SsangYong Korando 602 ELX
I
I
Betrouwbaar, snel en voordelig
Auto Noordhoek deelt fietsen uit
Goede prestatie
Verkooijen/Verdonk
in Micra Challenge
5
Scheveningen bij de
Schaapskooi
Idetilburgse koerier
DE AUTOMAAT - Donderdag 21 augustus 1997 - pagina 3
17 pagina 2
instrumentarium heeft.
eus
de
Verbruik:
Prijs:
)6
21.990.-
)3
24.990,-
)6
40.990,-
)6
41.990,-
nu
i, biec
0.
-BENZ
S
ING
O,- 358,-P/MND
O,- 498.-P/MND
0,- 626,-P/MND
0,- 178.-P/MND
I,- 207.-P/MND
1,- 406.-P/MND
406.-P/MND
I,- 427.-P/MND
I,- 367,-P/MND
In de opvallende kleur baltic
blauw gaat Instituut Broers
daardoor weer veilig door het
04/94
03/94
09/95
01/96
09/95
07/93
10/96
03/96
69.990,
47.990,
32.990, -
40.990, -
30.990, -
31.990, -
34.990, -
16.990,-
15.750,-
Dieseldorst
Het brandstofverbruik ligt in
ik van
nebben
taar
N
07/92
05/91
02/94 46.988,25
...1993
....1995
....1994
....1995
itionale
gelijk
k garantie
intie
46.990 -
PR.O.A.
1. Toch
:onze
teugen
it en
doet
le
...1992
....1992
...1994
...1988
...1990
...1989
...1991
...1991
...1991
...1991
...1992
..1988
..1989
..1993
..1991
ien.
ïdelijk
mge
sers,
-oteps
■«woerd,
15
letjes op
de
Korando heeft
sgevoegd aan het
eringsprogramma.
ihterbank
Deze is
g en
5. Links van
innen de
ersteld
oppen voor
rming,
sunt de Korando
lusso op
chniek.
produceert zelf in
•angYong heeft een
ccesvolle entree op
Nederlandse markt
smaakt. In korte tijd
itunits ei
ikiVi
hét verschil
veel groter is
scharniert
seftmi
pgen:
sl:
togen:
richt:
nanggewicht: 28001
topsntn
accelera
stadcycl
buitenw
gecc
f.69.'
Tijdens de Mamos
Natuursteen Rallysprint van
Den Bosch behaalde het
equipe Verkooijen/Verdonk in
de Nissan Micra Challenge
een verdiende vierde plaats.
deze klasse meestal rond de 1
op 7,5 tot 1 op 8, daarom maakt
de Korando hierop een
positieve uitzondering met
zijn gemiddelde dieseldorst
van 1 liter op 9,2 kilometer.
De Korando is er in drie
uitrustingsniveau's. De basis
601L met zijn 4 cilinder diesel
beschikt onder meer over
radiovoorbereiding met
elektrische antenne en
speakers, centrale
vergrendeling, elektrisch
bediende ruiten, elektrisch
bediende buitenspiegels,
variabele interval, elektrisch
inschakelbare
vierwielaandrijving met een
knop op het dashboard en
automatische vrijloopnaven.
Deze versie kost f.55.980,=. De
602 EL zit één niveau onder
ons testexemplaar en heeft
airco, houteffect op de
st zijn lengte
iforse
meter
in te noemen,
mieter zelfs
langere broer,
ram Korando
igYong al veel
De vorige
Technische gege^
Merk en type: Ssa
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermog*
Koppel:
Afmetinc
Gewic’
Aanhc
Prestaties:
Op de eerste
klassementsproef werd zelfs
de snelste tijd neergezet. Het
zesde evenement meetellend
voor het klassement vond
plaats tijdens het auto-
voordeel. Hij is zuinig in
gebruik en geschikt voor het
vervoer van boekenpakketten
en (portabele) computers.
Houtprint
Bij het instrumentenpaneel
lopen snelheidsmeter en
toerenteller in elkaar over en
worden geflankeerd door de
brandstof- en
temperatuurmeter. De meeste
bedieningsknoppen zijn op de
juiste plek te vinden. Aan de
stuurkolom zitten de twee
bekende sprieten voor onder
meer de verlichting e’
richtingaanwijzers.
de stuurkolom kui
buitenspiegels ver
worden en de knop
achterruitverwarn
mistachterlicht en
alarmlichten zitten ne
de console net onder
iis
’ebouwd, zodat
tsgestuurde
hoeft te
3ven het
plaats op zondag 31 augustus
binnen de muren van de abdij
O.L.V. van Koningshoeven en
wel op het brouwerijterein
van Bierbrouwerij De
Schaapskooi
(Eindhovenseweg 3, weg
Tilburg-Moergestel). Vanaf
12.00 uur staan de poorten
open voor het publiek en de
toegang is gratis. Bij het
proeflokaal worden terrassen
opgesteld zodat liefhebbers
van klassieke auto's en een
goed glas bier aan hun
trekken komen.
svens:
SsangYong Korando 602 ELX
5 in lijn
2874 cc
89 x 92,4 mm
99 pk bij 4100 tr/min
192 Nm bij 2600 tr/min
lengte 4,33 meter, breedte 1,84 meter
1760 kg
n kg (geremd)
nelheid 145km/u
deratie 0-100 km/u in 20,4 sec
-.dus 11,6 liter/100 km
itenwegcyclus 8 liter/100 km
zombineerd 9,6 liter/100 km
1.980,
uitstroomopeningen. Het
bedieningspaneel van de
verwarming is een
mengelmoes van druk-, draai
en schuifknoppen. Met een
druk op de knop wordt bij de
ELX de airconditioning in
werking gezet. Wordt een
normale radio geplaatst, dan
biedt de console verder nog
een extra opbergvakje en
natuurlijk ook een grote
asbak en uitschuifbare
bekerhouder. De console is
gemaakt van een glanzende
kunststof die voorzien is van
een houtprint. Ditzelfde
materiaal komen we op de
portieren tegen rond de
deuropeners, net boven de
bedieningsknoppen voor de
elektrische portierruiten. De
De Korando is een goede
uitbreiding van het
SsangYong-programma naar
beneden. De auto heeft een
eigen uitstraling die 'm goed
staat. Het interieur is ruim en
rijk uitgerust. De bediening
van de versnellingsbak en de
afrolgeluiden zijn wat minder.
sportspektakel in de
Brabanthallen. De competitie
in de Micra Challenge vond
op zondag plaats. Daar ervoer
Nelis Verkooijen dat hij en
navigator Geert-Jan Verdonk
optimaal op elkaar
ingespeeld zijn. De tweede
proef die in Oss moest worden
verreden leverde wat meer
problemen op dan de snel
gereden eerste
klassementsproef.
Forse koplampen
Wie de oude Jeep voor ogen
heeft, begrijpt wellicht ook
I iets meer van de vormgeving
I i van deze nieuwe Korando.
P I Aan de voorkant loopt de nev*
J wat smal toe en bevat daar
I grille met het grote logo en
twee forse ronde koplampen,
j I De voorspatborden lopen op
een iets lager niveau breed
uit en hebben als extra
accentuering enorm lange
I richtingaanwijzers. Bumpe
spatbordranden en side-st«
zijn in donker grijs uitgevo
I 'zelfs op dit topmodel. De 1!
(inch lichtmetalen velgen
horen specifiek bij de ELX,
i terwijl de 235/75 banden op
alle Korando's worden
gemonteerd. Bij het profiel
i bepalen de uitgebouwde
schermen vooral het
aangezicht, terwijl de auto
zoals een terreinauto moet
i zijn behoorlijk vierkant
j stoer is. De achterkant di
j door de plaatsing van de
Korando heeft forse
portiervakken en een
dashboardkastje. Afgezien
van het houtmotief is de rest
van de inrichting wat grijzig.
Je zit in de Korando uitstekend
en hebt een prima uitzicht
rondom door de hoge
zitpositie. Bovendien is de
carrosserie door zijn relatief
vierkante vormen uitstekend
te overzien en in te schatten
bij parkeren. De neus vormt
de begrenzing aan de
voorkant, terwijl het
reservewiel die functie aan de
achterkant heeft.
De eerste twee periodes zijn al
voorbij, zodat er inmiddels
twee gelukkige winnaars hun
fiets bij Auto Noordhoek
hebben opgehaald. Het zijn de
heren Denissen en
Ossewaarde, beiden
Zo beschrijft Instituut Broers
de service en auto's van Seat-
I dealer Auto Noordhoek. "Net
als de opleidingen van
1 Instituut Broers zelf", aldus
I Lieke Janssens. Als jongste
docent van het instituut heeft
zij de eer om de sleutels in
ontvangst te nemen. Met de
aanschaf van twee nieuwe
auto's, een Marbella en een
Inca, is zij in haar nopjes.
De Marbella gaat dienst doen
in het Tilburgse stadsverkeer
en de Inca bezoekt scholen en
J bedrijven in de regio.
Reeds geruime tijd heeft Auto
Noordhoek het onderhoud
gedaan van één van de auto's
van Broers.
Met de komst van de nieuwe
I verbeterde Marbella met
injectiemotor en
rembekrachtiging, was de
keuze voor een auto die
dienstdoet in de stad snel
gemaakt. Het bezoeken van
I instellingen en bedrijven van
II "Zundert tot Oss" zoals Broers
dat noemt, bracht de
noodzaak tot de aanschaf van
een bedrijfswagen met
dieselmotor. De Inca, nu
voorzien van reclame, biedt
naast betrouwbaarheid ook
console, gasgevulde
schokdempers en een limited
slip differentieel voor
f.62.980,=. De ELX is de meest
complete met een airbag,
lichtmetalen velgen, ABS en
als optie een automatische
versnellingsbak. De ELX met
vijfbak kost f.69.980,= en de
automaat komt op f.74.980,=.
In vergelijking met de Musso
is de Korando afhankelijk van
de uitvoering tussen de zes
tot twaalfduizend gulden
goedkoper.
land. Het reclamewerk op de
Inca is verzorgd door
reclamebureau Roland Vos.
De service van Auto
Noordhoek houdt op deze
manier een bekend Tilburgs
Instituut op de weg. Kijk er
naar uit, u zult ze zien rijden.
Mercedes-motor
De Korando deelt zijn
techniek met de grote Musso,
alleen is de wielbasis met 15
centimeter ingekort. Daarom
zien we voor een
onafhankelijke ophanging
volgens het double wishbone
principe en achter een
vijfvoudig gelokaliseerde
achteras met schroefveren.
Dit zorgt voor een behoorlijk
stevige afvering, waardoor
wegoneffenheden niet
volledig worden
gladgestreken, maar
overhellen in bochten
eigenlijk niet voorkomt. Op
snelheid is de aandrijflijn niet
helemaal stil en komen de
geluiden vooral van de
voorkant.
Motorisch ster
evenals de Mi
Mercedes-techni<
SsangYong ptuw
licentie diverse Mercedes
motoren. In ons geval een 5
cilinder 2,9 liter diesel zonder
turbo of een hele batterij
kleppen. Hiermee wordt een
meer dan acceptabel
vermogen bereikt van 99 pk
bij 4100 tr/min en een prima
koppel van 192 Nm bij 2600
tr/min. Het is typisch zo'n
motor die ook in een
vrachtauto niet zou misstaan.
Het geluid is zeer krachtig en
solide en ondanks het feit dat
de auto geen topsporter is,
komt het allemaal zeer
voornaam over. Onder
normale omstandigheden
worden de achterwielen
aangedreven via een
handgeschakelde vijf bal
Borg Warner. Hierbij heb:
we toch wat commentc
vooral op de manier waarop
de vijfde versnelling moet
worden ingeschakeld. Ten
eerste zit deze versnelling erg
ver naar rechts en is
bovendien slecht te vinden.
Een ook het terugzoeken van
de vrij-stand gaat niet altijd
even overtuigend. De auto
weegt 1760 kg en daar heeft
de motor het flink mee te
stellen. Er is een topsnelheid
te bereiken van 145 km/u en in
20,4 seconden trekt de
Korando vanuit stilstand naar
de 100 km/u. Erg prettig is het
behoorlijke aanhanggewicht
van 2800 kg.
lichtunits eigenlijk wat aan
de Suzuki Vitara denken, met
hét verschil dat de Korando
sel groter is. De achterdeur
scharniert aan de linker zijde
en heeft middenop het
reservewiel. Hiertegen is een
kunststof kapje geplaatst dat
slechts voor een deel het wiel
beschermt. De bagageruimte
heeft behoorlijke afmetingen
en is lekker rechthoekig en
daardoor makkelijk te
beladen. Er is niet voorzien in
een rolhoes over de
bagageruimte. De ach1
is een verhaal apart. De
namelijk in twee delen
opgedeeld en heeft de
mogelijkheid van verstelbare
rugleuningen. Verder kunnen
de buitenste randen van de
rugleuning voorovergeklapt
worden, waardoor
comfortabele armsteunen
ontstaan. De instap naar
achteren is redelijk, de
stoelen kunnen aan beide
kanten naar voren
geklapt/geschoven wordt
De stoelen bieden een ree
stevige en tegelijk
comfortabele zit. Het
stuurwiel, voorzien van een
airbag, is in hoogte te
variëren. Het
dashboardlichaam
symmetrisch gel
men voor rechtse
auto's weinig hc
veranderen. Boi
dashboardkastje is dan ook
een open vak gemaakt, die
exact de vorm van het
Waarom zou een autodealer
nu fietsen gaan uitdelen? Dit
is minder vreemd dan dat het
in eerste instantie misschien
lijkt. Seat-importeur Pon Car
is namelijk sponsor van de
Ronde van Nederland, een
wielerevenement dat 26
augustus aanstaande in
Tilburg van start gaat. Als
aanloop daarop organiseert
Seat een prijsvraag. Bij iedere
dealer zijn namelijk drie
Giant fietsen ter waarde van
f.799, te winnen.
et weekend van 29 t/m 31
ustus wordt de
ssiekerrally
eveningen-Luxemburg-
eveningen (SLS) verreden
r een afstand van
eveer 1100 kilometer. Er
ben zich zo'n 180
Inemers met hun fraaie
orische auto's aangemeld,
is alweer het vijfde jaar
de SLS georganiseerd
dt. Tijdens de rit moeten
srse klassementsproeven
den afgelegd. De laatste
ïf voor de finish vindt
De Korando is met
van 4,33 meter en f
breedte van 1,84 rr
nauwelijks klein te nc
i Hij is met 1,84 m«
hoger dan zijn la
de Musso. De naar
j wordt door Ssanc
langer gebruikt.
Korando was een
licentiebouw van de oude
Jeep en is in een aantal
Europese landen (waaronder
België) nog enige tijd gevoerd.
Deze proef in Oss was lang en
moest twee keer worden
afgelegd. "We kwamen niet
goed op dreef en zakten terug
in het tussenklassement. In
een rallysprint maak je zo'n
achterstand dan niet
makkelijk meer goed,
zijn we tevreden met or
vierde plaats en verhei
ons op het volgende
evenement, de West-
Brabantrally op 11 oktober",
vertelde Nelis Verkooijen na
afloop. Het door Nissan
Denissen gesponsorde equipe
staat nu op de vierde plaats in
het klassement voor de
Nissan Micra Challenge.
afkomstig uit Berkel-Enschot.
Er is echter nog steeds een
derde fiets te winnen en
daarvoor kan iedereen nog
kans maken bij Auto Noord
hoek tot eind augustus. Wat
moet men daarvoor doen?
Kom naar de showroom van
Auto Noordhoek aan de
Leharstraat en vul daar een
wedstrijdkaart in. Er moet een
vraag beantwoord worden en
een slagzin worden
afgemaakt. Na inlevering
maakt u kans op de fiets of op
de landelijke hoofdprijs, een
Seat Toledo 1600 SE. Dit is één
van de 45 volgauto's uit de
karavaan van de Ronde van
Nederland. Als dit evenement
is afgelopen wordt de auto
overhandigd aan de persoon
met de origineelste slagzin.
de grote Musso
gezorgd voor een
tevige derde plaats
op de markt voor
rreinvoertuigen. De
DE AUTOMAAT
A
'’Bs*
Nissan Mkra GLi AIRCO
v.a. ƒ23.195,-
G A y o E
DENISSEN
Burg. Jansensh-aat 52-56,
Tilburg, 013-4683911
Auto Noordhoek
Jurgen van Ierland van Auto Noordhoek overhandigt de sleutels aan Lieke Janssens.
(Foto: Van Aarle)