SsangYong Korando 602 ELX I I Betrouwbaar, snel en voordelig Auto Noordhoek deelt fietsen uit Goede prestatie Verkooijen/Verdonk in Micra Challenge 5 Scheveningen bij de Schaapskooi Idetilburgse koerier DE AUTOMAAT - Donderdag 21 augustus 1997 - pagina 3 17 pagina 2 instrumentarium heeft. eus de Verbruik: Prijs: )6 21.990.- )3 24.990,- )6 40.990,- )6 41.990,- nu i, biec 0. -BENZ S ING O,- 358,-P/MND O,- 498.-P/MND 0,- 626,-P/MND 0,- 178.-P/MND I,- 207.-P/MND 1,- 406.-P/MND 406.-P/MND I,- 427.-P/MND I,- 367,-P/MND In de opvallende kleur baltic blauw gaat Instituut Broers daardoor weer veilig door het 04/94 03/94 09/95 01/96 09/95 07/93 10/96 03/96 69.990, 47.990, 32.990, - 40.990, - 30.990, - 31.990, - 34.990, - 16.990,- 15.750,- Dieseldorst Het brandstofverbruik ligt in ik van nebben taar N 07/92 05/91 02/94 46.988,25 ...1993 ....1995 ....1994 ....1995 itionale gelijk k garantie intie 46.990 - PR.O.A. 1. Toch :onze teugen it en doet le ...1992 ....1992 ...1994 ...1988 ...1990 ...1989 ...1991 ...1991 ...1991 ...1991 ...1992 ..1988 ..1989 ..1993 ..1991 ien. ïdelijk mge sers, -oteps ■«woerd, 15 letjes op de Korando heeft sgevoegd aan het eringsprogramma. ihterbank Deze is g en 5. Links van innen de ersteld oppen voor rming, sunt de Korando lusso op chniek. produceert zelf in •angYong heeft een ccesvolle entree op Nederlandse markt smaakt. In korte tijd itunits ei ikiVi hét verschil veel groter is scharniert seftmi pgen: sl: togen: richt: nanggewicht: 28001 topsntn accelera stadcycl buitenw gecc f.69.' Tijdens de Mamos Natuursteen Rallysprint van Den Bosch behaalde het equipe Verkooijen/Verdonk in de Nissan Micra Challenge een verdiende vierde plaats. deze klasse meestal rond de 1 op 7,5 tot 1 op 8, daarom maakt de Korando hierop een positieve uitzondering met zijn gemiddelde dieseldorst van 1 liter op 9,2 kilometer. De Korando is er in drie uitrustingsniveau's. De basis 601L met zijn 4 cilinder diesel beschikt onder meer over radiovoorbereiding met elektrische antenne en speakers, centrale vergrendeling, elektrisch bediende ruiten, elektrisch bediende buitenspiegels, variabele interval, elektrisch inschakelbare vierwielaandrijving met een knop op het dashboard en automatische vrijloopnaven. Deze versie kost f.55.980,=. De 602 EL zit één niveau onder ons testexemplaar en heeft airco, houteffect op de st zijn lengte iforse meter in te noemen, mieter zelfs langere broer, ram Korando igYong al veel De vorige Technische gege^ Merk en type: Ssa Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermog* Koppel: Afmetinc Gewic’ Aanhc Prestaties: Op de eerste klassementsproef werd zelfs de snelste tijd neergezet. Het zesde evenement meetellend voor het klassement vond plaats tijdens het auto- voordeel. Hij is zuinig in gebruik en geschikt voor het vervoer van boekenpakketten en (portabele) computers. Houtprint Bij het instrumentenpaneel lopen snelheidsmeter en toerenteller in elkaar over en worden geflankeerd door de brandstof- en temperatuurmeter. De meeste bedieningsknoppen zijn op de juiste plek te vinden. Aan de stuurkolom zitten de twee bekende sprieten voor onder meer de verlichting e’ richtingaanwijzers. de stuurkolom kui buitenspiegels ver worden en de knop achterruitverwarn mistachterlicht en alarmlichten zitten ne de console net onder iis ’ebouwd, zodat tsgestuurde hoeft te 3ven het plaats op zondag 31 augustus binnen de muren van de abdij O.L.V. van Koningshoeven en wel op het brouwerijterein van Bierbrouwerij De Schaapskooi (Eindhovenseweg 3, weg Tilburg-Moergestel). Vanaf 12.00 uur staan de poorten open voor het publiek en de toegang is gratis. Bij het proeflokaal worden terrassen opgesteld zodat liefhebbers van klassieke auto's en een goed glas bier aan hun trekken komen. svens: SsangYong Korando 602 ELX 5 in lijn 2874 cc 89 x 92,4 mm 99 pk bij 4100 tr/min 192 Nm bij 2600 tr/min lengte 4,33 meter, breedte 1,84 meter 1760 kg n kg (geremd) nelheid 145km/u deratie 0-100 km/u in 20,4 sec -.dus 11,6 liter/100 km itenwegcyclus 8 liter/100 km zombineerd 9,6 liter/100 km 1.980, uitstroomopeningen. Het bedieningspaneel van de verwarming is een mengelmoes van druk-, draai en schuifknoppen. Met een druk op de knop wordt bij de ELX de airconditioning in werking gezet. Wordt een normale radio geplaatst, dan biedt de console verder nog een extra opbergvakje en natuurlijk ook een grote asbak en uitschuifbare bekerhouder. De console is gemaakt van een glanzende kunststof die voorzien is van een houtprint. Ditzelfde materiaal komen we op de portieren tegen rond de deuropeners, net boven de bedieningsknoppen voor de elektrische portierruiten. De De Korando is een goede uitbreiding van het SsangYong-programma naar beneden. De auto heeft een eigen uitstraling die 'm goed staat. Het interieur is ruim en rijk uitgerust. De bediening van de versnellingsbak en de afrolgeluiden zijn wat minder. sportspektakel in de Brabanthallen. De competitie in de Micra Challenge vond op zondag plaats. Daar ervoer Nelis Verkooijen dat hij en navigator Geert-Jan Verdonk optimaal op elkaar ingespeeld zijn. De tweede proef die in Oss moest worden verreden leverde wat meer problemen op dan de snel gereden eerste klassementsproef. Forse koplampen Wie de oude Jeep voor ogen heeft, begrijpt wellicht ook I iets meer van de vormgeving I i van deze nieuwe Korando. P I Aan de voorkant loopt de nev* J wat smal toe en bevat daar I grille met het grote logo en twee forse ronde koplampen, j I De voorspatborden lopen op een iets lager niveau breed uit en hebben als extra accentuering enorm lange I richtingaanwijzers. Bumpe spatbordranden en side-st« zijn in donker grijs uitgevo I 'zelfs op dit topmodel. De 1! (inch lichtmetalen velgen horen specifiek bij de ELX, i terwijl de 235/75 banden op alle Korando's worden gemonteerd. Bij het profiel i bepalen de uitgebouwde schermen vooral het aangezicht, terwijl de auto zoals een terreinauto moet i zijn behoorlijk vierkant j stoer is. De achterkant di j door de plaatsing van de Korando heeft forse portiervakken en een dashboardkastje. Afgezien van het houtmotief is de rest van de inrichting wat grijzig. Je zit in de Korando uitstekend en hebt een prima uitzicht rondom door de hoge zitpositie. Bovendien is de carrosserie door zijn relatief vierkante vormen uitstekend te overzien en in te schatten bij parkeren. De neus vormt de begrenzing aan de voorkant, terwijl het reservewiel die functie aan de achterkant heeft. De eerste twee periodes zijn al voorbij, zodat er inmiddels twee gelukkige winnaars hun fiets bij Auto Noordhoek hebben opgehaald. Het zijn de heren Denissen en Ossewaarde, beiden Zo beschrijft Instituut Broers de service en auto's van Seat- I dealer Auto Noordhoek. "Net als de opleidingen van 1 Instituut Broers zelf", aldus I Lieke Janssens. Als jongste docent van het instituut heeft zij de eer om de sleutels in ontvangst te nemen. Met de aanschaf van twee nieuwe auto's, een Marbella en een Inca, is zij in haar nopjes. De Marbella gaat dienst doen in het Tilburgse stadsverkeer en de Inca bezoekt scholen en J bedrijven in de regio. Reeds geruime tijd heeft Auto Noordhoek het onderhoud gedaan van één van de auto's van Broers. Met de komst van de nieuwe I verbeterde Marbella met injectiemotor en rembekrachtiging, was de keuze voor een auto die dienstdoet in de stad snel gemaakt. Het bezoeken van I instellingen en bedrijven van II "Zundert tot Oss" zoals Broers dat noemt, bracht de noodzaak tot de aanschaf van een bedrijfswagen met dieselmotor. De Inca, nu voorzien van reclame, biedt naast betrouwbaarheid ook console, gasgevulde schokdempers en een limited slip differentieel voor f.62.980,=. De ELX is de meest complete met een airbag, lichtmetalen velgen, ABS en als optie een automatische versnellingsbak. De ELX met vijfbak kost f.69.980,= en de automaat komt op f.74.980,=. In vergelijking met de Musso is de Korando afhankelijk van de uitvoering tussen de zes tot twaalfduizend gulden goedkoper. land. Het reclamewerk op de Inca is verzorgd door reclamebureau Roland Vos. De service van Auto Noordhoek houdt op deze manier een bekend Tilburgs Instituut op de weg. Kijk er naar uit, u zult ze zien rijden. Mercedes-motor De Korando deelt zijn techniek met de grote Musso, alleen is de wielbasis met 15 centimeter ingekort. Daarom zien we voor een onafhankelijke ophanging volgens het double wishbone principe en achter een vijfvoudig gelokaliseerde achteras met schroefveren. Dit zorgt voor een behoorlijk stevige afvering, waardoor wegoneffenheden niet volledig worden gladgestreken, maar overhellen in bochten eigenlijk niet voorkomt. Op snelheid is de aandrijflijn niet helemaal stil en komen de geluiden vooral van de voorkant. Motorisch ster evenals de Mi Mercedes-techni< SsangYong ptuw licentie diverse Mercedes motoren. In ons geval een 5 cilinder 2,9 liter diesel zonder turbo of een hele batterij kleppen. Hiermee wordt een meer dan acceptabel vermogen bereikt van 99 pk bij 4100 tr/min en een prima koppel van 192 Nm bij 2600 tr/min. Het is typisch zo'n motor die ook in een vrachtauto niet zou misstaan. Het geluid is zeer krachtig en solide en ondanks het feit dat de auto geen topsporter is, komt het allemaal zeer voornaam over. Onder normale omstandigheden worden de achterwielen aangedreven via een handgeschakelde vijf bal Borg Warner. Hierbij heb: we toch wat commentc vooral op de manier waarop de vijfde versnelling moet worden ingeschakeld. Ten eerste zit deze versnelling erg ver naar rechts en is bovendien slecht te vinden. Een ook het terugzoeken van de vrij-stand gaat niet altijd even overtuigend. De auto weegt 1760 kg en daar heeft de motor het flink mee te stellen. Er is een topsnelheid te bereiken van 145 km/u en in 20,4 seconden trekt de Korando vanuit stilstand naar de 100 km/u. Erg prettig is het behoorlijke aanhanggewicht van 2800 kg. lichtunits eigenlijk wat aan de Suzuki Vitara denken, met hét verschil dat de Korando sel groter is. De achterdeur scharniert aan de linker zijde en heeft middenop het reservewiel. Hiertegen is een kunststof kapje geplaatst dat slechts voor een deel het wiel beschermt. De bagageruimte heeft behoorlijke afmetingen en is lekker rechthoekig en daardoor makkelijk te beladen. Er is niet voorzien in een rolhoes over de bagageruimte. De ach1 is een verhaal apart. De namelijk in twee delen opgedeeld en heeft de mogelijkheid van verstelbare rugleuningen. Verder kunnen de buitenste randen van de rugleuning voorovergeklapt worden, waardoor comfortabele armsteunen ontstaan. De instap naar achteren is redelijk, de stoelen kunnen aan beide kanten naar voren geklapt/geschoven wordt De stoelen bieden een ree stevige en tegelijk comfortabele zit. Het stuurwiel, voorzien van een airbag, is in hoogte te variëren. Het dashboardlichaam symmetrisch gel men voor rechtse auto's weinig hc veranderen. Boi dashboardkastje is dan ook een open vak gemaakt, die exact de vorm van het Waarom zou een autodealer nu fietsen gaan uitdelen? Dit is minder vreemd dan dat het in eerste instantie misschien lijkt. Seat-importeur Pon Car is namelijk sponsor van de Ronde van Nederland, een wielerevenement dat 26 augustus aanstaande in Tilburg van start gaat. Als aanloop daarop organiseert Seat een prijsvraag. Bij iedere dealer zijn namelijk drie Giant fietsen ter waarde van f.799, te winnen. et weekend van 29 t/m 31 ustus wordt de ssiekerrally eveningen-Luxemburg- eveningen (SLS) verreden r een afstand van eveer 1100 kilometer. Er ben zich zo'n 180 Inemers met hun fraaie orische auto's aangemeld, is alweer het vijfde jaar de SLS georganiseerd dt. Tijdens de rit moeten srse klassementsproeven den afgelegd. De laatste ïf voor de finish vindt De Korando is met van 4,33 meter en f breedte van 1,84 rr nauwelijks klein te nc i Hij is met 1,84 m« hoger dan zijn la de Musso. De naar j wordt door Ssanc langer gebruikt. Korando was een licentiebouw van de oude Jeep en is in een aantal Europese landen (waaronder België) nog enige tijd gevoerd. Deze proef in Oss was lang en moest twee keer worden afgelegd. "We kwamen niet goed op dreef en zakten terug in het tussenklassement. In een rallysprint maak je zo'n achterstand dan niet makkelijk meer goed, zijn we tevreden met or vierde plaats en verhei ons op het volgende evenement, de West- Brabantrally op 11 oktober", vertelde Nelis Verkooijen na afloop. Het door Nissan Denissen gesponsorde equipe staat nu op de vierde plaats in het klassement voor de Nissan Micra Challenge. afkomstig uit Berkel-Enschot. Er is echter nog steeds een derde fiets te winnen en daarvoor kan iedereen nog kans maken bij Auto Noord hoek tot eind augustus. Wat moet men daarvoor doen? Kom naar de showroom van Auto Noordhoek aan de Leharstraat en vul daar een wedstrijdkaart in. Er moet een vraag beantwoord worden en een slagzin worden afgemaakt. Na inlevering maakt u kans op de fiets of op de landelijke hoofdprijs, een Seat Toledo 1600 SE. Dit is één van de 45 volgauto's uit de karavaan van de Ronde van Nederland. Als dit evenement is afgelopen wordt de auto overhandigd aan de persoon met de origineelste slagzin. de grote Musso gezorgd voor een tevige derde plaats op de markt voor rreinvoertuigen. De DE AUTOMAAT A '’Bs* Nissan Mkra GLi AIRCO v.a. ƒ23.195,- G A y o E DENISSEN Burg. Jansensh-aat 52-56, Tilburg, 013-4683911 Auto Noordhoek Jurgen van Ierland van Auto Noordhoek overhandigt de sleutels aan Lieke Janssens. (Foto: Van Aarle)

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 19