormen van een speedboot verwerkt en bij het zien van de auto zou men haast denken dat ie 'staand' bestuurd kan worden. De medewerkers van Peugeot's Bureau de Style Avancé hebben hun fantasie de vrije loop mogen laten, zowel wat betreft de vormgeving als het Jacques Villeneuve, de grootste concurrent van Schumacher voor de wereldtitel, maakte een verkeerde bandenkeus en kwam uiteindelijk niet verder dan een zesde positie. Jos Verstappen startte achter aan het veld maar werkte zich uitstekend naar voren. In ronde 26 spinde de Limburger na een klein foutje helaas van de baan en was de kans op een eerste WK puntje verkeken. Wat direct opvalt is dat de nieuwe Golf een stuk groter is geworden. De wielbasis, de lengte, de breedte en de spoorbreedte namen allemaal toe met als resultaat dat de auto er 'dikker' uitziet. Verder zal niemand er over twijfelen dat dit een nieuwe Golf is, omdat veel details ervoor zorgen dat de nieuweling vertrouwd overkomt. Patrick Huisman won op zondagochtend de Porsche Supercuprace na een uitermate spannend gevecht met de Duitser Fambacher. Na zijn derde seizoenszege staat Patrick op de eerste plaats in het klassement maar zijn voorsprong op Fambacher bedraagt slecht vier punten er komen nog twee wedstrijden. Op zaterdagmiddag werd op Francorchamps de internationale Formule 3000 race verreden. Tom Kristensen, in juni nog winnaar van de 24 uur van Le Mans, startte vanaf pole- indeeers te ronde in het snelle Blanchimont een massale crash. De Deen werd via het medisch centrum afgevoerd naar het hospitaal voor röntgenfoto's maar gelukkig bleek het allemaal mee te vallen. De race werd opnieuw gestart en gewonnen door Kristensen's landgenoot Jason Watt. Deze week 29 augustus tot 1 september WK Rally van Finland zondag 31 augustus PPG CART World series te Vancouver (C) Nationale autoraces op het Circuit Park Zandvoort Op het circuit van Thruxton werd de tiende BTCC meeting gehouden. De Zwitser Alain Menu had aan een tweede plaats in race twee voldoende om de titel voor zich op te eisen. Met nog vier races te gaan is het voor Audi rijder Frank Biela onmogelijk geworden om het gat van 96 punten te dichten. De beide races werden overigens gewonnen door de Audi coureurs Bintcliffe en Biela. Na ruim 17 miljoen geproduceerde auto's is het niet verwonderlijk om bij de presentatie van de vierde generatie Volkswagen Golf even terug te denken aan 23 jaar Golf-historie. Maar de compacte Golf van welleer is een uiterst volwassen auto geworden die in vele opzichten een trapje hoger is komen te staan. Op de stand van Ford tijdens de komende IAA is de MC2 te zien, een futuristisch ogende coupé op de bodemplaat van de Mondeo. Alhoewel het hier om een stijlstudie gaat, zal Ford in 1998 een Mondeo Coupé in productie nemen die de naam Cougar gaat dragen. De MC2 is een voortzetting van Ford's New Edge design, waarbij strakke, rechte lijnen zichtbaar aanwezig zijn. De auto toont fraai in elkaar over lopende lijnen die elkaar nergens tegenspreken. waarbij et Opvallend zijn ook de grote, als alumii vlakke stukken plaatwerk. Het profiel geeft de indruk van een zeer sportieve sportwagen, terwijl juist het front eerder luxueus en bedieningsorganen is nog ns onder de loep genomen. draaiknoppen van de verwarming en ventilatie lijken op de draaischijf van een oude telefoon. De knoppen van de audio- installatie zijn keurig weggewerkt achter een klep. Als dit klepje is geopend, kunnen ze net zo gemakkelijk door de bestuurder als door de passagier worden bediend. materiaalgebruik en de kleurstelling. Zowel op de flanken als in het interieur is veel teakhout gebruikt. De parelmoer lak en de specifieke vorm van de blauw getinte ruiten doen nog eens extra een een luxueus motoryacht denken. Onder de motorkap ligt de nieuwe 2,9 liter V6 24-klepper gekoppeld aan de recent geïntroduceerde automatische transmissie met elektronische sturing. Het dashboard is een mengelmoes van kennen uit de 806 Standaard ABS Op het gebied van veiligheid zet Volkswagen met de Golf in de middenklasse de nieuwe standaard. Standaard is deze auto namelijk voorzien van twee airbags, pyrotechnische gordelspanners en een gordelblokkeersysteem. De zij-airbags zijn als optie leverbaar. Rondom past VW schijfremmen toe en standaard horen daarbij ABS en de elektronische remkrachtverdeling. Het onderstel deelt de Golf met de Audi A3 en de Skoda Octavia. Dat betekent dat de voorwielen zijn opgehangen volgens het McPherson systeem en dat we acl semi-onafhankelijke c tegenkomen met schroefveren. chique oogt. Het dak bestaat uit vijf glazen panelen die tegen elkaar geschoven kunnen worden, waardoor een verfrissend open dak ontstaat. De platte koplampen en grille vormen als het ware één lijn op het front en bepalen voor een belangrijk deel het aangezicht. Functionaliteit en eenvoud zijn de sleu- telworden bij de MC2. Dat geldt ook voor het vierpersoons interieur -’■'j eerlijke materialen v..uu.inium, nikkel en leer worden toegepast. Verder is alles erop gericht om het de bestuurder zo gemakkelijk mogelijk te maken. De plaatsing van de diverse Gewenning We zijn met z'n allen enorm verwend. Denk maar eens even na over bepaalde dingen die enkele jaren geleden nog niet in ieder huis te vinden waren, maar die je nu eigenlijk niet meer zou kunnen missen. Ik noem bijvoorbeeld de afwasmachine, de magnetron, de CD-speler, het in alle richtingen verstelbare bed en andere geneugten van deze tijd. Dezelfde ontwikkeling doet zich op vele gebieden voor bij de moderne auto. Enkele jaren geleden schreef ik nog regelmatig dat een stuurbekrachtiging niet noodzakelijk was bij een compacte auto omdat het gewicht niet overdreven was en men prima bij lage snelheden kon manouvreren. Tegenwoordig sta je er bijna van versteld als een auto geen stuurbekrachtiging heeft. Tien jaar geleden was bijvoorbeeld centrale vergrendeling alleen voor de duurdere modellen weggelegd, terwijl ik nu bij wijze van spreke vergeet alle portieren te sluiten als ik met een auto rijd die het niet heeft. In dezelfde lijnen kan ik nog meer zaken noemen zoals elektrische ruitbediening, getint glas, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, een achtertui twisser, spiegeltjes in de zonnekleppen en een vijf- versnellingsbak. Kijk ik even naar de vierde generatie VW Golf dan kan ik over enkele jaren precies dezelfde kollum aanvullen met onder meer twee airbags, elektronische remkrachtverdeling, ABS en wellicht ook zij-airbags, een regensensor en automatisch dimmende binnenspiegel. Het maakt er moderne auto's niet goedkoper op. Maar het onderdeel waaraan ik het snelst gewend ben geraakt is airconditioning. Het aandeel nieuwe auto's met deze verfrissende voorziening groeit enorm snel. Geen wonder, want wie eenmaal airco gewend is geweest, wil 't in zijn of haar volgende auto niet meer missen. Je realiseert je dat pas als je tijdens de afgelopen warmteperiode in een auto terecht komt die geen airco heeft. En airco is niet alleen plezierig in de zomer als het warm is. In regenachtige winters wordt voorkomen dat de ruiten langdurig beslagen zijn. Airco dient niet alleen het comfort, maar ook de veiligheid en daar mogen we best een beetje gewend aan raken... heeft forse lichtunits en een diep uitgesneden derde of vijfde deur. In het midden staat trots het forse VW- embleem. Recht van achteren vertoont de Golf sterke gelijkenis met de kleine Seat Arosa uit hetzelfde concern. Nieuw is dat Volkswagen de carrosserie van de Golf

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 19