Honda CR-V
I
I
Nieuwe
mix
Nieuwe Golf
voor het najaar
Debuut voor nieuwe
Primera Wagon
o o 0 8 6
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
197 pagina 14
©@^onQ©[MaaG
Donderdag 7 augustus 1997
Oplage: 102.500
I
Lees verder op pagina 3
Uitklaptafeltje
i
Tony Vos
sra
AudiA8 2.5 V6 TDi
Autotest:
Lees verder
in dit nummer
o.a.:
pag. 5
pag. 3
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Desso,
‘re etc.
leenschappelijk
rteam heeft zich
met de
Toyota Corolla Wagon
1.6 16V Linea Terra
Verwijderings
bijdrage
Jaargang 9
Nummer 30
De best verkochte auto's
worden in segmenten
ingedeeld, terwijl de
modellen waarvan er
duidelijk minder over de
toonbank gaan met de
marketing-term 'niche'
worden aangeduid.
Deze niche-markten
worden steeds
belangrijken niet alleen
qua verkoopaantallen,
maar ook voor de
uitstraling van een
merk. Honda brengt met
de CR-V een tussenvorm
van een 4x4 en
stationwagon.
jkt
He
OnZt: uu
Volgent
namelij_
verwijde
met hom
omlaag. Het
mc
gk
limte tussen
en zo groot
slijk
Passat zijn er
ngsniveau's
rsis.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Functionaliteit
De CR-V is 4,52 meter lang en
valt wat betreft afmetingen
tussen bijvoorbeeld de Toyota
Funcruiser 5-deurs, Jeep
Cherokee, Suzuki Vitara
Villager en Opel Frontera 5-
http://www.autogigastore.com
e-mail: tonyvos@globe.nl
bagageruimte zijn diverse
handige opbergvakken
gemaakt. De rugleuning kan
met de hoofdsteunen eraan
vast worden neergeklapt.
Ondanks dat de zitting op z'n
plaats blijft, ontstaat toch een
vlakke laadvloer.
De produktie van de nieuwe
Nissan Primera Wagon start
begin 1998 in het Britse
Sunderland. De verkoop zal
vanaf april een aanvang
nemen.
vloer is nog een pla
opbergvak gemaakt, handig
als bijvoorbeeld natte iu^.-
of iwcmkleding moot worden
meegenomen. De 12-Volt
aansluiting is handig voor
onder meer twee accessoires
die Honda levert. Het gaat om
een koelkast met een inhoud
van 14 liter (f.275,of een
handige douche-set met een
elektrisch pompje. De
bagageruimte heeft een
inhoud van 375 liter en dat is
uiteraard uit te breiden door
de achterbank in twee delen
neer te klappen. Er ontstaat
dan keurig een vlakke
laadvloer.
Nog een paar maanden en
dan is het zover. Volkswagen
start dan met de verkoop van
de vierde generatie Golf, een
auto die op de komende IAA
zijn debuut beleeft. Belangrijk
is dat de nieuwe Golf groter is
geworden. De lengte nam met
11 centimeter toe, terwijl ook
de breedte en wielbasis
groeiden. Dit betekent dat
zowel inzittenden als bagage
meer ruimte ter beschikking
hebben. Een aardigheidje is
de blauwe verlichting van het
Op de komende IAA in
Frankfurt laat Nissan voor het
eerst de stationwagon op
basis van de nieuwe Primer
zien, een auto die volledig
volgens Europese maatstaven
is ontwikkeld. De vormgeving
kwam helemaal tot stand bij
Nissan Design Europe. De
Franse ontwerper Stéphane
Schwarts werkte tot 1994 bij
Pininfarina. Hij heeft de
Primera Wagon een
uitstraling meegeven
waarmee de bestuurder laat
zien dat hij evenveel waarde
hecht aan hobbies en vrije tijd
als aan het werk. Vooral de
manier waarop de achterklep
is geplaatst, is bepalend voor
de uitstraling. Een rechte
achterkant geeft het idee van
een bestelauto, terwijl een
schuin aflopende achterzijde
het bagagevolume beperkt.
De interieurinrichting kwam
in Engeland tot stand. In de
vloer en zijkanten van de
lakkleur levert: wit. Het front
is typisch Honda met het grote
H-logo en de samengestelde
koplampen. Db vier porti eren
geven een ruime toegang tot
het interieur en de
bagageruimte kan worden
bereikt via een tweedelige
deur. Eerst klapt de ruit
omhoog, waarnaar het
onderste gedeelte als een
portier kan worden geopend.
In de bagageruimte zijn
enkele aardigheden verwerkt.
Zo kan de plastic vloerplaat
worden uitgenomen. Dit blij!
dan een handig klaptafeltje
zijn voor een onverwachte
pick-nick onderweg. Onder de
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Cilinderbussen
De motor die in de CR-V te
vinden is, werd speciaal voor
deze auto ontwikkeld. Uniek
is dat de cilinderbussen aan
gegoten, waardoor
worden geconstrueenï.Tïer
gaat om een 2 liter 16-klepper
met een vermogen van 128 pk
bij 5500 tr/min en een koppel
van 182 Nm bij 4200 tr/min. Het
is een typische meerklepper
die graag wat hoger in toeren
wordt gehouden voor
maximale prestaties. In dat
geval kan er een topsnelheid
worden behaald van 174 km/u
en is 10,5 seconden nodig om
de 100 km/u te bereiken. Het
instrumentarium. Iedere Golf
krijgt standaard twee airbags
en gordelspanners, terwijl zij-
airbags als optie te bestellen
zijn.
Het motorenprogramma is
zeer breed. Aan de basis komt
de recent in de Polo
geïntroduceerde 1,4 liter 16-
klepper met een vermogen
van 75 pk. Het
dieselprogramma begint met
de SDI van 68 pk. De snelste
variant is de 2,3 liter VR5 van
150 paardenkrachten.
deurs. Het grappige is dat de
CR-V veel kleiner oogt dan ie
in werkelijkheid is. De hoeken
van de carrosserie zijn
afgerond, waardoor de auto
wat lieflijker overkomt dan de
meeste jeep-achtigen. De CR-
V straalt functionaliteit uit
door zijn zwarte bumpers en
stootstrips en juist weer luxe
door de meegespoten
spiegels en portiergrepen. De
lichtmetalen velgen en
dakrailings staan op de
optielijst. Dat geldt ook voor
de metaallok. Op zich is dat
natuurlijk niet vreemd, maar
bedenk wel dat Honda de CR-
V in slechts één normale
De interieurinrichting komt
^verduidelijk uit Honda-
we ge^nd^^^isLoals
gebruik gemaakt van grijze
materialen. De stoelen
hebben een korte zitting en
zijn behoorlijk vlak. Ze zijn
bekleed met een fraaie
velours stof. Heel grappig en
tegelijk handig is het
uitklaptafeltje tussen de twee
voorstoelen met
geïntegreerde bekerhouders.
Bovendien is de ruim
de twee voorstoelen
dan men er makkeL,.
tussendoor kan lopen naar
Net als bij de
diverse uitrustinc
verkrijgbaar: bas
Trendline, Comfortline en
Highline. De sportieve GTI
heeft zijn eigen specifieke
uitvoering. Op de optielijst
komen zaken als een
navigatiesysteem en
regensensor. Wereldwijd
werden er sinds 1974 17
miljoen exemplaren van de
Volkswagen Golf verkocht.
Hiervan werden er 460.000 in
Nederland af gezet.
achteren. Hoofd- en
beenruimte biedt de Honda
CR-V op alle zitplaatsen in
royale mate. Er zijn veel
kleine opbergvakken zoals in
de portieren, het
dashboardkastje en onder de
lange middenconsole. De
standaarduitrusting is
behoorlijk compleet. Zo
worden alle vier de
portierruiten elektrisch
geopend en gesloten.
Uiteraard heeft de auto
centrale vergrendeling. De
stuurkolom kan in hoogte
worden aangepast net als de
bestuurdersstoel en de
gordels voorin. De achterbank
is voorzien van hoofdsteunen
en een uitklapbare
middenarmsteun. Het
dashboard is compleet met
een toerenteller en de
radiovoorbereiding omvat
niet alleen een uitschuifbare
antenne, maar ook twee
luidsprekers. De verwarming
en ventilatie worden bediend
met drie draaiknoppen en dat
is eigenlijk erg Europees.
Verder valt op dat Honda de
verschillende
bedieningsknoppen kris-kras
over het dashboard heeft
verdeeld.
Autorijden wordt
alsmaar duurder. Enkele
weken geleden hebben
we weer een forse
verhoging van de
benzineprijs voor onze
kiezen gekregen, die
voor een deel wordt
goedgemaakt door een
lagere wegenbelasting.
Maar heel af en toe
worden zaken die
betrekking hebben op
'"■nze auto goedkoper,
nd jaargaat
lijk de zogenaamde
jderingsbijdrage
j/iderd gulden
is natuurlijk
maar een druppel op een
gloeiende plaat dat
iemand bij de aanschaf
van een nieuwe auto
slechts f. 150,= in plaats
van f.250,= moet betalen
voor het later slopen van
zijn nieuwe voertuig,
maar toch! Auto
Recycling Nederland is
een overkoepelende
organisatie van
autodemontage
bedrijven, die zoals ik
altijd moet begrijpen,
meer zijn dan de slopers
van weleer. Het is de
bedoeling dat de
verwijderingsbijdrage in
de toekomst helemaal
gaat verdwijnen, omdat
de demontagebranche
dan zelfbedruipend moet
worden. Het is immers zo
dat de diverse
materialen door de
demontagebedrijven
worden verkocht en hoe
beter de diverse
grondstoffen zijn
gesorteerd, hoe meer ze
opleveren. Hét slopen
van een auto kost meer
dan f.250,= maar door de
verkoop van de materi
alen verdient een
demontagebedrijf er aan.
Bovendien worden er op
dit moment jaarlijks
minder auto's gesloopt
dan dtrt er nieuw
verkocht worden, zodat
het potje van Auto
Recycling Nederland
goed gevuld is geraakt.
Ik vind het als
automobilist bijna te
keurig dat de
verwijderingsbijdrage
omlaag gaat. Nu maar
weer afwachten wat voor
een nieuwe heffing door
de overheid binnenkort
bedacht zal worden
De letters CR-V staan bij deze
nieuwe Honda voor Compact
Recreational Vehicle, een
compacte vrije-tijdsauto die
natuurlijk ook voor het
zakelijk verkeer kan worden
ingezet. Met de nieuwe mix
die de CR-V biedt wil Honda
automobilisten trekken die nu
een 4WD, ruimtewagen,
stationwagon of sedan rijden.
gaat in dit geval om de versie
met handgeschakelde vijfbak
die speciaal voor Europa is
ontwikkeld. Ook in
bergachtig gebied staat de
CR-V zijn mannetje en weet
prima te presteren. Gelukkig
is de pook goed geplaatst. De
CR-V is al bijn a twee jaar in
Japan leverbaar, maar dan
alleen met een automatische
4-traps versnellingsbak met
een bedieningshendel aan de
stuurkolom. Deze bak heeft
uiteraard zijn weerslag op de
prestaties, maar een top van
166 km/u en sprintje in 12,5
seconden zijn nog steeds
uitstekend. De electronica
van de automaat heeft een
verbeterde versie van het
zogenaamde Grade Logic
systeem.
Nieuwe
automaat van
rtenauiL c±± ro.x.
Samen hebben de twee
Franse automobiel-
fabrikanten Renault en
PSA Peugeot Citroen een
nieuwe automatische
versnellingsbak
ontwikkeld geschikt voor
vrijwel het volledig
modellenprogramma met
uitzondering van de
zwaarste motorversies.
De bak heeft zogenaamde
auto-adaptieve
schakelprogramma's die
het rijplezier geven van
een handgeschakelde
auto zonder dat de
bestuurder zich bezig
hoeft te houden met het
schakelen. De invloed van
deze nieuwe automaat op
het brandstofverbruik is
bijna te verwaarlozen.
De bak weegt slechts 70
kg en kan een koppel van
maximaal 210 Nm aan. Er
zijn vier trappen en negen
zichzelf aanpassende
schakelprogramma's.
Renault, Peugeot en
Citroen willen de
populariteit van de
automatisch
versnellingsbak flink
vergroten. Begin volgend
jaar start de levering in de
Citroen Xantia, Peugeot
406 en Renault Mégane.
Beide fabrikanten hebben
de helft van de
investering voor hun
rekening genomen.
Een gemeenschappelijk
ontwerpteam heeft zich
sinds midden 1992 met de
ontwikkeling
beziggehouden. De
onderdelen van de
nieuwe bak worden deels
gemaakt door de Société
de Transmissions
Automatiques (80%
Renault/20% Peugeot) en
de Usine Mécanique de
Valenciennes (Peugeot).
De onderdelen worden
onderling uitgewisseld.
Beide concerns zorgen zelf
voor de assemblage op
twee volkomen identieke
lijnen, zodat men in de
eigen behoefte kan
voorzien. Op termijn
wordt gedacht aan een
dagproduktie van 1600
stuks.
OF M76j