W I J z O Eerlijk delen in de thuiszorg mogelijk of onmogelijk? 1 Kopijsluiting Seniorenwijzer O Jeu de Boules Witte rolstoelen in centrum Zorg aan huis Gezondheidstelefoon Zorg thuis in de bibliotheek POST COLOFON SCRIPTUM 1 I I I I I I I I I Seniorenwijzer, p/a Vincentius- I I I I I J*1 'y F ■NT Gids voor mantelzorgers 397 pagina 6 Donderdag 7 augustus 1997pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER di. 19.00 u. 2e week fo. 22.15 u. di. 22.00 u. met enkele medewerkers van de thuiszorg over de zorgelijke situatie. Reprise van de /o. 20.30 u. Reprise Reprise vo. 19.30 u. Reprise ie in Londen vo. 22.00 u. FOTO: FRANS VAN AARLE Volgens de milieu-gedelegeerde van het Samenwerkingsverband Midden-Bra- lien^ 1 andigheid vo. 22.15 u. De Seniorenwijzer wordt eenmaal in de twee weken opgenomen in de Tilburgse Koerier. Redactie: Diny van Bladel-Verbunt Riek Flipse-Tiemens Mare Geerts Jan van Groos (voorzitter) Mieke-Nelie van der Heijden Wilma Hurkens Joop Janmaat Karei Luiijf (eindredacteur) Kees Vermunt Adres redactie: Directeur Koen van Hoeckel van Thuiszorg Midden-Brabant: “Maatregelen van de overheid zijn moeilijk uit te leggen aan klanten. HET WOORD IS AAN... houden met de wensen van de klanten en van het personeel, stelt hij. straat 102,5038SR Tilburg of Post bus 3078, 5003 DB Tilburg; tel. 5839999. Kopij kan opgestuurd worden naar het redactie-adres of naar de Til burgse Koerier, postbus 10001, 5000 JA Tilburg; tel. 5368805. Deadline: donderdag 12.00 uur voor de verschijningsdatum. De Gezondheidstelefoon voor senioren draait op volle toeren. Ouderen kunnen daar terecht met hun vragen over gezondheid en gezondheidszorg. De Gezondheidstelefoon helpt met het verstrekken van juiste adressen, telefoonnummers en namen van instanties of verenigingen. Het telefoonteam -deskundige, vrijwillige medewerkers, allen zelf senior- beschikt over de meest actuele informatie. De Gezondheidstelefoon is geen commercieel nummer en kost 22 cent per minuut. U kunt bellen op alle werkdagen van 09.30 tot 12.30 uur. Het nummer is van af 1 januari 1997: 0900-821283. In deze rubriek kan iedereen van 55 jaar en ouder zijn of haar mening geven over al lerlei zaken. Schrijf uw verhaal op in on geveer 200 woorden en stuur dat naar de redactie van de Seniorenwijzer, p/a Til burgse Koerier, postbus 10001, 5000 AJ Tilburg, onder vermelding van 'Het woord is aan....'. Inzenden betekent niet dat uw brief automatisch geplaatst wordt. fuseerde in onze regio de gezinszorg met 25e week Willem nde liefde op den met door een andere organisatie dan de thuiszorg worden geïnd? Het is een bu reaucratisch gedoe. Ik geloof zelf, dat het meer kost dan het oplevert”, zegt de di recteur. De verschijningsdata van de Seniorenwijzer tot eind dit jaar zijn: 21 augustus, 4 en 18 september, 2,16 en 30 oktober, 13 en 27 november en 11 december. Berichten en ingezonden brieven voor deze pagina’s moet steeds één week eerder op donderdag om 12.00 uur bij de redactie aangeleverd zijn. Bent u moeilijk ter been of aangewezen op een rolstoel? En u wilt toch graag naar het centrum? Dat hoeft geen probleem te zijn! In toegankelijke parkeergarages staan namelijk rolstoe len, die door firma Rosario uit Dongen geschonken zijn aan het Tilburgs Overleg Gehandicaptenorganisaties (TOG). Ze kunnen geleend worden door mensen die slecht ter been zijn of snel vermoeid raken of mensen die problemen hebben met het vervoeren van hun rolstoel. De thuiszorg heeft, net als andere maat schappelijke organisaties, een forse bij drage moeten leveren aan de bezuinigin gen in ons land. Vier jaar geleden Het vernieuwde Pieter Vreedeplein moet groen, aantrekkelijk en gezel lig worden; zo luiden de plannen van de gemeente. Waarom dit plein wel en de andere pleinen in de Til burgse binnenstad niet? Drop Oud Zuinig met hulp Veel oudere Tilburgers zijn al ‘vanaf hun trouwen’ lid van wat toen het Wit-Gele Kruis en later de Kruisvereniging heette. Zij kennen nog de tijd dat de wijkver pleegster op de fiets een kijkje kwam ne men en zelf bepaalde wat voor hulp de thuis verblijvende zieke nodig had. En hoe vaak. Nu gebeurt dat door de intaker, die in een gesprek met de thuiszorgcliënt de indica- tie bepaalt: wat voor hulp nodig is van een verpleegkundige, ziekenverzorgende en/of huishoudelijke medewerker. Daar bij wordt ook rekening gehouden met de persoonlijke situatie: is er mantelzorg in de buurt? Kan de partner een en ander doen, of een van de kinderen? Daarbij is de Thuiszorg nog extra zuinig met de hulp die ze verleent, geeft Van Hoeckel toe: “We leveren gemiddeld 20 procent minder zorg dan bij de intake als wenselijk is vastgesteld. Dat is vooral een budgetprobleem. Mensen zijn daar over vaak teleurgesteld. Maar we indice ren geen riante zaken: het is altijd een aanvulling op wat mensen zelf kunnen doen.” De tijd, dat de wijkverpleegster met de patiënt ging wandelen of bood schappen doen, is inderdaad voorbij. Daarvoor kan men nu naar de Vrijwilli- gerscentrale of de vrijwillige thuishulp bellen. Koen van Hoeckel noemt zijn organisatie met 2500 personeelsleden een “buiten gewoon bedrijf. In het gewone bedrijfsle ven ontvangt de klant een product of dienst en betaalt daarvoor. Maar in de thuiszorg ontvangt de klant de zorg en een ander betaalt. Behoudens de eigen bijdrage van de cliënt betaalt de overheid het grootste deel. Onze klanten en de be taler hebben verschillende belangen”, licht hij toe. Daarom is Thuiszorg Midden- Brabant volgens hem steeds op zoek naar een evenwicht tussen klantvriende lijk, professioneel verantwoord en eco nomisch aanvaardbaar werken. “We moeten er natuurlijk ook voor zorgen, dat het personeel hier graag werkt en niet wegloopt”. Uitholling Irene Leijten is een van die medewer kers. Zij put al dertien jaar veel voldoe ning uit haar werk als wijkverpleegkundi ge. Vooral naar het verzorgen en begeleiden van terminale patiënten gaat haar hart uit. Maar ze heeft ook de min der prettige (organisatorische) verande ringen meegemaakt. De bezuinigingen hebben volgens haar gezorgd voor een zekere uitholling van haar vak en voor bureaucratie met veel dossiers en formu lieren. Haar collega-verzorgende José van Rijswijk beaamt dat: “Aan die papier winkel heeft iedereen een hekel. Ik vind het helemaal niet erg om hard te werken, maar er is een grote werkdruk door alle regelingen die de Tweede Kamer ons op legt.” Samen met hun collega’s van rayon 4- Oost komen Irene en José op vele adres sen in Groeseind, Hasselt, Goirke, Bes- terd en Loven. Niet alleen bij de mensen thuis, maar ook in de logeerkamers van de Bijsterstede, de Herdgang en Huize Padua. Daar zijn patiënten te gast, die niet meteen vanuit het ziekenhuis of re validatiecentrum naar huis kunnen. Logeerkamers Heidy Nuyten komt bijna elke dag in een van de logeerkamers, al is dat maar een klein deel van haar werk als verzorgster. “We helpen de mensen in de logeerka mers met opstaan, verzorging, wassen en aankleden, net zoals bij hen thuis. De rest van de dag krijgen zij ondersteuning en soms therapie in het verzorgingshuis. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen die een nieuwe heup hebben gekregen. Na verloop van tijd kunnen ze dan weer naar hun eigen woning”, legt ze uit. Ook Nuyten vindt dat haar beroep door de bureaucratie en vergaande speciali saties wat wordt uitgehold. Zij vindt het bovendien jammer, dat haar kwaliteiten - en die van haar collega's- niet optimaal worden benut. “In onze driejarige oplei ding leerden we bijvoorbeeld ook insu line spuiten en blaasspoelen. Maar dat mag ik bij de thuiszorg niet doen. Daar voor moet een verpleegkundige langsko men, terwijl ik toch al bij de mensen kom voor de verzorging.” Veel klanten van de Thuiszorg klagen, dat zij verschillende hulpverleners aan de deur krijgen, soms zelfs op één dag. Volgens Nuyten is dat dus niet altijd nodig. “We beginnen tegenwoordig om zeven uur of half acht om alle vroege patiënten te kunnen helpen. We houden zo veel mogelijk rekening met hun wensen, en vooral oudere mensen zijn vaak vroeg wakker”, vertelt Irene Leijten. Ook door het grote aantal part-time werkende vrouwen bij de thuiszorg kan het gebeu rendat er bijvoorbeeld ‘s avonds voor de (wond-)verzorging en het naar bed hel pen weer een andere collega komt. Directeur Van Hoeckel meent dat het bij na niet te voorkomen is. Volgens hem heeft het te maken met specialisaties, week(end)roosters én de vakanties. De directie wil zo veel mogelijk rekening bant, J. Dörr, kunnen de inwoners van deze streek een forse stijging van de rei nigingsrechten tegemoet zien, lazen we in het Brabants Dagblad van 12 juli. Niet omdat wij er een potje van maken met ons afval, maar omdat wij ons zo netjes hebben gedragen. Door ons gedrag is het aanbod van vuilnis drastisch afgeno men. Jarenlang ijveren voor het milieu, bevorderen van kringloop-bedrijvigheid, afval scheiding, milieuvriendelijk produceren en consumeren. Het heeft kennelijk enig resultaat opgeleverd: de afvalberg groeit veel minder hard. Je zou dus verwach ten dat de verwerking daarvan ook minder kost. Maar stortplaats Spinder is er, in nauwe samenwerking met de gemeente, in geslaagd zoveel méér te investeren dan nodig is om het afval te verwerken, dat er nu al een tekort van 46 miljoen gul den op de begroting prijkt. Niks aan de hand, zegt Dörr: we laten gewoon de bur gers opdraaien voor de gevolgen van onze miskleun. Aan welk -dor- brein zou een dergelijke redenering zijn ontsproten? De logica ervan ontgaat de burger te enen male. Wel staat vast dat dit voor veel ouderen met een laag inkomen -die bovendien amper vuilnis en afval aan te bieden heb ben- een gevoelige aanslag wordt op het huishoudboekje. Wie zullen wij nou eens voor die tegenvaller laten opdraaien? Kees Vermunt Wachtlijst In de vakantieperiode is het erg moeilijk aan voldoende verpleegkundigen en ver zorgenden te komen, zodat de thuiszorg dan minimaal is. Deze zomer gaan enke le bureaumedewerkers die xvan origine verpleegkundige zijn, terug de wijk in. Vorig jaar deden zo’n tienduizend men sen een beroep op Thuiszorg Midden- Brabant, dit jaar zijn er dat duizend meer. Zijn er niet genoeg vakantie- en inval krachten te vinden, dan dreigt nu een wachtlijst. Van familie en bekenden -de mantelzorgers- wordt dan verwacht dat zij wat vaker bijspringen. “Onze vaste krachten mogen soms slechts twee weken aaneengesloten op vakantie. We vinden dat niet leuk voor hen, maar het kan niet anders”, zegt Van Hoeckel. Tot zijn spijt dreigt deze vakan tieperiode een wachtlijst voor verpleeg kundige hulp. “Als er morgen tien gedi plomeerden bij mij op de stoep staan, dan mogen ze meteen beginnen”, zegt hij. De personeelsleden zijn niet rouwig om de wachtlijst-maatregel van de directie. “Het is een ramp voor onze nieuwe cliën ten, maar voor óns is het de erkenning, dat de werkdruk écht niet meer omhoog kan”, vinden zij. KBO Heikant/Quirijnstok organiseert elke vrijdag vanaf 14.00 uur een jeu de boules-middag bij Peerke Donders (Pater Don- dersstraat 14). Nieuwe leden zijn welkom. Er is spelmateriaal aanwezig, zoals ballen en magneten. Niet-leden kunnen gerust een oefenpartijtje komen spelen. Iedereen staat er wel eens bij stil: hoe zal het leven eruitzien als ik niet meer voor mezelf kan zorgen? Hoe kan ik in zo’n situatie onafhankelijk blijven? Is het mogelijk om thuis te blijven wonen? De brochure Denken over zorg aan huis. Als je er alleen voor staat laat zien hoe mensen zich kunnen voorbereiden op een si tuatie waarin ze veel zorg nodig hebben. Door ideeën, wensen en mogelijkheden op een-rijtje te zetten blijkt zorg aan huis vaak tóch mogelijk. De brochure is een uitgave van het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn (NIZW). Als iemand ziek wordt en veel verzorging nodig heeft, is de si tuatie vaak choatisch. Dat leert de ervaring van artsen, ver pleegkundige en patiënten zelf. De zieke heeft al zo veel te ver werken, dat hij niet de kans krijgt een zorgvuldige afweging te maken. Het risico bestaat dat anderen voor de zieke gaan be slissen. Wie er tijdig bij stilstaat of en hoe hij thuis verzorgd en verpleegd wil worden als het minder goed gaat, houdt de keus aan zichzelf. Met een goede voorbereiding is er meer mogelijk dan men denkt. De brochure laat zien dat er ook voor ouderen met weinig man telzorg mogelijkheden zijn om thuis verzorgd te worden. Daar naast is op een rijtje gezet welke maatregelen deze ouderen kunnen nemen om zelfstandig en onafhankelijk te blijven in een situatie waarin ze veel zorg nodig hebben. In de brochure wor den praktijksituaties als voorbeeld gebruikt. Het boekje is te bestellen door ƒ5,- over te maken op gironum mer 823754 t.n.v. NIZW Uitgeverij in Utrecht, onder vermelding van bestelnummer E 20061 Als je als mantelzorger voor een zieke of gehandicapte ver wante zorgt, valt het niet mee je weg te vinden in het doolhof van de gezondheidszorg. Het kost veel tijd en energie om de juiste informatie te vinden. Vaak weten hulpverleners ook niet (hele maal) wat de verschillende soorten hulp zijn, wanneer men er voor in aanmerking komt en wat de kosten zijn. Voor antwoorden op allerlei vragen op dit gebeid bestaat er een gids van het project Mantelzorgers Centraal en het WVG-bu- reau van de gemeente. De gids biedt een compleet overzicht van organisaties, personen en regelingen waar mantelzorgers een beroep op kunnen doen. De gids is in Tilburg gratis ver krijgbaar bij huisartsen, apotheken, Thuiszorg Midden-Brabant, de stichting Contour, de bibliotheek en De Twern. Over de thuiszorg is de laatste tijd veel te doen. Informatie hier over vindt u niet alleen in de krant, maar ook in de Openbare Bi bliotheek Tilburg. In Zorg aan huis uit 1996 onder redactie van o.a. Hetty Dokter wordt de stand van zaken bij de organisatie van de thuiszorg be schreven. Voor de meest recente informatie kunt u in data-be- standen kijken naar artikelen over de thuiszorg. In gedrukte vorm vindt u er enkele in de dokumentatiemap Thuiszorg. Hier in vindt u ook de folder Zeker van zorg van de Ziekenfondsraad. In deze folder wordt bijvoorbeeld uitgelegd hoe het zit met de ei gen bijdrage. De folder kunt u ook opvragen bij de Postbus 51 infolijn, telefoon 06-8051Wist u overigens dat Postbus 51 fol ders ook in gesproken vorm verkrijgbaar zijn? Hiervoor kunt u bellen met de Christelijke Bibliotheek voor blinden en slecht zienden, telefoon 0341 -551041 Wat werkers in de thuiszorg allemaal meemaken op een dag kunt u lezen in Een heel gewone dag van de Landelijke Vereni ging voor de Thuiszorg. Soms zijn het grappige, soms ontroe rende dingen. Ook de folder van Thuiszorg Midden-Brabant is te vinden in de bibliotheek. De thuiszorg maakt een moeilijke tijd door: te weinig geld, te lange wachtlijsten en te veel bureaucratie. De minister van volksgezondheid erkent, dat de thuis zorg in ons land een chaos is. Voor het eerst in haar bestaan dreigt voor Thuis zorg Midden-Brabant in deze vakantietijd een wachtlijst voor verpleegkundige hulp. Voor de huishoudelijke hulp bestaat zo’n wachtlijst al langer. Een gesprek De rolstoelen zijn te leen bij parkeergarages Tivoli en Emma- passage en de fietsenstalling onder de Heuvel. Omdat er (nog) maar drie rolstoelen beschikbaar zijn, is reserveren gewenst. Hiervoor kunt u bellen: Tivoligarage, tel. 5447122; Emmapas- sage, tel. 5428795; fietsenkelder, tel. 5428607. Ook moet u een legitimatiebewijs bij zich hebben. Dat mag ook een 65+-pas, trein- of buskaart zijn. Of uw deeltaxipas of invalidenparkeer- kaart. Groeiende vraag De politiek kwam de afgelopen jaren ech ter steeds weer met bezuinigingen en maatregelen, die het de mensen in de thuiszorg niet gemakkelijker maken. “Ie dereen moet uit de collectieve ruif zo eer lijk mogelijk krijgen, wat hem of haar toe komt. Maar de vraag is sterker gegroeid dan onze budgetten”, zegt TMB-direc- teur Koen van Hoeckel. Die behoefte aan thuiszorg is de laatste tien jaar om verschillende redenen ge groeid. Het aantal senioren is vooral hier in het zuiden fors gestegen. Patiënten worden na ziekte of een ongeval steeds eerder uit het ziekenhuis ontslagen en ze voorden vaker poliklinisch geholpen. Ten- slotte willen oudere mensen met hun klachten liever verzorging aan huis, in plaats van opname in een verzorgings- of verpleeghuis. De overheid blijft volgens Thuiszorg-di- recteur Van Hoeckel op zoek naar moge lijkheden om de stijgende kosten te be heersen. “Dat leidt tot situaties die ik onze klanten moeilijk kan uitleggen”, zegt hij. “Hoe leg je een nieuwe klant bij voorbeeld uit dat men de zogenaamde toegangsbijdrage drié maanden tevoren moet hebben betaald om voor thuiszorg in aanmerking te komen? Zo niet, dan krijgt men een boete; daarnaast betaalt de klant voor de verstrekte zorg ook nog een eigen bijdrage per uur naar draag kracht. En hoe leg ik uit, dat die bijdragen ril itschap /er universeel het kruiswerk: Thuiszorg Midden-Bra bant (TMB) was geboren. De fusie heeft onder meer geleid tot wijkteams, waarin huishoudelijke hulpen en ziekenverzor- genden nu -na een periode van aan el- kaar wennen- prettig samenwerken met wijkverpleegkundigen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 7