Honda CR-V I I Nieuwe mix Nieuwe Golf voor het najaar Debuut voor nieuwe Primera Wagon o o 0 8 6 DAGEN TOT HET JAAR 2000 197 pagina 14 ©@^onQ©[MaaG Donderdag 7 augustus 1997 Oplage: 102.500 I Lees verder op pagina 3 Uitklaptafeltje i Tony Vos sra AudiA8 2.5 V6 TDi Autotest: Lees verder in dit nummer o.a.: pag. 5 pag. 3 Bijlage van: De Tilburgse Koerier Desso, ‘re etc. leenschappelijk rteam heeft zich met de Toyota Corolla Wagon 1.6 16V Linea Terra Verwijderings bijdrage Jaargang 9 Nummer 30 De best verkochte auto's worden in segmenten ingedeeld, terwijl de modellen waarvan er duidelijk minder over de toonbank gaan met de marketing-term 'niche' worden aangeduid. Deze niche-markten worden steeds belangrijken niet alleen qua verkoopaantallen, maar ook voor de uitstraling van een merk. Honda brengt met de CR-V een tussenvorm van een 4x4 en stationwagon. jkt He OnZt: uu Volgent namelij_ verwijde met hom omlaag. Het mc gk limte tussen en zo groot slijk Passat zijn er ngsniveau's rsis. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Functionaliteit De CR-V is 4,52 meter lang en valt wat betreft afmetingen tussen bijvoorbeeld de Toyota Funcruiser 5-deurs, Jeep Cherokee, Suzuki Vitara Villager en Opel Frontera 5- http://www.autogigastore.com e-mail: tonyvos@globe.nl bagageruimte zijn diverse handige opbergvakken gemaakt. De rugleuning kan met de hoofdsteunen eraan vast worden neergeklapt. Ondanks dat de zitting op z'n plaats blijft, ontstaat toch een vlakke laadvloer. De produktie van de nieuwe Nissan Primera Wagon start begin 1998 in het Britse Sunderland. De verkoop zal vanaf april een aanvang nemen. vloer is nog een pla opbergvak gemaakt, handig als bijvoorbeeld natte iu^.- of iwcmkleding moot worden meegenomen. De 12-Volt aansluiting is handig voor onder meer twee accessoires die Honda levert. Het gaat om een koelkast met een inhoud van 14 liter (f.275,of een handige douche-set met een elektrisch pompje. De bagageruimte heeft een inhoud van 375 liter en dat is uiteraard uit te breiden door de achterbank in twee delen neer te klappen. Er ontstaat dan keurig een vlakke laadvloer. Nog een paar maanden en dan is het zover. Volkswagen start dan met de verkoop van de vierde generatie Golf, een auto die op de komende IAA zijn debuut beleeft. Belangrijk is dat de nieuwe Golf groter is geworden. De lengte nam met 11 centimeter toe, terwijl ook de breedte en wielbasis groeiden. Dit betekent dat zowel inzittenden als bagage meer ruimte ter beschikking hebben. Een aardigheidje is de blauwe verlichting van het Op de komende IAA in Frankfurt laat Nissan voor het eerst de stationwagon op basis van de nieuwe Primer zien, een auto die volledig volgens Europese maatstaven is ontwikkeld. De vormgeving kwam helemaal tot stand bij Nissan Design Europe. De Franse ontwerper Stéphane Schwarts werkte tot 1994 bij Pininfarina. Hij heeft de Primera Wagon een uitstraling meegeven waarmee de bestuurder laat zien dat hij evenveel waarde hecht aan hobbies en vrije tijd als aan het werk. Vooral de manier waarop de achterklep is geplaatst, is bepalend voor de uitstraling. Een rechte achterkant geeft het idee van een bestelauto, terwijl een schuin aflopende achterzijde het bagagevolume beperkt. De interieurinrichting kwam in Engeland tot stand. In de vloer en zijkanten van de lakkleur levert: wit. Het front is typisch Honda met het grote H-logo en de samengestelde koplampen. Db vier porti eren geven een ruime toegang tot het interieur en de bagageruimte kan worden bereikt via een tweedelige deur. Eerst klapt de ruit omhoog, waarnaar het onderste gedeelte als een portier kan worden geopend. In de bagageruimte zijn enkele aardigheden verwerkt. Zo kan de plastic vloerplaat worden uitgenomen. Dit blij! dan een handig klaptafeltje zijn voor een onverwachte pick-nick onderweg. Onder de Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Cilinderbussen De motor die in de CR-V te vinden is, werd speciaal voor deze auto ontwikkeld. Uniek is dat de cilinderbussen aan gegoten, waardoor worden geconstrueenï.Tïer gaat om een 2 liter 16-klepper met een vermogen van 128 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 182 Nm bij 4200 tr/min. Het is een typische meerklepper die graag wat hoger in toeren wordt gehouden voor maximale prestaties. In dat geval kan er een topsnelheid worden behaald van 174 km/u en is 10,5 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. Het instrumentarium. Iedere Golf krijgt standaard twee airbags en gordelspanners, terwijl zij- airbags als optie te bestellen zijn. Het motorenprogramma is zeer breed. Aan de basis komt de recent in de Polo geïntroduceerde 1,4 liter 16- klepper met een vermogen van 75 pk. Het dieselprogramma begint met de SDI van 68 pk. De snelste variant is de 2,3 liter VR5 van 150 paardenkrachten. deurs. Het grappige is dat de CR-V veel kleiner oogt dan ie in werkelijkheid is. De hoeken van de carrosserie zijn afgerond, waardoor de auto wat lieflijker overkomt dan de meeste jeep-achtigen. De CR- V straalt functionaliteit uit door zijn zwarte bumpers en stootstrips en juist weer luxe door de meegespoten spiegels en portiergrepen. De lichtmetalen velgen en dakrailings staan op de optielijst. Dat geldt ook voor de metaallok. Op zich is dat natuurlijk niet vreemd, maar bedenk wel dat Honda de CR- V in slechts één normale De interieurinrichting komt ^verduidelijk uit Honda- we ge^nd^^^isLoals gebruik gemaakt van grijze materialen. De stoelen hebben een korte zitting en zijn behoorlijk vlak. Ze zijn bekleed met een fraaie velours stof. Heel grappig en tegelijk handig is het uitklaptafeltje tussen de twee voorstoelen met geïntegreerde bekerhouders. Bovendien is de ruim de twee voorstoelen dan men er makkeL,. tussendoor kan lopen naar Net als bij de diverse uitrustinc verkrijgbaar: bas Trendline, Comfortline en Highline. De sportieve GTI heeft zijn eigen specifieke uitvoering. Op de optielijst komen zaken als een navigatiesysteem en regensensor. Wereldwijd werden er sinds 1974 17 miljoen exemplaren van de Volkswagen Golf verkocht. Hiervan werden er 460.000 in Nederland af gezet. achteren. Hoofd- en beenruimte biedt de Honda CR-V op alle zitplaatsen in royale mate. Er zijn veel kleine opbergvakken zoals in de portieren, het dashboardkastje en onder de lange middenconsole. De standaarduitrusting is behoorlijk compleet. Zo worden alle vier de portierruiten elektrisch geopend en gesloten. Uiteraard heeft de auto centrale vergrendeling. De stuurkolom kan in hoogte worden aangepast net als de bestuurdersstoel en de gordels voorin. De achterbank is voorzien van hoofdsteunen en een uitklapbare middenarmsteun. Het dashboard is compleet met een toerenteller en de radiovoorbereiding omvat niet alleen een uitschuifbare antenne, maar ook twee luidsprekers. De verwarming en ventilatie worden bediend met drie draaiknoppen en dat is eigenlijk erg Europees. Verder valt op dat Honda de verschillende bedieningsknoppen kris-kras over het dashboard heeft verdeeld. Autorijden wordt alsmaar duurder. Enkele weken geleden hebben we weer een forse verhoging van de benzineprijs voor onze kiezen gekregen, die voor een deel wordt goedgemaakt door een lagere wegenbelasting. Maar heel af en toe worden zaken die betrekking hebben op '"■nze auto goedkoper, nd jaargaat lijk de zogenaamde jderingsbijdrage j/iderd gulden is natuurlijk maar een druppel op een gloeiende plaat dat iemand bij de aanschaf van een nieuwe auto slechts f. 150,= in plaats van f.250,= moet betalen voor het later slopen van zijn nieuwe voertuig, maar toch! Auto Recycling Nederland is een overkoepelende organisatie van autodemontage bedrijven, die zoals ik altijd moet begrijpen, meer zijn dan de slopers van weleer. Het is de bedoeling dat de verwijderingsbijdrage in de toekomst helemaal gaat verdwijnen, omdat de demontagebranche dan zelfbedruipend moet worden. Het is immers zo dat de diverse materialen door de demontagebedrijven worden verkocht en hoe beter de diverse grondstoffen zijn gesorteerd, hoe meer ze opleveren. Hét slopen van een auto kost meer dan f.250,= maar door de verkoop van de materi alen verdient een demontagebedrijf er aan. Bovendien worden er op dit moment jaarlijks minder auto's gesloopt dan dtrt er nieuw verkocht worden, zodat het potje van Auto Recycling Nederland goed gevuld is geraakt. Ik vind het als automobilist bijna te keurig dat de verwijderingsbijdrage omlaag gaat. Nu maar weer afwachten wat voor een nieuwe heffing door de overheid binnenkort bedacht zal worden De letters CR-V staan bij deze nieuwe Honda voor Compact Recreational Vehicle, een compacte vrije-tijdsauto die natuurlijk ook voor het zakelijk verkeer kan worden ingezet. Met de nieuwe mix die de CR-V biedt wil Honda automobilisten trekken die nu een 4WD, ruimtewagen, stationwagon of sedan rijden. gaat in dit geval om de versie met handgeschakelde vijfbak die speciaal voor Europa is ontwikkeld. Ook in bergachtig gebied staat de CR-V zijn mannetje en weet prima te presteren. Gelukkig is de pook goed geplaatst. De CR-V is al bijn a twee jaar in Japan leverbaar, maar dan alleen met een automatische 4-traps versnellingsbak met een bedieningshendel aan de stuurkolom. Deze bak heeft uiteraard zijn weerslag op de prestaties, maar een top van 166 km/u en sprintje in 12,5 seconden zijn nog steeds uitstekend. De electronica van de automaat heeft een verbeterde versie van het zogenaamde Grade Logic systeem. Nieuwe automaat van rtenauiL c±± ro.x. Samen hebben de twee Franse automobiel- fabrikanten Renault en PSA Peugeot Citroen een nieuwe automatische versnellingsbak ontwikkeld geschikt voor vrijwel het volledig modellenprogramma met uitzondering van de zwaarste motorversies. De bak heeft zogenaamde auto-adaptieve schakelprogramma's die het rijplezier geven van een handgeschakelde auto zonder dat de bestuurder zich bezig hoeft te houden met het schakelen. De invloed van deze nieuwe automaat op het brandstofverbruik is bijna te verwaarlozen. De bak weegt slechts 70 kg en kan een koppel van maximaal 210 Nm aan. Er zijn vier trappen en negen zichzelf aanpassende schakelprogramma's. Renault, Peugeot en Citroen willen de populariteit van de automatisch versnellingsbak flink vergroten. Begin volgend jaar start de levering in de Citroen Xantia, Peugeot 406 en Renault Mégane. Beide fabrikanten hebben de helft van de investering voor hun rekening genomen. Een gemeenschappelijk ontwerpteam heeft zich sinds midden 1992 met de ontwikkeling beziggehouden. De onderdelen van de nieuwe bak worden deels gemaakt door de Société de Transmissions Automatiques (80% Renault/20% Peugeot) en de Usine Mécanique de Valenciennes (Peugeot). De onderdelen worden onderling uitgewisseld. Beide concerns zorgen zelf voor de assemblage op twee volkomen identieke lijnen, zodat men in de eigen behoefte kan voorzien. Op termijn wordt gedacht aan een dagproduktie van 1600 stuks. OF M76j

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 15